UREDBAO UTVRĐIVANJU PROGRAMA PODRŠKE RADU REGIONALNIH INOVACIONIH STARTAP I SMART SITI CENTARA ZA 2021. GODINU("Sl. glasnik RS", br. 62/2021) |
Ovom uredbom utvrđuje se Program podrške radu regionalnih inovacionih startap i smart siti centara za 2021. godinu, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PROGRAM
PODRŠKE RADU REGIONALNIH INOVACIONIH STARTAP I SMART SITI CENTARA ZA 2021. GODINU
Programom podrške radu regionalnih inovacionih startap i smart siti centara (u daljem tekstu: Program) utvrđuje se raspored i korišćenje sredstava namenjenih za podršku radu regionalnih inovacionih startap i smart siti centara u 2021. godini.
Sredstva namenjena za realizaciju Programa obezbeđena su članom 8. Zakona o budžetu Republike Srbije za 2021. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 149/20) u okviru Razdela 3 - Vlada, Glava 3.7 - Kabinet ministra bez portfelja zaduženog za inovacije i tehnološki razvoj; Program 2102 - Podrška radu Vlade, Funkcija 110 - Izvršni i zakonodavni organi, finansijski i fiskalni poslovi i spoljni poslovi; Programska aktivnost 4007 - Podrška regionalnim inovacionim startap i smart siti centrima; Ekonomska klasifikacija 463 - Transferi ostalim nivoima vlasti, u ukupnom iznosu od 45.000.000 dinara.
Ovim programom se utvrđuju: ciljevi, korisnici, namena sredstava, uslovi za dobijanje sredstava, finansijski okvir, neophodna dokumentacija, način izbora prijava, način prijavljivanja, zaključivanje ugovora i praćenje realizacije aktivnosti.
Program sprovodi Kabinet ministra bez portfelja zadužen za inovacije i tehnološki razvoj (u daljem tekstu: Kabinet ministra), a po odobrenom projektu dodeljivaće se sredstva u maksimalnom iznosu od 3.000.000,00 dinara.
Upotpunjujući inovacioni ekosistem u delu preduzetničkog segmenta Republike Srbije, regionalni inovacioni startap i smart siti centri predstavljaju mrežu organizacionih celina uspostavljenih kroz Zaključak o utvrđivanju Programa podrške otvaranju regionalnih inovacionih startap centara za 2018. godinu (05 broj 023-3786/2018-01 od 26. aprila 2018. godine) i Uredbu o utvrđivanju Programa podrške otvaranju regionalnih inovacionih startap centara za 2019. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 15/19), Uredbu o utvrđivanju Programa podrške podizanju inovacionih kapaciteta jedinica lokalne samouprave na teritoriji Republike Srbije za 2020. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 76/20) i Uredbu o utvrđivanju Programa podrške unapređenju inovacionih kapaciteta na teritoriji AP Kosovo i Metohija za 2019. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 81/19).
Radom regionalnih inovacionih startap i smart siti centara stvaraju se uslovi za razvoj startap zajednice, a mladim preduzetnicima se omogućava pristup stručnoj, mentorskoj, pravnoj, savetodavnoj i logističkoj podršci za pokretanje i vođenje biznisa. Takođe, novi talas tehnoloških inovacija usmeren na podizanje kapaciteta gradova i opština doprinosi izgradnji digitalizovanih zajednica budućnosti - pametnih i sigurnih gradova.
Opšti cilj ovog programa je sistemsko unapređenje inovacionog ekosistema na teritoriji Republike Srbije kroz pružanje podrške radu regionalnim inovacionim startap i smart siti centrima uspostavljenim kroz navedene programe realizovane u periodu 2018-2020. godine.
Krajnji cilj Programa je da se kroz podršku radu obezbede potrebni uslovi koji će doprineti da uspostavljeni regionalni inovacioni startap i smart siti centri postignu samoodrživost za dalji rad i funkcionisanje.
III KORISNICI BESPOVRATNIH SREDSTAVA
Pravo na korišćenje bespovratnih sredstava ima jedinica lokalne samouprave koja je samostalno ili u saradnji sa organizacijom iz inovacionog ekosistema uspostavila Regionalni inovacioni startap ili smart siti centar kroz programe realizovane u periodu 2018-2020. godine.
Pravo na korišćenje bespovratnih sredstava nemaju realizatori projekata koji nisu opravdali sredstva dobijena na osnovu programa realizovanih u periodu 2018-2020. godine.
Sredstva namenjena za podršku radu regionalnih inovacionih startap i smart siti centara koriste se za sledeće namene:
1) tehničko i strukturno umrežavanje sa drugim regionalnim inovacionim startap i smart siti centrima, organizacijama prepoznatim u inovacionom ekosistemu i univerzitetima, fakultetima i drugim obrazovnim ustanovama,
2) sprovođenje programa rada usmerenog na organizaciju obuka, edukacija od strane iskusnih eksperata, pružanje mentorske podrške, kao i na realizaciju drugih aktivnosti kojima se startapovima obezbeđuje pristup izvorima finansiranja, računovodstvene i pravne usluge i dr.,
3) nabavku usluge upravljanja startap centrom od strane menadžmenta sa prethodnim iskustvom u razvoju i upravljanju preduzetničkim poduhvatima, startap centrima, inovacionim centrima i drugim organizacijama ili projektima uspostavljanja istih.
Sredstva se ne mogu koristiti za: investiciono održavanje, građevinske radove, nabavku opreme, nameštaja i uređaja, osnivanje i rad pojedinačnih startap kompanija, zaostale obaveze po osnovu taksi i poreza, zajmove i rate za otplatu kredita, troškove garancija, polise osiguranja, kamate, troškove bankarskog poslovanja, kursne razlike, carinske troškove, indirektne i administrativne troškove, tekuće troškove, kreditiranje trećih lica i druge aktivnosti koje nisu u skladu sa namenom sredstava.
V USLOVI ZA DOBIJANJE SREDSTAVA
Pravo na korišćenje bespovratnih sredstava ima jedinica lokalne samouprave koja je samostalno ili u saradnji sa organizacijom iz inovacionog ekosistema uspostavila Regionalni inovacioni startap ili smart siti centar kroz programe realizovane u periodu 2018-2020. godine, a koja ispunjava sledeće uslove:
1) da je sa organizacijom iz inovacionog ekosistema sa kojom je uspostavila Regionalni inovacioni startap centar dostavila popunjen Izveštaj o realizaciji rada za 2020. godinu, odnosno da je dostavila samostalno popunjen Izveštaj o realizaciji rada Regionalnog inovacionog smart siti centra za 2020. godinu (u daljem tekstu: Izveštaj o realizaciji rada);
2) da je sa organizacijom iz inovacionog ekosistema sa kojom je uspostavila Regionalni inovacioni startap centar dostavila popunjen Plan rada za 2021. godinu, odnosno da je dostavila samostalno popunjen Plan rada Regionalnim inovacionim smart siti centrom za 2021. godinu (u daljem tekstu: Plan rada);
3) da računi jedinice lokalne samouprave i organizacije nisu u blokadi u periodu od 1. januara 2021. godine,
4) da je izrađen detaljan akcioni plan projekta sa definisanom vremenskom dinamikom sprovođenja aktivnosti,
5) da je izrađen detaljan budžet projekta.
Bespovratna sredstva se dodeljuju u skladu sa namenom sredstava. Troškovi uključuju porez na dodatu vrednost.
Sredstva će biti preneta, po odobrenju projekta, odnosno donošenja odluke ministra o dodeli sredstava, jedinici lokalne samouprave na osnovu rešenja ministra o namenskom transferu za realizaciju konkretnog projekta.
Jedinica lokalne samouprave i organizacija u obavezi su da namenski transfer dobijen po ovom programu koriste tačno u određenu svrhu za koju je transfer dodeljen, a u skladu sa zaključenim ugovorom.
Aktivnost za koju su odobrena sredstva, kao i sva plaćanja u vezi sa njenom realizacijom, mora biti započeta nakon potpisivanja ugovora, a plaćanja izvršena do 31. decembra 2021. godine, dok se pravdanje utrošenih sredstava mora izvršiti najkasnije do 31. januara 2022. godine. Neutrošena sredstva vraćaju se u budžet Republike Srbije.
Jedinica lokalne samouprave će realizovati odobreni projekat Regionalnog inovacionog smart siti centra tako da obezbedi transparentnost u dodeli sredstava, a u slučaju da je potrebno objaviti javni poziv ili sprovesti postupak javne nabavke, u komisiji će učestvovati i predstavnik Kabineta ministra.
Za projekte koje realizuje jedinica lokalne samouprave sa organizacijom sa kojom je uspostavila Regionalni inovacioni startap centar, jedinica lokalne samouprave će izvršiti plaćanja organizaciji na osnovu ispostavljenih mesečnih faktura, izveštaja i/ili drugih finansijskih dokumenata za sprovedene aktivnosti, a koje su u skladu sa odobrenim planom realizacije projekta koji je sastavni deo ugovora. Izuzetno, na osnovu opravdanog zahteva organizacije, jedinica lokalne samouprave može sredstva namenjena za realizaciju odobrenog projekta preneti organizaciji jednokratnom isplatom sredstava za realizaciju projekta, a uz dostavljanje jedinici lokalne samouprave sredstva obezbeđenja - menice i meničnog ovlašćenja, evidentiranog u registru menica i ovlašćenja koji vodi Narodna banka Srbije.
Odobreni iznos sredstava po ovom Programu, a za realizaciju konkretnog projekta, smatra se konačnim odobrenim iznosom za planiranu namenu u 2021. godini. Kabinet ministra ne preuzima obavezu finansiranja dodatnih troškova. Ukoliko nastanu dodatni troškovi u vezi sa realizacijom projekta, potrebna dodatna sredstva mora obezbediti korisnik sredstava iz sopstvenih prihoda ili iz drugih izvora finansiranja (donacije itd.).
Radi ostvarivanja prava na korišćenje bespovratnih sredstava Kabinetu ministra se dostavlja sledeća dokumentacija:
1) pravilno popunjen i potpisan Izveštaj o realizaciji rada za 2020. godinu - Obrazac izveštaja;
2) pravilno popunjen i potpisan Plan rada za 2021. godinu - Obrazac plana;
3) overen i potpisan detaljan akcioni plan projekta sa definisanom vremenskom dinamikom sprovođenja aktivnosti i
4) overen i potpisan budžet projekta koji sadrži detaljni tabelarni prikaz strukture i dinamike realizacije troškova na projektu, sa naznačenim sopstvenim sredstvima ukoliko ih jedinica lokalne samouprave i organizacija ulažu u projekat.
Kabinet ministra će uvidom u internet stranicu Narodne banke Srbije utvrditi da li jedinica lokalne samouprave i organizacija ispunjavaju uslov da im račun nije u blokadi u periodu od 1. januara 2021. godine.
Obrazac Izveštaja o realizaciji rada i Obrazac Plana rada odštampani su uz ovaj program i čini njegov sastavni deo.
Kabinet ministra će nakon usvajanja ovog programa o njegovom usvajanju obavestiti jedinice lokalne samouprave koje su samostalno ili u saradnji sa organizacijom iz inovacionog ekosistema uspostavile Regionalni inovacioni startap ili smart siti centar kroz programe realizovane u periodu 2018-2020. godine. Informacija će biti objavljena i na internet stranici Kabineta ministra (www.inovacije.gov.rs).
Ispunjenost uslova za dodelu sredstava utvrđuje petočlana Komisija za ocenu prijava i praćenje realizacije programa (u daljem tekstu: Komisija) koju obrazuje ministar iz reda zaposlenih i angažovanih lica u Kabinetu ministra, a čiji članovi nemaju pravo na naknadu za rad ostvaren u okviru Komisije.
Sredstva će se dodeljivati po pristiglim prijavama - do utroška sredstava predviđenih za ovu namenu.
Datumom prispeća prijave smatra se datum dostavljanja poslednje dopune, odnosno kompletne dokumentacije u vezi sa podnetom prijavom na adresu za prijem pošte Kabineta ministra.
U slučaju da je prijava nepotpuna, podnosilac prijave će biti obavešten da u roku ne kraćem od pet radnih dana od dana dostavljanja obaveštenja dopuni prijavu, a kako bi prijava bila predmet razmatranja na sednici Komisije. Obaveštenje o potrebnoj dopuni prijave dostavlja se podnosiocu prijave na elektronsku adresu naznačenu za kontakt u Obrascu prijave. Ukoliko ne postupi po obaveštenju u navedenom roku, smatraće se da prijava nije kompletna i neće se razmatrati.
Komisija razmatra prijave po redosledu prispeća kompletne dokumentacije. U postupku razmatranja prijava, Komisija proverava formalnu ispravnost dokumenata i utvrđuje ispunjenost uslova za dodelu sredstava, kao i da li su ciljevi i aktivnosti iz podnete prijave u skladu sa ciljevima Programa.
Komisija može izvršiti dodatnu proveru podnete dokumentacije, tražiti dodatne informacije koje se odnose na plan realizacije projektnih aktivnosti i planirani budžet projekta, pre odlučivanja o podnetoj prijavi, ali samo za podnosioca prijave koji je ispunio formalne uslove iz Programa i konkursa.
Komisija može predložiti, uz obrazloženje, da se odobri realizacija projekta uz umanjenje budžeta predloženog projekta odnosno uz umanjenje obima aktivnosti planiranih predloženim projektom.
Na predlog Komisije ministar donosi odluku o dodeli sredstava, a potom se sa izabranim korisnikom sredstava potpisuje ugovor.
Podneta dokumentacija se ne vraća podnosiocu prijave. Na zahtev podnosioca prijave, kome nije odobren projekat, mogu se vratiti dostavljena dokumenta.
Precizno i tačno popunjena prijava i prateća dokumentacija šalje se preporučenom poštom na adresu: Vlada, Kabinet ministra bez portfelja zaduženog za inovacije i tehnološki razvoj, Nemanjina 11, 11000 Beograd.
Prijave se predaju u koverti sa naznakom "Prijava za dodelu sredstava za podršku radu regionalnih inovacionih startap i smart siti centara", sa punim nazivom i adresom pošiljaoca na poleđini koverte.
Skenirana prijava i prateća dokumentacija se nakon formalnog prijavljivanja na konkurs dostavljaju Kabinetu ministra na imejl adresu startapcentri@inovacije.gov.rs sa naznakom "Podrška radu regionalnih inovacionih startap i smart siti centara".
Prijave koje nisu podnete na propisan način neće se razmatrati, o čemu će biti obavešten podnosilac prijave.
Međusobna prava, obaveze i odgovornosti u vezi sa korišćenjem bespovratnih sredstava uređuju se ugovorom. Ugovor naročito sadrži novčani iznos koji se dodeljuje za realizaciju projekta, namene za koje se sredstva dodeljuju, način prenosa bespovratnih sredstava i obavezu podnosioca prijave da, ukoliko sredstva ne realizuje ili ih ne iskoristi namenski, mora ta sredstva da vrati u budžet Republike Srbije.
Ministar na osnovu odluke o dodeli sredstava potpisuje ugovor sa ovlašćenim predstavnikom jedinice lokalne samouprave u vezi sa realizacijom rada regionalnog inovacionog smart siti centara, odnosno sa ovlašćenim predstavnikom jedinice lokalne samouprave i ovlašćenim predstavnikom organizacije u vezi sa realizacijom rada regionalnog inovacionog startap centara.
Podnosilac prijave kojem su sredstva odobrena, a nije potpisao ugovor u roku od 30 dana, smatraće se da je odustao od dodeljenih sredstava.
XI PRAĆENJE REALIZACIJE AKTIVNOSTI
Korisnik sredstava koji realizuje odobreni projekat ne može menjati obim aktivnosti vezanih za realizaciju projekta u odnosu na odobreni obim, bez prethodne saglasnosti Kabineta ministra.
Korisnik sredstava se obavezuje da u medijima i na promotivnim materijalima, na jasan i nedvosmislen način, tokom realizacije projekta, navede da se projekat finansira iz budžeta Republike Srbije, a na osnovu Programa koji sprovodi Kabinet ministra.
Korisnik sredstava dužan je da Kabinetu ministra dostavlja redovne izveštaje i drugu finansijsku dokumentaciju za sprovedene aktivnosti kako bi Kabinet ministra imao uvid u dinamiku realizacije odobrenog projekta i uvid u namensko trošenje sredstava.
Korisnik sredstava dužan je da Kabinetu ministra, nakon završetka projekta, dostavi konačni pismeni izveštaj.
U roku od najkasnije 90 dana po isteku roka za ispunjenje ugovornih obaveza, Kabinet ministra će sprovesti kontrolu svih projektnih aktivnosti i o utvrđenom stanju dostaviti izveštaj Vladi.
Obrazac godišnjeg plana rada za 2021. godinu i Obrazac godišnjeg izveštaja za 2020. godinu, koji su sastavni deo ove uredbe, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 62/2021, možete pogledati OVDE