ODLUKAO SPROVOĐENJU ODREDABA ZAKONA O DIGITALNOJ IMOVINI KOJE SE ODNOSE NA ODOBRENJE BELOG PAPIRA PRI IZDAVANJU VIRTUELNIH VALUTA("Sl. glasnik RS", br. 64/2021) |
1. Ovom odlukom uređuje se sprovođenje odredaba Zakona o digitalnoj imovini (u daljem tekstu: Zakon) koje se odnose na:
1) bližu sadržinu i dodatne elemente belog papira koji se objavljuje pri izdavanju virtuelnih valuta kao vrste digitalne imovine (u daljem tekstu: virtuelne valute);
2) bližu sadržinu dokumentacije koja se podnosi uz zahtev za odobrenje objavljivanja belog papira, kao i postupak odobrenja objavljivanja tog belog papira;
3) formu i sadržinu podataka koje treba da sadrži izveštaj o ishodu inicijalne ponude virtuelnih valuta;
4) sadržinu i način odobravanja objavljivanja naknadnog belog papira koji se odnosi na virtuelne valute.
2. Pojedini pojmovi, u smislu ove odluke, imaju sledeća značenja:
1) beli papir je dokument koji se objavljuje pri izdavanju virtuelnih valuta u skladu sa Zakonom, koji sadrži podatke o izdavaocu, virtuelnim valutama i rizicima povezanim s virtuelnim valutama i koji kupcima, odnosno investitorima (u daljem tekstu: investitori) omogućava da donesu informisanu investicionu odluku;
2) naknadni beli papir je dokument koji se objavljuje nakon izdavanja virtuelnih valuta za koje nije objavljen beli papir, koji sadrži podatke o izdavaocu, virtuelnim valutama i rizicima povezanim s virtuelnim valutama i koji investitorima omogućava da donesu informisanu investicionu odluku;
3) izdavalac je domaće ili strano fizičko lice, preduzetnik ili pravno lice koje namerava da izdaje ili je izdalo virtuelne valute;
4) član uprave označava direktora, izvršnog direktora, člana izvršnog odbora i člana nadzornog odbora pravnog lica, u zavisnosti od upravljačke strukture tog lica, kao i zakonskog zastupnika ortačkog i komanditnog društva, odnosno treće lice na koje je preneto ovlašćenje za poslovođenje u ortačkom i komanditnom društvu;
5) kvalifikovano učešće, kontrolno učešće, grupa društava, društva povezana zajedničkim upravljanjem i bliska povezanost imaju značenja utvrđena Zakonom;
6) stvarni vlasnik ima značenje utvrđeno zakonom kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma.
II BLIŽA SADRŽINA I DODATNI ELEMENTI BELOG PAPIRA
3. Izdavalac je dužan da obezbedi da beli papir sadrži sve neophodne podatke i informacije koji, s obzirom na posebne karakteristike izdavaoca i virtuelne valute koja se izdaje, omogućavaju investitorima da donesu informisanu odluku o ulaganju u virtuelnu valutu i da razumeju i procene rizike koji se odnose na inicijalnu ponudu virtuelne valute i na to ulaganje, kao i da obezbedi da beli papir ispunjava sve druge uslove propisane Zakonom i ovom odlukom.
Izdavalac je dužan da obezbedi da beli papir sadrži sledeće podatke i informacije:
1) podatke o izdavaocu, uključujući i glavne učesnike u dizajniranju i razvoju virtuelne valute;
2) detaljan opis razloga za inicijalnu ponudu i namene sredstava prikupljenih inicijalnom ponudom;
3) podatke o virtuelnoj valuti koja se izdaje, uključujući detaljan opis prava i obaveza koji proističu iz te virtuelne valute, podatke o sekundarnom trgovanju virtuelnom valutom, podatke o količini (broju jedinica) virtuelne valute koja se izdaje, odnosno o načinu određivanja količine virtuelne valute koja se izdaje;
4) detaljan opis uslova inicijalne ponude, uključujući i detaljan opis svih posebnih uslova inicijalne ponude koji važe za različite kategorije investitora, posebno u pogledu virtuelne valute koju stiču izdavalac i s njim povezana lica, i prag uspešnosti (ako postoji);
5) opis rizika koji se tiču izdavaoca, virtuelne valute, inicijalne ponude virtuelne valute i sprovođenja projekta koji se odnosi na tu virtuelnu valutu;
6) detaljan opis tehničkih procedura na osnovu kojih se izdaje virtuelna valuta;
7) detaljan opis procedura i tehnologije koji se primenjuju radi očuvanja sigurnosti novčanih sredstava i virtuelnih valuta prikupljenih putem inicijalne ponude;
8) opis procedura kojima se obezbeđuje ispunjenje obaveza u vezi sa sprečavanjem pranja novca i finansiranja terorizma;
9) primenjive propise i nadležnost sudova;
10) izjave odgovornih lica.
Informacije navedene u belom papiru moraju da budu sažete, pregledne i razumljive i moraju biti prikazane na način koji omogućava njihovu jednostavnu analizu, a podaci navedeni u belom papiru moraju biti tačni, potpuni i jasni i ne smeju navoditi na pogrešan zaključak.
4. Ako je izdavalac pravno lice ili preduzetnik, beli papir obavezno sadrži sledeće podatke i informacije o izdavaocu:
1) poslovno ime, adresu sedišta (mesto, ulica i broj) i kontakt podatke izdavaoca (broj telefona i adresu elektronske pošte), a za izdavaoca koji nema sedište u Republici Srbiji i naziv države;
2) matični broj izdavaoca, odnosno drugu odgovarajuću identifikacionu oznaku za izdavaoca koji nema sedište u Republici Srbiji (npr. evidencioni broj koji određuje nadležni državni organ);
3) poreski identifikacioni broj izdavaoca, ako je primenljivo;
4) pravni oblik (formu) organizovanja izdavaoca;
5) naziv odgovarajućeg registra privrednih subjekata, odnosno pravnih lica u koji je izdavalac upisan, a za izdavaoca koji nema sedište u Republici Srbiji - i naziv države u kojoj je upisan u registar;
6) datum osnivanja i upisa izdavaoca u registar iz odredbe pod 5) ovog stava;
7) opis poslovanja izdavaoca, uz navođenje pretežne delatnosti, ključnih aktivnosti po osnovu kojih izdavalac ostvaruje najveći prihod i značajnih proizvoda koje prodaje ili usluga koje pruža;
8) podatke o grupi društava čiji je izdavalac član (ako je izdavalac član grupe društava), a naročito poslovno ime, adresu sedišta, matični broj, odnosno drugu odgovarajuću identifikacionu oznaku članove te grupe, kao i vrstu poslova koje obavlja ta grupa, odnosno njeni članovi;
9) podatke o licima u kojima izdavalac poseduje kvalifikovano ili kontrolno učešće, licima koja u izdavaocu poseduju kvalifikovano ili kontrolno učešće, odnosno licima s kojima je izdavalac povezan zajedničkim upravljanjem, odnosno s kojima postoji bliska povezanost;
10) spisak članova uprave izdavaoca (ime, prezime i funkcija);
11) kratak prikaz poslovnih aktivnosti izdavaoca u prethodne dve godine i plan aktivnosti za tekuću, odnosno narednu godinu;
12) podatke o događajima značajnim za razvoj izdavaoca;
13) podatke o značajnim ulaganjima izdavaoca, odnosno opis dosadašnjih značajnijih investicija izdavaoca, uz navođenje podataka o tekućim investicijama;
14) kratak prikaz aktivnosti izdavaoca na tržištu digitalne imovine u periodu od najmanje dve prethodne godine (npr. u svojstvu izdavaoca digitalne imovine i/ili drugog učesnika);
15) prikaz redovnih godišnjih i vanrednih finansijskih izveštaja izdavaoca u prethodne dve godine, uključujući i konsolidovane finansijske izveštaje, ako su sačinjavani.
Ako je izdavalac fizičko lice, beli papir obavezno sadrži sledeće podatke i informacije o izdavaocu:
1) ime i prezime, jedinstveni matični broj građana ako je izdavalac državljanin Republike Srbije, odnosno broj pasoša i državu izdavanja pasoša ako izdavalac nema državljanstvo Republike Srbije, kao i adresu elektronske pošte izdavaoca;
2) sažetu biografiju izdavaoca, uključujući popis svih privrednih društava u kojima je izdavalac zaposlen ili je član uprave i u kojima je bio zaposlen ili član uprave, s kontakt podacima tih privrednih društava;
3) podatke o događajima značajnim za profesionalno napredovanje izdavaoca;
4) podatke o značajnim ulaganjima izdavaoca, odnosno opis dosadašnjih značajnijih investicija izdavaoca, uz navođenje podataka o tekućim investicijama.
Ako u dizajniranju i razvoju virtuelne valute učestvuju i druga pravna ili fizička lica, beli papir sadrži i podatke i informacije iz stava 1. odredbe pod 1) do 10), odnosno stava 2. odredbe pod 1) i 2) ove tačke i za ta lica, s bližim opisom učešća tih lica u dizajniranju i razvoju virtuelne valute.
Razlozi za inicijalnu ponudu i namena prikupljenih sredstava
5. Beli papir obavezno sadrži podatke i informacije o razlozima za inicijalnu ponudu virtuelne valute i nameni sredstava prikupljenih tom inicijalnom ponudom, i to:
1) detaljan opis razloga za inicijalnu ponudu i namene sredstava prikupljenih tom inicijalnom ponudom;
2) opis konkretnog projekta, kao i njegove održivosti i životnog ciklusa - ako je razlog za inicijalnu ponudu finansiranje konkretnog projekta;
3) opis ciljne grupe investitora.
6. Beli papir obavezno sadrži podatke i informacije o virtuelnoj valuti i o pravima i obavezama koji proističu iz virtuelne valute koja se izdaje, i to:
1) detaljan opis virtuelne valute koja se izdaje, s navođenjem svih njenih karakteristika, uključujući informaciju o tome da li se ta virtuelna valuta zamenjuje za drugu digitalnu imovinu i/ili novčana sredstva;
2) detaljan opis prava i obaveza koje imalac virtuelne valute ima prema izdavaocu, odnosno prema trećem licu (ako takva prava postoje), uključujući opis obaveza izdavaoca virtuelne valute po osnovu izdavanja virtuelne valute;
3) detaljne informacije o načinu i mogućnostima raspolaganja virtuelnom valutom, uz detaljan opis eventualnih ograničenja prava raspolaganja;
4) podatke u vezi sa sekundarnim trgovanjem virtuelnom valutom;
5) plan uključivanja virtuelne valute na postojeće platforme za trgovanje virtuelnim valutama, ako za to postoji namera izdavaoca;
6) količinu (broj jedinica) virtuelne valute koja se izdaje, odnosno način određivanja količine virtuelne valute koja se izdaje - ako se u inicijalnoj ponudi ne nudi unapred određena količina (broj jedinica) virtuelne valute.
7. Beli papir obavezno sadrži detaljan opis uslova inicijalne ponude virtuelne valute, uz navođenje sledećih podataka i informacija:
1) načina uplate virtuelne valute, odnosno podatka o tome da li se uplata može vršiti u novčanim sredstvima, digitalnoj imovini (i u kojoj vrsti digitalne imovine) i/ili uslugama sticaoca te virtuelne valute;
2) opisa postupka upisa i uplate virtuelne valute i njenog prenosa na zakonite imaoce, u zavisnosti od karakteristika tehnologije pomoću koje se vrši izdavanje virtuelne valute;
3) poslovnog imena pružaoca platnih usluga preko kojeg se vrši uplata - ako se uplata vrši u novčanim sredstvima, odnosno poslovnog imena pružaoca usluga povezanih s digitalnom imovinom koji čuva digitalnu imovinu i administrira njome - ako se uplata vrši u digitalnoj imovini koju čuva i kojom administrira pružalac usluga povezanih s digitalnom imovinom;
4) vrednosti jedinice virtuelne valute izražene u novčanim sredstvima, odnosno digitalnoj imovini;
5) uslova za sticanje virtuelne valute pružanjem usluga izdavaocu (npr. u slučaju tzv. rudarenja) i načina vrednovanja tih usluga;
6) detaljnog opisa posebnih uslova koji važe za različite kategorije investitora, posebno za izdavaoca i s njim povezana lica, kao i za investitore koji virtuelnu valutu kupe u ranoj fazi izdavanja;
7) perioda tokom kojeg je ponuda otvorena (vreme upisa i uplate);
8) roka i uslova za opoziv ili obustavljanje ponude, kao i uslova pod kojima se može odustati od kupovine, odnosno ulaganja;
9) detalja o periodu u kome investitori mogu povući svoj prihvat ponude (ako takva mogućnost postoji);
10) minimalnog/maksimalnog broja jedinica virtuelne valute po pojedinačnom investitoru, izraženog brojčano ili kroz novčanu vrednost;
11) načina povraćaja preplaćenog iznosa investitorima, odnosno povraćaja uplaćenog iznosa u slučaju neuspešno okončane inicijalne ponude, uključujući povraćaj po osnovu uplate u digitalnoj imovini, odnosno u uslugama sticaoca virtuelne valute, kao i roka za te povraćaje;
12) praga uspešnosti (ako postoji) za izdavanje virtuelne valute;
13) podataka o načinu i vremenu objavljivanja ishoda inicijalne ponude i roku u kojem će virtuelna valuta biti preneta na zakonite imaoce.
8. Beli papir obavezno sadrži detaljan opis rizika koji se tiču izdavaoca, virtuelne valute koja se izdaje, inicijalne ponude te virtuelne valute i sprovođenja projekta koji se odnosi na tu virtuelnu valutu, a naročito sadrži sledeće podatke i informacije:
1) faktore rizika specifične za izdavaoca i/ili njegovu delatnost;
2) faktore rizika koji se odnose na planirano korišćenje sredstava prikupljenih putem inicijalne ponude, odnosno projekat za koji se ta sredstva prikupljaju;
3) faktore rizika koji se odnose na inicijalnu ponudu virtuelne valute;
4) faktore rizika koji su u vezi s tehnologijom koja se koristi pri izdavanju virtuelne valute i sekundarnom trgovanju virtuelnom valutom;
5) opis rizika koji bi mogli da utiču na mogućnost da se iskoriste prava koja proističu iz virtuelne valute na koju se odnosi beli papir;
6) opis mera, procedura i tehnologije za zaštitu od sajber pretnji;
7) opis mera koje će izdavalac uspostaviti kako bi se umanjio rizik od gubitka ili smanjenja novčanih sredstava, virtuelnih valuta i druge imovine sticaoca virtuelne valute, odnosno prava u vezi s tom imovinom, a koji mogu nastati kao posledica nekog od rizika iz ovog stava;
8) upozorenje o rizicima karakterističnim za kupovinu, odnosno ulaganje u virtuelnu valutu koja je predmet inicijalne ponude, uključujući rizik od delimičnog ili potpunog gubitka novčanih sredstava, odnosno druge imovine, kao i o tome da se na ulaganja u virtuelnu valutu ne primenjuju propisi kojima se uređuje osiguranje depozita ili zaštita investitora, kao ni propisi kojima se uređuje zaštita korisnika finansijskih usluga.
Beli papir obavezno sadrži sledeće navode:
"Republika Srbija, Narodna banka Srbije, kao ni drugi nadležni organi i organi javne vlasti, ne snose odgovornost ni za koju eventualnu štetu i/ili gubitke koje investitori i/ili treća lica pretrpe u vezi sa ulaganjem u virtuelnu valutu koja se izdaje.".
Opis procedura na osnovu kojih se izdaju virtuelne valute
9. Beli papir obavezno sadrži detaljan opis tehničkih i tehnoloških procedura na osnovu kojih se izdaje virtuelna valuta, uključujući detaljan opis procedure za upis i uplatu te virtuelne valute i njen prenos na zakonite imaoce, pri čemu svaki korak koji je neophodan za kupovinu virtuelne valute, odnosno ulaganje u nju mora biti jasno, pregledno i razumljivo objašnjen.
Beli papir sadrži i detaljan opis procedura i tehnologije koje se primenjuju radi očuvanja sigurnosti novčanih sredstava i digitalne imovine prikupljenih putem inicijalne ponude.
Obaveze u vezi sa sprečavanjem pranja novca i finansiranja terorizma
10. Radi ispunjenja obaveza u vezi sa sprečavanjem pranja novca i finansiranja terorizma u postupku izdavanja virtuelne valute, beli papir obavezno sadrži i sledeće podatke i informacije:
1) unutrašnje akte izdavaoca za blagovremeno i sveobuhvatno identifikovanje, procenu, merenje, praćenje, kontrolu i ublažavanje rizika od pranja novca i finansiranja terorizma koji su povezani ili mogu biti povezani sa izdavanjem virtuelne valute na koju se taj beli papir odnosi;
2) opis mera unutrašnje kontrole izdavaoca koje se uspostavljaju radi ispunjavanja obaveza utvrđenih propisima kojima se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma.
Ako je izdavalac fizičko lice, beli papir obavezno sadrži opis procedura kojima se obezbeđuje ispunjenje obaveza u vezi sa sprečavanjem pranja novca i finansiranja terorizma u postupku izdavanja virtuelne valute, uz navođenje lica odgovornih za ispunjenje tih obaveza.
Izdavalac je dužan da u belom papiru navede i da li je izdavalac ili neko od glavnih učesnika u dizajniranju i razvoju virtuelne valute obveznik zakona kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma, uz detaljno navođenje obaveza koje ima po tom zakonu i podataka o licima koja su odgovorna za ispunjenje tih obaveza, kao i uz detaljan opis procedura koje se sprovode kako bi se te obaveze ispunile.
Primenjivi propisi i nadležnost sudova
11. Beli papir obavezno sadrži nazive svih relevantnih propisa na osnovu kojih je sačinjen, kao i naziv nadležnog suda u slučaju sporova u vezi sa inicijalnom ponudom i izdavanjem virtuelne valute na koju se odnosi.
Podaci o licima koja su odgovorna za tačnost i potpunost informacija u belom papiru, izjave odgovornih lica i upozorenja
12. Beli papir mora da sadrži informacije o licima koja su odgovorna za tačnost i potpunost informacija u belom papiru, i to:
1) za fizičko lice, naročito: ime, prezime i jedinstveni matični broj građana, odnosno broj pasoša i državu izdavanja pasoša za lice koje nema državljanstvo Republike Srbije, a za fizička lica koja su odgovorna lica u pravnom licu - i funkciju u tom pravnom licu;
2) za pravno lice i preduzetnika, naročito: poslovno ime, odnosno naziv i sedište, kao i matični broj, odnosno drugu odgovarajuću identifikacionu oznaku za lice koji nema sedište u Republici Srbiji (npr. evidencioni broj koji određuje nadležni državni organ).
13. Beli papir obavezno sadrži izjavu svakog lica koje je odgovorno za tačnost i potpunost informacija u belom papiru, sledeće sadržine:
"Preduzevši sve potrebne mere, izjavljujem da su, prema mojim saznanjima, informacije u belom papiru istinite, da nisu izostavljene činjenice koje bi mogle da utiču na tačnost i potpunost belog papira, kao i da činjenice u belom papiru nisu navedene na način koji bi mogao da navede na pogrešan zaključak, odnosno da dovede u zabludu.".
Beli papir obavezno sadrži kratak pregled u kojem se jasno i razumljivo daju osnovne informacije o inicijalnoj ponudi i osnovnim karakteristikama virtuelne valute koja se izdaje, radi pružanja pomoći potencijalnim investitorima pri donošenju odluke o ulaganju u virtuelnu valutu.
Pregled iz stava 2. ove tačke naročito sadrži sledeća upozorenja:
1) da taj pregled predstavlja skraćeni prikaz osnovnih informacija o inicijalnoj ponudi i virtuelnoj valuti koja se izdaje, a da odluka o eventualnom ulaganju u virtuelnu valutu treba da se zasniva na svim informacijama koje beli papir sadrži u skladu sa Zakonom i ovom odlukom;
2) da inicijalna ponuda virtuelnih valuta ne predstavlja prospekt za izdavanje finansijskih instrumenata, niti javnu ponudu tih instrumenata, koji moraju biti sačinjeni u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje tržište kapitala i podzakonskim propisima donetim na osnovu tog zakona.
14. U belom papiru navode se datum i vreme njegovog sačinjavanja.
III ODOBRENJE OBJAVLJIVANJA BELOG PAPIRA
Zahtev za odobrenje objavljivanja belog papira
15. Zahtev za odobrenje objavljivanja belog papira koji se odnosi na virtuelnu valutu (u daljem tekstu: zahtev) Narodnoj banci Srbije podnosi izdavalac ili ovlašćeno lice u ime izdavaoca (u daljem tekstu: podnosilac zahteva).
16. Podnosilac zahteva uz zahtev dostavlja sledeće podatke, odnosno dokumentaciju koja je propisana članom 22. stav 2. Zakona i ovom odlukom:
1) nacrt belog papira sačinjenog u skladu sa odredbama Zakona i ove odluke;
2) odluku izdavaoca o izdavanju virtuelne valute;
3) osnivački akt izdavaoca, a ako je izdavalac akcionarsko društvo i statut izdavaoca;
4) finansijske izveštaje izdavaoca za poslednje dve poslovne godine, uključujući i izveštaje revizora ako je izdavalac bio obveznik revizije;
5) relevantnu dokumentaciju i dokaze kojima se potvrđuju navodi iz belog papira;
6) dokaze o neosuđivanosti izdavaoca, odnosno članova uprave izdavaoca;
7) podatke o uplati naknade Narodnoj banci Srbije;
8) ovlašćenje za podnošenje zahteva, ako zahtev ne podnosi izdavalac.
Ako je izdavalac fizičko lice, uz zahtev se ne dostavlja dokumentacija iz stava 1. odredbe pod 2) do 4) ove tačke.
17. Nacrt belog papira sačinjava se u skladu s članom 20. Zakona i tač. 3. do 14. ove odluke.
Odluka o izdavanju virtuelne valute
18. Odluka izdavaoca o izdavanju virtuelne valute sadrži podatke na osnovu kojih se jasno mogu utvrditi karakteristike virtuelne valute koja se izdaje, kao i prava i obaveze koji proističu iz te virtuelne valute, zatim osnovne podatke o inicijalnoj ponudi virtuelne valute, razloge za inicijalnu ponudu, namenu prikupljenih sredstava, odnosno projekat za čije se finansiranje sredstva prikupljaju, kao i naziv organa izdavaoca koji je doneo tu odluku.
Sastavni deo odluke iz stava 1. ove tačke jeste nacrt belog papira iz tačke 17. ove odluke.
Uz odluku iz stava 1. ove tačke dostavljaju se i posebno ovlašćenje ili izvod iz osnivačkog akta ili statuta izdavaoca kojima se dokazuje da je organ izdavaoca iz tog stava ovlašćen da donese odluku o izdavanju virtuelne valute.
Osnivački akt i statut izdavaoca
19. Uz zahtev se dostavljaju osnivački akt izdavaoca (odluka o osnivanju ili ugovor o osnivanju) i njegov statut (ako je izdavalac akcionarsko društvo), koji moraju sadržati elemente utvrđene zakonom kojim se uređuju privredna društva i moraju biti datirani, uredno potpisani i zavedeni.
Finansijski izveštaji izdavaoca
20. Uz zahtev se dostavljaju i redovni godišnji i vanredni finansijski izveštaji izdavaoca za poslednje dve poslovne godine, uključujući i konsolidovane finansijske izveštaje u tom periodu ako se odnose na izdavaoca kao matično ili zavisno pravno lice, kao i izveštaji spoljnog revizora i podaci o tom revizoru (poslovno ime, matični broj i adresa sedišta i akt o angažovanju tog revizora) - ako je izdavalac bio obveznik revizije.
Dokumentacija kojom se potvrđuju navodi iz belog papira
21. Podnosilac zahteva dužan je da uz zahtev dostavi relevantnu dokumentaciju i dokaze kojima se potvrđuju navodi iz belog papira, i to:
1) za fizička lica:
- kopiju lične karte, odnosno očitanu biometrijsku ličnu kartu (za državljane Republike Srbije), ili kopiju pasoša (za strane državljane),
- podatke o imovinskom stanju, odnosno sopstvenim sredstvima izdavaoca (nepokretnostima, učešću u kapitalu pravnih lica sa apsolutnim i procentualnim iznosom vlasništva, novčanim depozitima u bankama i dr.) - uz odgovarajuće dokaze o tom vlasništvu i poreklu tih sredstava (npr. izvod iz odgovarajućeg registra, potvrda banke i dr.),
- izjavu o ukupnoj zaduženosti izdavaoca kod domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica, sa specifikacijom tih lica i iznosima zaduženja;
2) za pravna lica i preduzetnike:
- izvod iz zvaničnog registra privrednih subjekata, odnosno pravnih lica u koji je upisan izdavalac, koji obavezno sadrži poslovno ime izdavaoca, adresu sedišta, broj pod kojim se izdavalac vodi u tom registru, kao i naziv države u kojoj je izdavalac upisan u registar - ako je izdavalac pravno lice ili preduzetnik koji nema sedište u Republici Srbiji,
- dokumentaciju iz koje se utvrđuju vlasnička struktura i stvarni vlasnici izdavaoca, koja mora da sadrži ime i prezime, odnosno poslovno ime svakog lica koje ima učešće u izdavaocu i svih stvarnih vlasnika izdavaoca, adresu njihovog prebivališta, odnosno sedišta i druge identifikacione podatke za ta lica, kao i podatke o apsolutnim i procentualnim iznosima vlasništva (npr. izvod iz zvanične evidencije stvarnih vlasnika, izvod iz knjige udela, prepis akcionara iz knjige akcionara i sl.),
- izjavu o ukupnoj zaduženosti izdavaoca kod domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica, sa specifikacijom tih lica i iznosima zaduženja.
Uz zahtev se dostavljaju i procedure i unutrašnji akti iz tač. 9. i 10. ove odluke.
Dokazi o neosuđivanosti izdavaoca, odnosno članova uprave izdavaoca
22. Podnosilac zahteva dužan je da dostavi i dokumentaciju kojom se dokazuje da izdavalac, odnosno članovi uprave izdavaoca nisu osuđivani za krivična i/ili kažnjiva dela koja ih čine nepodobnim u smislu ove odluke.
Dokumentacijom iz stava 1. ove tačke smatra se:
1) za fizička lica - akt nadležnog organa kojim se potvrđuje da to lice nije pravnosnažno osuđeno za krivična dela protiv privrede, imovine, pravnog saobraćaja, javnog reda i službene dužnosti ili pravosuđa, ili za krivična dela pranja novca ili finansiranja terorizma, ili za slična ili uporediva krivična dela u skladu s propisima strane države i/ili za drugo krivično i/ili kažnjivo delo koje to lice čine nepodobnim u smislu ove odluke;
2) za pravna lica - akt nadležnog organa kojim se potvrđuje da to lice nije pravnosnažno osuđeno za krivično delo, u smislu zakona kojim se uređuje odgovornost pravnih lica za krivična dela, kao i da nije pravnosnažno osuđeno za privredni prestup koji ga čini nepodobnim u smislu ove odluke, u smislu zakona kojim se uređuju privredni prestupi.
Podaci o uplati naknade Narodnoj banci Srbije
23. Podnosilac zahteva uz zahtev dostavlja podatke o uplati naknade propisane odlukom kojom se uređuje jedinstvena tarifa po kojoj Narodna banka Srbije naplaćuje naknadu za izvršene usluge (datum uplate i poslovno ime pružaoca platnih usluga preko kojeg je izvršena uplata).
Ovlašćenje za podnošenje zahteva
24. Ako zahtev podnosi ovlašćeno lice u ime izdavaoca, uz zahtev se dostavlja i overeno ovlašćenje za to lice da podnese zahtev u ime izdavaoca.
25. Ako na osnovu dokumentacije i dokaza iz tač. 16. do 24. ove odluke nije moguće utvrditi sve činjenice koje su značajne za odlučivanje o zahtevu - Narodna banka Srbije može od podnosioca zahteva tražiti da joj dostavi i drugu dokumentaciju, odnosno podatke za koje zaključi da su joj potrebni.
Dostavljanje propisane dokumentacije
26. Dokumentacija propisana ovom odlukom dostavlja se u originalu ili overenoj kopiji i ne može biti starija od šest meseci.
Dokumentacija iz stava 1. ove tačke koja je u elektronskom obliku dostavlja se u skladu sa zakonom kojim se uređuju elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju.
Dokumentacija iz stava 1. ove tačke dostavlja se putem posebnog veb-portala kojim upravlja nadležna služba Vlade Republike Srbije u skladu sa Zakonom.
Izuzetno od stava 3. ove tačke, izdavalac koji ima samo odobrenje Narodne banke Srbije za objavljivanje belog papira dokumentaciju iz stava 1. ove tačke može dostaviti i neposredno Narodnoj banci Srbije, nezavisno od posebnog veb-portala iz stava 3. ove tačke.
Dokumentacija iz stava 1. ove tačke mora biti na srpskom jeziku, a ako je na stranom jeziku - uz original ili overenu kopiju dokumenta dostavlja se i njegov prevod na srpski jezik, koji je overio sudski tumač, osim u slučaju da se radi o finansijskim izveštajima i izveštajima o reviziji finansijskih izveštaja pravnih lica na engleskom jeziku.
Ako original dokumentacije iz stava 5. ove tačke nije ni na srpskom ni na engleskom jeziku, a nije moguće pribaviti prevod s jezika na kojem je izrađen - dostavljaju se njegovi prevodi na engleski jezik i na srpski jezik, koje je overio sudski tumač.
Odobrenje objavljivanja belog papira
27. Narodna banka Srbije donosi rešenje o odobrenju objavljivanja belog papira u roku od 30 dana od dana prijema urednog zahteva.
Narodna banka Srbije donosi rešenje iz stava 1. ove tačke kada utvrdi da su ispunjeni svi uslovi za odobravanje objavljivanja belog papira propisani Zakonom i ovom odlukom.
Ako nacrt belog papira ne ispunjava uslove iz Zakona i ove odluke ili uz zahtev nije dostavljena odgovarajuća dokumentacija ili nisu ispunjeni drugi uslovi da bi se odobrilo objavljivanje tog belog papira, odnosno ako su potrebne izmene dostavljene dokumentacije ili dodatne informacije, Narodna banka Srbije u roku od 15 dana od dana prijema zahteva obaveštava podnosioca zahteva o tome i traži ispravku i/ili dopunu dokumentacije, odnosno ispunjenje drugih uslova za odobrenje objavljivanja belog papira i određuje rok za postupanje podnosioca zahteva - u kom slučaju rok iz stava 1. ove tačke počinje da teče od dana kada je podnet uredan zahtev u skladu sa obaveštenjem iz ovog stava.
28. Odobrenje objavljivanja belog papira ne znači da je Narodna banka Srbije odobrila svrsishodnost izdavanja virtuelne valute na koju se taj beli papir odnosi, niti da je potvrdila prikazane finansijske i tehničke informacije.
Republika Srbija, Narodna banka Srbije i drugi nadležni organi i organi javne vlasti ne snose odgovornost za bilo koju eventualnu štetu i/ili gubitke koje investitori i/ili treća lica pretrpe u vezi sa ulaganjem u virtuelnu valutu koja se izdaje.
29. Narodna banka Srbije rešenjem odbacuje zahtev u sledećim slučajevima:
1) zahtev je podnelo neovlašćeno lice;
2) zahtev je nepotpun ili nerazumljiv a podnosilac nije u ostavljenom roku uredio zahtev;
3) obavezne naknade propisane tarifom Narodne banke Srbije nisu plaćene;
4) nisu ispunjeni drugi uslovi za vođenje postupka.
30. Narodna banka Srbije rešenjem odbija zahtev ako utvrdi da:
1) beli papir ili informacije, odnosno dokumentacija dostavljeni uz zahtev ne ispunjavaju uslove propisane Zakonom ili ovom odlukom, a podnosilac zahteva ih nije uredio u ostavljenom roku;
2) beli papir sadrži informacije koje su pogrešne, netačne ili dovode u zabludu, ili su izostavljene bitne činjenice, što za posledicu ima pogrešno, netačno ili obmanjujuće informisanje investitora, a podnosilac zahteva ih nije u ostavljenom roku uredio;
3) izdavalac je lice kome su Narodna banka Srbije ili Komisija za hartije od vrednosti izrekle neku od nadzornih mera zbog nepoštovanja odredaba zakona kojim se uređuje tržište kapitala, zakona kojim se uređuju investicioni fondovi, zakona kojim se uređuju alternativni investicioni fondovi, zakona kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma, zakona kojim se uređuje poslovanje finansijskih institucija ili Zakona, a koje nije postupilo u skladu sa izrečenom merom;
4) podaci iz belog papira nisu u skladu sa odlukom izdavaoca o izdavanju virtuelne valute ili s drugim podacima koje je potrebno dostaviti uz zahtev;
5) odluka nadležnog organa izdavaoca o izdavanju virtuelne valute je ništava ili stavljena van snage;
6) nad izdavaocem je pokrenut prethodni stečajni postupak;
7) nad izdavaocem je otvoren postupak stečaja;
8) nad izdavaocem je pokrenuta likvidacija ili prinudna likvidacija.
31. Narodna banka Srbije rešenjem može odbiti zahtev ako utvrdi sledeće:
1) da je nad izdavaocem pokrenut prethodni postupak za utvrđivanje ispunjenosti uslova za pokretanje stečajnog postupka u skladu sa unapred pripremljenim planom reorganizacije;
2) da izdavalac sprovodi reorganizaciju u skladu s planom reorganizacije, odnosno u skladu sa unapred pripremljenim planom reorganizacije.
Odobrenje objavljivanja dodatka belom papiru
32. Ako u periodu od dana odobrenja objavljivanja belog papira do okončanja inicijalne ponude virtuelne valute nastane bitna nova činjenica, odnosno utvrdi se postojanje bitne greške ili nepreciznosti u vezi sa informacijama iz belog papira koje mogu uticati na odluku o kupovini, odnosno ulaganju u virtuelnu valutu, izdavalac je dužan da odmah sačini dodatak belom papiru i Narodnoj banci Srbije dostavi zahtev za odobrenje njegovog objavljivanja.
Uz zahtev iz stava 1. ove tačke dostavljaju se nacrt dodatka belom papiru i dokumentacija iz tačke 16. ove odluke kojom se potvrđuju navodi iz tog dodatka.
33. Narodna banka Srbije o zahtevu za odobrenje objavljivanja dodatka belom papiru odlučuje u roku od sedam dana od dana prijema urednog zahteva, a na odlučivanje o tom zahtevu shodno se primenjuju odredbe čl. 19. do 25. Zakona i odredbe ove odluke kojima se uređuje odlučivanje o zahtevu za odobrenje objavljivanja belog papira.
34. Izdavalac je dužan da na svojoj internet prezentaciji u najkraćem roku obavesti investitore o podnošenju Narodnoj banci Srbije zahteva za odobrenje objavljivanja dodatka belom papiru, kao i da objavi dodatak belom papiru odmah nakon odobrenja njegovog objavljivanja.
Objavljivanje belog papira nakon odobrenja
35. Nakon odobrenja objavljivanja belog papira, izdavalac objavljuje beli papir na svojoj internet prezentaciji na srpskom jeziku, u razumnom roku, a najkasnije do početka inicijalne ponude virtuelne valute.
Izdavalac je dužan da objavi beli papir iz stava 1. ove tačke na posebnom, za to određenom delu svoje internet prezentacije, koji je lako dostupan pri ulasku na tu internet prezentaciju, i za čiji pristup se ne zahtevaju registracija, davanje izjava o prihvatanju ograničenja pravne odgovornosti, ni plaćanje naknade.
Beli papir iz stava 1. ove tačke mora biti pripremljen tako da ga je moguće preuzeti, štampati i pretraživati u elektronskom obliku koji se ne može menjati.
Beli papir koji se objavljuje mora biti identičan belom papiru čije objavljivanje je odobrila Narodna banka Srbije i ne sme se menjati nakon tog odobrenja, osim u slučajevima sačinjavanja dodatka belom papiru u skladu s članom 26. Zakona.
36. Narodna banka Srbije na svojoj internet prezentaciji objavljuje sve bele papire čije objavljivanje je odobreno ili njihov spisak sa linkovima do relevantnih delova internet prezentacija izdavalaca, uključujući i dodatke belom papiru čije je objavljivanje odobreno.
37. Svi beli papiri čije je objavljivanje odobreno, uključujući i dodatke belom papiru čije je objavljivanje odobreno, ostaju javno dostupni u elektronskom obliku najmanje deset godina po njihovom objavljivanju na internet prezentaciji izdavaoca.
Povlačenje odobrenja objavljivanja belog papira
38. Narodna banka Srbije može doneti rešenje kojim povlači odobrenje objavljivanja belog papira, u sledećim slučajevima:
1) ako utvrdi da izdavalac nije objavio beli papir nakon odobrenja njegovog objavljivanja, u skladu s članom 27. Zakona i tač. 35. i 37. ove odluke;
2) ako izdavalac nakon odobrenja objavljivanja belog papira pismeno obavesti Narodnu banku Srbije da odustaje od namere da izda virtuelnu valutu;
3) ako utvrdi da objavljeni beli papir nije identičan belom papiru čije je objavljivanje Narodna banka Srbije odobrila u skladu sa Zakonom i ovom odlukom;
4) ako utvrdi teže povrede propisa kojima se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma;
5) ako utvrdi da je rešenje o odobrenju objavljivanja belog papira doneto na osnovu neistinitih podataka i informacija;
6) ako utvrdi da su se okolnosti u vezi s činjenicama bitnim za donošenje odluke o zahtevu u toj meri promenile da bi prema novonastalim okolnostima zahtev trebalo da bude odbijen.
Rešenjem iz stava 1. ove tačke utvrđuju se i pravne posledice koje nastupaju donošenjem rešenja ako je beli papir već objavljen.
Odredbe stava 1. ove tačke shodno se primenjuju i na povlačenje odobrenja objavljivanja dodatka belom papiru.
IV IZVEŠTAJ O ISHODU INICIJALNE PONUDE
39. Ako je za inicijalnu ponudu virtuelne valute Narodna banka Srbije odobrila objavljivanje belog papira, izdavalac je dužan da, najkasnije u roku od tri radna dana od dana okončanja te inicijalne ponude, na svojoj internet prezentaciji objavi izveštaj o ishodu te inicijalne ponude (u daljem tekstu: izveštaj).
40. Izveštaj se objavljuje na srpskom jeziku, a ako je beli papir objavljen na nekoliko jezika - izveštaj se objavljuje na svim jezicima na kojima je objavljen i beli papir, s tim što će se u slučaju postojanja razlike, kao merodavna koristiti verzija izveštaja na srpskom jeziku.
41. Izveštaj se objavljuje na isti način na koji je objavljen beli papir, u skladu s tač. 35. i 37. ove odluke.
42. Izveštaj obavezno sadrži sledeće podatke:
1) podatke o izdavaocu iz tačke 4. stav 1. odredbe pod 1) do 3) i tačke 4. stav 2. odredba pod 1) ove odluke;
2) količinu (broj jedinica) virtuelne valute koja je ponuđena u inicijalnoj ponudi;
3) broj prodatih jedinica virtuelne valute;
4) podatke o ukupnim novčanim sredstvima uplaćenim za kupovinu virtuelne valute, odnosno ukupnoj količini (broju jedinica) digitalne imovine koja je zamenjena za virtuelnu valutu;
5) podatke o svim uslugama pruženim izdavaocu u zamenu za virtuelnu valutu - ako se uplata virtuelne valute vrši u uslugama sticaoca virtuelne valute;
6) ukupan broj investitora;
7) rok u kojem će virtuelna valuta biti preneta na zakonite sticaoce;
8) izjavu o uspešnosti, odnosno neuspešnosti inicijalne ponude virtuelne valute.
43. Nakon uspešnog okončanja inicijalne ponude virtuelne valute za koju je odobreno objavljivanje belog papira, izdavalac na svojoj internet prezentaciji obaveštava investitore o sekundarnom trgovanju tom virtuelnom valutom.
Obaveštenje iz stava 1. ove tačke naročito sadrži podatke o načinu, odnosno mestu sekundarnog trgovanja (npr. OTC tržište, platforma za trgovanje virtuelnim valutama).
V SADRŽINA I NAČIN ODOBRAVANJA OBJAVLJIVANJA NAKNADNOG BELOG PAPIRA
44. Na sadržinu naknadnog belog papira shodno se primenjuju odredbe Zakona i ove odluke kojima se uređuju bliža sadržina i dodatni elementi belog papira.
45. Na način odobravanja objavljivanja naknadnog belog papira shodno se primenjuju odredbe Zakona i ove odluke kojima se uređuje odobravanje objavljivanja belog papira.
46. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu 29. juna 2021. godine.