PRAVILNIK
O OBAVEZAMA PREVOZNIKA I SAOBRAĆAJNOG OSOBLJA U JAVNOM LINIJSKOM PREVOZU PUTNIKA NA TERITORIJI GRADA BEOGRADA

("Sl. list grada Beograda", br. 51/2021 i 65/2021 - ispr.)

 

OPŠTE ODREDBE

Član 1

U cilju pružanja kvalitetne prevozne usluge putnicima pravilnikom o obavezama prevoznika i saobraćajnog osoblja u javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda (u daljem tekstu: pravilnik), definišu se pravila ponašanja i obaveze saobraćajnog osoblja u javnom gradskom, prigradskom i lokalnom, noćnom i minibus ekspres linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda (u daljem tekstu: linijski prevoz), kao i obaveze samih prevoznika.

Sekretarijat za javni prevoz kao organizaciona jedinica Gradske uprave Grada Beograda nadležna za poslove javnog linijskog prevoza putnika (u daljem tekstu: Organizaciona jedinica) vrši kontrolu primene ovog pravilnika.

Pravilnik je obavezan u primeni i realizaciji ugovora kojim Grad Beograd poverava obavljanje javnog linijskog prevoza putnika na teritoriji grada Beograda (u daljem tekstu: prevoznik), kao i u radu javnog komunalnog preduzeća koje je Grad osnovao za obavljanje ove delatnosti.

Prevoznik je u smislu ovog pravilnika, pravno lice kome je povereno obavljanje javnog linijskog prevoza, kao i javno komunalno preduzeće koje je grad osnovao za obavljanje delatnosti linijskog prevoza.

Član 2

Prevoznik je dužan da saobraćajnom osoblju koje je angažovano za rad u linijskom prevozu obezbedi i omogući da postupa u skladu sa zakonima, propisima Grada Beograda, aktima Organizacione jedinice u ovoj oblasti i ovim pravilnikom.

Saobraćajno osoblje iz stava 1. ovog člana zaposleno ili angažovano kod prevoznika je dužno da postupa u skladu sa odredbama ovog pravilnika.

Član 3

Saobraćajnim osobljem u skladu sa odredbama ovog pravilnika smatraju se sledeća lica:

1) vozači;

2) otpravnici i saobraćajni dispečeri prevoznika (u daljem tekstu: dispečer);

3) ostalo zaposleno ili angažovano osoblje kod prevoznika, čiji je delokrug poslova u vezi sa neposrednim obavljanjem javnog linijskog prevoza putnika.

Član 4

Saobraćajno osoblje smatra se putnikom kada ne obavlja poslove za koje je angažovano kod prevoznika, a zatekne se u vozilu koje vrši javni linijski prevoz putnika.

Zajedničke odredbe za prevoznika

Član 5

Prevoznik je dužan da saobraćajno osoblje iz člana 3. ovo pravilnika, pre upućivanja na samostalan rad praktično obuči i upozna sa svim propisima donetim na republičkom, gradskom nivou i aktima Organizacione jedinice kojima se reguliše javni linijski prevoz, kao i da ova lica blagovremeno upozna sa njihovim izmenama.

Član 6

Prevoznik je dužan da u skladu sa članom 2, a nakon obuke iz člana 5. ovog pravilnika vrši kontrolu postupanja saobraćajnog osoblja u obavljanju radnih zadataka iz sledećih oblasti:

a) zakonskih propisa:

- o prevozu putnika u drumskom saobraćaju;

- o bezbednosti saobraćaja na putevima;

- o radnom vremenu posade vozila u drumskom prevozu i tahografima;

- o bezbednosti i zdravlju na radu;

- o radu;

- ostalih važećih zakonskih propisa koji posredno ili neposredno regulišu rad saobraćajnog osoblja.

b) podzakonskih propisa;

- Odluke o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda;

- svih akata koje je donela Organizaciona jedinica (pravilnici, uputstva, procedure i dr.) kao i akata vezanih za način upotrebe uređaja i softvera u Sistemu za upravljanje vozilima i naplate karata u javnom prevozu u Beogradu (u daljem tekstu: sistem).

Prevoznik je dužan da o izvršenoj obuci iz člana 5, kao i testiranju saobraćajnog osoblja iz stava 1. ovog člana vodi evidencije i čuva ih u periodu važenja ugovora zaključenog sa Organizacionom jedinicom, kao i da na njen zahtev dostavi ili stavi na uvid dokumentaciju o evidenciji.

Član 7

Prevoznik je dužan da Organizacionoj jedinici dostavi tražene podatke i informacije iz svoje nadležnosti, kao i da postupi po nalogu zaposlenih lica Organizacione jedinice.

Član 8

Prevoznik je dužan da od trenutka angažovanja vozača za rad na linijama javnog linijskog prevoza, a u roku od pet radnih dana, dostavi Organizacionoj jedinici podatke o vozaču radi uvođenja lica u bazu podataka, kao i podatke neophodne za izradu ID kartice koja glasi na ime vozača (u daljem tekstu: vozačka kartica).

Prevoznik je dužan da po prestanku angažovanja vozača, u roku od pet radnih dana, pismeno obavesti Organizacionu jedinicu, radi blokade vozačke kartice.

Prevoznik je dužan da svakom vozaču obezbedi vozačku karticu na ime. Ukoliko vozač nije zadužio vozačku karticu na ime ili mu već izdata kartica nije dostupna, prevoznik je dužan da mu obezbedi zamensku karticu.

Prevoznik je dužan da vodi evidenciju o vozačkim karticama izdatim na ime vozača kao i o zamenskim karticama.

Prevoznik je dužan da vodi dnevnu evidenciju vozača koji koriste zamenske kartice po smenama, ID broju i imenu i prezimenu vozača.

Prevoznik je dužan da u roku od tri radna dana od dana uočavanja oštećenja ili gubitka vozačke kartice preda zahtev za izradu nove kartice, a vozač je dužan da istu preuzme u što kraćem roku, a najduže u roku od dva radna dana od trenutka dobijanja informacije da je kartica urađena, kao i da zamensku karticu vrati ovlašćenom licu prevoznika.

Prevoznik je dužan da redovno ažurira podatke o brojevima telefona vozača i dostavlja ih bez odlaganja Organizacionoj jedinici.

Član 9

Prevoznik je dužan da obezbedi:

- ispravnost uređaja iz sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima (validatori, štampač, vozački kompjuter i dr.);

- čistoću spoljašnjosti i unutrašnjosti vozila;

- ispravnost i funkcionalnost displej tabli;

- ispravnost i funkcionalnost klima uređaja i uređaja za grejanje, koji moraju biti uključeni u skladu sa odredbama Odluke o javnom linijskom prevozu na teritoriji grada Beograda;

- ispravnost i funkcionalnost uređaja za video nadzor;

- ispravnost i funkcionalnost uređaja za brojanje putnika;

- Wi-Fi pokrivenost;

- da vozač u toku rada bude obučen u uniformu tj. u službeno odelo i da bude obuven u adekvatnu obuću. Uniformu, odnosno službeno odelo čine - gornji deo uniforme koji ima utisnutu ili odštampanu oznaku poslovnog imena prevoznika (letnji gornji deo - majica sa kragnom ili košulja, zimski gornji deo - sako ili jakna i košulja), donji deo uniforme (pantalone dugih nogavica). Adekvatna obuća ne podrazumeva: papuče, sandale i slično;

- ulazak putnika na vrata opredeljena za ulaz na linijama koje odredi Organizaciona jedinica;

- način ulaska i izlaska putnika iz vozila i redosled otvaranja vrata od strane vozača u skladu sa nalogom Organizacione jedinice;

- zaustavljanje vozila, otvaranje i zatvaranje vrata od strane vozača na svim stajalištima, prema registrovanom redu vožnje;

- prodaju karata kod vozača;

- praćenje validacije voznih isprava putnika koji ulaze na prednja vrata od strane vozača.

Član 10

Vozilo kojim se vrši prevoz putnika mora biti na propisan način vidno obeleženo, u skladu sa važećom Odlukom o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda, tako da je na prednjoj strani ispisan broj i naziv linije u smeru kretanja ili terminusa, a na zadnjoj i bočnoj strani vozila (strana na koj se vrši ulazak/izlazak putnika) ispisan broj linije.

Vozila koja su u kvaru, ne vrše redovan prevoz ili obavljaju vožnje ka ili od garaže, moraju na displej tabli imati postavljenu odgovarajuću oznaku: u kvaru, poseban prevoz, za garažu i sl.

Na displej tabli na vozilu koje obavlja javni linijski prevoz nije dozvoljeno ispisivanje poslovnih imena kompanija i proizvođača opreme.

Član 11

Prevoznik je dužan da omogući kontrolu vozila i voznog osoblja prevoznika koju obavlja kontrolor, drugo lice ovlašćeno od strane Organizacione jedinice ili zaposleni Organizacione jedinice.

Član 12

Vozilo kojim se vrši javni linijski prevoz putnika mora biti tehnički ispravno i opremljeno na način predviđen važećim ugovorom i pravilnikom o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima.

Prevoznik je dužan da obezbedi da se pre izlaska vozila iz garaže izvrši obilazak vozila sa unutrašnje i spoljne strane i prema tipu vozila vizuelno pregleda stanje bitnih sklopova (na autobusu: stanje pneumatika, vizuelni pregled stanja navrtki zavrtnjeva na točkovima, curenje goriva, ulja, ispravnost vrata i signalizacije vozila itd; na tramvaju: stanje šinskih kočnica, odgovarajućih poklopaca, stanje i ispravnost pantografa; a kod trolejbusa: stanje trolnih motki, trolnih glava itd.), kao i ispravnost vrata i signalizacije vozila.

Član 13

Prevoznik je dužan da sprovede postupak za povredu radne obaveze vozača:

- u situaciji kada vozač nije prijavio probleme u radu sa vozačkom karticom ili gubitkom iste;

- u situaciji neprijavljivanja saobraćajne nezgode za koju je vozač znao;

- u situaciji kada vozač ne postupi po nalogu otpravnika ili zaposlenog lica Organizacione jedinice raspoređenog na poslovima monitoringa i upravljanja ili dispečera prevoznika koji upravlja na osnovu saglasnosti Organizacione jedinice;

- u situaciji kada vozač ne postupi po nalogu kontrolora, drugog lica ovlašćenog od strane Organizacione jedinice ili zaposlenog Organizacione jedinice pri kontroli vozila i voznog osoblja prevoznika;

- u situaciji kada vozač izvrši radnju prodaje dnevnog izveštaja umesto karte ili izvrši radnju prodaje karte sa elementima koji nisu odgovarajući u pogledu datuma, vremena, ID vozila, broja linije, cene karte;

- u situaciji kada se utvrdi da je vozač na rad došao pod dejstvom alkohola i/ili psihoaktivnih supstanci;

- u situaciji kada vozač nije obavestio prevoznika da mu je zbog saobraćajnog prekršaja ili iz drugog razloga oduzeta vozačka dozvola ili izrečena kazna zabrane upravljanja motornim vozilom.

Član 14

Za vreme trajanja vanrednog stanja (poplave, epidemije, zemljotres i dr.), kao i sve vreme dok traje opasnost po život i zdravlje ljudi, prevoznik i saobraćajno osoblje su dužni da se pridržavaju svih naredbi, odluka, mera i uputstava Republičkog kriznog štaba, Gradskog štaba za vanredne situacije, nadležnih gradskih institucija i Organizacione jedinice.

Zajedničke odredbe za saobraćajno osoblje

Član 15

Informacije za javnost, izjave sredstvima javnog informisanja, saobraćajno osoblje može davati samo uz prethodno odobrenje prevoznika.

Informacije trećim licima i izjave sredstvima javnog informisanja, prevoznik daje poštujući dobre partnerske odnose sa Gradom Beogradom.

Član 16

Saobraćajno osoblje za vreme vršenja poslova mora da izgleda pristojno tj. da bude uredno.

Saobraćajno osoblje koje obavlja radne zadatke bez uniforme mora da bude uredno i pristojno odeveno. Zabranjen je rad u papučama, pantalonama čija je dužina iznad skočnog zgloba, mini suknjama, majicama sa bretelama, dubokim dekolteima, garderobi koja ostavlja obnažen stomak, garderobi sa stranačkim, verskim ili klupskim obeležjima, kao i svako ekstravagantno oblačenje ili šminkanje.

Saobraćajno osoblje je dužno da se ponaša kulturno, uljudno i predusretljivo, saglasno odredbama ovog pravilnika.

Međusobni odnosi saobraćajnog osoblja moraju biti korektni.

Na zahtev putnika, kao i kontrolora, ovlašćenog lica od strane Organizacione jedinice i zaposlenog lica u Organizacionoj jedinici tokom kontrole, vozači su dužni da daju svoj identifikacioni broj, a ostalo saobraćajno osoblje službeni broj izdat od strane prevoznika kod koga su u radnom odnosu ili radno angažovani, a što nije u suprotnosti sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti.

Član 17

Saobraćajno osoblje je dužno da prema građanima koji nisu putnici ima korektan odnos i u obavezi je da pruža obaveštenja o mreži linija, ceni prevoza, vremenima polazaka vozila sa terminusa, razlozima neostvarenja polazaka ili da uputi građane na ovlašćeno lice kada nije u mogućnosti ili nije ovlašćeno da daje traženu informaciju.

Vozač je dužan da pruža informacije građanima poštujući odredbe Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima.

Saobraćajno osoblje dužno je da postupi po nalogu i da saopšti sve potrebne informacije na zahtev zaposlenih lica Organizacione jedinice koja vrše kontrolu ugovorom predviđenih obaveza prevoznika.

Član 18

Saobraćajno osoblje je dužno da postupi po nalogu službenog lica Ministarstva unutrašnjih poslova (u daljem tekstu: MUP), Komunalne milicije, Saobraćajne inspekcije, zaposlenog lica Organizacione jedinice raspoređenog na poslovima monitoringa i upravljanja, radi uspostavljanja reda, regulisanja saobraćaja, sprečavanja znatne štete, sprečavanja blokade vozila, regulisanja intervala sleđenja na linijama i sl.

Opšte odredbe za vozače

Član 19

Vozač je dužan da poseduje važeći sertifikat o stručnoj kompetentnosti i kvalifikacionu karticu vozača izdatu od strane nadležnog organa osim vozača tramvaja.

Vozač je dužan da poznaje i poštuje sve saobraćajne propise, pravilnike i uputstva, da pri zasnivanju radnog odnosa pristupi proveri znanja iz oblasti bezbednosti saobraćaja, kao i da pristupi periodičnoj obuci za sticanje periodične kvalifikacije koju je dužan da organizuje prevoznik u skladu sa propisima koji uređuju oblast sticanja i obnove kartice/sertifikata o stručnoj kompetentnosti vozača.

Vozač tramvaja je dužan da pored provere znanja iz oblasti bezbednosti saobraćaja pri zasnivanju radnog odnosa kod prevoznika, pristupi i periodičnoj proveri znanja iz navedene oblasti koju je dužan da organizuje prevoznik, a najmanje jednom u toku tri godine rada vozača kod prevoznika.

Vozač je dužan da poseduje važeće lekarsko uverenje dobijeno na osnovu redovnih zdravstvenih pregleda radi utvrđivanja psihofizičke sposobnosti za vozača kome je upravljanje motornim vozilima osnovno zanimanje.

Prevoznik je dužan da čuva lekarsko uverenje vozača iz stava 3. ovog člana, kao i da preduzme mere kojima će obezbediti da vozači ne upravljaju vozilom pod uticajem alkohola i psihoaktivnih supstanci u organizmu.

Član 20

Vozač koji je u radnom odnosu ili je angažovan kod prevoznika, dužan je da u toku rada bude obučen u uniformu sa oznakama prevoznika i obuven u adekvatnu obuću, u skladu sa odredbama Odluke o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda i važećeg ugovora zaključenog između Organizacione jedinice i prevoznika.

Član 21

Vozač je dužan da održava čistoću u vozačkom prostoru u toku rada i da na terminusu izvrši vizuelni pregled unutrašnjosti vozila i ukloni krupniji otpad iz vozila.

U zavisnosti od spoljne temperature vazduha, vozač je dužan da se stara da vozilo bude adekvatno rashlađeno, odnosno zagrejano, u skladu sa odredbama Odluke o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda.

Član 22

U slučaju da je vozilo snabdeveno elektronskim oznakama linije ili su oznake fiksne sa promenljivim brojevima, vozač iste podešava na samom vozilu svaki put pre početka rada na određenoj liniji.

Kada je vozilo u kvaru, ne vrši redovan linijski prevoz ili se ne primaju putnici, na prednjoj strani vozila vozač postavlja odgovarajuću oznaku "u kvaru", "poseban prevoz", "za garažu" i slično.

Član 23

Tokom vožnje, vozač ne sme dozvoliti prisustvo bilo kog lica u vozačkoj kabini ili vozačkom prostoru.

Za vreme vožnje vozač ne sme razgovarati sa putnicima.

Član 24

Vozač ne sme da koristi mobilni telefon za vreme vožnje dok je vozilo u pokretu, kao ni druge uređaje za komunikaciju ako ne koristi opremu koja omogućava telefoniranje bez angažovanja ruku.

Vozač ne sme da koristi audio i video uređaje osim uređaja koji su sastavni deo opreme vozila, niti da preduzima druge radnje koje ometaju njegovu pažnju pri upravljanju vozilom.

U vozilu nije dozvoljeno pušenje niti korišćenje elektronske cigarete u toku vožnje.

Član 25

Vozač je obavezan da obavesti odgovorno lice prevoznika u slučaju da mu je zbog saobraćajnog prekršaja ili drugog razloga oduzeta vozačka dozvola ili izrečena kazna zabrane upravljanja motornim vozilom određene kategorije.

Član 26

Pre nego što napusti vozilo, vozač je dužan da preduzme sve mere kojima se sprečava da se vozilo samo pokrene sa mesta na kome je zaustavljeno, odnosno parkirano kao i da preduzme sve potrebne mere da obezbedi vozilo od neovlašćene upotrebe.

Član 27

Vozač neće dozvoliti ulazak u vozilo:

- licu koje je vidljivo pod uticajem alkohola i /ili psihoaktivnih supstanci;

- licu obolelom od zarazne bolesti;

- detetu do šest godina starosti ako nije u pratnji odrasle osobe;

- licu koje unosi u vozilo prtljag, stvari i životinje, suprotno Odluci o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda, osim specijalno dresiranih pasa vodiča slepih lica.

Član 28

Vozač je dužan da opomene putnika ukoliko uznemirava druge putnike, fizički napada, ugrožava sigurnost i javni red, unosi u vozilo nedozvoljen i opasan prtljag.

Ukoliko i pored opomene putnik nastavi sa ponašanjem iz stava 1. ovog člana, vozač je dužan da pozove putnika da napusti vozilo.

Ukoliko putnik nastavi sa istim ponašanjem, vozač treba da zaustaviti vozilo i postupi po "Proceduri za vozače prilikom dešavanja vanrednih situacija" (alarm "hitne službe").

Član 29

Vozač je dužan da prilikom izlaska iz garaže ili preuzimanja vozila po bilo kom osnovu i u bilo koje vreme u toku rada, kao i po završetku rada proveri da li se u vozilu (putničkom prostoru i kabini vozača) nalaze predmeti koji nisu pripadajući deo opreme vozila.

U slučaju da pronađe predmet koji nije deo opreme vozila, vozač je dužan da o tome odmah obavesti ovlašćeno lice prevoznika.

Vožnja na liniji

Početak rada

Član 30

Vozač preuzima dužnost na mestu i u vreme predviđeno rasporedom rada koji definiše prevoznik.

Ukoliko vozač oseća da je bolestan ili je u takvom psihofizičkom stanju da ne može da upravlja vozilom, vozač je obavezan da o tome obavesti odgovorno lice prevoznika.

Vozač ne sme da upravlja vozilom ako je pod dejstvom alkohola i/ili psihoaktivnih supstanci.

Član 31

Vozač je dužan da na rad dođe sa vozačkom karticom koju je zadužio kod prevoznika. Ukoliko vozač nije zadužio vozačku karticu na ime ili mu već izdata kartica nije dostupna, prevoznik je dužan da mu obezbedi zamensku karticu.

Vozač ne sme koristiti karticu koja glasi na ime drugog vozača. Vozač može koristiti zamensku karticu ukoliko nije zadužio vozačku na ime ili ukoliko mu već izdata kartica nije dostupna.

Član 32

Vozač otpočinje vožnju ubacivanjem vozačke kartice u vozački kompjuter (DS uređaj), ako je neophodno unosi šifru, izvrši potvrdu unetih podataka i izvrši prijavu u sistem.

Vozač je dužan da nakon ubacivanja vozačke kartice i prijavljivanja na rad u sistemu, a potom i izvršene kontrole ispravnosti opreme u vozilu, konstatuje u kom režimu radi.

Sistem predviđa rad vozača u automatskom ili manuelnom režimu rada.

U gradskom prevozu i prevozu na minibus ekspres linijama: U automatskom režimu rada, vozač je dužan da na vozačkom kompjuteru izvrši proveru ponuđene linije, turaže i polaska. Ako su ovi podaci iz sistema u saglasnosti sa planiranim rasporedom za tog vozača, vozač može da započne vožnju, u suprotnom vozač je dužan da izabere manuelni režim rada. Odabirom manuelnog režima rada, vozač je dužan da izvrši izbor linije na kojoj treba da vozi, smer kretanja i vremena polaska na svojoj turaži. Nakon izbora prve vožnje, sve naredne vožnje otvaraju se u automatskom režimu.

U prigradskom, lokalnom prevozu i noćnom prevozu: Na prigradskim, lokalnim i linijama noćnog prevoza je manuelni režim rada i vozač je pre započinjanja svakog polaska dužan da na vozačkom kompjuteru bira liniju, smer i polazak.

Član 33

Ukoliko vozačka kartica nije ispravna iz bilo kog razloga (oštećena, blokira i sl.) ili je došlo do gubitka kartice, vozač je dužan da neispravnost ili gubitak prijavi dispečeru prevoznika, kako bi se izdala zamenska vozačka kartica i obezbedio regularan rad vozača u sistemu, a ukoliko problem sa karticom ili gubitak nastupi u toku rada, vozač je dužan da isti prijavi dispečeru prevoznika do kraja smene.

Registrovani red vožnje

Član 34

Vozač je dužan da se strogo pridržava registrovanog reda vožnje, a izuzetno po nalogu otpravnika ili zaposlenog lica Organizacione jedinice raspoređenog na poslovima monitoringa i upravljanja i dispečera prevoznika koji upravlja na osnovu saglasnosti Organizacione jedinice.

Kašnjenje u odnosu na registrovani red vožnje, izuzetno može da se nadoknadi po odobrenju otpravnika, zaposlenog lica Organizacione jedinice raspoređenog na poslovima monitoringa i upravljanja ili dispečera prevoznika koji upravlja na osnovu saglasnosti Organizacione jedinice, na sledeći način:

- skraćivanjem zadržavanja vozila na terminusima;

- nezaustavljanjem na određenom broju stajališta;

- skraćenjem linija do određenih tačaka na trasi.

U ovim slučajevima otpravnik ili dispečer prevoznika koji je uputio nalog vozaču je dužan da o tome odmah obavesti zaposleno lice Organizacione jedinice raspoređeno na poslovima monitoringa i upravljanja.

Izuzetno, u slučajevima kada nema otpravnika na terminusu, vozač je dužan da isključivo postupi po nalogu zaposlenog lica Organizacione jedinice raspoređenog na poslovima monitoringa i upravljanja ili po nalogu dispečera prevoznika koji upravlja na osnovu saglasnosti Organizacione jedinice.

U navedenim slučajevima, prevoznik, odnosno saobraćajno osoblje su dužni da na pogodan način obaveste putnike o navedenim odstupanjima od registrovanog reda vožnje.

Član 35

Za vreme vožnje vozač je dužan da poštuje saobraćajnu signalizaciju i da vožnju prilagodi stanju puta, vidljivosti, preglednosti, atmosferskim prilikama, stanju vozila, gustini saobraćaja i drugim saobraćajnim uslovima u cilju bezbednosti putnika i ostalih učesnika u saobraćaju.

Ukoliko zbog uslova puta, vremenskih nepogoda (snežni nanosi, poledica, poplava i sl.), ili drugih nepredviđenih okolnosti dođe do odstupanja od registrovanog reda vožnje, vozač ne sme nadoknađivati vreme kašnjenja bržom vožnjom od dozvoljene za vozilo kojim upravlja i nepoštovanjem saobraćajnih propisa i saobraćajne signalizacije kojom je brzina kretanja vozila regulisana, zato što bi takvom vožnjom ugrozio bezbednost putnika i ostalih učesnika u saobraćaju.

Član 36

Vozač je dužan da se pridržava unapred određene trase linije i ne sme da je napusti osim:

- kada to zahteva nadležna organizaciona jedinica MUP-a;

- kada postupa isključivo po nalogu zaposlenog lica Organizacione jedinice raspoređenog na poslovima monitoringa i upravljanja ili saobraćajnog osoblja prevoznika koje upravlja na osnovu saglasnosti Organizacione jedinice, a u slučajevima zastoja saobraćaja usled saobraćajne nezgode, elementarnih nepogoda i dr.;

- kada se vozilo vuče za garažu;

- kada se vozilo vanredno ili redovno uključuje u saobraćaj ili isključuje iz saobraćaja.

Smena vozača

Član 37

Prilikom preuzimanja smene na terminusu, ukoliko na terminusu postoji otpravnik ili dispečer prevoznika, vozač je dužan da se prijavi kod otpravnika i pokaže mu vozačku karticu.

Član 38

Vozač je dužan da pre izlaska vozilom iz garaže, prilikom primopredaje smene na terminusu, kao i pri svakom poluobrtu, izvrši vizuelni pregled validatora, vozačkog kompjutera i štampača karata, kao i da uočena oštećenja prijavi odmah dispečeru ili ovlašćenom licu prevoznika.

Član 39

Primopredaja vozila na terminusu vrši se između vozača koji predaje i vozača koji prima vozilo, tom prilikom unose se u odgovarajuću dokumentaciju sve uočene nepravilnosti, oštećenja i nedostaci, kao i informacije o aktuelnoj izmeni trase zbog blokade saobraćaja na redovnoj trasi.

Nakon završetka smene vozača (smena na terminusu ili u garaži), vozač se odjavljuje sa rada izvlačenjem vozačke kartice iz vozačkog kompjutera i zatvaranjem vožnje izborom opcije "kraj vožnje". Na štampaču se štampa dnevni izveštaj o radu koji vozač obavezno uzima sa sobom i predaje dispečeru ili ovlašćenom licu prevoznika.

Smena vozača na stajalištu duž linije nije dozvoljena.

Izuzetno, smena na stajalištu duž linije može da se izvrši samo u slučaju nepredviđenih okolnosti (velikih zastoja, prekida saobraćaja, kvara vozila, bolesti vozača i dr.), tako što prethodni vozač izvuče svoju karticu bez odjavljivanja vožnje (nema dodatnih operacija), a novi vozač ubacuje karticu u uređaj, bira opciju "pokušaj ponovo", potvrđuje je i prijavljuje se na sistem unosom šifre ako je neophodno. Izveštaj za prethodnog vozača se štampa nakon toga.

Član 40

Ukoliko je iz bilo kog razloga potrebno da se vozilo isključi iz saobraćaja u toku rada, vozač je dužan da se, nakon aktiviranja odgovarajućeg alarma, privremeno odjavi izvlačenjem kartice iz vozačkog kompjutera i zatvaranjem vožnje izborom opcije "Kraj vožnje".

Prilikom povratka vozila na liniju, nakon otklanjanja kvara ili iz drugih razloga, vozač je dužan da se prijavi na rad ubacivanjem vozačke kartice u vozački kompjuter, potvrdi unos šifre i u slučaju otvaranja automatskog režima da pređe u manuelni režim rada.

Dolaskom na stajalište/terminus na kome se uključuje u rad, vozač je dužan da izabere liniju, smer kretanja i odgovarajući polazak za svoju turažu.

Stajališta

Član 41

Izmena putnika na linijama javnog linijskog prevoza vrši se isključivo na stajalištima, izuzev u situacijama predviđenim članom 44. ovog pravilnika.

Vozač je dužan da vozilo zaustavlja na svim registrovanim stajalištima linije na kojoj radi, odnosno da kada je vozilo preusmereno na alternativnu trasu, zbog blokade saobraćajnica na redovnoj trasi, vozilo zaustavlja i vrši izmenu putnika na svim postojećim registrovanim stajalištima duž alternativne trase.

Vozilo se smatra zaustavljenim na stajalištu kada je svojim prednjim čeonim delom poravnato sa stajališnom oznakom, a desnom bočnom stranom postavljeno ne dalje od 20 cm od ivičnjaka stajališnog platoa.

Izmena putnika se može vršiti najviše u prva dva vozila zaustavljena na stajalištu.

Član 42

Vozač je zadužen za otvaranje i zatvaranje vrata na vozilu, izuzev na vozilima na kojima je konstruktivno predviđeno otvaranje vrata od strane putnika.

Vozač je dužan da vrši nadzor nad ulaskom i izlaskom putnika iz vozila.

Vozač je dužan da prati validaciju voznih isprava putnika koji ulaze na prednja vrata.

Na linijama na kojima validaciju voznih isprava prati vozač, vozač je dužan da zaustavi vozilo dok lice ne kupi kartu ili uspešno ne validira voznu ispravu, odnosno ne napusti vozilo.

Na linijama javnog prigradskog prevoza za vozila u kojima su numerisana mesta za sedenje, za kontrolu rezervacija odgovoran je prevoznik.

Vozač pokreće vozilo tek kada se uveri da su sva vrata zatvorena. Za vreme vožnje, vrata na vozilu moraju biti zatvorena. Vrata se otvaraju tek kada je vozilo u potpunosti zaustavljeno.

Član 43

Vozač je dužan da se stara o bezbednosti svih putnika u vozilu, a naročito starih i iznemoglih lica, osoba sa invaliditetom, trudnica, dece starosti do 6 godina kada su u pratnji odraslog lica ili sami.

Vozač je dužan da prilikom ulaska u vozilo napomene licu koje unosi dete i dečija kolica da je preporuka da u vozilima javnog linijskog prevoza dečija kolica budu sklopljena, a da dete bude u naručju pratioca.

Vozač je dužan da pruži fizičku pomoć osobi sa invaliditetom, ako bez takve pomoći putnik sa invaliditetom ne može da koristi prevozničku uslugu i ako se pružanjem pomoći ne ugrožava bezbednost saobraćaja, život i zdravlje osobe sa invaliditetom ili drugih korisnika prevoza.

Osoba sa invaliditetom koja koristi kolica, ulazak u vozilo vrši samostalno ili uz pomoć pratioca, a po potrebi uz pomoć vozača, ukoliko su ispunjeni bezbednosni uslovi navedeni u prethodnom stavu.

Vozač vozila koje ima ugrađenu mehaničku rampu namenjenu za ulazak u vozilo osobe sa invaliditetom koja koristi kolica, dužan je da vozilo obezbedi od samopokretanja tako što će, nakon zaustavljanja vozila u stajalištu, aktivirati parkirnu kočnicu, točkove upravljačke osovine okrenuti ka ivičnjaku, zaustaviti rad motora i izvaditi kontakt ključ iz brave. Zatim treba da izađe iz vozila i izvrši spuštanje rampe, sačeka da korisnik invalidskih kolica uđe i smesti se u vozilo, vrati rampu u prvobitni položaj i nakon toga nastavi vožnju.

Vozač vozila koje ima ugrađenu automatsku rampu namenjenu za ulazak u vozilo osobe sa invaliditetom koji koristi kolica, dužan je da izvrši spuštanje rampe i sačeka da lice sa invaliditetom uđe i bezbedno se smesti u vozilo, vrati rampu u prvobitni položaj i nakon toga nastavi vožnju.

Član 44

Vozač može zaustaviti vozilo van stajališta radi izlaska putnika samo u sledećim slučajevima:

- kada to zahteva situacija u saobraćaju zbog velikih zastoja, prekida saobraćaja, i sl.;

- kada je vozaču upućen znak za zaustavljanje od strane policije;

- ako se vozilo ne može zaustaviti na registrovanom stajalištu zbog prepreke;

- u vanrednim situacijama kao što su tehnička neispravnost vozila, saobraćajna nezgoda, prepreke na putu, stanje puta, atmosferske smetnje, teže povrede ili smrt putnika u vozilu i sl.;

- zbog signala o mogućoj opasnosti (povici i sl.) dobijenih iz putničkog prostora.

U slučaju velikih zastoja i prekida saobraćaja, prepreke na putu i lošeg stanja kolovoza na mestu predviđenom za stajalište, vozač treba da omogući putnicima bezbedan ulazak i izlazak na mestu zaustavljanja koje je van stajališta.

U situaciji kada se desi tehnička neispravnost vozila ili saobraćajna nezgoda u kojoj je učestvovalo vozilo, vozač je dužan da omogući putnicima bezbedan izlazak na mestu zaustavljanja i da ih uputi do najbližeg stajališta, kako bi nastavili vožnju sledećim vozilom.

Kada je vozač prinuđen da vozilo duže zaustavi van stajališta, vozilo se mora osigurati i vidljivo obeležiti sigurnosnim trouglom i uključenim svim pokazivačima pravca.

Član 45

Vozač je dužan da na terminusu i okretnici zaustavi vozilo na posebno određenoj površini i da omogući putnicima čekanje u vozilu na obeleženom ulaznom stajalištu do polaska po registrovanom redu vožnje.

Vozač je dužan da na terminusu i na okretnici izvrši obilazak vozila sa unutrašnje i spoljne strane i prema tipu vozila vizuelno pregleda stanje bitnih sklopova (na autobusu: stanje pneumatika, vizuelni pregled stanja navrtki zavrtnjeva na točkovima, curenje goriva, ulja, ispravnost vrata i signalizacije vozila itd; na tramvaju: stanje šinskih kočnica, odgovarajućih poklopaca, stanje i ispravnost pantografa; kod trolejbusa: stanje trolnih motki, trolnih glava itd.), kao i ispravnost vrata i signalizacije vozila.

Član 46

Na terminusima i okretnicama linija, vozač je dužan da se pridržava sledećeg režima:

- u zoni terminusa i okretnica vožnja se obavlja uz maksimalnu opreznost;

- nakon izlaska putnika i pregleda vozila od strane vozača, vozilo ulazi u stajalište za prijem putnika;

- redosled polazaka sa terminusa i okretnica vrši se prvenstveno po registrovanom redu vožnje, a izuzetno po nalogu otpravnika ili zaposlenih lica Organizacione jedinice raspoređenih na poslovima monitoringa i upravljanja, kao i dispečera prevoznika (koji kontrolišu polaske) na osnovu saglasnosti Organizacione jedinice;

- tokom stajanja vozila na terminusima i okretnicama duže od tri minuta, vozač je dužan da ugasi motor, osim kod vozila kod kojih je napomenom u kolskoj knjižici ili fabričkom deklaracijom za određene tipove vozila određeno drugačije, tj. da rad motora ne treba zaustavljati na terminusu i okretnici bez obzira na vreme stajanja i ukoliko ista postoji, rad motora neće se zaustavljati;

- vozilo ne sme da ometa manevrisanje i prolaz drugih vozila;

- vozilo treba da se obezbedi od nekontrolisanog kretanja i neovlašćenog korišćenja;

- zabranjeno je "turiranje" i neopravdana upotreba zvučnih signala.

Rad vozila na drugoj liniji

Član 47

Ukoliko je vozač dobio nalog od zaposlenog lica Organizacione jedinice raspoređenog na poslovima monitoringa i upravljanja ili otpravnika da promeni liniju na kojoj radi, kao i nalog od dispečera prevoznika koji upravlja na osnovu saglasnosti Organizacione jedinice, potrebno je da na matičnoj liniji zatvori vožnju i da kroz manuelni režim rada, a po nalogu, izvrši izbor linije na koju je poslat na rad, smer kretanja i turažu.

Kratkotrajno napuštanje vozila

Član 48

U slučaju potrebe da vozač napusti vozilo i da se potom vrati na rad, dužan je da sprovede sledeću proceduru:

pre napuštanja vozila, vozač je dužan da izvuče karticu iz vozačkog kompjutera;

po povratku u vozilo, potrebno je da karticu ubaci u uređaj i izabere opciju "pokušaj ponovo" i potom pritisne dugme za potvrdu ili da u manuelnom režimu ponovo izabere odgovarajuću liniju.

Postupanje vozača u vanrednim situacijama

Član 49

U vanrednim situacijama vozač vrši izbor i aktivira jedan od ponuđenih alarma na vozačkom kompjuteru u sledećim slučajevima:

1. U slučaju saobraćajne nezgode vozač aktivira alarm "SAOBRAĆAJNA NEZGODA".

Ukoliko se dogodila saobraćajna nezgoda u kojoj je došlo do povrede učesnika u saobraćaju (obaranje pešaka, povreda vozača ili putnika u vozilu i slično), vozač će pozvati POLICIJU i HITNU POMOĆ, a nakon toga dispečera prevoznika i obavestiti ga o detaljima vezanim za nezgodu.

Ukoliko se dogodila saobraćajna nezgoda sa materijalnom štetom, vozač će pozvati dispečera prevoznika koji poziva policiju na uviđaj. Dispečer prevoznika je dužan da odmah obavesti zaposleno lice Organizacione jedinice, raspoređeno na poslovima monitoringa i upravljanja, ukoliko vozač iz opravdanog razloga nije bio u mogućnosti da pritisne pomenuti alarm.

Nakon slanja alarma vozač odjavljuje vožnju i čeka instrukcije dispečera prevoznika. Ukoliko se vozilo nakon uviđaja vraća na rad na liniji, vozač postupa po nalogu o uklapanju na liniji izdatoj od strane zaposlenog lica Organizacione jedinice, raspoređenog na poslovima monitoringa i upravljanja ili po instrukciji dispečera prevoznika.

2. U slučaju kada je potrebna intervencija hitnih službi (policija, komunalna milicija, hitna pomoć, vatrogasci) vozač aktivira alarm "HITNE SLUŽBE" i reaguje u skladu sa situacijom, pozivanjem odgovarajuće hitne službe.

U najkraćem mogućem roku obaveštava dispečera prevoznika o detaljima nastale situacije. Nakon slanja alarma vozač odjavljuje vožnju i čeka intervenciju hitne službe ili instrukcije dispečera prevoznika.

Dispečer prevoznika je dužan da odmah obavesti zaposleno lice Organizacione jedinice, raspoređeno na poslovima monitoringa i upravljanja, ukoliko vozač iz opravdanog razloga nije bio u mogućnosti da pritisne pomenuti alarm.

Ukoliko se vozilo nakon intervencije hitne službe vraća na rad na liniji, vozač postupa po nalogu o uklapanju na liniji izdatoj od strane zaposlenog lica Organizacione jedinice, raspoređenog na poslovima monitoringa i upravljanja ili po instrukciji dispečera prevoznika.

3. U slučaju kvara vozila vozač aktivira alarm "KVAR VOZILA".

U najkraćem mogućem roku obaveštava dispečera prevoznika o detaljima vezanim za kvar. Nakon slanja alarma vozač odjavljuje vožnju i čeka instrukcije od dispečera prevoznika. Ukoliko se vozilo nakon popravke vraća na rad na liniji vozač postupa po instrukciji o uklapanju na liniji izdatoj od strane dispečera prevoznika ili nalogu zaposlenog lica Organizacione jedinice, raspoređenog na poslovima monitoringa i upravljanja.

4. U slučaju kada je došlo do obustave saobraćaja zbog koje vozilo ne može da saobraća redovnom trasom vozač aktivira alarm "BLOKADA SAOBRAĆAJA".

Vozač čeka nalog od zaposlenog lica Organizacione jedinice raspoređenog na poslovima monitoringa i upravljanja ili po instrukciji saobraćajnog osoblja prevoznika koje upravlja na osnovu saglasnosti Organizacione jedinice i s tim u vezi postupa.

5. U slučaju kada vozač usled poremećaja u saobraćaju tj. kašnjenja ili nekog drugog razloga, nije u mogućnosti da do kraja smene obavi određene polaske i da izvrši primopredaju smene na definisanom terminusu aktivira alarm "SMENA" najkasnije jedan obrt pre kraja smene.

Vozač čeka nalog od zaposlenog lica Organizacione jedinice raspoređenog na poslovima monitoringa i upravljanja ili instrukciju dispečera prevoznika ili otpravnika na terminusu i okretnici i s tim u vezi postupa.

6. U slučaju kada je došlo do havarije, odnosno kidanja tramvajske ili trolejbuske mreže i šina (kidanje mreže, pad napona itd.) vozač aktivira alarm "KVAR NA MREŽI".

Vozač obaveštava dispečera prevoznika o detaljima do kakvih je problema došlo na mreži i čeka da se otkloni kvar na mreži nakon čega nastavlja vožnju po instrukcijama Dispečerskog centra Javnog komunalnog preduzeća koje upravlja elektro podsistemom (u daljem tekstu: JKP GSP "Beograd"). Dispečerski centar JKP GSP "Beograd" koji upravlja elektro podsistemom obaveštava zaposleno lice Organizacione jedinice raspoređeno na poslovima monitoringa i upravljanja o detaljima nastalih problema na mreži.

7. U svakoj situaciji u kojoj je vozač fizički napadnut ili mu je ugrožen život od strane drugog lica, vozač aktivira alarm "PANIK TASTER".

Vozač zaustavlja vozilo i čeka policiju i poziv od dispečera prevoznika ili zaposlenog lica Organizacione jedinice raspoređenog na poslovima monitoringa i upravljanja. Vozač je dužan da postupa uzdržano i bez konflikta.

Ovaj alarm je prioritetan i vozač je dužan da ga koristi isključivo u situacijama kada mu je ugrožena bezbednost.

Član 50

Vozač, učesnik saobraćajne nezgode u kojoj je neko lice zadobilo telesne povrede, odnosno poginulo ili je nastala velika materijalna šteta, dužan je da:

- zaustavi vozilo, isključi motor, uključi sve pokazivače pravca, postavi sigurnosni trougao na bezbednom rastojanju, aktivira alarm "Saobraćajna nezgoda", obavesti policiju i/ili službu hitne pomoći, obavesti dispečera prevoznika i preduzme druge raspoložive mere kako bi upozorio ostale učesnike u saobraćaju o postojanju nezgode;

- upozori sva lica da se sklone sa kolovoza da ne bi bila povređena i da ne bi uništavala tragove nezgode;

- obavesti policiju i ostane na mestu nezgode do dolaska policije i završetka uviđaja;

- ukaže pomoć povređenima, odnosno prvu pomoć ili medicinsku pomoć u skladu sa svojim znanjima, sposobnostima i mogućnostima;

- da preduzme sve mere zaštite koje su u njegovoj moći da se spreči nastajanje novih nezgoda i uvećavanje postojećih posledica i povreda.

Član 51

U slučaju oštećenja vozila od strane putnika ili drugih lica, vozač može po potrebi da se obrati najbližoj organizacionoj jedinici MUP-a ili Organizacionoj jedinici nadležnoj za poslove komunalne milicije radi intervencije i pribavljanja podataka o počiniocima.

Posebne odredbe za postupanje vozača trolejbusa i tramvaja u vanrednim situacijama

Član 52

Kada je usled saobraćajne nezgode ili havarije došlo do kidanja kontaktne mreže trolejbusa i tramvaja ili do eventualnog obaranja stuba koji nosi ove instalacije, saobraćajno osoblje koje je naišlo na prepreku u saobraćaju, dužno je da obezbedi mesto nezgode od udara struje, upozoravajući ostale učesnike u saobraćaju na bezbednost.

Ako usled havarije kontaktne mreže, kontaktni vod padne na karoseriju tramvaja ili trolejbusa, ili dođe do elektriziranja trolejbusa, vozač je dužan da na miran i staložen način objasni putnicima postupak napuštanja vozila.

U situaciji kada dođe do odvajanja pantografa od kontaktne mreže u slučaju iz prethodnog stava, vozač je dužan da spreči ulaz i izlaz putnika, kao i da obavesti putnike da ne dodiruju metalne delove tramvaja.

Pomeranje tramvaja sa mesta na kome je došlo do prekida napajanja (kontakt sa šinama), obavlja se guranjem tramvaja.

Pre spajanja tramvaja, vozač je dužan da ponovo proveri da li je spušten pantograf i prekinuto strujno kolo vučenog/guranog tramvaja.

U slučaju elektriziranja trolejbusa (signal KIT aparata), vozač je dužan da obavesti putnike da ostanu u vozilu, izađe iz vozila iskakanjem bez dodirivanja karoserije, odvoji oba oduzimača struje (trolne motke) od kontaktne mreže, s tim da je prethodno zaštitio ruke izolacionim rukavicama, vrati se u vozilo i otvori putnicima vrata za izlaz. Vozač ne sme da pomera vozilo do dolaska terenskog majstora - vozača.

Posebne odredbe u Poglavlju "Vožnja na liniji" za vozače trolejbusa

Član 53

Vozač trolejbusa je dužan da se pri rukovanju vozilom u svemu pridržava Uputstva proizvođača o rukovanju trolejbusom.

Član 54

Pre početka rada, vozač trolejbusa je dužan da izvrši pripremu trolejbusa za uključivanje u saobraćaj.

Pri tome je posebno dužan da izvrši pregled stanja trolnih motki, s tim da je prethodno zaštitio ruke izolacionim rukavicama, proveri funkcionisanje trolnih automata, izvrši proveru izolovanosti trolejbusa uz pomoć uređaja za kontrolu izolovanosti (KIT aparat) i njegovog aktiviranja, kao i traka za odvođenje statičkog elektriciteta sa trolejbusa.

Član 55

Vozač trolejbusa je dužan da vožnju prilagodi uslovima saobraćaja, stanju kolovoza i kontaktne mreže, kako ne bi došlo do nekontrolisanog padanja trolnih motki i kod toga je posebno dužan da vodi računa o:

- ispravnosti kontaktne mreže (opuštenosti, oštećenja poprečnih držača mreže, skretnica, ukrštaja i sl.);

- stanju kolovoza (neravnine i oštećenja na kolovozu, neispravni šahtovi, slivnici i sl.).

U slučaju spadanja trolnih motki, odnosno dobijanja odgovarajućeg zvučnog signala, vozač je dužan da na bezbedan način u što kraćem roku zaustavi vozilo i postupi na način regulisan Uputstvom proizvođača o rukovanju trolejbusom.

Pre početka i u toku vožnje vozač je dužan da redovno prati rad uređaja za kontrolu izolovanosti (KIT uređaj), i da trolejbusom prelazi preko metalnih ploča za odvođenje statičkog elektriciteta.

Član 56

Vozač trolejbusa je dužan da prilikom približavanja skretnici, ulivnici i ukrštaju na kontaktnoj mreži smanji brzinu (koja ne sme da bude veća od 15 km/h), a prelazak preko beznaponskog elementa (sekcionera) bez uključene pedale vuče.

Za vreme vožnje trolejbusa, kada su trolne motke na kontaktnoj mreži, vozač trolejbusa ne sme trolejbus pomerati od ose kontaktne mreže na veću udaljenost od one propisane od strane proizvođača trolejbusa, odnosno od dužine trolnih motki.

U slučaju kada se približava trolejbusu koji se nalazi ispred, vozač je dužan da drži odstojanje koje mu omogućava jasan pregled položaja trolnih motki tog trolejbusa.

Vozač je dužan da se uveri u položaj trolnih motki trolejbusa koji obilazi.

Član 57

Kod kvara na kontaktnoj mreži, koja ne dozvoljava dalje kretanje vozila, vozač je dužan da zaustavi vozilo, preduzme mere obezbeđenja vozila i putnika, kao i da hitno obavesti dispečera ili otpravnika JKP GSP "Beograd" radi otklanjanja nastalog kvara.

Vozač je dužan da preduzme i mere obezbeđenja drugih učesnika u saobraćaju od otkinutog kontaktnog voda u cilju sprečavanja većih kvarova ili nezgoda.

Član 58

Ukoliko je iz bilo kog razloga (zastoji, prekidi struje, nezgode i sl.), došlo do nagomilavanja trolejbusa, vozači su dužni da jedan po jedan polaze sa mesta događaja na međusobnom odstojanju od najmanje 50 metara.

Član 59

Vozaču je najstrožije zabranjeno bilo kakvo ispitivanje uzroka kvara, popravki i penjanje na krov trolejbusa.

U slučaju kvara, vozač je dužan da isti prijavi dispečeru ili otpravniku JKP GSP "Beograd" radi obezbeđenja intervencije servisne službe.

Vozaču trolejbusa je najstrožije zabranjena vožnja unazad preko skretnica, ulivnica i ukrštaja.

Član 60

Vozačima trolejbusa zabranjeno je isključivanje i stavljanje van upotrebe bilo kog sistema kojim je trolejbus opremljen (blokada vožnje sa otvorenim vratima, sistem za automatsko spuštanje motki i dr.), izuzev u slučaju kvara, uz prethodnu saglasnost dispečera JKP GSP "Beograd" i upisivanja u listu kvara.

Član 61

Vozač trolejbusa je dužan da, ukoliko naiđe na mesto na kom je prisustvo vode ili snega na kolovozu veće od 15 cm, pre prolaska te deonice, izvesti dispečera JKP GSP "Beograd" i postupi po dobijenim instrukcijama.

Član 62

Vozač trolejbusa je dužan da zaustavi rad motora ukoliko se na terminusu i okretnici zadržava duže od 3 minuta.

Ukoliko napušta vozački prostor, vozač je dužan da obezbedi vozilo od samopokretanja, kao i da preduzme sve potrebne mere da obezbedi vozilo od neovlašćene upotrebe.

Posebne odredbe u Poglavlju "Vožnja na liniji" za vozače tramvaja

Član 63

Pre početka rada, pored obaveznog pregleda vozila (kompozicije), vozač tramvaja je dužan da proveri i sledeće:

- ispravnost i pričvršćenost uređaja za kuplovanje vozila (kvačenje vozila);

- pomoćni pribor;

- stanje peska u peskarama (ako pesak nedostaje, sipati ga pri izlasku iz garaže ili na terminusu);

- stanje baterijskog napona;

- potrebnu opremu.

Vozač je dužan da po prijemu vozila obavezno isproba ispravnost vuče i sve vrste kočnica, svetlosnih uređaja, brisača, vrata i signalnih uređaja, motor-generatora, motor-ventilatora, pantografa, korpe za zaštitu od gaženja i plugova i opreme za nadzor tramvaja (kamere).

O eventualnim nedostacima koje uoči, vozač je dužan da obavesti otpravnika ili dispečera JKP GSP "Beograd".

Član 64

Odstojanje između tramvaja koji se kreću u istom smeru mora biti takvo da se pri iznenadnom zaustavljanju tramvaja ispred, tramvaj koji nailazi može pravovremeno zaustaviti radnom kočnicom i pomoćnom (parkirnom) kočnicom.

U slučaju otkaza (kvara) radne kočnice vozač je u obavezi da upotrebi sigurnosnu kočnicu.

Pri kretanju po klizavim šinama, brzina mora biti smanjena na meru koja obezbeđuje blagovremeno zaustavljanje vozila.

Vozač je dužan da u takvim slučajevima održava bezbedno odstojanje u odnosu na vozilo ispred sebe.

Ako su šine klizave, vozač je dužan da pažljivo uključuje pogon, da bi izbegao proklizavanje točkova.

Pri pokretanju, vožnji i zaustavljanju tramvaja u slučaju da su šine klizave, vozač je dužan da koristi peskare, u situacijama kada se one automatski ne uključuju.

Član 65

Vozač tramvaja je dužan da u toku vožnje obezbedi da konopac za spuštanje pantografa uvek bude u zategnutom stanju, a naročito u slučaju jakog vetra i na mestima sa smanjenom visinom kontaktne mreže (podvožnjaci, mostovi).

Član 66

Vozač tramvaja je dužan da, ukoliko ne postoji bezbedan prostor za prolazak pantografa tramvaja pored trolnih motki trolejbusa, zaustavi tramvaj na bezbednom rastojanju kako ne bi došlo do zakačinjanja trolnih motki trolejbusa od strane pantografa tramvaja.

Član 67

Vozaču tramvaja strogo je zabranjeno:

- da se penje na krov tramvaja;

- da vrši popravke odnosno otklanja kvarove tramvaja.

Član 68

Vožnja unazad obavezno se mora vršiti uz pomoć još jednog lica radi signaliziranja i omogućavanja bezbednog kretanja vozila.

Prilikom vožnje unazad lice određeno za ispomoć dužno je da zauzme takav položaj, odnosno dužno je da se nalazi na takvom mestu u vozilu, ili izvan njega, sa kog može osmatrati prostor u pravcu kretanja vozila i tako uspešno obezbeđivati vožnju, dajući pri tome vozaču signale ili druga potrebna obaveštenja.

Lica za ispomoć mogu biti: vozač drugog tramvaja, otpravnik, terenski majstor - vozač, terminusni majstor, instruktor rada vozača, vozač parkirer, probni vozač, referent zone, referent saobraćaja.

Vozila koja su konstrukcijski prilagođena za vožnju unazad iz zadnjeg dela tramvaja mogu se voziti bez lica za ispomoć.

Vožnja unazad vrši se smanjenom brzinom (do 5 km/h), uz maksimalnu opreznost.

Član 69

Nakon zaustavljanja vozila, vozač je dužan da obezbedi vozilo od nekontrolisanog kretanja.

Član 70

Pored opšte odgovornosti za vozače predviđene ovim pravilnikom, vozači tramvaja su odgovorni i za:

- pravilno postupanje u slučaju kvara na mreži;

- pravilno postupanje u slučaju pojave drugih kvarova na vozilu.

Vozač tramvaja, osim obaveze praćenja saobraćajne situacije, ispravnosti rada vozila, instrumenata namenjenih za to, dužan je da tokom vožnje prati stanje ispravnosti kontaktne mreže i tramvajskih pruga.

Sve kvarove na mreži i pruzi koji mogu da dovedu do težih havarija, vozač je dužan da na vreme uoči i zaustavljanjem vozila spreči havarije.

Član 71

Ukoliko je tramvaj u kvaru, uklanjanje se vrši vučom ili guranjem ako je vuča nemoguća.

Guranjem se tramvaj dovozi do najbliže sporedne pruge i postavlja tako da ne ometa redovan saobraćaj.

Pre otpočinjanja vuče ili guranja tramvaja u kvaru, vozači su dužni da spajanje tramvaja obave na način regulisan Uputstvom o spajanju tramvaja JKP GSP "Beograd".

Član 72

Pri vuči odnosno guranju tramvaja u kvaru moraju se preduzeti sledeće mere sigurnosti:

- ispravnim i tramvajem u kvaru dužan je da rukuje zaposleni sa propisanom vozačkom dozvolom B kategorije i licencom za vozača tramvaja;

- u guranom vozilu, osim vozača, dužan je da se na zadnjoj platformi nalazi još jedan zaposleni (saobraćajno osoblje ili lice sa licencom vozača tramvaja) radi signaliziranja i omogućavanja bezbednog kretanja vozila;

- ukoliko nije moguće obezbediti lice za ispomoć na zadnjoj platformi, onda se sporazumevanje obavlja pomoću mobilnog telefona bez angažovanja ruku;

- ukoliko su sve kočnice na tramvaju u kvaru, odnosno ukoliko nisu ispravne, primenjuje se kombinovano vuča i guranje. U takvim slučajevima, tramvaj u kvaru nalazi se između dva ispravna tramvaja;

- ispravan i tramvaj u kvaru moraju biti fizički spojeni (zakuplovani) što su dužni da urade vozači tramvaja, odnosno stručna ekipa koja vrši intervenciju, na način regulisan Uputstvom o spajanju tramvaja;

- guranje i vuča se vrše znatno smanjenom brzinom tako da se omogući efikasno zaustavljanje, ali u svakom slučaju ono ne sme biti veće od 15 km/h.

Član 73

Sporazumevanje i signalizacija kod guranja obavlja se na sledeći način:

- direktnom komunikacijom vozača putem mobilnog telefona bez angažovanja ruku, ili zaposleni na zadnjoj platformi prima usmene poruke vozača guranih kola i signalima i pokretima ruke prenosi ih vozaču ispravnog tramvaja;

- horizontalni pokreti ruke u pravcu kretanja znače da je pruga slobodna za vožnju;

- ubrzano kruženje rukom znači da se brzina može povećati;

- vertikalno kretanje rukom gore - dole znači da treba smanjiti brzinu;

- uzdignuta ruka dlanom prema vozaču znači da se vozila moraju zaustaviti.

Član 74

Ukoliko se tramvaj nalazi ispred ili na skretnici, tramvaj koji nailazi za njim ne sme svojim pantografom da pređe prekidač za skretnicu, već se mora zaustaviti najmanje 10 metara ispred prekidača.

Član 75

Vozač je dužan da na vreme uoči sve prepreke i nedostatke na pruzi koji bi mogli dovesti do nezgode ili kvara vozila, i, ukoliko je u mogućnosti, iste otkloni, nastavi vožnju, i o tome izvesti otpravnika ili dispečera JKP GSP "Beograd".

U slučaju pojave veće količine vode, do 1 cm vode iznad glave šine ili snega do 5 cm iznad glave šine, vozač tramvaja dužan je da brzinu vozila smanji na 5 km/h.

U slučajevima pojave veće količine vode i snega iznad vrednosti navedenih u stavu 2. ovog člana, a na osnovu neposrednog uvida od strane zaposlenih u JKP GSP "Beograd", sprovodi se postupak privremene obustave saobraćaja uz isključenje struje. Ovaj postupak sprovodi JKP GSP "Beograd".

Vozač tramvaja je dužan da prilikom nailaska na radove koji se izvode na pruzi, smanji brzinu vožnje na 5 km/h i uz povećani oprez i davanjem zvučnih signala obavesti zaposlene na pruzi o nailasku tramvaja.

Za obezbeđenje radilišta na pruzi, postavljanje odgovarajuće privremene saobraćajne signalizacije i preduzimanje drugih mera propisanih Zakonom o zaštiti na radu, zadužen je prevoznik JKP GSP "Beograd".

Član 76

Ako je iz bilo kog razloga (zastoja, prekida u slučaju nezgode i sl.), došlo do nagomilavanja tramvaja, vozači su dužni da postepeno, jedan po jedan, polaze sa mesta, sa odstojanjem od najmanje 50 metara.

Član 77

Prilikom probne vožnje tramvaja vozač je dužan da se u svemu pridržava odredaba ovog pravilnika.

Član 78

Prevoznik JKP GSP "Beograd" je dužan da odmah i bez odlaganja obavesti Organizacionu jedinicu o većim kvarovima na kontaktnoj mreži, zastojima zbog prekida struje i saobraćajnim nezgodama u kojima su učestvovala vozila elektro podsistema.

Kraj rada na liniji

Član 79

Vozač je dužan da se javi otpravniku ili dispečeru prevoznika po završetku rada na liniji, pre polaska za garažu, odnosno u depo prevoznika, radi dobijanja eventualnih instrukcija i overe odgovarajuće dokumentacije.

Vozilo polazi sa terminusa ili okretnice za garažu, odnosno u depo prevoznika u vreme određeno registrovanim redom vožnje, osim u slučaju dobijanja dodatnih instrukcija iz stava 1.

Krajem rada vozača na liniji smatra se momenat predaje vozila i prateće dokumentacije na terminusu, okretnici ili u garaži, odnosno u depou prevoznika.

Član 80

Nakon završetka rada na gradskim linijama i povratka vozila u garažu odnosno depo prevoznika, ukoliko se nije automatski otvorila nulta vožnja na vozačkom panelu, vozač je dužan da izbor nulte vožnje izvrši u manuelnom režimu rada.

Na prigradskim, lokalnim, noćnim i minibus ekspres linijama izbor nulte vožnje vrši se u manualnom režimu rada.

Prilikom predaje vozila u garaži odnosno depou prevoznika, vozač je dužan da isključi ekran vozačkog kompjutera vozača, pritiskom na dugme sa zadnje desne strane uređaja.

Prodaja karata u vozilu

Član 81

Vozač je dužan da prodaje karte odštampane na vozačkom kompjuteru u vozilu u kom obavlja vožnju. Karta koju proda putniku mora biti ispravna u pogledu datuma, vremena, ID vozila, broja linije.

Vozač prodaje karte u vozilu na stajalištima i terminusima i okretnicama dok je vozilo u stanju mirovanja.

Prodaju karata u vozilu može obavljati i ovlašćeno lice prevoznika preko prenosivog (mobilnog) uređaja.

Član 82

Oprema u vozilu namenjena za rad u sistemu za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom prevozu sastoji se od sledećih uređaja:

- vozački kompjuter;

- štampač;

- validator.

Na linijama koje je odredila Organizaciona jedinica, prodaja karata može se vršiti i preko prenosivog (mobilnog) uređaja.

Vozač autobusa, tramvaja i trolejbusa, dužan je da vrši prodaju papirnih karata u vozilu koristeći opremu koju čine: komandna tabla i štampač sa termorolnom.

Karte se mogu prodavati samo ukoliko je vozačka kartica ubačena u komandnu tablu vozača i ukoliko je otvorena odgovarajuća linija, smer kretanja i polazak.

Odštampanu kartu vozač ili ovlašćeno lice prevoznika koje prodaje kartu preko prenosivog (mobilnog) uređaja je dužan da izda putniku.

Vozač ili ovlašćeno lice prevoznika koje prodaje kartu preko prenosivog (mobilnog) uređaja je dužan da opremu drži u funkciji tokom celokupnog rada vozila na liniji, osim u slučaju kvara.

Vozač ili ovlašćeno lice prevoznika koje prodaje kartu preko prenosivog (mobilnog) uređaja se obavezuje da ukoliko dođe do eventualnog kvara opreme i/ili nemogućnosti izdavanja štampane karte u vozilu, putniku vrati prethodno naplaćen novac i o tome obavesti prevoznika.

Odredbe o obavezama otpravnika i dispečera prevoznika

Član 83

Otpravnik ili dispečer prevoznika je dužan da na terenu otpravlja vozila prema registrovanom redu vožnje i u saradnji sa zaposlenim licima Organizacione jedinice raspoređenih na poslovima monitoringa i upravljanja. O svim vanrednim merama otpravnik ili dispečer prevoznika je dužan da obavesti zaposleno lice Organizacione jedinice raspoređeno na poslovima monitoringa i upravljanja.

Član 84

Otpravnik ili dispečer prevoznika je dužan da postupa po nalogu zaposlenog lica Organizacione jedinice raspoređenog na poslovima monitoringa i upravljanja u situacijama kada se to od njega zahteva.

Na osnovu naloga ili po saglasnosti Organizacione jedinice otpravnik ili dispečer prevoznika je dužan da vrši korekciju intervala sleđenja vozila na sledeći način:

- skraćivanjem zadržavanja vozila na terminusima ili okretnicama;

- nezaustavljanjem na određenom broju stajališta;

- skraćenjem linija do određenih tačaka na trasi.

U ovim slučajevima otpravnik i dispečer prevoznika koji je uputio nalog vozaču je dužan da o tome obavesti zaposleno lice Organizacione jedinice raspoređeno na poslovima monitoringa i upravljanja.

Član 85

Dispečer, otpravnik i ovlašćeno lice prevoznika dužni su da prilikom dolaska vozača na posao i u toku njihovog rada obrate pažnju na njihovo psihofizičko stanje (umor, bolest, dejstvo alkohola, psihoaktivnih supstanci).

U slučaju sumnje da vozač nije u stanju da na propisan način obavlja posao ili isti obavlja na način kojim se ugrožava bezbednost saobraćaja i putnika, lica iz prethodnog stava dužna su da to lice samoinicijativno isključe sa radnog zadatka, zamene ga drugim vozačem i o tome obaveste neposrednog rukovodioca prevoznika i o istom sačine izveštaj.

Član 86

Dispečer prevoznika dužan je da po dobijanju prijave od strane vozača o uočenim oštećenjima na opremi u vozilu (validatori, vozački kompjuter i štampač karata) odmah postupi po proceduri za prijavu kvara u korisničkom uputstvu - aplikaciji za prijavu kvara u Sistemu za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom prevozu u Beogradu.

Član 87

Uređaje za funkcionisanje sistema čine svi uređaji instalirani u vozilima i prostorijama saobraćajnih pogona prevoznika, a sa ciljem obezbeđivanja nesmetanog funkcionisanja Sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom prevozu u Beogradu.

Obaveza saobraćajnog osoblja je da pomoću predviđenih aplikacija u sistemu:

- unosi raspored rada vozača i vozila;

- unosi vanredne situacije u "Dnevni izveštaj o funkcionisanju";

- prijavi Organizacionoj jedinici promenu statusa vozila u sistemu ukoliko dođe do njihove promene (rad na liniji, rezerva, kvar vozila, i dr.);

- prati alarmni ekran;

- komunicira sa Organizacionom jedinicom;

- postupa po nalogu Organizacione jedinice;

- odmah po prijavi vozača u slučaju bilo kog kvara opreme u sistemu izvrši prijavu putem aplikacije za prijavu kvara opreme;

- vrši doobuku vozača i obuku novih vozača za rad u sistemu;

- blagovremeno zadužuje vozače vozačkim karticama i vodi evidenciju o izdatim vozačkim i zamenskim karticama.

Član 88

Otpravnik ili dispečer prevoznika je dužan da putnicima daje informacije o mreži linija, trasama linija, registrovanom redu vožnje i razlozima neostvarenja polazaka. Izuzetno, ukoliko nije u mogućnosti da pruži tražene informacije, putnike upućuje na elektronsku adresu i brojeve telefona Organizacione jedinice.

Član 89

Dispečer prevoznika treba da svaki kvar koji za posledicu ima isključenje vozila, odmah prijavi zaposlenom licu Organizacione jedinice raspoređenom na poslovima monitoringa i upravljanja i informiše ga o preduzetim merama, odnosno prijavi zamensko vozilo prilikom uključenja na rad.

Završne odredbe

Član 90

Na osnovu Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju ("Službeni glasnik RS", br. 68/15, 41/18, 44/18 - dr. zakon, 83/18, 31/19 i 9/20), Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima ("Službeni glasnik RS", br. 41/09, 53/10, 101/11, 32/13 - odluka US, 55/14, 96/15 - dr. zakon, 9/16 - odluka US, 24/18, 41/18, 41/18 - dr. zakon, 87/18, 23/19 i 128/20 - dr. zakon), Zakona o radnom vremenu posade vozila u drumskom prevozu i tahografima ("Službeni glasnik RS", br. 96/15 i 95/18), Zakona o bezbednosti i zdravlju na radu ("Službeni glasnik RS", br. 101/05, 91/15, 113/17 - dr. zakon) i Zakona o radu ("Službeni glasnik RS", br. 24/05, 61/05, 54/09, 32/13, 75/14, 13/17 - odluka US, 113/17 i 95/18 - autentično tumačenje), bliže se uređuju obaveze prevoznika i saobraćajnog osoblja u javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda utvrđenih ovim pravilnikom.

Ovlašćena lica prevoznika dužna su da ovaj pravilnik uruče uz potpis svom saobraćajnom osoblju zaposlenom ili angažovanom kod prevoznika, kao i da o tome uspostave i uredno vode evidenciju za vreme obavljanja poverenog javnog linijskog prevoza, na osnovu javnog ugovora ili odluke nadležnog organa, kao i da navedenu evidenciju dostave ili stave na uvid Organizacionoj jedinici ili nadležnim državnim organima.

Član 91

Ovaj pravilnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".

Napomene

Po izvršenom sravnjenju sa izvornim tekstom utvrđeno je da se u Pravilniku o obavezama prevoznika i saobraćajnog osoblja u javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda, koji je objavljen u "Službenom listu Grada Beograda", broj 51 od 23. juna 2021. godine, potkrala greška, pa se daje ISPRAVKA PRAVILNIKA O OBAVEZAMA PREVOZNIKA I SAOBRAĆAJNOG OSOBLJA U JAVNOM LINIJSKOM PREVOZU PUTNIKA NA TERITORIJI GRADA BEOGRADA

ISPRAVKA
PRAVILNIKA O OBAVEZAMA PREVOZNIKA I SAOBRAĆAJNOG OSOBLJA U JAVNOM LINIJSKOM PREVOZU PUTNIKA NA TERITORIJI GRADA BEOGRADA
("Sl. list grada Beograda", br. 65/2021)

U Pravilniku o obavezama prevoznika i saobraćajnog osoblja u javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda ("Službeni list Grada Beograda", broj 51/21), u naslovu umesto reči: "prevozniKA" treba da stoje reči: "PREVOZNIKA".