ODLUKAO OSNIVANJU INTERNE REVIZIJE GRADA BORA("Sl. list grada Bora", br. 16/2021) |
Ovom odlukom u okviru prava i dužnosti jedinice lokalne samouprave, osniva se i utvrđuje organizacija, nadležnost i način rada Interne revizije grada Bora.
Poslove jedinice za internu reviziju obavljaće interni revizor zaposlen kod Gradske uprave grada Bora.
Interna revizija obavlja poslove iz svog delokruga u skladu sa Ustavom, Zakonom o budžetskom sistemu, Pravilnik o zajedničkim kriterijumima za organizovanje i standardima i metodološkim uputstvima za postupanje i izveštavanje interne revizije u javnom sektoru, međunarodnim standardima interne revizije i Statutom grada Bora.
U okviru Interne revizije je zabranjeno osnivanje političkih stranaka i drugih političkih organizacija ili pojedinih njihovih administrativnih oblika. Zaposleni u Internoj reviziji dužan je da svoje poslove obavlja savesno i nepristrasno, pri čemu se ne može rukovoditi svojim političkim i ideološkim ubeđenjem.
Interna revizija je organizaciono nezavisna od delatnosti koju revidira, nije deo ni jednog poslovnog procesa, odnosno organizacionog dela korisnika budžetskih sredstava grada Bora, a u svom radu je neposredno odgovorna gradonačelniku grada Bora.
Funkcionalna nezavisnost interne revizije se obezbeđuje samostalnim odlučivanjem o: području revizije na osnovu procene rizika, načinu obavljanja revizije i izveštavanju o obavljenoj reviziji.
Interni revizor je direktno odgovoran gradonačelniku grada Bora (u daljem tekstu: Gradonačelnik).
Gradonačelnik je odgovoran za uspostavljanje i obezbeđenje uslova za adekvatno funkcionisanje interne revizije. Gradonačelnik sa internim revizorom potpisuje Povelju interne revizije grada Bora. U Povelji interne revizije grada Bora. navode se: uloga, ovlašćenja i odgovornosti interne revizije; status interne revizije u okviru grada Bora; način pristupa internog revizora evidenciji, zaposlenima i imovini neophodnoj za obavljanje zadataka revizije; obim - delokrug rada interne revizije.
Interni revizor je odgovoran za aktivnosti interne revizije uključujući i:
- pripremu i podnošenje na odobrenje predsedniku nacrt Povelje interne revizije, strateški i godišnji plana interne revizije,
- organizovanje, koordinaciju i sprovođenje radnih zadataka,
- odobravanje plana obavljanja pojedinačnih revizija,
- nadgledanje sprovođenja godišnjeg plana interne revizije i primenu metodologije interne revizije u javnom sektoru,
- pripremu i podnošenje na odobrenje predsedniku opštine plana za profesionalnu obuku i profesionalni razvoj internog revizora u okviru Godišnjeg plana revizije,
- procenu sistema za finansijsko upravljanje i kontrolnih sistema.
Izveštaj o svom radu, interni revizor dostavlja Gradonačelniku najmanje jednom godišnje. Pored godišnjeg izveštaja dostavlja i:
- izveštaj o rezultatima svake pojedinačne revizije i svim važnim nalazima, datim preporukama i preduzetim radnjama za poboljšanje poslovanja subjekta revizije.
- periodične izveštaje o napretku u sprovođenju godišnjih planova interne revizije.
- izveštaje o svim slučajevima u kojima je interni revizor naišao na ograničenja.
Interni revizor obavezan je da:
- sarađuje i koordinira rad sa eksternom revizijom,
- prisustvuje svim sednicama Gradskog veća grada Bora.
Subjekti revizije su korisnici budžetskih sredstava grada Bora, unutrašnje organizacione jedinice korisnika budžetskih sredstava grada Bora, indirektni korisnici, programi, aktivnosti ili funkcije koja su predmet interne revizije, a u nadležnosti su korisnika budžetskih sredstava grada Bora.
Interni revizor ima pravo na neograničen pristup rukovodiocima, zaposlenima i sredstvima subjekta revizije koji su u vezi sa sprovođenjem revizije. Interni revizor ima pravo pristupa svim informacijama, uključujući i poverljive, poštujući njihov odobreni nivo poverljivosti, kao i pristup svim raspoloživim dokumentima i evidencijama u subjektu revizije potrebnim za sprovođenje revizije. Interni revizor ima pravo da zahteva od odgovornih lica u subjektu revizije sve neophodne podatke, preglede, mišljenja, dokumente ili neku drugu informaciju u vezi revizije.
Interna revizija pomaže korisniku javnih sredstava u postizanju njegovih ciljeva primenjujući sistematičan i disciplinovan pristup u ocenjivanju sistema finansijskog upravljanja i kontrole u odnosu na: 1. identifikovanje rizika, procenu rizika i upravljanje rizikom od strane rukovodioca korisnika javnih sredstava; 2. usklađenost poslovanja sa zakonom, internim aktima i ugovorima; 3. pouzdanost i potpunost finansijskih i drugih informacija; 4. efikasnost, efektivnost i ekonomičnost poslovanja; 5. zaštitu informacija; 6. izvršavanje zadataka i postizanje ciljeva.
Interni revizor obavlja poslove revizije i to reviziju sistema, reviziju uspešnosti poslovanja, finansijsku reviziju i reviziju usaglašenosti; pruža savete rukovodstvu i zaposlenima; učestvuje u izradi godišnjeg plana revizije; pridržava se profesionalnih i etičkih standarda. Sačinjava periodične i godišnje izveštaje za poslove koje realizuje u izveštajnom periodu; pomaže u identifikovanju i proceni rizičnih oblasti i daje doprinos pri izradi godišnjeg plana revizije; sprovodi revizorske procedure, uključujući identifikovanje i definisanje predmeta revizije, razvijanje kriterijuma, pregled i analiza dokaza i dokumentovanje procesa i procedura subjekta revizije; obavlja razgovore, pregleda dokumentaciju, sačinjava sažetke i izrađuje radne papire; identifikuje, obrađuje i dokumentuje revizorske nalaze i preporuke koristeći nezavisnu procenu oblasti koju je revidirao; saopštava rezultate obavljenih revizija i konsultantskih angažmana rukovodiocu subjekta revizije, putem pisanih ili usmenih izveštaja; pruža savetodavne usluge koje se sastoje od saveta, smernica, obuke, pomoći ili drugih usluga u cilju povećanja vrednosti i poboljšanja procesa upravljanja datom organizacijom, upravljanja rizicima i kontrole; obavlja i druge najsloženije zadatke u oblasti interne revizije po nalogu rukovodioca korisnika javnih sredstava.
Poslove internog revizora može obavljati lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz oblasti ekonomskih nauka, na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, najmanje tri godine radnog iskustva u struci, poznavanje rada na računaru (MSOffice paket i internet). Potrebna znanja, veštine i sposobnosti: dobro teoretsko znanje i veština u primeni principa i prakse interne revizije i računovodstva kao i principa i prakse rukovođenja; dobro poznavanje Standarda za profesionalnu praksu interne revizije, i Etičkog kodeksa; poznavanje terminologije, koncepta i prakse informacionih sistema za upravljanje; dobro poznavanje politika, procedura i propisa iz oblasti koju pokriva; veštine u prikupljanju i analizi složenih podataka, proceni informacija i sistema i donošenja logičnih zaključaka; veštinu za planiranje i upravljanje revizorskim projektima, kao i staloženost pri suočavanju sa kratkim rokovima; veštinu pregovaranja i rešavanja problema; posedovanje znanja za vršenje kontrole kvaliteta revizorskog rada; dobro poznavanje upotrebe računara i programa za obradu teksta i tabela, kao i ostalih poslovnih softvera za elektronsku komunikaciju (e- taP), izradu izveštaja, beležaka, sažetaka i analiza; dobro pisano i verbalno komuniciranje i posedovanje veštine izlaganja nalaza i preporuka; sposobnost uspostavljanja i održavanja skladnih radnih odnosa i rada u timu profesionalnom timu.
Interni revizor donosi pravne akte na osnovu zakona i drugih propisa. Pravnim aktom interne revizije ne mogu se za subjekte revizije utvrđivati prava i obaveze koje nisu zasnovane na zakonu.
U pogledu prava, obaveza i odgovornosti zaposlenog lica u Internoj reviziji, primenjuju se odredbe zakona i podzakonskih akata koji se odnose na zaposlene u lokalnoj samoupravi, kao i Strategiji razvoja interne finansijske kontrole u javnom sektoru u Republici Srbiji koju je donela Vlada Republike Srbije ("Službeni glasnik RS", broj 55/05, 71/05, 101/07, 65/08 i 51/17).
Sredstva za finansiranje poslova Interne revizije obezbeđuju se u budžetu grada Bora.
Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o osnivanju Službe interne revizije opštine Bor ("Službeni list opštine Bor", broj: 25/14).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Bora".