PRAVILNIKO PRUŽANJU USLUGE POMOĆ U KUĆI ZA DECU SA SMETNJAMA U RAZVOJU("Sl. list grada Bora", br. 17/2021) |
Ovim pravilnikom uređuju se način i uslovi pružanja usluge pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju.
Pravo - prioritet na uslugu pomoći u kući obezbeđuje se deci koja imaju ograničenje fizičkih i psihičkih sposobnosti.
Usluga pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju dostupna je detetu pod uslovom da dete:
- ima identifikovanu potrebu za uslugom pomoć u kući i iskaže volju za korišćenjem usluge (u ime lica koje se nalazi pod starateljskom zaštitom, staratelj mora iskazati volju);
- da poseduje adekvatnu lekarsku dokumentaciju zdravstvene ustanove;
- da dete i roditelj / staratelj / hranitelj sa kojim dete živi ima prebivalište na teritoriji grada Bora.
Procena potreba deteta za pružanjem dodatne podrške vrši se po zahtevu roditelja, odnosno staratelja deteta i po službenoj dužnosti - na inicijativu zdravstvene ili ustanove socijalne zaštite, odnosno pružaoca usluga socijalne zaštite, uz saglasnost roditelja, odnosno staratelja deteta.
O pravu na uslugu pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju odlučuje Centar za socijalni rad "Bor" donošenjem rešenja.
Protiv rešenja Centra za socijalni rad Bor, stranka ima pravo na žalbu Gradskom veću grada Bora, u roku od 15 dana od dana prijema rešenja.
Žalba se predaje prvostepenom organu, Centru za socijalni rad "Bor".
Roditelj, staratelj ili hranitelj deteta podnosi zahtev za ostvarivanje prava na pružanje usluge pomoć u kući detetu, Centru za socijalni rad "Bor".
Pokretanje postupka je moguće i na inicijativu fizičkog ili pravnog lica.
Zahtev iz stava 1. ovog člana se podnosi na propisanom obrascu koji je sastavni deo ovog pravilnika.
Usluga pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju pruža se počev od datuma utvrđenom u predlogu ovlašćenog pružaoca usluge u vremenskom okviru određenom Individualnim planom podrške detetu.
Negovateljica deteta angažovana je u radu sa jednim korisnikom najmanje 20, a najviše 40 sati nedeljno, prema procenjenim potrebama i kapacitetima korisnika, a u skladu sa odredbama o radnom vremenu iz zakona kojim su uređeni radni odnosi.
Pružalac usluge, korisnik usluge i negovatelj/ca mogu da se dogovore o preraspodeli radnog vremena negovatelja/ce, prema individualnim potrebama korisnika, a u skladu sa zakonom kojim su uređeni radni odnosi.
Usluga pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju se obezbeđuje tokom cele godine osim državnih i verskih praznika.
II NORMATIVI I STANDARDI ZA UTVRĐIVANJE PRAVA NA IZBOR I ANGAŽOVANJE NEGOVATELJICE/A - DOMAĆICE
Usluga pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju ruža se u skladu sa nacionalnom regulativom uz primenu standarda drugih elemenata propisanih Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite ("Službeni glasnik RS", br. 42/13, 89/18 i 73/19).
Grad Bor uslugu pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju nabavlja od pružaoca usluge u postupku javne nabavke usluga socijalne zaštite u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama.
Usluga pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju nabavlja se od pružaoca usluge socijalne zaštite koji je za to licenciran, odnosno koji ispunjava kriterijume i standarde i uslove propisane Zakonom o socijalnoj zaštiti i propisima donetim za njegovo sprovođenje i ovim pravilnikom.
Nakon sprovedenog postupka javne nabavke, Gradska uprava grada Bora zaključuje ugovor sa odabranim pružaocem usluge kojim se obavezno uređuje način plaćanja, praćenje i trajanje pružanja usluge socijalne zaštite, kao i način izveštavanja i uslovi raskida ugovora.
III PRAVA I OBAVEZE PRUŽAOCA USLUGE
Pružalac usluge, odnosno realizator programskih aktivnosti ima najmanje jednog stručnog radnika.
Neposrednu uslugu pomoć u kući deci sa smetnjama u razvoju pruža saradnik - negovatelj/ica - domaćica.
Stručni radnik i saradnik - negovatelj/ica moraju imati završenu obuku po akreditovanom programu.
Pružalac usluge učestvuje u odabiru i zadužen je za radno angažovanje negovatelj/ica - domaćica i stručnog radnika.
Pružalac sluge zaključuje ugovor o radnom angažovanju sa negovateljicama/domaćicama i stručnim radnikom kojim se bliže definišu međusobna prava, obaveze i odgovornosti.
Za angažovane negovateljice/nje - domaćice, pružalac usluge organizuje internu osnovnu obuku (individualnu ili grupnu) i obezbeđuje potreban materijal i literaturu.
Pružalac usluge zaključuje ugovor sa roditeljem/starateljem deteta kome je potrebna negovateljica za vreme za koje je zaključen ugovor između Gradske uprave grada Bora i pružaoca usluge.
Pružalac usluge ima obavezu vođenja neophodne evidencije i dokumentacije, kompletnog administriranja dodatne podrške kroz angažovanje negovateljice - domaćice, kao i pružanje stručne, tehničke i svake druge vrste podrške i pomoći negovateljima dece i roditeljima/starateljima deteta u skladu sa propisima.
Pružalac usluge ima obavezu da izveštava Centar za socijalni "Bor", a i o ugovorima koji su zaključeni na osnovu rešenja Centra za socijalni rad "Bor" kojim se priznaje pravo na ovu uslugu za svako dete pojedinačno, kao i o načinu na koji se usluga realizuje.
Pružalac usluge dužan je da mesečno izveštava pisanim putem o pruženim uslugama, Centar za socijalni rad "Bor" a o utrošku sredstava od strane korisnika Odeljenje za finansije i javne nabavke Gradske uprave grada Bora.
Svi angažovani negovatelji/ce su u obavezi da vode evidenciju svog rada kroz radne liste i mesečne izveštaje, kao i da pružalac usluge iste dostavi kao prilog uz zahtev za mesečnu isplatu.
IV PRAVA I OBAVEZE NEGOVATELJICE - DOMAĆICE
Aktivnosti negovateljice, planiraju se i realizuju u skladu sa individualnim potrebama deteta, odnosno realizacijom aktivnosti usluge pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju kojom se obezbeđuje odgovarajuća nega i pomoć što uključuje:
1) pomoć u održavanju lične higijene deteta (održavanje lične higijene, uključujući po potrebi: pomoć pri oblačenju i svlačenju, umivanju, kupanju, pranju kose, češljanju, brijanju, sečenju noktiju);
2) pružanje usluga laičke, porodične nege uključujući po potrebi: kontrolu uzimanja lekova, pomoć pri kretanju i odlasku u toalet, jednostavnu masažu, nabavku i nadgledanje uzimanja lekova prepisanih od strane kvalifikovanih medicinskih stručnjaka, odvođenje na lekarske preglede, a prema potrebi i obezbeđivanje dostupnosti osnovne zdravstvene nege;
3) čuvanje i animacija deteta odnosno provođenje slobodnog vremena sa detetom (igra, stimulacija, jednostavne vežbe, šetnja);
4) psihosocijalna podrška detetu - korisniku i članovima porodice i srodnika.
Roditelj/staratelj svojeručnim potpisom daje saglasnost na individualni plan podrške.
Nadzor nad radom negovateljice/lja ličnog vrši stručni radnik pružaoca usluge.
Usluga pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju se obavlja uz sva poštovanja i uvažavanja ličnosti deteta uz strogu zabranu bilo kog vida nasilja ili diskriminacije, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog porekla, rođenja, veroispovesti, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti, psihičkog ili fizičkog invaliditeta, i strogu zabranu dovođenja deteta u ponižavajući položaj.
Prilikom pružanja usluge, negovatelj/ca će se rukovoditi i postupati u skladu sa sledećim principima:
- individualizovana podrška;
- poštovanje prava deteta;
- poštovanje porodičnih opredeljenja i stilova života;
- saradnja sa porodicom i drugim akterima u detetovom životu;
- poštovanje privatnosti deteta i porodice;
- bezbednosti i sigurnosti deteta.
Negovatelj/ca svakodnevno vodi evidenciju o broju sati u kojima je angažovan/a na propisanom obrascu.
Roditelj/staratelj deteta ličnim potpisom potvrđuje tačnost unešenih podataka na propisanom obrascu za svaki dan angažovanja ponaosob.
U slučaju da ne postoji uredno popunjen obrazac ili overa istog potpisom roditelja/staratelja smatraće se da taj dan u mesecu, ili mesec negovatelj/ca nije bio/la angažovan/a.
Obračun za izvršenu uslugu vrši pružaoc usluge na osnovu uredno popunjenog obrasca iz stava 1. ovog člana popunjenog i potpisanog od strane negovatelj/ce najkasnije do 5. u tekućem za prethodni mesec.
Usluga pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju nabavlja se od pružaoca usluga socijalne zaštite koji je za to licenciran kroz postupak javne nabavke usluga socijalne zaštite, u skladu sa zakonom koji uređuje javne nabavke, zakonom o socijalnoj zaštiti i propisima donetim za njihovo sprovođenje.
Finansijska sredstva za pružanje usluge pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju obezbeđuju se iz budžeta grada Bora, od donatora, sponzora, ostalih nivoa vlasti i drugih izvora u skladu sa zakonom.
Svi korisnici usluge, shodno članu 212. stav 7. Zakona o socijalnoj zaštiti, koji ostvaruju pravo na dodatak za pomoć drugog lica, odnosno pravo na novčanu nadoknadu za pomoć i negu drugog lica po bilo kom osnovu učestvuju sa 20% iznosa tog dodatka odnosno naknade u troškovima usluge socijalne zaštite.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Bora".