ODLUKAO NAČINU UTVRĐIVANJA DOPRINOSA ZA UREĐIVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA("Sl. list grada Kragujevca", br. 34/2017, 4/2018 i 16/2021) |
Odlukom o načinu utvrđivanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: Odluka) utvrđuju se: uređivanje građevinskog zemljišta, izvori finansiranja uređivanja građevinskog zemljišta, mogućnost pripremanja i opremanja građevinskog zemljišta sredstvima fizičkih ili pravnih lica, način i postupak zaključivanja ugovora o zajedničkom pripremanju odnosno opremanju građevinskog zemljišta, zone i namene objekata, koeficijenti zone i koeficijenti namene, posebna umanjenja za nedostajuću komunalnu infrastrukturu, način i postupak obračuna i utvrđivanja doprinosa, umanjenja za jednokratno plaćanje, metod valorizacije u slučaju plaćanja u ratama, kao i druga pitanja od značaja za obračun i naplatu doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta.
II DOPRINOS ZA UREĐIVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Za uređivanje građevinskog zemljišta investitor plaća doprinos gradu Kragujevcu, na poseban račun budžeta grada Kragujevca.
Iznos doprinosa utvrđuje se rešenjem o građevinskoj dozvoli, a na osnovu obračuna doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta koji vrši nadležna organizaciona jedinica u okviru organa nadležnog za finansije (u daljem tekstu: organ nadležan za obračun doprinosa).
Obračun doprinosa iz prethodnog stava je sastavni deo rešenja o građevinskoj dozvoli.
U doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta nisu uračunati i padaju na teret investitora:
- naknada za promenu namene poljoprivrednog zemljišta,
- naknada za uređenje partera (projektovanje i izvođenje radova),
- troškovi izmeštanja podzemnih instalacija kao i
- troškovi priključaka na komunalnu infrastrukturu.
1. Obračun doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta
Iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta utvrđuje se tako što se osnovica koju čini prosečna cena kvadratnog metra stanova novogradnje u gradu Kragujevcu, prema poslednjim objavljenim podacima Republičkog zavoda za statistiku, pomnoži sa ukupnom neto površinom objekta koji je predmet gradnje izraženom u metrima kvadratnim i sa koeficijentom zone i koeficijentom namene objekta, utvrđenim članom 9. ove odluke.
Površina objekta za koji se plaća doprinos obračunava se po metru kvadratnom (m2) ukupne neto površine, prema JUS U.C2.100 2002.
Kada se za izračunavanje neto površine objekta koriste mere iz grafičke dokumentacije, tako izračunate površine se umanjuju za 3%, pri čemu se ovo umanjenje ne primenjuje ukoliko su zidovi od prefabrikovanih elemenata i ukoliko se mere za izračunavanje neto površine uzimaju iz projekta izvedenog objekta.
Neto površina je površina svih prostora između zidova i pregrada.
Neto površinu čine sledeće površine:
- korisna površina (delovi neto površine koji odgovaraju nameni i funkciji zgrade),
- površina pod instalacijama- tehničke prostorije (delovi neto površine u kojima su smeštene tehničke instalacije objekta za kanalizaciju, vodovod, grejanje i potrošnju tople vode, gasne instalacije, snabdevanje električnom energijom, generatore, ventilaciju, klimatizaciju i hlađenje, telekomunikacije, liftove, eskalatore i transportere, kao i ostale uslužne instalacije) i
- površina za komunikaciju (delovi neto površine koji služe za komunikaciju u objektu kao što su stepeništa, koridori, pasaži, unutrašnje rampe, holovi, hodnici, liftovski otvori, instalacije za opšti promet i sl.).
U neto površinu ne uračunavaju se sledeći delovi zgrade:
- tavani,
- delovi potkrovlja, odnosno delovi ispod stepeništa ili drugih kosih ravni čija je svetla visina manja od 1,50 m,
- tehničke etaže čija je svetla visina manja od 1,50 m,
- prostori između terena i donjeg nivoa zgrade koji služe za horizontalni razvod instalacija,
- natkrivene i upuštene rampe, nadstrešnice na ulazu u objekat, spoljna stepeništa, ravne neprohodne terase i atrijumi, osim atrijuma sa čvrstom, nezemljanom podlogom,
- zatvoreni vertikalni i horizontalni instalacioni šahtovi.
Kod objekata za koje je projektnom dokumentacijom predviđeno korišćenje slobodnih površina, ukupna neto površina obračunava se po m2 zemljišta (benzinske pumpe, antenski stubovi i sl. objekti).
Površina privredno-proizvodnog objekta do 400 m2 neto površine jeste površina svih radnih, pomoćnih i pratećih prostorija sa pripadajućim komunikacijama i pratećim kancelarijskim prostorom, pri čemu se doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta ne obračunava za poslovni, odnosno kancelarijski prostor, ukoliko njegova površina ne prelazi 10% od ukupne neto površine privredno-proizvodnog objekta.
Za neto površinu poslovnog, odnosno kancelarijskog prostora iz stava 7. ovog člana, koja prelazi 10% ukupne neto površine privredno-proizvodnog objekta obračunava se doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta po koeficijentima za poslovni prostor.
Površina privredno-proizvodnog objekta preko 400 m2 neto površine jeste površina svih radnih, pomoćnih i pratećih prostorija sa pripadajućim komunikacijama i pratećim kancelarijskim prostorom, pri čemu se doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta ne obračunava za poslovni, odnosno kancelarijski prostor, ukoliko njegova površina ne prelazi 5% od ukupne neto površine privredno-proizvodnog objekta.
Za neto površinu poslovnog, odnosno kancelarijskog prostora iz stava 9. ovog člana, koja prelazi 5% ukupne neto površine privredno-porizvodnog objekta obračunava se doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta po koeficijentima za poslovni prostor.
Zone i granice zona utvrđene su posebnom odlukom Skupštine grada o određivanju zona na teritoriji grada Kragujevca.
Namena objekta za koji se obračunava i utvrđuje doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta može biti sledeća:
1. Stanovanje: stambeni objekti, stambeni prostor u stambeno- poslovnim objektima i prateći garažni prostor u stambenim objektima, kao i pripadajući deo garažnog prostora u stambeno-poslovnim objektima;
2. Poslovanje: poslovni objekti, hoteli, hosteli, ugostiteljski objekti, trgovinski objekti-prostori sa pratećim prostorom, poslovno-stambeni apartmani, benzinske pumpe bez i sa nadstrešnicom, ateljei, objekti- prostori uslužnog zanatstva, kancelarije, garaže kao zasebni komercijalni objekti, menjačnice, objekti razonode, kladionice, kockarnice, video klubovi i ostali prostori poslovno komercijalnog karaktera, poslovni prostor u okviru stambeno-poslovnih, privredno-proizvodnih i ostalih objekata, skladišta i magacini koji nisu u funkciji proizvodnih objekata i prateći garažni prostor u okviru ovih objekata;
3. Objekti javne namene (objekti namenjeni za javno korišćenje) koji nisu u javnoj svojini: objekti obrazovanja, zatvoreni objekti sporta i rekreacije, socijalne i dečije zaštite, zdravstva, kulture umetnosti, zaštite životne sredine, saobraćajni terminali, pošte i sl.;
4. Objekti ostale namene: stovarišta, pijace, pomoćni objekti, ekonomski objekti u smislu Zakona o planiranju i izgradnji i objekti tradicionalnih crkava i tradicionalnih verskih zajednica u smislu Zakona o crkvama i verskim zajednicama;
Objekti - prostori koji nisu navedeni u stavu 1. ovog člana, upodobiće se najsličnijoj navedenoj nameni;
3. Koeficijenti zone i koeficijenti namene
Za obračunavanje doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta određuju se sledeći koeficijenti zone i koeficijenti namene.
Koeficijenti zone određeni su u Tabeli 2.
Tabela 2.
Zona |
Koeficijent zone |
EKSTRA |
0,10 |
I |
0,08 |
II |
0,06 |
III |
0,05 |
IV |
0,03 |
V |
0,01 |
Koeficijenti namene određeni u Tabeli 3.
Tabela 3.
Namena objekta |
Koeficijent namene |
Poslovanje |
0,80 |
Objekti javne namene u dr. oblicima svojine |
0,50 |
Stanovanje (najmanje tri stana) |
0,55 |
Stanovanje (porodično do 200 m2 neto, do dva stana) |
0,40 |
Objekti ostale namene |
0,30 |
Za stambene objekte sa najviše dva stana, čija neto površina prelazi 200 m2 neto, prilikom obračuna doprinosa, za površinu do 200 m2 neto primenjuje se koeficijent namene propisan u Tabeli 3. za porodično stanovanje, a za površinu preko 200 m2 neto, koeficijent namene propisan u Tabeli 3. za stanovanje sa najmanje tri stana.
Koeficijente zone i namene utvrđuje grad Kragujevac najkasnije do 30. novembra tekuće godine.
4. Posebna umanjenja za nedostajuću infrastrukturu
Ukoliko je lokacijskim uslovima utvrđeno da zemljište na kome se gradi objekat nije potpuno opremljeno komunalnom infrastrukturom, a koja ne predstavlja neophodan uslov za funkcionisanje objekta koji se gradi, iznos obračunatog doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta umanjuje se za određeni procenat, propisan u Tabeli 4.
Tabela 4
Nedostajuća komunalna infrastruktura |
Procenat umanjenja |
Nedostajuća saobraćajnica |
10 |
Nedostajuća kanalizaciona mreža |
5 |
Nedostajuća vodovodna mreža |
5 |
Ukoliko je lokacijskim uslovima utvrđeno da zemljište na kome se gradi objekat nije potpuno opremljeno komunalnom infrastrukturom, a koja predstavlja neophodan uslov za funkcionisanje objekta koji se gradi, investitor je dužan da uz zahtev za izdavanje građevinske dozvole, saglasno odredbama Zakona o planiranju i izgradnji, dostavi ugovor zaključen sa odgovarajućim imaocem javnog ovlašćenja kojim se utvrđuju obaveze ugovornih strana da, najkasnije do isteka roka za završetak radova na objektu za koji se traži građevinska dozvola, izgrade infrastrukturu potrebnu za priključenje tog objekta na komunalnu ili drugu infrastrukturu, pri čemu će se za iznos koji investitor uloži u izgradnju nedostajuće komunalne infrastrukture umanjiti iznos obračunatog doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta.
Pod nedostajućom infrastrukturom iz stava 2. ovog člana, podrazumeva se: vodovodna linija, linija fekalne kanalizacije, saobraćajnica (u punom regulacionom profilu u skladu sa planom) sa izgrađenom atmosferskom kanalizacijom, javnim osvetljenjem i saobraćajnom signalizacijom.
Obračun doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta vrši se na način propisan čl. 5. ove odluke, na osnovu lokacijskih uslova i tehničke dokumentacije, propisane Zakonom o planiranju i izgradnji i podzakonskim aktima.
Doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta ne obračunava se za:
1. objekte javne namene u javnoj svojini,
2. objekte komunalne i druge infrastrukture,
3. proizvodne i skladišne objekte u funkciji proizvodnih objekata,
4. podzemne etaže objekata visokogradnje - podrumi (prostor namenjen za garažiranje vozila, podstanice, trafostanice, ostave, vešernice i sl.), osim za delove podzemne etaže koji se koriste za komercijalne delatnosti,
5. otvorena dečija igrališta,
6. otvorene sportske terene,
7. atletske staze,
8. rekonstrukciju i adaptaciju legalno izgrađenog objekta odnosno legalizovanog ili ozakonjenog objekta u okviru postojećeg gabarita i volumena, bez povećanja ukupne neto površine i bez promene namene,
9. izgradnju objekata socijalnog stanovanja i objekata za raseljavanje, čiji je investitor grad Kragujevac,
10. objekte čiji je investitor grad Kragujevac, kao i u slučajevima kada je posebnim sporazumom između Republike Srbije, investitora i grada Kragujevca regulisano oslobađanje od plaćanja taksi, naknada i doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta, kao vid investicionig podsticaja za ulaganje u grad Kragujevac i kada Vlada Republike Srbije da saglasnost na elaborat o opravdanosti za otuđenje, odnosno davanje u zakup građevinskog zemljišta u javnoj svojini po ceni, odnosno zakupnini koja je manja od tržišne cene, odnosno davanje u zakup građevinskog zemljišta u javnoj svojini bez naknade, kao i na osnovu posebne odluke Skupštine grada Kragujevca,
11. interne saobraćajnice,
12. otvorena parkirališta.
Za izgradnju objekata od posebnog značaja za razvoj grada Kragujevca, doprinos se može umanjiti do 90% uz saglasnost Gradskog veća grada Kragujevca, pri čemu se ovo umanjenje ne odnosi na objekte stanogradnje.
5. Način plaćanja doprinosa i sredstva obezbeđenja
Doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta, utvrđen rešenjem o građevinskoj dozvoli, plaća investitor, najkasnije do podnošenja prijave radova.
Doprinos iz prethodnog stava može se platiti jednokratno ili u ratama.
U slučaju jednokratne uplate doprinosa u celosti, a koja se izvrši u roku od 60 dana od dana pravnosnažnosti rešenja iz stava 1. ovog člana, investitor ima pravo na umanjenje u iznosu od 40% utvrđenog doprinosa.
U slučaju jednokratne uplate doprinosa u celosti, po proteku roka od 60 dana od dana pravnosnažnosti građevinske dozvole, a do podnošenja prijave radova, investitor ima pravo na umanjenje u iznosu od 30% utvrđenog doprinosa.
U slučaju da je ukupno obračunati iznos doprinosa veći od iznosa ulaganja investitora u nedostajuću infrastrukturu iz člana 10. stav 2. ove Odluke, investitoru se može obračunati umanjenje, i to:
- od 40% koje se obračunava na razliku između ukupno utvrđenog iznosa doprinosa i iznosa ulaganja u nedostajuću infrastrukturu, ukoliko se plaćanje razlike izvrši jednokratno u roku od 60 dana od dana pravnosnažnosti rešenja o građevinskoj dozvoli, a do podnošenja prijave radova,
- od 30% koje se obračunava na razliku između ukupno utvrđenog iznosa doprinosa i iznosa ulaganja u nedostajuću infrastrukturu, ukoliko se plaćanje razlike izvrši jednokratno po proteku roka od 60 dana od dana pravnosnažnosti rešenja o građevinskoj dozvoli, a do podnošenja prijave radova.
Konačan iznos ulaganja u nedostajuću infrastrukturu utvrđuje se prilikom konačnog obračuna doprinosa u postupku izdavanja upotrebne dozvole za objekat investitora, a na osnovu izveštaja nadzornog organa - Gradske uprave nadležne za poslove investicija o ukupno utrošenim sredstvima za izgradnju nedostajuće infrastrukture, u skladu sa Ugovorom o zajedničkom pripremanju, odnosno opremanju građevinskog zemljišta sredstvima investitora.
U slučaju da je iznos konačnog obračuna doprinosa iz stava 6. ovog člana manji od iznosa ukupnog ulaganja investitora u nedostajuću infrastrukturu, za utvrđenu razliku između iznosa ulaganja u nedostajuću infrastrukturu i obračunatog konačnog doprinosa, investitor ima pravo na umanjenje utvrđenog iznosa doprinosa u postupku izdavanja samo prve naredne građevinske dozvole za novi građevinski objekat (na novoj građevinskoj parceli), istog investitora, u roku od 3 godine, računajući od dana pravosnažnosti upotrebne dozvole za izgrađeni objekat.
Ukoliko se prilikom obračuna doprinosa za novu građevinsku dozvolu, na novoj parceli, ne utroši ceo iznos razlike iz stava 7. ovog člana, investitor nema prava na povraćaj neutrošenog dela razlike.
Investitor može doprinos da plati i u 36 mesečnih rata, uz obavezu dostavljanja odgovarajućeg sredstva obezbeđenja plaćanja, u kom slučaju nema pravo na umanjenje.
Pravo na umanjenje od 30% ima i investitor koji plaćanje vrši u ratama u slučaju jednokratnog plaćanja preostalih nedospelih rata, s tim što se umanjenje obračunava na preostali iznos doprinosa čije plaćanje investitor vrši jednokratno.
Investitor koji doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta plaća jednokratno, u celosti, dužan je da plaćanje izvrši najkasnije do podnošenja prijave radova.
Iznos doprinosa utvrđen rešenjem o građevinskoj dozvoli valorizuje se od momenta pravnosnažnosti rešenja o građevinskoj dozvoli do momenta dobijanja Instrukcija za plaćanje, u skladu sa indeksom potrošačkih cena prema zvaničnim podacima Republičkog zavoda za statistiku.
Valorizacija se ne vrši za doprinos koji se plati u roku od 60 dana od dana pravnosnažnosti rešenja o građevinskog dozvoli.
Investitor koji doprinos plaća u ratama, dužan je da plaćanje prve rate izvrši najkasnije do podnošenja prijave radova.
Usklađivanje rata vrši se u skladu sa indeksom potrošačkih cena prema zvaničnim podacima Republičkog zavoda za statistiku za period od baznog datuma pravnosnažnosti građevinske dozvole do poslednjeg dana u mesecu, a uplaćuje se do 25. u narednom mesecu.
Iznos, način plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta i sredstvo obezbeđenja u slučaju plaćanja u ratama, su sastavni deo rešenja o građevinskoj dozvoli.
Plaćanje utvrđenog iznosa doprinosa investitor vrši na osnovu Instrukcija za plaćanje koje izdaje organ nadležan za obračun doprinosa.
Investitor je dužan da pre podnošenja zahteva za prijavu radova, organu nadležnom za obračun doprinosa podnese zahtev za dobijanje Instrukcija za plaćanje, uz koji prilaže pravnosnažno rešenje o građevinskoj dozvoli.
U slučaju plaćanja u ratama investitor je dužan da kao sredstvo obezbeđenja za plaćanje doprinosa dostavi:
1. neopozivu bankarsku garanciju, naplativu na prvi poziv, bez prigovora, koja glasi na ukupan iznos nedospelih rata i koja je izdata na rok koji mora biti duži od 3 meseca od dana dospeća poslednje rate ili
2. rešenje o upisu hipoteke na objektu u vlasništvu investitora ili trećeg lica koje glasi na ukupan iznos nedospelih rata, uz koje je dostavljena i procena tržišne vrednosti tog objekta izrađena od sudskog veštaka odgovarajuće struke ili rešenje kojim je utvrđen porez na imovinu za taj objekat za tekuću, odnosno prethodnu kalendarsku godinu, u kome je procenjena, odnosno označena vrednost tog objekta u iznosu od najmanje 30% više od ukupnog iznosa nedospelih rata.
Za izgradnju objekata čija ukupna bruto razvijena građevinska površina ne prelazi 200 m2, odnosno za objekat koji ne sadrži više od dve stambene jedinice, u slučaju plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta u ratama, ne dostavlja se sredstvo obezbeđenja za plaćanje doprinosa.
U slučaju jednokratnog plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta, investitor je u obavezi da isti uplati najkasnije u roku od 8 dana od dana prijema Instrukcija za plaćanje iz čl. 16. ove Odluke.
U slučaju plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta u ratama, investitor je u obavezi da prvu ratu u visini od 10% utvrđenog doprinosa uplati najkasnije u roku od 8 dana od dana prijema instrukcija za plaćanje, a svaku sledeću mesečnu ratu, valorizovanu na način propisan čl. 14. Odluke, najkasnije do 25. u narednom mesecu.
Plaćanje rata vrši se na osnovu Instrukcija za plaćanje ispostavljenih od strane organa nadležnog za obračun doprinosa.
Za period kašnjenja u plaćanju, od datuma dospeća rate Investitoru se obračunava kamata propisana za neblagovremeno plaćene javne prihode, u skladu sa zakonom.
Investitor je dužan da pre prijave radova pribavi dokaz o regulisanju obaveza u pogledu doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta.
Dokaz da je investitor izvršio uplatu doprinosa za uređivanje u celosti odnosno prve rate, u slučaju da se plaćanje vrši u ratama, kao i da je dostavio odgovarajuće sredstvo obezbeđenja plaćanja, jeste potvrda koju investitoru izdaje organ nadležan za obračun doprinosa.
Investitoru koji ne plati tri uzastopne mesečne rate, preostali iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta smatra se dospelim u celosti, narednog dana od dana utvrđenog za plaćanje poslednje neplaćene rate.
Organ nadležan za obračun doprinosa, u ime i za račun grada Kragujevca, vodi evidenciju o obračunatim doprinosima, dinamici izmirivanja, rokovima plaćanja mesečnih rata i preduzima mere za realizaciju sredstva obezbeđenja u slučaju neplaćanja, odnosno, ukoliko se radi o investitoru koji gradi objekat iz čl. 17. Odluke, dostavlja Gradskom pravobraniocu potrebnu dokumentaciju radi podnošenja tužbe nadležnom sudu, i o tome obaveštava ogran koji je izdao građevinsku dozvolu.
Neplaćeni iznos doprinosa prinudno se naplaćuje realizacijom priloženog sredstva obezbeđenja ili podnošenjem tužbe nadležnom Sudu, pri čemu investitor snosi troškove realizacije sredstva obezbeđenja, odnosno sudske troškove, troškove izvršenja i kamatu.
U slučaju naplate preostalog iznosa doprinosa na način iz prethodnog stava, investitor nema prava propisana čl. 13. st. 6. Odluke.
U slučaju promena u toku građenja, sastavni deo izmenjenog rešenja o građevinskoj dozvoli usled promena u toku građenja je novi obračun doprinosa koji se vrši na osnovu novog projekta za građevinsku dozvolu, odnosno separata i druge dokumentacije, dostavljene od strane nadležnog organa za izdavanje građevinske dozvole.
Ukoliko se vrši promena namene objekta ili dela objekta u namenu za koju je propisan veći iznos doprinosa, investitor je u obavezi da plati razliku do punog iznosa doprinosa za novu namenu objekta za koju je propisan veći iznos doprinosa.
Za izgradnju objekta koji se gradi uz uslov uklanjanja postojećeg objekta (ukoliko se radi o istim namenama objekata), a za koji postoji uredna dokumentacija o izgradnji ili objekat upisan u javnoj evidenciji o pravima na nepokretnostima ili je izgrađen u periodu pre donošenja propisa o izgradnji, odnosno koji je legalizovan ili ozakonjen, investitor plaća doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta za razliku u neto površini objekta koji gradi i objekta koji se uklanja.
Ukoliko se radi o različitim namenama objekta koji se uklanja i objekta koji se gradi, investitor plaća doprinos u visini razlike doprinosa utvrđenog prema nameni objekta koji se uklanja i punog iznosa doprinosa za objekat koji se gradi.
Lokacijskim uslovima za izgradnju objekta investitor se upućuje da se pre podnošenja zahteva za dobijanje građevinske dozvole obrati organu nadležnom za obračun doprinosa radi obračuna površine objekta koji se uklanja.
Sastavni deo rešenja o upotrebnoj dozvoli je konačan obračun doprinosa koji predstavlja razliku u neto površinama projektovanog i izvedenog stanja.
Konačni obračun doprinosa vrši organ nadležan za obračun doprinosa, po zahtevu nadležnog organa za izdavanje građevinske dozvole, koji uz zahtev dostavlja dokumentaciju propisanu Zakonom i odgovarajućim podzakonskim aktima.
Investitor je dužan da najkasnije u roku od 8 dana od dana prijema rešenja o upotrebnoj dozvoli izmiri iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta koji je utvrđen rešenjem o upotrebnoj dozvoli, pod pretnjom prinudnog izvršenja.
III OBAVEZE INVESTITORA U POGLEDU OBEZBEĐENJA PROSTORA ZA PARKIRANJE
Investitori koji grade objekte dužni su da obezbede prostor za parkiranje na sopstvenoj građevinskoj parceli na kojoj grade objekat, u skladu sa podzakonskim aktom o opštim pravilima za parcelaciju, regulaciju i izgradnju.
Zabranjeno je obezbeđivanje garažnih, odnosno parking mesta putem montažno-demontažnih sistema platformi za parkiranje vozila, tzv. makaze.
IV UREĐIVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Uređivanje građevinskog zemljišta obuhvata njegovo pripremanje i opremanje.
1. Pripremanje građevinskog zemljišta
Pripremanje građevinskog zemljišta obuhvata:
- istražne radove;
- izradu geodetskih, geoloških i drugih podloga;
- izradu planske i tehničke dokumentacije;
- izradu programa za uređivanje građevinskog zemljišta i
- raseljavanje, uklanjanje objekata, saniranje terena i druge radove.
2. Opremanje građevinskog zemljišta
Opremanje građevinskog zemljišta obuhvata:
- izgradnju objekata komunalne infrastrukture i
- izgradnju i uređenje površina javne namene.
Trajno obezbeđivanje poslova obezbeđivanja uslova za uređivanje, upotrebu, unapređivanje i zaštitu građevinskog zemljišta obavlja nadležna Gradska uprava za poslove investicija.
Uređivanje građevinskog zemljišta vrši se prema srednjoročnim i godišnjim programima uređivanja.
3. Izvori finansiranja uređivanja građevinskog zemljišta
Finansiranje uređivanja građevinskog zemljišta obezbeđuje se iz sredstava ostvarenih od:
1. doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta;
2. zakupnine za građevinsko zemljište;
3. otuđenja ili razmene građevinskog zemljišta;
4. pretvaranja prava zakupa u pravo svojine u skladu sa Zakonom o planiranju i izgradnji i
5. drugih izvora u skladu sa zakonom.
4. Pripremanje i opremanje građevinskog zemljišta sredstvima fizičkih ili pravnih lica
Građevinsko zemljište koje nije uređeno u smislu Zakona o planiranju i izgradnji (koje nije komunalno opremljeno za građenje i korišćenje - izgrađen pristupni put, vodovodna i kanalizaciona mreža i obezbeđeni drugi uslovi), a nalazi se u obuhvatu planskog dokumenta na osnovu koga se mogu izdati lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola, može se pripremiti, odnosno opremiti i sredstvima fizičkih ili pravnih lica.
Lice koje gradi objekat na neuređenom građevinskom zemljištu iz člana 10. stav 2. i 3. ove Odluke podnosi nadležnoj Gradskoj upravi za poslove investicija predlog o finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta, po kome je isto dužno da postupi u roku od 45 dana od dana prijema zahteva.
Uz predlog o finansiranju lice iz prethodnog stava dostavlja:
- lokacijske uslove,
- dokaz o rešenim imovinsko pravnim odnosima za parcelu na kojoj namerava da gradi objekat,
- kopiju plana,
- predlog dinamike i rokova izgradnje,
- projektno tehničku dokumentaciju.
Lice iz stava 2. ovog člana, prilikom izgradnje nedostajuće infrastrukture u obavezi je da snosi sve troškove nastale u vezi izgradnje iste i to troškove: rešavanja imovinsko pravnih odnosa; projektovanja (Ugovor sa JP "Urbanizam" Kragujevac pri čemu se koristi zvaničan Cenovnik JP "Putevi Srbije" za projektovanje saobraćajnica, Ugovor sa JKP "Vodovod i kanalizacija" pri čemu se koristi zvaničan Cenovnik JKP "Vodovod i kanalizacija" za projektovanje hidrotehničkih instalacija); izgradnje objekta (Ugovor o izvođenju radova na izgradnji saobraćajnice sa izabranim izvođačem; Ugovor o izvođenju radova na izgradnji hidrotehničkih instalacija sa JKP "Vodovod i kanalizacija"); tehničke kontrole projekta; tehničkog prijema objekta; troškove izmeštanja potrebnih instalacija; priključka javnog osvetljenja; troškove drugih priključaka i ostale troškove nastale u postupku dobijanja potrebnih dozvola.
Ukoliko na parcelama na kojima se gradi nedostajuća infrastruktura nisu rešeni imovinsko pravni odnosi, Grad će sa investitorom zaključiti ugovor o rešavanju imovinsko pravnog odnosa. Nakon rešavanja imovinsko pravnih odnosa Grad će sa investitorom zaključiti ugovor o zajedničkom pripremanju odnosno opremanju građevinskog zemljišta.
Troškove rešavanja imovinsko pravnih odnosa iz stava 5. ovog člana snosi investitor.
Doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta umanjuje se za troškove iz stava 6. ovog člana.
Ukoliko je investitor vlasnik katastarske parcele ili dela katastarske parcele na kojoj se gradi nedostajuća infrastruktura, prenosi svojinu iste na Grad bez naknade, a što se definiše Ugovorom o rešavanju imovinsko pravnih odnosa. Vrednost prenete parcele na Grad će biti uračunata u ulaganje investitora u nedostajuću infrastrukturu ugovorom o zajedničkom pripremanju odnosno opremanju građevinskog zemljišta. Procenu vrednosti parcele vrši Poreska uprava.
Nakon razmatranja predloga lica iz čl. 31. st. 2. Odluke, a na osnovu pribavljene dokumentacije, nadležna Gradska uprava za poslove investicija priprema elaborat o zajedničkom pripremanju i opremanju građevinskog zemljišta sa predlogom ugovora o zajedničkom pripremanju, odnosno opremanju građevinskog zemljišta.
Elaborat iz stava 1. ovog člana sadrži:
- podatke o lokaciji, odnosno zoni u kojoj se planira opremanje građevinskog zemljišta,
- podatke iz planskog dokumenta i tehničke uslove za izgradnju nedostajuće infrastrukture,
- podatke iz programa uređivanja građevinskog zemljišta,
- granicu lokacije koja se priprema, odnosno oprema sa popisom katastarskih parcela,
- dinamiku i rok izgradnje nedostajuće infrastrukture,
- obavezu nadležne Gradske uprave za poslove investicija da obezbedi stručni nadzor u toku izvođenja radova,
- određivanje učešća svake ugovorne strane u obezbeđivanju, odnosno finansiranju izrade tehničke dokumentacije i stručne kontrole tehničke dokumentacije, izvođenju radova i izboru izvođača radova, kao i drugih troškova u vezi sa opremanjem građevinskog zemljišta, uključujući visinu i rokove obezbeđivanja finansijskih i drugih sredstava,
- određivanje objekata koji se grade i koji će preći u javnu svojinu grada Kragujevca,
- određivanje iznosa učešća lica iz čl. 31. st. 2. Odluke u finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta,
- sredstva obezbeđenja ispunjenja obaveza ugovornih strana (menica koju investitor dostavlja nakon potpisivanja ugovora sa rokom važenja do dobijanja građevinske dozvole na iznos ukupne procenjene vrednosti nedostajuće infrastrukture i bankarska garancija koja se dostavlja neposredno pre dobijanja građevinske dozvole sa rokom važenja do dobijanja upotrebne dozvole na iznos ukupne procenjene vrednosti nedostajuće infrastrukture koji je umanjen za iznos projektovanja nedostajuće infrastrukture ili bankarska garancija koju investitor dostavlja nakon potpisivanja ugovora sa rokom važenja do dobijanja upotrebne dozvole na ukupan iznos procenjene vrednosti nedostajuće infrastrukture).
Na predlog nadležne Gradske uprave za poslove investicija na elaborat i predlog ugovora saglasnost daje Gradsko veće grada Kragujevca.
Nakon dobijanja saglasnosti od strane Gradskog veća grada Kragujevca na elaborat i predlog ugovora, nadležna Gradska uprava za poslove investicija sa licem iz čl. 31. st. 2. ove Odluke zaključuje Ugovor o zajedničkom pripremanju, odnosno opremanju građevinskog zemljišta, koji naročito sadrži:
1) podatke o lokaciji, odnosno zoni u kojoj se planira opremanja građevinskog zemljišta;
2) podatke iz planskog dokumenta i tehničke uslove za izgradnju;
3) podatke iz programa uređivanja građevinskog zemljišta;
4) granice lokacije koja se priprema, odnosno oprema sa popisom katastarskih parcela;
5) dinamiku i rok izgradnje;
6) obavezu jedinice lokalne samouprave kao investitora da obezbedi stručni nadzor u toku izvođenja radova;
7) određivanje učešća svake ugovorne strane u obezbeđivanju, odnosno finansiranju izrade tehničke dokumentacije i stručne kontrole tehničke dokumentacije, izvođenju radova i izboru izvođača radova, kao i drugih troškova u vezi sa opremanjem građevinskog zemljišta, uključujući visinu i rokove obezbeđivanja finansijskih i drugih sredstava;
8) određivanje objekata koji se grade i koji će preći u svojinu jedinice lokalne samouprave;
9) određivanje iznosa učešća lica iz stava 1. ovog člana u finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta za koji će biti umanjen iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta;
10) sredstva obezbeđenja ispunjenja obaveza ugovornih strana.
Na osnovu ugovora iz člana 33. Odluke, za troškove infrastrukturnog opremanja građevinskog zemljišta sredstvima investitora, kao i za vrednost zemljišta koje investitor ustupa gradu Kragujevcu za izgradnju infrastrukturnih objekata, umanjiće se iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta."
Investitori koji su zaključili ugovore sa JP "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca" o regulisanju naknade za uređivanje građevinskog zemljišta, na osnovu ranije važećih odluka, u obavezi su da plaćaju naknadu za uređivanje građevinskog zemljišta u svemu u skladu sa zaključenim ugovorima.
Investitorima koji su sa JP "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca" do dana stupanja na snagu ove odluke zaključili ugovore o davanju u zakup i plaćanju zakupnine neizgrađenog građevinskog zemljišta u javnoj svojini, a kod kojih nije sačinjen konačni obračun visine zakupnine, rok za sačinjavanje konačnog obračuna može se produžiti do dve godine, uz saglasnost Gradskog veća.
Danom početka primene ove Odluke prestaju da važe odredbe Odluke o načinu utvrđivanja cene za otuđenje, zakupnine i doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta ("Sl. list grada Kragujevca" br. 6/15, 8/15-ispr., 3/16, 43/16 i 5/17).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".
Samostalni članovi Odluke o izmeni i dopuni
Odluke o načinu utvrđivanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta
("Sl. list grada Kragujevca", br. 4/2018)
VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 6
Obaveze koje za JP "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca" proističu na osnovu već zaključenih ugovora o regulisanju naknade za uređivanje građevinskog zemljišta, koje je JP "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca" zaključilo sa investitorima, ostaju obaveze ovog preduzeća, koje sada posluje pod poslovnim imenom JP "Putevi" Kragujevac.
Član 7
Ovlašćuje se Odbor za normativna akta da izvrši pravno-tehničku redakciju i utvrdi i objavi prečišćen tekst Odluke o načinu utvrđivanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta.
Član 8
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".
Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o načinu utvrđivanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta
("Sl. list grada Kragujevca", br. 16/2021)
Član 12
Ovlašćuje se Odbor za normativna akta da izvrši pravno-tehničku redakciju i utvrdi i objavi prečišćen tekst Odluke o načinu utvrđivanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta.
Član 13
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".