UREDBA

O USLOVIMA, NAČINU I POSTUPKU ZA DAVANJE POLJOPRIVREDNOG ZEMLJIŠTA U DRŽAVNOJ SVOJINI NA KORIŠĆENJE U NEPOLJOPRIVREDNE SVRHE

("Sl. glasnik RS", br. 69/2021)

Član 1

Ovom uredbom bliže se propisuju uslovi, način i postupak za davanje poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini (u daljem tekstu: državno poljoprivredno zemljište) na korišćenje u nepoljoprivredne svrhe (u daljem tekstu: korišćenje), kao i kriterijumi za utvrđivanje visine naknade za davanje državnog poljoprivrednog zemljišta na korišćenje.

Ova uredba primenjuje se na zemljište koje je u katastru nepokretnosti Republičkog geodetskog zavoda upisano po vrsti kao poljoprivredno zemljište u svojini Republike Srbije.

Katastarske parcele koje su predmet vraćanja u smislu zakona kojim se uređuje vraćanje oduzete imovine, ne mogu biti predmet korišćenja.

Član 2

Državno poljoprivredno zemljište može se dati na korišćenje za:

1) proizvodnju energije korišćenjem obnovljivih izvora energije vetra i sunca izgradnjom, odnosno postavljanjem:

(1) elektrana na energiju vetra sa pratećom infrastrukturom (objekti vetrenjače, dalekovodi, piloni, drugi objekti u funkciji elektrane, rasveta i dr.) i opreme za proizvodnju električne energije korišćenjem energije vetra;

(2) elektrana na sunčevu energiju sa pratećom infrastrukturom (objekti solarnih panela, dalekovodi, drugi objekti u funkciji elektrane, rasveta i dr.) i opreme za proizvodnju električne energije korišćenjem sunčeve energije;

2) izvođenje geoloških istražnih radova i/ili eksploataciju mineralnih sirovina (gline, šljunka, peska, kamena, nafte i prirodnog gasa i dr.) i/ili izvođenje radova na odlaganju jalovine, pepela, šljake i drugih opasnih i štetnih materija na poljoprivrednom zemljištu na određeno vreme uz dostavljanje neophodnih odobrenja izdatih od strane ministarstva nadležnog za poslove rudarstva i geologije;

3) obavljanje delatnosti koje su u vezi sa izgradnjom objekata koji su proglašeni za objekte od značaja za Republiku Srbiju u skladu sa propisima kojima se uređuje planiranje i izgradnja (postavljanje privremenih objekata za smeštaj radnika, parking za građevinske mašine i sl.) i delatnosti koje su u vezi sa izgradnjom objekata energetske i komunalne infrastrukture, telekomunikacija i zaštite od elementarnih nepogoda, a koje se zbog prirodnih i drugih karakteristika ne mogu graditi na drugoj lokaciji.

Član 3

Državno poljoprivredno zemljište iz člana 2. ove uredbe može se dati na korišćenje fizičkom ili pravnom licu.

Član 4

Državno poljoprivredno zemljište može se dati na korišćenje na period do 30 godina.

Član 5

Predmet korišćenja može biti neobradivo državno poljoprivredno zemljište (pašnjaci, trstici i močvare), odnosno obradivo državno poljoprivredno zemljište (njive, livade, vrtovi, voćnjaci i vinogradi) šeste, sedme i osme katastarske klase.

Član 6

Nadležni organ jedinice lokalne samouprave grupiše državno poljoprivredno zemljište koje se planira za davanje na korišćenje u posebne jedinice javnog nadmetanja (jedna katastarska parcela ili više katastarskih parcela ili delova katastarskih parcela, sa podacima o broju, površini, klasi i kulturi katastarske parcele, kao i površini koja je planirana da bude zauzeta korišćenjem).

Zainteresovano lice podnosi nadležnom organu jedinice lokalne samouprave pismo o namerama za korišćenje državnog poljoprivrednog zemljišta i odgovarajući projekat, koji naročito sadrži sledeće:

1) podatak o površini i rasporedu zauzeća parcele za privremene terenske radove na izgradnji neophodne infrastrukture i površini koja će biti predmet stalnog zauzeća za vreme trajanja ugovora (grafički prikaz i tekstualni opis);

2) projekat rekultivacije, sanacije, odnosno remedijacije u zavisnosti od vrste proizvodnje, odnosno načina korišćenja, koji sadrži predračun troškova vraćanja poljoprivrednog zemljišta u pređašnje stanje koji izrađuje lice koje za obavljanje tih poslova ima ovlašćenje u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište, odnosno zaštita životne sredine;

3) zapisnik poljoprivrednog inspektora o faktičkom stanju na terenu;

4) informaciju o lokaciji iz koje se utvrđuje da se radi o poljoprivrednom zemljištu, a u slučaju kada se radi o odlaganju opasnih i štetnih materija, informacijom o lokaciji mora biti predviđeno korišćenje zemljišta u te svrhe;

5) potvrdu o overenim bilansnim rezervama mineralnih sirovina.

Potvrdu Agencije za restituciju da katastarska parcela koja je predmet zahteva nije predmet vraćanja u naturalnom obliku u skladu sa zakonom kojim se uređuje vraćanje oduzete imovine i obeštećenje i potvrdu nadležnog organa jedinice lokalne samouprave da nije predmet vraćanja u skladu sa zakonom kojim se uređuju način i uslovi priznavanja prava i vraćanje zemljišta koje je preneseno u društvenu svojinu po osnovu poljoprivrednog zemljišnog fonda i konfiskacijom zbog neizvršenih obaveza iz obaveznog otkupa poljoprivrednih proizvoda pribavlja, po službenoj dužnosti, nadležni organ jedinice lokalne samouprave u skladu sa zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak.

Član 7

Odluku o objavljivanju javnog oglasa za davanje na korišćenje državnog poljoprivrednog zemljišta donosi nadležni organ jedinice lokalne samouprave, uz saglasnost ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede (u daljem tekstu: Ministarstvo).

Davanje državnog poljoprivrednog zemljišta na korišćenje sprovodi se u postupku javnog nadmetanja shodnom primenom propisa kojim se uređuje davanje u zakup poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini.

Član 8

Posle sprovedenog postupka javnog nadmetanja, odluku o davanju na korišćenje državnog poljoprivrednog zemljišta najpovoljnijem ponuđaču donosi nadležni organ jedinice lokalne samouprave, uz saglasnost Ministarstva.

Protiv odluke iz stava 1. ovog člana može se izjaviti žalba Ministarstvu, odnosno nadležnom organu autonomne pokrajine za poslove poljoprivrede, ako se zemljište nalazi na teritoriji autonomne pokrajine, u roku od 15 dana od dana donošenja odluke.

Na osnovu konačne odluke o davanju na korišćenje državnog poljoprivrednog zemljišta, a po izvršenoj uplati godišnje naknade za korišćenje zemljišta, utvrđene u skladu sa ovom uredbom, Ministarstvo i najpovoljniji ponuđač (u daljem tekstu: Korisnik), zaključuju ugovor o korišćenju.

Član 9

Ugovor iz člana 8. ove uredbe naročito sadrži: podatke o zemljištu koje je predmet ugovora (katastarska parcela, list nepokretnosti, ukupna površina parcele i površina koja se zauzima korišćenjem i dr.); period korišćenja; visinu naknade i rokove plaćanja naknade; prava i obaveze korisnika; sredstva obezbeđenja za plaćanja naknade i sredstva obezbeđenja za sprovođenje radova rekultivacije, remedijacije i sanacije u zavisnosti od načina korišćenja zemljišta (depozit); razloge za otkaz i prestanak ugovora.

Zemljište koje je predmet ugovora o korišćenju ne može biti predmet raspolaganja davanjem na korišćenje trećim licima.

Ako korisnik raspolaže zemljištem koje je dobio na korišćenje suprotno stavu 2. ovog člana, ugovor se raskida.

Član 10

Na osnovu ugovora iz člana 9. ove uredbe Korisnik u katastru nepokretnosti Republičkog geodetskog zavoda vrši upis zabeležbe ugovora o korišćenju državnog poljoprivrednog zemljišta.

Član 11

Početna godišnja visina naknade na javnom nadmetanju za davanje na korišćenje jednaka je:

1) petostrukom iznosu prosečne cene zakupa po hektaru državnog poljoprivrednog zemljišta na teritoriji Republike Srbije, u slučaju iz člana 2. tač. 1) i 3) ove uredbe;

2) tridesetostrukom iznosu prosečne cene zakupa po hektaru državnog poljoprivrednog zemljišta na teritoriji Republike Srbije, u slučaju iz člana 2. stav 1. tačka 2) ove uredbe.

Član 12

Naknada za davanje na korišćenje državnog poljoprivrednog zemljišta predstavlja isključivo vrednost koju na ime davanja na korišćenje prihoduje Republika Srbija.

Naknada za korišćenje plaća se unapred, jednom godišnje, s tim što se iznos naknade za prvu godinu plaća pre zaključenja ugovora, dok se naknada za svaku narednu godinu plaća najkasnije do 30. septembra tekuće godine.

Visina naknade iz člana 11. ove uredbe može se usklađivati svake treće godine.

Novčana sredstva za vraćanje poljoprivrednog zemljišta u pređašnje stanje u iznosu od 30% troškova predviđenih projektom rekultivacije, sanacije, odnosno remedijacije, Korisnik deponuje na račun Ministarstva pre zaključenja ugovora o korišćenju, a ostatak troškova predviđenih projektom rekultivacije, sanacije, odnosno remedijacije u iznosu od 70% Korisnik deponuje na račun Ministarstva najkasnije pet godina pre isteka ugovora o korišćenju.

Ako korisnik ne deponuje na račun Ministarstva ostatak troškova predviđenih projektom rekultivacije, sanacije, odnosno remedijacije u iznosu od 70%, ugovor se raskida.

Troškove rekultivacije, sanacije, odnosno remedijacije poljoprivrednog zemljišta snosi Korisnik, kojem se deponovana sredstva iz stava 4. ovog člana vraćaju ako svoju obavezu izvrši u roku predviđenom projektom rekultivacije, sanacije, odnosno remedijacije, a u suprotnom deponovana sredstva zadržava Ministarstvo.

Ako Korisnik ne izvrši obavezu rekultivacije, sanacije, odnosno remedijacije državnog poljoprivrednog zemljišta, obavezu preuzima Ministarstvo, a na teret Korisnika.

Član 13

Sredstva ostvarena od davanja na korišćenje državnog poljoprivrednog zemljišta u visini od 60% prihod su budžeta Republike Srbije, a u visini od 40% prihod su budžeta jedinice lokalne samouprave na čijoj se teritoriji nalazi državno poljoprivredno zemljište koje je dato na korišćenje.

Član 14

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".