PRAVILNIKO PROGRAMU SVIH OBLIKA RADA STRUČNOG SARADNIKA U PREDŠKOLSKOJ USTANOVI("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 6/2021) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se program svih oblika rada stručnog saradnika u predškolskoj ustanovi (u daljem tekstu: program rada stručnog saradnika) i to: pedagoga, psihologa, pedagoga za likovno, muzičko i fizičko vaspitanje i logopeda.
Programom rada stručnog saradnika iz člana 1. ovog pravilnika definišu se ciljevi, principi, zajednička područja, odnosno oblasti rada stručnog saradnika i specifični poslovi različitih obrazovnih profila stručnih saradnika u predškolskoj ustanovi.
Program rada stručnog saradnika iz stava 1. ovog člana zasniva se na uvažavanju principa i ciljeva predškolskog vaspitanja i obrazovanja, odnosno specifičnosti ostvarivanja stručnih poslova i zadataka stručnih saradnika u predškolskoj ustanovi u skladu sa propisima kojima se uređuje predškolsko vaspitanje i obrazovanje.
Program rada stručnih saradnika odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o programu svih oblika rada stručnih saradnika ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", broj 5/12) u delu koji se odnosi na oblike rada stručnih saradnika u predškolskoj ustanovi.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS - Prosvetnom glasniku".
PROGRAM RADA STRUČNOG SARADNIKA
Cilj rada stručnog saradnika u predškolskoj ustanovi jeste razvijanje kvaliteta prakse predškolske ustanove kroz:
- razvijanje kulture predškolske ustanove kao zajednice učenja i
- razvijanje kvaliteta programa vaspitno-obrazovnog rada.
Stručni saradnik realizuje program svog rada na principima:
• Partnerstva, tako što stvara uslove:
- za zajedničko učešće, zasnovano na uzajamnom poverenju, razmeni i podršci svih učesnika (zaposlenih, roditelja, odnosno drugih zakonskih zastupnika dece, drugih odraslih iz lokalnog okruženja i dece) kroz ulogu podržavajućeg lidera, a ne akcentom na savetodavnom i nadzornom radu;
- za razvijanje prakse predškolske ustanove kroz zajedničko učešće i kontinuiranu razmenu sa drugim stručnim saradnicima zasnovanim na uspostavljanju zajedničkih vrednosti i deljenju odgovornosti;
- za umrežavanje sa drugim predškolskim ustanovama, visokoškolskim ustanovama i naučno-istraživačkim institucijama, drugim ustanovama, udruženjima i organizacijama, nosiocima obrazovne politike.
• Refleksivnosti, tako što podržava kontinuirano zajedničko učenje i razmenu među učesnicima, stvarajući prilike za istraživanje, preispitivanje prakse, pokretanje akcija i promena, a ne podučavanjem.
• Stručnosti i etičnosti, tako što:
- zasniva svoj rad na poznavanju i praćenju savremenih naučnih saznanja, dobrih primera prakse, tendencija obrazovne politike i standardima kompetencija za stručne saradnike u predškolskoj ustanovi;
- deluje u interesu dece i porodice;
- preuzima profesionalnu odgovornost;
- preuzima proaktivnu ulogu u promovisanju predškolskog vaspitanja i obrazovanja, zastupanju interesa dece, porodice i praktičara i oblikovanju politike i prakse predškolskog vaspitanja i obrazovanja, u stručnoj, lokalnoj i široj javnosti.
Poslovi stručnog saradnika realizuju se u okviru područja:
- strateško (razvojno) planiranje i praćenje prakse predškolske ustanove;
- razvijanje zajednice predškolske ustanove;
- razvijanje kvaliteta realnog programa učešćem na nivou vrtića.
U okviru svakog zajedničkog područja date su oblasti rada sa odgovarajućim poslovima.
Specifični poslovi su navedeni prema pojedinačnim obrazovnim profilima stručnog saradnika.
I ZAJEDNIČKI POSLOVI SVIH PROFILA STRUČNOG SARADNIKA
su definisani kroz tri područja u okviru kojih su date oblasti rada sa odgovarajućim poslovima.
1. Područje strateškog (razvojnog) planiranja i praćenja prakse predškolske ustanove
Oblast rada |
Poslovi |
Izrada dokumenata ustanove |
- Učešće u izradi Predškolskog programa ustanove, rukovodeći se preporukama za izradu Predškolskog programa; |
Praćenje, dokumentovanje i vrednovanje prakse ustanove |
- Definisanje načina kontinuiranog praćenja i vrednovanja realizacije strateških dokumenata ustanove u cilju pravovremenog reagovanja, redefinisanja planova i usklađivanja aktivnosti u odnosu na promenu u praksi ustanove; |
Planiranje i praćenje vlastitog rada |
- Planiranje i vođenje dokumentacije o svom radu u skladu sa pravilnikom kojim se uređuje ova oblast; |
2. Područje razvijanja zajednice predškolske ustanove
Oblast rada |
Poslovi |
Razvijanje zajednice učenja kroz saradnju kolektiva |
- Iniciranje istraživanja u ustanovi u cilju preispitivanja konkretne prakse i pokretanja akcija promene prakse; |
|
- učestvovanje u radu vaspitno-obrazovnog veća, pedagoškog kolegijuma, aktiva, timova i komisija na nivou ustanove koji se obrazuju radi ostvarivanja određenog zadatka, programa ili projekta u oblasti vaspitanja i obrazovanja; |
Saradnja sa porodicom |
- Upoznavanje porodice sa koncepcijom programa vaspitno-obrazovnog rada; |
Saradnja sa lokalnom zajednicom |
- promovisanje programa predškolske ustanove u lokalnoj zajednici u skladu sa vrednostima na kojima se zasniva program; |
|
- identifikovanje mesta u lokalnoj zajednici koja su podsticajna za igru i istraživanje dece i učešće u obezbeđivanju mogućnosti njihovog korišćenja; |
Javno profesionalno delovanje stručnog saradnika |
- Promovisanje važnosti kvalitetnog predškolskog vaspitanja i obrazovanja u stručnoj i društvenoj javnosti učestvovanjem na skupovima, tribinama, u medijima i sl.; |
3. Područje razvijanja kvaliteta realnog programa učešćem na nivou vrtića
Podrška vaspitačima u razvijanju realnog programa |
- Uključivanje u razvijanje realnog programa davanjem predloga za promenu i kroz neposredno učešće; |
Podrška transformaciji kulture vrtića |
- Iniciranje različitih načina refleksivnog preispitivanja dimenzija realnog programa u dogovoru sa vaspitačima; |
Podrška u učenju i razvoju dece |
- Pružanje podrške vaspitaču u praćenju i dokumentovanju dečjeg učenja i razvoja kroz zajedničku analizu, preispitivanje funkcija dokumentovanja i davanje predloga; |
Praćenje, dokumentovanje i vrednovanje realnog programa |
- Posmatranje i dokumentovanje različitih situacija u razvijanju realnog programa u vrtiću i pokretanje dijaloga sa vaspitačima o značenju tih situacija; |
II SPECIFIČNI POSLOVI RAZLIČITIH OBRAZOVNIH PROFILA STRUČNOG SARADNIKA
Pedagog daje dodatni doprinos kroz sledeće poslove:
- povezivanje različitih struktura zaposlenih u predškolskoj ustanovi u cilju ostvarivanja njene primarne delatnosti vaspitno-obrazovnog rada;
- učestvovanje u formiranju vaspitnih grupa, izboru i rasporedu vaspitača u vaspitne grupe;
- praćenje i stručno predstavljanje aktuelnih dokumenata obrazovne politike u oblasti predškolskog vaspitanja i obrazovanja vaspitačima i stručnim saradnicima i saradnicima;
- stručna podrška pripravniku i mentoru tokom ostvarivanja programa uvođenja u posao;
- planiranje stručnog usavršavanja praktičara u skladu sa potrebama prakse i akcentom na oblicima stručnog usavršavanja u kontekstu prakse;
- pružanje pomoći vaspitačima u pripremi izlaganja, predstavljanju primera dobre prakse, prikazu literature, učešću na skupovima;
- organizovanje i vođenje aktivnosti zajedničke analize i mogućnosti primene u praksi uvida i saznanja vaspitača sa obuka, projekata, studijskih putovanja i sl.;
- učešće u organizaciji studentske prakse u predškolskoj ustanovi;
- saradnja sa školom kroz organizovanje različitih programa, aktivnosti i akcija koje povezuju praktičare, decu i roditelje iz vrtića i škole i upoznavanje škole sa koncepcijom predškolskog programa;
- učešće u kreiranju i realizaciji aktivnosti namenjenih detetu i porodici u periodima tranzicije (upisu u vrtić, prelasku iz jasli u vrtić, polasku u školu).
Psiholog dodatno doprinosi kroz sledeće poslove:
- učestvovanje u formiranju vaspitnih grupa, izboru i rasporedu vaspitača u vaspitne grupe;
- saradnja sa vaspitačima i porodicom na prepoznavanju, ukazivanju značaja i kreiranju okruženja u kojem su deca zaštićena od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja;
- podrška zaposlenima u njihovom profesionalnom i ličnom razvoju (otpornost na stres i izgaranje na poslu, lični razvoj i samoaktualizacija, motivacija i pozitivan odnos prema poslu);
- podrška vaspitaču i defektologu-vaspitaču za ostvarivanje učešća dece sa smetnjama u razvoju u aktivnosti redovnih grupa i vrtićkoj zajednici;
- podrška deci i porodici u prevazilaženju teškoća u periodima tranzicije;
- pružanje psihološke pomoći detetu koje ima razvojne, emocionalne i socijalne teškoće, probleme prilagođavanja, probleme ponašanja;
- saradnja sa roditeljima, pedagoškim asistentima i ličnim pratiocima u ostvarivanju dodatne podrške deci;
- savetodavni rad sa roditeljima, posebno u osetljivim periodima za porodicu;
- uspostavljanje saradnje sa školom u cilju ostvarivanja kontinuiteta u radu sa decom, posebno decom kojoj je potrebna dodatna podrška.
Specifičnosti poslova pedagoga i psihologa se usklađuju i komplementarno dopunjuju zavisno od organizaciono-kadrovskih specifičnosti ustanove.
Pedagog za likovno, muzičko, fizičko vaspitanje dodatno doprinosi kroz sledeće poslove:
- planiranje aktivnosti i akcija u ustanovi kojima se kreira podsticajno okruženje za različite načine izražavanja dece (vizuelno, kroz muziku, pokret…);
- učestvovanje u kreiranju i organizaciji različitih oblika i programa baziranih na stvaralaštvu, vizuelnoj i/ili muzičkoj umetnosti i izražavanju kroz pokret;
- pružanje stručne podrške vaspitačima u kreiranju i obogaćivanju fizičkog okruženja kroz davanje predloga iz oblasti struke, planiranje nabavke opreme, materijala i didaktičkih sredstava;
- učešće u restrukturiranju i obogaćivanju zajedničkih prostora u vrtiću (hodnici, atrijum, terase, dvorište) i osmišljavanje zajedničkih aktivnosti sa decom u tim prostorima;
- doprinos temi/projektu koji se razvija u grupi kroz povezivanje i uključivanje pojedinaca iz lokalnog okruženja i korišćenje resursa i prostora u lokalnoj zajednici;
- davanje predloga i ideja kojima se podstiču i integrišu zdravi stilovi života u praksu vrtića;
- planiranje i realizovanje posebnih aktivnosti kao što su proslave u ustanovi, učešće u događajima u lokalnom okruženju, aktivnosti sa porodicom i decom (izleti, sportske aktivnosti, izložbe, koncerti…) na način koji odražava koncepciju vaspitno-obrazovnog programa (aktivno učešće, kreativnost, igru…);
- rad sa porodicom na ukazivanju značaja i predlaganju prilika u kojima se deci omogućava da se izražavaju na različite načine iz oblasti umetnosti i fizičke kulture (kroz govor, pokret, zvuk, vizuelni umetnički izraz, dramsko izražavanje...);
- jačanje kapaciteta porodice za kvalitetno provođenje slobodnog vremena korišćenjem kulturnih i prirodnih resursa okruženja i različitih aktivnosti povezanih sa kulturom, umetnostima i rekreacijom;
- saradnja sa sektorom kulture kroz zajedničko osmišljavanje i promociju posebnih programa podrške dečjem izrazu u cilju razvijanja vaspitne uloge kulturnih institucija i kulturne uloge vrtića.
Logoped dodatno doprinosi kroz sledeće poslove:
- planiranje aktivnosti i akcija u predškolskoj ustanovi kojima se kreira podsticajna govorno-jezička sredina za učenje dece;
- davanje stručnih predloga, planiranje nabavke specifičnih materijala i didaktičkih sredstava;
- pružanje stručne podrške vaspitačima za integrisanje postupaka korekcije govorno-jezičkih smetnji u različitim situacijama delanja u vrtiću;
- preventivno-korektivni rad i vežbe logomotorike integrisane u situaciono učenje dece u grupi;
- rad sa vaspitačima na prepoznavanju odstupanja u govorno-jezičkom razvoju dece, posebno na ranom uzrastu;
- pružanje podrške jačanju kompetencija vaspitača u oblasti komunikacije sa decom, posebno sa decom koja imaju specifične govorno-jezičke smetnje;
- učestvovanje u praćenju i vrednovanju primene mera individualizacije i individualnog obrazovnog plana za decu kojoj je potrebna dodatna podrška;
- pružanje podrške i osnaživanje roditelja u prepoznavanju, razumevanju i prevazilaženju govorno-jezičkih problema dece putem različitih oblika saradnje sa porodicom.