ODLUKAO SOCIJALNOJ ZAŠTITI GRADA PROKUPLJA ("Sl. list grada Prokuplja", br. 27/2019 i 24-1/2021) |
UVODNE ODREDBE
Predmet Odluke
Odlukom o socijalnoj zaštiti utvrđuju se prava građana/ki grada Prokuplja na usluge socijalne zaštite i mere materijalne podrške, postupci za ostvarivanje prava, prava i obaveze korisnika socijalne zaštite, finansiranje socijalne zaštite, kao i druga pitanja od značaja za socijalnu zaštitu na nivou lokalne zajednice u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti.
Svi pojmovi u ovoj Odluci upotrebljeni u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodni rod.
Prava na socijalnu zaštitu
Svaki pojedinac i porodica kojima je neophodna društvena pomoć i podrška radi savladavanja socijalnih i životnih teškoća i stvaranje uslova za zadovoljenje osnovnih životnih potreba imaju pravo na socijalnu zaštitu u skladu sa zakonom, u visini, pod uslovima i na način utvrđen ovom Odlukom i u skladu sa materijalnim i drugim mogućnostima Grada.
Prava na socijalnu zaštitu obezbeđuju se pružanjem usluga socijalne zaštite i materijalnom podrškom.
Prava utvrđena ovom Odlukom vezana su za ličnost i ne mogu se prenositi.
Korisnici socijalne zaštite
Korisnik prava na usluge socijalne zaštite i mere materijalne podrške jeste pojedinac, odnosno porodica koja se suočava s preprekama u zadovoljavanju potreba, usled čega ne može da dostigne ili da održi kvalitet života, ili koja nema dovoljno sredstava za podmirenje osnovnih životnih potreba, a ne može da ih ostvari svojim radom, prihodom od imovine ili iz drugih izvora.
Porodicom u smislu ostvarivanja prava na mere materijalne podrške smatraju se supružnici i vanbračni partneri, deca i srodnici u pravoj liniji bez obzira na stepen srodstva, kao i srodnici u pobočnoj liniji do drugog stepena srodstva, pod uslovom da žive u zajedničkom domaćinstvu.
Lice koje je zaključilo ugovor o doživotnom izdržavanju ne može da ostvari prava iz ove Odluke, kao ni pojedinac, odnosno član porodice koji je sposoban za rad, ukoliko odbije ponuđeno zaposlenje, radno angažovanje na privremenim, povremenim i sezonskim poslovima, stručno osposobljavanje, prekvalifikaciju, dokvalifikaciju.
Korisnici prava na socijalnu zaštitu su građani/ke koji imaju prebivalište na teritoriji grada Prokuplja.
Izuzetno, pravo na socijalnu zaštitu u skladu sa odredbama ove Odluke priznaje se i:
• licima koja imaju boravište na teritoriji grada koja se nađu u stanju potrebe za uslugama socijalne zaštite i merama materijalne podrške;
• licima koja se nađu u skitnji ili im je iz drugih razloga potrebno obezbediti pravo na socijalnu zaštitu;
• korisnicima socijalnih usluga koji imaju prebivalište na teritoriji drugih opština, u skladu sa odredbama međuopštinskog sporazuma o pružanju usluga socijalne zaštite;
• stranim državljanima i licima bez državljanstva u potrebi za socijalnom zaštitom, u skladu sa Zakonom i međunarodnim ugovorima.
Sredstva za ostvarivanje prava na socijalnu zaštitu
Sredstva za obavljanje delatnosti socijalne zaštite u nadležnosti lokalne samouprave obezbeđuju se u budžetu Grada Prokuplja.
Sredstva za obezbeđivanje usluga socijalne zaštite mogu se pribavljati i putem donacija, kao i ustupanjem imovine, osnivanjem zadužbina i fondacija, u skladu sa zakonom.
Imovina namenjena socijalnoj zaštiti može se koristiti isključivo za obezbeđenje usluga socijalne zaštite.
Sredstva za obezbeđivanje prava na usluge socijalne zaštite predviđene ovom Odlukom obezbeđuju se i iz namenskih transfera budžeta Republike Srbije u skladu sa članom 207. Zakona o socijalnoj zaštiti i Uredbom o namenskim transferima.
U obezbeđivanju sredstava za pružanje usluga socijalne zaštite može da učestvuje i korisnik, u obimu i na način utvrđen zakonom.
Postupak za ostvarivanje prava na socijalnu zaštitu
Na postupak za ostvarivanje prava na usluge socijalne zaštite i mere materijalne podrške predviđene ovom Odlukom, primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak, ako Zakonom o socijalnoj zaštiti nije drugačije određeno.
Sredstva za pokriće troškova postupka za ostvarivanje prava iz ove Odluke obezbeđuju se u budžetu Grada Prokuplja i te troškove ne snose građani.
Saradnja u obezbeđivanju prava na socijalnu zaštitu
Grad Prokuplje u obezbeđivanju prava građana na socijalnu zaštitu sarađuje sa ustanovama i drugim oblicima organizovanja utvrđenih zakonom/ima preko kojih obavljaju delatnost: pružaocima usluga socijalne zaštite, ustanovama predškolskog, osnovnog, srednjeg i visokog obrazovanja; zdravstvenim ustanovama, policijom, pravosudnim i drugim državnim organima, udruženjima i drugim pravnim i fizičkim licima.
Saradnja u pružanju usluga socijalne zaštite ostvaruje se u okvirima i na način utvrđen sporazumima o saradnji.
Za potrebe implementacije Uredbe o merama socijalne uključenosti korisnika novčane socijalne pomoći, Grad Prokuplje će doneti protokol o saradnji sa Centrom za socijalni rad i nosiocima pojedinih aktivnosti kojim će se utvrditi način saradnje u sprovođenju mera socijalne uključenosti korisnika novčane socijalne pomoći.
USLUGE SOCIJALNE ZAŠTITE
SVRHA, VRSTE I KORISNICI USLUGA
Svrha usluga socijalne zaštite
Usluge socijalne zaštite su aktivnosti pružanja podrške i pomoći pojedincu i porodici radi poboljšanja, odnosno očuvanja kvaliteta života, otklanjanja ili ublažavanja rizika nepovoljnih životnih okolnosti, kao i stvaranja mogućnosti da samostalno žive u društvu.
Usluge socijalne zaštite
U skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti Grad Prokuplje obezbeđuje sledeće grupe usluga socijalne zaštite, u skladu sa raspoloživim sredstvima u budžetu:
• dnevne usluge u zajednici
- pomoć u kući,
- dnevni boravak,
- lični pratilac deteta,
- personalna asistencija.
Bliže uslove za ostvarivanje prava, način obezbeđivanja i realizacije za svaku uslugu predviđenu ovom Odlukom propisuje Gradsko veće Pravilnikom.
Svrha dnevnih usluga u zajednici
Dnevne usluge u zajednici obuhvataju aktivnosti koje podržavaju boravak korisnika u porodici i neposrednom okruženju.
Svrha usluge pomoć u kući
Pomoć u kući pruža se kada je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa, u skladu sa identifikovanim individualnim potrebama starijih osoba, koje usled nemoći ili smanjenih funkcionalnih sposobnosti nisu u stanju da žive bez pomoći drugih lica.
Usluga pomoć u kući se pruža korisnicima u urbanom i ruralnom području grada Prokuplja.
Korisnici usluge pomoć u kući
Korisnici usluge pomoć u kući su:
• lica starija od 65 godina koja žive sama u domaćinstvu ili sa drugim licima nesposobnim za pružanje pomoći i odrasla lica sa hroničnim oboljenjima, koja su teže ili teško pokretna bez obzira na starosnu granicu u skladu sa Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite;
• odrasla lica sa intelektualnim i mentalnim poteškoćama bez obzira na starosnu granicu;
• deca sa smetnjama u razvoju.
Svrha usluge dnevnog boravka
Svrha usluge dnevnog boravka sastoji se u unapređenju kvaliteta života korisnika u vlastitoj socijalnoj sredini kroz održanje i razvijanje socijalnih, psiholoških i fizičkih funkcija i veština, kako bi se u što većoj meri osposobili za samostalan život.
Kroz uslugu dnevnog boravka korisnici u organizovanom okruženju, i uz potreban nadzor, zadovoljavaju razvojne potrebe, stiču i razvijaju životne veštine, ličnu i društvenu odgovornost radi razvoja samostalnosti, socijalnih, saznajnih i drugih važnih funkcija.
Uslugom dnevnog boravka realizuje se pozitivno i konstruktivno iskustvo boravka izvan porodice, a članovima porodice slobodno vreme za bavljenje radnim i drugim aktivnostima. Usluga dnevnog boravka se realizuje kroz osmišljene programe, u planiranim i ograničenim vremenskim periodima.
Korisnici usluge dnevnog boravka
Usluge dnevnog boravka dostupne su:
• deci i mladima sa telesnim invaliditetom, odnosno intelektualnim teškoćama, koji imaju potrebu za dnevnom negom, nadzorom i podrškom u održanju i razvijanju potencijala, na način koji ne ometa njihovo školovanje;
• odraslima sa telesnim invaliditetom, odnosno intelektualnim teškoćama, koji imaju potrebu za dnevnom negom i nadzorom, i podrškom u održanju i razvijanju njihovih potencijala;
Svrha usluge lični pratilac deteta
Svrha angažovanja ličnog pratioca je pružanje detetu odgovarajuće individualne praktične podrške radi uključivanja u redovno školovanje, i aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.
Uslugu neposredno pruža lični pratilac deteta kroz aktivnosti koje se planiraju i realizuju u skladu sa individualnim potrebama deteta, u oblasti kretanja, održavanja lične higijene, oblačenja, hranjenja i komunikacije sa drugima.
Usluga se može koristiti do kraja redovnog školovanja uključujući završetak srednje škole.
Korisnici usluge lični pratilac deteta
Lični pratilac dostupan je detetu sa invaliditetom odnosno sa smetnjama u razvoju, kome je potrebna podrška za zadovoljavanje osnovnih potreba u svakodnevnom životu u oblasti kretanja, održavanja lične higijene, hranjenja, oblačenja i komunikacije sa drugima, pod uslovom da je uključeno u vaspitno-obrazovnu ustanovu, odnosno školu, do kraja redovnog školovanja, uključujući završetak srednje škole.
Svrha usluge personalni asistent
Usluga personalne asistencije ostvaruje se kroz aktivnosti usmerene ka zadovoljavanju ličnih i životnih potreba, radi uspostavljanja većeg nivoa samostalnosti. Aktivnosti usluge personalne asistencije usmerene su ka održavanju i unapređenju kvaliteta života korisnika, u zavisnosti od identifikovanih potreba i kapaciteta za samostalno obavljanje određenih aktivnosti, kao i kapaciteta porodice korisnika i dostupnih resursa.
Korisnici usluge personalni asistent
Usluge personalne asistencije dostupne su punoletnim licima sa invaliditetom sa procenjenim I ili II stepenom podrške, u skladu sa propisanim standardima za pružanje usluga socijalne zaštite, koja ostvaruju pravo na uvećani dodatak za pomoć i negu drugog lica, sposobna su za samostalno donošenje odluka, radno su angažovana ili su aktivno uključena u rad različitih udruženja građana, sportskih društava, političkih partija i drugih oblika društvenih aktivnosti, odnosno uključena su u redovni ili individualni obrazovni program.
Personalni asistent angažovan je u radu sa jednim korisnikom, najmanje 20 a najviše 40 sati nedeljno, prema procenjenim potrebama i kapacitetima korisnika.
OBEZBEĐENJE USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE
NARUČIVANJE USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE
Naručivanje usluga putem javne nabavke
Pružanje usluga socijalne zaštite iz ove Odluke za koje su, od strane Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanja usluga socijalne zaštite, propisani standardi za pružanje usluga, poverava se ugovorom ovlašćenom pružaocu usluge izabranom u postupku javne nabavke u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti i Zakonom o javnim nabavkama.
Organ Gradske uprave nadležan za socijalnu zaštitu, kao naručilac usluge, poziv za podnošenje ponuda za pružanje usluga socijalne zaštite objavljuje u skladu sa zakonom kojim se uređuju javne nabavke.
Ugovor o javnoj nabavci
Ugovor o javnoj nabavci usluge zaključuje se između naručioca usluge i odabranog ovlašćenog pružaoca usluge socijalne zaštite, i njime se obavezno uređuje način plaćanja, praćenje i trajanje pružanja usluge, kao i način izveštavanja i uslovi raskida ugovora.
Međuopštinsko naručivanje usluga
U cilju ekonomičnijeg i efikasnijeg obezbeđivanja usluga socijalne zaštite, nadležni organ Gradske uprave, može, na osnovu međuopštinskog sporazuma, objaviti zajednički poziv za podnošenje ponuda za pružanje usluga.
POSTUPAK ZA KORIŠĆENJE USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE
POKRETANJE POSTUPKA ZA PRIZNAVANJE PRAVA NA USLUGE SOCIJALNE ZAŠTITE
Pokretanje postupka za priznavanje prava na usluge socijalne zaštite
Inicijativu za pokretanje postupka za priznavanje prava na usluge socijalne zaštite može podneti svako fizičko ili pravno lice.
Centar za socijalni rad je nadležan za pokretanje postupka za korišćenje usluge licu koje se zateklo na teritoriji grada, u slučaju potreba za neodložnom intervencijom.
ODLUKA O KORIŠĆENJU USLUGE
Nadležnost za priznavanje prava
Postupak za korišćenje usluge iz ove Odluke, koju obezbeđuje Grad Prokuplje sprovodi Centar za socijalni rad, po službenoj dužnosti ili na zahtev korisnika.
Centar za socijalni rad je mesno nadležan za sprovođenje postupka za priznavanje prava na uslugu za korisnike koji imaju prebivalište na teritoriji grada Prokuplja.
Izuzetno, Centar za socijalni rad može sprovesti postupak za korišćenje usluge iz stava 1. ovog člana u slučaju da korisnik ima boravište na teritoriji grada Prokuplja.
Centar za socijalni rad odlučuje o korišćenju usluga predviđenih ovom Odlukom, primenom odredaba zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak, ako Zakonom o socijalnoj zaštiti nije drugačije određeno.
U postupku odlučivanja o priznavanju prava na usluge socijalne zaštite koje se pružaju deci i mladima, a koje su priznate ovom Odlukom Centar za socijalni rad, po potrebi, pribavlja mišljenje Interresorne komisije.
Rešenje o priznavanju prava
Ako voditelj slučaja, odnosno, kada je to zakonom i drugim propisom određeno - stručni tim Centra za socijalni rad, proceni da korisnik ima potrebu za uslugom Centar za socijalni rad donosi rešenje o priznavanju prava na korišćenje usluge koju obezbeđuje jedinica lokalne samouprave i upućuje korisnika kod izabranog pružaoca usluge, a u roku od mesec dana od dana prijema zahteva.
Upućivanje korisnika radi korišćenja usluga obezbeđenih putem javne nabavke
Centar za socijalni rad upućuje korisnika, radi korišćenja usluge/a koju je Grad Prokuplje obezbedio putem javne nabavke, ovlašćenom pružaocu usluge sa kojim je zaključen Ugovor o pružanju usluge.
Rešenje o odbijanju zahteva za korišćenje usluge
Ako voditelj slučaja, odnosno stručni tim Centra za socijalni rad proceni da korisnik nema potrebu za uslugom, zahtev za korišćenje tražene usluge socijalne zaštite odbiće se rešenjem.
Žalba na rešenje kojim se odbija zahtev za korišćenje usluge
Protiv rešenja kojim se odbija zahtev za korišćenje usluge može se izjaviti žalba u roku od 15 dana.
Žalba iz stava 1. ovog člana izjavljuje se Gradskom veću Grada Prokuplja kao nadležnom organu jedinice lokalne samouprave.
Odluka o žalbi iz stava 1. ovog člana donosi se u roku od 30 dana.
Izveštavanje o pružanju usluge i upućivanje korisnika drugom pružaocu
Ako ovlašćeni pružalac usluge odbije da korisniku pruži uslugu predviđenu rešenjem o priznavanju prava (rešenjem o upućivanju korisnika), dužan je da o tome odmah, pismenim putem, obavesti nadležnu službu Gradske uprave, Centar za socijalni rad i korisnika i da za to navede razloge.
Povodom obaveštenja iz stava 1. ovog člana, korisnik u roku od osam dana od prijema obaveštenja, može uputiti pritužbu Centru za socijalni rad.
O odbijanju pružanja usluge Centar za socijalni rad odmah obaveštava nadležno odeljenje Gradske uprave, organ nadležan za izdavanje licence pružaocima usluga socijalne zaštite i inspekciju socijalne zaštite.
Izveštavanje o realizovanim rešenjima o upućivanju/ugovorima o pružanju usluge
O realizovanim rešenjima o upućivanju, odnosno zaključenim ugovorima o pružanju usluge socijalne zaštite iz stava 1. prethodnog člana, Centar za socijalni rad izveštava nadležno odeljenje Gradske uprave.
Centar za socijalni rad podnosi godišnji izveštaj o odbijanju pružanja usluga ministarstvu nadležnom za socijalna pitanja, nadležnom odeljenju Gradske uprave i zavodu za socijalnu zaštitu.
MATERIJALNA PODRŠKA
SVRHA, VRSTE I KORISNICI PRAVA NA MERE MATERIJALNE PODRŠKE
Svrha i vrste mera materijalne podrške
Pravo na materijalnu podršku ostvaruje se radi obezbeđenja egzistencijalnog minimuma i podrške socijalnoj uključenosti korisnika.
Grad Prokuplje obezbeđuje pravo na sledeće vrste materijalne pomoći:
1. Materijalna podrška u novcu
1.1. jednokratna novčana pomoć
1.2. interventna novčana pomoć
1.3. socijalno uključivanje korisnika jednokratne novčane pomoći
1.4. pravo na naknadu troškova sahrane i uređivanje grobnog mesta
1.5. pravo na naknadu troškova prevoza korisnika smeštaja
2. Materijalna podrška u naturi
2.1. besplatan obrok u narodnoj kuhinji
2.2. opremanje korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu
2.3. pravo na rešavanje stambenih potreba
2.4. pravo na novogodišnje paketiće za decu iz materijalno ugroženih porodica i decu bez roditeljskog staranja.
Kriterijumi za ostvarivanje prava na mere materijalne podrške
Kriterijumi za ostvarivanje prava na mere materijalne podrške, nadležnost i postupak za ostvarivanje prava i druga pitanja od značaja za obezbeđivanje prava biće definisana Pravilnikom koji usvaja Gradsko veće Grada Prokuplja.
MATERIJALNA POMOĆ U NOVCU
Jednokratnu novčanu pomoć kao vid materijalne podrške mogu koristiti pojedinac i porodica, koji se nađu u stanju socijalne potrebe, u slučajevima vezanim za zadovoljenje osnovnih životnih potreba, otklanjanje posledica elementarnih nepogoda, tešku bolest, prihvat po prestanku smeštaja u ustanovu, kao i u drugim vanrednim prilikama koje ne mogu samostalno prevazići, a naročito kada nemaju nikakvih prihoda i ne mogu, iz Zakonom predviđenih razloga, da ostvare pravo na redovnu novčanu socijalnu pomoć.
Iznos jednokratne novčane pomoći ne može biti veći od prosečne zarade po zaposlenom u jedinici lokalne samouprave prema poslednjem objavljenom podatku u momentu podnošenja zahteva.
Jednokratna novčana pomoć može se odobriti istom korisniku više puta u toku godine, ukoliko ukupna sredstva primljena po ovom osnovu ne prelaze iznos prosečne neto zarade po zaposlenom u jedinici lokalne samouprave prema poslednjem objavljenom podatku u momentu podnošenja zahteva.
Rešenje o priznavanju prava na jednokratnu novčanu pomoć donosi Centar za socijalni rad.
Isplatu jednokratnih novčanih pomoći vrši Centar za socijalni rad iz sredstava budžeta lokalne samouprave.
1.2. Interventna novčana pomoć
Pravo na interventnu novčanu pomoć mogu ostvariti:
- pojedinci i porodice koji su pretrpeli štetu nastalu usred elementarnih nepogoda.
- pojedinac koji se razboli od teške bolesti, odnosno porodice čiji se član razboli od teške bolesti, ukoliko troškovi lečenja nisu pokriveni zdravstvenim osiguranjem;
- pojedinci i porodice u drugim izuzetno teškim situacijama po oceni stručnog tima Centra.
Uslov za ostvarivanje prava na interventnu novčanu pomoć
Uslov za ostvarivanje prava na interventnu novčanu pomoć je da prosečni mesečni prihod porodice u prethodna tri meseca, u odnosu na mesec u kome je podnet zahtev, ne prelazi iznos prosečne neto zarade u jedinici lokalne samouprave prema poslednjim objavljenim podacima organa nadležnog za poslove statistike, a u momentu podnošenja zahteva.
Iznos interventne novčane pomoći
Interventna pomoć može se isplatiti u iznosu od jedne do pet prosečnih neto zarada u jedinici lokalne samouprave prema poslednjem objavljenom podatku u momentu podnošenja zahteva.
Pravo na interventnu novčanu pomoć može se ostvariti više puta u toku godine, s tim da ukupni iznos ne prelazi iznos od pet prosečnih neto zarada u jedinici lokalne samouprave
Za lica koja su obolela od veoma teških bolesti, čije troškove lečenja ne pokriva zdravstveno osiguranje, nezavisno od mesečnih prihoda porodice, može se odobriti izuzetna interventna novčana pomoć do visine od 10 prosečnih neto zarada u jedinici lokalne samouprave prema poslednjem objavljenom podatku u momentu podnošenja zahteva, a po proceni stručnog tima Centra za socijalni rad,
Saglasnost na Rešenje o priznavanju prava na izuzetnu interventnu pomoć iz stava 3. ovog člana donosi Gradsko veće Grada Prokuplja, a na osnovu uredne dokumentacije i procene stručnog tima Centra za socijalni rad.
Isplata interventne novčane pomoći
Rešenje o priznavanju prava na interventnu novčanu pomoć donosi Centar za socijalni rad u skladu sa Pravilnikom o dodeli interventne pomoći, koji propisuje Gradsko veće Grada Prokuplja.
Isplatu interventnih novčanih pomoći vrši Centar za socijalni rad iz sredstava budžeta lokalne samouprave.
1.3. Socijalno uključivanje korisnika novčane socijalne pomoći
Radno sposobni korisnici novčane socijalne pomoći, u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti i Uredbom o merama socijalne uključenosti korisnika novčane socijalne pomoći, mogu biti upućeni u javno preduzeće, ustanovu ili drugu javnu službu čiji je osnivač Grad Prokuplje, radi obavljanja određenog broja sati društveno korisnog rada srazmerno visini novčane pomoći.
Centar za socijalni rad zaključuje sporazum sa korisnikom novčane pomoći o aktivnom prevazilaženju njegove nepovoljne socijalne situacije, koji sadrži aktivnosti i obaveze korisnika, kao i mogućnost umanjenja i prestanka prava na materijalnu podršku u slučaju neopravdanog neizvršavanja obaveza iz sporazuma (individualni plan aktivacije).
Naknada za jedan sat društveno korisnog rada utvrđuje se u visini minimalne neto zarade po radnom času u momentu upućivanja korisnika na rad.
Novčanu socijalnu pomoć odobrava i isplaćuje Centar za socijalni rad, u partnerstvu sa Gradskom upravom (odeljenjem/službom za društvene delatnosti).
1.4. Pravo na naknadu troškova sahrane i uređivanja grobnog mesta
Pravo na troškove sahrane i uređivanje grobnog mesta može se priznati za:
- korisnike prava na novčanu socijalnu pomoć u skladu sa Zakonom,
- lica bez prihoda smeštena u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu za čiji smeštaj troškove snosi budžet Republike Srbije,
- lica neutvrđenog identiteta,
- lica koja nemaju srodnike koji su po Zakonu dužni da ga izdržavaju,
- lica koja imaju srodnike za koje je Centar za socijalni rad utvrdio da nisu u mogućnosti da snose troškove sahranjivanja,
- lica nepoznatog prebivališta koja se u trenutku smrti nađu na teritoriji Grada,
- izuzetno i za lica koja nisu u sistemu socijalne zaštite, a nalaze se u stanju socijalne potrebe po proceni Centra za socijalni rad.
Pravo na troškove sahrane i uređivanja grobnog mesta može se priznati uz priložene dokaze o stvarnim troškovima, fizičkom ili pravnom licu koje je izvršilo sahranjivanje.
Naknada troškova sahrane se utvrđuje u visini stvarnih troškova učinjenih za nabavku najneophodnije pogrebne opreme (sanduk najniže vrednosti, pokrov, krst sa natpisom), prevoz pokojnika, sahranjivanje i uređivanje grobnog mesta.
O pravu na troškove sahrane i uređivanja grobnog mesta odlučuje Centar za socijalni rad.
Grad ima pravo na refundaciju učinjenih troškova iz člana 36. ove Odluke iz zaostavštine umrlog lica.
Postupak za ostvarivanje prava na refundaciju iz stava 1. ovog člana vodi Centar za socijalni rad.
1.5. Pravo na naknadu prevoza korisnika smeštaja
Pravo na naknadu troškova prevoza za korisnika smeštaja u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu priznaje se u visini cene karte javnog saobraćaja na osnovu priložene karte pod uslovom da korisnik i srodnici nisu u mogućnosti da sami snose troškove prevoza.
Izuzetno iz stava 1. ovog člana za nepokretne korisnike priznaće se troškovi službe hitne pomoći ili drugi odgovarajući način na osnovu ugovora koji zaključi Centar za socijalni rad u skladu sa Zakonom i ovom Odlukom.
MATERIJALNA PODRŠKA U NATURI
Pravo na besplatan obrok ima pojedinac ili porodica iz kategorije najugroženijih građana i realizuje se kao obrok u narodnoj kuhinji. Vođenje postupka i utvrđivanje prava na besplatni obrok vrši Centar za socijalni rad.
Pravo na besplatan obrok ima pojedinac ili porodica koji su:
1. korisnici prava na novčanu socijalnu pomoć po proceni Centra za socijalni rad
2. lica koja se trenutno nađu u stanju socijalne potrebe.
Korisnici prava iz stava 1. tačka 2. ovog člana imaju prava na korišćenje besplatnog obroka u narodnoj kuhinji najduže godinu dana od dana ostvarivanja prava, nakon čega se sprovodi postupak preispitivanja utvrđenog prava o čemu je Centar za socijalni rad dužan izvestiti Opštinsku upravu - Odeljenje za društvene delatnosti.
2.2. Pravo na opremu korisnika za smeštaj u ustanovu ili drugu porodicu
Pravo na opremu korisnika za smeštaj u ustanovu ili drugu porodicu priznaje se licu koje se smešta:
- u ustanovu socijalne zaštite,
- u drugu porodicu
Pravo iz stava 1. ovog člana ostvaruje se pod uslovom da korisnik nema opremu niti je može obezbediti, a ne mogu mu je obezbediti ni srodnici koji su, prema propisima o porodičnim odnosima, dužni da učestvuju u njegovom izdržavanju.
Oprema korisnika obuhvata nabavku najnužnije odeće, obuće i druge nužne troškove po proceni Centra za socijalni rad.
Pravo na opremu korisnika može se priznati u iznosu stvarnih troškova, a najviše do iznosa prosečne neto zarade po zaposlenom u jedinici lokalne samouprave, prema poslednjem objavljenom podatku u momentu podnošenja zahteva.
Pravo na opremu za smeštaj korisnika u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu, odlučuje Centar za socijalni rad.
2.3. Pravo na rešavanje stambenih potreba
Pravo na rešavanje stambene potrebe ima pojedinac ili porodica korisnici materijalne podrške kod Centra koji nemaju rešeno stambeno pitanje i to pravo ne mogu da ostvare po drugom pravnom osnovu, a na osnovu kriterijuma i merila koje utvrdi Skupština Grada u skladu sa zakonom na predlog Centra za socijalni rad.
Pravo na rešavanje stambenih potreba može se priznati kao:
- pravo na dodelu stana, kontejnera ili drugih objekata za socijalno stanovanje putem zakupa.
2.4. Pravo na novogodišnje paketiće za decu iz materijalno ugroženih porodica i decu bez roditeljskog staranja
Pravo na dodelu novogodišnjih paketića imaju deca iz porodice korisnika novčane socijalne pomoći i deca bez roditeljskog staranja, starosnog doba do 12 godina.
Postupak ostvarivanja ovog prava sprovodi Gradska uprava, na predlog Centra za socijalni rad.
POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA NA MERE MATERIJALNE PODRŠKE
Pokretanje postupka i odlučivanje po zahtevu
Postupak za ostvarivanje prava na mere materijalne podrške pokreće se na zahtev korisnika ili po službenoj dužnosti.
Po zahtevima za korišćenje prava na mere materijalne podrške iz ove Odluke, u prvom stepenu rešava Centar za socijalni rad, u roku od mesec dana od dana prijema zahteva.
Pravo na žalbu
Korisnik kome nije priznato pravo na mere materijalne podrške iz ove Odluke ima pravo žalbe u roku od 15 dana.
Po žalbama na prvostepene odluke odlučuje u drugom stepenu Gradsko veće.
UNAPREĐENJA SOCIJALNE ZAŠTITE
PROGRAMI UNAPREĐENJA SOCIJALNE ZAŠTITE
Programi za unapređenje socijalne zaštite
Grad utvrđuje program mera i aktivnosti za podsticaj i razvoj postojećih i novih usluga socijalne zaštite u skladu sa strategijom koju donosi Vlada Republike Srbije i relevantnim strateškim dokumentima Grada.
Savet za socijalnu zaštitu
Za potrebe unapređenja socijalne zaštite Grada, Gradsko veće, u skladu sa Statutom Grada Prokuplja, osniva Savet za socijalnu zaštitu, kao međusektorsko savetodavno telo.
Sastav, nadležnost, prava i obaveze članova Saveta definišu se Pravilnikom o radu koji usvaja Gradsko veće.
Nadležnost za usvajanje programa
Program unapređenja socijalne zaštite usvaja Skupština Grada Prokuplja na predlog Saveta za socijalnu zaštitu.
Sredstva za finansiranje programa
Sredstva za finansiranje programa unapređenja socijalne zaštite, uključujući i sredstva za primenu, praćenje i procenu efekata programa obezbeđuju se u budžetu Grada Prokuplja.
PRAĆENJE I PROCENA KVALITETA USLUGA I MATERIJALNE PODRŠKE
Praćenje i procena kvaliteta pružanja usluga i prava
Postupak praćenja i procene kvaliteta usluga i ostvarivanja materijalne podrške poverava se nadležnom odeljenju Gradske uprave u čijoj su nadležnosti poslovi iz oblasti socijalne zaštite.
PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Postupak za korišćenje usluga i ostvarivanje materijalne podrške vodi se po odredbama Zakona o opštem upravnom postupku, ako Zakonom o socijalnoj zaštiti nije drugačije određeno.
Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o pravima građana iz socijalne zaštite na teritoriji opštine Prokuplje ("Sl. list opštine Prokuplje", br. 4/2013).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Sl. listu Grada Prokuplja."
Samostalni član Odluke o izmeni i dopuni
Odluke o socijalnoj zaštiti grada Prokuplja
("Sl. list grada Prokuplja", br. 24-1/2021)
Član 3
Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Prokuplja".