ODLUKA
O IZMENAMA I DOPUNAMA OSNIVAČKOG AKTA AKREDITACIONOG TELA SRBIJE

("Sl. glasnik RS", br. 79/2021)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Akreditaciono telo Srbije, kao nacionalno telo za akreditaciju u Republici Srbiji, organizuje se kao ustanova i posluje u skladu sa propisima kojima se uređuje pravni položaj javnih službi.

Član 2

Akreditaciono telo Srbije osnovano je Odlukom o osnivanju Akreditacionog tela Srbije ("Službeni glasnik RS", broj 96/06) i upisano je u sudski registar Trgovinskog suda u Beogradu, registarski uložak br. 5-978-00 od 8. decembra 2006. godine.

Član 3

Akreditaciono telo Srbije (u daljem tekstu: ATS) ima svojstvo pravnog lica.

ATS ima prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom, ovom odlukom i statutom.

Za obaveze u pravnom prometu sa trećim licima ATS odgovara celokupnom imovinom.

ATS se upisuje u sudski registar.

II NAZIV I SEDIŠTE ATS

Član 4

Pun naziv ATS je: Akreditaciono telo Srbije.

Skraćeni naziv Akreditacionog tela Srbije je: ATS.

ATS u poslovanju sa inostranstvom, pored naziva na srpskom jeziku, može da upotrebljava i naziv na engleskom jeziku: "Accreditation Vody of Serbia".

Skraćeni naziv Akreditacionog tela Srbije na engleskom jeziku je: ATS.

Sedište ATS je u Beogradu, Ulica Vlajkovićeva 3.

III PEČAT I ŠTAMBILJ

Član 5

ATS ima veliki i mali pečat okruglog oblika, koji su obrubljeni spoljnom debljom i unutrašnjom tanjom kružnom linijom i u sredini sadrže Mali grb Republike Srbije, oko kojeg je u prvom redu ispisan tekst: Akreditaciono telo Srbije, a u drugom - tekst: Republika Srbija, Beograd.

Sadržina velikog i malog pečata ispisana je na srpskom jeziku ćiriličkim pismom.

Ispod grba u sredini malog pečata nalazi se redni broj pečata ispisan rimskim brojevima.

Prečnik velikog pečata je 32 mm, a malog 22 mm.

Član 6

Štambilj ATS je pravougaonog oblika, dimenzija 60x30 mm i sadrži pun naziv ATS i rubrike za upis datuma prijema i broj pod kojim se akt zavodi.

Sadržina štambilja ispisana je na srpskom jeziku, ćiriličkim pismom.

Član 7

Broj pečata i štambilja, način njihove upotrebe i čuvanja, kao i lica koja su zadužena za rukovanje pečatom i štambiljem, bliže se određuje statutom i aktom koji donosi direktor ATS.

Član 8

ATS ima znak koji koristi za sopstvenu identifikaciju i koji je intelektualna svojina ATS.

ATS uz sertifikat o akreditaciji dodeljuje simbol akreditacije koji telo za ocenjivanje usaglašenosti koristi da označi status akreditovanog tela za ocenjivanje usaglašenosti.

IV OSNIVAČ ATS

Član 9

Osnivač ATS je Republika Srbija za koju na osnovu zakonskog ovlašćenja osnivačka prava vrši Vlada, Beograd, ul. Nemanjina 11 (u daljem tekstu: osnivač).

Član 10

Sredstva kojima posluje ATS su u državnoj svojini.

Osnivač obezbeđuje ATS prostorije potrebne za rad, sredstva i opremu, u skladu sa zakonom.

Sredstvima iz stava 2. ovog člana ATS upravlja u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

V DELATNOST ATS

Član 11

ATS obavlja sledeće poslove:

1) utvrđuje kompetentnost tela za ocenjivanje usaglašenosti za obavljanje poslova ocenjivanja usaglašenosti, uključujući ispitivanje, etaloniranje, sertifikaciju, kontrolisanje, ispitivanje osposobljenosti, verifikaciju i validaciju i proizvodnju referentnih materijala i druge poslove ocenjivanja usaglašenosti;

2) utvrđuje kompetentnost za obavljanje drugih poslova ocenjivanja usaglašenosti, u skladu sa posebnim zakonom;

3) utvrđuje, sprovodi i objavljuje pravila akreditacije koja su zasnovana na odgovarajućim srpskim, međunarodnim i evropskim standardima i dokumentima međunarodnih i evropske organizacije za akreditaciju;

4) vodi javni registar akreditovanih tela za ocenjivanje usaglašenosti;

5) vodi javni registar eksterno angažovanih ocenjivača i tehničkih eksperata prema vrsti akreditacije i eksperata angažovanih za postupak odlučivanja o akreditaciji uvažavajući načela propisa kojima je regulisana zaštita podataka o ličnosti;

6) učestvuje, odnosno predstavlja Republiku Srbiju u radu međunarodnih i evropske organizacije za akreditaciju i održava članstvo u Evropskoj organizaciji za akreditaciju (EA);

7) obavlja i druge poslove iz oblasti akreditacije, u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom.

Sadržaj i način vođenja registara iz stava 1. tač. 4) i 5) ovog člana bliže se određuje aktom koji donosi direktor.

ATS ne obavlja poslove radi sticanja dobiti.

VI FINANSIRANJE ATS

Član 12

Sredstva za rad ATS obezbeđuju se:

1) iz budžeta Republike Srbije;

2) iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.

Sredstvima iz drugih izvora smatraju se drugi prihodi ostvareni u skladu sa zakonom.

ATS ne sme primati poklone (donacije) od korisnika usluga.

Potrebna sredstva za rad ATS utvrđuju se godišnjim programom rada ATS (u daljem tekstu: Program rada).

Sredstva za članarine ATS u međunarodnim i evropskoj organizaciji za akreditaciju, koja se utvrđuju Programom rada, obezbeđuju se iz budžeta Republike Srbije.

Član 13

Iznos sredstava za rad ATS, koja se obezbeđuju iz budžeta Republike Srbije, određuju se na osnovu Programa rada.

ATS za svaku kalendarsku godinu donosi Program rada i Finansijski plan.

Osnivač daje saglasnost na Program rada i Finansijski plan, kao i na njihove izmene i dopune.

VII ORGANI ATS

Član 14

Organi ATS su: upravni odbor, direktor i nadzorni odbor.

Upravni odbor

Član 15

Upravni odbor odlučuje o poslovanju ATS, utvrđuje poslovnu politiku ATS i prati njeno sprovođenje.

Upravni odbor ima predsednika i četiri člana.

Predsednika i članove upravnog odbora imenuje i razrešava osnivač.

Za predsednika upravnog odbora imenuje se predstavnik ministarstva nadležnog za poslove akreditacije.

Jednog člana upravnog odbora predlaže ministarstvo nadležno za poslove akreditacije iz reda organa, odnosno organizacija nadležnih za pripremu odnosno donošenje tehničkih propisa.

Dva člana upravnog odbora predlaže Privredna komora Srbije iz reda akreditovanih tela za ocenjivanje usaglašenosti.

Jedan član upravnog odbora predlaže se iz reda zaposlenih u ATS.

Predsednik i članovi upravnog odbora moraju da imaju visoku stručnu spremu i iskustvo u oblasti akreditacije i/ili ocenjivanja usaglašenosti.

Način predlaganja članova upravnog odbora iz reda zaposlenih u ATS bliže se uređuje statutom.

Član 16

Upravni odbor:

1) donosi statut;

2) donosi Program rada;

3) donosi Finansijski plan;

4) usvaja finansijski izveštaj;

5) usvaja godišnji izveštaj o radu ATS;

6) odlučuje o korišćenju sredstava, u skladu sa zakonom;

7) odlučuje o raspolaganju imovinom velike vrednosti;

8) predlaže visinu troškova akreditacije u svrhu utvrđivanja republičke administrativne takse;

9) utvrđuje kriterijume za utvrđivanje visine zarade direktora;

10) donosi opšti akt o kriterijumima za utvrđivanje visine zarada, naknada i drugih primanja zaposlenih;

11) daje saglasnost na akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta;

12) imenuje i razrešava predsednika i članove Saveta za akreditaciju;

13) donosi odluku kojom se obrazuje Komisija za žalbe;

14) donosi odluku kojom se utvrđuje visina naknada za rad predsednika i članova upravnog i nadzornog odbora, stručnih i drugih tela, komisija i ocenjivača, u skladu sa aktima Vlade;

15) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom.

Akte iz stava 1. tač. 1)-4) ovog člana, upravni odbor donosi uz saglasnost osnivača, a akt iz stava 1. tačka 7) ovog člana po prethodno pribavljenoj saglasnosti osnivača.

Član 17

Mandat predsednika i članova upravnog odbora traje četiri godine, uz mogućnost ponovnog imenovanja.

U slučaju prestanka mandata člana upravnog odbora pre isteka vremena za koje je imenovan, imenuje se novi član čiji mandat traje do isteka mandata člana na čije mesto se imenuje.

Upravni odbor odluke donosi većinom glasova od ukupnog broja članova.

Način rada i odlučivanja upravnog odbora bliže se uređuje statutom i poslovnikom o radu upravnog odbora.

Član 18

Predsednik i članovi upravnog odbora imaju pravo na naknadu za rad.

Visinu naknade iz stava 1. ovog člana utvrđuje upravni odbor posebnom odlukom, ukoliko aktom Vlade nije drugačije određeno.

Direktor

Član 19

Direktor rukovodi radom ATS i odgovara za zakonitost rada i poslovanja, kao i za stručni rad ATS.

Za svoj rad direktor je odgovoran upravnom odboru.

Direktora ATS imenuje i razrešava osnivač, na predlog upravnog odbora.

Upravni odbor predlaže kandidata za direktora ATS na osnovu sprovedenog javnog konkursa.

Javni konkurs sprovodi upravni odbor.

Direktor mora da ima visoku stručnu spremu, iskustvo u oblasti akreditacije i iskustvo u rukovođenju.

Mandat direktora traje pet godina, s tim što isto lice može biti ponovo imenovano za direktora.

Direktor ne može biti član upravnog odbora ni član nadzornog odbora ATS.

Direktor ne može biti član upravnog odbora ili član nadzornog tela akreditovanog tela za ocenjivanje usaglašenosti ili podnosioca prijave za akreditaciju.

Postupak izbora direktora, kao i uslovi koje mora ispunjavati kandidat za direktora bliže se uređuje statutom.

Član 20

Direktor:

1) zastupa i predstavlja ATS;

2) organizuje i rukovodi radom ATS;

3) stara se o zakonitosti rada i poslovanja, kao i o stručnom radu ATS;

4) stara se o korišćenju sredstava;

5) izvršava i sprovodi odluke upravnog odbora;

6) predlaže akta koja razmatra, odnosno donosi upravni odbor;

7) donosi akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta, uz saglasnost upravnog odbora;

8) donosi odluke u vezi sa poslovanjem ATS, osim onih o kojima odlučuje upravni odbor;

9) donosi pojedinačna akta;

10) odlučuje o pravima i obavezama zaposlenih u ATS, u skladu sa zakonom;

11) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom.

Član 21

ATS zastupa i predstavlja direktor ATS.

U slučaju odsutnosti ili sprečenosti direktora, ATS zastupa i predstavlja zamenik direktora ATS.

Nadzorni odbor

Član 22

Nadzorni odbor je organ kontrole zakonitosti rada i finansijskog poslovanja ATS koji za svoj rad odgovara osnivaču, u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom.

Član 23

Nadzorni odbor ima predsednika i četiri člana.

Predsednika i članove nadzornog odbora imenuje i razrešava osnivač.

Za predsednika nadzornog odbora imenuje se predstavnik ministarstva nadležnog za poslove akreditacije.

Jednog člana nadzornog odbora predlaže ministarstvo nadležno za poslove akreditacije.

Jedan član nadzornog odbora predlaže ATS iz reda zaposlenih u ATS.

Dva člana nadzornog odbora predlaže Privredna komora Srbije iz reda akreditovanih tela za ocenjivanje usaglašenosti.

Način predlaganja članova nadzornog odbora iz reda zaposlenih u ATS bliže se uređuje statutom.

Mandat predsednika i članova nadzornog odbora traje četiri godine uz mogućnost ponovnog imenovanja.

U slučaju prestanka mandata člana nadzornog odbora pre isteka vremena za koje je imenovan, imenuje se novi član čiji mandat traje do isteka mandata člana na čije mesto se imenuje.

Član 24

Nadzorni odbor:

1) vrši nadzor nad zakonitošću rada organa ATS;

2) kontroliše verodostojnost i kompletnost izveštaja o realizaciji Programa rada;

3) kontroliše verodostojnost i kompletnost finansijskog izveštaja;

4) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, ovom odlukom i statutom.

Član 25

Nadzorni odbor radi i odlučuje na sednicama.

Sednice nadzornog odbora održavaju se po potrebi, a najmanje četiri puta godišnje.

Nadzorni odbor odluke donosi većinom glasova od ukupnog broja članova.

Sednice saziva i vodi predsednik nadzornog odbora.

Način rada i odlučivanja nadzornog odbora bliže se uređuje statutom i poslovnikom o radu nadzornog odbora.

Član 26

Nadzorni odbor najmanje jedanput godišnje podnosi osnivaču izveštaj, radi informisanja, o izvršenom nadzoru nad zakonitošću rada organa ATS, finansijskom poslovanju i drugim pitanjima od značaja za rad ATS.

Član 27

Predsednik i članovi nadzornog odbora imaju pravo na naknadu za rad.

Visinu naknade iz stava 1. ovog člana utvrđuje upravni odbor posebnom odlukom, ukoliko aktom Vlade nije drugačije određeno.

VIII STRUČNA TELA

Savet za akreditaciju

Član 28

Savet za akreditaciju (u daljem tekstu: Savet) je savetodavno telo ATS, koje daje stručna mišljenja u pogledu razvoja sistema akreditacije, ustanovljava kriterijume za ocenjivače, daje inicijative za proširenje oblasti delovanja ATS-a i zauzima stavove prema drugim stručnim pitanjima.

Savet za akreditaciju ima predsednika i deset članova koje imenuje i razrešava upravni odbor.

Za predsednika Saveta bira se predstavnik ministarstva nadležnog za poslove akreditacije.

Za članove Saveta biraju se istaknuti stručnjaci i naučni radnici iz oblasti koje su značajne za obavljanje poslova iz nadležnosti ATS, kao predstavnici zainteresovanih strana.

Upravni odbor identifikuje zainteresovane strane za akreditaciju i utvrđuje kriterijume za izbor članova Saveta.

Kao zainteresovane strane identifikuju se, naročito:

1) organi državne uprave i imaoci javnih ovlašćenja;

2) fakulteti i instituti;

3) privredna društva, preduzetnici, komore i slično;

4) udruženje potrošača;

5) udruženje proizvođača;

6) akreditovana tela za ocenjivanje usaglašenosti.

Način izbora članova Saveta, kao i načina rada i odlučivanja Saveta bliže se uređuje statutom i poslovnikom o radu Saveta.

Član 29

Savet:

1) daje mišljenja u pogledu razvoja sistema akreditacije u Republici Srbiji;

2) daje inicijative za proširenje oblasti delovanja ATS, odnosno ustanovljavanja novih šema akreditacije;

3) daje mišljenje u vezi primene zahteva standarda za akreditaciju u pojedinim oblastima;

4) predlaže osnivanje stalnih ili privremenih tehničkih komiteta, kao stručnih tela za određene oblasti akreditacije i identifikuje strane koje u njima treba da učestvuju;

5) donosi pravila i kriterijume za imenovanje i rad tehničkih komiteta;

6) utvrđuje zaduženja tehničkih komiteta;

7) ustanovljava kriterijume za ocenjivače;

8) daje mišljenja po pitanju zaštite nepristrasnosti rada ATS;

9) daje mišljenja po drugim stručnim pitanjima, na zahtev upravnog odbora.

Tehnički komiteti

Član 30

Tehnički komiteti su stručna tela koja obavljaju poslove ekspertize za određene oblasti akreditacije.

Tehničke komitete kao stalna ili privremena tela obrazuje direktor, na predlog Saveta.

Član 31

Stalni tehnički komiteti se obrazuju za određene vrste akreditacije.

Privremeni tehnički komiteti se obrazuju po potrebi, za rad po specifičnim i stručnim pitanjima iz određene oblasti akreditacije.

Po potrebi mogu se obrazovati i stalni tehnički komiteti za određene oblasti akreditacije.

Član 32

Članovi stalnih ili privremenih tehničkih komiteta su stručnjaci koji imaju kompetentnost za određenu oblast akreditacije, odnosno ocenjivanja usaglašenosti i koji poznaju nacionalne, međunarodne i evropske standarde, kao i regulativu koja se odnosi na akreditaciju i ocenjivanje usaglašenosti.

U radu tehničkih komiteta učestvuju sledeće zainteresovane strane:

1) organi državne uprave i imaoci javnih ovlašćenja;

2) fakulteti i instituti;

3) akreditovana tela za ocenjivanje usaglašenosti;

4) privredna društva, preduzetnici, komore i dr.

Član 33

Stalni tehnički komiteti se obrazuju prema vrstama akreditacije iz delokruga rada ATS.

Član 34

Zadaci tehničkih komiteta su da:

1) daju mišljenja o primeni zahteva i dokumenata međunarodnih organizacija u pojedinim vrstama i oblastima ocenjivanja usaglašenosti i akreditaciji;

2) daju mišljenja o predlozima dokumenata EA, ILAC/IAF;

3) pružaju pomoć ATS na poslovima proširenja aktivnosti;

4) učestvuju u utvrđivanju kriterijuma za utvrđivanje kompetentnosti ocenjivača, u pojedinim oblastima ocenjivanja usaglašenosti;

5) identifikuju potencijalne ocenjivače u pojedinim oblastima ocenjivanja usaglašenosti;

6) pružaju pomoć ATS u pogledu priznavanja šema međulaboratorijskih poređenja i drugih šema.

Način izbora članova tehničkih komiteta, kao i načina rada i odlučivanja tehničkih komiteta bliže se uređuje statutom i opštim aktima ATS.

Komisija za žalbe

Član 35

ATS rešava po žalbama u postupku akreditacije.

Po žalbi iz stava 1. ovog člana odlučuje Komisija za žalbe (u daljem tekstu: Komisija), u roku od 30 dana od dana prijema žalbe.

Komisiju obrazuje upravni odbor.

Član 36

Komisiju, obrazuje upravni odbor ATS od: jednog člana iz ministarstva nadležnog za poslove akreditacije, jednog člana iz reda eksperata za laboratorije, jednog člana iz reda eksperata za kontrolna tela, jednog člana iz reda eksperata za sertifikaciona tela, jednog člana koji je predstavnik tela za ocenjivanje usaglašenosti iz drugih oblasti akreditacije, jednog člana na predlog Privredne komore Srbije, dva člana iz nacionalnog tela za standardizaciju i po jednog člana iz organa, odnosno organizacija nadležnih za pripremu odnosno donošenje tehničkih propisa.

Član komisije iz ministarstva nadležnog za poslove akreditacije je predsednik komisije.

Predsednik Komisije ima visoko obrazovanje u oblasti prava i deset godina radnog iskustva.

Članovi Komisije imaju visoko obrazovanje i najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima akreditacije.

Članovi Komisije ne mogu biti direktor i članovi upravnog odbora.

Mandat članova Komisije traje četiri godine.

Član 37

Predsednik i članovi Komisije ATS ne smeju imati poslovni interes, niti biti osobe koje su posredno ili neposredno bile uključene ili povezane sa aktivnostima koje su predmet žalbe.

Odluka Komisije je konačna i protiv nje se može pokrenuti upravni spor.

Način obrazovanja i rada Komisije bliže se uređuje propisom koji donosi ministar nadležan za poslove akreditacije.

IX OPŠTI AKTI

Član 38

Statut je najviši opšti akt ATS.

Izmene i dopune statuta, kao i drugih opštih akata vrše se po postupku i na način koji je propisan za njegovo donošenje.

Statut se objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Član 39

U ATS se donose i drugi opšti akti, kao što su pravila, pravilnici, poslovnici i drugi akti kojima se uređuju pojedina pitanja u vezi sa obavljanjem delatnosti ATS, kao i odluke kojima se uređuju pitanja od značaja za rad ATS, u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom.

X JAVNOST RADA

Član 40

Rad ATS je javan u skladu sa zakonom i pravilima akreditacije.

Javnost rada ostvaruje se objavljivanjem informacija i podataka o radu ATS u službenom glasilu, u posebnim publikacijama, na internet prezentaciji ATS, kao i pružanjem informacija i podataka o radu ATS sredstvima javnog informisanja.

Za davanje informacija i podataka o radu ATS sredstvima javnog informisanja nadležan je direktor ATS, odnosno lice koje on ovlasti pisanim ovlašćenjem.

XI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 41

Zaposleni u Akreditacionom telu Srbije nastavljaju da rade u ATS, a svoja prava i obaveze ostvaruju u skladu sa zakonom i opštim aktima ATS.

Član 42

Postojeći organi Akreditacionog tela Srbije nastavljaju da obavljaju poslove organa ATS do isteka mandata na koji su imenovani, odnosno do imenovanja organa ATS, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

Stručna tela nastavljaju da rade do obrazovanja novih stručnih tela, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

Član 43

Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".