PRAVILNIK
O RESURSNOM CENTRU

("Sl. glasnik RS", br. 80/2021)

Predmet pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuju se bliži uslovi za sticanje statusa resursnog centra, organizovanje rada i prestanak važenja statusa.

Resursni centar

Član 2

Resursni centar je javna ustanova obrazovanja i vaspitanja koja, u skladu sa zakonom, pruža stručnu podršku deci, učenicima i odraslima kojima je zbog smetnji u razvoju i invaliditeta, specifičnih teškoća u učenju, socijalne uskraćenosti, rizika od ranog napuštanja školovanja i drugih razloga (u daljem tekstu: osetljive grupe), potrebna dodatna podrška za inkluzivno obrazovanje i vaspitanje u drugim ustanovama obrazovanja i vaspitanja i porodici, kao i podršku zaposlenima u drugim ustanovama obrazovanja i vaspitanja i roditeljima, odnosno drugim zakonskim zastupnicima (u daljem tekstu: roditelji) dece i učenika kojima se pruža dodatna podrška.

Cilj uspostavljanja resursnog centra je unapređivanje kvaliteta inkluzivnog obrazovanja i vaspitanja i povećanje dostupnosti dodatne podrške deci, učenicima, odraslima, porodici i zaposlenima u drugim ustanovama obrazovanja i vaspitanja.

Poslovi resursnog centra

Član 3

Resursni centar, u skladu sa zakonom, obavlja poslove:

1) pružanja stručne podrške deci, učenicima i odraslima iz osetljivih grupa u drugoj ustanovi obrazovanja i vaspitanja i porodici, kroz obezbeđivanje podrške za rešavanje složenih obrazovnih situacija i izgrađivanje specifičnih veština koje doprinose funkcionalnosti i socijalnom uključivanju;

2) pružanja stručne pomoći i podrške vaspitačima, nastavnicima, stručnim saradnicima i direktorima u drugim javnim ustanovama u oblastima: planiranja i ostvarivanja dodatne podrške, korišćenju asistivne tehnologije, prilagođavanja strategija učenja, didaktičkog materijala i učila, izradi i realizaciji plana tranzicije, prilagođavanja okruženja u skladu sa potrebama deteta, učenika i odraslog;

3) vršenja procene adekvatne vrste i tipa asistivne tehnologije, stručnog savetovanja i podrške prilikom izbora, nabavke i primene asistivne tehnologije za dete, učenika ili odraslog za koga je utvrđena potreba za dodatnom podrškom u vidu asistivne tehnologije;

4) obezbeđivanja održavanja i ustupanja asistivne tehnologije deci, učenicima i odraslima na korišćenje;

5) praćenja savremenih pristupa u radu i razvijanja inovativnih tehnoloških rešenja kao odgovor na potrebe korisnika resursnog centra;

6) pružanja stručne podrške na zahtev interresorne komisije u postupku procene potrebe za dodatnom podrškom;

7) saradnje sa drugim resursnim centrima, školama za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, zdravstvenim ustanovama, Fondom za zdravstveno osiguranje i ustanovama dečje i socijalne zaštite radi obezbeđivanja dodatne podrške koja nije dostupna na teritoriji jedinice lokalne samouprave (u daljem tekstu: JLS) i drugim ustanovama u skladu sa zakonom;

8) pružanja podrške timovima za profesionalnu orijentaciju u osnovnim školama, odnosno timovima za karijerno vođenje i savetovanje u srednjim školama;

9) pružanja usluge profesionalne orijentacije i karijernog vođenja i savetovanja učenicima i odraslima.

Na poslovima iz stava 1. resursni centar može da sarađuje sa visokoškolskim i naučno-istraživačkim ustanovama i drugim organizacijama.

Status resursnog centra

Član 4

Status resursnog centra može da stekne javna ustanova koja ostvaruje izuzetne rezultate u realizaciji inkluzivnog obrazovanja i vaspitanja u skladu sa opštim principima i ciljevima obrazovanja i vaspitanja, odnosno vaspitanja i obrazovanja i doprinosi razvoju inkluzivne prakse kroz stručnu pomoć obrazovno-vaspitnim ustanovama i zaposlenima u ustanovi i dodatnu podršku deci, učenicima i odraslima u skladu sa zakonom.

Uslovi za sticanje statusa resursnog centra

Član 5

Ustanova iz člana 4. ovog pravilnika može da stekne status resursnog centra ako:

1) ispunjava uslove u pogledu kvaliteta rada ustanove;

2) ispunjava uslove u pogledu opremljenosti;

3) ispunjava uslove u pogledu ljudskih resursa;

4) ostvaruje saradnju sa drugim javnim ustanovama, JLS, nadležnim zdravstvenim ustanovama i ustanovama dečje i socijalne zaštite.

Kvalitet rada ustanove

Član 6

Status resursnog centra može da stekne ustanova koja je:

1) ocenjena za ukupni kvalitet rada ocenom 3 ili 4 u poslednjem ciklusu spoljašnjeg vrednovanja u skladu sa pravilnikom kojim se uređuju standardi kvaliteta rada ustanova i pravilnikom kojim se uređuje vrednovanje kvaliteta rada ustanova, i ukoliko je:

(1) u potpunosti ostvarila sve standarde u oblasti Podrška učenicima;

(2) ostvarila aritmetičku sredinu nivoa ostvarenosti standarda najmanje 3 u oblasti Nastava i učenje i Organizacija rada škole, upravljanje ljudskim i materijalnim resursima, odnosno Organizacija rada škole i rukovođenje i Resursi;

(3) u potpunosti ostvarila sve standarde za predškolsku ustanovu u oblasti Podrška deci i porodici i ostvarila aritmetičku sredinu nivoa ostvarenosti standarda najmanje 3 u ostalim oblastima kvaliteta;

2) ostvarila inovativnu praksu na efektivan i kvalitetan način koji je vidljiv u priloženim dokazima.

Ako nije izvršeno spoljašnje vrednovanje ustanove koja je podnela zahtev za sticanje statusa resursnog centra, spoljašnje vrednovanje će se sprovesti na zahtev ministra nadležnog za poslove obrazovanja i vaspitanja u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva, u skladu sa pravilnikom kojim se uređuje vrednovanje kvaliteta rada ustanova.

Uslove iz stava 1. ovog člana ustanova dokazuje dostavljanjem izveštaja o spoljašnjem vrednovanju kvaliteta i dokaza o inovativnoj praksi.

U slučaju iz stava 2. ovog člana, postupak po zahtevu za sticanje statusa resursnog centra nastavlja se nakon donošenja izveštaja o spoljašnjem vrednovanju kvaliteta rada.

Prostorni uslovi i opremljenost

Član 7

Ustanova iz člana 4. ovog pravilnika treba da ima odgovarajuće prostorne uslove i opremljenost za obavljanje poslova resursnog centra iz člana 3. ovog pravilnika.

Prostor i oprema iz stava 1. ovog člana treba da budu pristupačni u skladu sa propisima o planiranju i izgradnji.

Uslov iz st. 1. i 2. ovog člana ustanova dokazuje u elaboratu iz člana 10. stav 1. tačka 2) ovog pravilnika.

Ljudski resursi

Član 8

Ustanova iz člana 4. ovog pravilnika ispunjava uslove za sticanje statusa resursnog centra ukoliko u prethodne tri školske godine:

1) ima najmanje 70% zaposlenih koji imaju iskustva u neposrednom radu sa decom, učenicima ili odraslima iz osetljivih grupa;

2) ima najmanje 70% zaposlenih koji su savladali akreditovane programe stručnog usavršavanja iz oblasti inkluzivnog obrazovanja i vaspitanja u ukupnom trajanju od minimum 50 sati;

3) ima najmanje 10% zaposlenih koji su u oblastima koje se odnose na inkluzivno obrazovanje i vaspitanje realizovali neki od oblika stručnog usavršavanja u skladu sa pravilnikom kojim se uređuje stručno usavršavanje nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika ili koji ispunjavaju uslov za mentora pripravnika, ili koji imaju objavljene publikacije iz oblasti inkluzije i inkluzivnog obrazovanja i vaspitanja;

4) ima zaposlene koji su učestvovali na međunarodnim i domaćim stručnim skupovima na kojima su prikazivali sopstvena iskustva iz domena inovativne prakse inkluzivnog obrazovanja i vaspitanja ili su na drugi način učestvovali u horizontalnom učenju (objavljivanje primera dobre inkluzivne prakse u stručnim časopisima i specijalizovanim internet stranicama i sl.).

Uslove iz stava 1. ovog člana za svoje zaposlene ustanova dokazuje dostavljanjem:

1) strukture učenika u odeljenjima, osim javne ustanove za obrazovanje odraslih;

2) izveštaja o implementaciji dodatne podrške u inkluzivnom obrazovanju i vaspitanju;

3) izveštaja o realizaciji plana stručnog usavršavanja;

4) dokazom da su prošli obuku za mentore pripravnika, odnosno da su bili mentori u okviru projekta koje je sprovodilo ministarstvo nadležno za poslove obrazovanja i vaspitanja (u daljem tekstu: Ministarstvo), dokazom da su autori ili voditelji akreditovanih programa stručnog usavršavanja u oblasti inkluzije;

5) dokazom o učešću na međunarodnim ili domaćim stručnim skupovima.

Saradnja sa drugim ustanovama, JLS, nadležnim zdravstvenim ustanovama i ustanovama dečje i socijalne zaštite

Član 9

Ustanova iz člana 4. ovog pravilnika, ispunjava uslov iz člana 5. tačka 4), ukoliko:

1) u najmanje tri prethodne školske godine pruža podršku za realizaciju inkluzivnog obrazovanja u najmanje 10 ustanova obrazovanja i vaspitanja u toku radne, odnosno školske godine;

2) ima zaključene sporazume o saradnji ili razvijenu praksu o saradnji sa drugim obrazovno-vaspitnim ustanovama, JLS, nadležnim zdravstvenim ustanovama i ustanovama dečje i socijalne zaštite o saradnji na pružanju dodatne podrške.

Uslov iz stava 1. ovog člana ustanova dokazuje dostavljanjem sporazuma o saradnji ili izjavom nadležnog organa obrazovno-vaspitne ustanove, JLS, zdravstvene ustanove i ustanove dečje i socijalne zaštite o ostvarenoj saradnji u dodatnoj podršci, kao i izjavom da će tu saradnju nastaviti i nakon što ustanova stekne status resursnog centra.

Podnošenje zahteva za sticanje statusa resursnog centra

Član 10

Zahtev za sticanje statusa resursnog centra ustanova podnosi Ministarstvu najkasnije do 30. aprila tekuće godine za narednu školsku godinu.

Uz zahtev iz stava 1. ovog člana, ustanova dostavlja:

1) odluku organa upravljanja o sticanju statusa resursnog centra koja sadrži mišljenje saveta roditelja (osim ustanova za obrazovanje odraslih) i nastavničkog veća;

2) elaborat o ispunjenosti uslova za sticanje statusa resursnog centra;

3) razvojni plan ustanove;

4) izveštaj o spoljašnjem vrednovanju kvaliteta rada ustanove za poslednji ciklus;

5) izveštaj o realizaciji plana stručnog usavršavanja;

6) izveštaj o implementaciji dodatne podrške u inkluzivnom obrazovanju i vaspitanju;

7) sporazume o saradnji u skladu sa članom 9. ovog pravilnika.

Elaborat iz stava 2. tačka 2) ovog člana sadrži: opis stanja, prikaza najznačajnijih rezultata ustanove u realizaciji inkluzivnog obrazovanja i vaspitanja, plan realizacije poslova resursnog centra, realizatore, specifikaciju prostorija i opreme koja će se koristiti za realizaciju poslova resursnog centra i način na koji je obezbeđena pristupačnost prostorija ustanove.

Ustanova iz člana 6. stav 2. ovog pravilnika dostavlja dokumentaciju potrebnu za sprovođenje spoljašnjeg vrednovanja, u skladu sa pravilnikom kojim se uređuje vrednovanje kvaliteta rada ustanova.

Organizacija rada resursnog centra

Član 11

Ustanova koja je stekla status resursnog centra obrazuje unutrašnju organizacionu jedinicu za organizaciju i obavljanje poslova iz člana 3. ovog pravilnika.

Direktor ustanove imenuje pomoćnika direktora za unutrašnju organizacionu jedinicu u skladu sa pravilnikom kojim se utvrđuju kriterijumi i standardi za finansiranje ustanove.

Za obavljanje poslova iz člana 3. ovog pravilnika resursni centar osniva mobilne timove.

Pored zaposlenih, za realizaciju poslova iz člana 3. ovog pravilnika resursni centar može da obezbedi saradnju sa stručnjacima iz drugih oblasti i praktičarima u oblasti inkluzivnog obrazovanja i vaspitanja iz drugih obrazovnih ustanova, nadležnih zdravstvenih ustanova i ustanova dečje i socijalne zaštite.

Ostvarivanje aktivnosti resursnog centra planira se školskim, odnosno predškolskim programom i godišnjim planom rada ustanove.

Resursni centar, u okviru redovnog godišnjeg izveštavanja ustanove, priprema poseban godišnji izveštaj o realizaciji poslova iz člana 3. ovog pravilnika, koji dostavlja Ministarstvu u roku od 15. dana od dana završetka školske, odnosno radne godine.

Prestanak važenja statusa resursnog centra

Član 12

Ustanovi prestaje važenje statusa resursnog centra:

1) na obrazloženi zahtev ustanove;

2) ukoliko se na osnovu izveštaja spoljašnjeg vrednovanja, utvrdi da ustanova ne održava postignut nivo kvaliteta;

3) ukoliko ne obavlja poslove u skladu sa ovim pravilnikom;

4) ukoliko se zabrani rad ustanove u skladu sa zakonom;

5) ukoliko se ustanova ukine, u skladu sa zakonom.

Prelazna odredba

Član 13

Ustanova koja stekne status resursnog centra uskladiće statut, organizaciju i način rada sa ovim pravilnikom u roku od šest meseci od dana dostavljanja rešenja o sticanju statusa resursnog centra.

Izuzetno od člana 10. stav 1. ovog pravilnika, zahtev za sticanje statusa resursnog centra od školske, odnosno radne 2021/2022. godine, ustanova iz člana 4. ovog pravilnika može podneti u skladu sa ovim pravilnikom najkasnije do 30. septembra 2021. godine.

Završna odredba

Član 14

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".