ODLUKAO PRAVIMA I USLUGAMA U SOCIJALNOJ ZAŠTITI GRADA VRŠCA("Sl. list grada Vršca", br. 11/2021) |
Odlukom o pravima i uslugama u socijalnoj zaštiti grada Vršca (u daljem tekstu: Odluka) utvrđuju se prava i usluge u socijalnoj zaštiti za čije je ostvarivanje nadležan grad Vršac.
Svi pojmovi u ovoj odluci upotrebljeni u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodni rod.
Svaki pojedinac i porodica kojima je neophodna društvena pomoć i podrška radi savladavanja socijalnih i životnih teškoća i stvaranje uslova za zadovoljenje osnovnih životnih potreba imaju pravo na socijalnu zaštitu u skladu sa zakonom, u visini, pod uslovima i na način utvrđen ovom odlukom i u skladu sa materijalnim i drugim mogućnostima grada.
Prava na socijalnu zaštitu obezbeđuju se pružanjem usluga socijalne zaštite i materijalnom podrškom.
Prava utvrđena ovom odlukom vezana su za ličnost i ne mogu se prenositi.
Korisnik prava na usluge socijalne zaštite i mere materijalne podrške jeste pojedinac, odnosno porodica koja se suočava s preprekama u zadovoljavanju potreba, usled čega ne može da dostigne ili da održi kvalitet života, ili koja nema dovoljno sredstava za podmirenje osnovnih životnih potreba, a ne može da ih ostvari svojim radom, prihodom od imovine ili iz drugih izvora.
Porodicom u smislu ostvarivanja prava na mere materijalne podrške smatraju se supružnici i vanbračni partneri, deca i srodnici u pravoj liniji bez obzira na stepen srodstva, kao i srodnici u pobočnoj liniji do drugog stepena srodstva, pod uslovom da žive u zajedničkom domaćinstvu.
Lice koje je zaključilo ugovor o doživotnom izdržavanju ne može da ostvari prava iz ove odluke, kao ni pojedinac, odnosno član porodice koji je sposoban za rad, ukoliko odbije ponuđeno zaposlenje, radno angažovanje na privremenim, povremenim i sezonskim poslovima, stručno osposobljavanje, prekvalifikaciju, dokvalifikaciju.
Korisnici prava na socijalnu zaštitu su građani koji imaju prebivalište na teritoriji grada Vršca.
Izuzetno, pravo na socijalnu zaštitu u skladu sa odredbama ove odluke priznaje se i:
• licima koja imaju boravište na teritoriji grada/opštine koja se nađu u stanju potrebe za uslugama socijalne zaštite i merama materijalne podrške;
• licima koja se nađu u skitnji ili im je iz drugih razloga potrebno obezbediti pravo na socijalnu zaštitu;
• korisnicima socijalnih usluga koji imaju prebivalište na teritoriji drugih opština, u skladu sa odredbama međuopštinskog sporazuma o pružanju usluga socijalne zaštite;
• stranim državljanima i licima bez državljanstva u potrebi za socijalnom zaštitom, u skladu sa Zakonom i međunarodnim ugovorima.
Postupak za ostvarivanje prava na socijalnu zaštitu
Na postupak za ostvarivanje prava na usluge socijalne zaštite i mere materijalne podrške predviđene ovom odlukom, primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak, ako Zakonom o socijalnoj zaštiti nije drugačije određeno.
Sredstva za pokriće troškova postupka za ostvarivanje prava iz ove odluke obezbeđuju se u budžetu grada Vršca i te troškove ne snose građani.
Saradnja u obezbeđivanju prava na socijalnu zaštitu
Grad Vršac u obezbeđivanju prava građana na socijalnu zaštitu sarađuje sa ustanovama i drugim oblicima organizovanja utvrđenih zakonom/ima preko kojih obavljaju delatnost: pružaocima usluga socijalne zaštite, ustanovama predškolskog, osnovnog, srednjeg i visokog obrazovanja; zdravstvenim ustanovama, policijom, pravosudnim i drugim državnim organima, udruženjima i drugim pravnim i fizičkim licima.
Svrha usluga socijalne zaštite
Usluge socijalne zaštite su aktivnosti pružanja podrške i pomoći pojedincu i porodici radi poboljšanja, odnosno očuvanja kvaliteta života, otklanjanja ili ublažavanja rizika nepovoljnih životnih okolnosti, kao i stvaranja mogućnosti da samostalno žive u društvu.
II PRAVA I USLUGE U SOCIJALNOJ ZAŠTITI
Prava u socijalnoj zaštiti predstavljaju različite oblike materijalne podrške u cilju obezbeđivanja egzistencijalnog minimuma i podrške socijalnoj integraciji pojedinca i porodice.
Prava utvrđena ovom Odlukom su:
1. pravo na jednokratnu pomoć;
2. pravo na opremu korisnika za smeštaj u ustanovu ili drugu porodicu;
3. pravo na putne troškove i ishranu prolaznika;
4. pravo na naknadu troškova sahrane;
5. pravo na materijalnu podršku - narodna kuhinja.
Usluge u socijalnoj zaštiti su aktivnosti pružanja podrške i pomoći građanima i njihovim porodicama radi poboljšanja, odnosno očuvanja kvaliteta života, otklanjanja ili ublažavanja rizika, nepovoljnih životnih okolnosti, kao i razvoja potencijala korisnika za samostalan život.
Usluge koje se utvrđuju ovom Odlukom su:
A - Dnevne usluge:
1. pomoć i nega u kući za odrasla i stara lica;
2. usluge Klubova za stare;
3. usluge ličnog pratioca deteta;
4. klub hranitelja;
5. mobilni tim za hitne intervencije.
B - Savetodavne-terapijske i socijalno-edukativne usluge:
6. savetovalište za brak i porodicu;
7. postpenalna zaštita.
V - Usluge podrške za samostalan život:
8. stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju;
9. usluge personalne asistencije;
10. kamp za socijalizaciju i rehabilitaciju dece iz socijalno ugroženih porodica;
G - Usluge smeštaja:
11. prihvatna stanica i prihvatilište.
D - Inovativne usluge:
12. inovativna usluga Mobilne jedinice za socijalno uključivanje Roma i Romkinja;
13. usluga senzorne integracije;
14. usluga prevoza dece sa invaliditetom.
E - Ostale usluge:
15. troškovi rada Komisije za procenu potreba za pružanje dodatne obrazovne, zdravstvene ili socijalne podrške detetu ili učeniku;
16. usluge socijalnog rada vezane za ostvarivanje ovih i drugih prava utvrđenih zakonom i ovom Odlukom.
III PRAVA U SOCIJALNOJ ZAŠTITI
Pravo na jednokratnu pomoć može se priznati pojedincu ili porodici koji se iznenada ili trenutno nađu u stanju socijalne potrebe, koju ne mogu sami prevazići i može se realizovati u:
1. naturi;
2. novčanom iznosu.
Jednokratna pomoć se priznaje posebno u sledećim slučajevima:
- pribavljanja lične dokumentacije radi ostvarivanja prava u oblasti socijalne zaštite;
- zadovoljavanja osnovnih životnih potreba (nabavka namirnica, ogreva, higijenski paket);
- nabavke lekova, medicinskih pomagala i pomoći u lečenju,
- nabavke udžbenika i školskog pribora za decu koja se redovno školuju;
- izlaska mladih iz sistema socijalne zaštite;
- izlaska žrtava nasilja u porodici iz Prihvatilišta;
- drugih vanrednih situacija, kada se ne može prevazići stanje socijalne potrebe, a prema proceni stručnog radnika odnosno voditelja slučaja.
Iznos jednokratne novčane pomoći ne može biti veći od iznosa prosečne zarade po zaposlenom u na teritoriji grada Vršca u mesecu koji prethodi mesecu u kome se vrši isplata.
Jednokratna novčana pomoć se isplaćuje pojedincu ili porodici jednom u toku godine.
Izuzetno ovo pravo može biti priznato i više puta, ukoliko nije ostvaren pun iznos, za mesec u kojem je već isplaćena novčana pomoć čiji ukupan iznos ne može preći dozvoljeni maksimum.
Postupak ostvarivanja prava u naturi sprovodi Centar za socijalni rad.
2. PRAVO NA OPREMU KORISNIKA ZA SMEŠTAJ U USTANOVU ILI DRUGU PORODICU
Pravo na opremu korisnika za smeštaj u ustanovu ili drugu porodicu se priznaje licu koje se smešta:
- u ustanovu socijalne zaštite;
- u drugu porodicu,
pod uslovom da nema opremu, niti je može obezbediti, a ne mogu mu je obezbediti ni srodnici koji su, prema propisima o porodičnim odnosima, dužni da učestvuju u njegovom izdržavanju.
Oprema korisnika obuhvata nabavku najnužnije odeće, obuće, naknadu troškova za prevoz korisnika do ustanove, odnosno porodice i druge nužne troškove po proceni Centra za socijalni rad. Pravo na opremu korisnika može se priznati u iznosu stvarnih troškova, a najviše do iznosa prosečne mesečne neto zarade po zaposlenom, ostvarene u na teritoriji grada Vršca poznate u momentu odlučivanja o pravu. O pravu na opremu za smeštaj korisnika u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu, odlučuje Centar za socijalni rad.
3. PRAVO NA PUTNE TROŠKOVE I ISHRANU PROLAZNIKA
Pravo na putne troškove i ishranu prolaznika priznaje se licu koje se nađe na teritoriji grada Vršca, van svog prebivališta/boravišta, u stanju socijalne potrebe, za povratak u mesto prebivališta/ boravišta ili za odvođenje u prihvatilište. Licu koje nije u stanju da se samo vrati u mesto prebivališta/boravišta određuje se pratilac.
Novčani iznos za realizaciju ovog prava određuje se:
- za prevoz, u visini stvarnih troškova;
- za ishranu, do 10% od osnovice za utvrđivanje novčane socijalne pomoći.
Centar za socijalni rad potražuje sredstva za ostvareno pravo od Centara za socijalni rad sa područja na kome lice ima prebivalište/boravište.
Pravo na troškove sahrane može se priznati:
- za lica bez prihoda smeštena u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu za čiji smeštaj troškove snosi budžet Republike Srbije;
- za korisnike prava na novčanu socijalnu pomoć u skladu sa Zakonom;
- za lica neutvrđenog identiteta;
- za lica koja nemaju srodnike koji su po zakonu obavezni na izdržavanje;
- za lica koja imaju srodnike za koje je Centar za socijalni rad utvrdio da nisu u mogućnosti da snose troškove sahranjivanja;
- za lica nepoznatog prebivališta/boravišta, koja se u trenutku smrti nađu na području grada Vršca;
- izuzetno za lica koja nisu u sistemu socijalne zaštite, a nalazila su se u stanju socijalne potrebe po proceni Centra za socijalni rad.
Pravo na troškove sahrane može se priznati izuzetno uz priložene dokaze o stvarnim troškovima, licu koje je izvršilo sahranjivanje.
Naknada troškova sahrane se utvrđuje u visini stvarnih troškova učinjenih za nabavku najneophodnije pogrebne opreme (sanduk najniže vrednosti, pokrov, krst sa natpisom) prevoz pokojnika, sahranjivanje, grobno mesto i taksu za grobno mesto i ne može biti veće od ukupne cene utvrđene putem javnog tendera.
O pravu na troškove sahrane odlučuje Centar za socijalni rad.
Pogrebna preduzeća ili preduzetnici koji vrše sahranu i izdaju opremu, biraju se putem javnog tendera za svaku fiskalnu godinu i to posebno za Vršac, a posebno za naseljena mesta.
5. PRAVO NA MATERIJALNU PODRŠKU - NARODNA KUHINJA
Narodna kuhinja obuhvata obezbeđivanje besplatnih kuvanih obroka u Vršcu i naseljenim mestima grada za korisnike čije svojstvo utvrđuju stručni radnici Centra za socijalni rad grada Vršca. Stručni radnici CSR grada Vršca izdaju dokument - uputnicu na osnovu koga lica ostvaruju pravo na narodnu kuhinju i to su:
- Korisnici prava na novčanu socijalnu pomoć sa troje i više dece u neograničenom trajanju
- Korisnici NSP koji su radno nesposobna lica po godinama starosti ili odlukom komisije RF PIO
- Sva druga lica koja se nađu u stanju socijalne potrebe ili u trenutnom stanju socijalne potrebe, u skladu sa zakonom a po proceni stručnih radnika Centra za socijalni rad grada Vršca.
Materijalna podrška u obliku narodne kuhinje tj. besplatnih kuvanih obroka ostvaruje se u gradu i u naseljenim mestima grada svakog radnog dana u mesecu osim vikenda (subota i nedelja), državnih i drugih praznika.
Pripremu besplatnih kuvanih obroka i distribuciju u gradu i naseljenim mestima gde postoje uslovi za to, vrši Crveni krst Vršac u skladu sa sredstvima obezbeđenim u budžetu grada Vršca o čemu se zaključuje ugovor.
IV USLUGE U SOCIJALNOJ ZAŠTITI
1. POMOĆ I NEGA U KUĆI ZA ODRASLA I STARA LICA
Usluga pomoć i nega u kući za odrasla lica obezbeđuje socijalnu podršku i zadovoljenje svakodnevnih životnih potreba korisnika u njegovom stanu ili kući.
Korisnici usluge pomoć i nega u kući mogu biti lica starija od 65 godina sa umanjenim psihofizičkim sposobnostima, zbog čega ne mogu da se staraju o sebi, a žive sami, nemaju srodnike ili su njihovi srodnici sprečeni da pružaju porodično staranje.
Izuzetno, uslugu pomoć i nega u kući mogu ostvariti i lica mlađa od 65 godina, ukoliko su nesposobna za rad i samoposluživanje i nemaju porodično staranje.
Pomoć i nega u kući sadrži sledeće usluge:
1. usluge lične higijene;
2. pomoć u održavanju higijene stana i obavljanju neophodnih kućnih poslova;
3. medicinsko-tehničke usluge;
4. rehabilitacija;
5. socijalne usluge.
Normativi i standardi za obavljanje poslova u kući, kriterijumi i merila za utvrđivanje cene usluga i učešće korisnika u troškovima pomoći i nege u kući utvrđuju se Pravilnikom koji donosi Upravni odbor Centra za socijalni rad, uz saglasnost Gradskog veća Vršca.
2. USLUGE KLUBOVA ZA STARA LICA
Usluge kluba mogu koristiti sva stara lica preko 60 godina sa teritorije grada Vršca na preporuku Centra za socijalni rad, drugih socijalnih aktera i po ličnom izboru.
U Klubovima za stare svakodnevno se organizuje:
• boravak članova Kluba u prostorijama uz mogućnost korišćenja štampe, sredstava informisanja i drugih društvenih igara;
• rad po sekcijama, a prema interesovanjima i sposobnostima starih;
• tematske javne tribine i kulturnozabavni sadržaj;
• socijalno-zaštitne i zdravstvene aktivnosti članova.
Poslovi organizovanja Klubova za stare poveravaju se Centru za socijalni rad, a regulišu se posebnim Pravilnikom o radu klubova za stare koji donosi Centar za socijalni rad.
3. USLUGE LIČNOG PRATIOCA DETETA
Usluga ličnog pratioca deteta pruža se detetu sa invaliditetom, odnosno sa smetnjama u razvoju, kome je potrebna podrška za zadovoljavanje osnovnih potreba u svakodnevnom životu u oblasti kretanja, održavanja lične higijene, hranjenja, oblačenja i komunikacije sa drugima, pod uslovom da je uključeno u vaspitno-obrazovnu ustanovu, odnosno školu, do kraja redovnog školovanja, uključujući završetak srednje škole.
Svrha angažovanja ličnog pratioca je pružanje detetu odgovarajuće individualne praktične podrške radi uključivanja u redovno školovanje i aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.
Aktivnosti ličnog pratioca deteta planiraju se i realizuju u skladu sa individualnim potrebama deteta u oblasti kretanja, održavanja lične higijene, hranjenja, oblačenja i komunikacije sa drugima.
Usluga ličnog pratioca deteta utvrđuje se u skladu sa mišljenjem Komisije za procenu potreba za dodatnom obrazovnom, zdravstvenom i socijalnom podrškom detetu, učeniku i odraslom (Interresorna komisija).
Na ime angažovanja pratioca, u budžetu grada Vršca, biće obezbeđena sredstva za isplatu po školskom danu, najviše do minimalne cene rada uvećane za pripadajuće poreze i doprinose, kao i troškove putovanja.
Posebnim Pravilnikom o radu ličnog pratioca deteta bliže se regulišu prava, obaveze i postupci u usluzi ličnog pratioca deteta.
Klub hranitelja funkcioniše u cilju realizovanja realne potrebe za povećanjem kapaciteta hraniteljskih porodica kroz usvajanje dodatnih zvanja i veština u radu sa korisnicima u hraniteljstvu kao obliku usluge u socijalnoj zaštiti kod 42 hraniteljske porodice. Klubske aktivnosti su najjeftiniji i najprimereniji oblik kontinuiranog praćenja, usavršavanja i primene najnovijih metoda rada sa korisnicima hraniteljskih usluga.
5. MOBILNI TIM ZA HITNE INTERVENCIJE
Usluge socijalne zaštite u vidu neodložnih intervencija radi osiguranja bezbednosti u situacijama koje ugrožavaju život, zdravlje i razvoj korisnika obezbeđuju se 24 sata dnevno.
Usluge neodložne intervencije pruža Centar za socijalni rad uz obaveznu saradnju sa drugim nadležnim organima i službama, a naročito:
• žrtava različitih oblika nasilja;
• zbrinjavanja lica u stanju socijalne potrebe kojima je neophodno hitno zbrinjavanje i u drugim slučajevima utvrđenim zakonom.
Posebnim Pravilnikom o radu mobilnog tima bliže se regulišu prava, obaveze i postupci u radu mobilnog tima.
B - SAVETODAVNO-TERAPIJSKE I SOCIJALNO-EDUKATIVNE USLUGE
6. SAVETOVALIŠTE ZA BRAK I PORODICU
Savetovalište za brak i porodicu obezbeđuje stručnu pomoć i podršku pojedincima i porodicama u krizi, kroz savetodavno terapijski rad, socijalno edukativne i informativne usluge u cilju unapređenja porodičnih odnosa, rešavanja životnih teškoća, kako bi se sprečili socijalni problemi i ublažile posledice.
Korisnici usluge Savetovališta mogu biti lica sa prebivalištem/boravištem na području grada Vršca. Usluge Savetovališta mogu se koristiti po preporuci/uputu Centra za socijalni rad, institucija obrazovanja, zdravstvene i socijalne zaštite, pravosudnih organa i samoinicijativnim dolaskom.
Usluge Savetovališta mogu koristiti i lica sa prebivalištem/boravištem van područja opštine po uputu nadležnog Centra za socijalni rad. Međusobna prava i obaveze opštine, pružaoca usluge i uputnog centra regulišu se posebnim ugovorom.
Posebnim Pravilnikom bliže se reguliše rad savetovališta.
Postpenalna zaštita sprovodila bi se prema maloletnicima i mlađim punoletnim licima koja su kao maloletnici bili upućeni u vaspitnu ustanovu ili vaspitno popravni dom.
Finansiranje ovog oblika zaštite vrši se iz budžeta grada Vršca i to do visine od 50% od prosečne zarade ostvarene u privredi Republike i to u mesecu za koji se vrši isplata.
Ovaj vid zaštite sprovodi se najduže 6 meseci prema posebnom stručnom programu koji sprovodi služba za zaštitu dece, odnosno voditelj slučaja određen za maloletničku delikvenciju.
V - USLUGE PODRŠKE ZA SAMOSTALAN ŽIVOT
8. STANOVANJE UZ PODRŠKU ZA MLADE KOJI SE OSAMOSTALJUJU
Uslugom Stanovanja uz podršku za mlade koji se osamostaljuju obezbeđuje se vremenski ograničeno stanovanje i stručna podrška u razvijanju veština neophodnih za potpuno osamostaljivanje i uključivanje u zajednicu. Ova usluga se obezbeđuje, u namenski opredeljenim prostorima, mladima koji se osamostaljuju po prestanku smeštaja u ustanovi socijalne zaštite ili u hraniteljskoj porodici, pod uslovom da ne mogu da se vrate u biološku ili srodničku porodicu niti su u mogućnosti da započnu samostalan život, ali je izvesno da uz podršku mogu da preuzmu odgovornost i žive samostalno.
Usluga stanovanja uz podršku priznaje se mladima sa područja opštine, a izuzetno se može priznati i korisnicima van teritorije grada ako prostorni kapaciteti nisu popunjeni, na osnovu posebnog ugovora koji zaključuju Centar za socijalni rad, pružalac usluge i uputni organ.
Ova usluga se obezbeđuje u trajanju do jedne godine, a u izuzetnim slučajevima u trajanju do 15 meseci, prema proceni Centra za socijalni rad koji prati korisnika.
Sredstva za troškove tekućeg održavanja stambenih jedinica obezbeđuje grad Vršac. Sredstva za pokriće troškova stanovanja (električna energija, voda i kanalizacija, grejanje, čistoća, građevinsko zemljište) obezbeđuju srazmerno korisnici usluge stanovanja.
Visinu učešća korisnika u troškovima stanovanja utvrđuje Centar za socijalni rad na osnovu stvarnih troškova i broja korisnika.
Za nepopunjen kapacitet troškove obezbeđuje grad Vršac.
Međusobna prava i obaveze korisnika i Centra za socijalni rad, Opštine i uputnog organa uređuju se posebnim ugovorom.
Bliže odredbe o stanovanju uz podršku regulišu se Pravilnikom, Odlukom o kućnom redu korisnika i drugim aktima.
9. USLUGE PERSONALNE ASISTENCIJE
Usluge personalne asistencije dostupne su punoletnim licima sa invaliditetom sa procenjenim I ili II stepenom podrške, koja ostvaruju pravo na uvećani dodatak za tuđu negu i pomoć, imaju sposobnost za samostalno donošenje odluka, radno su angažovana ili aktivno uključena u rad različitih udruženja građana, sportskih društava, političkih stranaka i drugih oblika društvenog angažmana, odnosno uključena su u redovni ili individualni obrazovni program.
Svrha usluge personalne asistencije je pružanje odgovarajuće individualne praktične podrške koja je korisniku neophodna za zadovoljenje ličnih potreba i uključenje u obrazovne radne i društvene aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.
Usluge personalne asistencije ostvaruju se kroz aktivnosti kojima se, u skladu sa svrhom usluge, a u zavisnosti od identifikovanih potreba korisnika obezbeđuje praktična pomoć i podrška.
Personalni asistent angažovan je u radu sa korisnikom, a prema procenjenim potrebama i kapacitetima korisnika, o čemu odlučuje Centar za socijalni rad za grad Vršac rešenjem.
Posebnim Pravilnikom o radu bliže se regulišu prava, obaveze i postupci o usluzi personalne asistencije.
10. KAMP ZA SOCIJALIZACIJU I REHABILITACIJU DECE IZ SOCIJALNO UGROŽENIH PORODICA
Kamp za socijalizaciju i rehabilitaciju dece i socijalno ugroženih porodica je oblik socijalne zaštite i socijalne rehabilitacije, primarno dece iz hraniteljskih porodica i materijalno ugroženih porodica. U kampu se preventivno vrši socijalna rehabilitacija porodica, dece uključenih u kamp, multidisciplinarno se sagledavaju potrebe i uočavaju zdravstvene snage za socijalnu rehabilitaciju porodice. Početkom svake fiskalne godine planiraju se sredstva i određuje broj korisnika za tekuću godinu koji će boraviti u kampu.
11. PRIHVATNA STANICA I PRIHVATILIŠTE
Pravo na smeštaj u prihvatnu stanicu ili prihvatilište imaju lica sa teritorije grada Vršca koja se zateknu u stanju socijalne potrebe i to:
zbog nasilja u porodici, deca i mladi u sukobu sa zakonom, zlostavljana i zanemarena deca porodice u riziku od dezintegracije u razvodnim i postrazvodnim sporovima, porodice koje usled elementarnih nepogoda ostanu bez smeštaja.
Troškove ovakve vrste smeštaja snosiće budžet grada Vršca u celosti a smeštaj ne može biti duži od 30 dana u prihvatnoj stanici i 90 dana u prihvatilištu.
Izuzetno ovo pravo mogu koristiti i lica koja nisu građani na teritoriji grada Vršca a zateknu se u stanju hitne intervencije, ali se ovo pravo ne može priznati duže od dva dana.
12. USLUGE MOBILNE JEDINICE ZA SOCIJALNO UKLJUČIVANJE ROMA I ROMKINJA
Mobilni tim sprovodi zajedničke i koordinativne aktivnosti usmerene na poboljšanje položaja Roma u gradu, i to pre svega:
1) Pruža zajedničku i koordiniranu podršku i pomoć pojedincima i porodicama;
2) Ispituje potrebe romske zajednice u gradu, posebno u oblastima obrazovanja, zdravstvene i socijalne zaštite, zapošljavanja, stanovanja, kao i horizontalnih pitanja diskriminacije, rodne ravnopravnosti u cilju zaštite ljudskih i manjinskih prava;
3) Doprinosi poboljšanju informisanosti Roma i Romkinja o društvenom životu lokalne zajednice;
4) Promoviše i pomaže uključivanje Roma i Romkinja u društveni život lokalne zajednice;
5) Predlaže aktivnosti za unapređenje položaja Roma i Romkinja nadležnim organima, ustanovama i organizacijama;
6) Doprinositi boljoj koordinaciji između nadležnih organa, ustanova i organizacija koje pružaju podršku Romkinjama i Romima;
7) Promoviše interkulturalnost i doprinosi upoznavanju stanovništva Grada Vršca sa romskom zajednicom;
8) Pruža podršku u sprovođenju programa i projekata inkluzije Roma koji sprovode druge institucije, organizacije, međunarodne organizacije;
9) Osnažuje romsku zajednicu da aktivno učestvuje u planiranju i sprovođenju mera inkluzije Roma na lokalnom nivou.
Mobilni tim obrazuje se kao posebno radno telo Skupštine grada u cilju upravljanja strateškim merama za socijalno uključivanje Roma i Romkinja predviđenih nacionalnim i lokalnim strateškim dokumentima i ostvarivanja koordiniranog pristupa i integrisanog pružanja usluga Romima i Romkinjama koji žive i borave na teritoriji grada Vršca.
Članove i zamenike članova Mobilnog tima rešenjem imenuje Gradonačelnik.
13. USLUGA SENZORNE INTEGRACIJE
Usluga senzorne integracije pruža se deci predškolskog uzrasta i učenicima školskog uzrasta sa smetnjama u razvoju i oštećenjem senzorne integracije. Cilj senzorne integracije je podrška i podsticanje harmoničnog razvoja, svrsishodne psihomotorne organizovanosti i podsticanje optimalnih mogućnosti u okviru kapaciteta svakog deteta/učenika. Usluga se pruža deci i učenicima na osnovu mišljenja Interresorne komisije za procenu potreba za pružanjem dodatne obrazovne, zdravstvene i socijalne podrške (IRK) u Vršcu. Usluga se realizuje u skladu sa Pravilnikom o dodatnoj obrazovnoj, zdravstvenoj i socijalnoj podršci detetu, učeniku i odraslom. Usluga je besplatna za navedene korisnike.
14. USLUGA PREVOZA DECE SA INVALIDITETOM
Svrha angažovanja prevoza dece sa invaliditetom je pružanje pomoći detetu radi uključivanja u redovno školovanje i aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.
O ostvarivanju prava na uslugu prevoza dece sa invaliditetom, rešenjem odlučuje Centar za socijalni rad za grad Vršac, a na osnovu mišljenja Komisije za procenu potreba za dodatnom obrazovnom, zdravstvenom i socijalnom podrškom detetu, učeniku i odraslom (Interresorna komisija).
Za plaćanje troškova prevoza dece sa invaliditetom sredstva se obezbeđuju u budžetu grada Vršca za svaku tekuću godinu.
15. TROŠKOVI RADA KOMISIJE ZA PROCENU POTREBA ZA PRUŽANJE DODATNE OBRAZOVNE, ZDRAVSTVENE ILI SOCIJALNE PODRŠKE DETETU ILI UČENIKU
Troškovi komisije za procenu potreba za pružanje dodatne obrazovne, zdravstvene ili socijalne podrške detetu ili učeniku radi po posebnom Pravilniku i finansira se iz budžeta grada Vršca.
16. USLUGE SOCIJALNOG RADA VEZANE ZA OSTVARIVANJE OVIH PRAVA I DRUGIH PRAVA UTVRĐENIH ZAKONOM I OVOM ODLUKOM
Usluge socijalnog rada vezane za ostvarivanje ovih prava utvrđenih ovom Odlukom, pruža Centar za socijalni rad za grad Vršac, a odluke se smatraju kao preventivna delatnost, dijagnostika, tretman, savetodavno terapijski rad i slično. U okviru ove usluge priznaju se i troškovi utvrđeni zakonom, a to su: troškovi veštačenja za lica protiv kojih je pokrenut postupak radi lišenja poslovne sposobnosti, a korisnici su Centra za socijalni rad, potom određeni slučajevi plaćanja troškova privremenim starateljima na zahtev suda kao i pozajmice radi plaćanja određenih troškova lica pod starateljstvom koji imaju imovinu a trenutno ne mogu da izvrše određene obaveze u smislu pozajmice s tim da se obavezno ovi troškovi, kada se steknu uslovi, refundiraju iz imovine štićenika.
V POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA I USLUGA
Postupak za ostvarivanje prava i usluga iz ove Odluke pokreće se na zahtev stranke, odnosno njenog zakonskog zastupnika ili staratelja i po službenoj dužnosti. Pružanje usluga vrše pružaoci usluga socijalne zaštite u skladu sa zakonom.
Centar za socijalni rad za grad Vršac pokreće postupak po službenoj dužnosti na svoju inicijativu ili povodom inicijative građana ili ovlašćenih organa i drugih pravnih i fizičkih lica kada je to u interesu lica ili društvene zajednice ili kada postoji interes trećih lica.
Kada se kao korisnik prava i usluga pojavljuje porodica za nosioca prava određuje se jedan punoletan, poslovno sposoban član porodice.
O zahtevima za ostvarivanje prava i usluga iz ove Odluke odlučuje u prvom stepenu Centar za socijalni rad za grad Vršac.
Postupak za ostvarivanje i zaštitu prava i usluga iz ove Odluke vodi se po odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti i Zakona u opštem upravnom postupku.
O zahtevima za ostvarivanje prava iz ove odluke Centar za socijalni rad odlučuje rešenjem.
U slučaju kada stranka podnosi zahtev za korišćenje usluge, ako Centar za socijalni rad proceni da postoji potreba za pružanjem usluge, izdaje uput za korišćenje usluge u skladu sa odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti. Ukoliko Centar za socijalni rad proceni da ne postoji potreba za korišćenjem usluge zahtev stranke odbija rešenjem.
Protiv rešenja kojim se odlučuje o pravu stranke iz ove Odluke kao i protiv rešenja kojim se odbija zahtev stranke za korišćenje usluge iz ove Odluke može se izjaviti žalba Gradskom veću grada Vršca. Odluku o žalbi Gradsko veće grada Vršca, donosi u roku od 30 dana.
Isplatu novčanih iznosa ostvarenih po osnovu prava utvrđenih ovom Odlukom vrši Centar za socijalni rad.
Usluge socijalne zaštite (dnevni boravak za decu sa smetnjama u razvoju, dnevni centar za odrasla i stara lica, prihvatilište za žrtve porodičnog nasilja i stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju) u obimu i pod uslovima utvrđenim ovom Odlukom obezbeđuju se u objektima na teritoriji grada Vršca.
Usluge predviđene ovom Odlukom, za kojima postoji potreba, a ne mogu ih obezbediti u potrebnom obimu ustanove socijalne zaštite koje je osnovao grad Vršac, nabavljaju se od pružaoca usluga socijalne zaštite koji je licenciran, kroz postupak javne nabavke, u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti i Zakonom o javnim nabavkama.
Ugovor o javnoj nabavci iz stava 1. ovog člana zaključuje se između naručioca usluge, odnosno Grada Vršca i odabranog pružaoca usluge.
Centar za socijalni rad je dužan da vodi posebnu evidenciju o priznatim pravima i uslugama, a na zahtev Gradskog veća grada Vršca dužan je da dostavi izveštaj o priznatim pravima i uslugama i utrošenim sredstvima. Odeljenje Gradske za društvene delatnosti jednom godišnje vrši kontrolu donetih rešenja i izdatih uputa o ostvarivanju prava i usluga iz ove Odluke o čemu sačinjava izveštaj i dostavlja ga Gradskom veću grada Vršca.
Sredstva za ostvarivanje prava i pružanje usluga iz ove Odluke obezbeđuju se u budžetu grada Vršca, učešćem korisnika i lica koja su u skladu sa zakonom dužna da učestvuju u njihovom izdržavanju, od donatora i iz drugih izvora u skladu sa zakonom.
Za procenu potrebe finansijskih sredstava i ostalih nematerijalnih resursa, biće odgovorno Odeljenje za društvene delatnosti. Rokove za sprovođenje mera i način obezbeđivanja sredstava pripremaće na godišnjem nivou Odeljenje društvenih delatnosti.
Za potrebe praćenja i procene usluga socijalne zaštite biće zadužen Tim za praćenje realizacije Strategije razvoja socijalne zaštite grada Vršca 2021-2025, imenovan od strane Gradonačelnice grada Vršca.
Procesno-pravna i materijalno-pravna pitanja od značaja za sprovođenje procesa praćenja i procena regulisaće se pravilnikom koji usvaja Gradsko veće grada Vršca.
VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Bliži uslovi, postupak i način za ostvarivanje prava i pružanje usluga utvrđuju se posebnim Pravilnicima, koje donosi Gradsko veće u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o pravima i uslugama u socijalnoj zaštiti u opštini Vršac objavljena u "Službenom listu Opštine Vršac", broj 16/2011, Odluka o izmeni i dopunama odluke o pravima i uslugama u socijalnoj zaštiti u opštini Vršac objavljena u "Službenom listu Opštine Vršac", br. 11/2014, Odluka o dopuni odluke o pravima i uslugama u socijalnoj zaštiti u opštini Vršac objavljena u "Službenom listu grada Vršca", broj 18/2016 i Odluka o pravima i uslugama u socijalnoj zaštiti u gradu Vršcu objavljena u "Službenom listu grada Vršca", broj 7/2018.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Vršca".