UPUTSTVO
ZA RAD PREVOZNIKA I SAOBRAĆAJNOG OSOBLJA PRILIKOM KORIŠĆENJA UREĐAJA U SISTEMU ZA NAPLATU KARATA I UPRAVLJANJE VOZILIMA U JAVNOM PREVOZU PUTNIKA

("Sl. list grada Beograda", br. 70/2021)

 

I UVODNA ODREDBA

Član 1

Ovim obavezujućim uputstvom bliže se definiše način rada prevoznika i saobraćajnog osoblja zaposlenog ili angažovanog kod prevoznika koji su uključeni u prevoz putnika u sistemu javnog prevoza u Beogradu (ITS) prilikom korišćenja uređaja u Sistemu za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom prevozu (u daljem tekstu: sistem).

Član 2

Saobraćajno osoblje na koje se odnose odredbe ovog uputstva čine svi zaposleni kod prevoznika ili na drugi način angažovani radnici, čiji je delokrug rada u vezi sa sistemom, a posebno vozači.

Član 3

Uređaje za funkcionisanje sistema čine svi uređaji instalirani u vozilima prevoznika i prostorijama njihovih autobusa sa ciljem obezbeđivanja nesmetanog funkcionisanja sistema.

II UPUTSTVO ZA RAD PREVOZNIKA U SISTEMU

Član 4

Obaveza prevoznika je da u predviđene aplikacije u sistemu unosi raspored rada vozača i vozila, unosi vanredne situacije u "Dnevni izveštaj o funkcionisanju", redovno prijavljuje promenu statusa vozila ukoliko dođe do bilo kakvih promena, prati alarmni ekran i reaguje na alarme na alarmnom ekranu, komunicira sa Odeljenjem za monitoring i upravljanje, sedam dana u nedelji od 04 do 24 časa, da odmah po prijavi vozača ili ostalog saobraćajnog osoblja, u slučaju bilo kog kvara opreme u sistemu, kvar prijavi nadležnoj službi za održavanje preko aplikacije za prijavu kvarova, vrši doobuku vozača i obuku novih vozača za korišćenje sistema, blagovremeno zadužuje vozače sa vozačkim karticama i vodi evidenciju o izdatim vozačkim i zamenskim karticama, redovno obaveštava Sekretarijat za javni prevoz (u daljem tekstu: Organizaciona jedinica), o promenama statusa vozača ukoliko dođe do bilo kakvih promena (na radu, prestanak rada, promena broja telefona i sl), vodi evidenciju o materijalnim zaduženjima na vozačkim karticama i obavlja i druge poslove po nalogu Organizacione jedinice.

II.1. Uputstvo za unos rasporeda rada vozača

Član 5

Za unos rasporeda rada vozača, prevoznik je u obavezi da koristi odgovarajuću aplikaciju u sistemu ITS.

Aplikacija za raspored rada vozača i vozila na gradskim linijama se sastoji iz više modula koji se koriste sa ciljem unosa mesečnih i dnevnih rasporeda.

Za unos mesečnog rasporeda rada vozača i vozila koriste se moduli: "Raspored rada po linijama" i "Mesečni raspored zamenjivača".

Za dnevne izmene rasporeda koriste se moduli: "Raspored rada po polascima" i "Dnevne izmene rada vozača".

Raspored se pravi za tri tipa reda vožnje: radni dan, subota i nedelja.

Član 6

Prevoznik je dužan da popunjavanjem modula "Raspored rada po linijama" definiše mesečni raspored vozača tako što unosi raspored rada vozača za određenu smenu na određenoj liniji i definiše radne dane u toku nedelje.

Nakon svake izmene reda vožnje potrebno je korigovati raspored.

Član 7

Prevoznik je dužan da popunjavanjem modula "Mesečni raspored zamenjivača" definiše raspored rada vozačima koji nisu raspoređeni u modulu "Raspored rada po linijama".

Mesečni raspored zamenjivača prevoznik popunjava tek kada je kompletno popunjen modul "Raspored rada po linijama".

Član 8

U slučajevima kada postoji potreba dnevnih izmena rada vozača prevoznik popunjava module: "Raspored rada po polascima" i "Dnevne izmene rada vozača".

Rasporedom rada po polascima prevozniku je omogućeno da za svaki planirani polazak dodeli vozilo i/ili vozača, odnosno popunjavanjem modula "Dnevne izmene rada vozača" izvrši zamenu vozača u slučaju nepredviđenih okolnosti.

Član 9

Za unos mesečnog rasporeda rada vozača i vozila na prigradskim i lokalnim linijama koristi se modul "Raspored rada po polascima".

Prevoznik je dužan da popunjavanjem Rasporeda rada po polascima definiše raspored vozaču za datum za koji se raspored izrađuje.

Raspored se pravi za tri tipa reda vožnje: radni dan, subota, nedelja.

II.2. Obaveze prevoznika u slučaju vanrednih situacija

Član 10

Prevoznik je u obavezi da prati i reaguje na alarme na "alarmnom ekranu". Po pristiglom alarmu prevoznik je dužan da odmah, bez odlaganja, a najkasnije u roku od 10 minuta, obavesti Odeljenje za monitoring i upravljanje Sekretarijata za javni prevoz o okolnostima događaja i preduzetim merama.

Član 11

Obaveza prevoznika je da sve vanredne situacije unosi u "Dnevni izveštaj o funkcionisanju" na dnevnom nivou po prijemu informacija sa svim relevantnim podacima.

III UPUTSTVO ZA RAD VOZAČA

Član 12

Obaveze iz ovog uputstva odnose se na vozače svih vozila (tramvaj, autobus, voz, trolejbus i dr) opremljenih uređajima za funkcionisanje sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom prevozu u Beogradu.

III.1. Procedura za kontrolu ispravnosti opreme u vozilu

Član 13

Oprema u vozilu namenjena radu vozača sastoji se od vozačkog kompjutera (DS uređaj) sa čitačem kontaktnih (RFID) kartica (u daljem tekstu: vozačka kartica), štampača i validatora.

Prilikom rukovanja opremom, saobraćajno osoblje i vozač su u obavezi da prema opremi postupaju sa dužnom pažnjom.

Zabranjeno je umetanje stranih predmeta na i u unutrašnjost opreme (papirići, selotejp trake, žvake i sl).

Provera funkcionalnosti i kontrola ispravnosti opreme se obavlja prema tehničkim uputstvima za korišćenje i rešavanje problema u okviru sistema, koje donosi Sekretarijat za javni prevoz.

Član 14

Vozač je dužan da na rad dođe sa vozačkom karticom koju je zadužio kod prevoznika. Ukoliko vozač nije zadužio vozačku karticu na ime ili mu već izdata kartica nije dostupna, prevoznik je dužan da mu obezbedi zamensku karticu.

Vozač ne sme koristiti karticu koja glasi na ime drugog vozača. Vozač može koristiti zamensku karticu ukoliko nije zadužio vozačku na ime ili ukoliko mu već izdata kartica nije dostupna.

Stupanjem na rad vozač je dužan da ubaci vozačku karticu u vozački kompjuter (DS uređaj), ako je neophodno unosi šifru, izvrši potvrdu unetih podataka i izvrši prijavu u sistem.

Član 15

Vozač je u obavezi da na početku, u toku i na kraju svog rada vrši kontrolu ispravnosti opreme i svako fizičko oštećenje i nepravilnost koju uoči prijavi dispečeru prevoznika u pisanoj formi.

IV VOŽNJANA LINIJI

IV.1. Početak rada

Član 16

Vozač je dužan da nakon ubacivanja vozačke kartice i prijavljivanja na rad u sistemu, a potom i izvršene kontrole ispravnosti opreme u vozilu, konstatuje u kom režimu radi.

Sistem predviđa rad vozača u automatskom ili manuelnom režimu rada.

Član 17

U gradskom prevozu i prevozu na minibus ekspres linijama: U automatskom režimu rada, vozač je dužan da na vozačkom kompjuteru izvrši proveru ponuđene linije, turaže i polaska. Ako su ovi podaci iz sistema u saglasnosti sa planiranim rasporedom za tog vozača, vozač može da započne vožnju, u suprotnom vozač je dužan da izabere manuelni režim rada. Odabirom manuelnog režima rada, vozač je dužan da izvrši izbor linije na kojoj treba da vozi, smer kretanja i vremena polaska na svojoj turaži. Nakon izbora prve vožnje, sve naredne vožnje otvaraju se u automatskom režimu.

U prigradskom, lokalnom prevozu i noćnom prevozu: Na prigradskim, lokalnim i linijama noćnog prevoza je manuelni režim rada i vozač je pre započinjanja svakog polaska dužan da na vozačkom kompjuteru bira liniju, smer i polazak.

Član 18

Ukoliko vozačka kartica nije ispravna iz bilo kog razloga (oštećena, blokira i sl) ili je došlo do gubitka kartice, vozač je dužan da neispravnost ili gubitak prijavi dispečeru prevoznika, kako bi se izdala zamenska vozačka kartica i obezbedio regularan rad vozača u sistemu, a ukoliko problem sa karticom ili gubitak nastupi u toku rada, vozač je dužan da isti prijavi dispečeru prevoznika do kraja smene u pisanoj formi.

IV.2. Smena vozača

Član 19

Primopredaja vozila na terminusu vrši se između vozača koji predaje i vozača koji prima vozilo, tom prilikom unose se u odgovarajuću dokumentaciju sve uočene nepravilnosti, oštećenja i nedostaci, kao i informacije o aktuelnoj izmeni trase zbog blokade saobraćaja na redovnoj trasi.

Nakon završetka smene vozača (smena na terminusu ili u garaži), vozač se odjavljuje sa rada izvlačenjem vozačke kartice iz vozačkog kompjutera i zatvaranjem vožnje izborom opcije "kraj vožnje". Na štampaču se štampa dnevni izveštaj o radu koji vozač obavezno uzima sa sobom i predaje dispečeru ili ovlašćenom licu prevoznika.

Smena vozača na stajalištu duž linije nije dozvoljena.

Izuzetno, smena na stajalištu duž linije može da se izvrši samo u slučaju nepredviđenih okolnosti (velikih zastoja, prekida saobraćaja, kvara vozila, bolesti vozača i dr.), tako što prethodni vozač izvuče svoju karticu bez odjavljivanja vožnje (nema dodatnih operacija), a novi vozač ubacuje karticu u uređaj, bira opciju "pokušaj ponovo", potvrđuje je i prijavljuje se na sistem unosom šifre ako je neophodno. Izveštaj za prethodnog vozača se štampa nakon toga.

IV.3. Rad vozila na drugoj liniji

Član 20

Ukoliko je vozač dobio nalog od zaposlenog lica Organizacione jedinice raspoređenog na poslovima monitoringa i upravljanja ili otpravnika da promeni liniju na kojoj radi, kao i nalog od dispečera prevoznika koji upravlja na osnovu saglasnosti Organizacione jedinice, potrebno je da na matičnoj liniji zatvori vožnju i da kroz manuelni režim rada, a po nalogu, izvrši izbor linije na koju je poslat na rad, smer kretanja i turažu.

IV.4. Kratkotrajno napuštanje vozila

Član 21

U slučaju potrebe da vozač napusti vozilo i da se potom vrati na rad, dužan je da sprovede sledeću proceduru:

- pre napuštanja vozila, vozač je dužan da izvuče karticu iz vozačkog kompjutera;

- po povratku u vozilo, potrebno je da karticu ubaci u uređaj i izabere opciju "pokušaj ponovo" i potom pritisne dugme za potvrdu ili da u manuelnom režimu ponovo izabere odgovarajuću liniju.

IV.5. Upotreba alarma i postupanje vozača u vanrednim situacijama

Član 22

U vanrednim situacijama vozač vrši izbor i aktivira jedan od ponuđenih alarma na vozačkom kompjuteru u sledećim slučajevima:

1. U slučaju saobraćajne nezgode vozač aktivira alarm "Saobraćajna nezgoda".

Ukoliko se dogodila saobraćajna nezgoda u kojoj je došlo do povrede učesnika u saobraćaju (obaranje pešaka, povreda vozača ili putnika u vozilu i slično), vozač će pozvati Policiju i Hitnu pomoć, a nakon toga dispečera prevoznika i obavestiti ga o detaljima vezanim za nezgodu.

Ukoliko se dogodila saobraćajna nezgoda sa materijalnom štetom, vozač će pozvati dispečera prevoznika koji poziva policiju na uviđaj. Dispečer prevoznika je dužan da odmah obavesti zaposleno lice Organizacione jedinice, raspoređeno na poslovima monitoringa i upravljanja, ukoliko vozač iz opravdanog razloga nije bio u mogućnosti da pritisne pomenuti alarm.

Nakon slanja alarma vozač odjavljuje vožnju i postupa po instrukciji dispečera prevoznika. Ukoliko se vozilo nakon uviđaja vraća na rad na liniji, vozač postupa po nalogu o uklapanju na liniji izdatoj od strane zaposlenog lica Organizacione jedinice, raspoređenog na poslovima monitoringa i upravljanja ili po instrukciji dispečera prevoznika.

2. U slučaju kada je potrebna intervencija hitnih službi (policija, komunalna milicija, hitna pomoć, vatrogasci) vozač aktivira alarm "Hitne službe" i reaguje u skladu sa situacijom, pozivanjem odgovarajuće hitne službe.

U najkraćem mogućem roku obaveštava dispečera prevoznika o detaljima nastale situacije. Nakon slanja alarma vozač odjavljuje vožnju i čeka intervenciju hitne službe ili instrukcije dispečera prevoznika.

Dispečer prevoznika je dužan da odmah obavesti zaposleno lice Organizacione jedinice, raspoređeno na poslovima monitoringa i upravljanja, ukoliko vozač iz opravdanog razloga nije bio u mogućnosti da pritisne pomenuti alarm.

Ukoliko se vozilo nakon intervencije hitne službe vraća na rad na liniji, vozač postupa po nalogu o uklapanju na liniji izdatoj od strane zaposlenog lica Organizacione jedinice, raspoređenog na poslovima monitoringa i upravljanja ili po instrukciji dispečera prevoznika.

3. U slučaju kvara vozila vozač aktivira alarm "Kvar vozila".

U najkraćem mogućem roku obaveštava dispečera prevoznika o detaljima vezanim za kvar. Nakon slanja alarma vozač odjavljuje vožnju i postupa po instrukciji dispečera prevoznika. Ukoliko se vozilo nakon popravke vraća na rad na liniji vozač postupa po instrukciji o uklapanju na liniji izdatoj od strane dispečera prevoznika ili nalogu zaposlenog lica Organizacione jedinice, raspoređenog na poslovima monitoringa i upravljanja.

4. U slučaju kada je došlo do obustave saobraćaja zbog koje vozilo ne može da saobraća redovnom trasom vozač aktivira alarm "Blokada saobraćaja".

Nakon toga, vozač postupa po nalogu zaposlenog lica Organizacione jedinice raspoređenog na poslovima monitoringa i upravljanja ili po instrukciji saobraćajnog osoblja prevoznika koje upravlja na osnovu saglasnosti Organizacione jedinice i s tim u vezi postupa.

5. U slučaju kada vozač usled poremećaja u saobraćaju tj. kašnjenja ili nekog drugog razloga, nije u mogućnosti da do kraja smene obavi određene polaske i da izvrši primopredaju smene na definisanom terminusu aktivira alarm "Smena" najkasnije jedan obrt pre kraja smene.

Vozač postupa po nalogu od zaposlenog lica Organizacione jedinice raspoređenog na poslovima monitoringa i upravljanja ili instrukciju dispečera prevoznika ili otpravnika na terminusu i okretnici i s tim u vezi postupa.

6. U slučaju kada je došlo do havarije, odnosno kidanja tramvajske ili trolejbuske mreže i šina (kidanje mreže, pad napona itd) vozač aktivira alarm "Kvar na mreži".

Vozač obaveštava dispečera prevoznika o detaljima do kakvih je problema došlo na mreži i čeka da se otkloni kvar na mreži nakon čega nastavlja vožnju po instrukcijama Dispečerskog centra Javnog komunalnog preduzeća koje upravlja elektropodsistemom (u daljem tekstu: JKP GSP "Beograd"). Dispečerski centar JKP GSP "Beograd" koji upravlja elektropodsistemom obaveštava zaposleno lice Organizacione jedinice raspoređeno na poslovima monitoringa i upravljanja o detaljima nastalih problema na mreži.

7. U svakoj situaciji u kojoj je vozač fizički napadnut ili mu je ugrožen život od strane drugog lica, vozač aktivira alarm "Panik taster".

Vozač zaustavlja vozilo i čeka policiju i poziv od dispečera prevoznika ili zaposlenog lica Organizacione jedinice raspoređenog na poslovima monitoringa i upravljanja. Vozač je dužan da postupa uzdržano i bez konflikta.

Ovaj alarm je prioritetan i vozač je dužan da ga koristi isključivo u situacijama kada mu je ugrožena bezbednost.

Član 23

Vozač, učesnik saobraćajne nezgode u kojoj je neko lice zadobilo telesne povrede, odnosno poginulo ili je nastala velika materijalna šteta, dužan je da:

- zaustavi vozilo, isključi motor, uključi sve pokazivače pravca, postavi sigurnosni trougao na bezbednom rastojanju, aktivira alarm "Saobraćajna nezgoda", obavesti policiju i/ili službu hitne pomoći, obavesti dispečera prevoznika i preduzme druge raspoložive mere kako bi upozorio ostale učesnike u saobraćaju o postojanju nezgode;

- upozori sva lica da se sklone sa kolovoza da ne bi bila povređena i da ne bi uništavala tragove nezgode;

- obavesti policiju i ostane na mestu nezgode do dolaska policije i završetka uviđaja;

- ukaže pomoć povređenima, odnosno prvu pomoć ili medicinsku pomoć u skladu sa svojim znanjima, sposobnostima i mogućnostima;

- da preduzme sve mere zaštite koje su u njegovoj moći da se spreči nastajanje novih nezgoda i uvećavanje postojećih posledica i povreda.

IV.6. Isključivanje sa linije u toku rada zbog kvara vozila ili iz drugih razloga

Član 24

Ukoliko je iz bilo kog razloga potrebno da se vozilo isključi iz saobraćaja u toku rada, vozač je dužan da se, nakon aktiviranja odgovarajućeg alarma, privremeno odjavi izvlačenjem kartice iz vozačkog kompjutera i zatvaranjem vožnje izborom opcije "Kraj vožnje".

IV.7. Uključivanje iz garaže nakon otklanjanja kvara vozila ili iz drugih razloga

Član 25

Prilikom povratka vozila na liniju, nakon otklanjanja kvara ili iz drugih razloga, vozač je dužan da se prijavi na rad ubacivanjem vozačke kartice u vozački kompjuter, potvrdi unos šifre i u slučaju otvaranja automatskog režima da pređe u manuelni režim rada.

Dolaskom na stajalište/terminus na kome se uključuje u rad, vozač je dužan da izabere liniju, smer kretanja i odgovarajući polazak za svoju turažu.

IV.8. Isključenje vozila sa linije nakon završetka rada

Član 26

Nakon završetka rada na gradskim linijama i povratka vozila u garažu, odnosno depo prevoznika, ukoliko se nije automatski otvorila nulta vožnja na vozačkom panelu, vozač je dužan da izbor nulte vožnje izvrši u manuelnom režimu rada.

Dolaskom u garažu vozač je dužan da se odjavi sa rada izvlačenjem kartice iz vozačkog kompjutera i vožnju zatvori izborom opcije "Kraj vožnje". Završetkom vožnje na štampaču se ispisuje dnevni izveštaj koji vozač uzima sa sobom.

Na prigradskim, lokalnim, noćnim i minibus ekspres linijama izbor nulte vožnje vrši se u manualnom režimu rada.

Prilikom predaje vozila u garaži odnosno depou prevoznika, vozač je dužan da isključi ekran vozačkog kompjutera vozača, pritiskom na dugme sa zadnje desne strane uređaja.

V PRODAJA KARATA

Član 27

Vozač je dužan da prodaje karte odštampane na vozačkom kompjuteru u vozilu u kom obavlja vožnju. Karta koju proda putniku mora biti ispravna u pogledu datuma, vremena, ID vozila, broja linije, broja karata, zone i cene.

Vozač prodaje karte u vozilu na stajalištima i terminusima i okretnicama dok je vozilo u stanju mirovanja.

Prodaju karata u vozilu može obavljati i ovlašćeno lice prevoznika preko prenosivog (mobilnog) uređaja.

Zabranjena je prodaja neispravne karte (karte koja nema pun set informacija usled mehaničkog ili bilo kog drugog problema).

VI ZAVRŠNE ODREDBE

Član 28

Danom stupanja na snagu ovog uputstva prestaje da važi Uputstvo za rad saobraćajnog osoblja prilikom korišćenja uređaja u Sistemu za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom prevozu ("Službeni list Grada Beograda", broj 60/12).

Član 29

Ovo uputstvo stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".