KODEKS
PONAŠANJA SLUŽBENIKA I NAMEŠTENIKA ZAPOSLENIH U ORGANIMA I SLUŽBAMA GRADA NIŠA

("Sl. list grada Niša", br. 85/2021)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Kodeks ponašanja službenika i nameštenika u organima i službama Grada Niša (u daljem tekstu: Kodeks) je skup pravila ponašanja službenika i nameštenika u organima i službama Grada Niša (u daljem tekstu: zaposleni) koji sadrži profesionalne i etičke standarde za obavljanje službenih poslova i ostvarivanje komunikacije sa strankama, u cilju obezbeđivanja kvaliteta i dostupnosti usluga, kao i podsticanju poverenja u integritet, nepristrasnost i efikasnost organa i službi osnovanih od strane Grada Niša.

Član 2

Svi pojmovi koji su u Kodeksu upotrebljeni u muškom gramatičkom rodu obuhvataju muški i ženski rod lica na koja se odnose.

Član 3

Ovaj kodeks ne isključuje primenu bilo kog drugog propisa, koji se odnosi na zaposlene u organima i službama Grada Niša.

Svrha Kodeksa

Član 4

Svrha ovog kodeksa je:

- da utvrdi standarde ličnog i profesionalnog integriteta i ponašanja zaposlenih u organima i službama Grada Niša;

- da podrži zaposlene u organima i službama Grada Niša u poštovanju profesionalnih i etičkih standarda;

- da upozna stranke o pravilnom načinu postupanja i ponašanja zaposlenih u organima i službama Grada Niša;

- da doprinese izgradnji poverenja građana u organe i službe Grada Niša;

- da doprinese uspostavljanju efikasnijeg i odgovornijeg postupanja zaposlenih.

II OSNOVNI PRINCIPI KODEKSA

Zakonitost, nepristrasnost i politička neutralnost

Član 5

Zaposleni su dužni da poslove obavljaju u okviru svojih ovlašćenja u skladu sa Ustavom, zakonom i drugim propisima i da postupaju u skladu sa pravilima struke.

Zaposleni su dužni da se u svom radu ne rukovode ličnim, porodičnim, političkim pritiscima i motivima i da se uzdržavaju od samovoljnih ili drugih radnji koje bi neopravdano uticale na stranke ili im neosnovano davale povlašćeni tretman.

U službenim prostorijama zaposleni ne smeju da nose i ističu obeležja političkih stranaka, niti njihov propagandni materijal.

Zaposleni ne smeju na radu da izražavaju i zastupaju politička uverenja.

Zabrana diskriminacije

Član 6

Zaposleni su dužni da u svakoj prilici poštuju princip jednakosti stranaka pred Ustavom i zakonom i da postupaju jednako prema svim strankama u istoj pravnoj i faktičkoj situaciji.

Zaposleni su dužni da u okviru svojih ovlašćenja omoguće ostvarivanje prava, poštovanje integriteta i dostojanstva stranaka bez diskriminacije ili povlašćivanja po bilo kom osnovu, a naročito po osnovu pola, rase, boje kože, društvenog porekla, rođenja, genetskih svojstava, kulture, jezika, veroispovesti ili verovanja, političkog ili drugog uverenja, državljanstva, pripadnosti narodu ili nacionalnoj manjini, imovnog stanja, psihičkog i fizičkog invaliditeta, starosne dobi, rodnog identiteta i seksualne orijentacije, zdravstvenog stanja, bračnog i porodičnog statusa, osuđivanosti, fizičkog izgleda, članstva u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugim stvarnim i pretpostavljenim ličnim svojstvima.

Ostvarivanje javnog interesa

Član 7

Zaposleni se obavezuju da postupaju tako da strankama omoguće da što lakše zaštite i ostvare svoja prava i pravne interese, vodeći pritom računa da to ne bude na štetu javnog interesa.

Zabrana zloupotrebe i prekoračenja službenih ovlašćenja

Član 8

Zaposleni su dužni da ovlašćenja u svom radu koriste isključivo u svrhe koje su utvrđene zakonom i drugim propisima.

Pri obavljanju privatnih poslova, zaposleni ne smeju da koriste službene oznake, službena ovlašćenja ili autoritet radnog mesta.

Sprečavanje sukoba interesa

Član 9

Zaposleni se obavezuju da vode računa o stvarnom ili mogućem sukobu interesa i da preduzimaju mere predviđene zakonom, radi sprečavanja mogućeg sukoba interesa.

Zaštita podataka o ličnosti

Član 10

Zaposleni koji obrađuju podatke o ličnosti u obavezi su da primenjuju propise i standarde koji se odnose na obradu podataka o ličnosti.

Profesionalno istupanje na javnim nastupima

Član 11

Izjave za javnost iz delokruga organa i službi Grada Niša daje rukovodilac.

Izuzetno, zaposleni mogu da daju izjave za javnost iz delokruga organa i službi Grada Niša, samo na osnovu pisanog ovlašćenja rukovodioca organa ili službe.

Zaposleni koji u svim oblicima javnih nastupa daju komentare, iznose stavove i mišljenja koja se odnose na rad organa i službi Grada Niša, u obavezi su da poštuju ugled organa i službi Grada Niša i lični ugled i da isti ne narušavaju.

U javnim nastupima u kojima ne predstavljaju organe i službe Grada Niša, zaposleni ne smeju da iznose podatke iz delokruga organa i službi Grada Niša ili poslova svojih radnih mesta, koji bi mogli narušiti ugled organa i službi Grada Niša i poverenje građana u njihov rad.

Profesionalni odnos prema strankama

Član 12

U profesionalnom odnosu sa strankama zaposleni su dužni da:

- postupaju profesionalno i pristojno;

- pokažu zainteresovanost i strpljenje, posebno sa neukom strankom;

- blagovremeno i tačno daju podatke i informacije;

- pružaju pomoć i daju informacije o nadležnim organima i pravnim sredstvima koja im stoje na raspolaganju;

- rukovode se načelom jednakosti;

- poštuju ličnost i dostojanstvo stranke.

Profesionalni odnos sa pretpostavljenima i zaposlenima

Član 13

Zaposleni su dužni da u odnosima sa pretpostavljenima i zaposlenima postupaju sa dužnom pažnjom i poštovanjem i neguju profesionalne odnose.

Poštovanje radnog vremena

Član 14

Zaposleni su dužni da poštuju propisano radno vreme, kao i da se prilikom dolaska ili odlaska sa radnog mesta evidentiraju na propisan način.

Pauza u toku radnog vremena je dozvoljena u trajanju od 30 minuta, u vremenskom intervalu od 10.00 do 10.30 odnosno od 10.30. do 11.00 časova, imajući u vidu potrebe procesa rada, o čemu odlučuje neposredni rukovodilac.

Izuzetno, zaposlenima neposredni rukovodilac može da odobri korišćenje pauze u drugom vremenskom intervalu, ukoliko to zahtevaju potrebe posla.

Standardi odevanja na radnom mestu

Član 15

Zaposleni su dužni da se prikladno i uredno odevaju, u skladu sa potrebama radnih mesta i radnih aktivnosti i da svojim načinom odevanja na radnom mestu ne narušavaju ugled organa ili službe Grada Niša, niti izražavaju svoju političku, versku ili drugu ličnu pripadnost koja bi mogla da dovede u sumnju njihovu nepristrasnost i neutralnost.

Osnovni standard svakodnevnog odevanja jeste uredna i čista odeća i obuća. Neprikladnom odećom smatraju se naročito: neprimereno kratke suknje, bluze sa velikim dekolteom ili tankim bretelama, izrazito kratke ili providne bluze, kratke pantalone, patike, papuče i sandale sa otvorenim prstima, odnosno obuća koja otkriva veći deo stopala.

Rukovodilac organa i službi Grada Niša može da donese uputstvo kojim će bliže da odredi način odevanja na radnom mestu, u zavisnosti od prirode posla koji zaposleni obavljaju.

Zaposlenog koji je neprikladno odeven neposredni rukovodilac upozoriće na obavezu poštovanja ovog kodeksa u pogledu odevanja na radnom mestu i na mogućnost pokretanja disciplinskog postupka u slučaju ponovljene povrede kodeksa.

Postupanje u kriznim i vanrednim situacijama

Član 16

Zaposleni su dužni da se u kriznim i vanrednim situacijama (elementarne nesreće i katastrofe, pojave epidemije zarazne bolesti i drugo) odgovorno ponašaju i da poštuju opšta uputstva i preporuke tela nadležnih za praćenje stanja i usmeravanje i usklađivanje aktivnosti državnih organa, organizacija i službi u kriznoj ili vanrednoj situaciji.

Kada je, radi sprečavanja širenja zarazne bolesti, potrebno preduzimanje posebnih mera prevencije, rukovodilac koji rukovodi organom ili službom Grada Niša, dužan je da poslovne aktivnosti reorganizuje i upravljanje ljudskim resursima prilagodi epidemiološkoj situaciji, te da razmotri i preduzme mere za smanjenje prenosa zaraze među zaposlenima, zaštitu onih koji su izloženi većem riziku od štetnih zdravstvenih komplikacija, mere i planove za održavanje poslovnih procesa u slučaju da se dogodi veći broj izostanaka od uobičajenog i minimiziranje negativnih efekata na druge organe, službe i građane.

Ako, u slučaju iz stava 2. ovog člana, poslovna aktivnost zahteva stalnu komunikaciju sa zaposlenima, rad sa strankama, timski rad i grupne susrete sa učesnicima nekog sastanka, potrebno je dati prednost komunikaciji putem telefona, interneta, konferencijskih poziva i slično.

III PRIMENA I PRAĆENJE KODEKSA

Primena Kodeksa

Član 17

Zaposleni su dužni da se pridržavaju odredaba Kodeksa.

Stupanjem na snagu ovog kodeksa, obavezuju se zaposleni da daju pisanu izjavu da su upoznati sa Kodeksom, o čemu se staraju rukovodioci organa i službi Grada Niša.

Lica koja prvi put zasnivaju radni odnos u organima i službama Grada Niša, u obavezi su da se upoznaju sa Kodeksom i da to potvrde davanjem pisane izjave.

Izjave se dostavljaju organizacionom obliku u gradskoj upravi nadležnoj za ljudske resurse.

Praćenje primene Kodeksa

Član 18

O primeni Kodeksa u organima i službama Grada Niša staraju se rukovodioci.

Disciplinska odgovornost

Član 19

Povreda obaveze iz ovog kodeksa predstavlja lakšu povredu dužnosti iz radnog odnosa, osim ukoliko nije obuhvaćena nekom od težih povreda radnih dužnosti predviđenih zakonom ili drugim propisom.

IV ZAVRŠNE ODREDBE

Član 20

Stupanjem na snagu ovog kodeksa prestaje da važi Etički kodeks ponašanja zaposlenih u gradskim upravama i službama Grada Niša ("Službeni list Grada Niša", broj 52/2015) i Kodeks ponašanja službenika i nameštenika zaposlenih u Gradskoj upravi Grada Niša ("Službeni list Grada Niša", broj 75/2017).

Član 21

Kodeks stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Niša".