PRAVILNIK
O RADU I STANDARDIMA RADA SAVETOVALIŠTA ZA BRAK I PORODICU SA CENTROM ZA MEDIJACIJU

("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 7/2021)

 

OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim Pravilnikom uređuju se normativi i standardi za obavljanje delatnosti Savetovališta za brak i porodicu i kriterijumi i merila za utvrđivanje prava na usluge bračnog i porodičnog savetovališta sa Centrom za medijaciju

Savetovalište za brak i porodicu sa Centrom za medijaciju (u daljem tekstu Savetovalište) organizovano je kao savetodavno-terapijska, socijalno-edukativna usluga socijalne zaštite, odnosno servis u lokalnoj zajednici formiran u cilju profesionalne podrške i pomoći građanima Požarevca koji imaju teškoće u domenu individualnog, bračnog i porodičnog života.

Pravilnik definiše zadatke, korisnike i određuje način rada i saradnju sa drugim institucijama i organizacijama, koje se bave problemima porodice i njenih članova.

Svrha Savetovališta

Član 2

Značajni aspekti porodice kao što su: promena porodične strukture u odnosu na broj članova porodice, prestruktuiranje uloga, problemi razdvojenih porodica, problem roditeljske kompetencije, efekti traumatizacije u porodičnom kontekstu, porodični resursi i način prevladavanja stresa, problem porodičnog nasilja, problem u ponašanju dece i mladih, daju mogućnost, kroz rad Savetovališta, kreiranja novih realnosti porodičnog života, novih oblika adaptacije, uspostavljanja vrednosnih sistema primerenih vremenu, promenu kulture i stila življenja pojedinca i porodice.

Svrha pružanje usluga iz grupe savetodavno-terapijskih i socijalno edukativnih usluga kroz rad Savetovališta, jeste vid pomoći pojedincima i porodicama koje su u krizi, radi unapređenja porodičnih odnosa, prevazilaženja kriznih situacija i sticanja veština za samostalan i produktivan život u zajednici.

Korisnici usluga

Član 3

Svi građani sa teritorije Grada Požarevca imaju pravo na usluge Savetovališta u kome se realizuju psihološko-pedagoške i socijalne usluge i usluge medijacije, a na osnovu iskazane lične potrebe, preporuke stručnih radnika Centra za socijalni rad i nadležnih institucija.

Glavne aktivnosti

Član 4

U cilju unapređenja mentalnog zdravlja i kvaliteta života, Savetovalište pruža građanima sledeće usluge:

- savetodavni rad sa pojedincima, partnerima ili porodicama u cilju razrešenja intra-personalnih i inter-personalnih problema;

- terapijski rad sa pojedincima, partnerima ili porodicama u cilju razrešenja intra-personalnih i inter-personalnih problema;

- preventivni savetodavni rad sa porodicama u kojima partneri žele da poboljšaju svoje roditeljsko funkcionisanje ili se adekvatno pripreme za roditeljstvo;

- pruža usluge savetodavno terapijskog rada bračnim parovima u postupku razvoda, u toku i nakon razvoda;

- medijacije, odnosno alternativnog rešavanja sporova, u kome strane žele da sporni odnos reše mirnim putem uz pomoć jednog ili više posrednika - medijatora koji kroz dogovaranje i pregovaranje pomažu klijentima da postignu zajedničko rešenje i dođu do sporazuma koji će rešiti njihov sporne odnose i biti prihvatljiv za obe strane;

- savetodavno-terapijski radi sa porodicama u kojima postoji nasilje, incest, alkoholizam, duševna bolest roditelja;

- učestvuje u analitičko istraživačkom radu iz oblasti rada savetovališta;

- prati nova naučna dostignuća u vezi sa radom i obezbeđuje kontinuirano stručno usavršavanje i razvoj usluga.

Član 5

Savetovalište pored usluga navedenih u članu 4. sprovodi i pružanje pomoći porodici da na odgovarajući način reši svoje probleme u okviru sistema socijalne zaštite;

- povezivanje porodice sa drugim sistemima pomoći i zaštita njihovih interesa;

- razvijanje efikasnijih i humanijih aktivnosti svih sistema pomoći;

- iniciranje i oblikovanje novih stručnih doktrina na području socijalnog, psihološkog i pedagoškog rada;

- razvijanje odgovarajućih ličnih kapaciteta u cilju uspostavljanja funkcionalnog bračnog i porodičnog života;

- pomoć u suočavanju sa životnim zahtevima radi oblikovanja realnih očekivanja i postavljanja ciljeva, preuzimanja aktivne odgovornosti u vezi sa odlučivanjem o sebi i svom daljem životu.

ORGANIZACIJA RADA

Osoblje

Član 6

Za organizovanje i realizovanje stručnog rada Savetovalište treba da ima:

- stručne radnike (psihologe, pedagoge, socijalne radnike, specijalne pedagoge, andragoge i sociologe) sa završenom/započetom/planiranom edukacijom iz porodične sistemske terapije ili završenim master studijama modul psihoterapije; sa završenom osnovnom obukom za medijaciju i minimalno medijaciju u porodičnim sporovima;

- podršku drugih stručnih i administrativnih radnika iz reda zaposlenih u Centru za socijalni rad Požarevac.

Transparentnost rada

Član 7

Informativno delovanje Savetovališta usmereno je na:

- pružanje informacija o mestu i ulozi Savetovališta u sistemu socijalne zaštite, vrsti delatnosti i uslugama koje pruža, osnovnim vidovima savetodavno-terapijskog rada i problemima porodičnog življenja koje tretira;

- propagiranje preventivnih mentalno-higijenskih načela porodičnog života kroz različite vidove psiho-edukativnog delovanja;

- senzitizacija šire stručne javnosti i relevantnih činilaca u zajednici za probleme porodica i moguće sistemske odgovore na njih;

- promociji alternativnih vidova rešavanja sporova.

Pružalac usluge obezbeđuje uredno vođenje administracije i evidenciju rada sa korisnicima, koju sačinjavaju:

• matična evidencija,

• dnevnik rada,

• dosije korisnika sa pratećim evidencijama rada.

Savetovalište je u obavezi da postupa u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti, u vezi ličnih podataka korisnika Savetovališta.

Odgovornost za uredno vođenje administracije o radu i pruženim uslugama korisnicima Savetovališta, imaju svi angažovani stručni radnici i saradnici.

Evaluacija

Član 8

Pružalac usluge najmanje jednom godišnje sprovodi internu evaluaciju kvaliteta pruženih usluga, koja uključuje ispitivanje zadovoljstva korisnika i izveštaj o evaluaciji je sastavni deo pravdajuće dokumentacije prilikom podnošenja zahteva za prenos sredstava za izvršenu uslugu.

Usluga može biti deo eksterne evaluacije, od strane eksternih evaluatora, a u skladu sa potrebama naručioca/osnivača usluge i pozitivnim zakonskim odredbama i metodologijom koji definišu ovu oblast.

Razvoj zaposlenih stručnih radnika

Član 9

Pružalac usluge sačinjava godišnji plan o potrebama za profesionalnim usavršavanjem i obukama zaposlenih stručnih radnika za narednu godinu.

Pružalac usluge obezbeđuje superviziju svim zaposlenim stručnim radnicima angažovanom na pružanju usluge, u skladu sa nacionalno utvrđenim standardima.

Redovnu intervizijsku podršku pružaju angažovani stručni saradnici, na nivou sastanka tima.

Dostupnost programa i usluga u zajednici

Član 10

Pružalac usluge obezbeđuje dodatne programe usluga i aktivnosti koji su posebno prilagođeni mogućnostima i interesovanjima korisnika, koji se realizuju u lokalnoj zajednici, kroz saradnju sa kulturnim, obrazovnim i ostalim javnim ustanovama, institucijama i organizacijama, a u skladu sa materijalnim mogućnostima.

Za potrebe korisnika koje pružalac usluge ne obezbeđuje, mogu se po ugovoru, angažovati i druga lica i stručnjaci, odnosno službe u zajednici, na način koji ne remeti zadovoljavanje potreba drugih korisnika i funkcionisanje Savetovališta u celini, a sve u skladu sa pozitivnim pravnim propisima.

Saradnju sa institucijama i organizacijama, u cilju preventivnih aktivnosti i zaštite porodice i svih njenih članova u lokalnoj zajednici, Savetovalište definiše kroz protokole o saradnji. Savetovalište sprovodi aktivnosti kontinuirane informisanosti i senzibilizacije javnosti, kroz nastupe, izrade informacija i sl. na štampanim i elektronskim medijima.

U cilju senzibilizacije javnosti/građana i podizanja kompetencije profesionalaca, Savetovalište, u skladu sa potrebama i mogućnostima, organizuje okrugle stolove, edukacije, tribine i slično.

Finansiranje

Član 11

Usluga je za korisnike usluga besplatna i u celosti se finansira od strane Grada Požarevca.

Za dodatne programe i aktivnosti finansijska sredstva može obezbediti i ovlašćeni pružalac usluge.

Cena radnog sata angažovanih osoba utvrđivaće se u skladu sa važećim zakonskim propisima pri obračunavanju cene radnog sata zaposlenih u ustanovama socijalne zaštite, koji rade na specijalizovanim stručnim poslovima.

Nadzor

Član 12

Nadzor nad sprovođenjem usluge sprovodi Centar za socijalni rad Požarevac u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti.

Prostor

Član 13

Usluge Savetovališta pružaju se neposredno u namenski uređenom prostoru, van upravne zgrade Centra za socijalni rad Požarevac, u okviru organizacione jedinice Centra za socijalni rad ili drugog pružaoca usluga.

Prostor u kome se pruža usluga obezbeđuje bezbednost i privatnost korisnika kao i uslove za nesmetan rad. Neophodno je da prostor ima mokri čvor.

Potrebno je da postoje posebne prostorije za individualni rad sa korisnikom i to za svakog zaposlenog stručnog radnika u Savetovalištu.

Veličina prostorije za grupno savetovanje i socijalno-edukativne usluge, omogućava izvođenje programa grupnog rada, za do 15 učesnika.

Radno vreme

Član 14

Radno vreme Savetovališta je najmanje četiri, a najviše osam sati dnevno, svakog radnog dana.

STANDARDI USLUGE

Upućivanje

Član 15

Korisnici se mogu samostalno obratiti Savetovalištu radi korišćenja usluge ili mogu biti upućeni:

1. uputom Centra za socijalni rad odnosno organa starateljstva, što je posebno definisano Zakonom o socijalnoj zaštiti;

2. od strane drugog organa ili organizacije van sistema socijalne zaštite (npr: obrazovne ustanove);

3.uputom tužilaštva odnosno suda;

4. od strane drugog pružaoca usluge socijalne zaštite.

Kriterijumi za izbor korisnika usluge

Član 16

Kriterijumi za izbor korisnika usluga definisani su prema:

- mestu boravka (korisnik usluga ima prebivalište na teritoriji Grada Požarevca)

- prioritetu postupanja u odnosu na sledeće probleme:

1. Problemi u partnerskom odnosu (različite vrste bračnih kriza, problemi u partnerskoj komunikaciji/prestanak partnerske komunikacije, problemi izvanbračnih veza)

- Predrazvodna problematika (klijenti koji se obraćaju u fazi kada se još nije započeo postupak razvoda i kada se najčešće preispituje odluka o razvodu, ili je potrebna podrška u prihvatanju odluke, pripremi za razdvajanje i sl.)

- Problemi u roditeljskoj relaciji (uglavnom prisutna nemogućnost roditeljskog usaglašavanja u vaspitanju)

- Problemi u ponašanju dece i mladih (agresivno ponašanje, problemi u školi,..);

- Problemi porodica koje se staraju o mentalno obolelim licima, zavisnicima i ostarelim licima kada se susreću sa njihovim potrebama i problemima na koje ne mogu da odgovore iz raznoraznih razloga (npr. fenomen sagorevanja dominatno angažovanog člana porodice, nepostojanje ili nedostupnost potrebnih usluga) i sl. što dovodi do porasta porodičnih tenzija i disfunkcionalnosti unutar porodičnih odnosa

- nasilje u porodici

- lični razvojni problemi

Okolnosti koje se uzimaju u obzir pri određivanju prioriteta postupanja i koje se obrazlažu, jesu:

1. potrebe za podrškom, uzrast, odnosno ranjivost deteta, odrasle ili stare osobe;

2. posebne odlike situacije i težina okolnosti koja ugrožava dete, odraslu ili staru osobu;

3. da li je dete, odrasla ili stara osoba povređena;

4. prethodna saznanja Centra za socijalni rad Požarevac o slučaju;

5. kvalitet saradnje roditelja ili staratelja deteta, odnosno odrasle ili stare osobe i članova porodice;

6. postojeći stresovi koji ugrožavaju dete, odraslu ili staru osobu i porodicu;

7. neodložnost postupanja.

Prijem korisnika

Lični podaci o korisniku

Član 17

Lični podaci o korisniku registruju se u skladu sa propisima, odnosno uz saglasnost korisnika.

Procena potreba

Član 18

Procena potreba podrazumeva planiranje, postupke, sadržaj, odlučivanje i izveštavanje.

U odnosu na rezultate procene određuje se stepen podrške korisniku i izrađuje individualni plan usluge.

Početna procena planira se na osnovu raspoloživih podataka i saznanja o slučaju. Stručni radnik - voditelj tretmana, uz konsultaciju sa supervizorom, odnosno rukovodiocem službe ili nadležnim voditeljem slučaja, planira: sa kim će kontaktirati; ko će sve biti intervjuisan; ko će još biti uključen u postupak (npr. policija, zdravstvena služba, drugi stručni radnik ukoliko je potrebno; način prikupljanja neophodnih podataka (intervjui, dokumentacija, testovi, skale, upitnici, i slično; vremenski okvir za sprovođenje potrebnih aktivnosti. Voditelj tretmana odlučuje na koji će način zakazati prvi susret (telefonom ili pisanim pozivom).

Postupci početne procene

- opservacija i razgovor sa detetom i svom drugom decom u porodici (u skladu sa uzrastom i komunikacionim sposobnostima deteta) i/ili sa odraslom i starom osobom korisnikom usluge;

- opservacija i razgovor sa članovima porodice;

- prikupljanje i analiziranje pristupačnih informacija iz različitih izvora (uključujući postojeću dokumentaciju u centru, zdravstvenim, obrazovnim i drugim institucijama);

Sadržaj početne procene

- Procena situacije i potreba deteta i/ili odraslog korisnika usluge i porodice, Opis i procena detetovog stanja i potreba, Opis i procena porodičnog funkcionisanja, Opis i procena sredinskih faktora

- Izveštavanje o rezultatima početne procene sprovodi se na odgovarajućim obrascima, koji su usklađeni sa metodologijom u sistemu socijalne zaštite

- O licima koja će biti upoznata sa rezultatima početne procene odlučuje stručni tim Savetovališta, u skladu sa metodologijom u sistemu socijalne zaštite

- Odluke kojima se uređuju dalji koraci u radu na slučaju i druge odluke i preduzete radnje, beleže se u Listu praćenja koji je usklađen sa metodologijom u sistemu socijalne zaštite.

Procena bezbednosti

Član 19

Prilikom prijema i procene radi pružanje usluga procenjuje se bezbednost korisnika, kao i to da li je korisnik žrtva nasilja.

Ako se proceni da je bezbednost korisnika ugrožena, pre pružanja odgovarajuće usluge preduzeće se radnje s ciljem osiguranja bezbednosti korisnika, uz podršku Centra za socijalni rad Požarevac.

Planiranje i ponovni pregled

Član 20

Plan usluga donosi se posle okončanja početne procene, a najkasnije 15 dana od dana kada je započet rad sa korisnikom.

Savetovalište će sa drugim službama u zajednici, korisnikom i drugim značajnim osobama iz njegove sredine preduzeti razumne napore da uz primenu principa najdelotvornije intervencije, korisnik dostigne ili održi optimalan nivo psihofizičkog i porodičnog funkcionisanja, produktivne veze i odnose sa sredinom.

Individualni plan usluge, obavezno sadrži:

1) ciljeve koji se žele postići pružanjem usluge;

2) očekivane ishode;

3) konkretizovane aktivnosti koje će se preduzimati;

4) vremenski okvir u kojem se realizuje individualni plan usluge;

5) rok za ponovni pregled individualnog plana usluge;

6) imena lica odgovornih za realizaciju individualnog plana usluge.

Individualni plan usluge izrađuje se u skladu sa širim planom uputnog Centra za socijalni rad Požarevac, ako je korisnik upućen preko Centra za socijalni rad Požarevac;

Ponovni pregled vrši se na osnovu rezultata evaluacije nakon 6 meseci od početka rada na slučaju, osim ukoliko planom nije predviđeno da period bude kraći. Odvija se kroz supervizijski pregled, u okviru kolegijuma Savetovališta, ili na posebno organizovanoj konferenciji za ponovni pregled slučaja.

Ponovni pregled i evaluacija treba da odredi da li preduzete intervencije (usluge) odgovaraju na potrebe korisnika, da li korisnici primaju usluge u skladu sa porodičnim planom usluga i napreduju u pravcu određenih ishoda koji su utvrđeni planom; koje prepreke i okolnosti ometaju napredak prema postavljenim ciljevima i ishodima, da li su korisniku i porodici potrebne neke dodatne usluge i koje.

Rezultati ponovnog pregleda i evaluacije beleže se na obrascu uslađenom sa metodologijom u sistemu socijalne zaštite.

Ugovor

Član 21

Korisnik usluga Savetovališta i pružalac usluga, u fazi izrade početne procene, potpisuju Ugovor o korišćenju usluga, kojim se bliže određuju prava i obaveze obe strane.

Obrazac Ugovora je usklađen sa metodologijom u sistemu socijalne zaštite.

Pružanje usluga

Član 22

Svakom korisniku se obezbeđuje usluga u skladu sa iskazanim potrebama i individualnim planom usluge, u minimalnom trajanju od šest meseci do godinu dana.

Svaki korisnik može učestvovati u grupnom radu u toku nedelje do ukupno 10 sati, dok se individualni rad planira i realizuje u skladu sa potrebama i ne više od 2 sata nedeljeno.

Izveštavanje

Član 23

Nakon završenog tretmana koji traje od tri meseca do godinu dana izveštava se uputni organ o ishodu tretmana.

O početku realizacije usluge, toku tretmana i ishodima, kao i po okončanju pružanja usluge, ili po posebnom zahtevu, izveštava se organ odnosno služba koja je uputila korisnika.

Poverljivost

Član 24

Tokom pružanja usluge obezbeđuje se poverljivost podataka o ličnosti i sadržaju rada.

Prekid pružanja usluga

Član 25

Pružanje usluge se prekida:

1. ako se tokom rada utvrdi postojanje okolnosti koje nije moguće otkloniti/došlo je do zastoja u radu kada savetodavno-terapijski rad ne donosi koristi klijentu/korisniku;

2. ako klijent/korisnik ne dolazi na ugovorene sastanke;

3. ako je prestala potreba za daljim radom.

Prigovori i pritužbe korisnika

Član 26

Korisnik usluge ili njegov zastupnik ima pravo na podnošenje prigovora i pritužbi na kvalitet pružene usluge

Prigovor se podnosi pružaocu usluge u pisanoj formi. Pružalac usluge je dužan da korisniku odgovori u roku od 15 dana od prijema prigovora.

Svi nesporazumi pružaoca usluge i korisnika mogu se rešiti sporazumno odnosno raskidom ugovora.

ZAVRŠNE ODREDBE

Član 27

U skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti, uslugu Savetovališta će Grad Požarevac obezbeđivati putem javne nabavke, pod uslovom da su sredstva za ove namene obezbeđene u budžetu Grada Požarevca, na osnovu specifikacije Centra za socijalni rad Požarevac, kao pokretača javne nabavke.

Član 28

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Požarevca".