PRAVILNIK
O IPARD PODSTICAJIMA ZA DIVERZIFIKACIJU POLJOPRIVREDNIH GAZDINSTAVA I RAZVOJ POSLOVANJA

("Sl. glasnik RS", br. 76/2020 i 87/2021)

 

I UVODNE ODREDBE

Predmet uređenja

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuju lica koja ostvaruju pravo na IPARD podsticaje za diverzifikaciju poljoprivrednih gazdinstava i razvoj poslovanja (u daljem tekstu: IPARD podsticaji), u okviru IPARD programa za Republiku Srbiju za period 2014-2020. godine (u daljem tekstu: IPARD program), iznos IPARD podsticaja, kao i uslovi, način i postupak sprovođenja IPARD programa za IPARD podsticaje.

Značenje izraza

Član 2

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenja:

1) opšti trošak jeste izdatak za konsultantske usluge, studije izvodljivosti i ostale usluge za pripremu, pribavljanje, odnosno izradu dokumentacije za ostvarivanje prava na odobravanje projekata, kao i ostvarivanje prava na odobravanje isplate IPARD podsticaja, koji su dati u Prilogu 1 - Lista prihvatljivih investicija i troškova (u daljem tekstu: Lista prihvatljivih investicija i troškova), koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo;

2) nova oprema, mašina, odnosno mehanizacija jeste oprema, mašina, odnosno mehanizacija proizvedena najkasnije pet godina pre godine u kojoj se podnosi zahtev za odobravanje projekta i koja se prvi put stavlja u upotrebu;

3) izgradnja jeste izgradnja, građenje, dogradnja, rekonstrukcija, sanacija, adaptacija, odnosno investiciono održavanje u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja;

4) skriveni radovi jesu radovi koji se izvode tokom realizacije investicije i koji se u kasnijim fazama zbog prirode ili načina izvođenja ne mogu kontrolisati na licu mesta;

5) povezana lica jesu nosilac i članovi porodičnog poljoprivrednog gazdinstva, supružnici, vanbračni partneri, krvni srodnici u pravoj i pobočnoj liniji zaključno sa trećim stepenom srodstva, usvojilac i usvojenik, lica između kojih je izvršen prenos upravljačkih prava i lica koja su povezana u smislu zakona kojim se uređuje porez na dobit pravnih lica;

6) realizacija investicije jeste izvršenje svih radnji vezanih za izgradnju i nabavku predmeta prihvatljive investicije (promet robe i usluga, izdavanje dokumenata koji prate robu, preuzimanje robe, prijem radova, isplata cene u potpunosti), kao i stavljanje investicije u funkciju u skladu sa namenom;

7) mesto investicije jeste katastarska parcela na kojoj se vrši izgradnja ili opremanje objekta, odnosno, katastarska parcela na kojoj se koristi oprema, mašina ili mehanizacija koje su predmet zahteva i koja se nalazi u ruralnom području;

8) ruralna područja jesu područja naseljenih mesta na teritoriji Regiona Vojvodine, Beogradskog regiona, Regiona Šumadije i Zapadne Srbije i Regiona Južne i Istočne Srbije, u skladu sa zakonom kojim se uređuje regionalni razvoj, sa gustinom naseljenosti manjom od 150 stanovnika po km2, koja se ne nalaze u Prilogu 2 - Lista naseljenih mesta izvan ruralnih područja, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo;

9) nosilac diverzifikovane aktivnosti jeste član porodičnog poljoprivrednog gazdinstva podnosioca zahteva za odobravanje projekta, koji je i član porodičnog domaćinstva podnosioca zahteva, u skladu sa propisom kojim se uređuje oblast ugostiteljstva.

Lica koja ostvaruju pravo na IPARD podsticaje

Član 3

Pravo na IPARD podsticaje ostvaruje lice upisano u Registar poljoprivrednih gazdinstava (u daljem tekstu: Registar) kao komercijalno i nalazi se u aktivnom statusu, i to:

1) fizičko lice - nosilac porodičnog poljoprivrednog gazdinstva;

2) preduzetnik;

3) privredno društvo koje je razvrstano u mikro ili malo pravno lice u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo.

Lice iz stava 1. tač. 2) i 3) ovog člana ostvaruje pravo na IPARD podsticaje i ako:

1) je upisano u Registar privrednih subjekata i ima aktivan status;

2) nije pokrenut postupak stečaja ili likvidacije;

3) računi kod poslovnih banaka nisu blokirani, kao i ako nisu bili u blokadi duže od 30 dana, u periodu od 12 meseci pre podnošenja zahteva;

4) u strukturi vlasništva ima manje od 25% javnog kapitala ili glasačkih prava tog javnog kapitala;

5) nije u grupi povezanih lica u kojoj su neki od članova velika pravna lica, u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo.

Lice iz stava 1. ovog člana ostvaruje pravo na IPARD podsticaje ako ispunjava uslove propisane ovim pravilnikom.

Član 4

Lice iz člana 3. ovog pravilnika ostvaruje pravo na IPARD podsticaje za investicije i troškove u sektoru ruralnog turizma.

II USLOVI

Uslovi za ostvarivanje prava na odobravanje projekta

Član 5

Pravo na odobravanje projekta ostvaruje lice iz člana 3. ovog pravilnika ako:

1) se investicija nalazi u ruralnom području;

2) ukupan broj individualnih ležajeva u svim kategorisanim ugostiteljskim objektima za smeštaj koje ima na teritoriji Republike Srbije, nije veći od 30, za lica koja u momentu podnošenja zahteva za odobravanje projekta obavljaju ugostiteljsku delatnost, odnosno pružaju ugostiteljske usluge, u skladu sa zakonom kojim se uređuje ugostiteljstvo;

3) ima prebivalište, odnosno sedište na teritoriji Beogradskog regiona, Regiona Vojvodine, Regiona Šumadije i Zapadne Srbije, odnosno Regiona Južne i Istočne Srbije, u skladu sa zakonom kojim se uređuje regionalni razvoj;

4) nema dospelih neizmirenih obaveza po osnovu javnih prihoda;

5) nema evidentiranih dospelih neizmirenih dugovanja prema ministarstvu nadležnom za poslove poljoprivrede, po osnovu ranije ostvarenih podsticaja, subvencija i kredita;

6) je katastarska parcela na kojoj se izgrađuje objekat koji je predmet investicije u njegovom vlasništvu, odnosno suvlasništvu;

7) je objekat koji je predmet investicije u izgradnju, odnosno izgradnju i opremanje u njegovom vlasništvu;

8) je objekat koji je predmet investicije u opremanje u njegovom vlasništvu, odnosno u slučaju preduzetnika i privrednog društva da nad tim objektom ima i pravo zakupa, odnosno korišćenja na osnovu ugovora zaključenog sa zakupodavcem, odnosno sa ustupiocem - fizičkim licem, jedinicom lokalne samouprave, crkvom, manastirom ili ministarstvom nadležnim za poslove poljoprivrede, na period zakupa, odnosno korišćenja od najmanje deset godina počev od kalendarske godine u kojoj se podnosi zahtev za odobravanje projekata, s tim da ako je objekat predmet zakupa, odnosno korišćenja ne može imati upisane druge terete, osim predmetnog zakupa, odnosno prava korišćenja;

9) nije preduzeo nijednu radnju vezanu za realizaciju investicije koja je predmet zahteva pre donošenja rešenja o odobravanju projekta, osim za opšti trošak;

10) dobavljač i lice iz člana 3. ovog pravilnika ne predstavljaju povezana lica, odnosno dobavljači međusobno ne predstavljaju povezana lica, u skladu sa ovim pravilnikom;

11) ima tri prikupljene ponude za predmet investicije, odnosno prihvatljive troškove prema Listi prihvatljivih investicija i troškova za vrednost veću od 10.000 evra u dinarskoj protivvrednosti, bez PDV-a prema mesečnom kursu Evropske komisije u mesecu koji prethodi mesecu u kome je objavljen javni poziv, odnosno jednu ponudu za predmet investicije za vrednost do 10.000 evra, a koje su nezavisno pribavljene i koje su uporedive po sadržaju i po specifikacijama i važeće na dan podnošenja zahteva, osim za realizovane opšte troškove za koje se dostavlja račun;

12) je okončan postupak za ostvarivanje prava na IPARD podsticaje po prethodno odobrenom projektu po osnovu ovog pravilnika, odnosno ako po prethodno odobrenom projektu u skladu sa ovim pravilnikom zahtev za odobravanje isplate nije podnet u roku određenom rešenjem o odobravanju projekta;

13) roba koja je predmet investicije potiče iz zemlje koja je data u Prilogu 3 - Lista prihvatljivih zemalja (u daljem tekstu: Lista prihvatljivih zemalja), koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo, osim kada je vrednost robe bez PDV-a ispod praga za korišćenje konkurentnog pregovaračkog postupka1;

14) za objekat koji je predmet investicije u izgradnju ima odgovarajuću dokumentaciju u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja;

15) za ostvarivanje prava na odobravanje projekta nisu veštački stvoreni uslovi u cilju ostvarivanja prednosti suprotno IPARD programu;

16) ako predmet investicije nije finansiran iz drugih izvora javnog finansiranja, odnosno ako nije u postupku za ostvarivanje finansiranja iz drugih javnih izvora finansiranja.

Ako je predmet zahteva za odobravanje projekta oprema koja se ugrađuje u objekat, lice iz člana 3. ovog pravilnika ostvaruje pravo na odobravanje projekta ako taj objekat ima građevinsku dozvolu, odnosno rešenje za izvođenje radova ili dozvolu za upotrebu u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja, odnosno u skladu sa zakonom kojim se uređuje ozakonjenje objekata.

Ako je predmet zahteva investicija u izgradnju i/ili opremanje postrojenja za proizvodnju energije iz obnovljivih izvora, lice iz člana 3. ovog pravilnika ostvaruje pravo na odobravanje projekta ako se energija iz obnovljivih izvora koristi za sopstvenu potrošnju u cilju obavljanja registrovane ugostiteljske, odnosno turističke delatnosti.

Ako je predmet zahteva investicija u izgradnju objekta na kome su pojedine vrste radova realizovane pre podnošenja zahteva za odobravanje projekta, lice iz člana 3. ovog pravilnika ostvaruje pravo na odobravanje projekta i ako ima privremenu situaciju sa građevinskom knjigom za izvedene radove, u skladu sa propisima kojima se uređuje planiranje i izgradnja ili nalaz ovlašćenog sudskog veštaka građevinske struke koji sadrži utrošak radova i građevinskih proizvoda za izvedene radove, do dana podnošenja zahteva za odobravanje projekta.

____________
1 Prag za korišćenje konkurentnog pregovaračkog postupka utvrđuje se u skladu sa Council Regulation (EEC) 24/14 na dan raspisivanja javnog poziva.

Poslovni plan, elementi i pokazatelji za procenu ekonomske održivosti projekta

Član 6

Lice iz člana 3. ovog pravilnika koje ispunjava uslove u skladu sa ovim pravilnikom, pravo na odobravanje projekata ostvaruje ako dokaže svoju ekonomsku održivost i održivost projekta na kraju investicionog perioda kroz poslovni plan.

Poslovni plan iz stava 1. ovog člana za investicije vrednosti do 50.000 evra podnosi se u elektronskoj i papirnoj formi, i to kroz Jednostavan poslovni plan koji je dat u Prilogu 4 - Jednostavan poslovni plan, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Poslovni plan iz stava 1. ovog člana za investicije vrednosti veće od 50.000 evra podnosi se u elektronskoj i papirnoj formi, i to kroz Složen poslovni plan koji je dat u Prilogu 5 - Složen poslovni plan, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Elementi i pokazatelji koji se koriste za procenu ekonomske održivosti podnosioca i projekta dati su u Prilogu 6 - Elementi i pokazatelji koji se koriste za procenu ekonomske održivosti podnosioca zahteva i projekta, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Iznos IPARD podsticaja

Član 7

IPARD podsticaji utvrđuju se u procentualnom iznosu do 65% vrednosti prihvatljivih troškova investicije, umanjenom za iznos poreza na dodatu vrednost.

Korisnik IPARD podsticaja (u daljem tekstu: korisnik) može da ostvari pravo na IPARD podsticaje u iznosu od najmanje 20.000 evra, a najviše 300.000 evra po zahtevu, bez obzira na ukupnu vrednost investicije.

Vrednost prihvatljivih opštih troškova ne može preći iznos od 12% od vrednosti prihvatljivih troškova predmetne investicije.

Troškovi za izradu poslovnog plana prihvatljivi su do 5% od vrednosti prihvatljivih troškova predmetne investicije, i to do 2.000 evra.

Korisnik može da ostvari ukupan iznos IPARD podsticaja, u skladu sa ovim pravilnikom, u vrednosti do 400.000 evra, i to kroz najviše tri projekta, u periodu sprovođenja IPARD programa.

Investicije i prihvatljivi troškovi

Član 8

Investicije u diverzifikaciju poljoprivrednih gazdinstava i razvoj poslovanja i prihvatljivi troškovi za koje se odobravaju IPARD podsticaji dati su u Listi prihvatljivih investicija i troškova.

Troškovi iz stava 1. ovog člana koji se odnose na investicije u sektoru ruralnog turizma, smatraju se prihvatljivim, do tržišne vrednosti imovine, u skladu sa propisom kojim se propisuje metodologija za utvrđivanje referentnih cena investicija za obračun IPARD podsticaja i tri dostavljene ponude.

Pravo na IPARD podsticaje može se ostvariti isključivo za investicije koje su realizovane nakon donošenja rešenja o odobravanju projekta, osim za opšti trošak koji može da nastane u periodu važenja IPARD programa.

Troškovi iz stava 1. ovog člana koji se odnose na studije izvodljivosti u vezi sa projektom prihvatljivi su za investicije za proizvodnju energije iz obnovljivih izvora, u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja.

Neprihvatljivi troškovi

Član 9

Pravo na IPARD podsticaje ne može da se ostvari za:

1) poreze, uključujući PDV;

2) carine, uvozne i druge dažbine;

3) kupovinu, zakup ili lizing zemljišta i postojećih objekata, bez obzira na to da li će lizing rezultirati promenom vlasništva;

4) kazne, finansijske penale i sudske troškove;

5) troškove poslovanja;

6) polovne mašine, mehanizaciju i opremu;

7) bankarske troškove, troškove garancija i slične troškove;

8) troškove konverzije, troškove i gubitke u pogledu kursne razlike u vezi sa IPARD namenskim računom, kao i druge čisto finansijske troškove;

9) doprinose u naturi;

10) troškove održavanja, amortizacije ili zakupa;

11) troškove špedicije, puštanja u rad, kao i za druge operativne troškove;

12) nabavku predmeta investicije putem lizinga, kompenzacije, asignacije i cesije ili nabavku na drugi način koji predstavlja gašenje obaveze putem prebijanja duga;

13) nabavku predmeta investicije gotovinskim plaćanjem od strane preduzetnika, odnosno privrednog društva.

III POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA NA IPARD PODSTICAJE

Javni poziv za podnošenje zahteva za odobravanje projekta

Član 10

Postupak za ostvarivanje prava na IPARD podsticaje pokreće se podnošenjem zahteva za odobravanje projekta na osnovu javnog poziva koji raspisuje ministarstvo nadležno za poslove poljoprivrede - Uprava za agrarna plaćanja (u daljem tekstu: Uprava).

Javni poziv iz stava 1. ovog člana naročito sadrži rok za podnošenje zahteva za odobravanje projekta, iznos raspoloživih sredstava za raspisani poziv, obrazac zahteva, obaveznu dokumentaciju i druge podatke vezane za konkretan poziv.

Javni poziv iz stava 1. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede, odnosno na zvaničnoj internet stranici Uprave.

Podnosilac zahteva može podneti samo jedan zahtev za odobravanje projekata po istom javnom pozivu, koji može da obuhvati jednu ili više investicija iz Liste prihvatljivih investicija i troškova.

Povezana lica mogu podneti samo jedan zahtev za odobravanje projekata po istom javnom pozivu.

Dokumentacija uz zahtev za odobravanje projekta

Član 11

Uz zahtev iz člana 10. ovog pravilnika dostavlja se sledeća dokumentacija:

1) izvod iz Registra privrednih subjekata koji vodi Agencija za privredne registre, za preduzetnike i privredna društva;

2) poslovni plan, u skladu sa članom 6. ovog pravilnika;

3) popis pokretne i nepokretne imovine na dan 31. decembar prethodne godine u odnosu na godinu u kojoj se podnosi zahtev;

4) ponude u skladu sa članom 5. stav 1. tačka 11) ovog pravilnika;

5) uverenje o izmirenim dospelim obavezama po osnovu javnih prihoda izdato od strane nadležnog organa jedinice lokalne samouprave prema mestu prebivališta, odnosno sedišta podnosioca zahteva, kao i prema mestu investicije;

6) uverenje o izmirenim dospelim obavezama po osnovu javnih prihoda izdato od strane nadležne poreske uprave;

7) rešenje o kategorizaciji za svaki od ugostiteljskih objekata za smeštaj, u slučaju da podnosilac zahteva ima jedan ili više kategorisanih ugostiteljskih objekata za smeštaj u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast ugostiteljstva.

Preduzetnik koji vodi knjige po sistemu prostog knjigovodstva, pored dokumentacije iz stava 1. ovog člana, dostavlja i:

1) poslednji bilans uspeha;

2) poslednji javno objavljeni poreski bilans, na obrascu poreske prijave za akontaciono-konačno utvrđivanje poreza na prihod od samostalne delatnosti i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje (Obrazac PPDG-1S).

Individualni poljoprivrednik koji vodi knjige po sistemu prostog knjigovodstva, pored dokumentacije iz stava 1. ovog člana, dostavlja i:

1) poslednji bilans uspeha;

2) poslednji javno objavljeni poreski bilans PB2.

Individualni poljoprivrednik koji vodi knjige po sistemu dvojnog knjigovodstva, pored dokumentacije iz stava 1. ovog člana, dostavlja i:

1) poslednji javno objavljeni bilans uspeha;

2) poslednji javno objavljeni bilans stanja;

3) poslednji javno objavljeni poreski bilans PB2.

Za investicije u izgradnju objekata, pored dokumentacije iz st. 1-4. ovog člana, dostavlja se i:

1) projekat za građevinsku dozvolu i/ili idejni projekat i/ili projekat za izvođenje radova u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja, sa predmerom i predračunom radova, u elektronskoj i papirnoj formi;

2) građevinska dozvola, odnosno rešenje za izvođenje radova, koji glase isključivo na ime podnosioca zahteva, osim za prihvatljive investicije u vrste objekata za koje nije propisano izdavanje građevinske dozvole, odnosno nije propisano izdavanje rešenja za izvođenje radova, u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja.

Za investicije u izgradnju i/ili opremanje objekata, dostavlja se i izvod iz katastra nepokretnosti sa kopijom plana za predmet investicije, odnosno prepis lista nepokretnosti ako je uspostavljen novi operat, odnosno prepis posedovnog lista ako nije uspostavljen novi operat, odnosno izvod iz zemljišnih knjiga u slučaju da nije uspostavljen katastar nepokretnosti.

Ako podnosilac zahteva nije vlasnik objekta koji je predmet investicije u opremanje objekta, dostavlja i ugovor o zakupu ili ustupanju na korišćenje predmetnog objekta zaključen sa zakupodavcem odnosno ustupiocem - fizičkim licem, jedinicom lokalne samouprave, crkvom, manastirom ili ministarstvom nadležnim za poslove poljoprivrede, sa rokom važenja od najmanje deset godina počev od kalendarske godine u kojoj se podnosi zahtev, a koji je upisan u katastar nepokretnosti kao jedini teret na predmetnom objektu, kao i izvod iz katastra nepokretnosti za zakupodavca, odnosno ustupioca.

Ako je predmet investicije oprema koja se ugrađuje u objekat, dostavlja se i građevinska dozvola, odnosno rešenje za izvođenje radova ili dozvola za upotrebu za taj objekat u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja, odnosno u skladu sa zakonom kojim se uređuje ozakonjenje objekata.

Za investicije u izgradnju objekta na kome su pojedine vrste radova realizovane pre podnošenja zahteva za odobravanje projekta, dostavlja se i privremena situacija sa građevinskom knjigom za izvedene radove, u skladu sa propisima kojima se uređuje planiranje i izgradnja ili nalaz ovlašćenog sudskog veštaka građevinske struke koji sadrži utrošak radova i građevinskih proizvoda za izvedene radove, do dana podnošenja zahteva za odobravanje projekta.

Za investicije u obnovljive izvore energije dostavlja se i prethodna studija izvodljivosti ili studija opravdanosti u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja.

Za dokazivanje ispunjenosti kriterijuma rangiranja koji se odnose na srednju školu u oblasti ugostiteljstva i/ili turizma, visoku školu strukovnih studija u oblasti ugostiteljstva i/ili turizma, odnosno fakultet, podnosilac zahteva uz zahtev podnosi i kopiju diplome, odnosno uverenja ili svedočanstva, koji glase na njegovo ime, odnosno ime nosioca diverzifikovane aktivnosti, u skladu sa članom 17. stav 4. ovog pravilnika.

Za dokazivanje ispunjenosti kriterijuma rangiranja koji se odnose na procenat žena zaposlenih u privrednom društvu, podnosilac zahteva uz zahtev podnosi i obrazac M-A - Potvrdu o podnetoj prijavi, promeni i odjavi na obavezno socijalno osiguranje, za sve zaposlene.

Dokumentaciju iz stava 1. tač. 1) i 5)-7), stava 2. tačka 2), stava 3. tačka 2), stava 4, stava 5. tač. 2), st. 6. i 8. ovog člana, Uprava pribavlja po službenoj dužnosti u skladu sa zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak.

Administrativna obrada zahteva za odobravanje projekta

Član 12

Uprava vrši administrativnu obradu zahteva za odobravanje projekta proverom podataka iz zahteva, dokumentacije priložene uz zahtev i uvidom u službene evidencije.

Zahtev za odobravanje projekta koji nije podnet od strane lica iz člana 3. ovog pravilnika, preuranjen, neblagovremen zahtev, kao i svaki naredni zahtev istog podnosioca po istom pozivu, Uprava odbacuje bez razmatranja.

Ponude

Član 13

Ponuda iz člana 5. stav 1. tačka 11) ovog pravilnika naročito sadrži:

1) naziv, sedište i matični broj dobavljača;

2) naziv, sedište i matični broj podnosioca zahteva, ako je podnosilac zahteva preduzetnik ili privredno društvo, odnosno ime, prezime, prebivalište i JMBG podnosioca zahteva ako je podnosilac zahteva fizičko lice;

3) tehničko-tehnološke karakteristike za robu, radove i usluge koji čine predmet investicije, odnosno predmer i predračun radova za izgradnju, pri čemu svaka stavka u ponudi mora da sadrži: jedinicu mere, količinu, jediničnu cenu i ukupnu cenu stavke, kao i ukupnu cenu ponude uključujući posebno iskazanu neto cenu i iznos PDV-a izražene u dinarima, odnosno u evrima za strane dobavljače, kao i da sadrži podatke o osnovnom modelu i dodatnoj opremi;

4) rok važenja ponude;

5) broj, datum i mesto izdavanja ponude;

6) potpis dobavljača;

7) izjavu dobavljača pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću da je predmet ponude nova i neupotrebljavana roba;

8) naziv proizvođača i zemlja porekla opreme, radova i usluga;

9) izjavu dobavljača pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću da je zemlja, odnosno teritorija porekla opreme, radova i usluga zemlja sa Liste prihvatljivih zemalja;

10) garantne uslove;

11) uslove i način plaćanja;

12) obaveze dobavljača u vezi sa isporukom.

Podaci iz prikupljenih ponuda treba da budu u skladu sa podacima koji su navedeni u poslovnom planu.

Odobravanje ponude

Član 14

Podnosilac zahteva u zahtevu za odobravanje projekta označava kao izabranu jednu od tri dostavljene ponude, odnosno dostavlja jednu ponudu u skladu sa članom 5. stav 1. tačka 11) ovog pravilnika.

Uprava odobrava dostavljenu, odnosno izabranu ponudu u vrednosti koja ne sme biti veća od vrednosti iz ponude sa najnižom cenom.

Izračunavanje osnovice za obračun IPARD podsticaja

Član 15

Osnovica za obračun IPARD podsticaja utvrđuje se u vrednosti iz člana 14. stav 2. ovog pravilnika, ako ova vrednost ne prelazi iznos referentne cene utvrđene u skladu sa posebnim propisom kojim se propisuje metodologija utvrđivanja referentne cene.

Ako vrednost iz člana 14. stav 2. ovog pravilnika prelazi iznos referentne cene, osnovica za obračun IPARD podsticaja utvrđuje se u visini referentne cene.

Kontrola na licu mesta pre odobravanja projekta

Član 16

Posle administrativne obrade zahteva za odobravanje projekta, Uprava vrši proveru ispunjenosti propisanih uslova kontrolom na licu mesta u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivreda i ruralni razvoj.

Uprava u zavisnosti od vrste investicije, u izveštaju sačinjenom tokom kontrole na licu mesta u fazi odobravanja projekta, upoznaje podnosioca zahteva da najkasnije deset dana pre izvođenja radova ili isporuke opreme obavesti Upravu o izvođenju skrivenih radova.

Bodovanje i rangiranje

Član 17

Ako iznos raspoloživih sredstava po javnom pozivu nije dovoljan za sve podnete zahteve za odobravanje projekta, Uprava sprovodi postupak bodovanja i rangiranja.

Sa 20 bodova boduju se zahtevi za odobravanje projekta ako:

1) je podnosilac zahteva ženskog pola, u slučaju fizičkog lica, odnosno preduzetnika, ili privredno društvo koje u svojoj strukturi zaposlenih ima najmanje 30% zaposlenih lica ženskog pola na dan podnošenja zahteva za odobravanje projekta;

2) je podnosilac zahteva lice mlađe od 40 godina na dan podnošenja zahteva za odobravanje projekta, u slučaju fizičkog lica, odnosno preduzetnika;

3) je mesto investicije u planinskim područjima, u skladu sa posebnim propisom kojim se određuju područja sa otežanim uslovima rada u poljoprivredi;

4) je poslovnim planom predviđeno otvaranje novog radnog mesta, do podnošenja zahteva za isplatu, u slučaju preduzetnika ili privrednog društva.

Sa deset bodova boduju se zahtevi za odobravanje projekta ako projekat uključuje investicije u infrastrukturu i opremu za osobe sa invaliditetom, u skladu sa posebnim propisom kojim se uređuju tehnički standardi planiranja, projektovanja i izgradnje objekata, kojima se osigurava nesmetano kretanje i pristup osobama sa invaliditetom, deci i starim osobama.

Dokaz o stečenom obrazovanju boduje se sa:

1) tri boda, ako je u pitanju srednje stručno obrazovanje u oblasti ugostiteljstva/turizma u trogodišnjem, odnosno četvorogodišnjem trajanju;

2) šest bodova, ako je u pitanju visoka stručna sprema stečena u visokoj školi strukovnih studija u oblasti ugostiteljstva/turizma;

3) deset bodova, ako je u pitanju visoka stručna sprema stečena na fakultetu.

Bodovi iz stava 4. ovog člana dodeljuju se ukoliko kriterijum bodovanja ispunjava:

1) nosilac porodičnog poljoprivrednog gazdinstva ili nosilac diverzifikovane aktivnosti, u slučaju da je podnosilac zahteva fizičko lice;

2) preduzetnik, u slučaju da je podnosilac zahteva preduzetnik;

3) član društva koji ima 50% ili više udela u privrednom društvu, u slučaju da je podnosilac zahteva privredno društvo.

Bodovi se dodeljuju na osnovu dokumentacije dostavljene uz zahtev za odobravanje projekta.

U slučaju ispunjavanja više kriterijuma, bodovi se sabiraju.

Ako postoji više zahteva sa istim brojem bodova prema kriterijumima za rangiranje, prednost ima potpun zahtev koji je ranije podnet.

Rang-lista zahteva za odobravanje projekta objavljuje se na zvaničnoj internet stranici Uprave.

Podnosilac zahteva za odobravanje projekta ima pravo na prigovor na svoje mesto na bodovnoj listi u roku od 15 dana od dana objavljivanja liste.

O prigovoru Uprava rešava u roku od 15 dana od dana podnošenja prigovora.

Po konačnosti odluka o prigovorima iz stava 11. ovog člana, Uprava objavljuje konačnu rang-listu zahteva za odobravanje projekta na zvaničnoj internet stranici Uprave.

Rešenje o odobravanju projekta

Član 18

Ako je administrativnom obradom i kontrolom na licu mesta utvrđeno da zahtev ispunjava propisane uslove i ako postoje raspoloživa finansijska sredstva, direktor Uprave rešenjem odobrava projekat.

Rešenje iz stava 1. ovog člana naročito sadrži:

1) projekat koji se odobrava sa prihvatljivim investicijama i troškovima;

2) odobren iznos IPARD podsticaja sa izraženim iznosom nacionalnog finansiranja i koofinansiranja Evropske unije za projekat koji se odobrava;

3) rok za realizaciju investicije i podnošenje zahteva za isplatu;

4) obavezu čuvanja dokumentacije koja se odnosi na projekat koji se odobrava;

5) obavezu dostavljanja izveštaja Upravi o sprovođenju odobrenog projekta u zavisnosti od vrste projekta;

6) obavezu korisnika sredstava da dopusti u svakom trenutku nesmetan pristup i kontrolu na licu mesta koja se odnosi na odobreni projekat, te obavezu davanja na uvid celokupne dokumentacije vezane za odobreni projekat ovlašćenim licima: Uprave, organa nadležnog za reviziju sistema sprovođenja programa Evropske unije, organizacionih jedinica Ministarstva finansija nadležnih za poslove Nacionalnog fonda i podršku nacionalnom službeniku za odobravanje, Evropske komisije, Evropskog revizorskog suda i Evropske kancelarije za borbu protiv prevara (OLAF);

7) zabranu preduzimanja radnji koje bi mogle dovesti do javnog finansiranja istog odobrenog projekta;

8) obavezu korisnika da obavesti Upravu o izvođenju skrivenih radova;

9) obavezu korisnika da obeleži predmet investicije na način propisan ovim pravilnikom.

Uprava poziva podnosioca zahteva da preuzme rešenje kojim se odobrava projekat.

Prilikom preuzimanja rešenja iz stava 3. ovog člana Uprava usmenim i pismenim putem upoznaje korisnika sa pravima, obavezama i odgovornostima, kao i propisanim sankcijama, u skladu sa propisima kojima se uređuju IPARD podsticaji.

Korisnik svojim potpisom, odnosno overom akata iz stava 4. ovog člana potvrđuje prijem rešenja o odobravanju projekta, kao i da je upoznat sa pravima, obavezama i odgovornostima i propisanim sankcijama u skladu sa propisima kojima se uređuju IPARD podsticaji.

Izmena odobrenog projekta

Član 19

Posle donošenja rešenja o odobravanju projekta, a najkasnije 30 dana pre isteka roka za realizaciju odobrenog projekta, korisnik može podneti zahtev za izmenu odobrenog projekta:

1) ako su izmene projekta takve da se njima ne menjaju bitne osobine, odnosno svrha investicije;

2) ako se izmene odnose na produžetak roka za završetak projekta, odnosno produžetak roka za podnošenje zahteva za isplatu, iz opravdanih razloga;

3) ako realizacija odobrenog projekta nije moguća ili nije ekonomski opravdana usled:

(1) više sile,

(2) nemogućnosti dobavljača da obezbedi proizvode i usluge,

(3) promene propisa,

(4) uvođenja novih tehnologija koje mogu poboljšati efikasnost predmetne investicije.

Uz zahtev za izmenu odobrenog projekta, podnosilac zahteva dostavlja i dokaze kojima se potvrđuje opravdanost razloga za izmenu.

Izmene projekta moraju biti u skladu sa uslovima za odobravanje projekata propisanim ovim pravilnikom.

IV ISPLATA IPARD PODSTICAJA

Uslovi za ostvarivanje prava na isplatu IPARD podsticaja

Član 20

Lice iz člana 3. ovog pravilnika koje je ostvarilo pravo na odobravanje projekta ostvaruje pravo na isplatu IPARD podsticaja ako:

1) ima kategorisan ugostiteljski objekat koji je predmet investicije, u skladu sa propisima kojima se uređuju oblast turizma, odnosno ugostiteljstva;

2) ukupan broj individualnih ležajeva u svim kategorisanim ugostiteljskim objektima koje ima na teritoriji Republike Srbije, nije veći od 30;

3) je realizovao investiciju u skladu sa rešenjem o odobrenju projekta, odnosno aktom o izmeni projekta;

4) nema dospelih neizmirenih obaveza po osnovu javnih prihoda;

5) nema evidentiranih dospelih neizmirenih dugovanja prema ministarstvu nadležnom za poslove poljoprivrede, po osnovu ranije ostvarenih podsticaja, subvencija i kredita;

6) je predmet investicije obeležen na način propisan ovim pravilnikom;

7) predmet investicije nije finansiran iz drugih izvora javnog finansiranja, odnosno nije u postupku za ostvarivanje finansiranja iz drugih javnih izvora finansiranja;

8) roba koja je predmet nabavke potiče iz zemlje koja je navedena u Listi prihvatljivih zemalja, osim kada je vrednost robe bez PDV-a ispod praga za korišćenje konkurentnog pregovaračkog postupka2;

9) računi kod poslovnih banaka nisu blokirani, kao i ako nisu bili u blokadi duže od 30 dana u periodu od 12 meseci pre podnošenja zahteva za isplatu, odnosno od dana osnivanja za novoosnovana privredna društva i preduzetnike;

10) predmet investicije ispunjava uslove propisane zakonima kojima se uređuju oblast turizma, odnosno ugostiteljstva;

11) ima najmanje jednog novozaposlenog, za korisnike koji su poslovnim planom predvideli otvaranje novih radnih mesta;

12) oprema koja je predmet investicije, nalazi se na mestu investicije.

______________
2 Prag za korišćenje konkurentnog pregovaračkog postupka utvrđuje se u skladu sa Council Regulation (EEC) 24/14 na dan raspisivanja javnog poziva.

Pokretanje postupka za odobravanje isplate IPARD podsticaja

Član 21

Postupak za odobravanje isplate pokreće se po zahtevu korisnika podsticaja za odobravanje isplate, koji se podnosi Upravi nakon realizacije odobrenog projekta u roku utvrđenom u rešenju o odobravanju projekta, odnosno aktu o izmeni projekta.

Podnosilac zahteva može podneti samo jedan zahtev za isplatu po istom javnom pozivu.

Zahtev za odobravanje isplate podnet od strane lica kome rešenjem nije odobren projekat, preuranjen, neblagovremen zahtev, kao i svaki naredni zahtev istog podnosioca po istom pozivu, Uprava odbacuje bez razmatranja.

Dokumentacija za ostvarivanje prava na isplatu IPARD podsticaja

Član 22

Uz zahtev za odobravanje isplate iz člana 21. ovog pravilnika korisnik dostavlja sledeću dokumentaciju:

1) račune za nabavku predmetne investicije, u skladu sa rešenjem o odobravanju projekta;

2) otpremnicu za nabavku predmetne investicije od domaćeg dobavljača, a međunarodni tovarni list ako je korisnik sam izvršio uvoz predmeta investicije;

3) dokaz o izvršenom plaćanju predmetne investicije, i to: potvrdu o prenosu sredstava ili izvod, overene od strane banke, odnosno fiskalni isečak ako je fizičko lice izvršilo plaćanje gotovinom ili karticom za gotovinsko plaćanje;

4) garantni list, odnosno izjavu o saobraznosti za izvršenu nabavku predmetne investicije, odnosno izjavu dobavljača da roba ne podleže obavezi izdavanja garantnog lista;

5) jedinstvenu carinsku ispravu, ako je korisnik sam izvršio uvoz predmeta investicije;

6) sertifikat o poreklu, odnosno uverenje o kretanju robe - EUR 1, odnosno uvozni račun sa izjavom dobavljača o poreklu robe, odnosno izjavu proizvođača o domaćem poreklu robe, osim kada je vrednost robe bez PDV-a ispod praga za korišćenje konkurentnog pregovaračkog postupka3;

7) uverenje o izmirenim dospelim obavezama po osnovu javnih prihoda izdato od nadležnog organa jedinica lokalne samouprave prema mestu investicije, kao i prebivalištu, odnosno sedištu podnosioca zahteva;

8) uverenje o izmirenim dospelim obavezama po osnovu javnih prihoda izdato od strane nadležne poreske uprave;

9) potvrdu nadležnog organa jedinice lokalne samouprave prema prebivalištu, odnosno sedištu korisnika, kao i prema mestu gde se nalazi objekat predmeta investicije korisnika da za predmetnu investiciju ne koristi podsticaje po nekom drugom osnovu (subvencije, podsticaji, donacije), odnosno da ista investicija nije predmet drugog postupka za korišćenje podsticaja;

10) potvrdu nadležnog pokrajinskog organa da za predmetnu investiciju ne koristi podsticaje po nekom drugom osnovu (subvencije, podsticaji, donacije), odnosno da ista investicija nije predmet drugog postupka za korišćenje podsticaja - ako korisnik ima prebivalište, odnosno sedište na teritoriji autonomne pokrajine, odnosno ako se objekat predmeta investicije nalazi na teritoriji autonomne pokrajine;

11) potvrdu nadležnog organa za poslove ugovaranja i finansiranja programa iz sredstava Evropske unije, da se za predmetnu investiciju ne koriste podsticaji po nekom drugom osnovu (subvencije, podsticaji, donacije), odnosno da ista investicija nije predmet drugog postupka za korišćenje podsticaja;

12) akt organa nadležnog za ugostiteljsko-turističke poslove kojim se dokazuje da korisnik ispunjava propisane uslove u oblasti ugostiteljstva, odnosno turizma;

13) rešenje o kategorizaciji objekta koji je predmet investicije, u skladu sa propisima kojima se uređuju oblast turizma, odnosno ugostiteljstva.

U slučaju investicija u izgradnju, odnosno izgradnju i opremanje objekata, pored dokumentacije iz stava 1. ovog člana, dostavlja se i upotrebna dozvola, izvod iz katastra nepokretnosti sa kopijom plana za predmet investicije, odnosno prepis lista nepokretnosti ako je uspostavljen novi operat, odnosno prepis posedovnog lista ako nije uspostavljen novi operat, odnosno izvod iz zemljišnih knjiga u slučaju da nije uspostavljen katastar nepokretnosti.

Za investicije u izgradnju objekta, pored dokumentacije iz st. 1. i 2. ovog člana, dostavlja se i:

1) ugovor sa ovlašćenim izvođačem radova;

2) kopija građevinske knjige, odnosno druga propisana dokumentacija u skladu sa propisima kojima se uređuje planiranje i izgradnja;

3) okončana situacija za izvedene radove.

Ako je predmet investicije čamac, odnosno plutajući objekat, korisnik, dostavlja i plovidbenu, odnosno plutajuću dozvolu, koja glasi na ime korisnika.

Ako je predmet investicije nabavka robe, korisnik dostavlja i izjavu dobavljača da je isporučena roba nova.

Lice iz člana 3. stav 1. tač. 2) i 3) ovog pravilnika kojem je odobren zahtev za odobravanje projekta, a koje je poslovnim planom predvidelo otvaranje jednog ili više novih radnih mesta do podnošenja zahteva za odobravanje isplate, dostavlja i obrazac M-A - Potvrda o podnetoj prijavi, promeni i odjavi na obavezno socijalno osiguranje, kojim se dokazuje zasnivanje radnog odnosa za najmanje jedno lice.

Za plaćanja izvršena u stranoj valuti u svrhu odobravanja zahteva za isplatu, korisnik vrši obračun u dinarima prema mesečnom kursu Evropske komisije za mesec u kome je izvršeno plaćanje i tu vrednost upisuje u obrascu zahteva za odobravanje isplate.

Dokumentaciju iz stava 1. tač. 7)-13) i stava 2. ovog člana, Uprava pribavlja po službenoj dužnosti u skladu sa zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak.

_____________
3 Prag za korišćenje konkurentnog pregovaračkog postupka utvrđuje se u skladu sa Council Regulation (EEC) 24/14 na dan raspisivanja javnog poziva.

Forma dokumentacije

Član 23

Uverenja i potvrde koja se dostavljaju uz zahtev za odobravanje prava na IPARD podsticaje ne mogu biti starija od 30 dana od dana podnošenja zahteva.

Sva dokumenta koja se dostavljaju uz zahtev glase na podnosioca zahteva i prilažu se u originalu ili overenoj kopiji, ako ovim pravilnikom nije propisano drugačije.

Sva dokumenta dostavljaju se u papirnoj formi, osim ako je ovim pravilnikom propisano da se dostavljaju i u elektronskoj formi (na CD-u).

Dokumenta na stranom jeziku moraju biti prevedena na srpski jezik od strane ovlašćenog sudskog prevodioca.

Uprava može da zatraži i dodatnu dokumentaciju u cilju utvrđivanja i provere ispunjenosti propisanih uslova za ostvarivanje prava na IPARD podsticaje.

Kontrola na licu mesta pre isplate

Član 24

Posle administrativne obrade zahteva za odobravanje isplate, Uprava vrši proveru ispunjenosti propisanih uslova u skladu sa ovim pravilnikom, kontrolom na licu mesta na način i postupak koji je uređen posebnim propisom.

Kontrolom iz stava 1. ovog člana, Uprava proverava da li je korisnik investiciju realizovao u skladu sa rešenjem o odobravanju projekta.

Rešenje o isplati IPARD podsticaja

Član 25

Ako je administrativnom obradom i kontrolom na licu mesta utvrđeno da zahtev ispunjava propisane uslove, direktor Uprave rešenjem odlučuje o pravu na korišćenje IPARD podsticaja i nalaže isplatu podsticaja na namenski račun korisnika upisan u Registar.

Rešenjem iz stava 1. ovog člana utvrđuje se iznos sredstava koji se finansira sredstvima pretpristupne pomoći Evropske unije, odnosno budžeta Republike Srbije, kao i ukupni iznos IPARD podsticaja.

Iznos IPARD podsticaja koji se finansira sredstvima pomoći Evropske unije utvrđuje se u iznosu do 75% od ukupnog iznosa IPARD podsticaja, dok se preostali iznos IPARD podsticaja finansira sredstvima iz budžeta Republike Srbije.

Rešenje iz stava 1. ovog člana sadrži i:

1) obavezu čuvanja dokumentacije u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivreda i ruralni razvoj;

2) obavezu primaoca sredstava IPARD podsticaja da obeleži predmet investicije;

3) obavezu primaoca sredstava IPARD podsticaja da namenski koristi, ne otuđi, niti omogući drugom licu korišćenje predmeta investicije u periodu od pet godina od dana isplate;

4) obavezu primaoca sredstava IPARD podsticaja da dopusti u svakom trenutku nesmetan pristup i kontrolu na licu mesta koja se odnosi na odobreni projekat, te obavezu davanja na uvid celokupne dokumentacije vezane za odobreni projekat ovlašćenim licima: Uprave, organa nadležnog za reviziju sistema sprovođenja programa Evropske unije, organizacionih jedinica Ministarstva finansija nadležnih za poslove Nacionalnog fonda i podršku nacionalnom službeniku za odobravanje, Evropske komisije, Evropskog revizorskog suda i Evropske kancelarije za borbu protiv prevara (OLAF);

5) obavezu primaoca sredstava da vrati neosnovano isplaćena sredstva u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivreda i ruralni razvoj.

Obeležavanje predmeta investicije

Član 26

Tokom i nakon realizacije investicije korisnik informiše javnost o podršci iz IPARD programa, u skladu sa Prilogom 7 - Obeležavanje predmeta investicije, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo (u daljem tekstu: Prilog 7).

Korisnik tokom realizacije investicije vrši privremeno obeležavanje predmeta investicije, za investicije u infrastrukturu ili izgradnju objekata za koje ukupan iznos javne podrške prelazi 100.000 evra, na način dat u Prilogu 7.

Primalac sredstava IPARD podsticaja vrši stalno obeležavanje predmeta investicije, najkasnije u roku od jednog, odnosno tri meseca od realizacije investicije, na način dat u Prilogu 7.

Primalac sredstava IPARD podsticaja treba da se pridržava propisanih obaveza o informisanju javnosti o podršci iz IPARD programa pet godina od dana isplate IPARD podsticaja, na način dat u Prilogu 7.

Kontrola na licu mesta posle isplate IPARD podsticaja

Član 27

Posle isplate IPARD podsticaja, Uprava proverava kontrolom na licu mesta da li primalac sredstava IPARD podsticaja namenski koristi predmet investicije na mestu investicije, kao i da li se pridržava drugih obaveza u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivreda i ruralni razvoj i ovim pravilnikom.

Član 28

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Samostalni članovi Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o IPARD podsticajima za diverzifikaciju poljoprivrednih gazdinstava i razvoj poslovanja

("Sl. glasnik RS", br. 87/2021)

Član 10

Zahtevi za ostvarivanje prava na IPARD podsticaje podneti do dana stupanja na snagu ovog pravilnika rešavaće se u skladu sa propisom koji je bio na snazi u vreme njihovog podnošenja.

Član 11

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Priloge 1-7, koji su sastavni deo ovog pravilnika, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 76/2020, odnosno izmenjene (Prilog 1 i 7) u "Sl. glasniku RS", br. 87/2021, možete pogledati OVDE