PRAVILNIK
O STRUČNOM USAVRŠAVANJU JAVNIH IZVRŠITELJA

("Sl. glasnik RS", br. 92/2021)

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se Program stručnog usavršavanja javnih izvršitelja, predmet, sadržaj, trajanje i način ostvarivanja stručnog usavršavanja, kao i obaveze Komore javnih izvršitelja (u daljem tekstu: Komora), licenciranih predavača i javnih izvršitelja.

Odredbe ovog pravilnika o dužnostima javnog izvršitelja shodno se primenjuju i na zamenika javnog izvršitelja.

Član 2

Stručno usavršavanje javnih izvršitelja predstavlja obuke iz oblasti izvršenja i obezbeđenja i povezanih oblasti prava, i sastoji se od organizovanog prenošenja, sticanja, unapređenja i usavršavanja obaveznih praktičnih i teorijskih znanja i veština, potrebnih za profesionalan rad javnog izvršitelja, a koji se ostvaruje kroz omogućavanje javnim izvršiteljima da:

- unaprede praktičnu primenu propisa od značaja za javnoizvršiteljsku profesiju;

- upoznaju se blagovremeno sa relevantnim procesnim i materijalnim zakonima i njihovom primenom, kao i da razreše dileme o spornim pitanjima primene pojedinih pravnih instituta;

- unaprede praktična znanja koja se odnose na vođenje evidencija, izveštavanje, e-aukciju i sve druge alate Informacionog sistema Ministarstva pravde;

- unaprede znanja o mestu i ulozi javnih izvršitelja u pravosudnom sistemu i Standardima profesionalnog ponašanja javnih izvršitelja;

- unaprede stavove o značaju nezavisnosti javnoizvršiteljske profesije kao uslova vladavine prava;

- unaprede veštine javnoizvršiteljske profesije i javnoizvršiteljske etike;

- unaprede znanja o poreskim propisima i praktičnu primenu;

- steknu znanja o međunarodnim, evropskim i domaćim propisima i standardima javnoizvršiteljske profesije;

- steknu znanja za učestvovanje u postupku posredovanja - medijacije;

- unaprede znanja koja se odnose na organizaciju rada u javnoizvršiteljskoj kancelariji i

- steknu nova znanja i praktične veštine iz posebnih disciplina koje su im potrebna za rad.

Član 3

Aktivnosti kojima se ostvaruje stručno usavršavanje organizuje Komora kroz redovnu stručnu obuku.

Drugi oblici stručnog usavršavanja koji nisu organizovani od strane Komore priznaju se kao deo stručnog usavršavanja javnih izvršitelja, ukoliko su organizovani od strane drugih izvršiteljskih komora, Međunarodne unije izvršitelja, pravnih fakulteta i akreditovanih naučnoobrazovnih ustanova u Republici Srbiji ili drugoj stranoj državi ili drugih organizacija i pravnih lica, koje su u svojstvu moderatora ili predavača angažovali lica, koja ispunjavaju uslove za licenciranog predavača u skladu sa članom 12. ovog pravilnika.

Član 4

Javni izvršitelj je dužan da pohađa redovnu stručnu obuku i druge oblike stručnog usavršavanja iz člana 3. ovog pravilnika i ostvari ukupno 40 bodova u periodu od pet kalendarskih godina, odnosno najmanje 8 bodova u toku jedne kalendarske godine, od čega najmanje 3 boda na redovnoj stručnoj obuci iz člana 5. ovog pravilnika, koja je u vezi sa primenom pojedinih instituta iz Zakona o izvršenju i obezbeđenju.

U prvoj kalendarskoj godini rada, javni izvršitelj je dužan da prisustvom na nekom od oblika stručnog usavršavanja ostvari broj bodova srazmeran vremenu obavljanja delatnosti.

Javni izvršitelj je dužan da do 31. decembra tekuće godine dostavi Komori dokaze o pohađanju drugih oblika stručnog usavršavanja, koji nisu organizovani od strane Komore, uključujući kopije diploma, potvrda, uverenja ili drugih isprava.

Javni izvršitelj je dužan da u roku od sedam dana, nakon pohađanja modula iz Programa redovne stručne obuke, dostavi Komori ispunjen obrazac za evaluaciju trenera i pohađanog modula obuke, a na obrascu koji se nalazi na internet stranici Komore.

Član 5

Program redovne stručne obuke (u daljem tekstu: Program obuke), koju organizuje Komora sastoji se iz sledećih modula sa propisanom dužinom trajanja i bodovima:

REDNI BROJ

MODULI

TRAJANJE

BODOVI

1.

MEĐUNARODNI ASPEKTI IZVRŠENJA
- Primena člana 6 (1) Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda
- Smernice Saveta Evrope, SEPEŽ-a
- Sudska praksa Evropskog suda za ljudska prava

1/2 DANA

1 bod

2.

ULOGA I POLOŽAJ JAVNIH IZVRŠITELJA, ZAMENIKA I POMOĆNIKA JAVNIH IZVRŠITELJA
- POLOŽAJ JAVNIH IZVRŠITELJA, ZAMENIKA I POMOĆNIKA JAVNIH IZVRŠITELJA (status, ovlašćenja, dužnosti)
- USLOVI ZA OBAVLJANJE DELATNOSTI JAVNOG IZVRŠITELJA (oblik u kome obavlja delatnost, uslovi stručne osposobljenosti, prostor za obavljanje delatnosti, pečat, štambilj i legitimacija izvršitelja, upravljanje i raspolaganje novčanim sredstvima, osiguranje itd.)
- PRESTANAK DELATNOSTI JAVNIH IZVRŠITELJA (na sopstveni zahtev, navršenje radnog veka, disciplinska mera, razrešenje)
- KOMORA JAVNIH IZVRŠITELJA (uloga Komore, delokrug i pravni izvori, organi i nadležnosti organa Komore, akti i evidencije Komore, finansiranje Komore, Komora kao nosilac javnih ovlašćenja)

1/2 DANA

1 bod

3.

PROCESNA PITANJA 1 - OPŠTA PRAVILA O POSTUPKU IZVRŠENJA
- OPŠTI POJMOVI O IZVRŠENJU I OBEZBEĐENJU
- OPŠTI PREGLED STRUKTURE POSTUPKA (faze izvršnog postupka)
- OSNOVNA NAČELA IZVRŠNOG POSTUPKA (načela i ciljevi izvršenja)
- SUBJEKTI IZVRŠNOG POSTUPKA I NJIHOVA ULOGA
- OPŠTE PROCESNE ODREDBE O POSTUPKU IZVRŠENJA (prikladnost, organizacija i sprovođenje izvršnih radnji)

1/2DANA

1 bod

4.

PROCESNA PITANJA 2 - ODREĐIVANJE IZVRŠENJA
- OSNOVI ZA ODREĐIVANJE IZVRŠENJA
- IMOVINA NA KOJOJ SE MOŽE TRAŽITI IZVRŠENJE
- POKRETANJE POSTUPKA
- ODLUČIVANJE O PREDLOGU ZA IZVRŠENJE
- PRIMERI IZREKA
- POSTUPAK PO PRAVNIM LEKOVIMA
- UČEŠĆE TREĆIH LICA

1 DAN

2 boda

5.

PROCESNA PITANJA 3 - SPROVOĐENJE I OKONČANJE IZVRŠENJA
- SPROVOĐENJE IZVRŠENJA KAO FAZA IZVRŠNOG POSTUPKA
- OBUSTAVA I ZAKLJUČENJE
- PRIMERI IZREKA

1 DAN

2 boda

6.

PROCESNA PITANJA 4 - ADHEZIONI I INCIDENTNI POSTUPCI
- RAZGRANIČENJE POJMOVA
- PROTIVIZVRŠENJE
- NOVČANE KAZNE
- SUDSKI PENALI

1 DAN

2 boda

7.

PROCESNA PITANJA 5 - IZVRŠENJE RADI NAPLATE NOVČANOG POTRAŽIVANJA
- DEJSTVA ODREĐENIH AKATA ZA RAD JAVNIH IZVRŠITELJA
- OPŠTA RAZMATRANJA POVODOM NAPLATE NOVČANIH POTRAŽIVANJA
- IDENTIFIKACIJA PREDMETA, PRVA IZVRŠNA RADNJA, I STICANJE ZALOŽNOG PRAVA KOD NAPLATE NOVČANOG POTRAŽIVANJA
- PROCENA
- PRODAJA (UNOVČENJE)
- NAMIRENJE IZVRŠNOG POVERIOCA
- PLENIDBA I PRENOS KAO METOD IZVRŠENJA NA POTRAŽIVANJU IZVRŠNOG DUŽNIKA
- PREDAJA POKRETNIH STVARI
- ISPRAŽNJENJE I PREDAJA NEPOKRETNOSTI
- IZVRŠENJE OBAVEZA ČINJENJA, NEČINJENJA I TRPLJENJA
- POSEBAN POSTUPAK NAMIRENJA POTRAŽIVANJA PO OSNOVU KOMUNALNIH I SLIČNIH USLUGA

1 DAN

2 boda

8.
9.

IZVRŠENJE NA POTRAŽIVANJU I SIMULACIJA JAVNIH PRODAJA I E-AUKCIJA

1/2 DANA

1 bod

10.

PROCESNA PITANJA
- IZVRŠENJE NA SPECIFIČNIM I KOMPLIKOVANIM SLUČAJEVIMA (TREĆA LICA U SAMOM PROCESU IZVRŠENJA, SLUČAJEVI U KOJIMA SE OBUSTAVLJA POSTUPAK IZVRŠENJA RADI OBEZBEĐENJA, SUDSKI PENALI, UGOVORNA KAZNA, ITD.)

1/2 DANA

1 bod

11.

NADZOR NAD RADOM JAVNIH IZVRŠITELJA I DISCIPLINSKA ODGOVORNOST
- FUNKCIJA PRAĆENJA RADA I KONTROLE U OKVIRU MINISTARSTVA PRAVDE
- FUNKCIJA PRAĆENJA RADA I KONTROLE U OKVIRU KOMORE
- VRSTE NADZORA
- DISCIPLINSKA ODGOVORNOST I VRSTE DISCIPLINSKIH POVREDA
- DISCIPLINSKI POSTUPAK (disciplinski tužilac, pokretanje postupka, rad disciplinske komisije, odluke disciplinske komisije)
- DISCIPLINSKE MERE

1/2 DANA

1 bod

12.

PODACI I INFORMACIJE O RADU JAVNIH IZVRŠITELJA I ARHIVIRANJE
- Pravni osnov (ZIO, Međunarodni i strateški okvir)
- Pravilnik o načinu vođenja evidencije o postupcima izvršenja i obezbeđenja i finansijskom poslovanju javnog izvršitelja, načinu izveštavanja, sadržini izveštaja o radu javnog izvršitelja i načinu postupanja sa arhivom
- Upravljanje predmetima - Podaci o: statusu okončanih predmeta po godini prijema, vrsti poverilaca i vrstama isprava na osnovu kojih se sprovodi izvršenje; statusu predmeta u radu po godinama prijema predmeta; radnjama sprovođenja prethodnih i privremenih mera; odnosu ukupnog iznosa sredstava ostvarenih izvršnim radnjama i ukupnog iznosa potraživanja; promenama na jednom ili više namenskih i drugih računa za sve uplate za izveštajni period, predmetima u kojima je uložena žalba ili prigovor, predmetima primljenim u skladu sa članom 547. itd.
- Elektronska komunikacija i pristup podacima
- Elektronska registracija

1 DAN

2 boda

13.

TROŠKOVI IZVRŠNOG POSTUPKA I NAKNADA ZA RAD

1 DAN

2 boda

14.

DRUGI PROPISI KOJI UREĐUJU PITANJA U VEZI SA RADOM JAVNIH IZVRŠITELJA
- Zakon o parničnom postupku
- Zakon o stečaju

1 DAN

2 boda

15.

STANDARDI PROFESIONALNOG PONAŠANJA JAVNIH IZVRŠITELJA I ETIČKO PONAŠANJE JAVNIH IZVRŠITELJA

1 DAN

2 boda

16.

POSLOVNE VEŠTINE ZA EFIKASAN RAD JAVNIH IZVRŠITELJA
- PREDUZETNIŠTVO (poslovni procesi, planiranje potrebnih resursa, biznis plan)
- IZVORI FINANSIRANJA
- PLANIRANJE BUDŽETA, FINANSIJSKO UPRAVLJANJE I KONTROLA
- POSLOVNA KOMUNIKACIJA
- UPRAVLJANJE RESURSIMA
- ELEKTRONSKA PISMENOST

1 DAN

2 boda

17.

PRAKSE I TEHNIKA IZVRŠENJA

2 DANA

4 boda

18.

PRIMENA POSLOVNIH STANDARDA I PROFESIONALNIH VEŠTINA

1/2 DANA

1 bod

19.

MEDIJACIJA - POSREDOVANJE U REŠAVANJU SPOROVA

1/2 DANA

1 bod

20.

VEŠTINE JAVNOG NASTUPA I KOMUNIKACIJA SA MEDIJIMA

1 DAN

2 boda

21.

UPRAVLJANJE STRESNIM SITUACIJAMA

1 DAN

2 boda

22.

ZAŠTITA PODATAKA O LIČNOSTI

1 DAN

2 boda

23.

PORESKI PROPISI I PRAKSA
- Zakon o poreskom postupku i poreskoj administraciji
- Zakon o porezu na dohodak građana
- Zakon o porezu na dodatu vrednost

1 DAN

2 boda

UKUPNO TRAJANJE MODULA

19 DANA

38 bodova

Javni izvršitelj je dužan da pohađa sve obavezne module redovne stručne obuke i ne može ponoviti pohađan modul dok ne prođe celokupan Program obuke, osim u slučaju bitnije izmene sudske prakse ili propisa iz pohađanog modula.

Član 6

Komora sprovodi Program obuke po modulima u skladu sa Planom sprovođenja Programa obuke koji usvaja Izvršni odbor (u daljem tekstu: "Plan").

Plan sadrži spisak, trajanje, mesto i period održavanja modula za period od 12 meseci i iznos moguće kotizacije, uz vođenje računa da se jedan modul organizuje u više termina, kako bi svi javni izvršitelji imali mogućnost da ga pohađaju.

Plan priprema Stručna služba Komore i po usvajanju, čini ga dostupnim svim javnim izvršiteljima.

Član 7

Komora sprovodi Program obuke u obliku treninga, radionica, panel diskusija, vežbi, prezentacija i praktičnog rada. Program obuke se odvija neposredno i usmeno, u grupama od najmanje 12 učesnika.

Materijal za obuke predstavljaju važeći propisi i međunarodni akti i standardi u oblasti izvršenja, sudska praksa, načelni pravni stavovi i pravna shvatanja Vrhovnog kasacionog suda, Privrednog apelacionog suda, stručna literatura, priručnici u štampanoj ili elektronskoj formi.

Sadržaj Programa obuke predstavlja obavezni sadržaj kojim se obezbeđuju ciljevi stručne obuke, a metodologiju obuke u okviru pojedinačnog modula određuje licencirani predavač za svoju oblast, u skladu sa ovim pravilnikom.

Komora potvrđuje datum održavanja obuke polazniku koji se prijavio za obuku, a koji je dužan da u roku od tri dana od dobijene potvrde izvrši uplatu kotizacije za obuku, ukoliko je ona predviđena i Komori pošalje dokaz o uplati putem elektronske pošte.

Član 8

Komora u odnosu na organizaciju i sprovođenje Programa obuke ima sledeće obaveze:

1) da omogući prijavljivanje za pohađanje obuka Programa obuke preko elektronske prijave na internet stranici Komore;

2) da potvrdi svim prijavljenim polaznicima obuke kao i predavačima termin i mesto održavanja obuke po određenim modulima;

3) da vodi bazu podataka o svim realizovanim obukama (po svakoj obuci, javnom izvršitelju, licenciranom predavaču i sl.).

Član 9

Internet stranica Komore sadrži:

1) elektronsku prijavu za obuke u organizaciji Komore;

2) Plan u elektronskom formatu;

3) obaveštenja o drugim oblicima stručnog usavršavanja o kojima Komora ima saznanja.

Član 10

U cilju doslednog sprovođenja Programa obuke Stručna služba Komore planira, usaglašava i unapređuje njegovo sprovođenje i o tome obaveštava Izvršni odbor.

Član 11

Stručna služba Komore obaveštava ministarstvo nadležno za pravosuđe (u daljem tekstu: ministarstvo) elektronskim putem o planiranim stručnim obukama.

Komora vodi evidenciju o pohađanju redovne stručne obuke i drugih oblika stručnog usavršavanja.

Evidencija o pohađanju redovne stručne obuke i drugih oblika stručnog usavršavanja sadrži ime i prezime i sedište javnog izvršitelja i oblik i trajanje obuke.

Komora obaveštava ministarstvo do kraja februara tekuće godine za prethodnu godinu o podacima sadržanim u evidenciji iz stava 3. ovog člana iz prethodne godine, kao i o održanim stručnim obukama prema Planu za određenu kalendarsku godinu i o predavačima koji su držali obuku.

Član 12

Program obuke sprovode licencirani predavači, koji su specijalizovani za određene module predviđene ovim pravilnikom.

Stručna služba Komore vodi evidenciju licenciranih predavača.

Licencu za predavača za jedan ili više modula iz oblasti prava, predviđenih članom 5. ovog pravilnika izdaje Komora, na osnovu izveštaja Komisije, koja daje ocenu da neko lice ispunjava uslove za dobijanje licence.

Komisiju za ocenjivanje ispunjenosti uslova za izdavanje licence za predavača (u daljem tekstu: Komisija) obrazuje Izvršni odbor Komore, a čine je tri člana: predsednik Komore, profesor građanskog procesnog prava i javni izvršitelj u zvanju doktora pravnih nauka koji se stručno istakao u objavljivanju naučnih radova iz oblasti građanskog procesnog prava i kao predavač ili moderator na najmanje tri godišnja savetovanja javnih izvršitelja.

Licencirani predavač za pravne oblasti predviđene programom redovne stručne obuke mora da ispunjava sledeće uslove:

- da je diplomirani pravnik sa najmanje 5 godina radnog iskustva na poslovima izvršenja i obezbeđenja;

- da poseduje veštinu javnog nastupa i sposobnost prenošenja znanja i

- da poseduje licencu za predavača.

Komisija ocenjuje ispunjenost uslova za licenciranog predavača, na osnovu uvida u radnu biografiju i proverom znanja i veština, potrebnih za jedan ili više modula iz oblasti prava.

Licencirani predavač za druge oblasti predviđene članom 5. ovog pravilnika, koje nisu iz oblasti prava, može da bude lice koje ima najmanje visoku stručnu spremu i najmanje pet godina radnog iskustva u odgovarajućoj struci ili zvanje doktora nauka iz odgovarajuće stručne oblasti koja je predmet obuke.

Zaposlena lica u ministarstvu ili drugom organu državne uprave, mogu biti upisana u listu licenciranih predavača na lični zahtev za odgovarajući modul predviđen članom 5. ovog pravilnika, ako poslove koji su predmet obuke obavljaju ili su obavljali duže od tri godine, imaju visoku stručnu spremu, poseduju veštinu javnog nastupa i sposobnost prenošenja znanja.

Član 13

Licencirani predavači prenose znanja i veštine u skladu sa ciljevima stručne obuke putem:

1) Učenja veština - kroz demonstraciju i uvežbavanje veština, radeći sa manjim grupama, ostavljajući polaznicima obuka određeno vreme da u okviru manjih podgrupa vežbaju demonstriranu tehniku uz praćenje, pomoć i povratnu informaciju od strane licenciranog predavača;

2) Debata - polaznicima obuka se dodeljuju uloge u odnosu na neku kontraverznu temu, ostavlja im se vreme za pripremu i nakon diskusije se kritički sagledavaju predstavljeni argumenti;

3) Studije slučaja - na osnovu realnih situacija polaznici obuka analiziraju detalje, rešavaju probleme i donose odluke, uz međusobno kritičko sagledavanje efekata donetih odluka;

4) Razmene iskustava - polaznici obuka iznose svoja konkretna iskustva povodom određenih tema obuka, što im pomaže da razjasne svoje dileme, fokusirajući pažnju na detalje koji nisu uočili i uče jedni od drugih na osnovu uzajamne razmene iskustava.

Član 14

Izvršni odbor donosi odluku o visini naknade za rad licenciranih predavača i članova Komisije iz člana 12. ovog pravilnika, u sladu sa opštim aktima Komore, vodeći računa da iznos naknade bude primeren i da omogući održiv sistem obuka.

U slučaju da ne postoji licencirani predavač za određeni modul ili u slučaju sprečenosti jedinog licenciranog predavača za odgovarajući modul, Stručna služba Komore može da angažuje u svojstvu predavača lice koje poseduje stručne kvalifikacije ali nije upisano u evidenciju licenciranih predavača, po dobijenoj saglasnosti Izvršnog odbora Komore.

Član 15

Licencirani predavač Komore u cilju zadržavanja i obnavljanja sertifikata za sprovođenje programa obuke ima sledeće obaveze:

1) Redovno pripremanje materijala - da u dogovoru sa Komorom za prijavljeni broj učesnika pripremi materijal za obuku koju treba da održi (materijal za štampu, spiskove učesnika, evaluacione izveštaje i dr. prema definisanom standardu Komore);

2) Održavanje obuka - da u periodu od dve kalendarske godine održi bar jednu obuku;

3) Izveštavanje o održanim obukama - da u roku od sedam dana nakon održane obuke pošalje Komori izveštaj o učešću polaznika na obuci i njihovom individualnom napredovanju, uvidima sa obuke i drugim informacijama koje bi mogle biti od koristi za rad javnih izvršitelja, licenciranih predavača i Komore (prema uputstvima Komore);

4) Prisustvovanje redovnim sastancima licenciranih predavača koji će biti organizovani od strane Komore;

5) Pisanje o obukama za Bilten Komore - da u roku od dve godine od započinjanja održavanja obuka za potrebe Biltena Komore napiše siže sa korisnim informacijama o obuci koju drži (prema uputstvima Komore).

Član 16

Javnom izvršitelju koji je licencirani predavač za određeni modul, sprovedena obuka evidentiraće se kao pohađana obuka iz odgovarajućeg modula.

Član 17

Neopravdano odbijanje stručnog usavršavanja predstavlja težu disciplinsku povredu, koja se sankcioniše u skladu sa Zakonom o izvršenju i obezbeđenju.

Član 18

Ovaj pravilnik stupa na snagu po dobijanju saglasnosti ministarstva i objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije".