ODLUKAO OBRAZOVANJU GRADSKOG ŠTABA ZA VANREDNE SITUACIJE("Sl. list grada Subotice", br. 24/2021) |
Za koordinaciju i rukovođenje zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama na teritoriji Grada Subotice (u daljem tekstu: Grad) obrazuje se Gradski štab za vanredne situacije (u daljem tekstu: Gradski štab), kao operativno-stručno telo.
Gradski štab čine komandant štaba, zamenik komandanta štaba, načelnik i članovi štaba.
Komandant Gradskog štaba je Gradonačelnik, po položaju.
Zamenik komandanta Gradskog štaba je Zamenik gradonačelnika ili član Gradskog veća.
Načelnik Gradskog štaba je načelnik Odeljenja za vanredne situacije u Subotici pri Ministarstvu unutrašnjih poslova Republike Srbije (u daljem tekstu: načelnik Gradskog štaba).
Članovi Gradskog štaba su:
1. pomoćnik Gradonačelnika za oblast informisanja i poslova kabineta,
2. član Gradskog veća zadužen za privredu,
3. član Gradskog veća zadužen za oblast socijalne zaštite i zdravstva,
4. član Gradskog veća zadužen za oblast poljoprivrede,
5. sekretar Sekretarijata za komunalne poslove, energetiku i saobraćaj u Gradskoj upravi,
6. sekretar Sekretarijata za inspekcijsko-nadzorne poslove u Gradskoj upravi,
7. sekretar sekretarijata za društvene delatnosti u Gradskoj upravi,
8. izvršilac na poslovima odbrane i vanrednih situacija,
9. komandant vatrogasno spasilačkog bataljona Subotica, Odeljenja za vanredne situacije u Subotici pri Sektoru za vanredne situacije Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije,
10. načelnik Odeljenja policije u Policijskoj upravi Subotica pri Ministarstvu unutrašnjih poslova Republike Srbije,
11. sekretar Gradske organizacije Crvenog krsta Subotice,
12. šef sekcije za infrastrukturu čvora Subotica,
13. direktor DTD VDP - "Severna Bačka", Subotica,
14. direktor Doma zdravlja, Subotica,
15. direktor Opšte bolnice, Subotica,
16. šef Odseka za upravljanje rizicima i civilnu zaštitu u Odeljenju za vanredne situacije pri Sektoru za vanredne situacije Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije,
17. načelnik Centra Ministarstva odbrane za lokalnu samoupravu Subotica,
18. direktor Elektrovojvodina d.o.o. Novi Sad - ogranak "Elektrodistribucija Subotica",
19. direktor Javnog komunalnog preduzeća "Vodovod i kanalizacija" Subotica,
20. direktor Javnog komunalnog preduzeća "Čistoća i zelenilo" Subotica,
21. direktor "Javnog preduzeća za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje". Subotica,
22. direktor "Veterinarski specijalistički institut Subotica" u Subotici,
23. predsednik Vatrogasnog saveza Grada Subotice,
24. direktor "Zavod za javno zdravlje Subotica" u Subotici.
Zamenika komandanta, načelnika, i članove Gradskog štaba postavlja i razrešava Gradsko veće, na predlog komandanta štaba i nadležne službe.
Stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Gradskog štaba vrši Gradska uprava u saradnji sa načelnikom štaba i organizacionom jedinicom nadležne službe za teritoriju grada.
Štab za vanredne situacije radi u skladu sa zakonom i drugim propisima realizujući svoje aktivnosti kroz tri faze koje se međusobno smenjuju i to: preventivna faza, operativna faza, odnosno poslovi koordinacije i rukovođenja kao druga faza i aktivnosti u fazi oporavka zajednice kao treća faza.
Aktivnosti u preventivnoj fazi predstavljaju organizaciju i sprovođenje zadataka i mera koje štab realizuje u periodu pre vanredne situacije.
Štab za vanredne situacije sprovodi aktivnosti na razmatranju stanja spremnosti za organizovani odgovor na rizike i pretnje i upoznaje se sa dostignutim stepenom razvoja i izgradnje sistema smanjenja rizika i upravljanja vanrednim situacijama.
Štab za vanredne situacije ove aktivnosti razmatra na redovnim sednicama.
Aktivnosti štaba za vanredne situacije koje se sprovode u operativnoj fazi su neposredno rukovođenje i koordinacija subjektima i snagama sistema smanjenja rizika i upravljanju vanrednim situacijama na pogođenoj teritoriji radi zaštite i spasavanja života i zdravlja ljudi, životinja, materijalnih i kulturnih dobara, životne sredine, infrastrukture i drugih štićenih vrednosti.
Štab za vanredne situacije ove aktivnosti razmatra i realizuje na vanrednim sednicama koje se sazivaju po potrebi.
Po ukidanju vanredne situacije pristupa se analizi situacije na pogođenoj teritoriji, u pogledu broja i stanja ugroženog i nastradalog stanovništva, domaćinstava, infrastrukture, analizi rada učesnika kao i drugih potrebnih podataka po proceni štaba za vanredne situacije.
Analiza situacije dostavlja se štabu za vanredne situacije neposredno višeg nivoa obrazovanja.
Gradski štab za vanredne situacije nakon vanredne situacije proglašene za teritoriju Grada Subotice, analizu situacije sačinjenu saglasno stavu 3. ovog člana dostavlja Gradskom veću.
Štab za vanredne situacije aktivno učestvuje u prepoznavanju potrebe za preduzimanjem mera oporavka, organizaciji i sprovođenju mera i zadataka obnove, rekonstrukcije i rehabilitacije, uzimajući u obzir smanjenje rizika od budućih katastrofa.
Po sprovedenim merama oporavka pristupa se izradi izveštaja o stanju pogođenih štićenih vrednosti sa predlogom mera za smanjenje rizika od budućih katastrofa.
Izveštaj se dostavlja štabu za vanredne situacije neposredno višeg nivoa obrazovanja.
Gradski štab za vanredne situacije izveštaj dostavlja Gradskom veću, na upoznavanje.
Zakazivanje sednica štaba za vanredne situacije, nalaže komandant, a u njegovom odsustvu zamenik komandanta ili načelnik štaba, a na predlog Nadležne službe, odnosno nadležnog organa autonomne pokrajine i nadležnog organa jedinice lokalne samouprave.
Nadležna služba ili služba autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne samouprave neposredno poziva članove štaba.
Dokumenta štaba su poslovnik o radu, godišnji plan rada, godišnji izveštaj o radu, izveštaji, analize, informacije, naredbe, zaključci, preporuke.
Poslovnikom o radu utvrđuju se: broj redovnih sednica; način pripremanja redovnih i vanrednih sednica; način utvrđivanja dnevnog reda; zakazivanje sednice; pozivanje članova štaba i tok sednice; način rasprave i odlučivanja o donošenju naredbi, zaključaka preporuka i drugih dokumenata štaba.
Godišnji plan rada je dokument kojim se planiraju aktivnosti na godišnjem nivou kroz predložene teme koje su dostavljene od nadležnih subjekata pisanim putem, koje će se razmatrati na redovnim sednicama.
Godišnji plan rada razmatra se na poslednjoj redovnoj sednici u tekućoj godini za narednu godinu.
Obavezni elementi godišnjeg plana rada su predložene teme nadležnih subjekata, a nosilac realizacije teme je gradski štab za vanredne situacije u saradnji sa predlagačem teme i podatak na kojoj sednici će biti razmatrana predložena tema (polugodišnji period).
Predlog godišnjeg plana rada štaba za vanredne situacije izrađuje gradski štab, usvaja se na sednici štaba, nakon čega Predlog godišnjeg plana rada usvaja Gradsko veće.
Godišnji izveštaj o radu je dokument koji sadrži podatke o realizovanim aktivnostima štaba za vanredne situacije tokom prethodne godine prevashodno kroz realizaciju tema iz godišnjeg plana rada, kao i aktivnosti tokom vanredne situacije.
Godišnji izveštaj o radu razmatra se na prvoj redovnoj sednici u tekućoj godini.
Obavezni elementi godišnjeg izveštaja o radu treba da budu sadržani kroz sledeće celine:
1) redovne sednice štaba za vanredne situacije i to ukupan broj realizovanih, po sednicama realizovane teme u skladu sa Planom rada, kao i teme koje su realizovane, a nisu predviđene Planom rada, sa osvrtom na eventualne probleme u realizaciji, koordinaciji i kontroli funkcionisanja svih subjekata zaštite i spasavanja uz prateća dokumenta štaba (naredbe, zaključci i preporuke) sa kratkim sadržajem navedenih dokumenta, kao i opšti zaključak sa redovne sednice;
2) vanredne sednice - broj održanih vanrednih sednica, šta je na sednicama razmatrano, pregledom proglašenih vanrednih situacija i opisom koja teritorija je bila ugrožena, broj ljudi, da li ima nastradalih, da li je infrastruktura ugrožena, materijalna i kulturna dobra, pregledom angažovanih snaga i sredstava i podacima o štetama. Takođe se prikazuju usvojena akta štaba za vanredne situacije (zaključci, naredbe i preporuke), izveštaji i analize, kao i opšti zaključak sa vanredne sednice;
3) glavne aktivnosti nadležnih institucija tokom vanredne situacije;
4) aktivnosti štaba za vanredne situacije u preventivnom ciklusu rada, a naročito praćenje stanja i organizacije sistema smanjenja rizika od katastrofa sa osvrtom na specifičnosti teritorije, rad na izradi dokumenata u skladu sa propisima, učešće u obukama;
5) aktivnosti štaba za vanredne situacije u merama oporavka sa kratkim objašnjenjem u organizaciji i sprovođenju mera i zadataka obnove, rekonstrukcije i rehabilitacije, uzimajući i obzir smanjenje rizika od budućih katastrofa.
U izvršavanju poslova i zadataka iz svoje nadležnosti, štab za vanredne situacije donosi naredbe, zaključke i preporuke.
Naredbom se nalaže:
1) izvršavanje zadataka, odnosno mera zaštite i spasavanja;
2) upotreba snaga i sredstava zaštite i spasavanja;
3) upotreba sredstava pomoći i drugih sredstava koja se koriste u vanrednim situacijama na svojoj teritoriji.
Ovaj dokument koristi se u operativnom ciklusu rada štaba za vanredne situacije.
Zaključkom se:
1) utvrđuje određeni stav o pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja;
2) obrazuje stručno-operativni tim i operativni štab i utvrđuju njegovi zadaci;
3) procenjuje ugroženost od nastanka vanredne situacije;
4) utvrđuje mišljenje na određena akta koje štab razmatra;
5) odlučuje o drugim pitanjima o kojima se ne odlučuje naredbom.
Ovaj dokument koristi se u sva tri ciklusa rada štaba za vanredne situacije.
Preporukom se:
1) predlažu mere za poboljšanje stanja i organizacije zaštite i spasavanja;
2) predlaže preduzimanje mera, radnji i postupaka kojima se umanjuje rizik od opasnosti.
Ovaj dokument koristi se u sve tri faze rada štaba.
Štab za vanredne situacije svoje aktivnosti realizuje na sednicama štaba za vanredne situacije koje mogu biti redovne i vanredne.
Redovne sednice se održavaju najmanje dva puta godišnje i na njima se razmatraju teme koje su predviđene Planom rada.
Na redovnim sednicama se razmatraju i teme koje nisu planirane, jer njihovo razmatranje ne trpi odlaganje.
Vanredne sednice se održavaju zbog najave ili nastanka opasnosti koja može ugroziti živote i zdravlje ljudi i materijalna dobra sa ciljem organizovanja i preduzimanja mera koordinacije i rukovođenja u vanrednim situacijama.
Radi podizanja spremnosti za organizovani odgovor za potrebe rada štaba za vanredne situacije, Ministarstvo organizuje i sprovodi obuku, osposobljavanje i stručno usavršavanje komandanta, zamenika komandanata, načelnika i članova štaba prema utvrđenom planu i programu obuke.
Za izvršavanje specifičnih zadataka zaštite i spasavanja, štab za vanredne situacije može obrazovati stručno-operativni tim.
Stručno-operativni timovi obrazuju se po proceni štaba za vanredne situacije, za izvršavanje zadataka i mera zaštite i spasavanja, i to: evakuacije; zbrinjavanja; sklanjanja; radiološko-hemijsko-biološke zaštite; zaštite i spasavanja od požara i eksplozija; zaštite i spasavanja od poplava i nesreća na vodi i pod vodom; zaštite i spasavanja od tehničko-tehnoloških nesreća, odnosno udesa, kao i za izvršavanje drugih zadataka zaštite i spasavanja koje odredi nadležni štab za vanredne situacije.
U sastav stručno-operativnog tima ulaze stručnjaci iz sastava: organa ili institucija koji je nadležan za određenu opasnost; Nadležne službe; organa državne uprave, pokrajinskih i organa jedinica lokalne samouprave; posebnih organizacija; naučnih ustanova, organizacija, privrednih društava i drugih pravnih lica u čijem delokrugu su poslovi od značaja za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama.
Radom stručno-operativnog tima rukovodi rukovodilac kojeg imenuje štab.
Stručno-operativni tim odgovara načelniku štaba.
Za finansiranje pripreme, opremanja i obuke Gradskog štaba sredstva se obezbeđuju u budžetu Grada.
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice"
Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o obrazovanju gradskog štaba za vanredne situacije ("Sl list grada Subotice", br. 32/11, 46/11, 22/14 i 54/16).