ODLUKA

O KOMUNALNOJ INSPEKCIJI NA TERITORIJI GRADA NIŠA

("Sl. list grada Niša", br. 76/2009 i 103/2021)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom uređuju se poslovi inspekcijskog nadzora nad izvršavanjem zakona i propisa Grada i gradskih opština koje se odnose na: obavljanje komunalnih delatnosti, korišćenje, čuvanje i održavanje komunalnih objekata, uređivanje grada, korišćenje javnih površina i dobara u opštoj upotrebi, kao i druge poslove utvrđene zakonom i propisima Grada odnosno gradske opštine.

Član 2

Poslove inspekcijskog nadzora iz člana 1. ove odluke za teritoriju Grada Niša obavljaće komunalne inspekcije gradskih opština (u daljem tekstu: komunalna inspekcija).

Član 3

Komunalna inspekcija vrši poslove inspekcijskog nadzora na osnovu zakona, odluka Grada i gradskih opština nad obavljanjem komunalne delatnosti javnih komunalnih preduzeća koje je Grad osnovao ili preduzeća kojima je povereno vršenje komunalne delatnosti, kontrolu stanja komunalnih objekata, uređaja i instalacija, način i bezbednost njihovog korišćenja i druge poslove koji budu predviđeni posebnim odlukama i propisima Grada.

Član 4

Komunalne delatnosti iz člana 1. ove odluke su delatnosti proizvodnje i isporuke komunalnih proizvoda koje pružaju javna komunalna preduzeća koje je Grad osnovao ili preduzeća kojima je povereno vršenje komunalne delatnosti u skladu sa Zakonom o komunalnim delatnostima i Odlukom o komunalnim delatnostima.

Član 5

Poslove komunalnog inspekcijskog nadzora vrši komunalni inspektor.

Komunalni inspektor je samostalan u odlučivanju u granicama ovlašćenja utvrđenih zakonom i drugim propisima i za svoj rad je lično odgovoran.

Član 5a

O održavanju komunalnog i drugog zakonom uređenog reda od značaja za komunalnu delatnost, pored komunalnog inspektora, stara se i komunalni redar.

Prilikom vršenja poslova iz stava 1. ovog člana, komunalni redar nosi jasno vidljivu oznaku "KOMUNALNI REDAR" uz navođenje ličnog imena.

II OVLAŠĆENJA, OBAVEZE I ODGOVORNOST KOMUNALNOG INSPEKTORA I KOMUNALNOG REDARA

Član 6

Komunalni inspektor ovlašćen je da:

1. vrši uvid u opšte i pojedinačne akte, evidencije i drugu dokumentaciju vršilaca komunalne delatnosti i drugih pravnih i fizičkih lica;

2. sasluša i uzima izjave od odgovornih lica kod vršilaca komunalne delatnosti i drugih pravnih i fizičkih lica;

3. pregleda objekte, postrojenja i uređaje za obavljanje komunalne delatnosti i poslovne prostorije radi prikupljanja neophodnih podataka;

4. fotografiše i snimi prostor u kome se vrši inspekcijski nadzor, kao i druge stvari koje su predmet nadzora;

5. naloži rešenjem da se komunalna delatnost obavlja na način utvrđen zakonom i propisima na osnovu zakona;

6. naloži rešenjem izvršavanje utvrđenih obaveza i preduzimanja mera za otklanjanje nedostataka u obavljanju komunalne delatnosti;

7. pregleda objekte, postrojenja i uređaje koji služe korišćenju komunalnih usluga, uključujući i one koje predstavljaju unutrašnje instalacije i pripadaju korisniku komunalne usluge;

8. naloži rešenjem korisniku izvršenje utvrđenih obaveza, kao i otklanjanje nedostataka na unutrašnjim instalacijama i da pristupi tim instalacijama prilikom izvršenja rešenja kojim je naložio otklanjanje nedostataka ili isključenje korisnika sa komunalnog sistema;

9. izriče novčanu kaznu prekršajnim nalogom u skladu sa zakonom kojim se uređuju prekršaji;

10. naloži rešenjem uklanjanje stvari i drugih predmeta sa površina javne namene ako su oni tu ostavljeni protivno propisima;

11. naloži rešenjem uklanjanje, odnosno premeštanje vozila, kao i postavljanje uređaja kojima se sprečava odvoženje vozila sa površina javne namene ako su ostavljena protivno propisima;

12. zabrani rešenjem odlaganje otpada na mestima koja nisu određena za tu namenu;

13. zabrani rešenjem spaljivanje otpada izvan za to određenog postrojenja;

14. zabrani rešenjem odlaganje komunalnog otpada van za to određenih komunalnih kontejnera;

15. zabrani rešenjem odlaganje komunalnog otpada na mestima koja nisu određena kao registrovane komunalne deponije;

16. zabrani rešenjem odlaganje otpadnog građevinskog materijala, zemlje i ostalog građevinskog materijala van za to određene lokacije;

17. zabrani rešenjem odlaganje otpada i otpadnih materija u vodotoke i na obale vodotoka;

18. zabrani rešenjem bacanje gorećih predmeta u komunalne kontejnere i korpe za otpad;

19. zabrani rešenjem uništenje ograda, klupa i dečijih igrališta;

20. zabrani rešenjem uništenje zelenih površina;

21. zabrani obavljanje komunalne delatnosti subjektu koji tu delatnost obavlja suprotno odredbama važećih propisa i

22. preduzima druge mere utvrđene zakonom i podzakonskim propisima.

Član 6a

Ovlašćenja, obaveze i odgovornost, komunalni redar ostvaruje u okviru Komunalne milicije.

U okviru održavanja komunalnog i drugog zakonom uređenog reda, komunalni redar:

- vrši preventivne radnje radi sprečavanja protivpravnog postupanja i narušavanja komunalnog reda koji je uređen važećim propisima,

- vrši evidentiranje uočenih nepravilnosti u primeni gradskih propisa kojima je uređena oblast komunalnih delatnosti i održavanja komunalnog reda i o njima obaveštava nadležne organe Grada radi preduzimanja mera iz njihove nadležnosti,

- daje usmene instrukcije za otklanjanje utvrđenih nedostataka i nepravilnosti u oblasti održavanja komunalnog reda,

- evidentira uočene nepravilnosti u oblasti održavanja komunalnog reda i

- obavlja i druge poslove po nalogu načelnika Komunalne milicije.

Radom komunalnih redara koordinira načelnik uprave u čijem sastavu je organizovana Komunalna milicija ili lice koje on ovlasti.

Član 7

Poslove komunalnog inspektora može da obavlja lice koje je steklo odgovarajuće visoko obrazovanje na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama, odnosno lice koje je steklo visoko obrazovanje na osnovnim studijama na fakultetu u trajanju od najmanje četiri godine, a koje je u pogledu prava koja iz njega proizlaze izjednačeno sa akademskim nazivom master, kao i lice koje je steklo odgovarajuće obrazovanje na osnovnim akademskim studijama i osnovnim strukovnim studijama, odnosno ima stečeno više obrazovanje, a koje je u pogledu prava koja iz njega proizlaze izjednačeno sa osnovnim strukovnim studijama, položenim državnim stručnim ispitom za rad u organima uprave i ispitom za inspektora i najmanje tri godine radnog iskustva u struci.

Prilikom vršenja nadzora, komunalni inspektor mora imati legitimaciju kojom dokazuje svojstvo inspektora.

Legitimaciju komunalnog inspektora izdaje načelnik organa u čijoj nadležnosti je obavljanje poslova komunalne inspekcije na propisanom obrascu u skladu sa aktom koji propisuje obrazac legitimacije inspektora i način izdavanja legitimacije.

Komunalni redar ima legitimaciju kojom dokazuje svojstvo komunalnog redara.

Legitimaciju komunalnog redara izdaje načelnik uprave u čijem sastavu je organizovana Komunalna milicija, na propisanom obrascu, u skladu sa aktom Gradskog veća kojim se propisuje obrazac i sadržina legitimacije komunalnog redara i način i postupak izdavanje iste.

Poslove komunalnog redara mogu obavljati i lica koja su radno angažovana u skladu sa gradskim propisima kojima se uređuje oblast socijalne zaštite na teritoriji Grada Niša.

Član 8

Javna preduzeća, privredna društva, preduzetnici, ustanove i druge organizacije, odnosno građani (u daljem tekstu: privredni subjekti, odnosno građani), dužni su da komunalnom inspektoru omoguće nesmetano vršenje poslova, stave na uvid potrebna dokumenta i da u roku koji inspektor odredi, dostave potrebne podatke.

Komunalni inspektor je dužan da uzme u postupak prijavu privrednih subjekta i građana u vezi sa poslovima iz nadležnosti komunalne inspekcije i da o rezultatima postupka obavesti podnosioca prijave.

Član 9

O svakom izvršenom pregledu i radnjama komunalni inspektor sastavlja zapisnik, koji sadrži nalaz stanja.

Zapisnik se obavezno dostavlja privrednim subjektima i građanima nad čijim je poslovanjem, odnosno postupanjem izvršen uvid.

Komunalni inspektor o izvršenom inspekcijskom pregledu donosi rešenje i nalaže mere sa rokom u kojem se moraju izvršiti.

Nakon isteka roka za izvršene naložene mere, komunalni inspektor vrši kontrolni inspekcijski pregled.

Član 10

Komunalni inspektor podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka, odnosno prijavu za privredni prestup ili krivično delo ukoliko oceni da postoji sumnja da je povredom propisa učinjen prekršaj, privredni prestup ili krivično delo.

Član 11

Ako u vršenju inspekcijskog nadzora komunalni inspektor utvrdi povredu propisa čiju primenu kontroliše druga inspekcija, organ ili organizacija dužan je da ih obavesti radi preduzimanja mera iz njihove nadležnosti.

Član 12

Kada komunalni inspektor u vršenju inspekcijskog nadzora utvrdi da se ometa korišćenje komunalnih objekata ostavljanjem stvari i drugih predmeta ili na drugi način, narediće korisniku, odnosno sopstveniku, ako je prisutan, da odmah ukloni te stvari, odnosno predmete, pod pretnjom prinudnog izvršenja.

Ako se lice iz stava 1. ovog člana ne nalazi na licu mesta, komunalni inspektor će, bez saslušanja stranke, doneti rešenje kojim će naložiti da se stvari i drugi predmeti uklone u određenom roku, koji se može odrediti i na časove. Ovo rešenje se nalepljuje na te stvari, odnosno predmete, uz naznačenje dana i časa kada je nalepljeno i time se smatra da je dostavljanje izvršeno. Docnije oštećenje, uništenje ili uklanjanje ovog rešenja ne utiče na valjanost dostavljanja.

Ako lice iz stava 1. ovog člana ne postupi po datom nalogu, komunalni inspektor odrediće da se te stvari uklone o trošku korisnika, odnosno sopstvenika, preko drugog lica na drugo mesto koje je za to određeno, o čemu, ako postoji mogućnost, obaveštava to lice.

Žalba protiv rešenja iz stava 1. i 2. ovog člana ne odlaže njegovo izvršenje.

Član 13

Po žalbi na rešenje komunalnog inspektora gradske opštine rešava Veće gradske opštine.

Član 14

Komunalni inspektor je dužan da čuva, kao službenu tajnu, podatke do kojih dođe prilikom vršenja nadzora ili koje mu privredni subjekti i građani dostave u vršenju nadzora.

Član 15

Komunalni inspektor obaveštava rukovodioca organizacione jedinice o pojavama bitnijeg narušavanja samostalnosti i nezakonitog uticaja na njegov rad.

Komunalni inspektor je posebno odgovoran:

1. ako u vršenju nadzora ne preduzme, ne predloži ili ne odredi meru za koju je ovlašćen;

2. ako ne predloži ili ne pokrene postupak pred nadležnim organom zbog utvrđene nezakonitosti, odnosno nepravilnosti;

3. ako prekorači granice ovlašćenja.

Član 16

U vršenju poslova inspekcijskog nadzora komunalni inspektori gradskih opština ostvaruju međusobnu saradnju, razmenjuju podatke i obaveštenja neophodna za rad, usklađuju programe rada, preduzimaju zajedničke aktivnosti u cilju efikasnijeg izvršavanja zadataka i ostvaruju druge oblike zajedničkog rada i saradnje.

Čl. 17-20

(Brisani)

Član 21

Način organizovanja i vršenja dežurstva uređuje načelnik organa u čijoj nadležnosti je vršenje poslova inspekcijskog nadzora.

IV KAZNENE ODREDBE

Član 22

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 70.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice, ako onemogući ili ometa komunalnog inspektora u vršenju službene dužnosti, ne dostavi tražene podatke u određenom roku, dostavi netačne podatke i u određenom roku ne izvrši rešenje komunalnog inspektora (član 8. stav 1. i član 12).

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu, novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 20.000,00 dinara (član 8. stav 1. i član 12).

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i preduzetnik novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 50.000,00 dinara, a fizičko lice novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 15.000,00 dinara.

Za prekršaje iz ovog člana, komunalni inspektor izdaje prekršajni nalog u skladu sa zakonom kojim se uređuju prekršaji.

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 23

Gradske opštine, zavisno od veličine, teritorije i broja stanovnika preuzeće srazmeran broj komunalnih inspektora iz Uprave za imovinu i inspekcijske poslove Grada Niša u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Predmete inspekcijskog nadzora koji do dana stupanja na snagu ove odluke nisu rešeni završiće komunalni inspektor gradske opštine u čijoj nadležnosti je rešavanje predmeta nadzora po teritorijalnom principu.

Član 24

Organi Grada su u obavezi da izvrše usaglašavanje propisa Grada sa odredbama ove odluke u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 25

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Niša".