ODLUKA
O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA NOVOG PAZARA

("Sl. list grada Novog Pazara", br. 9/2021)

Ovom odlukom definiše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Novog Pazara, posebno u delu koji se odnosi na načela po kojima se postupa u sistemu smanjenja rizika od katastrofa, subjekte i snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, dužnostima gradskih organa u zaštiti i spasavanju, obaveze izrade procene rizika od katastrofa, plana zaštite i spasavanja, plana smanjenja rizika od katastrofa, eksternog plana zaštite od velikog udesa, obrazovanje štaba za vanredne situacije, određivanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima, formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje, određivanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, finansiranje i druga pitanja.

NAČELA

Član 1

Ovom odlukom obezbeđuje se dosledna primena načela zaštite i spasavanja utvrđena Zakonom a posebno: načelo prioriteta, načelo primarne uloge lokalnih zajednica, načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava, načelo participativnosti i solidarnosti i načelo informisanja javnosti.

Načelo prioriteta

Smanjenje rizika od katastrofa i zaštita i spasavanje ljudi i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Novog Pazara predstavlja najvažniji prioritet u odnosu na sve druge oblike društvenog i javnog života. U tom smislu, svaki građanin ima pravo na zaštitu bez obzira na pol, nacionalnu ili bilo koju drugu pripadnost.

Načelo primarne uloge lokalnih zajednica

Organi Grada i svi subjekti i snage smanjenja rizika od katastrofa na prostoru grada imaju primarnu ulogu u upravljanju vanrednom situacijom i odgovorni su za pravovremen i efikasan prvi organizovani odgovor u slučaju najave ili nastanka neke opasnosti koja ugrožava živote i zdravlje ljudi i materijalna dobra na prostoru grada Novog Pazara.

Načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava

Organi Grada, Gradski štab za vanredne situacije i subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje staraju se o obezbeđivanju principa ravnopravnosti polova, odnosno vode računa da ni jedna naredba, odluka, radnja ili mera ne sme biti na štetu ženskog pola a takođe se obezbeđuje princip da i žene ravnopravno učestvuju u aktivnostima preventivne zaštite i operativnim aktivnostima zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara u vanrednim situacijama. Takođe su dužni da vode računa o zaštiti ljudskih prava a posebno o zaštiti siromašnih, starih, bolesnih, dece, trudnica i drugih ranjivih grupa na prostoru grada Novog Pazara.

Načelo participativnosti i solidarnosti

Svi građani na prostoru grada Novog Pazara koji budu ugroženi nekom katastrofom imaju obavezu međusobne solidarnosti i uzajamne pomoći kao i pravo na pomoć, ne samo u spasavanju života i zdravlja, već i u obezbeđivanju osnovnih uslova za život i imaju prioritet u uslugama koje pružaju humanitarne organizacije koje deluju na prostoru grada.

Načelo informisanja javnosti

Gradonačelnik Novog Pazara i Gradski štab za vanredne situacije imaju obavezu da pravovremeno i istinito obaveštavaju javnost o upozorenjima da se očekuje neka opasnost i postupcima koje treba da preduzmu, odnosno o posledicama opasnosti koja je zadesila prostor grada. Informisanje vršiti na redovnim i vanrednim saopštenjima i na konferencijama za medije.

SUBJEKTI I SNAGE SISTEMA SMANJENJA RIZIKA OD KATASTROFA I UPRAVLJANJA VANREDNIM SITUACIJAMA

Član 2

Subjekti sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama u gradu su:

1. Skupština grada,

2. gradonačelnik,

3. Gradsko veće,

4. Gradska uprava i njene organizacione jedinice,

5. subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje,

6. obrazovne ustanove i druge javne ustanove.

Snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Novog Pazara su:

1. Gradski štab za vanredne situacije,

2. poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite,

3. jedinice civilne zaštite opšte namene,

4. jedinica za uzbunjivanje,

5. dobrovoljno vatrogasno društvo,

6. ekipe Crvenog krsta,

7. radioamateri i

8. građani i udruženja građana.

Skupština grada

Član 3

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Novog Pazara, a u skladu sa odredbama Zakona, Skupština grada Novog Pazara vrši sledeće poslove:

1) donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji jedinice lokalne samouprave, na predlog nadležnog štaba i obezbeđuje njegovo sprovođenje;

2) obrazuje Gradski štab za vanredne situacije;

3) razmatra izveštaj gradonačelnika Novog Pazara o bitnim pitanjima iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa, upravljanja vanrednim situacijama i otklanjanju posledica vanrednih situacija;

4) donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji jedinice lokalne samouprave;

5) planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji grada;

6) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Gradonačelnik

Član 4

1) Stara se o sprovođenju zakona i drugih propisa iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama;

2) vrši funkciju komandanta Gradskog štaba za vanredne situacije grada Novog Pazara i rukovodi njegovim radom (član 42. Zakona);

3) u saradnji sa zamenikom i načelnikom Štaba predlaže postavljenje ostalih članova Gradskog štaba za vanredne situacije;

4) donosi Odluku o proglašenju i ukidanju vanredne situacije na teritoriji grada Novog Pazara, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije (član 39. Zakona);

5) vrši aktiviranje subjekata od posebnog značaja (donosi naredbu o aktiviranju subjekata i snaga na svojoj teritoriji, član 88. Zakona);

6) donosi naredbu o mobilizaciji jedinica civilne zaštite na svojoj teritoriji (član 88. Zakona);

7) rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene zakonom i drugim propisima;

8) usmerava i usklađuje rad gradskih organa i pravnih lica čiji je Grad osnivač, u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;

9) ostvaruje saradnju sa načelnikom Raškog upravnog okruga i Republičkim štabom za vanredne situacije kao i sa štabovima za vanredne situacije susednih JLS u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;

10) stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;

11) odlučuje o uvođenju dežurstva gradskim organima i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;

12) planira i, preko Skupštine grada i Gradskog veća, obezbeđuje budžetska sredstva namenjena za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama i otklanjanju posledica vanrednih situacija;

13) na zahtev ili po sopstvenoj proceni izveštava Skupštinu grada o stanju na teritoriji i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji;

14) razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti.

Gradsko veće

Član 5

U ostvarivanju svoje uloge u oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Novog Pazara, primenom odredaba Zakona i drugih propisa, Gradsko veće grada Novog Pazara vrši sledeće poslove:

1) razmatra predlog Odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Novog Pazara, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije i dostavlja Skupštini na usvajanje;

2) usvaja (donosi) Procenu rizika od katastrofa za teritoriju grada Novog Pazara, nakon dobijanja saglasnosti od MUP-a, Sektora za vanredne situacije;

3) usvaja (donosi) Plan zaštite i spasavanja grada, nakon dobijanja saglasnosti od MUP-a, Sektora za vanredne situacije;

4) usvaja (donosi) Plan smanjenja rizika od katastrofa za teritoriju grada na osnovu Procene rizika od katastrofa;

5) donosi akt o određivanju subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje za teritoriju grada Novog Pazara, na predlog nadležnog štaba;

6) donosi akt o formiranju jedinica civilne zaštite opšte namene i jedinice za uzbunjivanje;

7) razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i dostavlja zahteve za pomoć od Vlade;

8) obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda;

9) odlučuje o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

10) odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama, u skladu sa raspoloživim finansijskim sredstvima;

11) uspostavlja situacioni centar u skladu sa aktom o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite, a u zavisnosti od tehničkih i materijalnih mogućnosti;

12) predlaže akta koja donosi Skupština grada Novog Pazara;

13) preduzima hitne i preventivne mere u cilju smanjenja rizika od katastrofa;

14) obavljaju i druge poslove utvrđene zakonom.

Gradska uprava

Član 6

Odeljenja i službe Gradske uprave u okviru svojih nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavljaju sledeće poslove i zadatke:

1) obezbeđuje uspostavljanje i funkcionisanje situacionog centra, uz saglasnost gradonačelnika Novog Pazara, u skladu sa tehničkim i materijalnim mogućnostima Grada;

2) nosilac je aktivnosti na izradi Procene rizika od katastrofa teritorije grada Novog Pazara;

3) nosilac je aktivnosti na izradi Plana smanjenja rizika od katastrofa;

4) nosilac je aktivnosti na izradi Plana zaštite i spasavanja;

5) učestvuju u pripremama, organizaciji i izvođenju privremenog pomeranja ili evakuacije ugroženog stanovništva;

6) učestvuju u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;

7) staraju se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Gradskog štaba za vanredne situacije grada Novog Pazara;

8) staraju se o planiranju i implementaciji urbanističkih mera zaštite i spasavanja u delu koji se odnosi na izradu i usvajanje prostornih planova grada;

9) nabavljaju i održavaju sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuju u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju grada Novog Pazara;

10) staraju se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;

11) organizuju, razvijaju i vode ličnu i uzajamnu zaštitu u svim organima Grada;

12) učestvuju u organizaciji, formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite opšte namene i jedinice za uzbunjivanje;

13) ostvaruju saradnju sa organizacionim jedinicima Sektora za vanredne situacije - Odeljenjem za vanredne situacije u Novom Pazaru;

14) obavljaju i druge poslove zaštite i spasavanja u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Gradski štab za vanredne situacije

Član 7

Za rukovođenje i koordinaciju rada subjekata i snaga sistema za smanjenje rizika od katastrofa na teritoriji grada, formiraće se Gradski štab za vanredne situacije u čiji sastav će ući:

- gradonačelnik - komandant štaba;

- zamenik gradonačelnika- zamenik komandanta štaba;

- predstavnik Sektora za vanredne situacije - načelnik štaba;

- načelnik Gradske uprave - član štaba;

- predstavnik (1-2) Gradskog veća - član štaba;

- direktori javnih komunalnih preduzeća - član štaba;

- direktor zdravstvene ustanove - član štaba;

- direktor građevinskog preduzeća ili drugog privrednog društva - član štaba;

- direktor elektrodistributivnog preduzeća - član štaba;

- direktor veterinarske službe - član štaba;

- sekretar Crvenog krsta - član štaba;

- i drugi na osnovu predloga komandanta i načelnika štaba.

Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Gradski štab, u slučaju vanredne situacije može narediti i sledeće mere:

1) angažovanje (upotrebu) jedinica civilne zaštite opšte namene, građana i materijalnih sredstava u vanrednim situacijama;

2) uvođenje dežurstva subjektima od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje i drugim pravnim licima;

3) angažovanje (upotrebu) subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;

4) poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;

5) posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;

6) poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja lokalnim putevima;

7) evakuaciju stanovništva;

8) određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;

9) posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanju usluga (vode, grejanja, gasa, električne energije, gradskog prevoza, železnički i drumski prevoz i sl);

10) privremenu zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;

11) privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;

12) obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;

13) korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;

14) i druge mere.

Stručno-operativni timovi

Član 8

Gradski štab za vanredne situacije formiraće stručno operativne timove kao svoja pomoćna stručna savetodavna i operativna tela, za sledeće opasnosti i mere civilne zaštite:

- stručno operativni tim za zaštitu i spasavanje od poplava;

- stručno operativni tim za zaštitu i spasavanje od zemljotresa;

- stručno operativni tim za zaštitu i spasavanje od klizišta i erozija;

- stručno operativni tim za zaštitu i spasavanje od epidemija i pandemije;

- stručno operativni tim za zaštitu i spasavanje od TT nesreća;

- stručno operativni tim za evakuaciju;

- stručno operativni tim za zbrinjavanje ugroženog stanovništva;

- stručno operativni tim za asanaciju terena;

- stručno operativni tim za prvu i medicinsku pomoć;

- i dr. po proceni Gradskog štaba za vanredne situacije.

Potrebno je da u sastav stručno operativnih timova uđu stručnjaci i rukovodeći kadrovi iz organa ili institucija nadležnih i kompetentnih za određenu opasnost, predstavnici gradskih organa, predstavnici zdravstvenih, obrazovnih i naučnih ustanova, privrednih društava i drugih pravnih lica u čijem delokrugu su, pored ostalih i poslovi od značaja za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama.

Gradski štab za vanredne situacije može formirati nove ili rasformirati već formirane stručno operativne timove u zavisnosti od identifikovanih opasnosti u ažuriranoj ili novoj Proceni rizika od katastrofa za teritoriju grada.

Situacioni centar

Član 9

Situacioni centar se obrazuje u okviru Gradske uprave u situaciji proglašenja vanredne situacije na prostoru grada, koji će uspostaviti neprekidan rad sa ciljem pravovremenog informisanja građana o situaciji na terenu i o postupcima koje građani treba da preduzimaju u određenoj opasnosti.

Pored navedenog, situacioni centar će obavljati i sledeće poslove: prijem naredbi, zaključaka i preporuka od nadležnih organa, prenošenje naredbi, zaključaka i preporuka Gradskog štaba nadležnim organima i službama Grada, mesnih zajednica i snagama zaštite i spasavanja, prikuplja podatke i informacije o ugroženom stanovništvu i dostavlja ih Gradskom štabu za vanredne situacije ili Sektoru za vanredne situacije, kao i podatke o intervencijama snaga zaštite i spasavanja na terenu.

Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje

Član 10

Subjekte od posebnog značaja, odnosno privredna društva i druga pravna lica koja egzistiraju na prostoru grada, a koja u svom sastavu raspolažu sa ljudskim i materijalnim resursima koji se mogu iskoristiti u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara, odrediće Gradsko veće svojim aktom kojim će obuhvatiti:

- javna komunalna preduzeća koja se finansiraju iz budžeta lokalne samouprave;

- zdravstvene ustanove;

- veterinarske ustanove;

- elektrodistributivnu službu;

- saobraćajna preduzeća;

- građevinska preduzeća;

- humanitarne organizacije i dr.

Na osnovu plana zaštite i spasavanja, a na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije Gradska uprava će subjektima odrediti zadatke u zaštiti i spasavanju.

Troškovi stavljanja u pripravnost i angažovanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, padaju na teret budžeta Grada.

Gradska uprava priprema ugovore za realizaciju zadataka, a potpisuje ih gradonačelnik.

Subjekti od posebnog značaja imaju obavezu planiranja i pripremanja efikasnog i pravovremenog angažovanja i izvršenja zadataka postavljenih od strane Gradskog štaba za vanredne situacije.

Ostala privredna društva i druga pravna lica

Član 11

Sva privredna društva i druga pravna lica na prostoru grada su u obavezi da učestvuju u zaštiti i spasavanju na osnovu naloga Gradskog štaba za VS, a u skladu sa svojom delatnošću i ljudskim i materijalnim resursima.

Troškovi nastali učešćem privrednih društava i drugih pravnih lica u sprovođenju mera zaštite i spasavanja, nadoknađuju se iz budžeta Grada Novog Pazara.

Humanitarne organizacije i udruženja građana

Član 12

Organizacija Crvenog krsta i druge humanitarne organizacije i udruženja, koja svoju delatnost obavljaju na teritoriji grada, učestvuju u planiranju, pripremama i sprovođenju zadataka zaštite i spasavanja i pružanja pomoći stanovništvu pogođenom posledicama katastrofa. Angažovanje humanitarnih organizacija i udruženja građana vrši Gradski štab za vanredne situacije.

Građani

Član 13

U izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja dužni su da učestvuju svi sposobni građani od 18 do 60 godina starosti na prostoru grada, uključujući i strane državljane, sem trudnica i majki sa decom do deset godina starosti i samohrani roditelji, odnosno i druge kategorije stanovništva koje su definisane članom 36. stav 7. Zakona.

Za potrebe zaštite i spasavanja građani su dužni da poštuju sve naredbe i druge mere koje donosi Gradski štab za vanredne situacije a koje se odnose na njihovo postupanje i učešće u slučaju vanrednih situacija, zatim da omoguće izvođenje neophodnih radova za zaštitu i spasavanje na svojim nepokretnostima, kao i da daju na korišćenje nepokretne stvari, vozila, mašine, opremu, materijalno-tehnička i druga materijalna sredstva (voda, hrana, odeća, obuća, građevinski i drugi proizvodi). Za stvari i materijalna sredstva data na korišćenje, kao i za štetu nastalu izvođenjem radova na nepokretnostima za potrebe zaštite i spasavanja, građani imaju pravo na naknadu koja se isplaćuje po tržišnim cenama iz budžetskih sredstava Grada.

Poverenici civilne zaštite

Član 14

Za organizaciju i sprovođenje preventivnih mera zaštite i pokretanje početnih aktivnosti u slučaju pojave ili najave opasnosti po ljude i materijalna dobra, Gradski štab za vanredne situacije, imenovaće poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite u sledećim naseljenim mestima:

1. U MZ Parice postaviće se 36 poverenika i 36 zamenika poverenika;

2. U MZ Đurđevi stupovi postaviće se 16 poverenika i 16 zamenika poverenika;

3. U MZ Ćukovac postaviće se 25 poverenika i 25 zamenika poverenika;

4. U MZ Jošanica postaviće se 37 poverenika i 37 zamenika poverenika;

5. U MZ Musala postaviće se 56 poverenika i 56 zamenika poverenika;

6. U MZ Lug postaviće se 21 poverenik i 21 zamenik poverenika;

7. U MZ Mur postaviće se 16 poverenika i 16 zamenika poverenika;

8. U MZ Postenje postaviće se 13 poverenika i 13 zamenika poverenika;

9. U MZ Rajčinoviće postaviće se 16 poverenika i 16 zamenika poverenika;

10. U MZ Trnava postaviće se 13 poverenika i 13 zamenika poverenika;

11. U MZ Bele vode postaviće se 4 poverenika i 4 zamenika poverenika;

12. U MZ Vranovina postaviće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

13. U MZ Vučiniće postaviće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

14. U MZ Grubetiće postaviće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

15. U MZ Deževa postaviće se 5 poverenika i 5 zamenika poverenika;

16. U MZ Kominje postaviće se 4 poverenika i 4 zamenika poverenika;

17. U MZ Lukare postaviće se 4 poverenika i 4 zamenika poverenika;

18. U MZ Odojeviće postaviće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

19. U MZ Požega postaviće se 5 poverenika i 5 zamenika poverenika;

20. U MZ Pope postaviće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

21. U MZ Rajetiće postaviće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

22. U MZ Sebečevo postaviće se 3 poverenika i 3 zamenika poverenika;

23. U MZ Sopoćani postaviće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

24. U MZ Šaronje postaviće se 3 poverenika i 3 zamenika poverenika;

25. U MZ Štitare postaviće se 3 poverenika i 3 zamenika poverenika;

26. U MZ Građanoviće postaviće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika.

Poverenici i zamenici poverenika u naseljima preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične, uzajamne i kolektivne zaštite i rukovode jedinicama civilne zaštite opšte namene.

Najvažnije mere koje preduzimaju poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima grada su:

- obaveštavaju štab za vanredne situacije o nastaloj opasnosti u zoni svoje odgovornosti;

- aktiviranje i angažovanje stanovništva i koordiniranje njihovim aktivnostima na spasavanju života ugroženih i imovine na ugroženom području;

- upoznaju građane sa znacima za uzbunjivanje i o postupcima građana na znak opasnosti;

- organizovanje lične i uzajamne zaštite u zoni svoje odgovornosti;

- učešće u aktivnostima organizacije i vršenja evakuacije ugroženog stanovništva sa ugroženog područja;

- učešće u aktivnostima organizacije i sprovođenja zbrinjavanja ugroženog stanovništva;

- informišu Gradski štab o broju porušenih objekata, povređenih i ugroženih građana kojima je potrebna pomoć, o broju zakrčenih saobraćajnica, kvarova na elektro, vodovodnoj i gasnoj mreži, poplavljenim područjima i drugim podacima koji se odnose na zaštitu i spasavanje građana i njihove imovine;

Svi subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje grada Novog Pazara, privredna društva i druga pravna lica na prostoru grada odrediće svoje poverenike u skladu sa članom 77. Zakona.

Imenovanje poverenika i zamenika poverenika u naseljenim mestima izvršiće Gradski štab za vanredne situacije u roku od 30 dana od dana donošenja ove odluke. Predloge za imenovanje poverenika i zamenika poverenika uradiće Odeljenje za vanredne situacije i poslove odbrane.

Poverenike imenovati u skladu sa kriterijumima iz Pravilnika o radu poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite i kriterijumima za njihovo imenovanje ("Službeni glasnik RS", broj 102 od 24. jula 2020. godine).

Jedinice civilne zaštite

Član 15

Za potrebe operativnog delovanja u akcijama zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara na prostoru grada Novog Pazara formiraće se jedinice civilne zaštite opšte namene i jedinica za uzbunjivanje.

Gradsko veće će, u skladu sa Procenom rizika od katastrofa, Uredbom o jedinicama civilne zaštite, nameni i zadacima, mobilizaciji i načinu upotrebe ("Službeni glasnik RS", br. 84/2020) i u skladu sa budžetom Grada, formirati jedinice iz stava 1. ovog člana.

Jedinice civilne zaštite opšte namene će se angažovati u gašenju požara na otvorenom, za izgradnju zaštitnih nasipa, crpljenje vode, za raščišćavanje iz ruševina, za preduzimanje aktivnosti pri evakuaciji, zbrinjavanju i zaštiti života i zdravlja ugroženih ljudi, životinja, materijalnih i kulturnih dobara i životne sredine, kao i za preduzimanje preventivnih mera od nastanka opasnosti.

Lična i uzajamna zaštita

Član 16

Lična i uzajamna zaštita je oblik organizovanja građana za sprovođenje lične zaštite i samopomoći i pružanje pomoći drugim osobama kojima je ta pomoć neophodna.

Lična i uzajamna zaštita kao najmasovniji oblik pripremanja i organizovanog učešća građana u zaštiti i spasavanju obuhvata mere i postupke njihove neposredne zaštite i spasavanja u poslovnim i stambenim zgradama i drugim objektima gde žive i rade.

Na osnovu procene ugroženosti, Gradska uprava nabavlja sredstva za ličnu i uzajamnu zaštitu i druga sredstva za zaštitu i spasavanje na ugroženim teritorijama i to: sredstva za pružanje prve pomoći, gašenje početnih i manjih požara, raščišćavanje urušenih objekata i otkopavanja plitko zatrpanih, čišćenje površina od snežnih nanosa i leda, priručna sredstva za dezinfekciju i dekontaminaciju i sl.

Mere civilne zaštite

Član 17

Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva na prostoru grada, svi subjekti smanjenja rizika od katastrofa a posebno Gradsko veće, Gradski štab za vanredne situacije, Gradska uprava i subjekti od posebnog značaja će planirati, organizovati i preduzimati mere civilne zaštite, poštujući specifičnost njihovog sadržaja i njihovu primenu kroz mere i aktivnosti po pojedinim opasnostima, planskim dokumentima razraditi mere zajedničke za sve opasnosti koje ugrožavaju teritoriju jedinice lokalne samouprave i to:

- uzbunjivanje stanovništva;

- evakuaciju stanovništva i stoke;

- zbrinjavanje ugroženog stanovništva;

- sklanjanje;

- prvu i medicinsku pomoć i

- asanaciju.

Međuopštinska saradnja

Član 18

Grad Novi Pazar će uspostaviti saradnju sa susednim opštinama u pripremama, planiranju, organizaciji i sprovođenju sistema smanjenja rizika od katastrofa. U tom smislu biće potrebno uskladiti Procenu rizika od katastrofa i pojedina planska rešenja u Planu zaštite i spasavanja. Posebnu saradnju ostvariti sa susednim opštinama po pitanju izrade Plana smanjenja rizika od katastrofa za sve zajedničke rizike.

Obučavanje

Član 19

Gradska uprava će planirati obuku pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene i poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite opšte namene.

Za potrebe organizovanja i izvođenja obuke, obezbediti finansijska sredstva iz budžeta.

Finansiranje

Član 20

Gradska uprava će u saradnji sa Gradskim većem planirati i predložiti Skupštini grada da u Budžetu usvoji finansijska sredstva potrebna za funkcionisanje sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama na prostoru grada.

Za ovu namenu obezbeđuju se i drugi izvori finansiranja kroz projekte, programe, donacije, pomoći i dr.

Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i opasnosti, iz budžeta Grada, finansiraće se sledeće aktivnosti:

- organizovanje, opremanje i obučavanje štaba za vanredne situacije;

- organizovanje, opremanje i obučavanje jedinice civilne zaštite opšte namene;

- obuka poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite;

- troškovi angažovanja subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;

- izgradnja sistema za uzbunjivanje na teritoriji grada;

- nabavka, održavanje, smeštaj, čuvanje i osiguranje posebne opreme za jedinice civilne zaštite opšte namene;

- organizacija i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite iz delokruga rada grada;

- saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;

- i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Navedene aktivnosti se, pored sredstava iz budžeta, mogu realizovati i putem donacija, poklona i drugih vidova pomoći, u skladu sa zakonom, kao i namenski prenetim sredstvima iz republičkog budžeta.

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 21

U skladu sa članom 15. Zakona o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama ("Sl. glasnik RS", br. 87/18), Procenu rizika od katastrofa za grad Novi Pazar1 periodično ažurirati u skladu sa potrebama i novim okolnostima, prema Uputstvu o metodologiji izrade i sadržaju procene rizika od katastrofa i plana zaštite i spasavanja ("Sl. glasnik RS", br. 80/2019), a ponovo je doneti istekom 3 godine od dana donošenja.

U skladu sa članom 17. Zakona o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama ("Sl. glasnik RS", br. 87/18), Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Novog Pazara2 periodično ažurirati u skladu sa potrebama i novim okolnostima, a u celini ponovo izraditi protekom 3 godine od dana donošenja.

Imenovanje poverenika i zamenika poverenika u naseljenim mestima izvršiti u roku od 30 dana od dana donošenja ove odluke.

Predlog plana popune za jedinice civilne zaštite dostaviti Ministarstvu odbrane najkasnije za šest meseci od dana stupanja na snagu Odluke o ličnoj i materijalnoj formaciji jedinica civilne zaštite koje obrazuju jedinice lokalne samoupravei.

Grad Novi Pazar će obezbediti materijalnom formacijom predviđena materijalno-tehnička sredstva za jedinice za uzbunjivanje najkasnije u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu Odluke o ličnoj i materijalnoj formaciji jedinica civilne zaštite koje obrazuju jedinice lokalne samouprave3.

Član 22

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Novog Pazara".

Član 23

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite i strukturi jedinica civilne zaštite na teritoriji grada Novog Pazara br. 82-2/19 od 11. marta 2019. godine.