PRAVILNIK
O POSTUPKU, NAČINU I BLIŽIM USLOVIMA OSTVARIVANJA PRAVA NA MATERIJALNU PODRŠKU U OBLASTI SOCIJALNE ZAŠTITE

("Sl. list Grada Sombora", br. 11/2021)

Član 1

Pravilnikom se bliže utvrđuju uslovi, postupak i način ostvarivanja prava na materijalnu pomoć i korišćenje usluga koje se finansiraju opredeljenim sredstvima iz budžeta grada Sombora, a na osnovu Odluke o pravima u socijalnoj zaštiti iz nadležnosti grada Sombora ("Službeni list grada Sombora", broj 28/16 i 11/21).

Član 2

Postupak za ostvarivanje prava na materijalnu podršku sprovodi Centar za socijalni rad Sombor - Služba lokalnih prava i usluga.

Pravo na materijalnu podršku ostvaruje se radi obezbeđenja egzistencijalnog minimuma i podrške socijalnoj uključenosti korisnika.

Prava na materijalnu podršku su:

1. Materijalna podrška u novcu:

1.1. jednokratna novčana pomoć;

1.2. vanredna/interventna novčana pomoć;

1.3. troškovi sahranjivanja;

1.4. socijalno uključivanje korisnika jednokratne novčane pomoći;

2. Materijalna podrška u naturi:

2.1. besplatan obrok u narodnoj kuhinji;

2.2. paketi hrane;

2.3. opremanje korisnika u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu;

2.4. naknada troškova prevoza korisnika i pratioca prilikom smeštaja u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu;

2.5. novogodišnji paketići za decu korisnika NSP i decu iz osetljivih grupa sa teritorije grada Sombora;

3. Ostale vrste materijalne podrške:

3.1. potpuno ili delimično oslobađanje od plaćanja komunalnih usluga

3.2. subvencije prevoza

3.3. socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima.

1. MATERIJALNA PODRŠKA U NOVCU

Jednokratna novčana pomoć

Član 3

Jednokratnu novčanu pomoć kao vid materijalne podrške mogu koristiti pojedinac i porodica, koji se iznenada ili trenutno nađe u stanju socijalne potrebe, za otklanjanje posledica elementarnih nepogoda, tešku bolest, prihvat po prestanku smeštaja u ustanovu, kao i u drugim vanrednim prilikama koje ne mogu samostalno prevazići, a naročito kada nemaju nikakvih prihoda i ne mogu, iz Zakonom predviđenih razloga, da ostvare pravo na redovnu novčanu socijalnu pomoć.

Sredstva za namene navedene u stavu 1. ovog člana obezbeđuju se u visini planiranih sredstava u budžetu grada Sombora.

Član 4

Postupak za ostvarivanje prava na jednokratnu novčanu pomoć se pokreće po zahtevu stranke, zakonskog zastupnika, staratelja, po službenoj dužnosti kao i po zahtevu udruženja, organizacije licencirane u skladu sa Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite ("Službeni glasnik RS", br. 42/2013).

Po zahtevima za priznavanje prava u Prvom stepenu Rešenja donosi Centar za socijalni rad - Služba lokalnih prava i usluga.

Član 5

Prava utvrđena ovim Pravilnikom ostvaruju se u skladu sa Zakonom o opštem upravnom postupku i Zakonom o socijalnoj zaštiti.

Član 6

Uz zahtev za ostvarivanje prava na jednokratnu novčanu pomoć, u skladu sa čl. 103. Zakona o opštem upravnom postupku, pribavlja se sledeća dokumentacija:

1. Izvod iz MKR,

2. Uverenje o državljanstvu,

3. Prijava prebivališta/boravišta,

4. Uverenje iz katastra,

5. Uverenje izdato od strane PIO fonda o visini prihoda ili da li se nalazi na evidenciji korisnika prava regulisanih propisima PIO fonda,

6. Uverenje izdato od strane Poreske uprave,

7. Uverenje izdato od strane Nacionalne službe za zapošljavanje,

8. Kao i drugu dokumentaciju o kojoj se vodi službena evidencija, a na osnovu objektivne procene službenika koji vodi postupak.

Uz zahtev iz člana 4. ovog Pravilnika od podataka o ličnosti nadležni organ može zahtevati sledeće podatke o podnosiocu zahteva, o članovima njegovog domaćinstva, odnosno porodice, i to:

1. JMBG, ime i prezime, adresa prebivališta odnosno boravišta, državljanstvo, datum i mesto i opština rođenja, podaci o bankovnom računu na koji se vrši isplata, kontakt telefon, adresa elektronske pošte, vrsta srodstva;

2. Podatke o socio-ekonomskom statusu u obimu koji je definisan uslovima za ostvarivanje prava definisanih ovim Pravilnikom - podaci o prihodima i imovini, podaci o plaćenim doprinosima, podaci o zaposlenju i poslodavcu, podaci o stambenom statusu, bračni status, status deteta ukoliko se radi o detetu sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, podaci o školovanju dece, podaci o starateljstvu odnosno hraniteljstvu ukoliko postoje;

Navedena dokumentacija ne sme biti starija od 6 meseci, sem poreskog uverenja koje može biti staro godinu dana.

Uz zahtev za ostvarivanje prava na jednokratnu pomoć za nabavku lekova, medicinskih pomagala i pomoći u lečenju potrebno je pored dokaza iz stava 1. ovog člana, dostaviti:

- Izveštaje izabranog lekara (u daljem tekstu: izabrani lekar, odnosno izveštaj lekara odgovarajuće specijalnosti(u daljem tekstu: lekar specijalista), ne stariji od šest meseci, sa obavezno naznačenim datumom pregleda, dijagnozom i aktuelno propisanom terapijom;

Ukoliko je na osnovu izveštaja izabranog lekara /lekara specijaliste neophodna nabavka medicinsko-tehničkog pomagala koje se ne može obezbediti na teret obaveznog zdravstvenog osiguranja neophodno je dostaviti i predračun, a po obrazloženom zahtevu lekara specijaliste, predračun je neophodno dostaviti i u drugim slučajevima.

Član 7

Protiv rešenja kojim se odbija zahtev za priznavanje prava iz prethodnog člana može se izjaviti žalba u roku od 15 dana.

Žalba iz stava 1. ovog člana izjavljuje se Gradskom veću grada Sombora.

Odluka o žalbi iz stava 1. ovog člana donosi se u roku od 30 dana.

Član 8

Pravo na jednokratnu novčanu pomoć može se priznati i licu čiji prihodi u mesecu koji prethode mesecu podnošenja zahteva ne prelaze iznos neto minimalne zarade u gradu Somboru, poznate u momentu podnošenja zahteva.

Visina iznosa jednokratne novčane pomoći se utvrđuje rešenjem nakon pribavljenih potrebnih dokaza i potpuno utvrđenog činjeničkog stanja, a u skladu sa nalazom i mišljenjem stručnog radnika, godišnjim planom materijalne podrške pojedincu, odnosno porodici koji sačinjava voditelj slučaja, kao i u skladu sa izveštajem izabranog lekara / lekara specijaliste.

Član 9

Nalaz i mišljenje stručnog radnika se sačinjava na osnovu terenske posete porodici, izjave stranaka i drugih dokaza. Nalaz sadrži utvrđeno činjenično stanje, a mišljenje mora biti obrazloženo. Stručni radnik daje i predlog za konkretni zahtev.

Izveštaj lekara sadrži dijagnozu, predlog za nabavku lekova, pomagala, pomoć u lečenju i drugih zdravstvenih usluga koje se plaćaju.

Iznos jednokratne novčane pomoći ne može biti veći od iznosa prosečne neto zarade ostvarene po zaposlenom u gradu Somboru, poznatog u momentu odlučivanja o pravu.

Član 10

U slučajevima izuzetnog ugrožavanja životnog standarda velikog broja građana kada se jednokratne pomoći obezbeđuju namenski iz budžeta Republike Srbije, Centar za socijalni rad Sombor, Služba lokalnih prava i usluga, ne sprovodi definisan postupak iz članova 4,5. i 6. već priznaje pravo na osnovu odluke-rešenja grada Sombora.

Član 11

Isplata opredeljenih novčanih sredstava se vrši putem pošte ili poslovnih banaka, samo izuzetno preko blagajne Centra (izrada ličnih dokumenata za korisnike NSP, kao i za lica koja se nalaze u stanju izuzetne socijalno-zdravstvene potrebe, a po proceni voditelja slučaja).

Član 12

Jednokratna novčana pomoć se može odobriti za:

• Nabavku prehrambenih namirnica i sredstava za higijenu;

• Nabavku ogreva;

• Lečenje jednog ili više članova porodice (bolest, teška invalidnost, trudnoća i slično);

• Kupovinu lekova, medicinsko- tehničkih pomagala (u daljem tekstu: pomagala);

• Kupovinu udžbenika i školskog pribora;

• Pomoć roditeljima dece sa višestrukim smetnjama u razvoju i dece sa invaliditetom;

• Naknadu troškova za pribavljanje lekarskih uverenja i lekarskih nalaza u cilju ostvarivanja prava u oblasti socijalne zaštite iz nadležnosti grada Sombora;

• Naknadu troškova za pribavljanje neophodne lične dokumentacije (lična karta, zdravstvena kartica), pri čemu se visina nadoknade obezbeđuje u iznosu stvarnih troškova pribavljanja dokumentacije;

• Naknadu putnih troškova do zdravstvene ustanove van teritorije grada Sombora, pri čemu se visina nadoknade obezbeđuje u visini stvarnih troškova prevoza.

Član 13

Jednokratna novčana pomoć ne može biti odobrena za refundaciju već nabavljenog leka, kao i za lekove koji idu na teret RFZO.

Vanredna/interventna novčana pomoć

Član 14

Vanrednu novčanu pomoć kao vid materijalne podrške mogu koristiti:

- porodice u kojima nesrećnim slučajem nastupi smrt jednog ili više članova porodičnog domaćinstva;

- pojedinac koji se razboli od teške bolesti, odnosno porodice čiji se član razboli od teške bolesti;

- pojedinac i porodica koji su upućeni na dijagnostiku i lečenje u inostranstvo a radi obezbeđivanja kvalitetnijeg života obolelog i pratioca u inostranstvu dok se nalaze na lečenju;

- pojedinci i porodice u drugim izuzetno teškim situacijama po oceni stručnog tima Centra;

- pojedinci i porodice kojima je elementarnom nepogodom (nepredviđene okolnosti, odnosno više sila) potpuno oštećen stan ili kuća koju koriste po osnovu vlasništva ili zakupa na neodređeno vreme, bez obzira na visinu prihoda pojedinca, odnosno porodice - u iznosu do tri zarade;

- pojedinac /saradnik kod pružaoca usluga socijalne zaštite izabranih putem javne nabavke od strane Osnivača, nađe u situaciji da ne može da ostvari zaradu kod ovlašćenog pružaoca usluga socijalne zaštite, a usled nepredviđenih okolnosti, može kod uputnog organa da ostvari pravo na interventnu novčanu pomoć, bez obzira na visinu prihoda članova porodice;

Sredstva za namene navedene u stavu 1. ovog člana obezbeđuju se u visini planiranih sredstava u budžetu grada Sombora.

Član 15

Uz zahtev za ostvarivanje prava na vanrednu/interventnu novčanu pomoć po službenoj dužnosti/zahtevu stranke sledeća dokumentacija pribavlja se u skladu sa čl. 103. Zakona o opštem upravnom postupku:

1. Izvod iz MKR

2. Uverenje o državljanstvu

3. Prijava prebivališta/boravišta

4. Uverenje iz katastra RGZ

5. Kao i drugu dokumentaciju o kojoj se vodi službena evidencija, a na osnovu objektivne procene službenika koji vodi postupak.

Organ može od stranke da zahteva samo one podatke koji su neophodni za njenu identifikaciju i dokumente koji potvrđuju činjenice o kojima se ne vodi službena evidencija (fotokopija medicinske dokumentacije i sl.).

Član 16

Uz zahtev za ostvarivanje prava na vanrednu/interventnu novčanu pomoć stranka je dužna da dostavi sledeću dokumentaciju :

1. U slučaju iz člana 14. stav 1. alineja 1. ovog Pravilnika, očitanu ličnu kartu radi utvrđivanja identiteta podnosioca zahteva, fotokopiju kartice tekućeg računa, izvod iz matične knjige umrlih i venčanih, potvrdu izdatu od strane mrtvozornika;

2. U slučaju iz člana 14. stav 1. alineja 2. ovog Pravilnika, očitanu ličnu kartu radi utvrđivanja identiteta podnosioca zahteva, fotokopiju kartice tekućeg računa, nalaz i mišljenje lekara specijaliste kojim je dijagnostifikovana teška bolest, izjava o zajedničkom domaćinstvu;

3. U slučaju iz člana 14. stav 1. alineja 3. ovog Pravilnika očitanu ličnu kartu radi utvrđivanja identiteta podnosioca zahteva, fotokopija kartice tekućeg računa, nalaz i mišljenje komisije o upućivanju obolelog na dijagnostiku i lečenje u inostranstvo;

4. U slučaju iz člana 14. stav 1. alineja 4. ovog Pravilnika, očitanu ličnu kartu radi utvrđivanja identiteta podnosioca zahteva, fotokopija kartice tekućeg računa, nalaz i mišljenje voditelja slučaja, medicinska dokumentacija, predračun i sl;

5. U slučaju iz člana 14. stav 1. alineja 5. ovog Pravilnika, očitanu ličnu kartu radi utvrđivanja identiteta podnosioca zahteva, fotokopija kartice tekućeg računa, mišljenje i procenu nadležnog odeljenja Gradske uprave grada Sombora, dokaz o vlasništvu ili ugovor o zakupu nekretnine;

6. U slučaju iz člana 14. stav 1. alineja 6. ovog Pravilnika, očitanu ličnu kartu radi utvrđivanja identiteta podnosioca zahteva, fotokopija kartice tekućeg računa, fotokopiju ugovora o angažovanju kod pružaoca usluge, uverenje sa NSZ da se nalaze na evidenciji nezaposlenih.

Troškovi sahranjivanja

Član 17

Naknada troškova sahrane priznaje se za:

- korisnika novčane socijalne pomoći ili člana njegove porodice;

- lica bez prihoda smeštena u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu za čiji smeštaj troškove snosi nadležno ministarstvo;

- lice koje je živelo samo i nema zakonske obveznike izdržavanja;

- nepoznato lice ili lice nepoznatog prebivališta.

Postupak za naknadu troškova sahrane pokreće se po službenoj dužnosti ili po podnetom zahtevu stranke.

Član 18

Naknada za troškove sahrane utvrđuje se u visini minimalnih troškova koji su propisani Odlukom o obrazovanju cena usluga sahranjivanja i naknade za produženo počivanje na koju je saglasnost dalo Gradsko veće.

Troškove sahrane čine i: minimalni troškovi za nabavku neophodne pogrebne opreme (kovčeg, pokrov i nadgrobno obeležje), troškovi prevoza pokojnika do grobnog mesta, takse za grobno mesto, kao i grobno mesto.

Naknada troškova sahrane vrši se na osnovu Rešenja Centra za socijalni rad, službe lokalnih prava i usluga, a na račun izvršioca usluge po ispostavljenoj fakturi koja je sačinjena u skladu sa stavovima 1. i 2. ovog člana.

Naknada za troškove sahrane iz stava 1. ovog člana može se priznati i fizičkom licu koje je platilo troškove sahrane uz priložene dokaze.

Isplata se vrši putem pošte ili poslovnih banaka.

Socijalno uključivanje korisnika jednokratne novčane pomoći

Član 19

Radno sposobna lica koja se nađu u stanju socijalne potrebe izuzetno mogu ostvariti jednokratnu novčanu pomoć ukoliko su saglasna da se radno angažuju.

U slučaju iz stava 1. ovog člana dužni su da potpišu u Centru za socijalni rad Sombor, službi lokalnih prava i usluga izjavu o prihvatanju dobrovoljnog radnog angažovanja.

Centar za socijalni rad Sombor potpisuje sporazume sa ustanovama, organizacijama, mesnim zajednicama i drugim pravnim licima o radnom angažovanju korisnika jednokratne novčane pomoći.

Korisnicima jednokratne pomoći Služba lokalnih prava i usluga izdaje Rešenje i Uput za rad.

Na osnovu izveštaja ustanova, organizacija, mesnih zajednica i drugih pravnih lica o broju sati provedenih na dobrovoljnom radnom angažovanju Centar donosi rešenje i dostavlja zahtev za prenos sredstava sa pratećom dokumentacijom Odeljenju za društvene delatnosti gradske uprave.

Centar za socijalni rad Sombor mesečno dostavlja izveštaj o realizaciji dobrovoljnog radnog angažovanja odeljenju za društvene delatnosti gradske uprave.

2. MATERIJALNA PODRŠKA U NATURI

Opremanje korisnika u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu

Član 20

Pravo na opremanje korisnika prilikom smeštaja u ustanovu socijalne zaštite i/ili na porodični smeštaj imaju:

1. Lica koja se smeštaju u ustanovu socijalne zaštite i

2. Lica koja se smeštaju u drugu porodicu.

Pravo na opremanje korisnika prilikom smeštaja u ustanovu socijalne zaštite i/ili na porodični smeštaj ostvaruju lica koja opremu nemaju, ne mogu je obezbediti sami ili ne mogu je obezbediti srodnici koji su prema propisima o porodičnim odnosima dužni da učestvuju u njihovom izdržavanju.

Član 21

Pravo na opremanje korisnika prilikom smeštaja u ustanovu socijalne zaštite i/ili na porodični smeštaj podrazumeva sledeću najnužniju opremu:

- Odeću - donji veš (2 komada), pantalone/suknja, majica/košulja, jakna/kaput;

- Obuću - kućne papuče, patike/cipele, čizme;

- Druge nužne troškove po proceni voditelja slučaja (osnovne bebi oprema i sl.).

Postupak za priznavanje prava na opremu korisnika za smeštaj u ustanovu ili porodicu pokreće po službenoj dužnosti nadležna služba Centra za socijalni rad Sombor.

Licu iz stav 1. ovog člana obezbeđuju se sredstva za nabavku odeće i obuće u iznosu do 50% prosečne neto zarade po zaposlenom u gradu Somboru u mesecu koji prethodi mesecu u kome se vrši isplata.

Naknada troškova prevoza korisnika i pratioca prilikom smeštaja u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu.

Član 22

Licu koje se upućuje na domski ili porodični smeštaj ili u prihvatilište, a koje nema sredstava da obezbedi troškove prevoza neophodne za realizaciju smeštaja obezbeđuju se i putni troškovi do ustanove, odnosno porodice u koju se korisnik upućuje na smeštaj i podrazumeva stvarni trošak prevoza.

Naknadu troškova prevoza korisnika i pratioca prilikom smeštaja u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu, određuje se u visini cene prevozne karte u javnom saobraćaju, ukoliko se koristi javni prevoz ili u visini od 10% propisane cene za litar pogonskog goriva po pređenom kilometru.

O vrsti i načinu prevoza odluku donosi Centar, uzimajući u obzir pre svega, zdravstveno stanje i uzrast korisnika.

Novogodišnji paketići za decu korisnika novčane socijalne pomoći i decu iz osetljivih grupa sa teritorije grada Sombora.

Član 23

Pravo na novogodišnji paketić imaju deca iz socijalno ugroženih porodica i osetljivih grupa koja imaju prebivalište na teritoriji grada Sombora, dobnog uzrasta u skladu sa Programom unapređenja usluga socijalne zaštite iz nadležnosti grada Sombora.

Sredstva za novogodišnje paketiće obezbeđuju se u budžetu grada Sombora u skladu sa Odlukom o budžetu, od donatora i iz drugih izvora.

Rešenje o priznavanju prava na novogodišnji paketić i spisak dece sačinjava Centar za socijalni rad Sombor - služba lokalnih prava i usluga i dostavlja ga Odeljenju za društvene delatnosti.

Član 24

Postupci za ostvarivanje prava na materijalnu podršku u oblasti socijalne zaštite, koji su započeti, a nisu okončani do dana stupanja na snagu ovog Pravilnika, okončaće se po odredbama koje su povoljnije za stranku.

Danom stupanja na snagu ovog Pravilnika, prestaje da važi Pravilnik o postupku, načinu i bližim uslovima ostvarivanja prava na materijalnu podršku u oblasti socijalne zaštite ("Službeni list grada Sombora" broj 5/18).

Posebnim Pravilnikom se reguliše pravo na socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima, pravo na besplatan obrok u narodnoj kuhinji i paketi hrane, pravo na potpuno ili delimično oslobađanje od plaćanja komunalnih usluga, kao i pravo na subvencije prevoza.

Član 25

Ovaj Pravilnik stupa na snagu danom donošenja i objavljuje se u "Službenom listu grada Sombora".