ODLUKA

O LOKALNOM OMBUDSMANU

("Sl. list grada Kragujevca", br. 37/2021 - prečišćen tekst)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom se uređuju nadležnost i ovlašćenja, način postupanja i postupak odlučivanja, izbor i prestanak dužnosti, kao i druga pitanja od značaja za rad lokalnog ombudsmana.

Svi pojmovi u ovoj odluci upotrebljeni u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodni rod.

Član 2

Lokalni ombudsman nezavisno i samostalno kontroliše poštovanje prava građana, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem organa uprave ili javnih službi, ako se radi o povredi propisa i opštih akata jedinice lokalne samouprave.

Organi uprave i javne službe u smislu odredaba ove odluke podrazumevaju Gradsku upravu, Gradsko veće kada postupa kao drugostepeni organ u upravnom postupku, službe, javna preduzeća, ustanove i organizacije, kao i druge organizacione oblike čiji je osnivač Grad (u daljem tekstu: organ, odnosno služba).

Građaninom, u smislu ove odluke, podrazumevaju se fizička lica, domaći i strani državljani, kao i domaća i strana pravna lica o čijim pravima i obavezama odlučuje organ, odnosno služba.

Pored nadležnosti iz stava 1. ovog člana lokalni ombudsman prati stanje u organu, odnosno službi u cilju unapređenja dobrog upravljanja u Gradu i inicira izmene gradskih propisa u skladu sa statutom i ovom odlukom.

Lokalni ombudsman ne može uzeti u razmatranje zahtev za pokretanje postupka koji se odnosi na rad Skupštine Grada, Gradonačelnika i Gradskog veća, osim ako ono postupa kao drugostepeni organ u upravnom postupku.

Član 3

Lokalni ombudsman ne može biti pozvan na odgovornost ili biti kažnjen za izneto mišljenje ili radnje preduzete u obavljanju svojih nadležnosti utvrđenih ovom odlukom.

Član 4

Sedište lokalnog ombudsmana je u Kragujevcu.

II IZBOR I PRESTANAK DUŽNOSTI

Član 5

Skupština grada Kragujevca (u daljem tekstu: Skupština) bira lokalnog ombudsmana većinom glasova od ukupnog broja odbornika, na predlog odbora nadležnog za oblast izbora, imenovanja, postavljenja (u daljem tekstu: Odbor).

Lokalni ombudsman bira se na vreme od pet godina i može još jednom biti biran na istu funkciju.

Predsednik Skupštine raspisuje, javni poziv svim zainteresovanim licima da se prijave za kandidata za lokalnog ombudsmana (u daljem tekstu: Javni poziv).

Javni poziv se, istog dana, objavljuje na zvaničnoj internet prezentaciji grada Kragujevca "Službenom listu grada Kragujevca" i u najmanje jednom dnevnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije.

Javni poziv se raspisuje najkasnije 180 dana pre isteka mandata lokalnog ombudsmana, odnosno najkasnije 30 dana po donošenju odluke o prestanku funkcije lokalnog ombudsmana u smislu člana 10. i 11. ove odluke.

Prijava na Javni poziv dostavlja se u pis a nom obliku i mora da sadrži lično ime, adresu prebivališta, broj telefona za kontakt, adresu za prijem elektronske pošte i potpis zainteresovanog lica, a uz prijavu se dostavljaju biografija i dokazi o ispunjenosti uslova iz člana 7. ove odluke za izbor na funkciju lokalnog ombudsmana. Javnim pozivom se bliže definišu dokumenta koja se dostavljaju kao dokazi o ispunjenosti uslova iz člana 7. Odluke, a koja se ponose uz prijavu na Javni poziv.

Rok za prijavljivanje na Javni poziv ne može biti duži od 15 dana od dana objavljivanja Javnog poziva.

U roku od 7 dana od isteka roka za prijavljivanje na Javni poziv, Odbor utvrđuje i na zvaničnoj internet prezentaciji Grada Kragujevca, objavljuje spisak prijavljenih lica, koji ispunjavaju uslove za izbor na funkciju lokalnog ombudsmana (u daljem tekstu: Spisak), sa njihovim biografijama.

Nakon sprovođenja radnji iz stava 7. i 8. ovog člana, Odbor dostavlja poziv odborničkim grupama u Skupštini, da sa Spiska, predlože kandidata za lokalnog ombudsmana (u daljem tekstu: kandidat).

Kandidata, Odboru ima pravo da predloži svaka odbornička grupa u Skupštini, samostalno ili zajednički sa drugim odborničkim grupama, u roku ne dužem od tri dana, od prijema poziva iz stava 9. ovog člana.

Po prijemu predloga od odborničke/ih grupe/a, Odbor u roku od tri dana od dana isteka roka iz stava 10. ovog člana, utvrđuje Listu kandidata za izbor lokalnog ombudsmana (u daljem tekstu: Lista).

Pre utvrđivanja predloga za izbor lokalnog ombudsmana, Odbor putem elektronske pošte ili telefonskim putem poziva kandidate sa Liste i sa njima obavlja razgovor, na kojem se kandidatima omogućava da iznesu svoje stavove o ulozi i načinu ostvarivanja funkcije lokalnog ombudsmana i utvrđuje da li kandidat poseduje znanja iz oblasti ljudskih prava i sloboda u skladu sa članom 7. alineja šesta ove odluke.

Nakon obavljenog razgovora iz stava 12. ovog člana, Odbor, zaključkom, utvrđuje predlog kandidata za izbor lokalnog ombudsmana i upućuje ga Skupštini na dalju nadležnost.

Ako predloženi kandidat za lokalnog ombudsmana ne dobije potrebnu većinu glasova odbornika, odnosno ne bude izabran, novi postupak izbora pokreće se u roku ne dužem od 15 dana od dana održavanja sednice Skupštine na kojoj predloženi kandidat nije dobio potrebnu većinu za izbor, odnosno nije izabran za lokalnog ombudsmana.

Obrazloženi predlog kandidata za izbor lokalnog ombudsmana Odbor podnosi Skupštini najkasnije 60 dana pre isteka mandata prethodnog lokalnog ombudsmana, odnosno u roku ne dužem od 90 dana od dana donošenja odluke o razrešenju, odnosno o utvrđivanju dana prestanka funkcije lokalnog ombudsmana.

Član 6

Lokalni ombudsman ima jednog zamenika.

Zamenik lokalnog ombudsmana bira se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i lokalni ombudsman.

Zamenik lokalnog ombudsmana bira se na period od pet godina i može još jednom biti biran na istu funkciju.

Član 7

Za lokalnog ombudsmana može biti izabran državljanin Republike Srbije koji:

- ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu,

- ima najmanje pet godina radnog iskustva u struci,

- ima položen državni stručni ispit za rad u državnim organima ili pravosudni ispit,

- poseduje visoko moralne i stručne kvalitete,

- nije osuđivan za krivično delo na bezuslovnu kaznu zatvora od najmanje šest meseci ili za kažnjivo delo koje ga čine nedostojnim za obavljanje funkcije,

- poseduje znanje iz oblasti zaštite ljudskih prava i sloboda.

Član 8

Funkcija lokalnog ombudsmana je nespojiva sa vršenjem bilo koje druge javne funkcije ili profesionalne delatnosti, sa članstvom u političkim partijama i bavljenjem drugom delatnošću i poslom koji bi mogao uticati na njegovu samostalnost i nezavisnost.

Lokalni ombudsman i zamenik lokalnog ombudsmana imaju položaj javnih funkcionera u smislu zakona kojim se uređuje sprečavanje sukoba interesa u vršenju javnih funkcija i na njih se u celini primenjuju odredbe tog zakona, kao i odredbe zakona kojim se reguliše položaj funkcionera u jedinicama lokalne samouprave.

Danom izbora, lokalnom ombudsmanu, odnosno zameniku lokalnog ombudsmana prestaju sve javne, profesionalne i druge funkcije, odnosno delatnosti ili poslovi koje je do tada obavljao, ako su suprotni odredbama zakona iz stava 1. ovog člana, kao i članstvo u političkoj stranci (ukoliko je član političke stranke).

Član 9

Lokalni ombudsman i zamenik lokalnog ombudsmana pre stupanja na dužnost pred Skupštinom Grada Kragujevca polažu zakletvu koja glasi:

"Zaklinjem se da ću svoju dužnost obavljati odgovorno, nepristrasno i nezavisno, u skladu sa Ustavom, zakonom i drugim propisima i da ću savesno raditi na zaštiti i unapređenju ljudskih prava i sloboda."

Smatra se da je lokalni ombudsman, odnosno zamenik lokalnog ombudsmana stupio na dužnost momentom polaganja zakletve.

Ako lokalni ombudsman, odnosno zamenik lokalnog ombudsmana bez opravdanog razloga ne stupi na dužnost u roku od 30 dana od polaganja zakletve, smatra se da nije izabran, što Skupština konstatuje. U tom slučaju odmah se pokreće postupak za izbor novog lokalnog ombudsmana, odnosno njegovog zamenika.

Član 10

Funkcija lokalnog ombudsmana, odnosno zamenika lokalnog ombudsmana prestaje u sledećim slučajevima:

1) istekom mandata;

2) smrću;

3) ostavkom;

4) gubitkom državljanstva;

5) ako mu pravnosnažnom sudskom odlukom bude ograničena poslovna sposobnost;

6) ako pravnosnažnom sudskom odlukom bude osuđen na kaznu zatvora u trajanju od najmanje šest meseci;

7) razrešenjem.

Lokalni ombudsman, odnosno zamenik lokalnog ombudsmana koji u toku mandata ispuni uslove za starosnu penziju, u skladu sa zakonom, funkcija prestaje istekom mandata.

U slučaju prestanka funkcije lokalnog ombudsmana, odnosno zamenika lokalnog ombudsmana iz razloga navedenih u tački 2)-6), Skupština, bez rasprave, donosi odluku kojom utvrđuje dan prestanka funkcije.

Član 11

Lokalnog ombudsmana, odnosno zamenika lokalnog ombudsmana razrešava Skupština većinom glasova od ukupnog broja odbornika, na obrazložen predlog Odbora ili najmanje jedne trećine od ukupnog broja odbornika.

Predlog iz stava 1. ovog člana obavezno sadrži razloge za razrešenje.

Lokalni ombudsman, odnosno zamenik lokalnog ombudsmana može biti razrešen u sledećim slučajevima:

1) ako nestručno i nesavesno obavlja svoju funkciju;

2) ako bude izabran, postavljen ili imenovan na drugu javnu funkciju;

3) ako započne obavljanje dužnosti, radnje ili profesionalne delatnosti bez saglasnosti državnog organa nadležnog za odlučivanje o sukobu interesa pri vršenju javnih funkcija;

4) ako u roku od 30 dana od dana polaganja zakletve, bez opravdanog razloga ne stupi na dužnost lokalnog ombudsmana / zamenika lokalnog ombudsmana;

5) ako nastupe druge okolnosti koje ga čine nedostojnim za obavljanje funkcije lokalnog ombudsmana.

Lokalni ombudsman, odnosno zamenik lokalnog ombudsmana, može, da se u skladu sa odredbama Poslovnika o radu Skupštine, na sednici Odbora i Skupštine na kojoj se razmatra predlog za njegovo razrešenje obrati odbornicima.

Član 12

Skupština na predlog Odbora može doneti odluku da se lokalni ombudsman, odnosno zamenik lokalnog ombudsmana, privremeno udalji sa rada (suspenzija) u slučaju:

1) ako je protiv njega određena mera pritvora ili zabrane napuštanja stana;

2) ako nepravnosnažnom sudskom odlukom bude osuđen na kaznu zatvora u trajanju od najmanje šest meseci.

Odluka o suspenziji donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Skupština će, na predlog Odbora, ukinuti odluku o suspenziji čim prestanu razlozi za suspenziju.

Član 13

U slučaju prestanka dužnosti, odnosno suspenzije lokalnog ombudsmana, do izbora novog lokalnog ombudsmana, dužnost lokalnog ombudsmana obavljaće zamenik lokalnog ombudsmana.

III NADLEŽNOST I OVLAŠĆENJA LOKALNOG OMBUDSMANA

Član 14

Lokalni ombudsman je ovlašćen da kontroliše zakonitost i pravilnost rada organa, odnosno službi, radi utvrđivanja da li je njihovim aktima, radnjama ili nečinjenjem došlo do kršenja prava građana zajemčenih Ustavom, potvrđenim međunarodnim ugovorima, opšteprihvaćenim pravilima međunarodnog prava, zakonima, drugim propisima i opštim aktima Republike Srbije, kao i Statutom i drugim aktima organa Grada tako da:

- prima i ispituje pritužbe koje se odnose na povredu prava građana od strane organa, odnosno službe;

- postupa po sopstvenoj inicijativi u svakom slučaju gde postoji sumnja o postojanju kršenja prava građana od strane organa, odnosno službe;

- vrši periodične preglede i kontrolu rada organa, odnosno službe;

- prikuplja informacije iz različitih izvora o primeni zakona i drugih propisa iz oblasti ljudskih prava od strane organa, odnosno službe;

- prati primenu međunarodnih standarda o ljudskim pravima na teritoriji Grada;

- sastavlja godišnji izveštaj o ostvarivanju, poštovanju i unapređenju ljudskih prava;

- posreduje u mirnom rešavanju sporova vezanih za kršenja ljudskih prava na teritoriji Grada;

- ostvaruje neposrednu saradnju sa republičkim zaštitnikom građana, kao i drugim republičkim organima i pospešuje saradnju između područnih organa državne uprave i nosilaca javnih ovlašćenja iz delokruga Republike Srbije i građana, na teritoriji Grada;

- inicira pokretanje krivičnih, disciplinskih i drugih postupaka kod nadležnih organa u slučaju kršenja prava od strane organa, odnosno službe;

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremi savetovanja o ostvarivanju i poštovanju ljudskih prava i zabrani diskriminacije;

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremama kampanja za informisanje javnosti o pitanjima značajnim za ostvarivanje i poštovanje ljudskih prava i zabrani diskriminacije;

- inicira i podstiče obrazovanje o ljudskim pravima u svim oblastima života;

- sarađuje i razmenjuje iskustva sa drugim institucijama ombudsmana i drugim organima i organizacijama koji se bave zaštitom i unapređenjem ljudskih prava u zemlji i inostranstvu;

- sarađuje sa medijima u cilju unapređenja ljudskih i manjinskih prava na teritoriji JLS, obaveštavanja građana o svome radu i drugim pitanjima od značaja za vršenje funkcije lokalnog ombudsmana;

- obavlja druge poslove u skladu sa zakonom i propisima organa Grada.

Pored prava na pokretanje i vođenje postupka, lokalni ombudsman ima pravo da pružanjem dobrih usluga, posredovanjem i davanjem saveta i mišljenja o pitanjima iz svoje nadležnosti deluje preventivno, u cilju unapređenja rada uprave i unapređenja zaštite ljudskih prava i sloboda.

Član 15

Radi unapređenja i usklađivanja zakonodavstva sa međunarodnim standardima u oblasti ljudskih prava, lokalni ombudsman je ovlašćen da inicira postupke pred Ustavnim sudom i da predloži Skupštini i drugim nadležnim organima donošenje novih i promenu postojećih propisa i drugih akata iz njihove nadležnosti.

O nacrtima propisa i akata Skupštine grada koji imaju uticaja na ostvarenje i zaštitu ljudskih prava i odnose organa Grada i građana, Gradsko veće može da pribavi mišljenje lokalnog ombudsmana koje će razmotriti u postupku utvrđivanja predloga propisa, odnosno akata.

Lokalni ombudsman ima pravo da prisustvuje svim sednicama Skupštine i skupštinskih odbora kao i pravo da učestvuje u skupštinskoj raspravi kada se raspravlja o pitanjima iz njegove nadležnosti.

Član 16

Svi organi, odnosno službe dužni su da prime lokalnog ombudsmana na njegov zahtev odmah, a najkasnije u roku od 7 dana od dana upućivanja zahteva.

IV POSTUPAK I NAČIN RADA LOKALNOG OMBUDSMANA

Član 17

Lokalni ombudsman postupa po sopstvenoj inicijativi ili po pritužbi svakog fizičkog ili pravnog lica koje smatra da mu je aktom, radnjom ili nečinjenjem organa, odnosno službe povređeno neko pravo.

Pritužba se može podneti kada su iscrpljena redovna pravna sredstva ili kada protiv akta na koji se pritužba odnosi ne postoje redovna pravna sredstva, ili bi za podnosioca mogla nastupiti velika i nepopravljiva šteta ako bi se sačekalo okončanje postupka po pravnom sredstvu.

Ako lokalni ombudsman primi pritužbu zbog povrede potvrđenog međunarodnog ugovora o ljudskim ili manjinskim pravima ili zakona, drugog propisa ili opšteg akta Republike Srbije dostavlja je, bez odlaganja, Zaštitniku građana i o tome pisanim putem obaveštava podnosioca pritužbe.

Član 18

Bilo koje lice koje smatra da mu je aktom ili radnjom organa, odnosno službe povređeno neko pravo može uputiti pritužbu lokalnom ombudsmanu.

Pritužbu u ime lica iz stava 1. ovog člana može podneti njegov naslednik, zakonski zastupnik ili punomoćnik, kao i udruženje građana ili nevladina organizacija, uz ovlašćenje tog lica.

Lokalni ombudsman ne postupa po anonimnim pritužbama.

Izuzetno, ako smatra da u anonimnoj pritužbi ima osnova za njegovo postupanje, lokalni ombudsman može pokrenuti postupak po sopstvenoj inicijativi.

Član 19

Pritužba se podnosi u pisanom obliku, uključujući sve oblike elektronske komunikacije ili usmeno na zapisnik kod lokalnog ombudsmana i ne podleže plaćanju takse.

U pritužbi se navode:

- lični podaci podnosioca (ime, prezime, adresa, poslovno ime, sedište),

- organ, odnosno služba na čiji se rad odnosi,

- okolnosti konkretnog slučaja,

- činjenice i dokazi koji potkrepljuju navode iz zahteva,

- podaci o tome koja pravna sredstva je podnosilac već koristio.

Stručna služba lokalnog ombudsmana pruža podnosiocima pomoć u sastavljanju i podnošenju pritužbi, bez naknade.

Član 20

Pritužba se može podneti najkasnije u roku od jedne godine od izvršene povrede prava građana odnosno od poslednjeg postupanja ili nepostupanja organa odnosno službe u vezi sa učinjenom povredom prava građana.

Član 21

Pritužba se podnosi na srpskom jeziku, ćiriličnim pismom.

Član 22

Postupak pred lokalnim ombudsmanom je besplatan za podnosioca pritužbe.

Član 23

Postupak pred lokalnim ombudsmanom nije javan.

Lokalni ombudsman, odnosno zamenik lokalnog ombudsmana dužan je da i nakon prestanka funkcije čuva kao tajnu podatke do kojih dođe u vršenju svoje funkcije. Obaveza čuvanja tajne odnosi se i na zaposlene u stručnoj službi lokalnog ombudsmana.

Član 24

Lokalni ombudsman je dužan da postupi po pritužbi u roku od 15 dana od dana podnošenja pritužbe.

Član 25

Lokalni ombudsman može odbaciti pritužbu ako utvrdi:

- da ne sadrži podatke na osnovu kojih se podnosilac pritužbe može sa sigurnošću odrediti (anonimni zahtev);

- da ne sadrži druge propisane podatke, a podnosilac ne dopuni pritužbu ni u naknadnom roku od pet radnih dana od dana određenog za dopunu pritužbe, niti se obrati stručnoj službi lokalnog ombudsmana da mu pomogne u otklanjanju nedostataka;

- da se odnosi na rad republičkih organa odnosno službi ili druge jedinice lokalne samouprave;

- da se odnosi na rad Skupštine grada, predsednika Skupštine, Gradonačelnika ili Gradskog veća kada ne rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana;

- da je podneta posle proteka roka iz člana 20;

- da se radi o ponovljenoj pritužbi koja ne sadrži nove navode i činjenice koje je potkrepljuju;

- da podnosilac pritužbe nije iskoristio redovna pravna sredstva protiv akta na koji se pritužba odnosi, osim ako bi za podnosioca pritužbe mogla nastupiti velika šteta ako bi se sačekalo na okončanje postupka po pravnom sredstvu;

- u drugim slučajevima kada se pritužba ne odnosi na rad organa, odnosno službi.

U situaciji iz alineje 1. stava 1. ovog člana, lokalni ombudsman može pokrenuti postupak po sopstvenoj inicijativi, ako pritužba ukazuje da postoje ozbiljni razlozi za pokretanje postupka.

Ako se radi o razlogu iz alineje 3. stava 1. ovog člana, lokalni ombudsman dostaviće takvu pritužbu bez odlaganja republičkom zaštitniku građana.

Lokalni ombudsman može da odluči da pokrene postupak i u slučaju iz alineje 5. stava 1. ovog člana, ako oceni da okolnosti slučaja na koji se pritužba odnosi, težina posledice ili druge okolnosti opravdavaju pokretanje postupka.

Ako odbaci pritužbu, osim kad je zahtev anoniman, lokalni ombudsman će u pismenoj formi obrazložiti razloge za njegovo odbacivanje i podnosiocu pritužbe dati savet o drugim mogućnostima za ostvarivanje zaštite.

Protiv odluke lokalnog ombudsmana o odbacivanju pritužbe ne mogu se koristiti pravna sredstva.

Ako lokalni ombudsman nije nadležan da postupa po pritužbi, u akt o odbacivanju pritužbe se unosi i pouka o tome kome treba uputiti pritužbu, ili drugo pravno sredstvo, osim ako lokalni ombudsman ne dostavlja pritužbu republičkom zaštitniku građana.

Član 26

Ako ne odbaci pritužbu lokalni ombudsman pokreće postupak i o tome obaveštava podnosioca pritužbe i organ, odnosno službu na čije postupanje se odnosi pritužba, dostavljanjem akta o pokretanju postupka.

Član 27

Organ, odnosno služba je dužna da dostavi odgovor na pritužbu u roku koji odredi lokalni ombudsman, a koji ne može biti kraći od 8 ni duži od 15 dana od dana prijema obaveštenja o pokretanju postupka iz člana 26. ove odluke.

U složenim situacijama, na obrazloženi zahtev uprave, lokalni ombudsman može rok iz stava 1. ovog člana, produžiti najduže do 30 dana.

Ako organ, odnosno služba ne postupi u skladu sa obavezama utvrđenim ovom odlukom, lokalni ombudsman o tome obaveštava organ koji vrši nadzor nad njegovim radom.

Odgovor organa, odnosno službe se dostavlja podnosiocu pritužbe i ostavlja rok od 15 dana da se podnosilac pritužbe izjasni da li je zadovoljan odgovorom organa, odnosno službe.

Član 28

Organ, odnosno služba je dužna da lokalnom ombudsmanu, na njegov zahtev, stavi na raspolaganje sve podatke i obaveštenja iz svoje nadležnosti, bez obzira na nivo tajnosti dokumenta i da mu omogući da sprovede postupak ispitivanja.

Organ, odnosno služba je dužna da bez odlaganja dostavi lokalnom ombudsmanu, na njegov zahtev, kopije svih traženih spisa i dokumenata.

Lokalni ombudsman ima pristup svim prostorijama u kojima se obavljaju aktivnosti organa, odnosno službe.

Lokalni ombudsman može da pribavlja usmene i pisane izjave od izabranih, imenovanih i postavljenih lica, kao i zaposlenih u organu, odnosno službi kada je to potrebno za razjašnjenje slučaja i utvrđivanje činjeničnog stanja.

Lica iz stava 4. ovog člana koja lokalni ombudsman pozove radi razjašnjenja slučaja i utvrđivanja činjeničnog stanja dužna su da se odazovu pozivu.

Član 29

Organ odnosno služba od koga je lokalni ombudsman pismeno zatražio podatke, obaveštenja i objašnjenja, dužan je da mu te podatke dostavi u roku koji on odredi, a koji ne može biti duži od 15 dana.

Ako organ odnosno služba ne postupi u skladu sa zahtevom lokalnog ombudsmana iz stava 1. ovog člana, on će o tome obavestiti organ koji vrši nadzor nad njegovim radom.

Član 30

Lokalni ombudsman može da pribavi usmenu ili pisanu izjavu od svakog lica za koje osnovano pretpostavlja da raspolaže saznanjima o okolnostima slučaja koji istražuje.

Član 31

Kada lokalni ombudsman utvrdi da nisu povređena prava građana ili nema drugih nepravilnosti u radu, obustaviće postupak i obavestiće o tome podnosioca zahteva i organ odnosno službu čiji je rad bio predmet ispitivanja.

Lokalni ombudsman može obustaviti postupak i u sledećim slučajevima:

- ako u toku postupka utvrdi da je organ odnosno služba otklonila povredu ili nedostatke na koje se odnosi pritužba;

- ako je podnosilac pritužbe zadovoljan odgovorom organa odnosno službe na koju se pritužba odnosi;

- ako podnosilac pritužbe ne sarađuje u postupku odnosno, ako neopravdano ne učestvuje u ispitnom postupku, ili ako iz njegovih postupaka nedvosmisleno proizlazi da ne pokazuje interesovanje za dalji tok postupka;

- ako podnosilac pritužbe povuče pritužbu;

- ako utvrdi da je nakon podnošenja pritužbe pokrenut drugi odgovarajući postupak za zaštitu prava.

Član 32

Kada okonča postupak, lokalni ombudsman sačinjava pisani izveštaj o slučaju koji dostavlja nadležnom organu i podnosiocu pritužbe i objavljuje ga na svojoj stranici na zvaničnoj internet prezentaciji Grada. U izveštaju navodi da li je u aktima, radnjama ili nečinjenju uprave bilo nezakonitosti i nepravilnosti kojima je povređeno ljudsko ili manjinsko pravo i sloboda građana.

Ako lokalni ombudsman u postupku utvrdi postojanje povrede prava lica ili druge nepravilnosti u radu organa odnosno službe sačiniće odgovarajuće mišljenje, predloge i preporuke i o tome obavestiti organ odnosno službu na čiji se rad to odnosi.

Organ odnosno služba, kome je lokalni ombudsman uputio mišljenje, predlog ili preporuku dužan je da obavesti lokalnog ombudsmana o merama koje je preduzeo najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema mišljenja, predloga ili preporuke.

Ako organ, odnosno služba ne obavesti lokalnog ombudsmana o preduzetim merama ili ako lokalni ombudsman smatra da preduzete mere nisu odgovarajuće o nepostupanju organa odnosno službe obavestiće organ koji vrši nadzor nad njegovim radom, Skupštinu grada, predsednika Skupštine i Gradsko veće.

Član 33

U svom mišljenju, predlogu i preporuci lokalni ombudsman može:

- predložiti organu odnosno službi da otkloni nedostatke koji su primećeni u radu sa predlogom konkretnih mera;

- predložiti organu odnosno službi da ponovo sprovede postupak uz uvažavanje njegovih preporuka;

- predložiti pokretanje disciplinskog postupka protiv službenika u organu odnosno službi za koje je utvrđeno da je odgovorno za kršenje prava građana ili koje je ometalo postupak pred lokalnim ombudsmanom;

- obavestiti nadležni organ o postojanju elemenata prekršajne ili krivične odgovornosti službenika u cilju pokretanja odgovarajućeg postupka;

- dati preporuke i predloge organu odnosno službi za unapređenje njihovog rada i odnosa sa građanima.

Član 34

U slučajevima kada lokalni ombudsman postupa po sopstvenoj inicijativi, postupak se sprovodi u skladu sa čl. 17-34. ove odluke.

Član 35

Lokalni ombudsman podnosi Skupštini grada redovan godišnji izveštaj o radu i stanju ljudskih prava u Gradu.

Godišnji izveštaj sadrži podatke o aktivnostima u prethodnoj godini, podatke o uočenim nedostacima u radu organa Grada, kao i predloge za poboljšanje položaja građana u odnosu na te organe Grada.

Godišnji izveštaj podnosi se do 15. marta tekuće za prethodnu godinu.

Godišnji izveštaj objavljuje se u "Službenom listu grada Kragujevca" kao i na zvaničnoj internet stranici Grada.

U toku godine, lokalni ombudsman može da podnese i posebne izveštaje, ako za tim postoji potreba.

V STRUČNA SLUŽBA I SREDSTVA ZA RAD LOKALNOG OMBUDSMANA

Član 36

Za vršenje stručnih, evidencionih, operativnih i administrativnih poslova obrazuje se stručna služba lokalnog ombudsmana.

Na prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih u stručnoj službi lokalnog ombudsmana primenjuju se propisi kojima se uređuju prava, obaveze i odgovornosti službenika i nameštenika u jedinicama lokalne samouprave.

Lokalni ombudsman može odlučiti da pojedinim stručnim saradnicima poveri određena ovlašćenja koja će vršiti u njegovo ime.

Član 37

Lokalni ombudsman predlaže akt o organizaciji stručne službe i sistematizaciji radnih mesta, koji kao sastavni deo akta o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u upravi, organima i stručnim službama Grada donosi Gradsko veće.

Lokalni ombudsman donosi akte koji se odnose na način rada i postupanja Lokalnog ombudsmana i stručne službe, kao i druga akte neophodna za rad i funkcionisanje lokalnog ombudsmana.

Član 38

Sredstva za rad lokalnog ombudsmana obezbeđuju se u budžetu grada Kragujevca.

Obim i strukturu sredstava iz stava 1. ovog člana predlaže lokalni ombudsman.

Lokalni ombudsman sačinjava predlog potrebnih sredstava za rad u narednoj godini i dostavlja ga gradskoj upravi nadležnoj za oblast finansija radi uključivanja u nacrt akta o budžetu Grada, s tim što predlog mora biti sačinjen po metodologiji i kriterijumima koji važe za ostale budžetske korisnike.

Godišnja sredstva za rad lokalnog ombudsmana treba da budu dovoljna da omoguće njegovo delotvorno i efikasno ostvarivanje funkcije.

Član 39

Lokalni ombudsman, zamenik lokalnog ombudsmana i zaposleni u stručnoj službi za svoj rad imaju pravo na platu i druga prava po osnovu rada, u skladu sa propisima o platama u organima lokalne samouprave.

Član 40

Lokalni ombudsman i zamenik lokalnog ombudsmana imaju službenu legitimaciju koja služi da se identifikuju prilikom obavljanja poslova iz svoje nadležnosti.

Po prestanku funkcije, službena legitimacija se vraća i poništava.

Izgled, oblik, sadržinu i način izdavanja i vođenja evidencije o izdatim službenim legitimacijama propisuje lokalni ombudsman.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 41

Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o Zaštitniku građana ("Službeni list grada Kragujevca", broj 35/08).

Zaštitnik građana i zamenici zaštitnika građana nastavljaju sa radom do izbora lokalnog ombudsmana i zamenika lokalnog ombudsmana u skladu sa ovom odlukom.

Rok za izbor lokalnog ombudsmana i zamenika lokalnog ombudsmana je bio 8. januar 2020. godine, kao 60.-ti dan od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Član 41a

Lokalni ombudsman i zamenik lokalnog ombudsmana nastavljaju sa radom do izbora lokalnog ombudsmana i zamenika lokalnog ombudsmana, u skladu sa odredbama ove odluke.

Predsednik Skupštine raspisaće Javni poziv, svim zainteresovanim licima da se prijave za kandidata za lokalnog ombudsmana, odnosno zamenika lokalnog ombudsmana, do 13. decembra 2021. godine, kao roka ne dužeg od 30 dana, od dana stupanja na snagu ove odluke, čime će započeti procedura za izbor lokalnog ombudsmana i njegovog zamenika u skladu sa odredbama ove odluke.

Član 42

Lokalni ombudsman je obavezan da akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta pripremi i dostavi Gradskom veću na usvajanje u roku od 30 dana od dana izbora na funkciju.

Član 43

Ova odluka stupila je na snagu 9. novembra 2019. godine, odnosno osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".

___________
* Navedeni datum stupanja na snagu, 9. novembar 2019. godine, odnosi se na dan stupanja na snagu Odluke o lokalnom ombudsmanu ("Službeni list grada Kragujevca", broj 27/19), s tim što je navedena Odluka imala jednu izmenu i dopunu koja je inkorporirana u Prečišćen tekst i to:

- Odluku o izmenama i dopunama Odluke o lokalnom ombudsmanu ("Službeni list grada Kragujevca", broj 34/21) koja je stupila na snagu 13. novembra 2021. godine.

Napomene

Prečišćen tekst Odluke o lokalnom ombudsmanu sadrži:
- Odluku o lokalnom ombudsmanu ("Službeni list grada Kragujevca", broj 27/19) i
- Odluku o izmenama i dopunama Odluke o lokalnom ombudsmanu ("Službeni list grada Kragujevca", broj 34/21)
Prečišćen tekst Odluke o lokalnom ombudsmanu ne sadrži:
- član 27. Odluke o izmenama i dopunama Odluke o lokalnom ombudsmanu ("Službeni list grada Kragujevca", broj 34/21) kojim je dato ovlašćenje Odboru za normativna akta da izvrši pravno - tehničku redakciju, utvrdi i objavi prečišćen tekst Odluke o lokalnom ombudsmanu.
- član 28. Odluke o izmenama i dopunama Odluke o lokalnom ombudsmanu ("Službeni list grada Kragujevca", broj 34/21) kojim je utvrđeno stupanje na snagu Odluke o izmenama i dopunama Odluke o lokalnom ombudsmanu, odnosno da ista stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".