PRAVILA

O SPREČAVANJU ZLOUPOTREBA NA TRŽIŠTU ELEKTRIČNE ENERGIJE I PRIRODNOG GASA

("Sl. glasnik RS", br. 103/2021)

1. Predmet uređivanja

Ovim pravilima bliže se uređuju uslovi za registraciju učesnika na veleprodajnom tržištu električne energije i prirodnog gasa, uslovi objavljivanja povlašćenih informacija, zabrana trgovanja povlašćenim informacijama, zabrana manipulacije tržištem, vrsta, sadržaj, oblik, način i rokovi izrade i objavljivanja podataka, zaštita podataka, profesionalna tajna, operativna odgovornost i obaveza lica koja profesionalno uređuje transakcije, u skladu sa obavezama Republike Srbije preuzetim potvrđenim međunarodnim sporazumima i zakonom koji uređuje oblast energetike.

2. Pojmovi

Pojedini izrazi koji se koriste u ovim pravilima imaju sledeće značenje:

1) "veleprodajno tržište" znači tržište na kome se trguje proizvodima na veleprodajnom tržištu definisanim ovim pravilima;

2) "kapacitet potrošnje" znači potrošnju krajnjeg kupca električne energije ili prirodnog gasa, pri punoj iskorišćenosti proizvodnih kapaciteta tog kupca. Obuhvata ukupnu potrošnju krajnjeg kupca kao pojedinačnog privrednog subjekta, u meri u kojoj se potrošnja odvija na tržištima sa međusobno povezanim veleprodajnim cenama.

Za potrebe ove definicije ne uzima se u obzir potrošnja pojedinačnih postrojenja pod kontrolom jednog privrednog subjekta čiji je godišnji kapacitet potrošnje manji od 300 GWh električne energije ili prirodnog gas u meri u kojoj ta postrojenja ne vrše zajedno uticaj na cene električne energije ili cene prirodnog gasa na veleprodajnom tržištu zbog toga što se nalaze na geografski različitim tržištima;

3) "ključna infrastruktura" znači sredstvo, sistem ili njegov deo koji se nalazi na teritoriji Republike Srbije i koji je od vitalnog je značaja za održavanje društvenih funkcija, zdravlja, sigurnosti, ekonomske ili socijalne dobrobiti, a čiji prekid ili uništenje bi značajno uticalo na ostvarivanje ovih funkcija;

4) "lice" znači bilo koje fizičko lice, preduzetnik, domaće ili strano pravno lice;

5) "manipulacija tržištem" znači radnju ili ponašanje koje je definisano u tački 7.2. ovih pravila;

6) "matično društvo" je privredno društvo registrovano u Republici Srbiji koje ostvaruje kontrolu u smislu zakona nad jednom ili više privrednih društava;

7) "informacije u vezi ključne infrastrukture" znači činjenice o infrastrukturi koje kada bi se otkrile, mogu da se iskoriste za planiranje i delovanje sa ciljem da se izazove prekid rada ili uništenje ove infrastrukture;

8) "povezano društvo" znači zavisno ili drugo privredno društvo koje je povezano lice u odnosu na drugo domaće ili strano pravno lice u smislu zakona koji uređuje privredna društava;

9) "povlašćena informacija" znači preciznu neobjavljenu informaciju koja se odnosi, direktno ili indirektno, na proizvod na veleprodajnom tržištu, koja bi u slučaju objavljivanja verovatno značajno uticala na cenu tih proizvoda na veleprodajnom tržištu (insajderska informacija).

Za potrebe ove definicije, reč "informacija" označava:

1. informaciju koja se objavljuje u skladu sa važećim propisima, a naročito informacije koje se objavljuju u skladu sa pravilima koja uređuju rad tržišta električne energije, odnosno pravilima koja uređuju radu prenosnog sistema električne energije, odnosno pravilima koja uređuju rad sistema za transport prirodnog gasa;

2. informaciju koja se odnosi na kapacitet i korišćenje objekata za proizvodnju, skladištenje, potrošnju, prenos električne energije i transport prirodnog gasa, uključujući planiranu ili neplaniranu ne raspoloživost tih objekata;

3. informaciju koju treba objaviti ili obelodaniti u skladu sa propisima, ugovorima, dobrim običajima na veleprodajnom tržištu električne energije i prirodnog gasa, ako ta informacija može imati značajan uticaj na cene proizvoda na veleprodajnom tržištu;

4. druge informacije koje bi učesnik na tržištu verovatno koristio kao deo osnove za donošenje odluke o preduzimanju transakcije ili izdavanju naloga za trgovanje proizvodima na veleprodajnom tržištu električne energije i prirodnog gasa;

Za potrebe ove definicije, informacije se smatraju preciznom ako ukazuju na niz okolnosti koje postoje ili je razumno očekivati da nastanu, ili na događaj koji se zbio ili je razumno očekivati da će se dogoditi, a dovoljno su precizne da omoguće donošenje zaključaka o mogućem uticaju niza tih okolnosti ili događaja na cenu proizvoda na veleprodajnom tržištu.

Za potrebe ove definicije, informacija ima značajan uticaj ako bi ona bila uzeta u obzir kao deo osnove za donošenje odluke o izdavanju naloga za trgovanje ili sprovođenju transakcije na veleprodajnom tržištu;

10) "pokušaj manipulacije tržištem" znači radnju ili ponašanje koje je definisano u tački 7.4 ovih pravila;

11) proizvodi na veleprodajnom tržištu - znači sledeće ugovore i njihove derivate (izvedene finansijske instrumente koji se na njih odnose) kojima se trguje, i to:

1. ugovori o snabdevanju električnom energijom i prirodnim gasom, bez obzira da li je mesto isporuke električne energije ili prirodnog gasa u Republici Srbiji ili drugoj Ugovornoj strani;

2. ugovori o pristupu sistemu radi prenosa električne energije i prirodnog gasa, uključujući ugovore zaključene radi prenosa električne energije, odnosno transporta prirodnog gasa između Republike Srbije i jedne ili više Ugovornih strana;

3. ugovori o snabdevanju i distribuciji električne energije ili prirodnog gasa za krajnjeg kupca čija godišnji kapacitet potrošnje električne energije ili prirodnog gasa iznosi 300 GWh ili više;

12) "Regulatorni odbor" - označava nadležno telo određeno saglasno preuzetim obavezama iz potvrđenih međunarodnih ugovora;

13) "Ugovorna strana"- označava potpisnicu Ugovora o Energetskoj zajednici koja je tako imenovana u Zakonu o ratifikaciji Ugovora o osnivanju Energetske zajednice između Evropske zajednice i Republike Albanije, Republike Bugarske, Bosne i Hercegovine, Republike Hrvatske, Bivše Jugoslovenske Republike Makedonije, Republike Crne Gore, Rumunije, Republike Srbije i Privremene Misije Ujedinjenih nacija na Kosovu u skladu sa Rezolucijom 1244 Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija ("Službeni glasnik RS", broj 62/06);

14) "učesnik na tržištu" je bilo koji učesnik na tržištu električne energije i prirodnog gasa, uključujući operatora sistema za prenos, transport i distribuciju električne energije i prirodnog gasa, koji sprovodi ili namerava da sprovodi transakcije, uključujući plasman naloga za trgovanje na veleprodajnom tržištu električne energije ili prirodnog gasa.

3. Cilj i domašaj pravila

3.1. Cilj ovih pravila je da se obezbedi transparentno funkcionisanje veleprodajnog tržišta električne energije i prirodnog gasa putem:

1) registracije učesnika na tržištu koji sprovode transakcije proizvodima na veleprodajnom tržištu električne energije i prirodnog gasa u Republici Srbiji;

2) obavezivanja lica na pravovremeno, delotvorno i celovito objavljivanje povlašćenih informacija;

3) definisanja radnji i ponašanja koje predstavljaju zloupotrebe na tržištu električne energije i prirodnog gasa koje su kažnjive po Zakonu o energetici (u daljem tekstu: Zakon), kao što su manipulacije tržištem, pokušaji manipulacije na tržištu i trgovina povlašćenim informacijama;

4) definisanja zabrane zloupotreba na tržištu iz podtačke 3);

5) praćenja funkcionisanja veleprodajnog tržišta u skladu sa Zakonom i obavezama Republike Srbije preuzetim saglasno potvrđenim međunarodnim ugovorima.

3.2. Ova pravila se odnose na proizvode na veleprodajnom tržištu.

3.3. U skladu sa obavezama Republike Srbije preuzetim saglasno potvrđenim međunarodnim ugovorima, ova pravila usklađena su sa Odlukom Ministarskog Saveta Energetske zajednice broj D/2018/10/MS-EnZ od 29. novembra 2018. godine kojom je za potrebe Ugovornih strana Energetske zajednice prilagođena Uredba broj 1227/2011 Evropskog parlamenta i Veća o celovitosti i transparentnosti veleprodajnog tržišta energije u oblasti električne energije i prirodnog gasa od 25. oktobra 2011. godine.

3.4. Primena ovih pravila je bez uticaja na sprovođenje propisa u oblasti zaštite konkurencije i nadzora nad finansijskim tržištima.

4. Uslovi za registraciju učesnika na veleprodajnom tržištu

4.1. Učesnici na tržištu koji putem naloga za trgovanje nameravaju da vrše transakcije na veleprodajnom tržištu električne energije i prirodnog gasa u Republici Srbiji, registruju se kod Agencije za energetiku Republike Srbije (u daljem tekstu: Agencija) u skladu sa ovim pravilima, pre sprovođenja transakcija proizvodima na veleprodajnom tržištu.

Registracija učesnika na tržištu je bez uticaja na obaveze koje su propisane učesnicima na tržištu Zakonom i pravilima koja uređuju rad tržišta i rad sistema električne energije, odnosno prirodnog gasa.

4.2. Agencija registruje učesnika na tržištu iz tačke 4.1. u roku od 30 dana od dana podnošenja uredne registracione prijave.

Registraciona prijava se podnosi Agenciji po pravilu u elektronskoj formi, a može se podneti i u pisanoj formi.

Registraciona prijava se podnosi na Obrascu REMIT R-1 koji sadrži poslovne podatke o podnosiocu prijave (poslovno ime, naziv, sedište, matični, PIB broj, i dr), podatke o matičnom i povezanom društvu, podatke o ovlašćenom licu i licima za kontakt i druge podatke.

Obrazac REMIT R-1 dat je u prilogu ovih pravila i čini njihov sastavni deo, a dostupan je za preuzimanje i na internet stranici Agencije (www.aers.rs).

4.3. Obavezu registracije pre sprovođenja transakcije na veleprodajnom tržištu ima:

1) proizvođač električne energije u objektima ukupne odobrene snage 10 MW ili više i proizvođač prirodnog gasa;

2) snabdevač električnom energijom, snabdevač prirodnim gasom, snabdevač na veliko električnom energijom, snabdevač na veliko prirodnim gasom, garantovani i javni snabdevač prirodnim gasom;

3) operator sistema za prenos električne energije, operator sistema za transport prirodnog gasa, operator tržišta električne energije, operator organizovanog tržišta električne energije, administrator tržišta prirodnog gasa, operator distributivnog sistema električne energije, operator distributivnog sistema za prirodni gas, operator skladišta prirodnog gasa i operator terminala za regasifikaciju;

4) krajnji kupac električne energije i krajnji kupci prirodnog gasa čiji godišnji kapacitet potrošnje električne energije ili prirodnog gasa pri punoj iskorišćenosti proizvodnih kapaciteta iznosi 300 GWh i više;

5) i drugi učesnici na tržištu kada nameravaju da sprovode transakcije na veleprodajnom tržištu.

4.4. Kada prihvati registracionu prijavu, Agencija registruje podnosioca prijave u Registar učesnika na veleprodajnom tržištu električne energije i prirodnog gasa (u daljem tekstu: Registar) i dodeljuje mu jedinstvenu identifikacionu oznaku koja sadrži dovoljno informacija za njegovu identifikaciju na veleprodajnom tržištu.

Smatraće se da registraciona prijava nije ni podnesena ako je prijava nepotpuna, ako sadrži netačne podatke ili ako nije podneta od strane ovlašćenog lica a podnosilac prijave propusti da na poziv Agencije ispravi sve nedostatke u naknadno ostavljenom roku.

4.5. O izvršenoj registraciji po podnetom zahtevu učesnik na veleprodajnom tržištu se obaveštava uvidom u Registar koji je javno dostupan na internet stranici (www.aers.rs), u kome Agencija objavljuje datum registracije i druge podatke iz registracione prijave.

4.6. Podaci iz tačke 4.5. koji se vode u Registru prikazani su na Obrascu REMIT R-2, koji je dat u prilogu ovih pravila i koji čini njihov sastavni deo.

4.8. Registrovani učesnici na veleprodajnom tržištu koriste jedinstvenu identifikacionu oznaku iz tačke 4.4. stav 1. kada vrše transakcije proizvodima na veleprodajnom tržištu.

4.9. Registrovani učesnik na veleprodajnom tržištu prijavljuje Agenciji svaku promenu registrovanih podataka najkasnije u roku od osam dana od dana saznanja za nastalu promenu.

Promene podataka se prijavljuju na Obrascu REMIT R-1.

4.10. Agencija prosleđuje registrovane podatke iz Registra Regulatornom odboru radi uspostavljanja i vođenja Centralnog registra učesnika veleprodajnih tržišta električne energije i prirodnog gasa svih Ugovornih strana Energetske zajednice, saglasno obavezama preuzetim potvrđenim međunarodnim ugovorima.

5. Zabrana trgovanja povlašćenim informacijama

5.1. Zabranjena je trgovina povlašćenim informacijama.

Trgovina povlašćenim informacijama je zloupotreba na tržištu koja se kažnjiva po Zakonu.

5.2. Zabrana iz tačke 5.1. podrazumeva zabranu svakog lica koje poseduje povlašćenu informaciju u vezi sa proizvodom na veleprodajnom tržištu da:

1) pri kupovini ili prodaji, ili pokušaju kupovine ili prodaje, koristi za svoj račun ili za račun treće strane, direktno ili indirektno, informaciju koja se odnosi na taj proizvod na veleprodajnom tržištu;

2) otkrije povlašćenu informaciju bilo kom drugom licu, osim ako to uobičajeno čini u vršenju svojih radnih zadataka, profesije ili dužnosti;

3) preporuči ili navede drugo lice da, na osnovu povlašćenih informacija, kupi ili proda veleprodajni proizvod na koji se ta informacija odnosi.

Ako je lice iz stava 1. privredni subjekt koji poseduje povlašćenu informaciju, zabrana trgovine povlašćenim informacijama odnosi se i na sva fizička lica koja u tom privrednom subjektu učestvuju u donošenju odluke da se transakcija izvrši za račun tog privrednog subjekta.

5.4. Zabrane iz tačke 5.1. se odnose na sledeća lica koja poseduju povlašćene informacije u vezi sa određenim proizvodom na veleprodajnom tržištu:

1) članove skupštine privrednog društva, članove organa upravljanja i rukovođenja, uključujući i članove izvršnih i drugih odbora kao i rukovodioce užih organizacionih jedinica u privrednom subjektu;

2) lica sa udelima u kapitalu privrednog društva;

3) lica koja imaju pristup informacijama po osnovu obavljanja svojih radnih zadataka, profesije ili dužnosti;

4) lica koja su te informacije stekla krivičnim delom;

5) lica koja znaju ili bi trebalo da znaju da su to povlašćene informacije.

5.5. Odredbe tačke 5.2. stav 1. podtač. 1) i 3) ne primenjuju se na operatora prenosnog i transportnog sistema kada oni kupuju električnu energiju, odnosno prirodni gas za potrebe sigurnog i pouzdanog rada sistema, obezbeđenja pomoćnih i sistemskih usluga u skladu sa zakonom koji uređuje oblast energetike.

5.6. Odredbe ove tačke pravila se ne primenjuju na:

1) transakcije koje su izvršene radi ispunjenja dospele obaveze kupovine ili prodaje proizvoda na veleprodajnom tržištu koja proizlazi iz zaključenog ugovora ili iz naloga za trgovanje plasiranog pre nego što je dotično lice došlo u posed povlašćene informacije;

2) transakcije proizvođača električne energije, proizvođača prirodnog gasa, operatora skladišta prirodnog gasa ili terminala za regasifikaciju prirodnog gasa čija je svrha bila pokrivanje trenutnog fizičkog gubitaka nastalog kao posledica neplaniranog prekida u radu sistema, ako bez te transakcije učesnik na tržištu ne bi bio u mogućnosti da ispuni ugovorene obaveze a transakcija je dogovorena uz pristanak operatora prenosnog, odnosno transportnog sistema sa ciljem obezbeđenja sigurnog i pouzdanog rada sistema. Informacije u vezi sa ovim transakcijama prijavljuju se Agenciji nezavisno od obaveze objavljivanja povlašćenih informacija iz tačke 6. ovih pravila.

Ove informacije prijavljuju se Agenciji na obrascu REMIT R-6 koji je datu u prilogu ovih pravila i koji čini njihov sastavni deo.

3) učesnike na tržištu koji postupaju u skladu sa propisima koji uređuju primenu mera u vanrednim situacijama, ako su nadležni organi već intervenisali radi obezbeđivanja sigurnog snabdevanja električnom energijom ili prirodnim gasom i ako su suspendovani tržišni mehanizmi. U ovom slučaju organ nadležan za planiranje mera u vanrednim situacijama obezbeđuje objavljivanje u skladu sa tačkom 6.10. ovih pravila.

5.7. Ako se informacije šire za potrebe informisanja ili kreativnog izražavanja, takvo širenje informacija se procenjuje vodeći računa o propisima koji štite slobodu štampe i slobodu izražavanja u drugim medijima, osim ako:

1) ta lica direktno ili indirektno steknu korist od širenja tih informacija; ili

2) je otkrivanje ili širenje tih informacija izvršeno sa namerom obmanjivanja tržišta u pogledu ponude, potražnje ili cene proizvoda na veleprodajnom tržištu.

6. Uslovi za objavljivanje povlašćenih informacija. Način, sadržaj, oblik i rokovi izrade i objavljivanja podataka

6.1. Učesnik na tržištu je dužan da na svojoj i/ili drugoj centralizovanoj internet stranici pravovremeno i u celini objavi povlašćenu informaciju kojom raspolaže koja se odnosi na privredni subjekt ili postrojenje u vlasništvu ili pod kontrolom tog učesnika na tržištu, njegovog matičnog ili povezanog društva, ili za čiji operativni rad odgovora, u celini ili delimično, taj učesnik na tržištu, odnosno taj privredni subjekt.

Objavljivanje povlašćene informacije iz stava 1. podrazumeva naročito objavljivanje informacija koje se odnose na kapacitet i korišćenje postrojenja za proizvodnju, skladištenje, i potrošnju električne energije i prirodnog gasa, sistema za prenos električne energije, odnosno sistema za transport prirodnog gasa, odnosno na kapacitet i korišćenje skladišta prirodnog gasa, terminala za regasifikaciju prirodnog gasa, uključujući podatke o planiranoj ili neplaniranoj ne raspoloživosti ovih energetskih sistema, odnosno postrojenja.

6.2. Izuzetno, učesnik na tržištu može da, pod vlastitom odgovornošću, odloži objavljivanje povlašćenih informacija ako bi njenim objavljivanjem ugrozio svoj legitimni interes, i pod uslovom da time ne dovodi u zabludu javnost, da može da obezbedi poverljivost te informacije i da na osnovu te informacije ne donosi odluke u vezi sa trgovanjem proizvodima na veleprodajnom tržištu.

Ako učesnik na tržištu odloži objavljivanje povlašćene informacije u skladu sa stavom 1. ove tačke, dužan je da, bez odlaganja, dostavi Agenciji te informacije i obrazloženje razloga koji su doveli do odlaganja njihovog objavljivanja.

6.3. Odlaganje objavljivanja povlašćenih informacija iz tačke 6.2. učesnik na tržištu prijavljuje Agenciji na obrascu REMIT R-3 koji podnosi, po pravilu, u elektronskoj formi.

Obrazac REMIT R-3 dat je u prilogu ovih pravila koji čini njihov sastavni deo, a dostupan je u elektronskoj formi na internet stranici Agencije (www.aers.rs).

6.4. Ako učesnik na tržištu, njegov zaposleni ili drugo lice koje je angažovao, otkrije povlašćenu informaciju u vezi sa određenim proizvodom na veleprodajnom tržištu u toku svog redovnog poslovanja, obavljanja radnih zadataka ili profesionalnog angažmana, taj učesnik na tržištu, odnosno njegov zaposleni ili angažovano lice koje deluje u ime i za račun učesnika na tržištu, dužan je da obezbedi istovremeno objavljivanje te informacije u celosti.

6.5. Ako dođe do nenamernog otkrivanja povlašćene informacije, učesnik na tržištu je dužan da u celosti i bez odlaganja objavi tu informaciju odmah pošto je došlo do njenog nenamernog otkrivanja.

Obavezu iz stava 1. nema lice koje prima povlašćenu informaciju ako je ono istovremeno određeno da štiti tajnost ove informacije u skladu sa propisima, internim ili drugim aktom ili ugovorom.

6.6. Smatra se da su povlašćene informacije, uključujući i one u zbirnom obliku, objavljene u skladu sa ovim pravilima ako je njihova objava izvršena u celini, pravovremeno i delotvorno.

Objavljivanje je pravovremeno i delotvorno ako je povlašćena informacija objavljena u celini i bez odlaganja na internet stranici, odnosno istovremeno sa otkrivanjem povlašćene informacije u smislu tač. 6.4. i 6.5. i pod uslovom da je objavljivanje izvršeno pre nego je sprovedena transakcija na koju se ta informacija odnosi.

6.7. Ispunjenje obaveze objavljivanja povlašćenih informacija iz tačke 6.1. je bez uticaja na obaveze učesnika na tržištu da objavljuje propisane informacije u rokovima i na način utvrđen Zakonom i drugim propisima donetim na osnovu ovog zakona.

6.8. Operator sistema koji je izuzet od obaveze objavljivanja pojedinih podataka u skladu sa Zakonom, nema obavezu objavljivanja iz tačke 6.1. u odnosu na te podatke.

6.9. Učesnici na tržištu ne objavljuju informacije u vezi ključne infrastrukture i informacije o proceni potreba za poboljšanje njihove zaštite ako je propisana obaveza zaštite tajnosti tih informacija.

6.10. Prijava korišćenja izuzeća iz tačke 5.5. podnosi se Agenciji na obrascu REMIT R-4. koji je dat u prilogu ovih pravila i koji čini njihov sastavni deo, a koji je dostupan za preuzimanje u elektronskoj formi na internet stranici Agencije (www.aers.rs).

7. Zabrana manipulacije na veleprodajnom tržištu

7.1. Zabranjene su manipulacije na veleprodajnom tržištu i pokušaj manipulacija na veleprodajnom tržištu.

Manipulacije na veleprodajnom tržištu i pokušaj manipulacije na veleprodajnom tržištu predstavlja zloupotrebu na tržištu koja se sankcioniše u skladu sa Zakonom.

7.2. Smatra se da postoji manipulacija na veleprodajnom tržištu iz tačke 7.1. ako je došlo do:

1) sprovođenja bilo kakve transakcije ili izdavanja bilo kakvog naloga za trgovanje proizvodima na veleprodajnom tržištu električne energije i prirodnog gasa koji:

1. daje ili verovatno daje lažne ili obmanjujuće signale u pogledu ponude, potražnje ili cena proizvoda na veleprodajnom tržištu; ili

2. obezbeđuje ili pokušava da obezbedi, uz pomoć jednog lica ili saradnjom više lica, veštački nivo cena jednog ili više proizvoda na veleprodajnom tržištu, osim ako lice koje je izvršilo transakciju ili je dalo nalog za trgovanje dokaže da ima osnovane razloge za to i da je ta transakcija ili nalog za trgovanje dat u skladu sa prihvaćenom praksom na veleprodajnom tržištu; ili

3. koristi ili pokušava koristiti fiktivno sredstvo ili bilo koji drugi oblik prevare ili obmane koji daje ili verovatno daje lažne ili obmanjujuće signale u pogledu ponude, potražnje ili cene bilo kog proizvoda na veleprodajnom tržištu, ili

2) širenja informacija putem medija, interneta, ili bilo kojim drugim putem koje daju ili verovatno daju lažne ili obmanjujuće signale u pogledu ponude, potražnje ili cena proizvoda na veleprodajnom tržištu uključujući širenje glasina i lažnih ili obmanjujućih vesti, ako je lice koje ih širi znalo ili je trebalo da zna da su informacije bile lažne ili obmanjujuće.

7.3. Ako se informacije iz tačke 7.2. podtačka 2) šire za potrebe novinarstva ili kreativnog izražavanja, takvo širenje informacija se procenjuje vodeći računa o propisima koji štite slobodu štampe i slobodu izražavanja u drugim medijima, osim ako:

1) ta lica direktno ili indirektno steknu korist od širenja tih informacija, ili

2) je otkrivanje ili širenje informacije izvršeno sa namerom obmanjivanja tržišta u pogledu ponude, potražnje ili cene proizvoda na veleprodajnom tržištu.

7.4. Smatra se da postoji pokušaj manipulacije na tržištu iz tačke 7.1. ako je došlo do:

1) sprovođenja bilo koje transakcije, izdavanje bilo kakvog naloga za trgovanje ili preduzimanje bilo koje druge aktivnosti koja se odnosi na određeni proizvod na veleprodajom tržištu sa namerom:

a) davanja lažnih ili obmanjujućih signala u pogledu ponude, potražnje ili cene veleprodajnih elektroenergetskih proizvoda;

b) da se obezbedi veštački nivo cene jednog ili više proizvoda na veleprodajnom tržištu, osim ako lice koje je izvršilo transakciju ili izdalo nalog za trgovanje dokaže da ima opravdane razloge za to i da je ta transakcija izvršena ili nalog za trgovanje datu u skladu s prihvaćenim tržišnim praksama na veleprodajnom tržištu električne energije ili prirodnog gasa; ili

v) korišćenja fiktivnog sredstva ili bilo kojeg drugog oblika prevare ili obmane koje daje ili verovatno daje lažne ili obmanjujuće signale u pogledu ponude, potražnje ili cena proizvoda na veleprodajnom tržištu; ili

2) širenja informacija putem medija, uključujući internet, ili bilo kojim drugim putem s namerom davanja lažnih ili obmanjujućih signala u pogledu ponude, potražnje ili cena proizvoda na veleprodajnom tržištu;

7.5. Radnje i ponašanja koje ukazuju da je verovatno došlo do trgovine povlašćenom informacijom, ili manipulacije na tržištu ili pokušaja manipulacije na tržištu prijavljuju se Agenciji, bez odlaganja, na obrascu REMIT R-5, koji je dat u prilogu koji čini sastavni deo ovih pravila i koji je dostupan na internet stranici Agencije (www.aers.rs).

Prijava iz stava 1. naročito sadrži podatke o vrsti zloupotrebe na tržištu, podatke o podnosiocu prijave, opis događaja koji predstavlja zloupotrebu na tržištu, lica koja su bila uključena u zloupotrebu na tržištu.

8. Obaveze lica koja vrše transakcije u okviru svoje struke

8.1. Lica koja upravljaju organizovanim tržištem ili sistemom za uparivanje transakcija (operatori tržišta, operatori sistema) i svako drugo lice koje u okviru svojih poslova i radnih zadataka priređuje transakcije proizvodima na veleprodajnom tržištu, dužno je da bez odlaganja obavesti Agenciju kada osnovano sumnja da bi određena transakcija mogla da predstavlja zloupotrebu na tržištu utvrđenu ovim pravilima.

8.2. Lica iz stava 1. dužna su da uspostave delotvorne mehanizme i mere za prepoznavanje i sprečavanje radnji i ponašanja koje predstavljaju zloupotrebe na tržištu kao i da obaveštavaju Agenciju i druge nadležne organe o slučajevima za koji opravdano sumnjaju da predstavljaju zloupotrebu na tržištu.

9. Praćenje veleprodajnog tržišta

9.1. Agencija prati funkcionisanje veleprodajnog tržišta i prikuplja obaveštenja radi identifikovanja transakcija koje su zasnivane na zloupotrebi povlašćenih informacija, manipulacijama ili pokušaju manipulacije na veleprodajnom tržištu.

9.2. U praćenju veleprodajnog tržišta Agencija sarađuje sa susednim regulatornim telima Ugovornih strana i Regulatornim odborom, u skladu sa obavezama Republike Srbije preuzetim saglasno potvrđenim međunarodnim ugovorima.

9.3. U slučaju sumnje da se na veleprodajnom tržištu izvršavaju ili su izvršena dela koje predstavljaju zloupotrebu na tržištu u smislu ovim pravila, Agencija preduzima mere i inicira pokretanje postupka kod nadležnih organa u skladu sa Zakonom, sa ciljem sprečavanja zloupotreba na tržištu.

Agencija u slučaju iz stava 1. ispituje okolnosti, podatke i razmenjene informacije u vezi sa funkcionisanjem veleprodajnog tržišta električne energije i prirodnog gasa, zahteva neposredan uvid u podatke i dokumentaciju potrebnu za obavljanje poslova iz njene nadležnosti i preduzimanje potrebnih mera sa ciljem obezbeđenja nesmetanog funkcionisanja veleprodajnog tržišta električne energije i prirodnog gasa.

9.4. Agencija u skladu sa Zakonom prati sprovođenje ovih pravila i sarađuje sa organima nadležnim za poslove konkurencije i nadzor nad finansijskim tržištem radi delotvornog, efikasnog i jedinstvenog pristupa istrazi i iniciranja propisanih postupaka koji imaju za cilj kažnjavanje postupanja koja su suprotna odredbama ovih pravila.

9.5. Agencija u godišnjem izveštaju koji objavljuje na svojoj internet stranici izveštava o aktivnostima koje preduzima u sprovođenju ovih pravila.

Agencija dostavlja godišnji izveštaj o sprovođenju ovih pravila nadležnom telu saglasno preduzetim obavezama iz potvrđenih međunarodnih ugovora.

9.6. Obrasce koji čine prilog i sastavni deo ovih pravila Agencija prilagođava obavezama Republike Srbije preuzetim saglasno potvrđenim međunarodnim ugovorima.

10. Praćenje zloupotreba na tržištima Ugovornih strana koje imaju prekogranični efekat

10.1.Agencija u vršenju svojih ovlašćenja uzima u obzir preporuke Regulatornog odbora, sarađuje sa regulatornim telima Ugovornih strana, neposredno ili preko Regulatornog odbora, i po potrebi učestvuje u radu radnih grupa koje obrazuje Regulatorni odbor u slučaju kada postoji sumnja da su preduzete zabranjene radnje koje predstavljaju zloupotrebu na tržištu koje imaju prekogranični efekat na veleprodajna tržišta u Republici Srbiji i jednoj ili više Ugovornih strana.

10.2. Kada Agencija posumnja da se na veleprodajnom tržištu druge Ugovorne strane preduzimaju radnje koje utiču na veleprodajno tržište i cene na veleprodajnom tržištu Republike Srbije, Agencija o tome obaveštava susedno regulatorno telo, odnosno Regulatorni odbor u cilju preduzimanja mera radi obezbeđivanja pravilnog funkcionisanja veleprodajnog tržišta u toj Ugovornoj strani.

10.3. Agencija će na zahtev Regulatornog odbora dostaviti tražene podatke i informacije u vezi sa istragom konkretnog slučaja zloupotrebe na tržištu, ako je ona pokrenuta, osim ako je protiv istih lica i za isto delo već pokrenut drugi postupak pred nadležnim organom u Republici Srbiji, ili ako je u tom postupku već doneta pravosnažna odluka, ili ako bi dostava traženih podataka ugrozila suverenost ili odbranu Republike Srbije.

11. Zaštita podataka, čuvanje profesionalne tajne i operativna odgovornost

11.1. Agencija u skladu sa zakonom i drugim propisima štiti tajnost komercijalnih i drugih poverljivih podataka koji su joj dostavljeni za obavljanje poslova iz njene nadležnosti.

11.2. Agencija štiti tajnost i celovitost informacija koje joj dostavljaju učesnici na tržištu u skladu sa tačkom 6.3. ovih pravila i obezbeđuje poverljivost informacija koje pribavlja od drugih nadležnih organa, nadležnih regulatornih tela Ugovornih strana i Regulatornog odbora.

Agencija razmenjuje poverljive informacije sa drugim nadležnim organima u skladu zakonom, pod uslovom da te informacije nije pribavila od druge Ugovorene strane ili Regulatornog odbora.

11.3. Sa poverljivim informacijama koje su primljene, razmenjene ili prosleđene u sprovođenju ovih pravila Agencija postupa se u skladu sa propisima koji uređuju čuvanje profesionalne tajne.

11.4.Agencija će objaviti deo informacije kojom raspolaže ako njeno otkrivanje ne dovodi do otkrivanja komercijalno osetljive informacije o bilo kom učesniku na tržištu, ili pojedinačnoj transakciji, ili bilo kom pojedinačnom tržištu i ako nije moguće izvoditi zaključke o njima na osnovu takve objave.

11.5. U cilju unapređenja transparentnosti veleprodajnog tržišta električne energije Agencija može objaviti ili stavi na uvid informacije kojima raspolaže pod uslovom da ne postoji verovatnoća narušavanja konkurencije.

Agencija može da otkriva informacije u formi agregiranog podatka ili u zbirnom obliku, ako to neće dovesti do otkrivanja pojedinačnog učesnika na tržištu ili mesta trgovanja.

12. Završne odredbe

12.1. Agencija će najkasnije u roku od šest meseci od dana donošenja ovih pravila uspostaviti elektronski Registar iz tačke 4.4. ovih pravila.

12.2. Učesnici tržišta koji sprovode transakcije na veleprodajnom tržištu kao i oni koji nameravaju da ih sprovode, podnese registracione prijave počev od 1. aprila 2022. godine.

12.3. Do uspostavljanja centralizovane internet stranice za objavljivanje povlašćenih informacija iz tačke 6.1., učesnici na tržištu su dužni da objavljuju pravovremeno i u celosti povlašćene informacije na svojoj internet stranici.

12.3. Ova pravila stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuju se počev od 1. aprila 2022. godine.

 

 

 

Obrazac REMIT R-1

 

Registraciona prijava
za registraciju učešća na veleprodajnom tržištu električne energije i prirodnog gasa u Republici Srbiji

Podnosim Agenciji za energetiku Republike Srbije registracionu prijavu za registraciju učešća na veleprodajnom tržištu električne energije i prirodnog gasa, u skladu sa tačkom 4. pravila koja uređuju sprečavanje zloupotreba na tržištu električne energije i prirodnog gasa, i dostavljam sledeće podatke:

Podaci o podnosiocu prijave

Datum podnošenja zahteva

 

Naziv/ime podnosioca zahteva

 

Pravna forma

 

Sedište/adresa

 

Grad

 

Poštanski broj

 

Država

 

Jedinstvena oznaka učesnika na evropskom tržištu električne energije - (EIC - Energy Identification Code)

 

BIC - SWIFT kod - popunjava podnosilac prijave koji je banka ili pružalac finansijskih usluga (Bank Identification Code)

 

Matični broj domaćeg pravnog lica ili preduzetnika
LEI - Legal Entity Identifier, popunjava strano pravno lice

 

PDV broj

 

Internet stranica podnosioca prijave

 

Da li je lice koje predaje prijavu zaposleno u društvu za koje se ova prijava podnosi

 

Informacije o vlasnicima

 

Ime direktora

 

Prezime direktora

 

Email adresa direktora

 

Telefon direktora

 

Podaci o krajnjem vlasniku (poslovno ime/naziv sedište i adresa)

 

Objavljivanje povlašćenih informacija

Internet stranica gde se objavljuju povlašćene informacije: 1

 

Internet stranica gde se objavljuju povlašćene informacije: 2 (ako postoji)

 

Internet stranica gde se objavljuju povlašćene informacije: 3 (ako postoji)

 

Informacije o kontakt osobi za potrebe pitanja registracije

Ime kontakt osobe

 

Prezime kontakt osobe

 

E-mail kontakt osobe

 

Broj telefona kontakt osobe

 

Informacije o kontakt osobi u vezi pravnih pitanja

Ime kontakt osobe

 

Prezime kontakt osobe

 

E-mail kontakt osobe

 

Telefon kontakt osobe

 

Informacije o kontakt osobi za komercijalna pitanja

Ime kontakt osobe

 

Prezime kontakt osobe

 

Email kontakt osobe

 

Telefon kontakt osobe

 

Informacije o kontakt osobi za ostala pitanja

Ime kontakt osobe

 

Prezime kontakt osobe

 

Email kontakt osobe

 

Telefon kontakt osobe

 

Dodatne napomene i obrazloženja

Izjavljujem da su svi podaci istiniti i ispravni i da snosim punu materijalnu i krivičnu odgovornost za slučaj neispravnosti navedenih podataka.

 

 

za Podnosioca prijave:

 

 

Ime i prezime ovlašćenog lice: ______________________

 

 

Datum i mesto podnošenja prijave ___________________

 

 

Potpis ovlašćenog lica ______________________________

 

AGENCIJA ZA ENERGETIKU
REPUBLIKE SRBIJE

Broj:

Datum:

Terazije 5/V, 11 000 Beograd

 

Obrazac REMIT R-2

 

 

 

 

 

 

 

PODACI
O REGISTROVANOM UČESNIKU NA VELEPRODAJNOM TRŽIŠTU ELEKTRIČNE ENERGIJE I PRIRODNOG GASA U REPUBLICI SRBIJI

Prihvata se prijava podnosioca za registraciju u Registar učesnika na veleprodajnom tržištu električne energije i prirodnog gasa i, u skladu sa tačkom 4.4. pravila koja uređuju sprečavanje zloupotreba na tržištu električne energije i prirodnog gasa, registruju se sledeći podaci:

Informacije o registrovanom učesniku na veleprodajnom tržištu električne energije i prirodnog gasa u Republici Srbiji

Datum podnošenja prijave

 

Datum upisa u Registar

 

Jedinstveni identifikacioni kod (ECRB kod)

 

Pravna forma

 

Sedište, adresa

 

Grad

 

Poštanski broj

 

Ugovorna strana

 

Jedinstvena oznaka na evropskom tržištu električne energije (EIC - Energy Identification Code)

 

BIC - SWIFT kod (Bank Identification Code) za ako je podnosilac zahteva banka ili pružalac finansijskih usluga

 

Matični broj domaćeg pravnog lica ili preduzetnika LEI - Legal Entity Identifier, za strano pravno lice

 

PDV broj

 

Internet stranica

 

Objavljivanje povlašćenih informacija

Internet stranica gde se objavljuju povlašćene informacije: 1

 

Internet stranica gde se objavljuju povlašćene informacije: 2 (ako postoji)

 

Internet stranica gde se objavljuju povlašćene informacije: 3 (ako postoji)

 

Napomene ili obrazloženja (ako postoje):

Savet Agencije za energetiku Republike Srbije

PREDSEDNIK SAVETA
___________________

 

 

 

Obrazac REMIT R-3

 

PRIJAVA
ODLOŽENOG OBJAVLJIVANJA POVLAŠĆENIH INFORMACIJA

Pod vlastitom odgovornošću prijavljujem Agenciji za energetiku Republike Srbije odloženo objavljivanje povlašćenih informacija u skladu sa tačkom 6.3. pravila koja uređuju sprečavanje zloupotreba na tržištu električne energije i prirodnog gasa:

Opšte informacije

Naziv i adresa podnosioca prijave

 

Lice koje je ovlašćeno da podnese prijavu u ime podnosioca i njegovi kontakt podaci (telefon i e-mail)

Ime
Prezime
JMBG
E-mail,
Telefon

Podnosilac prijave je:
⬜ proizvođač električne energije
⬜ Operator prenosnog sistema
⬜ proizvođač prirodnog gasa
⬜ operator transportnog sistema
⬜ ostali

___________________________

E-mail Agencije a energetiku Republike Srbije

aers@aers.rs

Datum podnošenja prijave

 

Ostale informacije (po potrebi)

 

Podaci o povlašćenim informacijama

Naziv postrojenja, naziv energetskog sistema

 

Instalirani kapacitet

 

Neraspoloživi kapacitet

 

Datumi, uključujući sate neplaniranog prekida (od _do)

 

Očekivano vreme javnog objavljivanja

 

Adresa link gde će informacije biti objavljene

 

Ostali detalji

 

Obrazloženje za odloženo objavljivanje

 

 

 

 

___________________________

 

 

Ime i prezime ovlašćenog lica

 

 

____________________________

 

 

Potpis ovlašćenog lica

 

 

 

Obrazac REMIT R-4

 

PRIJAVA
KORIŠĆENJA IZUZEĆA OD ZABRANE KORIŠĆENJA I OTKRIVANJA POVLAŠĆENIH INFORMACIJA

Prijavljujem Agenciji za energetiku Republike Srbije korišćenje izuzeća od zabrane zloupotrebe povlašćenih informacija u skladu sa tačkom 5.5. i 6.10. Pravila o sprečavanju zloupotreba na tržištu električne energije i prirodnog gasa:

Opšte informacije

Poslovno ime/naziv i adresa podnosioca prijave

 

Ime i prezime ovlašćenog lica koje zastupa podnosioca prijave, JMBG i njegovi kontakt podaci

 

Podnosilac prijave je:
⬜ proizvođač električne energije
⬜ Operator prenosnog sistema
⬜ proizvođač prirodnog gasa
⬜ operator transportnog sistema
⬜ ostalo

 

E-mail adresa Agencije za energetiku Republike Srbije

aers@aers.rs

Datum podnošenja prijave

 

Ostale informacije (po potrebi)

 

Informacije o transakciji

Navesti detalje ugovora koji je zaključen da bi se pokrio trenutni fizički gubitak koji je uzrokovan neplaniranim prekidom rada, a koji detalji treba da uključe najmanje: ugovoreni kapacitet, jediničnu cenu po kojoj se trguje, dužinu trajanja ugovora, (datum/sate isporuke), druge strane u ugovoru i datum i vreme njegovog zaključenja.

 

 

 

___________________________

 

 

Ime i prezime ovlašćenog lica

 

 

____________________________

 

 

Potpis ovlašćenog lica

 

 

 

Obrazac REMIT R-5

 

PRIJAVA
POTENCIJALNE ZLOUPOTREBE/MALVERZACIJE NA VELEPRODAJNOM TRŽIŠTU ELEKTRIČNE ENERGIJE I PRIRODNOG GASA

Prijavljujem Agenciji za energetiku Republike Srbije sumnjivo ponašanje na veleprodajnom tržištu električne energije i prirodnog gasa u Republici Srbiji, u skladu sa tačkom 7. pravila koja uređuju sprečavanju zloupotreba na tržištu električne energije i prirodnog gasa:

A.OPŠTE INFORMACIJE

Br.

Podaci o podnosiocu prijave

 

1.

⬜ učesnik na tržištu
⬜ lice koje odgovara za transakcije u okviru svoje struke (lica koja upravljaju organizovanim tržištem/lica koja upravljaju sistemom za uparivanje transakcija/svako drug lice koje u okviru svojih poslova priređuje transakcije proizvodima na veleprodajnom tržištu)
⬜ organ javne vlasti ili dr. telo
⬜ drugo pravno lice ili fizičko lice

(naziv podnosioca prijave/ime i prezime podnosioca prijave)
_____________________

(sedište/adresa)
________________________

2.

Ime i prezime fizičkog lica ako prijavu podnosi za račun pravnog lica koje je podnosilac prijave, JMBG

 

3.

E-mail adresa Agencije za energetiku Republike Srbije

aers@aers.rs

4.

Datum podnošenja

 

5.

Ostale informacije (po potrebi)

 

B. INFORMACIJE O MOGUĆEM KRŠENJU

1.

Vrsta proizvoda na veletržištu
⬜ električna energija i/ili
⬜ prirodni gas

 

 

Ugovorna strana Energetske zajednice

⬜ Srbija
ili
⬜ _______(druga Ugovorna strana)

 

Kategorija ili moguće manipulacije ili zloupotreba
⬜ trgovina povlašćenim informacijama iz tačke__
⬜ Otkrivanje obaveze objavljivanja povlašćenih informacija iz tačke____

 

 

Kratak opis moguće zloupotrebe tržišta
(detaljan opis dati u tabeli B.)

 

 

Datum i vreme kada je došlo do moguće zloupotrebe (vreme ako je poznato, kao i podatak kada je počelo)

 

 

Kako je strana koja podnosi prijavu saznala za zloupotrebu

 

 

Učesnik na tržištu koji je uključen/povezan sa mogućom zloupotrebom

 

 

Da li znate za istragu koja je u toku koju sprovodi neko od nadležnih organa a koja se odnosi na kršenje zabrane zloupotrebe na tržištu

 

 

Vaše viđenje uticaja koje kršenje zabrane ima na tržište (detaljan opis dati u tabeli V.)

 

 

Na koje Ugovorne strane Energetske zajednice može uticati moguće kršenje zabrane

 

 

Da li ova prijava sadrži bilo kakvu poverljivu informaciju ili komercijalno osetljivu informaciju (ako je odgovor pozitivan, obavezno istaći koje su od dostavljenih informacija poverljive, odnosno komercijalno osetljive, uz naznaku zašto se one smatraju takvim)

 

V. Detaljne informacije o mogućem kršenju zabrane zloupotrebe na tržištu

(Navesti detaljne informacije
Ukoliko je potrebno kao potvrdu navoda priložiti dokaze, Excel tabele i sl. ako njima podnosilac prijave raspolaže)

 

Ovom izjavom potvrđujem da se informacije iz ove prijave pravovremeno i bez odlaganja, dostavljaju Agenciji, da su ove informacije iz ove tabele tačne i potpune, i da nisu izostavljene činjenice ili okolnosti koje mogu uticati na istinitost i tačnost napred navedenih podataka.

 

 

_________________________________

 

 

Ime i prezime
podnosioca prijave/ovlašćenog lica

 

 

_____________________

 

 

Potpis ovlašćenog lica

 

 

 

Obrazac REMIT R-6

 

PRIJAVA
KORIŠĆENJA IZUZEĆA OD ZABRANE TRGOVINE POVLAŠĆENIM INFORMACIJAMA

Prijavljujem Agenciji za energetiku Republike Srbije korišćenje izuzeća od zabrane trgovine povlašćenim informacijama u skladu sa tačkom 5.6. podtačka 2) pravila koja uređuju sprečavanje zloupotreba na tržištu električne energije i prirodnog gasa:

Opšte informacije

Naziv i adresa podnosioca prijave

 

Lice koje je ovlašćeno da podnese prijavu u ime podnosioca i njegovi kontakt podaci (telefon i e-mail)

Ime
Prezime
JMBG:
E-mail:
Telefon:

Podnosilac prijave je:
⬜ proizvođač električne energije
⬜ proizvođač prirodnog gasa
⬜ Operator sistema, operator skladišta prirodnog gasa, operator postrojenja za regasifikaciju
⬜ ostali

___________________________

Email Agencije a energetiku Republike Srbije

aers@aers.rs

Datum podnošenja prijave:

 

Ostale informacije (po potrebi)

 

Podaci o povlašćenim informacijama

Naziv postrojenja, naziv energetskog sistema

 

Instalirani kapacitet

 

Neraspoloživi kapacitet

 

Datumi, uključujući sate neplaniranog prekida (od _do)

 

Očekivano vreme javnog objavljivanja

 

Adresa link gde će informacije biti objavljene

 

Ostali detalji:

 

Obaveštenje o transakciji

Navesti detalje ugovora koji je zaključen za potrebe pokrivanja gubitaka koji su nastali kao posledica neplaniranog prekida a koji podrazumevaju najmanje ugovoreni kapacitet, jediničnu cenu, trajanje ugovora, (izraženo u danima/časovima) ugovoren strane i datum njegovog zaključenja):

 

 

 

___________________________

 

 

Ime i prezime ovlašćenog lica

 

 

_____________________

 

 

Potpis ovlašćenog lica