PRAVILNIK

O USLOVIMA, NAČINU I POSTUPKU SPROVOĐENJA MERE TEHNIČKA POMOĆ U OKVIRU INSTRUMENTA ZA PRETPRISTUPNU POMOĆ RURALNOM RAZVOJU

("Sl. glasnik RS", br. 107/2021)

 

I UVODNE ODREDBE

Predmet uređenja

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuju lica koja ostvaruju pravo na IPARD podsticaje, iznos podsticaja, kao i uslovi, način i postupak sprovođenja IPARD programa, za meru tehnička pomoć.

Značenje izraza

Član 2

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeća značenja:

1) aktivnost jeste prihvatljivi trošak, odnosno investicija u okviru mere tehnička pomoć, u skladu sa ovim pravilnikom;

2) Instrument za pretpristupnu pomoć - IPA jeste finansijski instrument Evropske unije (u daljem tekstu: EU) koji podržava strategiju proširenja EU, čija namena je da pruži pomoć kandidatima i potencijalnim kandidatima u procesu pristupanja EU, u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivreda i ruralni razvoj;

3) IPARD program je program ruralnog razvoja u okviru instrumenta za pretpristupnu pomoć ruralnom razvoju - IPARD, koji se finansira sredstvima pretpristupne pomoći EU, kao i iz budžeta Republike Srbije, u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivreda i ruralni razvoj;

4) mera tehnička pomoć je IPARD mera kojom se pruža podrška IPARD programu kroz obezbeđivanje stručne pomoći i podršku troškovima koji nastaju u vezi sa pripremom i izmenom IPARD programa, njegovim sprovođenjem, praćenjem, izveštavanjem, vrednovanjem, promocijom i koordinacijom;

5) nova roba jeste roba proizvedena najkasnije pet godina pre godine u kojoj se podnosi zahtev za odobravanje projekta i koja se prvi put stavlja u upotrebu;

6) Odbor za praćenjesprovođenja IPARD programa jeste telo koje prati napredak u procesu sprovođenja IPARD programa, u skladu sa IPARD programom (u daljem tekstu: Odbor za praćenje);

7) Okvirni sporazum jeste sporazum između Republike Srbije i Evropske komisije o pravilima za sprovođenje finansijske pomoći EU Republici Srbiji, u okviru Instrumenta za pretpristupnu pomoć, u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivreda i ruralni razvoj;

8) povezana lica jesu supružnici, vanbračni partneri, krvni srodnici u pravoj i pobočnoj liniji zaključno sa trećim stepenom srodstva, usvojilac i usvojenik, lica između kojih je izvršen prenos upravljačkih prava i lica koja su povezana u smislu zakona kojim se uređuje porez na dobit pravnih lica;

9) PRAG pravila (engl. Procurement and Grants for European Union external actions - A Practical Guide) jesu pravila praktičnog vodiča o procedurama ugovaranja za spoljne aktivnosti EU, koja se odnose na proceduru nabavke za svaku kategoriju ugovora za nabavku usluga i dobara, u skladu sa ovim pravilnikom;

10) realizacija aktivnosti jeste izvršenje svih radnji vezanih za nabavku predmeta prihvatljive aktivnosti (promet robe i usluga, izdavanje dokumenata koji prate robu, preuzimanje robe, isplata cene u potpunosti), u skladu sa ovim pravilnikom;

11) Upravljačko telo jeste unutrašnja organizaciona jedinica u okviru ministarstva nadležnog za poljoprivredu i ruralni razvoj, u kojoj se obavljaju poslovi koji se odnose na ruralni razvoj, u skladu sa posebnim propisom kojim se uređuje upravljanje programima pretpristupne pomoći EU u okviru instrumenta za pretpristupnu pomoć;

12) fiksni troškovi jesu prihvatljivi troškovi za aktivnosti koje se sprovode u okviru mere tehnička pomoć a koji se odnose na: registraciju učesnika aktivnosti, prevoz (avionske karte - ekonomska klasa, karte za voz, autobus ili brod), smeštaj, korišćenje privatnog automobila u službene svrhe, pretplatu za štampana i online izdanja, dnevnice i poštanske troškove, s tim da se troškovi vezani za prevoz i smeštaj smatraju fiksnim troškovima samo ako su zaključeni direktno sa pružaocem usluge.

Lice koja ostvaruje pravo na tehničku pomoć

Član 3

Pravo na tehničku pomoć, u skladu sa ovim pravilnikom, ostvaruje Upravljačko telo.

Upravljačko telo jeste korisnik kome se odobrava projekat, telo za ugovaranje u postupku javne nabavke i primalac sredstava tehničke pomoći, u skladu sa Okvirnim sporazumom, zakonom kojim se uređuje poljoprivreda i ruralni razvoj, PRAG pravilima i ovim pravilnikom.

Prihvatljive aktivnosti

Član 4

Prihvatljive aktivnosti u okviru mere tehnička pomoć date su u Prilogu 1 - Lista prihvatljivih investicija i troškova za meru tehnička pomoć, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Aktivnosti iz stava 1. ovog člana zasnivaju se na stvarnim troškovima koji su povezani sa sprovođenjem sufinansiranih aktivnosti i odnose se na plaćanja izvršena od strane primaoca sredstava, koji se dokazuju računima, odnosno drugim računovodstvenim ispravama jednake dokazne snage, u skladu sa ovim pravilnikom.

Fiksni troškovi smatraju se prihvatljivim, do njihove tržišne vrednosti, u skladu sa propisom kojim se propisuje metodologija za utvrđivanje referentnih cena.

Pravo na meru tehnička pomoć može se ostvariti isključivo za aktivnosti koje su realizovane nakon donošenja rešenja o odobravanju projekta, osim za fiksne troškove.

II USLOVI

Uslovi za ostvarivanje prava na odobravanje sredstava

Član 5

Pravo na odobravanje sredstava u okviru mere tehnička pomoć (u daljem tekstu: pravo na odobravanje projekta) Upravljačko telo ostvaruje ako:

1) nije preduzelo nijednu radnju vezanu za realizaciju aktivnosti koja je predmet zahteva za odobravanje projekta, pre donošenja rešenja o odobravanju projekta, osim za fiksne troškove;

2) dobavljač i Upravljačko telo (sva lica angažovana od strane Upravljačkog tela) ne predstavljaju povezana lica, odnosno dobavljači međusobno ne predstavljaju povezana lica, u skladu sa ovim pravilnikom i PRAG pravilima;

3) ima ponude za realizaciju prihvatljivih aktivnosti koje su nezavisno pribavljene, uporedive po sadržaju i po specifikacijama i važeće na dan podnošenja zahteva za odobravanje projekta, u skladu sa ovim pravilnikom i PRAG pravilima;

4) za ostvarivanje prava na odobravanje projekta nisu veštački stvoreni uslovi u cilju ostvarivanja prednosti suprotno IPARD programu i PRAG pravilima;

5) roba, odnosno usluga koja je predmet prihvatljive aktivnosti potiče iz zemlje koja ja data u Prilogu 2 - Lista prihvatljivih zemalja, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo, osim kada je vrednost robe bez PDV-a ispod praga za korišćenje pojednostavljenog postupka, odnosno kada uslugu pruža fizičko lice, stručnjak ili međunarodna organizacija, u skladu sa pravilima o poreklu određenim PRAG pravilima;

6) je roba koja je predmet prihvatljive aktivnosti nova;

7) omogući vršenje kontrole na licu mesta u skladu sa ovim pravilnikom;

8) je aktivnost koja se odnosi na vidljivost i komunikaciju i koja je predmet zahteva za odobravanje projekta predviđena Planom aktivnosti vidljivosti i komunikacije koji je usvojio Odbor za praćenje.

Uslovi za ostvarivanje prava na odobravanje isplate sredstava

Član 6

Pravo na odobravanje isplate sredstava u okviru mere tehnička pomoć Upravljačko telo ostvaruje ako:

1) realizuje prihvatljive aktivnosti pod uslovima, na način i u roku utvrđenim rešenjem o odobravanju projekta, odnosno rešenjem o izmeni projekta;

2) pisanim putem obavesti Upravu za agrarna plaćanja (u daljem tekstu: Uprava) o vremenu i mestu realizacije odobrene aktivnosti koja se odnosi na obuke, seminare, studijske posete kao i isporuku robe i druge aktivnosti koje prema svojoj prirodi treba da budu kontrolisane na licu mesta tokom njihovog sprovođenja i to najmanje deset dana pre realizacije aktivnosti;

3) prihvatljiva aktivnost nije finansirana, odnosno nije u postupku odobravanja finansiranja u okviru tvining ili drugih projekata koji se finansiraju u okviru drugih IPA komponenti;

4) omogući vršenje kontrole na licu mesta u skladu sa ovim pravilnikom;

5) izvrši obeležavanje aktivnosti u skladu sa Prilogom 3 - Obeležavanje aktivnosti u okviru mere tehnička pomoć (u daljem tekstu: Prilog 3), koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo;

6) je isporučena roba koja je predmet prihvatljive aktivnosti nova.

Iznos sredstava tehničke pomoći

Član 7

Maksimalni iznos javnih sredstava po osnovu tehničke pomoći utvrđuje se u procentualnom iznosu od 100% od vrednosti ukupnih prihvatljivih troškova za određenu aktivnost, od čega se 85% sredstava obezbeđuje iz sredstava EU, a 15% iz budžeta Republike Srbije.

Metod finansiranja prihvatljivih aktivnosti sastoji se u nadoknadi troškova koji su plaćeni u svrhu sprovođenja aktivnosti u okviru mere tehnička pomoć.

Pravila o nabavkama

Član 8

Upravljačko telo, kao telo za ugovaranje u okviru postupka javne nabavke, sve ugovore o nabavci usluga i dobara u okviru mere tehnička pomoć, dodeljuje i sprovodi u skladu sa PRAG pravilima, uključujući sve važeće standardne dokumente, obrasce i priloge koji su bili na snazi u trenutku podnošenja zahteva za odobravanje projekta.

Izuzeci ili odstupanja od PRAG pravila ili standardnih dokumenata, obrazaca i priloga iz stava 1. ovog člana, moraju biti prethodno odobreni od strane Evropske komisije.

Izuzetno od stava 1. ovoga člana, na postupak nabavke se ne primenjuju PRAG pravila ako se prihvatljivi troškovi odnose na:

1) fiksne troškove;

2) troškove na nivou podrške platama;

3) troškove dodatnog angažovanja zbog povećanog obima posla.

III POSTUPAK SPROVOĐENJA MERE TEHNIČKA POMOĆ

Akcioni plan za sprovođenje mere tehnička pomoć

Član 9

Upravljačko telo priprema predlog akcionog plana za sprovođenje mere tehnička pomoć za kalendarsku godinu (u daljem tekstu: akcioni plan), koji sadrži planirane aktivnosti i procenjenu visinu troškova za pojedine aktivnosti.

Predlog akcionog plana iz stava 1. ovog člana Upravljačko telo dostavlja na usvajanje Odboru za praćenje, u skladu sa IPARD programom.

Usvojeni akcioni plan objavljuje se na zvaničnim internet stranicama Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede i Uprave.

Izmene i dopune usvojenog akcionog plana u toku godine, vrše se po istoj proceduri kao i izrada i usvajanje osnovnog akcionog plana, u skladu sa IPARD programom.

Zahtev za odobravanje projekta za sprovođenje mere tehnička pomoć

Član 10

Posle objavljivanja akcionog plana iz člana 9. ovog pravilnika, Uprava dostavlja Upravljačkom telu poziv za podnošenje zahteva za odobravanje projekta za sprovođenje mere tehnička pomoć (u daljem tekstu: zahtev za odobravanje projekta).

U skladu sa pozivom iz stava 1. ovog člana, Upravljačko telo podnosi Upravi zahtev za odobravanje projekta.

Dokumentacija uz zahtev za odobravanje projekta

Član 11

Uz zahtev za odobravanje projekta iz člana 10. ovog pravilnika, Upravljačko telo dostavlja sledeću dokumentaciju:

1) kopiju rešenja o imenovanju lica ovlašćenog za potpisivanje dokumenata koji se odnose na sprovođenje mere tehnička pomoć;

2) kopiju Plana aktivnosti vidljivosti i komunikacije koji je usvojio Odbor za praćenje IPARD programa - ako su predmet zahteva za odobravanje projekta aktivnosti koje se odnose na vidljivost i komunikaciju;

3) kopije dokumenata vezanih za fiksne troškove (pozivna pisma, agende i sl.) - ako su fiksni troškovi predmet zahteva za odobravanje projekta;

4) ponude za prihvatljive aktivnosti za koje se ne sprovodi javna nabavka u skladu sa PRAG pravilima.

Ponuda iz stava 1. tačka 4) ovog člana naročito sadrži:

1) naziv, sedište i matični broj dobavljača;

2) tehničko-tehnološke karakteristike za robu i usluge koji čine predmet aktivnosti, pri čemu svaka stavka u ponudi mora da sadrži: jedinicu mere, količinu, jediničnu cenu i ukupnu cenu stavke, kao i ukupnu cenu ponude uključujući posebno iskazanu neto cenu i iznos PDV-a izražene u dinarima, odnosno u evrima za strane dobavljače, osim za ugovore sa globalnom cenom za usluge, kao i za druge ugovore za koje nije predviđeno iskazivanje navedenih elemenata u skladu sa PRAG pravilima;

3) rok važenja ponude;

4) broj, datum i mesto izdavanja ponude;

5) potpis dobavljača;

6) izjavu dobavljača pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću da je predmet ponude nova roba, ako aktivnost obuhvata nabavku robe;

7) naziv proizvođača robe i zemlja porekla robe i usluga;

8) izjavu dobavljača pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću da je zemlja, odnosno teritorija porekla robe i usluga zemlja, odnosno teritorija iz člana 5. tačka 5) ovog pravilnika;

9) garantne uslove;

10) uslove i način plaćanja;

11) obaveze dobavljača u vezi isporuke.

Administrativna obrada zahteva za odobravanje projekta

Član 12

Uprava vrši administrativnu obradu zahteva za odobravanje projekta proverom podataka iz zahteva, dokumentacije priložene uz zahtev i uvidom u službene evidencije.

Zahtev za odobravanje projekta koji nije podnet od strane Upravljačkog tela, kao i preuranjen i neblagovremen zahtev, Uprava odbacuje bez razmatranja.

Uprava naročito proverava urednost zahteva za odobravanje projekta i dokumentacije priložene uz zahtev, usklađenost aktivnosti koje su predmet zahteva za odobravanje projekta sa usvojenim akcionim planom, zajedničkim kriterijumima prihvatljivosti predviđenim IPARD programom i Listom prihvatljivih investicija i troškova, kao i dostupnost budžetskih sredstava i opravdanost troškova koji su predmet zahteva za odobravanje projekta.

Uprava proverava opravdanost troškova koji su predmet zahteva za odobravanje projekta:

1) u skladu sa posebnim propisom kojim se propisuje metodologija za utvrđivanje referentnih cena ili na osnovu dokumenata koji potvrđuju iznos fiksnih troškova - ako zahtev za odobravanje projekta sadrži aktivnosti za koje nije predviđen postupak javne nabavke u skladu sa PRAG pravilima;

2) na osnovu upoređivanja različitih ponuda ili na osnovu odluke evaluacione komisije u zavisnosti od vrste javne nabavke - ako zahtev za odobravanje projekta sadrži aktivnosti za koje je predviđen postupak javne nabavke u skladu sa PRAG pravilima.

Kontrola na licu mesta pre odobravanja projekta

Član 13

Posle administrativne obrade zahteva za odobravanje projekta, Uprava vrši proveru ispunjenosti propisanih uslova za odobravanje projekta kontrolom na licu mesta u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivreda i ruralni razvoj.

Kontrola na licu mesta pre odobravanja projekta obavlja se sa ciljem da se utvrdi da li je započeta realizacija prihvatljive aktivnosti.

Provera urednosti zahteva za odobravanje projekta

Član 14

Uprava vrši proveru urednosti zahteva za odobravanje projekta, kao i proveru da li su aktivnosti iz zahteva za odobravanje projekta usklađene sa akcionim planom i Listom prihvatljivih investicija i troškova.

Nakon administrativne provere zahteva za odobravanje projekta iz stava 1. ovog člana, direktor Uprave donosi zaključak kojim potvrđuje da je zahtev za odobravanje projekta uredan.

Ako zahtev za odobravanje projekta sadrži aktivnosti koje su predmet javne nabavke u skladu sa PRAG pravilima, zaključkom iz stava 2. ovog člana Uprava nalaže Upravljačkom telu da u određenom roku Upravi dostavi nacrt tenderske dokumentacije.

Prethodna (ex-ante) kontrola nacrta tenderske dokumentacije

Član 15

Ako je zahtev za odobravanje projekta uredan i sadrži aktivnosti za koje je predviđen postupak javne nabavke u skladu sa PRAG pravilima, Uprava sprovodi i prethodnu (ex-ante) kontrolu postupka javne nabavke u pogledu urednosti nacrta tenderske dokumentacije iz člana 14. stav 3. ovog pravilnika, koja ima za cilj da utvrdi postojanje, validnost i potpunost dokumentacije, kao i usklađenost nacrta tenderske dokumentacije sa zahtevom za odobravanje projekta, Listom prihvatljivih investicija i troškova i PRAG pravilima.

Kontrola iz stava 1. ovog člana naročito obuhvata proveru nediskriminatorne prirode opisa projektnih zadataka, odnosno tehničke specifikacije, kako bi se utvrdilo da nisu toliko restriktivni da bi mogli dovesti do veštačkog ograničavanja konkurencije, u skladu sa PRAG pravilima.

Potvrđivanje projekta i tenderske dokumentacije

Član 16

Ako nakon obrade zahteva za odobravanje projekta koji sadrži aktivnosti za koje je predviđen postupak javne nabavke u skladu sa PRAG pravilima i prethodne (ex-ante) kontrole nacrta tenderske dokumentacije, Uprava utvrdi da su ispunjeni uslovi u skladu sa ovim pravilnikom, direktor Uprave donosi zaključak kojim potvrđuje da su projekat i tenderska dokumentacija uredni.

Zaključak iz stava 1. ovog člana naročito sadrži način sprovođenja projekta i potvrđene aktivnosti, vrstu postupka javne nabavke i uslove i pravila za sprovođenje predstojeće nabavke, kao i potvrđenu tendersku dokumentaciju, u skladu sa ovim pravilnikom i PRAG pravilima.

Postupak javne nabavke

Član 17

Upravljačko telo sprovodi postupak javne nabavke u skladu sa PRAG pravilima i zaključkom o potvrđivanju projekta i tenderske dokumentacije iz člana 16. ovog pravilnika.

Tokom postupka javne nabavke iz stava 1. ovog člana, Upravljačko telo dostavlja Upravi zahtev za ispravku, izmenu, pojašnjenje odnosno dopunu potvrđene tenderske dokumentacije, u skladu sa PRAG pravilima.

Uprava vrši prethodnu kontrolu zahteva i zaključkom potvrđuje zahtev iz stava 2. ovog člana.

Ocenu tendera vrši evaluaciona komisija, u skladu sa PRAG pravilima.

Upravljačko telo dostavlja Upravi predlog za imenovanje članova evaluacione komisije iz stava 4. ovog člana.

Uprava vrši prethodnu kontrolu predloga za imenovanje članova evaluacione komisije i zaključkom potvrđuje sastav evaluacione komisije.

Uprava imenuje dva posmatrača koji prisustvuju sastancima evaluacione komisije bez prava glasa.

Nakon završetka procesa evaluacije u skladu sa PRAG pravilima, Upravljačko telo dostavlja Upravi dosije ugovora.

Uprava vrši kontrolu prihvatljivosti dokumenata i usaglašenosti dokumenata u dosijeu ugovora sa zaključkom o potvrđivanju projekta i tenderske dokumentacije i PRAG pravilima i donosi zaključak kojim potvrđuje dosije ugovora i odluku o dodeli ugovora najboljem ponuđaču.

Pre dodele ugovora Upravljačko telo preko Delegacije EU u Republici Srbiji, proverava da li je bilo koje lice koje je uključeno u postupak nabavke (kandidati ili ponuđači, uključujući i članove partnersko - poslovnog odnosa, povezana lica, podizvođače uključujući i pojedinačne stručnjake) evidentirano u Sistemu Evropske unije za rano otkrivanje i isključivanje (engl. Early Detection and Exclusion System - EDES) (u daljem tekstu: EDES sistem).

Ako je bilo koje od odabranih lica iz stava 10. ovog člana evidentirano u EDES sistemu, ugovor o nabavci se ne može dodeliti.

Pre potpisivanja ugovora o nabavci, Upravljačko telo može da odustane od nabavke i poništi proceduru nabavke ili pojedine partije, ako je nabavka podeljena u partije, u slučajevima i na način određen PRAG pravilima.

Uprava zaključkom potvrđuje poništavanje i ponovno pokretanje tenderske procedure u skladu sa PRAG pravilima i ovim pravilnikom.

Rešenje o odobravanju projekta

Član 18

Ako u postupku propisanom odredbama čl. 10-17. ovog pravilnika utvrdi da su ispunjeni uslovi za odobravanje projekta, direktor Uprave donosi rešenje kojim odobrava projekat.

Rešenje iz stava 1. ovog člana naročito sadrži: uslove i način realizacije prihvatljivih aktivnosti, najviši odobreni iznos troškova za sprovođenje projekta i pojedinačnih aktivnosti, uslove za isplatu sredstava po osnovu tehničke pomoći, uključujući obavezu korisnika da izvrši obeležavanje predmeta aktivnosti u skladu sa Prilogom 3, obavezu korisnika da omogući nesmetan pristup i kontrolu na licu mesta koja se odnosi na odobreni projekat, obavezu davanja na uvid celokupne dokumentacije vezane za odobreni projekat ovlašćenim licima Uprave, organa nadležnog za reviziju sistema sprovođenja programa EU, organizacionih jedinica Ministarstva finansija nadležnih za poslove Nacionalnog fonda i podršku Nacionalnom službeniku za odobravanje, Evropske komisije, Evropskog revizorskog suda i Evropske kancelarije za borbu protiv prevara (OLAF), kao i rok za podnošenje zahteva za odobravanje isplate.

Ako zahtev za odobravanje projekta obuhvata više postupaka javnih nabavki, odbijanje pojedinih postupaka ne utiče na usvajanje i sprovođenje drugih postupaka u okviru istog zahteva za odobravanje projekta.

Ugovor o nabavci i sprovođenje aktivnosti

Član 19

Upravljačko telo zaključuje ugovor o nabavci sa najbolje rangiranim ponuđačem u skladu sa rešenjem o odobravanju projekta i dostavlja Upravi primerak ugovora o nabavci, kao i kopiju garancije za dobro izvršenje posla, ako je ista predviđena PRAG pravilima.

Upravljačko telo realizuje nabavku na osnovu ugovora iz stava 1. ovog člana, u skladu sa PRAG pravilima i odredbama standardnih PRAG ugovora.

Upravljačko telo imenuje rukovodioca projekta iz redova svojih zaposlenih, koji nije učestvovao u procesu evaluacije za istu nabavku kao član evaluacione komisije sa pravom glasa, koji prati sprovođenje aktivnosti i vrši kontrolu kvaliteta.

Upravljačko telo obaveštava Upravu o imenovanju rukovodioca projekta iz stava 3. ovog člana.

Izmena odobrenog projekta

Član 20

Posle donošenja rešenja o odobravanju projekta, Upravljačko telo može Upravi podneti zahtev za izmenu odobrenog projekta ako:

1) su izmene projekta takve da se njima ne menjaju bitne osobine, odnosno svrha aktivnosti;

2) se izmene odnose na produžetak roka za završetak projekta, odnosno produžetak roka za podnošenje zahteva za odobravanje isplate, iz opravdanih razloga;

3) realizacija odobrenog projekta nije moguća ili nije ekonomski opravdana usled:

(1) više sile,

(2) nemogućnosti dobavljača da izvrši nabavku u zahtevanom obimu, kvalitetu i roku,

(3) promenjenih okolnosti koje se nisu mogle predvideti u trenutku donošenja rešenja o odobravanju projekta.

Uz zahtev za izmenu odobrenog projekta, Upravljačko telo dostavlja i dokaze kojima se potvrđuje opravdanost razloga za izmenu, a u slučaju izmena i dopuna ugovora o nabavci i dodatnu dokumentaciju uz ugovor o nabavci.

O zahtevu iz stava 1. ovog člana, odlučuje direktor Uprave rešenjem.

Rešenjem kojim se usvaja zahtev za izmenu odobrenog projekta ne može se povećavati ukupna vrednost ugovora, kao ni iznos prihvatljivih troškova, niti se mogu menjati uslovi o dodeli ugovora koji su bili na snazi u trenutku dodele tog ugovora.

Kontrola na licu mesta tokom sprovođenja odobrenog projekta

Član 21

Uprava vrši kontrolu na licu mesta kojom proverava da li se projekat sprovodi u skladu sa rešenjem o odobravanju projekta i ugovorom o nabavci iz člana 19. ovog pravilnika, kada je predmet projekta isporuka štampanog ili drugog promotivnog materijala, kao i na seminarima, radionicama, sastancima i drugim događajima koji traju tri ili više dana.

Kontrola na licu mesta za aktivnosti koje obuhvataju događaje u zemlji i inostranstvu koji traju kraće od tri dana vrši se za najmanje 20% ukupnih događaja iz akcionog plana iz člana 9. ovog pravilnika.

Upravljačko telo najmanje deset radnih dana unapred obaveštava Upravu o vremenu i mestu događaja kao što su obuke, seminari, studijske posete i/ili isporuka robe i druge aktivnosti koje prema svojoj prirodi treba da budu kontrolisane na licu mesta tokom njihovog sprovođenja.

Za događaje za koje u skladu sa ovim pravilnikom Uprava ne vrši kontrolu na licu mesta tokom sprovođenja odobrenog projekta, Upravljačko telo obezbeđuje dokaze o održavanju aktivnosti, koje dostavlja Upravi uz zahtev za odobravanje isplate sredstava tehničke pomoći.

Zahtev za odobravanje isplate sredstava tehničke pomoći i dokumentacija uz zahtev

Član 22

Nakon realizacije aktivnosti u skladu sa rešenjem o odobravanju projekta, odnosno rešenjem o izmeni projekta, Upravljačko telo podnosi Upravi zahtev za odobravanje isplate sredstava tehničke pomoći (u daljem tekstu: zahtev za odobravanje isplate).

Uz zahtev iz stava 1. ovog člana Upravljačko telo dostavlja:

1) isprave kojima se dokazuju nastali troškovi i svrha plaćanja (računi, ugovori, izveštaji o izvršenim uslugama);

2) kopija dokaza o izvršenom plaćanju troškova nastalih po ispravama iz tačke 1) ovog stava;

3) predračune, odnosno ponude za nastale troškove - ako iz isprave iz tačke 2) ovog stava proizilazi da je plaćanje izvršeno po predračunu, odnosno ponudi.

Pored dokumentacije iz stava 2. ovog člana, u zavisnosti od vrste troška i prirode ugovora u skladu sa PRAG pravilima, uz zahtev iz stava 1. ovog člana, Upravljačko telo dostavlja i:

1) kopije odobrenih i plaćenih putnih naloga kojima se dokazuju dnevnice u okviru fiksnih troškova;

2) kopije dokumenata kojima se dokazuju troškovi prevoza u okviru fiksnih troškova (avio karte, autobuske karte, karte za voz, karte za brod, račun za usluge taksi prevoza, računi za troškove goriva, putarine i parkinga nastale prilikom korišćenja službenog vozila ili privatnog vozila u službene svrhe);

3) kopije dnevnog reda, liste učesnika, zapisnika, odnosno izveštaja, kao i fotografije sa sednica Odbora za praćenje, sastanaka, radnih grupa, seminara, obuka, radionica i studijskih putovanja;

4) kopije liste učesnika i ulaznica - za troškove ulaznica na sajmove, odnosno druge prihvatljive događaje;

5) kopije uzorka promotivnog materijala (flajeri, brošure, bilteni, časopisi, knjige, privesci, olovke i sl.), odnosno fotografije bilborda, televizijskih i radio spotova i video materijala na elektronskom nosaču informacija;

6) kopije novinskih članaka, odnosno fotografije stranica na kojima se nalaze informacije objavljene na web stranama;

7) raspored angažovanja eksperata, odobren od strane rukovodioca projekta i rukovodioca Upravljačkog tela.

Ako je predmet aktivnosti nabavka robe, uz zahtev iz stava 1. ovog člana, Upravljačko telo dostavlja i:

1) otpremnicu za nabavku predmetne investicije od domaćeg dobavljača, a međunarodni tovarni list ako je korisnik sam izvršio uvoz predmeta investicije;

2) garantni list, odnosno izjavu o saobraznosti za izvršenu nabavku predmetne investicije, odnosno izjavu dobavljača da roba ne podleže obavezi izdavanja garantnog lista;

3) sertifikat o poreklu, odnosno uverenje o kretanju robe - EUR 1, odnosno uvozni račun sa izjavom dobavljača o poreklu robe, odnosno, izjavu proizvođača o domaćem poreklu robe, osim kada je vrednost robe bez PDV-a ispod praga za korišćenje pojednostavljenog postupka;

4) izjavu dobavljača da je isporučena roba nova.

Za plaćanja izvršena u stranoj valuti, Upravljačko telo obračunava jednaku vrednost u dinarima, u skladu sa mesečnim kursom Evropske komisije za mesec u kojem je izvršeno plaćanje.

Administrativna obrada zahteva za odobravanje isplate

Član 23

Uprava vrši administrativnu obradu zahteva za odobravanje isplate proverom podataka iz zahteva, dokumentacije priložene uz zahtev i uvidom u službene evidencije.

Zahtev za odobravanje isplate koji nije podnet od strane Upravljačkog tela, kao i preuranjen i neblagovremen zahtev, Uprava odbacuje bez razmatranja.

Kontrola na licu mesta pre isplate

Član 24

Posle administrativne obrade zahteva za odobravanje isplate, Uprava vrši proveru ispunjenosti propisanih uslova u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivreda i ruralni razvoj.

Kontrolom iz stava 1. ovog člana Uprava proverava da li je korisnik realizovao aktivnost u skladu sa rešenjem o odobravanju projekta.

Rešenje o odobravanju isplate sredstava tehničke pomoći

Član 25

Ako nakon obrade zahteva za odobravanje isplate utvrdi da su ispunjeni propisani uslovi za isplatu, direktor Uprave donosi rešenje o odobravanju isplate sredstava tehničke pomoći.

Rešenjem iz stava 1. ovog člana utvrđuje se iznos sredstava koji se finansira sredstvima pretpristupne pomoći EU, odnosno budžeta Republike Srbije, kao i ukupni iznos sredstava tehničke pomoći, u skladu sa ovim pravilnikom.

Rešenje iz stava 1. ovog člana naročito sadrži i obaveze primaoca sredstava u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivreda i ruralni razvoj da:

1) čuva dokumentaciju u vezi sa ostvarivanjem prava na sredstva tehničke pomoći;

2) obeleži aktivnost, u skladu sa Prilogom 3;

3) namenski koristi, ne otuđi, niti omogući drugom licu korišćenje opreme koja je predmet investicije, u periodu od pet godina, računajući od dana isplate;

4) dopusti u svakom trenutku nesmetan pristup i kontrolu na licu mesta koja se odnosi na odobreni projekat, kao i obavezu davanja na uvid celokupne dokumentacije vezane za odobreni projekat ovlašćenim licima: Uprave, organa nadležnog za reviziju sistema sprovođenja programa EU, organizacionih jedinica Ministarstva finansija nadležnih za poslove Nacionalnog fonda i podršku nacionalnom službeniku za odobravanje, Evropske komisije, Evropskog revizorskog suda i Evropske kancelarije za borbu protiv prevara (OLAF);

5) vrati neosnovano isplaćena sredstva u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivreda i ruralni razvoj.

Isplata sredstava tehničke pomoći

Član 26

Uprava prenosi ukupan iznos prihvatljivih troškova utvrđenih rešenjem o odobravanju isplate sredstava tehničke pomoći sa IPARD transfernog računa na poseban račun, odnosno podračun koji je otvoren za Upravljačko telo u svrhu sprovođenja mere tehnička pomoć, a kojim se obezbeđuju jasni i odvojeni dokazi o plaćanjima od drugih računovodstvenih dokaza ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede.

Upravljačko telo i Uprava vrše sravnjenje u vezi sa isplatama u okviru mere tehnička pomoć nakon završetka svakog kvartala.

Kontrola na licu mesta posle isplate sredstava tehničke pomoći

Član 27

Posle isplate sredstava tehničke pomoći, Uprava proverava kontrolom na licu mesta da li Upravljačko telo namenski koristi predmet aktivnosti u slučaju kupovine opreme, kao i da li se pridržava drugih obaveza primaoca sredstava u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivreda i ruralni razvoj i ovim pravilnikom.

Član 28

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1

LISTA PRIHVATLJIVIH INVESTICIJA I TROŠKOVA ZA MERU TEHNIČKA POMOĆ

 

9.1. TROŠKOVI SEDNICA ODBORA ZA PRAĆENJE, UKLJUČUJUĆI TROŠKOVE SVIH STRUČNJAKA I DRUGIH UČESNIKA, ČIJE PRISUSTVO SE SMATRA NEOPHODNIM ZA EFIKASAN RAD ODBORA:

9.1.1. Troškovi prevoza (automobil, autobus, voz, avion, taksi);

9.1.2. Smeštaj;

9.1.3. Dnevnice (bez smeštaja);

9.1.4. Kancelarijski materijal;

9.1.5. Usluge pripreme i štampanja;

9.1.6. Prevođenje dokumentacije i tumačenje;

9.1.7. Iznajmljivanje objekata i opreme za prezentaciju sa tehničkom uslugom;

9.1.8. Ketering;

9.1.9. Usluga simultanog/konsekutivnog prevođenja;

9.1.10. Iznajmljivanje opreme za simultano prevođenje sa tehničkom uslugom.

9.2. OSTALI TROŠKOVI NEOPHODNI ZA IZVRŠAVANJE DUŽNOSTI ODBORA ZA PRAĆENJE KOJI SPADAJU U SLEDEĆE KATEGORIJE

9.2.1. Angažovanje stručnjaka za razmatranje i pregled baznih i indikatora programa;

9.2.2. Angažovanje eksperata za pomoć ili davanje saveta Odboru za praćenje koji se odnose na sprovođenje i funkcionisanje sistema praćenja.

9.3. TROŠKOVI KOJI SE ODNOSE NA SASTANKE I POMOĆNE ZADATKE RADNIH GRUPA

9.3.1. Troškovi prevoza (automobil, autobus, voz, avion, taksi);

9.3.2. Smeštaj;

9.3.3. Dnevnice (bez smeštaja);

9.3.4. Kancelarijski materijal;

9.3.5. Usluge pripreme i štampanja;

9.3.6. Prevođenje dokumentacije i tumačenje;

9.3.7. Iznajmljivanje objekata i opreme za prezentaciju sa tehničkom uslugom;

9.3.8. Ketering;

9.3.9. Usluga simultanog/konsekutivnog prevođenja;

9.3.10. Iznajmljivanje opreme za simultano prevođenje sa tehničkom uslugom;

9.3.11. Nabavka ostale tehničke opreme.

9.4. TROŠKOVI INFORMISANJA I JAVNIH KAMPANJA, UKLJUČUJUĆI TROŠKOVE ŠTAMPANJA I DISTRIBUCIJE

9.4.1. Troškovi prevoza (automobil ili autobus, voz, taksi);

9.4.2. Smeštaj;

9.4.3. Dnevnice (bez smeštaja);

9.4.4. Priprema, štampanje, izrada, kopiranje, distribucija promotivnog materijala;

9.4.5. Stručne usluge;

9.4.6. Usluge reklamiranja putem televizije/radija/štampe/sajta/bilborda;

9.4.7. Priprema i dizajn reklama, kratkih filmova i promotivnih video-zapisa;

9.4.8. Izrada aplikacija za mobilne telefone;

9.4.9. Troškovi slanja obaveštenja putem mobilnih operatera;

9.4.10. Dizajn i ažuriranje veb stranica, uključujući podršku za održavanje i upravljanje sadržajem stranice;

9.4.11. Učešće na sajmovima i kupovina ili iznajmljivanje štandova;

9.4.12. Iznajmljivanje objekata i opreme za prezentaciju sa tehničkom uslugom;

9.4.13. Ketering;

9.4.14. Prevođenje dokumentacije i tumačenje;

9.4.15. Kancelarijski materijal;

9.4.16. Iznajmljivanje objekata i opreme za simultano prevođenje;

9.4.17. Poštanski troškovi;

9.4.18. Usluga simultanog/konsekutivnog prevođenja.

9.5. TROŠKOVI PREVOĐENJA I TUMAČENJE NA ZAHTEV KOMISIJE

9.5.1. Angažovanje prevodilaca, simultanih interpretatora i stručnjaka za tehničko uređivanje tekstova;

9.5.2. Usluge pripreme i štampanja.

9.6. TROŠKOVI U VEZI SA POSETAMA I SEMINARIMA

9.6.1. Troškovi prevoza (automobil, autobus, voz, avion, taksi);

9.6.2. Prevoz na licu mesta;

9.6.3. Smeštaj;

9.6.4. Dnevnice (bez smeštaja);

9.6.5. Troškovi registracije/takse;

9.6.6. Kancelarijski materijal;

9.6.7. Priprema, štampanje, izrada, kopiranje, distribucija promotivnog materijala;

9.6.8. Prevođenje dokumentacije i tumačenje;

9.6.9. Iznajmljivanje objekata i opreme za prezentaciju sa tehničkom uslugom;

9.6.10. Ketering;

9.6.11. Usluga simultanog/konsekutivnog prevođenja;

9.6.12. Iznajmljivanje opreme za simultano prevođenje sa tehničkom uslugom.

9.7. TROŠKOVI U VEZI SA PRIPREMOM ILI POJEDNOSTAVLJENJEM SPROVOĐENJA MERA U PROGRAMU U CILJU OBEZBEĐIVANJA NJIHOVE EFEKTIVNOSTI, UKLJUČUJUĆI MERE ČIJA JE PRIMENA PREDVIĐENA U KASNIJOJ FAZI

9.7.1. Stručne usluge (stručnjaci za pomoć ili davanje saveta IPARD Operativnoj strukturi, kao i tehničkim telima u vezi sa sprovođenjem IPARD programa);

9.7.2. Troškovi u vezi sa radom evaluacione komisije za vrednovanje Lokalnih strategija ruralnog razvojna (u daljem tekstu: LSRR), uključujući usluge članova evaluacione komisije;

9.7.3. Troškovi prevoza (automobil, autobus, voz, avion, taksi);

9.7.4. Prevoz na licu mesta;

9.7.5. Smeštaj;

9.7.6. Dnevnice (bez smeštaja);

9.7.7. Troškovi registracije;

9.7.8. Kancelarijski materijal;

9.7.9. Priprema, štampanje, izrada, kopiranje, distribucija promotivnog materijala;

9.7.10. Prevođenje dokumentacije i tumačenje;

9.7.11. Iznajmljivanje objekata i opreme za prezentaciju sa tehničkom uslugom;

9.7.12. Ketering;

9.7.13. Usluga simultanog/konsekutivnog prevođenja;

9.7.14. Iznajmljivanje opreme za simultano prevođenje sa tehničkom uslugom.

9.8. TROŠKOVI U VEZI SA "STICANJEM VEŠTINA" ZA PRIPREMU POTENCIJALNIH LOKALNIH SRATEGIJA RURALNOG RAZVOJA (U DALJEM TEKSTU: LAG) ZA SPROVOĐENJE MERE "SPROVOĐENJE LOKALNIH STRATEGIJA RURALNOG RAZVOJA - LEADER PRISTUP"

9.8.1. Animacija, podizanje svesti i promotivne aktivnosti, događaji (npr. seminari, radionice, sastanci, itd.);

9.8.2. Promovisanje procesa pripreme LSRR i izrada promotivnog materijala za zainteresovane strane sa ruralnih područja na predloženoj LAG teritoriji;

9.8.3. Obuka potencijalnog LAG osoblja i članova uključenih u osnivanje LAG i priprema LSRR;

9.8.4. Učešće LAG članova na seminarima, radionicama, sastancima, studijskim posetama, uključujući događaje u okviru Nacionalne i Evropske mreže za ruralni razvoj;

9.8.5. Planiranje, praćenje, kontrola i revidiranje LSRR za teritoriju ugovorene LAG;

9.8.6. Studije potencijalnih LAG područja koja pružaju podršku pripremi LSRR (studije za ruralna područja, analize teritorije i druge analize i prikupljanje podataka neophodnih za pripremu i sprovođenje LSRR itd);

9.8.7. Informativne i promotivne aktivnosti za podršku sprovođenju LSRR, za podsticanje saradnje i umrežavanje zainteresovanih strana sa ruralnih područja u okviru ugovorene LAG teritorije i povećanje učešća osetljivih društvenih grupa (žene, mladi, stari, manjine, osobe sa invaliditetom i drugi) u sprovođenju LSRR;

9.8.8. Stručne usluge i usluge animacije;

9.8.9. Troškovi prevoza (automobil, autobus, voz, avion);

9.8.10. Prevoz na licu mesta;

9.8.11. Smeštaj;

9.8.12. Dnevnice (bez smeštaja);

9.8.13. Troškovi registracije;

9.8.14. Kancelarijski materijal;

9.8.15. Priprema, štampanje, izrada, kopiranje, distribucija promotivnog materijala;

9.8.16. Prevođenje dokumentacije i tumačenje;

9.8.17. Iznajmljivanje objekata i opreme za prezentaciju sa tehničkom uslugom;

9.8.18. Ketering;

9.8.19. Usluga simultanog/konsekutivnog prevođenja;

9.8.20. Iznajmljivanje opreme za simultano prevođenje sa tehničkom uslugom.

9.9. TROŠKOVI EVALUACIJE PROGRAMA

9.9.1. Stručne usluge (stručnjaci za pomoć ili davanje saveta Odboru za praćenje, za evaluacije, pripremu studija, unapređenje uspostavljenog sistema za praćenje i evaluaciju).

9.10. TROŠKOVI U VEZI SA OSNIVANJEM I RADOM NACIONALNE MREŽE ZA PODRŠKU KOORDINACIJE AKTIVNOSTI PRIPREME I SPROVOĐENJA LOKALNIH STRATEGIJA RURALNOG RAZVOJA; TROŠKOVI U VEZI SA BUDUĆIM OSNIVANJEM NACIONALNE MREŽE ZA RURALNI RAZVOJ U SKLADU SA PRAVILIMA EU ZA ZEMLJE ČLANICE, KAO I TROŠKOVI POVEZANI SA UČEŠĆEM U EVROPSKOJ MREŽI ZA RURALNI RAZVOJ

9.10.1. Stručne usluge;

9.10.2. Troškovi prevoza (automobil, autobus, voz, avion, taksi);

9.10.3. Smeštaj;

9.10.4. Dnevnice (bez smeštaja);

9.10.5. Priprema, štampanje, izrada, kopiranje, distribucija promotivnog materijala;

9.10.6. Usluge reklamiranja putem televizije/radija/štampe/sajta;

9.10.7. Priprema i dizajn reklama, kratkih filmova i promotivnih video zapisa;

9.10.8. Dizajn veb-stranica, uključujući podršku za održavanje i upravljanje sadržajem stranice;

9.10.9. Učešće na sajmovima i kupovina ili iznajmljivanje štandova;

9.10.10. Iznajmljivanje objekata i opreme za prezentaciju sa tehničkom uslugom;

9.10.11. Ketering;

9.10.12. Prevođenje dokumentacije i tumačenje;

9.10.13. Kancelarijski materijal;

9.10.14. Troškovi rada Nacionalne mreže za ruralni razvoj: iznajmljivanje kancelarijskog prostora, režijski troškovi, plate zaposlenih, administrativni troškovi (troškovi poštanskih usluga i ostali troškovi koji se odnose na radionice/seminare/događaje).

9.11. TROŠKOVI PODRŠKE NIVOA ZARADA, RAČUNAJUĆI NIVO ZARADA NA TRŽIŠTU RADA KAKO BI SE ZADRŽALI ZAPOSLENI I IZGRADILO/ZADRŽALO ZNANJE U ADMINISTRACIJI (N/P)

9.11.1. Dodaci na osnovne plate u okviru IPARD Upravljačkog tela i Uprave za agrarna plaćanja, u skladu sa Sektorskim sporazumom 1 (N/P);

9.11.2. Troškovi privremenog zaposlenja zbog povećanog obima posla (N/P).

9.12. TROŠKOVI U VEZI SA POJEDNOSTAVLJIVANJEM ODREĐENIH DELOVA SISTEMA UPRAVLJANJA I KONTROLE, SA CILJEM DA SE POVEĆAJU EFEKTIVNOST I EFIKASNOST KROZ KRATKOROČNE SPECIFIČNE AKTIVNOSTI

9.12.1. Kratkoročno angažovanje stručnjaka po ugovoru o uslugama;

9.13. TROŠKOVI VEZANI ZA PRIPREMU ZA NOVI PROGRAMSKI PERIOD (POSLE 2020)

9.13.1. Sektorske analize;

9.13.2. Stručne usluge;

9.13.3. Prikupljanje podataka neophodnih za programiranje i sprovođenje mera i intervencija;

9.13.4. Radionice/obuke/posete koje se odnose na novi programski period - prevoz, smeštaj na bazi punog pansiona, dnevnice, iznajmljivanje objekata i opreme za prezentaciju sa tehničkom uslugom, ketering;

9.13.5. Ostala dokumenta/studije/analize (uključujući ex-ante evaluaciju) koji se odnose na novi programski period;

9.13.6. Studijska putovanja (u cilju sagledavanja različitih iskustava, primera dobre prakse i svega ostalog što doprinosi boljem sprovođenju u budućnosti);

9.13.7. Priprema, štampanje, izrada, kopiranje, distribucija promotivnog materijala;

9.13.8. Prevođenje dokumentacije i tumačenje;

9.13.9. Usluga simultanog/konsekutivnog prevođenja;

9.13.10. Iznajmljivanje opreme za simultano prevođenje sa tehničkom uslugom.

_____
1 Podrška zaradama/dodaci na osnovne plate za zaposlene u Upravljačkom telu i Upravi za agrarna plaćanja biće prethodno i izričito dogovoreni od strane Komisije u posebnim uslovima, uključujući izuzetnu i vremenski ograničenu prirodu

PRIHVATLJIVI TROŠKOVI PREVOZA:

1) avion - ekonomska klasa, uključujući sve takse;

2) voz - za udaljenost do 100 km - II klasa, preko 100 km - I klasa;

3) autobus - međugradski i međunarodni, u lokalu - prevoz do/od aerodroma;

4) korišćenje privatnog vozila u službene svrhe (u slučaju korišćenja privatnog automobila, sa overenim putnim nalogom kojim je određen registarski broj vozila, učesnik prilaže dokaz o udaljenosti između mesta polaska i dolaska, koristeći Interaktivnu kartu Srbije (http://kartasrbije.co//). Primalac koji, nakon pismenog odobrenja ovlašćenog lica, koristi sopstveni automobil ima pravo na naknadu od 10% od standardne cene po litri goriva po kilometru;

5) taksi je prihvatljiv u sledećim slučajevima:

(1) za prevoz do i od aerodroma za letove pre sedam časova ili sletanje posle 22 časa;

(2) za prevoz od aerodroma do mesta održavanja događaja/sastanka, kada je vreme između sletanja i događaja/sastanka manje od jednog sata ili je vreme između događaja/sastanka i leta manje od 2,5 sata;

(3) kada javni prevoz nije dostupan.

DNEVNICE I MAKSIMALNE CENE SMEŠTAJA

Maksimalne cene smeštaja u zemlji i inostranstvu uređene su posebnim propisom kojim se uređuje naknada troškova i otpremnina državnih službenika i nameštenika.

SMEŠTAJ U ZEMLJI ILI INOSTRANSTVU

Troškovi smeštaja naknađuju se za boravak u hotelima do četiri zvezdice (uključeno noćenje sa doručkom). Izuzetno, biće prihvaćen i smeštaj u hotelu sa pet zvezdica, ukoliko ponuđena cena za takav smeštaj nije veća od cene smeštaja u hotelu sa četiri zvezdice, kao i ako je u mestima održavanja događaja hotel sa pet zvezdica jedina mogućnost.

Maksimalna cena za hotel u zemlji je do 100 evra (u dinarskoj protivvrednosti na dan konverzije po srednjem kursu Narodne banke Srbije) po noćenju sa doručkom, a za hotel u inostranstvu je do 150 evra po noćenju sa doručkom, kada ne prelazi zajedno maksimalan iznos Evropske komisije za dnevnice i smeštaj.

DNEVNICE U ZEMLJI

Dnevnica za službeno putovanje u Republici Srbiji uređena je posebnim propisom kojim se uređuje naknada troškova i otpremnina državnih službenika i nameštenika. Pravo na celokupan iznos dnevnice imaju učesnici na službenim putovanjima u zemlji koja traju između 12 i 24 časa, dok pravo na pola iznosa dnevnice imaju učesnici na službenim putovanjima koja traju između 8 i 12 časova. Za boravak kraći od 8 časova učesnici nemaju pravo na dnevnice.

DNEVNICE U INOSTRANSTVU

U skladu sa posebnim propisom kojim se uređuje naknada troškova i otpremnina državnih službenika i nameštenika za službeno putovanje u inostranstvo učesnik ima pravo na jednu dnevnicu za svakih 24 časa provedenih u inostranstvu, plus jedna dnevnica ako je preostalo vreme provedeno u inostranstvu duže od 12 časova ili na polovinu dnevnice ako je preostalo vreme provedeno u inostranstvu između osam i 12 časova.

Ako je vreme provedeno u inostranstvu duže od 12 časova, a kraće od 24 časa, učesnik ima pravo na jednu dnevnicu, a ako je vreme provedeno u inostranstvu između osam i 12 časova, učesnik ima pravo na pola dnevnice. Za svaki boravak u stranoj državi ili tranzit kroz stranu državu, u trajanju dužem od 12 časova, učesnik ima pravo na jednu dnevnicu utvrđenu za tu državu.

Maksimalne dnevnice EU eksperata u Republici Srbiji iznose 158 evra.2 Dnevnice pokrivaju smeštaj, ishranu, lokalna putovanja unutar mesta misije i ostale troškove.

_____
2 Granice dnevnica sa smeštajem Evropske unije nalaze se na sledećoj veb stranici: https://ec.europa.eu/international-partnerships/system/files/per_diem_rates_20191218.pdf

Prilog 2

LISTA PRIHVATLJIVIH ZEMALJA

DRŽAVE: Republika Austrija, Kraljevina Belgija, Republika Bugarska, Republika Češka, Republika Hrvatska, Republika Kipar, Kraljevina Danska, Republika Estonija, Republika Finska, Republika Francuska, Savezna Republika Nemačka, Republika Grčka, Mađarska, Irska, Republika Italija, Republika Letonija, Republika Litvanija, Veliko Vojvodstvo Luksemburg, Republika Malta, Kraljevina Holandija, Republika Poljska, Republika Portugalija, Rumunija, Slovačka Republika, Republika Slovenija, Kraljevina Španija, Kraljevina Švedska, Ujedinjeno Kraljevstvo Velike Britanije i Severne Irske, Republika Albanija, Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Republika Srbija, Republika Turska, Republika Severna Makedonija, Republika Island, Kneževina Lihtenštajn, Kraljevina Norveška, Narodna Demokratska Republika Alžir, Republika Jermenija, Republika Azerbejdžan, Republika Belorusija, Arapska Republika Egipat, Gruzija, Država Izrael, Hašemitska Kraljevina Jordan, Republika Liban, Libija, Kneževina Moldavija, Kraljevina Maroko, Sirijska Arapska Republika, Republika Tunis, Ukrajina i Država Palestina.

Prilog 3

OBELEŽAVANJE AKTIVNOSTI U OKVIRU MERE TEHNIČKA POMOĆ

Obeležavanje aktivnosti je obaveza primaoca u informisanju javnosti o ulozi Evropske unije u sprovođenju IPARD programa i pozitivnoj promociji doprinosa Evropske unije i nacionalnih fondova za ruralni razvoj u Republici Srbiji. Sve aktivnosti koje su sufinansirane iz IPARD programa treba da sadrže informaciju o ulozi Evropske unije tj. IPARD programa u sufinansiranju aktivnosti.

Postupak obeležavanja definisan je Sektorskim sporazumom između Vlade Republike Srbije i Evropske komisije o mehanizmima primene finansijske pomoći Unije Republici Srbiji u okviru instrumenta za pretpristupnu pomoć u oblasti podrške poljoprivredi i ruralnom razvoju - IPARD (u daljem tekstu: Sektorski sporazum) i Uredbom o sprovođenju Evropske komisije (EU) 821/14. Uputstva za primaoce vezana za mere informisanja i vidljivosti projekata sufinansiranih iz IPARD programa, zasnovana su na priručniku: "Zahtevi po pitanju komunikacije i vidljivosti u spoljnim aktivnostima Evropske unije" iz 2018. godine, Uredbi (EU) br. 236/14 Evropskog parlamenta i Saveta od 11. marta 2014. godine o utvrđivanju zajedničkih pravila i postupaka za sprovođenje instrumenata Evropske unije za finansiranje spoljnih aktivnosti, kao i Smernicama Evropske komisije o odgovornosti IPARD primalaca koje se tiču informacija i komunikacije prema javnosti.

AKTIVNOSTI PRIMAOCA O INFORMISANJU JAVNOSTI O PODRŠCI EVROPSKE KOMISIJE IZ IPARD PROGRAMA

Primalac tokom realizacije aktivnosti informiše javnost o dobijenoj podršci iz IPARD programa, a što uključuje osnovne elemente vidljivosti, odnosno:

- logotip EU za IPARD program (u daljem tekstu: IPARD logotip);

- državno obeležje Republike Srbije;

- napomenu: "Ova aktivnost se realizuje uz finansijsku podršku Evropske unije", ili druga slična napomena, koja jasno ističe podršku dobijenu iz IPARD programa i ulogu Evropske unije u sufinansiranju;

- naziv aktivnosti.

Primalac obaveštava javnost o podršci dobijenoj iz IPARD fonda Evropske unije u skladu sa priručnikom "Zahtevi po pitanju komunikacije i vidljivosti u spoljnim aktivnostima Evropske unije", a koji definiše kriterijume za komunikaciju i obeležavanje informativnih priloga, vizuelnih i audio materijala, pisanih materijala, način vođenja online komunikacije kroz internet sajt i društvene mreže, organizaciju i obeležavanje konferencija za štampu, promotivnih kampanja, sastanaka i drugih javnih događaja, poput radionica, seminara, debata, kurseva obuka, sajmova i izložbi, koji su sufinansirani iz budžeta Evropske unije:

a. Ukoliko primalac ima svoj sajt, na početnoj stranici sajta na vidljivom mestu i na površini od najmanje 25%, pored osnovnih elemenata vidljivosti, može da postavi kratak opis aktivnosti.

Osnovni elementi vidljivosti moraju biti pozicionirani u okviru polja prikaza digitalnog uređaja bez potrebe pomeranja prozora.

b. Svaki dokument, koji je rezultat aktivnosti i koji se koristi za javnost, uključujući svaku listu učesnika ili drugu vrstu potvrde, treba da sadrži osnovne elemente vidljivosti u zaglavlju dokumenta.

v. Svaka publikacija koja je rezultat aktivnosti, uključujući letke, brošure, biltene, novinske članke i sl, mora da sadrži osnovne elemente vidljivosti na naslovnoj ili na poslednjoj strani, kao i jasnu odrednicu da je reč o aktivnosti koja se finansira iz sredstava Evropske unije.

Publikacije se izrađuju i u elektronskom obliku kako bi mogle da se distribuiraju putem veb stranica, društvenih mreža, elektronskom poštom i kao i putem drugih elektronskih medija.

g. Promotivni materijal (USB, CD, olovka, majica i sl), koji je rezultat aktivnosti, treba da sadrži IPARD logotip, a ne mora da sadrži druge osnovne elemente vidljivosti.

d. U okviru informativnih kampanja, javnih događaja (poput konferencija, radionica, seminara, debata, kurseva obuke, sajmova, izložbe i drugih događaja), i sastanaka sa zainteresovanim stranama IPARD logotip ili logo Evropske unije mora biti istaknut na štampanim materijalima, na internetu i na samom mestu dešavanja kako bi se na taj način osiguralo da ljudi koji prisustvuju takvim događajima budu svesni finansijske podrške EU. Takođe, EU zastava mora biti istaknuta, ako je istaknuta zastava druge zemlje.

đ. Video i audio sadržaj nastao uz EU finansijsku podršku, na početku i/ ili kraju, video materijal mora sadržati logo IPARD programa ili logo EU, praćen sledećim tekstom: "Ovaj (film / video /...) nastao je uz finansijsku podršku Evropske unije", dok audio materijal mora uključiti sledeću rečenicu: "Ovaj (program/... nastao je uz finansijsku podršku Evropske unije").

Materijali se izrađuju u formatima koji omogućavaju njegovo emitovanje na TV i radio mrežama, veb stranicama i društvenim mrežama, kao i u formatima dostupnim za EU, zajedno sa svim informacijama koje se odnose na njihovo emitovanje.

e. Svu opremu, koja se sufinansira iz IPARD programa, neposredno po isporuci primalac treba jasno da obeleži nalepnicama dovoljne veličine koje su u skladu sa veličinom predmetne investicije. Nalepnica treba da bude postavljena na jasno vidljivom mestu na opremi.

Svaki dokument, publikacija, audio i video sadržaj, promotivni materijal, veb stranica i sl. naveden u tač. a - e. koji je rezultat aktivnosti, mora da sadrži izjavu o odricanju od odgovornosti Evropske unije, na primer: "Ovaj materijal je realizovan uz finansijsku podršku Evropske unije. Za njegov sadržaj isključivo je odgovnosilac projekta (naziv primaoca)".

Sadržaj svih informativnih materijala namenjen informisanju i komunikaciji treba da bude na srpskom jeziku. Po želji primaoca, materijal ili pojedini elementi vidljivosti mogu biti izrađeni na srpskom i engleskom jeziku.

IPARD LOGOTIP

IPARD logotip upotrebljava se u skladu sa tehničkim karakteristikama navedenim u relevantnom aktu Evropske unije i to tako da je uvek jasno vidljiv i na istaknutom mestu.

Mesto i veličina IPARD logotipa primereni su veličini predmetnog materijala ili dokumenta, pri čemu na svakom materijalu na kom je to moguće - IPARD logotip treba da bude najmanje 1 cm visine. Ako su uz IPARD logotip prikazani i drugi logotipi ili obeležja, IPARD logotip mora biti barem jednake veličine, odnosno visine ili širine, kao najveći od drugih logotipa ili obeležja.

IPARD logotip se uvek kada je to moguće nalazi sa desne strane, dok se državno obeležje Republike Srbije postavlja sa leve strane.

IPARD logotip prikazuje se isključivo u boji pri obeležavanju predmeta investicije. U svim ostalim medijima, kao i na internet stranicama, IPARD logotip se prikazuje u boji kad god je to moguće, a crno-bela verzija se može upotrebiti samo u opravdanim slučajevima (kada je celokupni materijal u crno-beloj verziji). Ukoliko se upotrebljava crno-beli prikaz IPARD logotipa, IPARD logotip se prikazuje u crnoj boji sa belim zvezdama.

IPARD logotip prikazuje se uvek na beloj podlozi, a ukoliko se prikazuje na podlozi u boji, treba da bude oivičen belim okvirom čija širina mora biti najmanje jednaka 1/25 visine IPARD logotipa.

Propisane boje IPARD logotipa su sledeće:

1. u sistemu Pantone: PANTONE REFLEX BLUE i PANTONE YELLOW,

2. u sistemu CMYK: plava C100-M80-Y0-K0/ žuta C0-M0-Y100-K0,

3. u sistemu RGB: plava R0-G51-B153/ žuta R255-G204-B0.

Fontovi koji se mogu upotrebiti uz IPARD logotip jesu sledeći: Arial, Calibri, Garamond, Trebuchet, Tahoma i Verdana. Kurziv, podvučeni tekst i efekti se ne upotrebljavaju. Položaj teksta u odnosu na IPARD logotip ne sme ni na koji način ometati IPARD logotip. Veličina fonta srazmerna je veličini IPARD logotipa. Boja fonta je plava (Reflex blue), crna ili bela, u zavisnosti od boje pozadine.

IPARD logotip se može preuzeti sa sledećeg linka: http://uap.gov.rs/wp-content/uploads/2019/11/logo-ipard-vector-final.pdf

DRŽAVNA OBELEŽJA REPUBLIKE SRBIJE

Državna obeležja Republike Srbije koja se koriste za obeležavanje investicije su Državna zastava i Mali Grb, i upotrebljavaju se u skladu sa zakonom kojim se uređuje izgled i upotreba grba, zastave i himne Republike Srbije.

Propisane boje državnih obeležja Republike Srbije su sledeće:

- u sistemu Pantone: crvena 192C/ plava 280C/ žuta 123C,

- u sistemu CMYK: crvena C0-M90-Y70-K10/ plava C100-M72-Y0-K19/ žuta C4-M24-Y95-K0/ crna K100,

- u sistemu RGB: crvena R198-G54-B60/ plava R12-G64-B118/ žuta R237-G185-B46/ crna R33-G35-B30.

Državna zastava i Mali grb Republike Srbije mogu se preuzeti sa sledećeg linka:

http://www.media.srbija.gov.rs/medsrp/slike/grbovi_zastave_standarte_srbije.zip