ODLUKA

O OSNIVANJU ISTORIJSKOG ARHIVA SOMBOR

("Sl. list Grada Sombora", br. 8/2018 i 12/2021)

 

UVODNE ODREDBE

Član 1

Istorijski arhiv Sombor (u daljem tekstu: Istorijski arhiv) je javna ustanova od posebnog društvenog značaja, koja je osnovana Rešenjem GNO Sombor, br. 24360/51, decembra 1952. godine.

Skupština opštine Sombor je preuzela prava i obaveze osnivača prema Istorijskom arhivu Odlukom br. 022-6/91 od 16.05.1991. godine.

Ovom Odlukom vrši se usklađivanje navedenih akata sa Zakonom.

Član 2

Osnivač Istorijskog arhiva Sombor je grad Sombor (u daljem tekstu: osnivač) sa sedištem u Somboru, Trg Cara Uroša 1.

Ustanova ima svojstvo pravnog lica.

U pravnom prometu sa trećim licima Ustanova istupa u svoje ime i za svoj račun.

Član 3

Utvrđuje se da je Istorijski arhiv Sombor ustanova od posebnog značaja za očuvanje, unapređenje i razvoj kulturne posebnosti i očuvanje nacionalnog identiteta mađarske i bunjevačke nacionalne manjine.

NAZIV, SEDIŠTE, PEČAT I ŠTAMBILJ USTANOVE

Član 4

Naziv Ustanove na srpskom jeziku je: Istorijski arhiv Sombor.

Naziv Ustanove na mađarskom jeziku je: Történelmi Levéltár Zombor.

Sedište Istorijskog arhiva Sombor je u Somboru, ulica Trg cara Lazara br. 5.

O promeni naziva i sedišta Ustanove odluku donosi Skupština grada Sombora, na predlog Upravnog odbora Ustanove.

Član 5

Istorijski arhiv Sombor ima svoj pečat i štambilj koji sadrže poslovno ime i sedište Ustanove.

Izgled i sadržina pečata i štambilja utvrđuju se Statutom Ustanove.

DELATNOST USTANOVE

Član 6

Istorijski arhiv je ustanova iz oblasti kulture koja je osnovana radi zaštite, čuvanja, sređivanja, obrade i prezentovanja arhivske građe za teritoriju grada Sombora i opština Apatin, Kula, Odžaci i Bač.

Osnovna delatnost Istorijskog arhiva je:

91.01 - DELATNOST BIBLIOTEKA I ARHIVA

Sporedne delatnosti Istorijskog arhiva su:

58.11 - IZDAVANJE KNJIGA

58.14 - IZDAVANJE ČASOPISA I PERIODIČNIH IZDANJA

58.19 - OSTALA IZDAVAČKA DELATNOST

Istorijski arhiv može bez upisa u sudski registar da obavlja druge delatnosti koje služe delatnosti upisanoj u registar.

FINANSIRANJE

Član 7

Istorijski arhiv stiče sredstva za ostvarivanje svoje delatnosti u skladu sa Zakonom, i to:

1. iz sredstava budžeta grada Sombora i opština Apatin, Kula, Odžaci i Bač,

2. iz sredstava pokrajinskog i republičkog budžeta,

3. iz sopstvenih prihoda ostvarenih obavljanjem svoje delatnosti,

4. sponzorstva i donacija,

5. iz drugih izvora.

U skladu sa Rešenjem Ministra kulture o utvrđivanju teritorije arhiva, Istorijski arhiv Sombor obavlja poslove zaštite arhivske građe za grad Sombor i opštine Apatin, Kula, Odžaci i Bač.

Poslovi zaštite arhivske građe obavljaju se uz naknadu.

Naknada za poslove zaštite arhivske građe se definiše Pravilnikom koji usvaja Upravni odbor ustanove na koji saglasnost daje Gradsko veće grada Sombora.

Grad Sombor kao osnivač ustanove i opštine Apatin, Kula, Odžaci i Bač su 10.10.2018.godine zaključili Sporazum o sufinansiranju delatnosti Istorijskog arhiva Sombor i na osnovu istoga se za svaku budžetsku godinu, u skladu sa budžetskim kalendarom i opredeljenim sredstvima zaključuju pojedinačni ugovori o sufinansiranju delatnosti Istorijskog arhiva sa tačno navedenim nominalnim iznosima sufinansirajućeg udela.

Istorijski arhiv podnosi Skupštini grada predlog godišnjeg programa rada i predlog finansijskog plana za narednu godinu i projekcije za naredne dve godine, najkasnije do 20.jula tekuće godine.

Istorijski arhiv je dužan da najkasnije do 15. marta tekuće godine, Skupštini grada podnese izveštaj o radu i izveštaj o finansijskom poslovanju za prethodnu godinu.

Gradonačelnik grada Sombora zaključuje sa Istorijskim arhivom godišnji Ugovor o finansiranju troškova za ostvarivanje svoje delatnosti.

Član 8

Za Istorijski arhiv Sombor se obezbeđuju sredstva iz Budžeta grada kojima se finansiraju stalni troškovi, tekuće popravke i održavanje, kapitalna ulaganja, plate, dodaci, naknade zarada i druga primanja direktora i zaposlenih i dr. u skladu sa godišnjim Programom rada Istorijskog arhiva koji je usvojila Skupština grada.

ORGANI UPRAVLJANJA USTANOVE

Član 9

Organi Istorijskog arhiva su:

- direktor, kao organ rukovođenja

- Upravni odbor, kao organ upravljanja i

- Nadzorni odbor, kao organ nadzora.

Direktor

Član 10

Radom i poslovanjem Istorijskog arhiva rukovodi direktor.

Direktora imenuje i razrešava Skupština grada na osnovu prethodno sprovedenog javnog konkursa, na predlog Odbora za kadrovska i administrativna pitanja i radne odnose Skupštine grada Sombora, sa obrazložnog predloga liste kandidata koju utvrđuje Upravni odbor Ustanove, na period od 4 godine i može biti ponovo imenovan.

Uslovi za imenovanje, kao i nadležnost direktora definišu se Statutom Istorijskog arhiva Sombor, po postupku propisanim zakonom.

Kandidat za direktora dužan je da predloži program rada i razvoja ustanove kao sastavni deo konkursne dokumentacije.

Mišljenje u postupku izbora direktora Istorijskog arhiva daju i nacionalni saveti mađarske i bunjevačke nacionalne manjine.

Član 11

Direktor Istorijskog arhiva može biti razrešen i pre isteka vremena na koje je imenovan u slučajevima predviđenim Zakonom.

Postupak i razrešenje direktora Istorijskog arhiva pokreće Osnivač po svojoj inicijativi ili na inicijativu Upravnog odbora Istorijskog arhiva.

Član 12

Skupština grada može imenovati vršioca dužnosti direktora, bez prethodno sprovedenog konkursa, u slučaju kada direktoru prestane dužnost pre isteka mandata, odnosno kada javni konkurs za direktora nije uspeo.

Za vršioca dužnosti direktora može biti imenovano lice na period od najduže jedne godine.

Isto lice ne može biti dva puta imenovano za vršioca dužnosti direktora.

Vršilac dužnosti direktora mora da ispunjava uslove za izbor direktora ustanove.

Vršilac dužnosti direktora ima sva prava, obaveze i ovlašćenja direktora.

Upravni odbor

Član 13

Organ upravljanja Ustanove je Upravni odbor.

Upravni odbor ima 5 članova, uključujući i predsednika.

Predsednika i članove Upravnog odbora Ustanove imenuje i razrešava Skupština grada.

Upravni odbor čine:

- 3 predstavnika osnivača koje predlaže Odbor za kadrovska i administrativna pitanja i radne odnose Skupštine grada Sombora,

- 1 predstavnika koga zajednički predlože Nacionalni savet mađarske nacionalne manjine i Nacionalni savet bunjevačke nacionalne manjine i

- 1 predstavnik iz reda zaposlenih, na predlog reprezentativnog sindikata ustanove iz reda nosilaca osnovne, tj. Programske delatnosti.

Dva člana Upravnog odbora treba da budu predstavnici manje zastupljenog pola.

Nadležnost Upravnog odbora definiše se Statutom Istorijskog arhiva u skladu sa zakonom.

Mišljenje o predloženim članovima Upravnog odbora Istorijskog arhiva daju i nacionalni saveti mađarske i bunjevačke nacionalne manjine.

Član 13a

Dužnost člana upravnog odbora ustanove prestaje istekom mandata i razrešenjem.

Skupština grada razrešiće člana upravnog odbora pre isteka mandata:

1) na lični zahtev;

2) ako obavlja dužnost suprotno odredbama zakona;

3) ako je protiv njega pokrenut krivični postupak za delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana upravnog odbora, odnosno ako je pravnosnažnom sudskom odlukom osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana upravnog odbora ustanove;

4) iz drugih razloga utvrđenih zakonom ili statutom ustanove.

Nadzorni odbor

Član 14

Nadzorni odbor je organ nadzora nad zakonitošću u poslovanju Ustanove.

Predsednika i članove Nadzornog odbora Ustanove imenuje i razrešava Skupština grada.

Nadzorni odbor ima 3 člana, uključujući i predsednika.

Nadzorni odbor čine:

- jedan predstavnik osnivača, koga predlaže Odbor za kadrovska i administrativna pitanja i radne odnose Skupštine grada Sombora,

- jedan predstavnik koga zajednički predlože Nacionalni savet mađarske nacionalne manjine i Nacionalni savet bunjevačke nacionalne manjine i

- jedan predstavnik iz reda zaposlenih na predlog reprezentativnog sindikata ustanove.

Jedan član Nadzornog odbora treba da bude predstavnik manje zastupljenog pola.

Članovi Nadzornog odbora imenuju se na period 4 godine i mogu ponovo biti birani.

Mišljenje o predloženim članovima Nadzornog odbora Istorijskog arhiva daju i nacionalni saveti mađarske i bunjevačke nacionalne manjine.

Nadležnost Nadzornog odbora definiše se Statutom Istorijskog arhiva u skladu sa zakonom.

Član 14a

Skupština grada može do imenovanja predsednika i članova nadzornog odbora ustanove da imenuje vršioce dužnosti predsednika i članova nadzornog odbora.

Skupština grada može imenovati vršioca dužnosti predsednika i člana nadzornog odbora ustanove i u slučaju kada predsedniku, odnosno članu nadzornog odbora prestane dužnost pre isteka mandata.

Vršilac dužnosti predsednika, odnosno člana nadzornog odbora može obavljati tu funkciju najduže jednu godinu.

Član 14b

Nadzorni odbor, najmanje jedanput godišnje, podnosi izveštaj o svom radu Skupštini grada.

Član 14c

Dužnost člana nadzornog odbora ustanove prestaje istekom mandata i razrešenjem.

Osnivač ustanove razrešiće člana nadzornog odbora pre isteka mandata:

1) na lični zahtev;

2) ako obavlja dužnost suprotno odredbama zakona;

3) ako je protiv njega pokrenut krivični postupak za delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana nadzornog odbora, odnosno ako je pravnosnažnom sudskom odlukom osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana nadzornog odbora ustanove;

4) iz drugih razloga utvrđenih zakonom ili statutom ustanove.

Član 15

Predsedniku i članovima Upravnog i Nadzornog odbora može pripasti naknada za rad po održanoj sednici u visini polovine neoporezivog iznosa dnevnice.

Naknada za rad iz stava 1. ovog člana se isplaćuje iz sopstvenih prihoda Istorijskog arhiva.

Član 16

Stručni savet Istorijskog arhiva se osniva radi razmatranja stručnih pitanja za obavljanje i unapređivanje delatnosti Istorijskog arhiva.

Stručni savet Istorijskog arhiva je savetodavni organ u čijem radu učestvuju stručni radnici arhiva.

Odluku o osnivanju i delokrug rada stručnog saveta donosi i utvrđuje direktor.

Nadležnost Stručnog saveta definiše se Statutom Istorijskog arhiva u skladu sa zakonom.

ZAŠTITA OPŠTEG INTERESA

Član 17

Skupština grada kao osnivač:

- daje saglasnost na statut,

- razmatra godišnje izveštaje o radu i finansijskom poslovanju i usvaja iste;

- daje saglasnost na godišnji program rada;

- daje saglasnost na statusne promene;

- daje saglasnost na promenu delatnosti, promenu sedišta i naziv Ustanove.

- imenuje i razrešenje direktora,

- imenuje i razrešava članove Upravnog i Nadzornog odbora.

Član 18

Gradsko veće donosi Pravilnik o cenama usluga zaštite arhivske građe, na predlog Upravnog odbora Ustanove.

Član 19

Gradsko veće daje prethodnu saglasnost na:

- Na ugovore zaključene između Istorijskog arhiva i opština Apatin, Kula, Odžaci i Bač

- Odluku o kreditnom zaduženju Istorijskog arhiva kod poslovnih banaka, fondova, ili drugih finansijskih organizacija kojom se obezbeđuju sredstva za kapitalne ili tekuće investicije

- Ugovore o finansijskom, odnosno operativnom lizingu,

- Pregovore, radnje i pravne poslove sa trećim licima kod kojih se Istorijski arhiv kreditno zadužuje, opterećuje imovinu ustanove, ili koristi druga sredstva obezbeđivanja potraživanja.

Član 20

Gradonačelnik grada Sombora daje saglasnost na Pravilnik o organizaciji i sistematizaciji poslova u Istorijskom arhivu i donosi Rešenje o utvrđivanju zbirne liste koeficijenata za obračun i isplatu plata zaposlenih u ustanovi.

Član 21

Na zahtev Skupštine grada, Gradskog veća i Gradonačelnika, Istorijski arhiv je dužan da podnese vanredni izveštaj o svom radu.

Gradonačelnik i Gradsko veće kao izvršni organi imaju pravo da nalože vanrednu kontrolu poslovanja ustanove.

U slučaju poremećaja u poslovanju Ustanove, Osnivač može preduzeti mere kojima će obezbediti nesmetano poslovanje Ustanove, a naročito može promeniti unutrašnju organizaciju Ustanove, razrešiti organe koje je postavio i imenovati privremene organe, kao i druge mere predviđene zakonom.

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 22

Istorijski arhiv je dužan da uskladi Statut sa ovom Odlukom u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Ostale opšte akte Istorijski arhiv je dužan da uskladi u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu Statuta.

Statutom Istorijskog arhiva bliže se uređuje delatnost, unutrašnja organizacija Istorijskog arhiva, nadležnost organa, uslovi za imenovanje i razrešenje direktora, zastupanje i predstavljanje, prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih, način organizovanja poslova i druga pitanja od značaja za poslovanje Istorijskog arhiva.

Član 23

Odredbe ove Odluke koje se odnose na postupak i uslove za imenovanje direktora, predsednika i članove Upravnog i Nadzornog odbora Istorijskog arhiva, primenjivaće se po prestanku mandata direktora, predsednika i članove Upravnog i Nadzornog odbora Istorijskog arhiva, imenovanih u skladu sa odredbama ranije važećih akata.

Član 24

Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o osnivanju Istorijskog arhiva Sombor ("Sl. list grada Sombora", br. 1/2009,12/2011 i 4/2012).

Član 25

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u Službenom listu grada Sombora.

 

Samostalni članovi Odluke o prvim izmenama i dopunama
Odluke o osnivanju Istorijskog arhiva Sombor

("Sl. list grada Sombora", br. 12/2021)

Član 6

Istorijski arhiv je dužan da uskladi Statut sa ovom Odlukom u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Član 7

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u Službenom listu grada Sombora.