PRAVILNIK
O USLOVIMA I KRITERIJUMIMA ZA OBEZBEĐIVANJE I PRUŽANJE USLUGA SAVETOVALIŠTA ZA OSETLJIVE GRUPE NA TERITORIJI GRADA LOZNICE

("Sl. list Grada Loznice", br. 12/2021)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim Pravilnikom uređuje se cilj i svrha usluge savetovališta za osetljive grupe na teritoriji grada Loznice (u daljem tekstu: usluga savetovališta), principi rada, korisnici, finansiranje usluge i programa, oblici rada i vrsta usluga, planiranje i izveštavanje o uslugama i programima savetovališta i postupak za ostvarivanje prava na korišćenje usluge savetovališta.

Pojmovi upotrebljeni u ovom pravilniku u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju prirodni muški i ženski rod lica na koji se odnose.

Cilj usluge

Član 2

Usluga savetovališta je poseban vaninstitucionalni oblik socijalne zaštite na koju pojedinac ima pravo u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti, koje obuhvata aktivnosti sa ciljem pružanja podrške pojedincu i/ili porodici koja je u krizi, radi prevazilaženja kriznih situacija, uspostavljanja funkcionalnih porodičnih odnosa i sticanja veština za samostalan život, odnosno poboljšanja i očuvanja kvaliteta života.

Svrha usluge

Član 3

Svrha pružanja usluge savetovališta je podrška građanima u prevazilaženju kriznih životnih situacija, uspostavljanju funkcionalnih porodičnih odnosa i sticanju veština za samostalan život, odnosno poboljšanju i očuvanju kvaliteta života kako bi ostvarili punu socijalnu uključenost u lokalnu zajednicu.

Principi rada

Član 4

Pružanje usluge savetovališta bazira se na principima:

- individualnog pristupa u radu sa korisnicima kako bi podrška u najvećoj mogućoj meri odgovorila iskazanim i prepoznatim potrebama, uzimajući u obzir fazu životnog ciklusa pojedinca, pol, etničko i kulturno poreklo, jezik, veroispovest, životne navike, razvojne potrebe,

- poštovanje privatnosti i delovanje u najboljem interesu korisnika,

- visok nivo profesionalnosti u radu uz primenu etičkih standarda,

- javnosti rada čime je omogućeno da građani budu blagovremeno upoznati sa pravima u oblastima socijalne, dečije i porodično pravne zaštite, ali i u drugim oblastima od značaja za socijalno uključivanje i načinima za njihovo ostvarenje,

- međusektorska saradnja u realizaciji programa i usluga savetovališta.

Korisnici usluge

Član 5

Usluge savetovališta namenjene su svim građanima, a pre svega osetljivim grupama i to:

- starim licima koje imaju potrebu za pravnom, preventivnom zdravstvenom zaštitom, socijalnom zaštitom, kao i podrškom u uspostavljanju i održavanju socijalnih kontakata;

- porodicama koje imaju potrebu za podrškom u uspostavljanju narušenih porodičnih odnosa radi preovladavanja akutnih konflikata;

- deci sa smetnjama u razvoju i mladim osobama sa invaliditetom, odnosno sa razvojnim problemima;

- deci i mladima u razvojnim krizama bez obzira na uzrast;

- zaposlenima u resornim institucijama i organizacijama građanskog društva.

Finansiranje usluge i programa

Član 6

Sredstva za finansiranje usluge i programa savetovališta se obezbeđuju iz:

- budžeta grada Loznice,

- budžeta Republike Srbije,

- sredstava međunarodnih i nacionalnih partnera ostvarenih putem realizacije projekata,

- donacija privatnih lica i privrednih subjekata.

Prostor za rad

Član 7

Usluge savetovališta pružaju se u prostoru, površine 30 m2, u okviru Omladinskog centra u Loznici, Trg Jovana Cvijića bb.

II OBLICI RADA I VRSTE USLUGA

Informativni programi

Član 8

Informativni programi imaju za svrhu da upoznaju građane o uslugama koje se realizuju u okviru usluge savetovališta i razviju osetljivost u široj populaciji za probleme i potrebe socijalno osetljivih grupa.

Informativni programi se realizuju putem obaveštavanja građana o pravima u oblasti socijalne, dečije i porodično pravne zaštite i načinima za njihovo ostvarenje koristeći različite komunikacione kanale: npr. štampane publikacije i elektronske medije (tv, radio, zvanični sajt grada Loznice, zvanični sajtovi resornih institucija i drugim odgovarajućim sajtovima), organizovanjem aktivnosti koje doprinose razvoju svesti o potrebi usvajanja zdravih stilova života, usvajanja zdravih životnih navika, socijalnoj inkluziji osetljivih grupa i generalnoj socijalnoj koheziji, kako na nivou porodice, tako i čitave zajednice.

Informativni programi su namenjeni svim građanima.

Informativni programi realizuju se u skladu sa godišnjim planom usluga savetovališta, a u slučaju potrebe i dostavljanjem drugih blagovremenih informacija od značaja za ostvarivanje prava građana na socijalnu, dečiju i porodično-pravnu zaštitu.

Programi prevencije

Član 9

Programi prevencije imaju za svrhu jačanje kapaciteta i kompetencija pojedinaca za prevazilaženje, ublažavanje i otklanjanje negativnih društvenih pojava, psiholoških i razvojnih kriza, kao i kapaciteta i kompetencija zaposlenih u resornim institucijama i organizacijama građanskog društva.

Programi prevencije, u zavisnosti od ciljne grupe kojoj su namenjeni imaju sledeće ciljeve: sprečavanje institucionalnog smeštaja starih, odraslih lica sa invaliditetom i dece sa smetnjama u razvoju; jačanje kohezije porodica koje se suočavaju sa poteškoćama i izazovima u funkcionisanju; punu socijalnu uključenost dece i mladih koji se suočavaju sa izazovima u psiho-fizičkom funkcionisanju.

Programi prevencije se sprovode organizovanjem javnih tribina, okruglih stolova, obuka (radionica, seminara, treninga), medijskih priloga u štampanim i elektronskim medijima (novine, radio, televizija, internet) i na drugi odgovarajući način.

Preventivni programi se realizuju u skladu sa godišnjim programom rada usluga savetovališta.

Edukativni programi

Član 10

Edukativni program ima za svrhu sticanje, odnosno unapređenja socijalnih kompetencija shvaćenih kao skup znanja, veština, stavova i sposobnosti pojedinaca od značaja za rešavanje problema, prevazilaženje konflikta, resocijalizaciju i unapređenje socijalnog funkcionisanja.

Edukativni programi se sprovode putem organizacije obuka (treninga, radionica, seminara).

Edukativni programi su namenjeni korisnicima za koje je prepoznata potreba za jačanjem kompetencija kojima se doprinosi povećanju njihove socijalne integracije i socijalne inkluzije, a na osnovu individualnog plana podrške.

Edukativni programi su namenjeni i akterima iz javnog (lokalna samouprava i resorne institucije na lokalnom nivou), građanskog (udruženja građana), ali i privatnog sektora u oblastima kojima se doprinosi socijalnoj koheziji zajednice, ali i jačanju kapaciteta relevantnih aktera za razvoj lokalnih mehanizama za socijalnu inkluziju osetljivih i marginalizovanih grupa.

Edukativni programi se realizuju u skladu sa godišnjim programom usluga savetovališta.

Analitički programi

Član 11

Analitički programi imaju za svrhu analizu efekata postojećih usluga i istraživanje zadovoljstva korisnika usluga, kao i potrebe građana za uslugama, ali i drugim vidovima podrške.

Analitički program se sprovodi primenom različitih istraživačkih metoda (anketa, fokus grupa i sl.) i izradom izveštaja o rezultatima istraživanja.

Mogu se sprovoditi i druga istraživanja, na inicijativu pružaoca usluge i drugih resornih institucija (npr. u oblasti obrazovanja, zdravstva, zapošljavanja, socijalne zaštite).

Analitički poslovi se realizuju u skladu sa godišnjim programom pružanja usluga savetovališta.

Savetodavne, terapijske i usluge medijacije

Član 12

Svrha savetodavnih, terapijskih i usluga medijacije je podrška za unapređenje ličnog funkcionisanja i prevazilaženja razvojnih kriza (kod dece i mladih) i situacionih kriza bez obzira na starosnu granicu.

Savetodavne, terapijske i usluge medijacije podrazumevaju primenu psihoterapijskih metoda koje su usmerene na funkcionisanje pojedinca i porodice u socijalnom kontekstu, odnosno razumevanje i rešavanje problema na psihološki zdraviji i socijalno prihvatljiviji način i za dobrobit pojedinca i porodice.

Savetodavni rad će biti realizovan kao individualni i grupni, u zavisnosti od potreba pojedinaca i osobenosti problema sa kojima se javljaju za pružanje usluge savetovališta.

Savetovanje, kao najzastupljenija planirana usluga, biće namenjena bračnim i vanbračnim partnerima, članovima porodica u riziku, a u zavisnosti od njihovih potreba.

Korisnici terapijskih usluga su pojedinci i porodice za koje je Centar za socijalni rad procenio da imaju potrebu za podrškom u prevazilaženju kriza i doneo rešenje o korišćenju ovih usluga.

Usluge medijacije obezbediće posredovanja u konfliktu preko prihvatljive, nepristrasne i neutralne treće strane koja nema autoritativnu moć donošenja odluke, već pomaže stranama u konfliktu da svojom voljom postignu vlastiti, obostrano prihvatljiv dogovor i sporazum u slučajevima gde je procenjeno da nema nasilja.

Savetodavne, terapijske i usluge medijacije pružaju se u skladu sa godišnjim programom pružanja usluga savetovališta.

Usluga "Defektološki kutak"

Član 13

Svrha usluga koje se pružaju u okviru "Defektološkog kutka" je da u sadejstvu defektološkog, logopedskog i psihološkog rada poboljša ukupno funkcionisanje dece sa razvojnim problemima i njihovih porodica u svakodnevnom životu.

Usluga posebno ima za svrhu da podrži proces ukupne društvene angažovanosti stimulišući intelektualni, socijalni i emocionalni razvoj deteta.

Korisnici "Defektološkog kutka" su deca školskog uzrasta koja ispoljavaju teškoće u učenju i razvoju.

Angažovani stručnjaci (defektolog, logoped i sl.) sarađuju sa članovima Interresorne komisije za procenu potreba za pružanjem dodatne obrazovne, zdravstvene ili socijalne podrške detetu i učeniku grada Loznice i članovima školskog stručnog tima u procesu procene, praćenja efekata primenjenih metoda u radu.

Pored toga, angažovani stručnjaci sarađuju sa roditeljima i članovima uže porodice u cilju sagledavanja ukupnog životnog funkcionisanja deteta, ukazuju roditeljima na probleme i predlažu aktivnosti koje roditelji mogu da realizuju u kućnim uslovima, a sve u cilju adekvatnijeg funkcionisanja i kvalitetnog razvoja deteta.

U okviru "Defektološkog kutka", u zavisnosti od potreba korisnika, organizacionih i kadrovskih kapaciteta pružaju se usluge: defektološka procena, defektološki tretmani, razvoj fine motorike, pomoć u učenju, razvoj grafomotorike, razvoj socijalnih veština, reedukacija psihomotorike i druge stručne usluge.

III PLANIRANJE I IZVEŠTAVANJE

Godišnji program rada

Član 14

Za potrebe definisanja vrste, sadržaja i načina pružanja usluga za svaku od korisničkih grupa, kao i definisanje vrste i sadržine programa, kao i načina njihove realizacije, pružalac usluge priprema godišnji program rada.

U postupku izrade godišnjeg programa rada, pružalac usluge savetovališta obavezno konsultuje druge relevantne aktere u zajednici (lokalnu samoupravu, Centar za socijalni rad, druge resorne ustanove i udruženja građana), kako bi godišnji program rada u najvećoj meri odgovorio potrebama zajednice za ovom vrstom podrške.

Godišnji program rada, pored definisanja programa u okviru kojih će se pružati usluge korisničkim grupama, njihove dinamike i potrebe za angažovanjem stručnjaka u različitim oblastima, sadrži i finansijsku projekciju troškova.

Izveštavanje, monitoring i ocena

Član 15

Koordinator usluge savetovališta je u obavezi da priprema narativne i finansijske mesečne i godišnji izveštaj o realizaciji usluga, u skladu sa metodologijom i obrascima za izveštavanje koji čine sastavni deo ugovora o javnoj nabavci i do stavlja ih Odeljenju za društvene delatnosti Gradske uprave grada Loznice.

Praćenje usluge savetovališta sprovodi Odeljenje za društvene delatnosti Gradske uprave grada Loznice uvidom u mesečne i godišnji izveštaj pružaoca usluge, uvidom u evidenciju o pruženim uslugama, direktnim posmatranjem pružanja usluga i programa i putem drugih metoda praćenja kojima se ne narušava princip poštovanja privatnosti korisnika.

Pružalac usluge savetovališta najmanje jednom godišnje sprovodi internu ocenu kvaliteta, efikasnosti, održivosti i važnosti programa i pruženih usluga, koja uključuje ispitivanja zadovoljstva korisnika, odnosno njihovih zakonskih zastupnika.

Organizacija pružanja usluga

Član 16

Pružalac usluge savetovališta u okviru organizacije vršenja usluga obavezno angažuje stručnjake sledećih profila:

- koordinatora usluge savetovališta, sa visokom stručnom spremom iz oblasti društvenih ili humanističkih nauka, angažovanog po osnovu ugovora o delu, autorskog ugovora ili ugovora o radu na određeno vreme sa punim ili nepunim radnim vremenom, a koji je zadužen za realizaciju i kreiranje programa i usluga savetovališta definisanih godišnjim planom rada, usvojenim od strane organa upravljanja pružaoca usluge,

- u skladu sa godišnjim programom rada pružalac usluge savetovališta može angažovati stručnjake različitih profila iz oblasti iz alineje 1. ovog stava, a po osnovu ugovora o delu, ugovora o autorskom delu, ugovora o radu na određeno vreme sa punim ili nepunim radnim vremenom.

Usavršavanje

Član 17

Pružalac usluge savetovališta obezbeđuje odgovarajuću stručnu podršku (npr. konsultacije, mentorstvo, superviziju po odgovarajućem modelu i dr.) svim licima angažovanim na pružanju usluge, u skladu sa svojim planom stručnog usavršavanja donetim u skladu sa zakonom kojim je uređena socijalna zaštita.

Pružalac usluge savetovališta se obavezuje na kontinuirano stručno usavršavanje, kako na planu razvoja ličnih kompetencija, tako i praćenja savremenih tokova razvoja usluga socijalne zaštite, ali i kretanja u društvu i potreba lokalne zajednice u kojoj deluje.

Saradnja sa drugim institucijama i organizacijama

Član 18

Pružalac usluge savetovališta može zaključiti Sporazum o saradnji i sa drugim resornim institucijama u zajednici (obrazovnim, zdravstvenim, kulturnim, Nacionalnom službom za zapošljavanje), kao i predstavnicima medija i privrede, a u cilju realizacije programa definisanih godišnjim planom rada pružaoca usluge savetovališta.

Pružalac usluge savetovališta može zaključiti sporazum o saradnji sa udruženjima građana (lokalnim, nacionalnim) za potrebe realizacije programa definisanih godišnjim planom rada pružaoca usluge savetovališta.

Vođenje evidencije o programima i uslugama

Član 19

Evidencija o pruženim uslugama savetovališta se vodi u skladu sa postojećim propisima u oblasti socijalne zaštite.

Evidencija o programima (informativnim, promotivnim, analitičkim) se vodi u skladu sa procedurama definisanim godišnjim programom rada pružaoca usluge savetovališta.

IV POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA NA KORIŠĆENJE USLUGE

Ostvarivanje prava na usluge savetovališta

Član 20

Postupak za ostvarivanje prava na korišćenje usluga savetovališta vodi se po odredbama Zakona o opštem upravnom postupku, Zakona o socijalnoj zaštiti i Odluke o pravima i uslugama socijalne zaštite grada Loznice.

Pravo na korišćenje usluge propisane ovim Pravilnikom može se ostvariti na zahtev korisnika ili po službenoj dužnosti.

Utvrđivanje i prestanak prava

Član 21

U slučaju da je zahtev za korišćenje usluge savetovalištu podnet na lični zahtev, sa korisnikom se zaključuje ugovor o pružanju usluge.

U slučaju da je postupak pokrenut po službenoj dužnosti, Centar za socijalni rad "Loznica" donosi rešenje o priznavanju prava.

Član 22

Zbog povrede ugovornih obaveza od strane korisnika usluga, pružalac usluge može da raskine ugovor o korišćenju usluge sa korisnikom usluge.

Pružalac usluge je dužan da o tome odmah, pismenim putem, obavesti Gradsku upravu grada Loznice - Odeljenje za društvene delatnosti uz navođenje razloga raskida ugovora.

U slučaju kada je postupak pokrenut po službenoj dužnosti, Centar za socijalni rad "Loznica" donosi rešenje o prestanku prava o korišćenju usluge.

Protiv rešenja o prestanku prava o korišćenju usluge Centra za socijalni rad "Loznica" korisnik usluge odnosno njegov zakonski zastupnika mogu podneti žalbu u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja, po kojoj postupa Odeljenje za društvene delatnosti Gradske uprave grada Loznice.

Žalba se predaje preko Centra za socijalni rad "Loznica" bez naknade, odnosno takse.

V ZAVRŠNA ODREDBA

Član 23

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Loznice".