ODLUKA
O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA NIŠA

("Sl. list grada Niša", br. 129/2021)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom uređuje se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite u sistemu zaštite i spasavanja na teritoriji grada Niša, određuju subjekti i snage zaštite i spasavanja i njihov delokrug rada, formiraju jedinice civilne zaštite, imenuju poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite, određuje finansiranje i druga pitanja iz oblasti civilne zaštite.

Član 2

Civilna zaštita je organizovani sistem, čija je osnovna delatnost zaštita, spasavanje i otklanjanje posledica elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih većih opasnosti koje mogu ugroziti stanovništvo, materijalna i kulturna dobra i životnu sredinu u miru, vanrednom i ratnom stanju.

Civilnu zaštitu čine: lična i uzajamna zaštita, mere, poverenici, zamenici poverenika i jedinice civilne zaštite.

II SUBJEKTI ZAŠTITE I SPASAVANJA

Član 3

Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji grada Niša su:

1. Skupština Grada;

2. Gradonačelnik;

3. Gradsko veće;

4. Gradske uprave Grada Niša;

5. Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;

6. Obrazovne ustanove i druge javne ustanove.

1. Skupština Grada

Član 4

Skupština Grada u sistemu smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Niša, vrši sledeće poslove:

- formira Gradski štab za vanredne situacije na teritoriji grada Niša (u daljem tekstu: Gradski štab) na predlog gradonačelnika;

- donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Niša, na predlog Gradskog štaba i nadležne gradske uprave i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja;

- razmatra izveštaj gradonačelnika o bitnim pitanjima iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa, upravljanja vanrednim situacijama i otklanjanju posledica vanrednih situacija;

- donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada Niša;

- planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja, razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji grada Niša;

- i druge utvrđene zakonom i drugim propisima.

2. Gradonačelnik

Član 5

Gradonačelnik u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara grada, obavlja sledeće poslove:

- vrši funkciju komandanta Gradskog štaba i rukovodi njegovim radom;

- predlaže članove Gradskog štaba u saradnji sa zamenikom i načelnikom Gradskog štaba;

- donosi odluku o proglašenju i ukidanju vanredne situacije na teritoriji grada Niša na predlog Gradskog štaba;

- donosi naredbu o aktiviranju subjekata i snaga na teritoriji grada Niša;

- donosi naredbu o mobilizaciji jedinica civilne zaštite na teritoriji grada Niša;

- stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;

- rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene zakonom i drugim propisima;

- usmerava i usklađuje rad gradskih organa i pravnih lica čiji je osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;

- ostvaruje saradnju sa načelnikom Nišavskog upravnog okruga i Okružnim štabom za vanredne situacije kao i sa štabovima za vanredne situacije susednih jedinica lokalne samouprave u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;

- odlučuje o uvođenju dežurstva organima grada i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;

- na zahtev ili po sopstvenoj proceni izveštava Skupštinu Grada o stanju na teritoriji grada Niša i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji;

- stara se o sprovođenju zakona i drugih propisa iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama;

- razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti.

3. Gradsko veće

Član 6

Gradsko veće u sistemu smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Niša, vrši sledeće poslove:

- usvaja procenu rizika od katastrofa za teritoriju grada Niša nakon dobijanja saglasnosti od MUP-a, Sektora za vanredne situacije;

- usvaja plan zaštite i spasavanja za teritoriju grada Niša, nakon dobijanja saglasnosti od MUP-a, Sektora za vanredne situacije;

- usvaja plan smanjenja rizika od katastrofa za teritoriju grada Niša na osnovu procene rizika od katastrofa;

- razmatra i usvaja godišnji plan rada i izveštaj o radu Gradskog štaba;

- usvaja eksterni plan zaštite od velikog udesa za teritoriju grada Niša, nakon dobijene saglasnosti od MUP-a, Sektora za vanredne situacije;

- donosi akt o određivanju subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje za teritoriju grada Niša na predlog Gradskog štaba;

- donosi akt o formiranju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovanih jedinica za uzbunjivanje;

- razmatra visinu štete nastale od elementarnih nepogoda i dostavlja zahteve za pomoć od Vlade Republike Srbije;

- obrazuje komisiju za procenu štete, nastale od elementarnih nepogoda;

- odlučuje o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

- odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štetu u vanrednim situacijama, u skladu sa raspoloživim finansijskim sredstvima;

- uspostavlja situacioni centar u skladu sa aktom o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Niša, a u zavisnosti od tehničkih i materijalnih mogućnosti;

- predlaže akta koja donosi Skupština Grada;

- preduzima hitne i preventivne mere u cilju smanjenja rizika od katastrofa;

- i druge utvrđene zakonom i drugim propisima.

4. Gradske uprave Grada Niša

Član 7

Gradske uprave Grada Niša, u okviru svojih nadležnosti, u sistemu zaštite i spasavanja obavljaju sledeće poslove i zadatke:

- formiraju situacioni centar, uz saglasnost gradonačelnika i u skladu sa tehničkim i materijalnim mogućnostima grada Niša;

- izrađuju procenu rizika od katastrofa za teritoriju grada Niša;

- izrađuju plan smanjenja rizika od katastrofa za teritoriju grada Niša;

- izrađuju plan zaštite i spasavanja za teritoriju grada Niša;

- učestvuju u pripremama, organizaciji i izvođenju privremenog pomeranja ili evakuacije ugroženog i nastradalog stanovništva;

- učestvuju u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;

- staraju se o obezbeđenju neophodnih sredstava za rad Gradskog štaba;

- staraju se o planiranju i implementaciji urbanističkih mera zaštite i spasavanja u delu koji se odnosi na izradu i usvajanju prostornih planova grada;

- nabavljaju i održavaju sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji i učestvuju u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju grada Niša;

- staraju se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;

- organizuju, razvijaju i vode ličnu i uzajamnu zaštitu u svim organima grada;

- učestvuju u organizaciji, formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovanih jedinica za uzbunjivanje;

- ostvaruju saradnju sa organizacionom jedinicom Ministarstva za unutrašnje poslove, Sektorom za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Nišu;

- i druge poslove zaštite i spasavanja utvrđene zakonom i drugim propisima.

5. Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje

Član 8

Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, vrše zaštitu i spasavanje građana, materijalnih i drugih dobara u slučaju opasnosti i nesreća izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesreća u skladu sa svojom delatnošću, kao i sa zadacima koje im odredi Gradski štab.

Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje su privredna društva i druga pravna lica koja se bave delatnošću iz oblasti: telekomunikacija, rudarstva i energetike, transporta, meteorologije, hidrologije, seizmologije, zaštite od jonizujućeg zračenja i nuklearne sigurnosti, zaštite životne sredine, vodoprivrede, šumarstva i poljoprivrede, zdravstva, zbrinjavanja lica, veterine, komunalne delatnosti, građevinarstva, ugostiteljstva, i drugi koji raspolažu resursima za smanjenje rizika od katastrofa.

Subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada Niša određuje posebnim aktom Gradsko veće.

Na osnovu plana zaštite i spasavanja za teritoriju grada Niša, a na predlog Gradskog štaba, nadležna gradska uprava će subjektima od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, odrediti zadatke u zaštiti i spasavanju.

Troškovi stavljanja u pripravnost i angažovanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje u vreme proglašenja vanredne situacije, padaju na teret budžeta grada Niša.

Nadležne gradske uprave pripremaju ugovore za realizaciju zadataka subjektima od posebnog značaja koje potpisuje gradonačelnik.

Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, imaju obavezu planiranja i pripremanja efikasnog i pravovremenog angažovanja i izvršenja zadataka postavljenih od strane Gradskog štaba.

III SNAGE ZAŠTITE I SPASAVANJA

Član 9

Snage zaštite i spasavanja na teritoriji grada Niša su:

- Gradski štab;

- poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite;

- jedinice civilne zaštite;

- dobrovoljna vatrogasna društva;

- ekipe Crvenog krsta;

- radioamateri;

- građani i udruženja građana.

1. Gradski štab

Član 10

Gradski štab čine komandant, zamenik komandanta, načelnik i članovi.

Komandant Gradskog štaba je gradonačelnik, zamenik komandanta je zamenik gradonačelnika a načelnik Gradskog štaba je načelnik Uprave za vanredne situacije u Nišu.

Članovi Gradskog štaba su:

- načelnici gradskih uprava;

- predstavnik Gradskog veća;

- direktori javnih komunalnih preduzeća;

- direktori zdravstvenih ustanova;

- direktori građevinskih preduzeća ili drugih privrednih društava;

- direktor elektrodistributivnog preduzeća;

- direktor veterinarske službe;

- direktor Crvenog krsta;

- drugi članovi na osnovu predloga komandanta i načelnika Gradskog štaba.

Gradski štab rukovodi i koordinira radom subjekata i snagama sistema za smanjenje rizika od katastrofa na teritoriji grada Niša. Pored nadležnosti definisanih zakonom, Gradski štab u slučaju vanredne situacije može narediti:

- angažovanje jedinica civilne zaštite i građana, kao i upotrebu materijalnih sredstava u vanrednim situacijama;

- angažovanje i uvođenje dežurstva subjektima od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje i drugim pravnim licima;

- poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;

- posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;

- poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja lokalnim putevima;

- evakuaciju stanovništva;

- određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;

- posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanju usluga (vode, grejanja, gasa, električne energije, gradskog prevoza, železničkog i drumskog prevoza i sl);

- privremenu zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;

- privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;

- obavezno poštovanje naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju - sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;

- obaveznu primenu mera od strane korisnika, odnosno vlasnika stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj lica iz ugroženog područja;

- i druge mere utvrđene zakonom i drugim propisima.

Stručno-operativni timovi

Član 11

Gradski štab formira stručno operativne timove kao svoja pomoćna, stručna, savetodavna i operativna tela:

- stručno operativni tim za zaštitu i spasavanje od poplava;

- stručno operativni tim za zaštitu i spasavanje od zemljotresa;

- stručno operativni tim za zaštitu i spasavanje od klizišta i erozija;

- stručno operativni tim za zaštitu i spasavanje od epidemija i pandemije;

- stručno operativni tim za zaštitu i spasavanje od tehničko-tehnoloških nesreća;

- stručno operativni tim za evakuaciju;

- stručno operativni tim za zbrinjavanje ugroženog stanovništva;

- stručno operativni tim za asanaciju terena;

- stručno operativni tim za prvu i medicinsku pomoć;

- i druga.

Sastav stručno operativnih timova, čine stručnjaci i rukovodeći kadrovi iz organa ili institucija nadležnih i kompetentnih za određenu opasnost, predstavnici gradskih organa, predstavnici zdravstvenih, obrazovnih i naučnih ustanova, privrednih društava i drugih pravnih lica u čijem su delokrugu, pored ostalih i poslovi od značaja za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama.

Situacioni centar

Član 12

Proglašenjem vanredne situacije ili usled potencijalne opasnosti uzrokovane štetnim fizičkim događajima ili ljudskom aktivnošću na teritoriji grada Niša, Gradski štab aktivira situacioni centar. Aktivnosti situacionog centra odvijaju se sa ciljem permanentnog praćenja stanja izazvanog vanrednom situacijom.

Centar pravovremeno prikuplja informacije o situaciji na terenu i iste blagovremeno prosleđuje nadležnim organima. Po naredbama, zaključcima i preporukama Gradskog štaba, centar informiše građane o postupcima koje je neophodno preduzeti u određenim situacijama.

U tom smislu aktivnosti situacionog centra odnosiće se i na:

- prijem naredbi, zaključaka i preporuka nadležnih organa;

- prenošenje naredbi, zaključaka i preporuka Gradskog štaba, nadležnim organima, službama grada, opštinama i snagama zaštite i spasavanja.

Situacioni centar prikuplja podatke i informacije o ugroženom stanovništvu, podatke o intervencijama snaga zaštite i spasavanja na terenu i dostavlja ih Gradskom štabu i Sektoru za vanredne situacije u Nišu.

2. Poverenici civilne zaštite

Član 13

Za organizaciju i sprovođenje preventivnih mera zaštite i pokretanje početnih aktivnosti u slučaju pojave ili najave opasnosti po ljude i materijalna dobra, Gradski štab imenuje poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite u roku od 60 dana od dana donošenja ove odluke, na predlog nadležne gradske uprave u sledećim naseljenim mestima:

Gradska opština Medijana:

1. Savet građana MK Božidar Adžije - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

2. Savet građana MK Braće Tasković - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

3. Savet građana MK Medijana za područje Duvanište -imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

4. Savet građana MK Mija Stanimirović - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

5. Savet građana MK Čair - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

6. Savet građana MK Božidar Adžije za područje Sveti Sava - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

7. Savet građana MK Brzi Brod - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

8. Savet građana MK Duško Radović - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

9. Savet građana MK Medijana za područje Medijana - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

10. Savet građana MK Obilićev Venac - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

11. Savet građana MK Stanko Paunović - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

12. Savet građana MK Ćele Kula - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

13. Savet građana MK Filip Kljajić - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

Gradska opština Crveni Krst:

1. Savet građana, naselje 12. Februar - imenovaće 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

2. Savet građana, naselje Ratko Jović - imenovaće 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

3. Savet građana, naselje Branko Bjegović - imenovaće 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

4. Savet građana, naselje Velepolje - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

5. Savet građana, naselje Miljkovac - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

6. Savet građana, naselje Kravlje - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

7. Savet građana, naselje Gornja Toponica - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

8. Savet građana, naselje Trupale - imenovaće 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

9. Savet građana, naselje Vrtište - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

10. Savet građana, naselje Donji Komren - imenovaće 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

11. Savet građana, naselje Hum - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

12. Savet građana, naselje Medoševac - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

13. Savet građana, naselje Popovac - imenovaće 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

14. Savet građana, naselje Sečanica - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

15. Savet građana, naselje Gornja Trnava - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

16. Savet građana, naselje Gornji Komren - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

17. Savet građana, naselje Leskovik - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

18. Savet građana, naselje Mezgraja - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

19. Savet građana, naselje Paligrace - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

20. Savet građana, naselje Paljina - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

21. Savet građana, naselje Rujnik - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

22. Savet građana, naselje Supovac - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

23. Savet građana, naselje Čamurlija - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

24. Savet građana, naselje Berčinac - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

25. Savet građana, naselje Donja Toponica - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

Gradska opština Niška Banja:

1. Savet građana, naselje Niška Banja - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

2. Savet građana, naselje Nikola Tesla - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

3. Savet građana, naselje Prosek - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

4. Savet građana, naselje Ostrvica - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

5. Savet građana, naselje Sićevo - imenovaće 1 poverenika

6. Savet građana, naselje Jelašnica - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

7. Savet građana, naselje Ravni Do - imenovaće 1 poverenika

8. Savet građana, naselje Prva Kutina - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

9. Savet građana, naselje Gornja Studena - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

10. Savet građana, naselje Donja Studena - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

11. Savet građana, naselje Čukljenik - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

12. Savet građana, naselje Kunovica - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

13. Savet građana, naselje Bancarevo - imenovaće 1 poverenika

14. Savet građana, naselje Rautovo - imenovaće 1 poverenika

15. Savet građana, naselje Lazarevo Selo - imenovaće 1 poverenika

16. Savet građana, naselje Radikina Bara - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

Gradska opština Palilula:

1. Savet građana, naselje Donje Međurovo - imenovaće 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

2. Savet građana, naselje Delijski Vis - imenovaće 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

3. Savet građana, naselje Bubanj - imenovaće 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

4. Savet građana, naselje Ledena Stena - imenovaće 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

5. Savet građana, naselje Berbatovo - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

6. Savet građana, naselje Gavrilo Princip - imenovaće 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

7. Savet građana, naselje Mramorski Potok - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

8. Savet građana, naselje Vukmanovo - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

9. Savet građana, naselje Lalinske Pojate - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

10. Savet građana, naselje "9.Maj" - imenovaće 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

11. Savet građana, naselje Čokot - imenovaće 1 poverenika;

12. Savet građana, naselje Bubanj Selo - imenovaće 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

13. Savet građana, naselje Gabrovac - imenovaće 1 poverenika;

14. Savet građana, naselje Gornje Međurovo - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

15. Savet građana, naselje Krušce - imenovaće 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

16. Savet građana, naselje Donje Vlase - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

17. Savet građana, naselje Mramor - imenovaće 2 poverenika i 1 zamenika poverenika;

18. Savet građana, naselje Palilula - imenovaće 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

19. Savet građana, naselje Crvena Zvezda - imenovaće 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

20. Savet građana, naselje Suvi Do - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

21. Savet građana, naselje Đuka Dinić - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

22. Savet građana, naselje Pasi Poljana - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

23. Savet građana, naselje Rasadnik - imenovaće 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

24. Savet građana, naselje Lalinac - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

25. Savet građana, naselje Milka Protić - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

Gradska opština Pantelej:

1. Savet građana, naselje Ratko Pavlović - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

2. Savet građana, naselje Moša Pijade - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

3. Savet građana, naselje Donja Vrežina - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

4. Savet građana, naselje Gornja Vrežina - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

5. Savet građana, naselje Malča - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

6. Savet građana, naselje Knez Selo - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

7. Savet građana, naselje Gornji Matejevac - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

8. Savet građana, naselje Donji Matejevac - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

9. Savet građana, naselje Kamenica - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

10. Savet građana, naselje Vrelo - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

11. Savet građana, naselje Pasjača - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

12. Savet građana, naselje Jasenovik - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

13. Savet građana, naselje Brenica - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

14. Savet građana, naselje Vinik - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

15. Savet građana, naselje Branko Mišić Kamenko - imenovaće 1 poverenika i 1 zamenika poverenika;

16. Savet građana, naselje Oreovac - imenovaće 1 poverenika;

Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima, delu naselja, stambenim zgradama, privrednim društvima i drugim pravnim licima i organima državne uprave, preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične i uzajamne zaštite.

Građani na ugroženim i nastradalim područjima obavezni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite.

Mere koje preduzimaju poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite su:

- obaveštavanje Gradskog štaba o nastaloj opasnosti u zoni svoje odgovornosti;

- aktiviranje i angažovanje stanovništva i koordiniranje njihovih aktivnosti na spasavanju života i imovine na ugroženom području;

- upoznavanje građana sa znacima za uzbunjivanje i postupcima koje građani treba da preduzmu na znak opasnosti;

- organizovanje lične i uzajamne zaštite u zoni svoje odgovornosti;

- učešće u aktivnostima organizacije evakuacije stanovništva sa ugroženog područja;

- učešće u aktivnostima organizacije sprovođenja zbrinjavanja stanovništva;

- informisanje Gradskog štaba o broju porušenih objekata, povređenih i ugroženih građana, o broju preopterećenih i neprohodnih saobraćajnica, kvarova na elektro, vodovodno - kanalizacionoj i gasnoj mreži, poplavljenim područjima i drugim podacima koji se odnose na zaštitu i spasavanje građana i njihove imovine;

- i druge mere, zadatke i poslove koje naredi Gradski štab, nadležna gradska uprava grada Niša ili privredno društva, odnosno drugo pravno lice, utvrđene zakonom i Pravilnikom o radu poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite i kriterijumima za njihovo imenovanje ("Službeni glasnik RS", broj 102/2020).

3. Jedinice civilne zaštite

Član 14

Jedinice civilne zaštite obrazuju se, opremaju i osposobljavaju kao operativne snage za izvršavanje mera civilne zaštite.

Jedinice civilne zaštite su:

- jedinice civilne zaštite opšte namene;

- specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje.

Jedinice civilne zaštite opšte namene obrazuju se, opremaju i osposobljavaju kao operativne snage za izvršavanje zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja:

- lokalizovanje i gašenje početnih i manjih požara;

- učešće u spasavanju ugroženih zemljotresima;

- ukazivanje prve pomoći;

- održavanje reda;

- učešće na spasavanju plitko zatrpanih iz ruševina;

- ručno raščišćavanje saobraćajnica i manjih površina snežnog nanosa priručnim alatom;

- učešće u evakuaciji i zbrinjavanju stanovništva iz ugroženog područja;

- pomoć specijalizovanim jedinicama civilne zaštite;

- obavljanje drugih aktivnosti na osnovu procene potreba, kao i odluka i naredbi

Gradskog štaba i drugih nadležnih organa, utvrđene zakonom i Uredbom o jedinicama civilne zaštite, nameni, zadacima, mobilizaciji i načinu upotrebe ("Službeni glasnik RS", broj 84/ 2020).

Specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje formiraju se za uključivanje javnih sirena u slučaju elementarnih nepogoda i drugih nesreća, po dobijanju signala iz nadležnog operativnog centra, kao i za osnovno održavanje, popravke uređaja i sredstava sistema za javno uzbunjivanje.

4. Udruženja građana

Član 15

Organizacija Crvenog krsta, druge humanitarne organizacije, dobrovoljno vatrogasna društva, radioamateri i udruženja građana, koja svoju delatnost obavljaju na teritoriji grada Niša, učestvuju u planiranju, pripremama i sprovođenju zadataka zaštite i spasavanja i pružanja pomoći stanovništvu pogođenom posledicama katastrofa.

Angažovanje humanitarnih organizacija, dobrovoljno vatrogasnih društava, radioamatera i udruženja građana, vrši Gradski štab.

5. Građani

Član 16

U izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja dužni su da učestvuju svi sposobni građani od 18 do 60 godina starosti na teritoriji grada Niša, uključujući i strane državljane i lica bez državljanstva koja u skladu sa zakonom imaju odobrenje za privremeni boravak ili stalno nastanjenje u Republici Srbiji.

Izuzetno od stava 1. ovog člana u izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja nisu obavezni da učestvuju:

1) trudnice i majke sa decom do deset godina starosti i samohrani roditelji odnosno staratelji sa decom do 15 godina starosti;

2) osobe sa invaliditetom, kao i lica koja brinu o osobama sa invaliditetom;

3) lica koja se staraju i žive u istom domaćinstvu sa starijim osobama koje nisu sposobne da se brinu same o sebi.

Za potrebe zaštite i spasavanja građani su obavezni da poštuju sve naredbe i druge mere koje donosi Gradski štab a koje se odnose na njihovo postupanje i učešće u slučaju vanrednih situacija.

Obavezni su da omoguće izvođenje neophodnih radova za zaštitu i spasavanje na svojim nepokretnostima, kao i da daju na korišćenje nepokretne stvari, vozila, mašine, opremu, materijalno-tehnička i druga materijalna sredstva (voda, hrana, odeća, obuća, građevinski i drugi proizvodi).

Za stvari i materijalna sredstva data na korišćenje za potrebe zaštite i spasavanja u vanrednoj situaciji kao i za štetu nastalu izvođenjem radova na nepokretnostima, građani imaju pravo na naknadu koja se isplaćuje iz budžetskih sredstava grada Niša po tržišnim cenama.

IV SARADNJA SA SUSEDNIM JEDINICAMA LOKALNE SAMOUPRAVE

Član 17

Grad Niš uspostavlja oblike međusobne saradnje i udruživanja sa susednim jedinicama lokalne samouprave u cilju pružanja pomoći, razmene iskustava, zajedničkog planiranja i preduzimanja mera i aktivnosti u sprovođenju sistema smanjenja rizika od katastrofa.

Usklađuje Procenu rizika od katastrofa i pojedina planska rešenja u Planu zaštite i spasavanja, kao i pitanje izrade Plana smanjenja rizika od katastrofa za sve potencijalne rizike jedinica lokalne samouprave.

V LIČNA I UZAJAMNA ZAŠTITA

Član 18

Lična i uzajamna zaštita je oblik organizovanja građana za ličnu zaštitu, samopomoć i pružanje pomoći drugim osobama kojima je neophodna. Lična i uzajamna zaštita u gradu Nišu organizuje se po mestu rada i mestu stanovanja.

Građani, vlasnici zgrada i vlasnici posebnih i samostalnih delova stambenih zgrada i zgrada bilo koje druge namene, dužni su da obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu i uzajamnu zaštitu.

Gradska uprava Grada Niša nadležna za poslove zaštite i spasavanja, u saradnji sa Sektorom za vanredne situacije, Upravom za vanredne situacije u Nišu, priprema uputstva i druge publikacije za edukaciju stanovništva o postupcima i načinu reagovanja u slučaju vanredne situacije.

U realizaciju navedenih aktivnosti uključeni su poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite.

VI MERE CIVILNE ZAŠTITE

Član 19

U cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara od opasnosti izazvanih katastrofama sprovode se mere civilne zaštite.

Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva na teritoriji grada Niša, svi subjekti i sistemi smanjenja rizika od katastrofa na teritoriji grada Niša, pristupiće planiranju, organizovanju i preduzimanju mera civilne zaštite, poštujući specifičnost njihovog sadržaja i njihovu primenu kroz mere:

- uzbunjivanja;

- evakuacije;

- zbrinjavanja ugroženih i nastradalih;

- prve i medicinske pomoći;

- asanacije terena;

- i druge mere i aktivnosti u cilju smanjenja rizika i upravljanja vanrednim situacijama, utvrđene zakonom i drugim propisima.

VII FINANSIRANJE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA

Član 20

Nadležna Gradska uprava u saradnji sa Gradskim većem planira i Skupštini Grada predlaže da budžetom predvidi i usvoji finansijska sredstava potrebna za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama na teritoriji grada Niša.

Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i opasnosti, iz budžeta grada Niša, finansiraće se sledeće aktivnosti:

- organizovanje, opremanje i obučavanje Gradskog štaba;

- organizovanje, opremanje i obučavanje jedinica civilne zaštite;

- obuka poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite;

- troškovi pripravnosti i angažovanja subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;

- izgradnja sistema za uzbunjivanje na teritoriji grada Niša;

- formiranje situacionog centra;

- smeštaj, čuvanje, održavanje i osiguranje opreme za jedinice civilne zaštite;

- organizacija i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite iz delokruga rada grada Niša;

- saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;

- druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Navedene aktivnosti se, pored sredstava iz budžeta, mogu realizovati i putem donacija, poklona i drugih vidova pomoći, u skladu sa zakonom, kao i namenski prenetim sredstvima iz republičkog budžeta ili budžeta grada.

VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 21

Organi grada Niša i drugi subjekti zaštite i spasavanja dužni su da usklade svoje pravne akte sa odredbama ove odluke u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 22

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Niša ("Službeni list grada Niša", broj 38/2011).

Član 23

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Niša".