ODLUKAO OBAVLJANJU POGREBNE DELATNOSTI NA TERITORIJI GRADA SMEDEREVA("Sl. list grada Smedereva", br. 3/2019, 15/2020 - dr. odluka i 6/2021) |
Ovom Odlukom se, u skladu sa zakonom, uređuju uslovi i način obavljanja pogrebne delatnosti kao komunalne delatnosti (u daljem tekstu: komunalna delatnost) na teritoriji grada Smedereva (u daljem tekstu: Grad), preuzimanje i prevoz posmrtnih ostataka preminulog lica, čuvanje posmrtnih ostataka i priprema pokojnika za sahranjivanje, organizacija sahrane, finansiranje, obaveze vršioca komunalne delatnosti u slučaju neplaniranih i planiranih prekida u obavljanju komunalne delatnosti, nadzor, kaznene odredbe i druga pitanja od značaja za obavljanje komunalne delatnosti.
Svi pojmovi koji su upotrebljeni u ovoj Odluci u muškom gramatičkom rodu, obuhvataju muški i ženski rod lica na koja se odnose.
Komunalna delatnost iz člana 1. ove Odluke obuhvata: preuzimanje i prevoz posmrtnih ostataka od mesta smrti, odnosno mesta na kome se nalazi umrla osoba (stan, zdravstvena ustanova, instituti za sudsku medicinu i patologiju, ustanove socijalne zaštite i druga mesta) i prevoz do mesta određenog posebnim propisom (patologije, sudske medicine, groblja, krematorijuma, aerodroma, poslovnog prostora pogrebnog preduzeća u kom postoje propisani uslovi za smeštaj i čuvanje pokojnika), organizaciju sahrane i ispraćaja sa pribavljanjem potrebne dokumentacije za organizaciju prevoza i sahranjivanja, čuvanje posmrtnih ostataka u rashladnom uređaju i pripremanje pokojnika za sahranjivanje.
Komunalnu delatnost na teritoriji Grada obavlja javno preduzeće koje je Grad osnovao za obavljanje ove delatnosti, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima, Odlukom o osnivanju, Statutom i ovom Odlukom, a istu može da obavlja i drugo privredno društvo, preduzetnik ili drugi privredni subjekt, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima i ovom Odlukom (u daljem tekstu: Preduzeće).
Preduzeće je dužno da najmanje jednom godišnje sprovede postupak izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga iz člana 2. ove Odluke, u trajanju od najmanje 15 dana.
Poziv za izjašnjavanje iz stava 2. ovog člana Preduzeće objavljuje na svojoj zvaničnoj internet stranici, kao i u sredstvima javnog informisanja od lokalnog značaja radi saopštenja.
Izjašnjavanje iz stava 2. ovog člana Preduzeće može organizovati i elektronskim putem ili na drugi pogodan način.
Ukoliko su rezultati izjašnjavanja korisnika komunalnih usluga iz stava 2. ovog člana takvi da većina korisnika nije zadovoljna pruženom komunalnom uslugom, Preduzeće dostavlja izveštaj odeljenju Gradske uprave nadležnom za komunalne poslove ili odeljenju Gradske uprave nadležnom za poslove koji se odnose na praćenje rada javnih i javnih komunalnih preduzeća, kao i praćenje primene i promena cena iz nadležnosti Grada, u zavisnosti od problematike istaknute u izjašnjenju korisnika komunalne usluge.
Izveštaj iz stava 5. ovog člana odeljenje iz stava 5. ovog člana dostavlja Gradskom veću koje pokreće postupak preispitivanja rada Preduzeća i nalaže mu da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika u roku koji ne može biti duži od 90 dana.
Ukoliko Preduzeće ne otkloni nedostatke iz stava 6. ovog člana u datom roku, Gradsko veće o tome obaveštava Skupštinu grada Smedereva (u daljem tekstu: Skupština grada) koja dalje postupa u skladu sa zakonom.
II PREUZIMANJE I PREVOZ POSMRTNIH OSTATAKA PREMINULOG LICA
Po utvrđenoj smrti, posmrtni ostaci preminulog lica se preuzimaju, prevoze i smeštaju u mrtvačnicu.
Prevoz posmrtnih ostataka preminulog lica u mrtvačnicu ili u prostoriju određenu za ispraćaj na groblju radi sahrane, vrši se specijalnim pogrebnim vozilom.
Na prevoz posmrtnih ostataka preminulog lica u pogledu zaštite od zaraznih bolesti primenjuju se posebni propisi.
Posmrtni ostaci sahranjenog mogu se iskopati i preneti na drugo groblje, po prethodno pribavljenom odobrenju odeljenja Gradske uprave nadležnog za komunalne poslove (u daljem tekstu: nadležno Odeljenje) i odobrenju organa nadležnog za poslove sanitarne inspekcije, ako je na drugom groblju obezbeđeno grobno mesto za sahranu.
Prevoz preminulog lica iz jednog mesta radi sahrane u drugo mesto na teritoriji Republike Srbije ili iz Republike Srbije u inostranstvo, obavlja se na osnovu sprovodnice koju izdaje teritorijalno nadležni sanitarni inspektor.
Prevoz urne preminulih lica obavlja se sa sprovodnicom, u skladu sa zakonom.
Zdravstvene ustanove na teritoriji Grada dužne su da prijave porodici i Preduzeću, svaki slučaj smrti lica koji se desio u ustanovi.
Ako lice umre u bolnici na teritoriji Grada, posmrtni ostaci se dva časa posle utvrđivanja smrti preuzimaju od strane Preduzeća i pogrebnim vozilom prevoze u mrtvačnicu gde se čuvaju do sahranjivanja ili eventualnog daljeg transporta.
U slučaju udesa ili drugog nesrećnog slučaja gde je smrt konstatovana od strane lekara na mestu udesa, bez obzira na prebivalište preminulog lica, prisutni lekar je u obavezi da slučaj smrti prijavi Preduzeću koje je u obavezi da odmah izvrši preuzimanje i prevoz posmrtnih ostataka.
Ako lice umre u stanu, srodnik preminulog lica, odnosno vlasnik ili korisnik stana u kome je smrt nastupila dužan je da smrt prijavi Preduzeću u roku od 4 časa od momenta kada je smrt utvrđena, sa naznačenjem tačne adrese stana. U tom slučaju, preminulo lice se može držati u stanu najviše 6 časova računajući vreme od momenta kada je smrt nastupila.
Ukoliko je smrt nastupila noću, prijavljivanje će se izvršiti najkasnije do 7 časova i u tom slučaju preminulo lice se može držati u stanu najduže 11 časova.
Istekom vremena iz stavova 1. i 2. ovog člana Preduzeće je dužno da preuzme i preveze posmrtne ostatke preminulog lica u mrtvačnicu.
Preduzeće je dužno da prevoz posmrtnih ostataka preminulog lica u mrtvačnicu obezbedi u vremenu od 00,00 do 24,00 časa.
Za sahranjivanje preminulih lica na grobljima u naseljenim mestima seoskog karaktera neće se primenjivati odredbe člana 7. ove Odluke.
Ako lice sa prebivalištem u naseljenom mestu seoskog karaktera na teritoriji Grada, umre u kući, srodnici preminulog lica mogu pozvati Preduzeće radi prevoza posmrtnih ostataka u mrtvačnicu, a preminulo lice u skladu sa običajima, može sve do sahranjivanja ostati i u porodičnoj kući.
Ako se sahrana preminulog lica koje je smešteno u mrtvačnicu, obavlja na groblju u naseljenom mestu seoskog karaktera na teritoriji Grada, Preduzeće će izvršiti prevoz posmrtnih ostataka preminulog lica iz mrtvačnice do navedenog groblja, na zahtev lica koje je dužno da obezbedi sahranjivanje preminulog lica.
Prevozna sredstva za prevoženje posmrtnih ostataka preminulih lica su pogrebno vozilo, avion, brod i železnički vagon.
Prevoženje posmrtnih ostataka preminulog lica prevoznim sredstvima iz stava 1. ovog člana vrši se u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita stanovništva od zaraznih bolesti i podzakonskim aktima.
Sva saobraćajna sredstva, odnosno prostor koji je određen za prenošenje posmrtnih ostataka preminulog lica moraju se nakon obavljenog prevoza oprati i dezinfikovati.
III ČUVANJE POSMRTNIH OSTATAKA I PRIPREMA POKOJNIKA ZA SAHRANJIVANJE
Posmrtni ostaci preminulog lica se do sahrane čuvaju u mrtvačnici, osim u slučajevima propisanim članom 8. ove Odluke.
Pod mrtvačnicom se, u smislu ove Odluke, podrazumeva posebna prostorija sa rashladnim uređajima u kojoj se posmrtni ostaci preminulog lica čuvaju do sahrane.
Nakon utvrđene smrti, vrši se zbrinjavanje preminulog lica, odnosno priprema za sahranjivanje.
Priprema preminulog lica za sahranjivanje je opremanje posmrtnih ostataka preminulog lica u smislu higijenske obrade, oblačenja i smeštanja u sanduk.
Opremanje posmrtnih ostataka preminulog lica vrši se u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita stanovništva od zaraznih bolesti i podzakonskim aktima.
IV ORGANIZACIJA SAHRANE I PRIBAVLJANJE POTREBNE DOKUMENTACIJE
Da bi se pristupilo organizaciji sahrane potrebno je Preduzeću dostaviti izvod iz matične knjige umrlih ili potvrdu o prijavi smrtnog slučaja, koje izdaje matična služba Grada.
Posmrtni ostaci preminulog lica se najkasnije 1 sat pre sahrane iz mrtvačnice smeštaju u kapelu, odnosno posebnu prostoriju određenu za ispraćaj.
Prilikom smeštaja, lice koje obezbeđuje sahranu vrši potvrdu identiteta posmrtnih ostataka preminulog lica.
Prilikom sahranjivanja može se organizovati pogrebna svečanost, pri čemu se u pogledu vrste i obima svečanosti uvažava volja preminulog lica, njegove porodice, srodnika i drugih lica, a prema utvrđenom dnevnom rasporedu sahrana.
Verski obredi, kao deo pogrebne svečanosti, obavljaju se ukoliko je to po želji preminulog lica, njegove porodice, srodnika ili drugih lica, u skladu sa pravilima i običajima verskih zajednica.
Oproštaj od preminulog lica može se obaviti uz učešće hora, orkestra, recitatora, govornika i druge prigodne sadržaje koji izražavaju želju preminulog lica, njegove porodice, srodnika ili drugih lica i odgovaraju ličnosti preminulog lica i pijetetu čina sahranjivanja.
Deo pogrebne svečanosti može se izvršiti pored grobnog mesta.
Prenos posmrtnih ostataka preminulog lica od kapele do određenog grobnog mesta vrši se na uobičajen način, prevozom na kolicima.
U naseljenom mestu Smederevo nije dozvoljeno organizovanje i kretanje pogrebne povorke van groblja.
Sahrana traje, po pravilu, jedan sat, prema utvrđenom terminu i rasporedu sahrana, za koje vreme se moraju obaviti sve radnje vezane za sahranjivanje (pogrebna svečanost, verski obred i sl.).
Prilikom sprovođenja sahrane i verskih obreda vodi se računa o pijetetu prema preminulom licu, njegovoj porodici, srodnicima i drugim licima.
Sahranjivanje se može vršiti svakog dana, osim nedeljom, na dan Vaskrsa i Božića, i to: od 01. aprila do 30. septembra u vremenu od 11.30 do 16.30 časova i od 01. oktobra do 31. marta u vremenu od 11.30 do 15.30 časova.
Termin sahrane određuje Preduzeće.
Zakazivanje sahrane za tekući dan može se izvršiti do 8.30 časova.
Sahrana se može zakazati najranije 24 sata od trenutka nastupanja smrti.
Preduzeće je dužno da vodi evidenciju o izvršenom prevozu posmrtnih ostataka preminulog lica i čuvanju posmrtnih ostataka u mrtvačnici.
Organizacija sahrane na grobljima u naseljenim mestima seoskog karaktera na teritoriji Grada vrši se u skladu sa mesnim običajima.
Troškove preuzimanja i prevoza posmrtnih ostataka, organizacije sahrane i ispraćaja sa pribavljanjem potrebne dokumentacije za organizaciju prenosa i sahranjivanja, čuvanja posmrtnih ostataka u mrtvačnici i pripremanja pokojnika za sahranjivanje, snose lica koja obezbeđuju sahranjivanje posmrtnih ostataka preminulog lica, u skladu sa zakonom i podzakonskim aktima.
V FINANSIRANJE OBAVLJANJA KOMUNALNE DELATNOSTI
Izvori sredstava za obavljanje i razvoj komunalne delatnosti obezbeđuju se iz:
1. prihoda od pružanja komunalnih usluga;
2. drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Skupština grada može utvrditi kategorije korisnika komunalne usluge koji plaćaju subvencioniranu cenu komunalne usluge, kao i iznos subvencija za svaku kategoriju.
VI OBAVEZE VRŠIOCA KOMUNALNE DELATNOSTI U SLUČAJU NEPLANIRANIH I PLANIRANIH PREKIDA U OBAVLJANJU KOMUNALNE DELATNOSTI
U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, odnosno obavljanju komunalne delatnosti, Preduzeće je dužno da odmah o tome obavesti Gradsko veće grada Smedereva (u daljem tekstu: Gradsko veće) i da istovremeno preduzme sve potrebne mere za otklanjanje uzroka poremećaja, i to:
1. radno angažuje zaposlene u Preduzeću na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo do prekida u vršenju komunalne delatnosti;
2. izvrši hitnu popravku i zamenu instalacija i uređaja kojima se obezbeđuje obavljanje poslova, kao i zaštitu komunalnih objekata i uređaja od daljih kvarova ili havarija;
3. preduzme i druge mere koje utvrdi odeljenje Gradske uprave nadležno za poslove komunalne inspekcije.
Ukoliko Preduzeće ne preduzme mere iz stava 1. ovog člana u roku od 24 sata, Gradsko veće će preduzeti mere propisane zakonom i propisima Skupštine grada.
Preduzeće je dužno da u sredstvima javnog informisanja ili na drugi pogodan način obavesti korisnike o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima koji će nastati ili mogu nastati u pružanju komunalnih usluga, najkasnije 24 sata pre očekivanog prekida u pružanju tih usluga.
U Preduzeću pravo na štrajk ostvaruje se u skladu sa zakonom.
U slučaju štrajka, Preduzeće je dužno da obezbedi minimum procesa rada, u skladu sa zakonom.
Nadzor nad primenom odredaba ove Odluke vrši odeljenje Gradske uprave nadležno za komunalne poslove.
Inspekcijski nadzor nad primenom odredaba ove Odluke vrši odeljenje Gradske uprave nadležno za poslove komunalne inspekcije, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima, ovom Odlukom i drugim pozitivno-pravnim propisima.
Komunalno-milicijske i druge poslove, kao i kontrolu primene odredaba ove Odluke vrši Komunalna milicija, u skladu sa Zakonom o komunalnoj miliciji i drugim propisima.
Ukoliko komunalni milicajac u obavljanju komunalno-milicijskih poslova uoči povredu propisa iz nadležnosti drugog organa, obavestiće odmah o tome, pisanim putem, nadležni organ.
Fizička lica, pravna lica i preduzetnici dužni su da službenim licima iz člana 26. stavova 2. i 3. ove Odluke, u vršenju nadzora nad primenom odredaba ove Odluke, omoguće nesmetano vršenje pregleda objekata, prostorija i uređaja, da pruže potrebna obaveštenja, kao i da postupaju po nalogu nadležnih inspektora i komunalnih milicajaca.
U svim slučajevima postupanja ili nepostupanja, suprotno odredbama ove Odluke, kao i u slučajevima kada se aktom nadležnog Odeljenja, odnosno službenih lica iz člana 26. stavova 2. i 3. ove Odluke, nalaže ispunjenje određene obaveze, pa nosilac obaveze ne izvrši dati nalog, te radnje će se izvršiti preko drugog lica, na trošak izvršenika.
VIII NADLEŽNOST ORGANA ZA REŠAVANJE PO ŽALBI
Za rešavanje u drugom stepenu po žalbi na pravne akte odeljenja Gradske uprave kao prvostepenog organa u sprovođenju odredaba ove Odluke, nadležno je Gradsko veće, osim ako je zakonom drugačije propisano.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj izdavanjem prekršajnog naloga, zbog nepostupanja ili postupanja suprotno odredbama člana 6. stav 1. ove Odluke, i to:
1. pravno lice u iznosu od 50.000 dinara;
2. odgovorno lice u pravnom licu u iznosu od 10.000 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj izdavanjem prekršajnog naloga, zbog nepostupanja ili postupanja suprotno odredbi člana 7. stavova 1. i 2. ove Odluke, i to:
1. fizičko lice u iznosu od 5.000 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj izdavanjem prekršajnog naloga, zbog nepostupanja ili postupanja suprotno odredbama članova: 7. i 20. ove Odluke, i to:
1. pravno lice u iznosu od 50.000 dinara;
2. odgovorno lice u pravnom licu u iznosu od 10.000 dinara;
3. preduzetnik u iznosu od 30.000 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj izdavanjem prekršajnog naloga, zbog nepostupanja ili postupanja suprotno odredbi člana 16. stav 2. ove Odluke, i to:
1. pravno lice u iznosu od 50.000 dinara;
2. odgovorno lice u pravnom licu u iznosu od 10.000 dinara;
3. preduzetnik u iznosu od 30.000 dinara;
4. fizičko lice u iznosu od 5.000 dinara.
Lice protiv koga je izdat prekršajni nalog prihvata odgovornost za prekršaj plaćanjem polovine izrečene kazne, u roku od osam dana od dana prijema prekršajnog naloga, čime se oslobađa plaćanja druge polovine izrečene kazne.
Vršilac komunalne delatnosti je dužan da svoje poslovanje uskladi sa zakonom, podzakonskim aktima i odredbama ove Odluke u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Smedereva".