PRAVILNIKO KRITERIJUMIMA I PROCEDURAMA ZA POSTAVLJANJE PREPREKA ZA USPORAVANJE SAOBRAĆAJA NA OPŠTINSKIM PUTEVIMA I ULICAMA("Sl. list grada Sombora", br. 14/2021) |
Ovaj Pravilnik definiše osnovne Kriterijume za određivanje lokacija za postavljanje prepreka za usporavanje saobraćaja (u daljem tekstu: ležećih policajaca) na opštinskim putevima i ulicama na teritoriji Grada Sombora.
Ležeći policajci se ne mogu postavljati na kolovozima:
1. državnih puteva
2. glavnih gradskih puteva - arterija (ulice: Venac Stepe Stepanovića, Venac Petra Bojovića, Venac Radomira Putnika, Venac Živojina Mišića, Vojvođanska, Karađorđeva, Konjevićeva, Subotički put, 21. Oktobra, Staparski put, Apatinski put, Prvomajski bulevar, Josipa Pančića, Maksima Gorkog, XII Vojvođanske brigade, Solunskih boraca, Miloša Obilića, Samka Radosvljevića, Arsenija Čarnojevića, Toze Markovića)
3. Ulicama na trasama linija javnog gradskog prevoza
Ukoliko se javi potreba za usporavanjem saobraćaja na ulicama koje pripadaju gore navedenim kategorijama, pribegava se drugim merama usporavanja saobraćaja (semaforizacija, izgradnja kružnih raskrsnica, kontrola brzine itd.).
Ležeći policajci se izuzetno mogu postaviti i na kolovozima iz člana 2. Ovog pravilnika po kriterijumi koji važe za ulice gde je dozvoljeno postavljanje ležećeg policajca, uz posebno obrazloženje predlagača.
Posebno obrazloženje predlagača mora biti argumentovano dokazima o potrebi postavljanja ležećeg policajca, koji se mogu odnositi na bezbednost saobraćaja ili povećan nivo buke. U takvim slučajevima potrebno je koristiti ležeće policajce koji ne zahvataju ceo profil kolovoza saobraćajnice, odnosno:
• veštačke izbočine iz više delova
• veštačke izbočine tipa jastuk
• veštačke izbočine u vidu gumenih diskova.
Ulice na koje se postavljaju ležeći policajci moraju imati sledeće karakteristike:
1. Kolovozni zastor je izrađen od asfalta ili druge savremene podloge
2. Na ulici važi opšte ograničenje brzine za naselja od 50 km/h ili manje
3. Preglednost duž ulice iznosi najmanje 60 m
4. Podužni nagib kolovoza najmanje 60 m pre usporivača je manji od 5%
5. Dužina ulice iznosi najmanje 150 m
6. PGDS je veći od 200 voz/dan.
U cilju postizanja efekata, odnosno da bi se postavljanjem ležećeg policajca postigli željeni efekti, neophodno je definisati svrhu postavljanja ležećeg policajca, koja može biti:
• Smanjenje brzine na lokaciji ili delu ulice
• Smanjenje nivoa buke
• Preusmeravanje saobraćaja na okolne ulice.
Za smanjenje brzine vozila samo na užoj lokaciji koristiti pojedinačne ležeće policajce, što obezbeđuje kratkotrajan efekat usporavanja i smanjenja brzine.
Za kontinualno smanjenje brzine na čitavoj deonici ili ukoliko se želi izvršiti preusmeravanje vozila na okolne ulice, koristiti niz uzastopnih ležećih policajaca.
Ležeći policajci u nizu se postavljaju na međusobnoj udaljenosti od 50-100 m. Na potezu dugom 300 do 500 m postavlja se najmanje tri ležeća policajca. Prvi ležeći policajac u seriji se postavlja na mestu gde vozači ne mogu da dostignu najveću brzinu.
Za ekstremno smanjenje brzina vozila postavljaju se dva ili tri ležeća policajca na kratkom odstojanju (0,5 do 1 m).
Mikrolokacija izabranog ležećeg policajca treba da ima sledeće karakteristike:
• Preglednost nije ograničena vertikalnim i/ili horizontalnim krivinama, što omogućava uočavanje ležećeg policajca na rastojanju od najmanje 60 m.
• Pozicija ležećeg policajca ne ometa odvodnjavanje vode sa kolovoza.
• Ležeći policajac se ne nalazi iznad energetskih, telekomunikacionih, vodovodnih i kanalizacionih šahtova, ventila ili vatrogasnih hidranta.
• Mikrolokacija ležećeg policajca ne nalazi se naspram raskrsnica, pristupnih puteva, prolaza i kolskih prilaza.
• Mikrolokacija ležećeg policajca se nalazi naspram ili u zoni svetlosnog snopa ulične svetiljke.
• Ležeći policajac je udaljen najmanje 8 m od pešačkog prelaza.
• Ležeći policajac je udaljen najviše 20 m od pešačkog prelaza.
Materijal kojim se izrađuju ležeći policajci mogu biti od gume, plastike ili od materijala kojim se izrađuju putevi.
U cilju bolje uočljivosti jedan deo površine ležećeg policajca mora biti prekriven retroreflektujućim materijalom.
Lokaciju za postavljanje ležećeg policajca će vrednovati Upravljač opštinskih puteva i ulica u odnosu na kriterijume koji su navedeni u tabeli 1. ovog Pravilnika.
Mogućnost za za postavljanje ležećih policajaca su lokacije koje imaju više od 55% od maksimalnog broja bodova po predloženim kriterijumima, datim u Tabeli kriterijuma za vrednovanje pogodnosti lokacije za postavljanje prepreka za usporavanje saobraćaja
KRITERIJUMI |
BROJ BODOVA |
||
1. Udaljenost od rizičnih lokacija |
<100 m |
100-200 m |
200-300 m |
Predškolska ustanova |
10 |
5 |
3 |
Osnovna škola |
10 |
5 |
3 |
Srednja škola |
8 |
4 |
2 |
Dečije igralište - park, sportski teren |
5 |
2 |
1 |
2. Broj saobraćajnih nezgoda u prethodnih 5 godina u zoni od 100 m |
>5 |
3 - 5 |
<5 |
SN sa materijalnom štetom |
4 |
2 |
1 |
SN sa povređenima |
8 |
4 |
3 |
SN sa poginulima |
10 |
8 |
5 |
3. Vrednost PGDS [voz/dan] |
≤200 |
200-5000 |
≥5000 |
|
0 |
5 |
0 |
4. Smernost ulice |
Jednosmerna |
|
Dvosmerna |
|
3 |
|
5 |
5. Mišljenje policijske uprave |
Pozitivno |
|
Negativno |
|
10 |
|
0 |
6. Dužina neprekidnog pravca |
>300 m |
100-300 m |
<100 m |
|
5 |
3 |
1 |
7. Postojanje trotoara |
Bez trotoara |
Jednostrano |
Dvostrano |
|
5 |
2 |
0 |
8. Učešće biciklista na kolovozu |
≤10 % |
10-20 % |
≥20 % |
|
0 |
3 |
5 |
9. Postojanje semafora u blizini |
<200 m |
200-300 m |
>300 m |
|
0 |
2 |
5 |
10. Ulično parkiranje duž kolovoza |
Da |
|
Ne |
|
5 |
|
0 |
UKUPNO: 1+2+3+4+5+6+7+8+9+10 |
Najviše 100 bodova |
Uslov za postavljanje ležećih policajaca su lokacije koje pored mogućnosti iz Člana 10. ovog Pravilnika ispunjavaju i uslov za postavljanje saobraćajne signalizacije u skladu sa Zakonom o putevima, Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima, Pravilnikom o saobraćajnoj signalizaciji i Pravilnik o tehničkim sredstvima za usporavanje saobraćaja na putu.
Pokretanje inicijative za postavljanje ležećih policajaca vrši se na zahtev:
- Mesne Zajednice na čijoj teritoriji se lokacija za postavljanje ležećeg policajca nalazi, a koji zahtev sadrži obrazloženu odluku Saveta Mesne Zajednice o potrebi postavljanja ležećeg policajca i
- Upravljača opštinskih puteva i ulica na teritoriji Grada Sombora.
Postavljanje ležećih policajaca se vrši na osnovu saobraćajnog projekta, koji se izrađuje ukoliko da su ispunjeni kriterijumi predviđeni članom. 10 ovog Pravilnika.
Rešenje o davanju saglasnosti na saobraćajni projekat iz stava 2. ovog člana, donosi Odeljenje Gradske uprave Grada Sombora, nadležno za poslove saobraćaja.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Sombora".