ODLUKA

O GRADSKOM I PRIGRADSKOM PREVOZU PUTNIKA NA TERITORIJI GRADA SUBOTICE

("Sl. list grada Subotice", br. 19/2018 i 37/2021)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom se, u skladu sa zakonom, uređuju i propisuju uslovi i način obavljanja komunalne delatnosti gradskog i prigradskog prevoza putnika na teritoriji Grada Subotice (u daljem tekstu: Grad), opšta i posebna prava i obaveze vršioca komunalne delatnosti i korisnika usluga, uslovi za kontinuirano obavljanje ove delatnosti i način vršenja nadzora nad njenim obavljanjem.

Član 2

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovoj odluci imaju sledeće značenje:

1. linijski prevoz je javni prevoz koji se obavlja na određenoj liniji po redu vožnje;

2. linija je relacija ili skup relacija između početne autobuske stanice ili autobuskog stajališta I krajnje autobuske stanice ili autobuskog stajališta;

3. licenca za prevoz je javna isprava kojom privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnik stiče pravo na obavljanje svih ili određenih vrsta javnog prevoza putnika u drumskom saobraćaju;

4. licenca za pružanje staničnih usluga je javna isprava kojom privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnik stiče pravo na obavljanje delatnosti pružanja staničnih usluga;

5. itinerer je prevozni put na kome se obavlja prevoz putnika od polazišta do odredišta;

6. autobuska stanica je saobraćajni objekat u kome se vrši prijem i otprema autobusa, ukrcavanje i iskrcavanje putnika i prtljaga, prodaja i izdavanje voznih karata i drugih prevoznih isprava, davanje obaveštenja o prevozu i pružanje drugih usluga u vezi sa prevozom".

7. autobusko stajalište je izgrađen prostor van kolovoza ili propisno obeležena površina na kolovozu, namenjena za zaustavljanje autobusa radi ukrcavanja i iskrcavanja putnika i utovara i istovara prtljaga;

8. terminus (okretnica) je posebno izgrađena i uređena površina na početnim i završnim autobuskim stajalištima, na kojem se obavlja prijem I otprema vozila i putnika;

9. red vožnje je akt kojim se utvrđuje plan obavljanja prevoza na liniji;

10. prevoznik je privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnik kome je odobreno obavljanje delatnosti javnog prevoza u drumskom saobraćaju;

11. putnik je lice koje na osnovu ugovora ili druge odgovarajuće isprave ima pravo na prevoz;

12. vozna karta je papirna karta kupljena kod vozača ili na autobuskoj stanici, doplatna karta izdata od kontrolora, karta kupljena putem interneta (poseduje QR kod) kao i beskontaktna plastična smart karta koja može biti nepersonalizovana, tj. elektronski novčanik i personalizovana, tj. mesečna, povlašćena ili druga karta;

13. stajališni displej je elektronski displej postavljen na autobuskom stajalištu čija je funkcija (uloga) da u realnom vremenu obaveštava putnike o dolasku autobusa;

14. upravljač javnog puta jeste javno preduzeće, privredno društvo, odnosno drugo pravno lice ili preduzetnik, koje je registrovano za obavljanje delatnosti upravljanja javnim putem i kome su povereni poslovi upravljanja lokalnim putevima na teritoriji Grada Subotice;

15. poseban linijski prevoz je prevoz ugovoren za određenu kategoriju putnika, uz isključenje ostalih putnika, prema ugovorenoj učestalosti i na ugovorenom prevoznom putu.

Član 3

Gradski i prigradski prevoz putnika je komunalna delatnost od opšteg interesa.

Komunalna delatnost gradskog i prigradskog prevoza putnika je, u smislu ove odluke, obavljanje prevoza putnika unutar naseljenih mesta ili između naseljenih mesta koja se nalaze na teritoriji Grada, a koji obuhvata javni linijski prevoz autobusom, kao i obezbeđivanje mesta za ukrcavanje i iskrcavanje putnika na stanicama, terminusima (okretnicama) i stajalištima.

Član 4

Linijski prevoz putnika se obavlja kao:

1. gradski prevoz, na teritoriji Grada odnosno naseljenog mesta,

2. prigradski prevoz, prevoz između dva ili više naseljenih mesta na teritoriji Grada i

3. poseban linijski prevoz.

Član 5

Poseban linijski prevoz je prevoz radnika iz mesta stanovanja na posao i sa posla, kao i đaka i studenata iz mesta stanovanja do škole i iz škole, sa posebnim identifikacionim voznim ispravama (nedeljna, mesečna, godišnja i sl.), koji se obavlja na osnovu pismenog ugovora i spiska putnika i bez primanja drugih putnika.

Zaključivanje ugovora iz stava 1. ovog člana sa fizičkim licem, koje nije preduzetnik, nije dozvoljeno.

Ugovorom iz stava 1. ovog člana, koji mora biti numerisan, utvrđuje se naročito prevozni put sa utvrđenim polazištem i odredištem, mesta ukrcavanja i iskrcavanja putnika, plan obavljanja prevoza i cena prevoza.

U svakoj pojedinačnoj vožnji kojom se izvršava ugovor o posebnom linijskom prevozu, autobusom se mogu prevoziti samo radnici, đaci, odnosno studenti korisnika prevoza sa kojim je zaključen ugovor (određenog privrednog subjekta, određene organizacije, određene ustanove i dr.).

Ukrcavanje i iskrcavanje putnika u posebnom linijskom prevozu vrši se na mestima koja su utvrđena ugovorom iz stava 1. ovog člana.

Prevoznik koji obavlja poseban linijski prevoz može ukrcavati i iskrcavati putnike na autobuskim stajalištima.

Spisak putnika iz stava 1. ovog člana na osnovu koga se obavlja poseban linijski prevoz mora biti popunjen čitko, tačno i zaključen i overen pečatom i potpisom ovlašćenog lica prevoznika.

Prevoznik je dužan da ugovor o prevozu i spisak putnika čuva dve godine od dana obavljenog prevoza.

Član 6

U autobusu kojim se obavlja poseban linijski prevoz mora se nalaziti primerak ugovora na osnovu koga se obavlja prevoz, spisak putnika za svaku pojedinačnu vožnju kojom se izvršava ugovor o posebnom linijskom prevozu i na prednjem delu autobusa natpis: "Poseban linijski prevoz".

Spisak putnika iz stava 1. ovog člana mora biti popunjen čitko, zaključen i overen pečatom i potpisom ovlašćenog lica prevoznika, pre postavljanja autobusa za ukrcavanje putnika u polazištu.

Član 7

Prevoznik je dužan da putnicima obezbedi identifikacione vozne isprave.

Prevozniku je zabranjeno da u posebnom linijskom prevozu prevozi putnike bez identifikacionih voznih isprava.

Identifikaciona vozna isprava sadrži naročito ime, prezime i fotografiju putnika, kao podatke o ličnosti, naziv korisnika prevoza, prevozni put, rok važenja, potpis i pečat izdavaoca vozne isprave.

Član 8

Gradski i prigradski prevoz putnika kao komunalnu delatnost, na teritoriji Grada obavlja Javno preduzeće za prevoz putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju "Subotica-trans" Subotica (u daljem tekstu: Prevoznik).

II ORGANIZACIJA PREVOZA

1. Linije

Član 9

Gradski i prigradski prevoz putnika obavlja se autobusima koji moraju biti registrovani na teritoriji Republike Srbije.

Gradski i prigradski prevoz putnika obavlja se na:

1. linijama gradskog i prigradskog prevoza putnika koje su registrovane kod nadležnog gradskog organa za tekući jednogodišnji registracioni period po režimu održavanja definisanom u redu vožnje;

2. privremenim (vanrednim linijama) gradskog i prigradskog prevoza putnika, koje rade za vreme održavanja kulturnih, umetničkih, sportskih I drugih manifestacija, verskih i državnih praznika, prekida saobraćaja zbog više sile, izvođenja radova na rekonstrukciji puta kao i kada na drugačiji način nije moguće organizovati funkcionisanje linije na redovnoj trasi;

3. probnim linijama gradskog i prigradskog prevoza putnika, koje određuje Prevoznik na osnovu inicijative građana, sekretarijata Gradske uprave nadležnog za poslove saobraćaja (u daljem tekstu: nadležni sekretarijat) ili procene Prevoznika o potrebi uvođenja. Prevoznik je dužan da obavesti nadležni sekretarijat o uvođenju probne linije i dostavi podatke o istoj. Period testiranja opravdanosti uvođenja linije ne može biti duži od šest meseci. Izuzetno, period testiranja probne linije može se produžiti za dodatnih šest meseci. Po isteku probnog perioda, i utvrđivanja opravdanosti pokreće se postupak za utvrđivanje stalne linije ili se ukida, ako se utvrdi da nema potrebe za istom.

Član 10

Itinerer se određuje nazivima puteva, ulica i autobuskih stajališta, na trasi puta kojima se kreću vozila, od početnog do krajnjeg stajališta.

Itinerer mora da ispunjava propisane uslove u pogledu širine saobraćajnih traka, nosivosti kolovozne konstrukcije i vrste kolovoznog zastora, minimalnih poluprečnika krivina, veličine nagiba, osvetljenosti u naseljenom mestu i dr. odnosno da budu u skladu sa saobraćajnim projektom izrađenim u skladu sa utvrđenim režimom saobraćaja.

2. Red vožnje

Član 11

Gradski i prigradski prevoz putnika odvija se po registrovanom i overenom redu vožnje.

Redom vožnje se vremenski definišu polasci svih vozila na liniji sa početnog, odnosno završnog autobuskog stajališta.

Red vožnje za liniju gradskog i prigradskog prevoza putnika sadrži:

1. naziv Prevoznika;

2. broj, naziv i vrstu linije;

3. period važenja reda vožnje;

4. naziv autobuskih stajališta u oba smera, kao i njihova rastojanja;

5. vremena polazaka i povratka sa krajnjih autobuskih stajališta na liniji, za radni dan, subotu, nedelju i dane državnih praznika.

Član 12

Izradu reda vožnje, u skladu sa prevoznim potrebama, zahtevima korisnika i parametrima nadležnog sekretarijata, vrši Prevoznik.

Nadležni sekretarijat vrši registraciju i overu reda vožnje donošenjem rešenja o registraciji i overi reda vožnje, u skladu sa odredbama zakona koji reguliše opšti upravni postupak.

Prevoznik je dužan da red vožnje iz stava 1. ovog člana dostavi na overu nadležnom sekretarijatu najkasnije 30 dana pre početka primene.

Najkasnije tri dana pre primene reda vožnje, Prevoznik je dužan da obavesti korisnike o otpočinjanju obavljanja linijskog prevoza preko sredstava javnog informisanja ili na drugi odgovarajući način.

Član 13

Prevoznik je dužan da dostavi na overu red vožnje jednom godišnje, kao i u slučaju izmene reda vožnje na određenoj liniji usled: produženja odnosno skraćenja linije, uvođenja novih autobuskih stajališta na postojećim linijama, promene vremena polazaka i odlazaka sa autobuskih stajališta i prilikom uvođenja nove linije.

U slučaju promene reda vožnje koji podrazumeva uvođenje novih stajališta, Prevoznik, pored reda vožnje, nadležnom sekretarijatu, dostavlja i akt upravljača puta o lokaciji autobuskog stajališta, kojim se pored mišljenja o lokaciji definišu i uslovi I rok za izgradnju istog.

3. Autobuska stajališta i stanica

Član 14

Ukrcavanje i iskrcavanje putnika u vozilo u linijskom prevozu vrši se na autobuskim stanicama, autobuskim stajalištima i okretnicama koja su uneta u registrovani red vožnje.

Član 15

Autobuska stajališta u gradskom i prigradskom prevozu putnika mogu koristiti samo vozila na linijama kod kojih je to stajalište upisano u registrovani i overeni red vožnje.

Ulaz i izlaz putnika dopušten je na autobuskom stajalištu dok vozilo stoji, osim u slučaju većih zastoja, kada se može, na bezbedan način, vršiti izvan stajališta.

Član 16

Gradsko veće Grada Subotice (u daljem tekstu: Gradsko veće) posebnom odlukom određuje autobuska stajališta na teritoriji Grada koja se koriste na linijama u gradskom i prigradskom prevozu putnika, po predlogu Prevoznika.

U slučaju da se posebnom odlukom ne odrede autobuska stajališta na teritoriji Grada koja se koriste na linijama u gradskom i prigradskom prevozu putnika, Prevoznik može koristiti propisno izgrađena, uređena i propisno obeležena autobuska stajališta na teritoriji Grada koja su uneta u red vožnje.

Lokaciju za izgradnju autobuskih stajališta određuje organ koji upravlja saobraćajnicom pored koje se uređuje stajalište.

Član 17

Autobusko stajalište mora biti propisno obeleženo u skladu sa važećim propisima koji regulišu saobraćajno-tehničke uslove za autobuska stajališta.

U smislu ove Odluke, autobusko stajalište uz propisane oznake i izgrađenu ili označenu saobraćajnu površinu za zaustavljanje autobusa, mora da ima i nadstrešnicu, uzdignutu površinu za putnike, korpu za otpatke, istaknut naziv i izvod iz reda vožnje.

Na početnim i krajnjim stajalištima, gde je moguće, uređuje se bezbedna okretnica.

Član 18

Izgradnju i zamenu nadstrešnica na autobuskim stajalištima (za sklanjanje ljudi u gradskom i prigradskom prevozu), izgradnju i postavljanje manjih montažnih objekata za odmor vozača autobusa na krajnjim stajalištima odnosno okretnicama kao i postavljanje urbane opreme na autobuskim stajalištima organizuje sekretarijat Gradske uprave nadležan za investicije.

Popravku nadstrešnica i održavanje urbane opreme na autobuskim stajalištima, kao i čišćenje snega na istim, vrši "Javno preduzeće za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje" Subotica.

O održavanju u urednom stanju tabli sa redom vožnje, o tekućem održavanju montažnih objekata koji služe za odmor vozača autobusa i o održavanju u funkciji stajališnih displeja stara se Prevoznik.

Troškove električne energije za funkcionisanje stajališnih displeja snosi sekretarijat Gradske uprave nadležan za komunalne poslove.

Pražnjenje korpi za otpatke i čišćenje autobuskih stajališta obavlja Javno komunalno preduzeće "Čistoća i zelenilo" Subotica, u okviru delatnosti održavanja čistoće na površinama javne namene.

Popravku i zamenu, oštećenih i ukradenih saobraćajnih znakova, obnavljanje i obeležavanje saobraćajnih površina, kao i čišćenje snega i leda sa niša autobuskih stajališta na kolovozu, organizuje "Javno preduzeće za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje" Subotica.

Član 19

Autobuska stanica je saobraćajni objekat koji ima:

1) poslovnu zgradu,

2) prostor za izdavanje voznih karata i drugih prevoznih isprava i davanje obaveštenja o prevozu,

3) čekaonicu,

4) garderobu,

5) javni sanitarni čvor sa tekućom vodom,

6) prostor za autobuse na peronima,

7) uređaj za video nadzor na peronima.

Autobuska stanica može da ima i prostor za parkiranje drugih vozila.

Na vidnom mestu moraju se istaći opšti uslovi prevoza i opšti uslovi poslovanja autobuske stanice.

Autobuska stanica mora da ima istaknut natpis: "Autobuska stanica Subotica" na jezicima koji su u službenoj upotrebi na teritoriji Grada.

Član 20

Autobuskom stanicom upravlja Prevoznik, odnosno onim delom koji je predmet posebnog Ugovora između Grada i Prevoznika kojim se bliže regulišu prava i obaveze po ovom pitanju.

Tekuće održavanje autobuske stanice vrši Prevoznik.

Tekućim održavanjem autobuske stanice smatraju se radovi kojima se obezbeđuje ispravno stanje saobraćajno-tehničkih i sanitarno-tehničkih elemenata.

4. Izgled i obeležavanje vozila

Član 21

Vozilo koje obavlja prevoz mora imati vidna obeležja oznakama od značaja za informisanje putnika, i to:

1. na prednjoj strani: vidljiv broj i naziv linije u smeru kretanja vozila;

2. na bočnoj strani gde se obavlja ulazak putnika broj i naziv linije (naziv terminusa u smeru kretanja linije);

3. oznaka na vratima za ulaz ili izlaz;

4. sa obe bočne strane poslovno ime Prevoznika.

Vozila mogu biti oslikana oglasnim porukama.

Reklame i drugi natpisi ne smeju se nalaziti na mestima na kojima zaklanjaju vidik ili prekrivaju propisane oznake i obaveštenja o prevozu.

Kada vozilo ne obavlja prevoz ili se ne primaju putnici, treba da ima postavljenu odgovarajuću oznaku: "u kvaru", "za garažu", "vanlinijski prevoz", "prevoz za sopstvene potrebe" i sl.

Član 22

U svakom vozilu mora se nalaziti:

1. original izvod iz licence;

2. registrovani red vožnje, odnosno fotokopija registrovanog reda vožnje overena pečatom i potpisom ovlašćenog lica prevoznika;

3. važeći cenovnik overen pečatom i potpisom ovlašćenog lica Prevoznika;

4. putni nalog za vozilo kojim se obavlja prevoz putnika;

5. identifikaciona isprava vozača koja sadrži naročito ime, prezime, fotografiju vozača, podatke o ličnosti, poslovno ime Prevoznika, kao i pečat i potpis ovlašćenog lica Prevoznika;

6. na vozilima u gradskom saobraćaju: broj i naziv linije istaknut u donjem desnom uglu vetrobranskog stakla i sa strane pored ulaznih vrata ili na elektronskim informacionim displejima koji su ugrađeni na vozila;

7. na vozilima u prigradskom saobraćaju: naziv linije istaknut u donjem desnom uglu vetrobranskog stakla i sa strane pored ulaznih vrata ili na elektronskim informacionim displejima koji su ugrađeni na vozila;

8. na vozilima koja obavljaju poseban linijski prevoz, na prednjem delu, mora biti istaknut natpis "poseban linijski prevoz";

9. upozorenje putnicima koji stoje da moraju da se drže za rukohvate i da se ne naslanjaju na vrata;

10. obaveštenje o rezervisanim mestima za invalidna lica, majke sa decom i trudnice;

11. upozorenje o zabrani pušenja i zabrani razgovora sa vozačem tokom vožnje;

12. obaveštenje o osiguravaču;

13. ostala obaveštenja koja određuje Prevoznik, a koja su od značaja za informisanje putnika.

III SREDSTVA ZA OBAVLJANJE KOMUNALNE DELATNOSTI

Član 23

Sredstva za obavljanje komunalne delatnosti gradskog i prigradskog prevoza putnika obezbeđuju se iz prihoda po osnovu naplate cene prevoza u gradskom i prigradskom prevozu od korisnika prevoza, prihoda budžeta Grada Subotice, namenskih sredstava drugih nivoa vlasti i drugih izvora prihoda.

Cene komunalnih usluga obrazuju se na osnovu elemenata za obrazovanje cena komunalnih usluga propisanih zakonom, a iste se utvrđuju cenovnikom koji predlaže nadležni organ Prevoznika, a na koji daje saglasnost Gradsko veće Grada Subotice.

Cenovnik mora da sadrži vrste voznih isprava i njihovu primenu prema zonama i relacijama. Prevoznik je dužan da izdaje i prodaje samo one vrste voznih isprava koje se nalaze u cenovniku.

Način i postupak korišćenja voznih isprava određuje Prevoznik internim aktom.

IV PRAVA I OBAVEZE PREVOZNIKA

Član 24

Prevoznik može otpočeti obavljanje prevoza u gradskom i prigradskom prevozu putnika ako ima licencu za prevoz izdatu od ministarstva nadležnog za poslove saobraćaja, registrovan i overen red vožnje, kao i dokaz o ispravnosti vozila.

Član 25

Prevoznik je dužan da za obavljanje komunalne delatnosti iz člana 1. ove odluke organizuje svoj rad i poslovanje na način kojim se obezbeđuje:

1. trajno i nesmetano pružanje komunalnih usluga korisnicima pod uslovima i način uređen zakonom, propisima i standardima donesenim na osnovu zakona;

2. propisani ili ugovoreni obim i kvalitet komunalnih usluga koji podrazumeva tačnost u pogledu rokova i sigurnost korisnika u dobijanju usluga i zdravstvenu i higijensku ispravnost u skladu sa pozitivnim propisima;

3. preduzimanje mera održavanja, razvoja i zaštite komunalnih objekata, postrojenja i opreme, koji služe za obavljanje komunalne delatnosti;

4. razvoj i unapređenje kvaliteta komunalnih usluga, kao i unapređenje organizacije i efikasnosti rada.

Član 26

Prevoznik je dužan da obavlja prevoz prema registrovanom i overenom redu vožnje kao i da obezbedi propisan kvalitet usluga.

U slučaju iznenadnog zastoja ili kraćeg poremećaja u saobraćaju, Prevoznik je dužan da organizuje prevoz na način da putnici u najmanjoj mogućoj meri osete posledice poremećaja. U slučaju prekida prevoza zbog kvara vozila Prevoznik je dužan da putnicima omogući da sa istim voznim ispravama nastave započetu vožnju drugim vozilom.

Odstupanjem od registrovanog reda vožnje na liniji, u smislu skraćenja, produženja, delimične izmene itinerera i privremenih izmena u registrovanim vremenima polazaka bez odobrenja nadležnog organa mogu se vršiti izuzetno, iz opravdanih razloga.

Opravdanim razlozima iz stava 3. ovog člana smatraju se:

1. elementarne nepogode (požar, poplava, zemljotres, poledica, snežni nanos, odron i slično);

2. znatna oštećenja ulica, puteva i putnih objekata;

3. isključenje vozila zbog tehničke neispravnosti koja onemogućava bezbedan prevoz;

4. preraspodela kapaciteta po linijama gradskog i prigradskog prevoza putnika zbog izmene režima saobraćaja prilikom preduzimanja mera koje su preduzeli nadležni organi gradske uprave, dok ti razlozi postoje.

Član 27

Prevoznik je dužan da u sredstvima javnog informisanja ili na drugi pogodan način obavesti korisnike komunalne usluge o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima koji će nastati ili mogu nastati u održavanju reda vožnje, najkasnije 24 sata pre očekivanog prekida u pružanju tih usluga, osim u slučajevima kada su izmene u režimu saobraćaja posledica odluka bezbednosnih službi Republike Srbije.

Član 28

U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u pružanju komunalne usluge, odnosno obavljanju ove komunalne delatnosti, Prevoznik je dužan da odmah o tome obavesti organ Gradske uprave nadležan za inspekcijsko-nadzorne poslove i da istovremeno preduzme mere za otklanjanje uzroka poremećaja.

Ukoliko Prevoznik ne preduzme mere za otklanjanje uzroka poremećaja, organ Gradske uprave nadležan za inspekcijsko-nadzorne poslove ima pravo da preduzme mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena, na teret Prevoznika.

Član 29

Po prijemu obaveštenja o neplaniranom prekidu isporuke, odnosno po utvrđivanju poremećaja ili prekida u pružanju komunalne usluge, organ Gradske uprave nadležan za inspekcijsko-nadzorne poslove dužan je da:

1. odredi red prvenstva i način pružanja usluga onim korisnicima kod kojih bi usled prekida nastala opasnost po život i rad građana ili rad fizičkih i pravnih lica ili bi nastala značajna, odnosno nenadoknadiva šteta;

2. preduzme mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena;

3. utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj, odnosno prekid vršenja delatnosti i učinjenu štetu.

Ako Prevoznik ne preduzme mere iz stava 1. ovog člana, Gradonačelnik može da angažuje drugo preduzeće ili preduzetnika, a na teret Prevoznika.

Član 30

U slučaju štrajka Prevoznik je dužan da obezbedi minimum procesa rada u obavljanju delatnosti prevoza putnika u gradskom i prigradskom prevozu, i to minimum 30% od registrovanog reda vožnje u gradskom i prigradskom prevozu, tako da se omogući prevoz zaposlenih na radna mesta odnosno prevoz učenika do škole.

Član 31

Prevoznik je dužan da uspostavi lako dostupne i besplatne kontakt linije za pomoć korisnicima u vezi sa kvalitetom i korišćenjem usluga gradskog i prigradskog prevoza putnika.

Prevoznik je dužan da obrazuje komisiju za rešavanje reklamacija korisnika.

Član 32

Prevoznik vrši kontrolu izdatih voznih karata odnosno posedovanje istih od strane putnika preko ovlašćenog lica.

Ovlašćena lica iz stava 1. ovog člana su kontrolori.

Član 33

Kontrolor je dužan da, pre početka kontrole, pokaže službenu legitimaciju, dok je putnik dužan da na zahtev kontrolora pokaže voznu kartu.

Član 34

Prevoznik je dužan da se pridržava internog akta, tj. pravilnika kojim su uređena prava i obaveze saobraćajnog osoblja, u cilju kontinuiranog, tačnog, urednog, bezbednog, ekonomičnog i kvalitetnog prevoza putnika u gradskom i prigradskom prevozu putnika.

V PRAVA I OBAVEZE PUTNIKA

1. Prava i obaveze putnika

Član 35

Putnik za vreme vožnje mora da ima važeću voznu kartu na osnovu koje ima pravo na prevoz, i koju na zahtev kontrolora mora pokazati radi kontrole.

Putnik je dužan da čuva voznu kartu do završetka vožnje.

Putnik koji se u autobusu zatekne bez vozne karte na osnovu koje ima pravo na prevoz, dužan je da plati voznu kartu i doplatnu kartu iz razloga što koristi komunalnu uslugu u suprotnosti sa ovom Odlukom, a u skladu sa aktom kojim se utvrđuju cene prevoza, i nastavi započetu vožnju.

Prevoznik će uskratiti komunalnu uslugu korisniku kada korisnik koristi uslugu protivno propisima, ometa druge korisnike ili ne plati cenu komunalne usluge.

Član 36

Ako putnik koji se zatekne bez vozne karte, ne plati voznu kartu i doplatnu kartu iz razloga što koristi komunalnu uslugu u suprotnosti sa ovom Odlukom na licu mesta, prevoz mu se prekida na prvom sledećem stajalištu, a doplatnu kartu može da plati u roku od 24 sata, a nakon tog perioda mora da plati posebnu doplatnu kartu po važećem cenovniku.

Član 37

Putnik ima pravo da sa istom voznom ispravom nastavi započetu vožnju drugim autobusom na istoj liniji, u slučaju prekida saobraćaja ili kvara autobusa.

Član 38

Prilikom ulaska u vozilo na prednja vrata, prednost zauzimanja rezervisanih mesta za sedenje imaju invalidi, trudnice, lica sa malom decom i stare i nemoćne osobe.

Član 39

Putnik može u vozilo uneti ručni prtljag, dečija kolica, invalidska kolica, sportsku opremu i drugi prtljag koji svojim dimenzijama i svojstvima ne ugrožava sigurnost putnika u vozilu.

Putnik je dužan voditi brigu o svom prtljagu.

Prtljag je potrebno smestiti na način da zauzima što manje prostora u vozilu, da ne ometa niti da na bilo koji način ugrožava ostale putnike i saobraćajno osoblje.

2. Ponašanje putnika u vozilu

Član 40

Putnicima je zabranjeno da:

1. ulaze u vozilo u pijanom stanju i pod dejstvom psihoaktivnih supstanci;

2. unose i uvode životinje u vozilo koji obavlja gradski i prigradski prevoz putnika, izuzev slepim licima u pratnji obučenog psa vodiča;

3. unose u vozilo oružje, osim licima koja su posebnim propisima ovlašćena za nošenje oružja (pripadnici policije i Vojske Srbije);

4. unose u vozilo stvari koje mogu povrediti, oštetiti, uprljati ili uznemiriti putnike ili oštetiti vozilo;

5. unose u vozilo zapaljive i eksplozivne, odnosno opasne materije;

6. uznemiravaju vikom, nepristojnim izrazima i drugim sličnim postupcima;

7. ometaju vozno osoblje u vozilu u vršenju poslova;

8. puše, bacaju otpatke u vozilu ili na drugi način narušavaju čistoću u vozilu;

9. koriste prevoz sa neispravnom ili nevažećom voznom kartom;

10. ulaze u vozilo na rolerima;

11. ulaze u vozilo sa sladoledom ili brzom hranom;

12. se deca do šest godina starosti voze bez pratnje punoletne osobe;

13. na bilo koji drugi način uznemiravaju i ugrožavaju bezbednost ostalih putnika i vozača ili se ponašaju u suprotnosti sa propisima koje je odredio Prevoznik.

Vozno osoblje je dužno da opomene putnika koji postupa protivno odredbama stava 1. ovog člana.

Putnik koji i pored opomene vrši zabranjenu radnju iz stava 1. ovog člana udaljiće se iz vozila.

Član 41

Prevoznik je dužan da jednom godišnje sprovede postupak izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga iz ove odluke u trajanju od najmanje 30 dana.

Izjašnjavanje se organizuje elektronskim putem ili na drugi pogodan način.

Poziv za izjašnjavanje objavljuje se na zvaničnoj internet stranici Grada i Prevoznika, a dostavlja se sredstvima javnog informisanja radi saopštenja.

Prevoznik je dužan da u roku od 15 dana od dana završetka izjašnjavanja iz stava 1. ovog člana dostavi sekretarijatu Gradske uprave nadležnom za komunalne poslove izveštaj o rezultatima izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pruženih komunalnih usluga.

Ukoliko su rezultati izjašnjavanja korisnika komunalnih usluga takvi da većina korisnika nije zadovoljna pruženom komunalnom uslugom, sekretarijat Gradske uprave nadležan za komunalne poslove sačinjava analizu i nacrt akta sa merama za otklanjanje nedostataka navedenih u izjašnjavanju korisnika i dostavlja Gradskom veću sa izveštajem o rezultatima izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pruženih komunalnih usluga.

Gradsko veće nakon razmatranja analize i predloženih mera iz stava 5. ovog člana donosi akt kojim nalaže Prevozniku da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika u roku koji ne može biti duži od 90 dana.

NADZOR

Član 42

Poslove inspekcijskog nadzora nad sprovođenjem ove odluke vrši sekretarijat Gradske uprave nadležan za inspekcijsko - nadzorne poslove putem komunalnog inspektora za saobraćaj (u daljem tekstu: inspektor).

Član 43

Prevoznik je dužan da inspektoru omogući neometano vršenje nadzora, da stavi na uvid potrebna dokumenta, da u roku koji inspektor odredi, dostavi potrebne podatke i da postupi po nalogu inspektora.

Član 44

U vršenju inspekcijskog nadzora Inspektor ima pravo i dužnost da:

1. pregleda vozila kojima se obavlja prevoz u javnom gradskom i prigradskom prevozu putnika i kontroliše potrebnu dokumentaciju za vozila (putne naloge za vozila, ugovore o zakupu vozila, saobraćajne dozvole i drugo);

2. pregleda autobusku stanicu i autobuska stajališta i drugu dokumentaciju Prevoznika u vezi sa obavljanjem delatnosti pružanja staničnih usluga;

3. kontroliše važeće i overene redove vožnje i drugu dokumentaciju u vezi sa obavljanjem delatnosti javnog prevoza;

4. utvrđuje identitet Prevoznika, voznog osoblja i drugih odgovornih lica za obavljanje prevoza kontrolom ličnih karata i drugih odgovarajućih isprava;

5. kontroliše prevozna dokumenta u obavljanju javnog gradskog i prigradskog prevoza;

6. podnosi zahtev za brisanje reda vožnje kada utvrdi da Prevoznik ne obavlja javni gradski prigradski prevoz putnika u skladu sa overenim redom vožnje;

7. naredi otklanjanje nedostataka u pogledu: - ispunjenosti propisanih uslova i načina za obavljanje javnog gradskog i prigradskog prevoz putnika; - propisanih uslova za rad autobuske stanice i autobuskih stajališta; - uredne kontrole tehničke ispravnosti vozila; - pridržavanja reda vožnje; - poslovanja Prevoznika;

8. zabrani naplatu staničnih usluga stanicama koje ne ispunjavaju uslove propisane zakonom i propisima donetim na osnovu zakona;

9. zabrani prevoz i upotrebu saobraćajnih sredstava ako se prevoz obavlja, odnosno sredstva upotrebljavaju protivno propisima;

10. isključi vozilo kojim se vrši javni prevoz protivno odredbama zakona, odredi mesto parkiranja i oduzme saobraćajnu dozvolu i registarske tablice u trajanju od pet dana, a u slučaju ponovnog isključivanja vozila Prevoznika, u trajanju od deset dana;

11. privremeno oduzme vozilo koje je upotrebljeno za izvršenje prekršaja ili privrednog prestupa, do pravosnažnog okončanja prekršajnog, odnosno postupka za privredne prestupe i izda potvrdu o oduzimanju vozila;

12. preduzima druge mere utvrđene zakonom, podzakonskim propisima i ovom odlukom. Ukoliko inspektor, u vršenju inspekcijskog nadzora, uoči povredu propisa iz nadležnosti drugog organa, obavestiće odmah o tome, pisanim putem, nadležni organ.

Član 44a

Komunalna milicija, u skladu sa zakonom:

1) vrši poslove održavanja komunalnog reda u oblasti komunalne delatnosti prevoza putnika u gradskom i prigradskom prevozu putnika i

2) vrši kontrolu nad primenom odredaba ove odluke.

Član 44b

U obavljanju poslova Komunalne milicije, komunalni milicionar, pored ovlašćenja propisanih zakonom, ovlašćen je da:

1) izda prekršajni nalog;

2) podnese zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;

3) podnese prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo;

4) obavesti drugi nadležni organ da preduzme mere iz svoje nadležnosti.

KAZNENE ODREDBE

Član 45

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 100.000,00 dinara kazniće se za prekršaj Prevoznik:

1. ako obavlja javni gradski i prigradski prevoz putnika suprotno odredbama člana 11. ove odluke;

2. ako obavlja javni gradski i prigradski prevoz putnika suprotno odredbama člana 12. ove odluke;

3. ako ne postupi po odredbama člana 13. ove odluke;

4. ako postupi suprotno članu 14. ove odluke;

5. ako postupi suprotno članu 15. ove odluke;

6. ako ne postupi po odredbama člana 17. ove odluke;

7. ako ne postupi po odredbama člana 18. ove odluke;

8. ako ne postupi po odredbama člana 19. stav 2. i 3. ove odluke;

9. ako ne postupi po odredbama člana 22. ove odluke;

10. ako postupi suprotno članu 24. ove odluke;

11. ako ne postupi po odredbama člana 26. ove odluke;

12. ako ne postupi po odredbama člana 27. ove odluke;

13. ako postupi suprotno članu 28. ove odluke.

Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 10.000,00 dinara.

Član 46

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 50.000,00 dinara kazniće se za prekršaj preduzetnik koji postupa suprotno članovima 5. 6. i 7. ove Odluke.

Član 47

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 5.000,00 dinara kazniće se za prekršaj putnik koji postupi suprotno zabranama navedenim u članu 40. stav 1. tačka 1. do 13. ove Odluke.

Član 48

Za prekršaje iz čl. 45, 46. i 47. ove odluke izdaje se prekršajni nalog.

Član 49

Prekršajni nalog sadrži sledeće pouke i upozorenja:

1. da se pravno ili fizičko lice kome je izdat prekršajni nalog, ukoliko prihvati odgovornost i u roku od osam dana od uručenja prekršajnog naloga plati polovinu izrečene kazne, oslobađa druge polovine novčane kazne;

2. da pravno ili fizičko lice kome je izdat prekršajni nalog može prihvatiti odgovornost za prekršaj i nakon isteka roka od osam dana od uručenja prekršajnog naloga, ako pre započinjanja postupka izvršenja dobrovoljno plati celokupan iznos izrečene novčane kazne;

3. da pravno ili fizičko lice kome je izdat prekršajni nalog koje ne prihvata odgovornost ima pravo da u roku od osam dana od uručenja prekršajnog naloga podnese zahtev za sudsko odlučivanje, tako što će lično ili putem pošte predati prekršajni nalog nadležnom prekršajnom sudu;

4. da će lice kome je izdat prekršajni nalog biti dužno da, pored plaćanja novčane kazne utvrđene prekršajnim nalogom, nadoknadi sudske troškove u slučaju da zatraži sudsko odlučivanje, a sud utvrdi da je odgovorno za prekršaj;

5. da će prekršajni nalog postati konačan i izvršan po proteku osam dana od dana uručenja ako lice kome je izdat prekršajni nalog u tom roku ne plati novčanu kaznu ili ne podnese zahtev za sudsko odlučivanje o izdatom prekršajnom nalogu;

6. da će lice kome je izdat prekršajni nalog u slučaju prinudnog izvršenja izrečene novčane kazne, biti dužno da nadoknadi troškove izvršenja određene rešenjem o prinudnoj naplati;

7. da će se fizičkom licu, preduzetniku ili odgovornom licu u pravnom licu kome je izdat prekršajni nalog neplaćena novčana kazna zameniti kaznom zatvora ili radom u javnom interesu.

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 50

Danom stupanja na snagu ove Odluke, prestaje da važi Odluka o javnom gradskom i prigradskom prevozu putnika na teritoriji Grada Subotice ("Sl. List Grada Subotice" br. 12/15).

Član 51

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice".