ODLUKAO GRADSKOM I PRIGRADSKOM PREVOZU PUTNIKA("Sl. list grada Bora", br. 41/2021) |
Ovom odlukom se, u skladu sa zakonom, uređuju i propisuju uslovi i način obavljanja komunalne delatnosti gradskog i prigradskog prevoza putnika na teritoriji grada Bora (u daljem tekstu: Grad), opšta i posebna prava i obaveze vršioca komunalne delatnosti i korisnika usluga, uslovi za kontinuirano obavljanje ove delatnosti i način vršenja nadzora nad njenim obavljanjem.
Javni linijski prevoz putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju je komunalna delatnost od opšteg interesa.
Pojedini izrazi u smislu ove odluke imaju sledeća značenja:
1. "javni prevoz" je prevoz koji je pod jednakim uslovima dostupan svim korisnicima prevoznih usluga i za koji se naplaćuje usluga prevoza;
2. "linijski prevoz putnika" je javni prevoz putnika koji se obavlja na određenoj liniji, određenom učestalošću, pri čemu se putnici ukrcavaju i iskrcavaju na unapred određenim autobuskim stanicama ili autobuskim stajalištima;
3. "gradski prevoz putnika" je prevoz na teritoriji naseljenog mesta Bor;
4. "prigradski prevoz putnika" je prevoz između dva ili više naseljenih mesta na teritoriji grada Bora;
5. "linija" je relacija ili skup relacija između početne autobuske stanice ili autobuskog stajališta i krajnje autobuske stanice ili autobuskog stajališta;
6. "trasa linije" je prevozni put kojim se kreću vozila od početnog do krajnjeg odredišta;
7. "registar linija" je evidencija elemenata linije sa tekućim izmenama;
8. "red vožnje" je plan obavljanja prevoza na liniji;
9. "nadležno Odeljenje" je organizaciona jedinica Gradske uprave grada Bora nadležna za poslove saobraćaja;
10. "prevoznik" je privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnik kome je povereno obavljanje delatnosti javnog linijskog prevoza putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju;
11. "vozna karta" je isprava koju izdaje prevoznik i kojom putnik dokazuje da je platio cenu usluge prevoza u javnom linijskom prevozu.
12. "pretplatna karta" je isprava koju izdaje prevoznik na ime i prezime određenog putnika, koja važi određeni vremenski period, kojom putnik dokazuje da je platio ili regulisao plaćanje cene usluge prevoza za navedeni vremenski period.
II ORGANIZACIJA LINIJSKOG PREVOZA
Javni linijski prevoz putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju se obavlja autobusima na unapred utvrđenim linijama i prema utvrđenom redu vožnje, uz unapred utvrđenu tarifu i ostale uslove prevoza u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Javni linijski prevoz putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju na teritoriji Grada može obavljati privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnik koje ima važeću licencu za obavljanje domaćeg linijskog prevoza putnika izdatu od strane nadležnog organa, rešenje nadležnog ministarstva kojim je utvrđeno da ispunjava uslove za obavljanje komunalne delatnosti i kome je Grad poverio obavljanje ove delatnosti.
Poveravanje obavljanja delatnosti vrši se na osnovu odluke Skupštine grada Bor i ugovora o poveravanju zaključenog sa Gradom.
Na postupak poveravanja obavljanja delatnosti primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje javno-privatno partnerstvo i koncesije.
Poveravanje obavljanja javnog linijskog prevoza putnika na način propisan članom 4. ove odluke vrši se na period ugovoren Javnim ugovorom o javno-privatnom partnerstvu (u daljem tekstu: Javni ugovor).
Registraciju linija domaćeg linijskog prevoza vrši Odeljenje za privredu i društvene delatnosti (u daljem tekstu: nadležno Odeljenje).
Promene na uspostavljenim linijama linijskog prevoza kao što su: produženje, skraćenje, izmena trase, uspostavljanje i ukidanje stajališta i dr. odobrava Gradsko veće grada Bora.
Gradsko veće grada Bora odlučuje o uspostavljanju nove linije, na obrazloženi predlog prevoznika ili nadležnog Odeljenja.
Linije se uspostavljaju u skladu sa potrebama stanovništva, razvojem grada, saobraćajno-tehničkim uslovima i ekonomskom isplativošću održavanja pojedinih linija.
Nadležno Odeljenje vodi evidenciju o uspostavljenim linijama na kojima se obavlja javni linijski gradski i prigradski prevoz putnika.
Linijski prevoz se obavlja na:
1. stalnim linijama - svakodnevno ili pojedinim danima u nedelji, u toku cele godine;
2. sezonskim linijama - u određenom periodu u toku godine (za vreme školskog raspusta i školske godine i sl.);
3. privremenim linijama - za vreme održavanja sajmova, manifestacija iz oblasti sporta i kulture, vanrednih događaja, prekida saobraćaja zbog više sile, izvođenja radova zbog rekonstrukcije puta i sl;
4. probne linije su linije privremenog karaktera koje se uspostavljaju u skladu sa potrebama linijskog prevoza i zahtevima stanovništva. Period testiranja opravdanosti uvođenja probne linije ne može biti duži od šest meseci. O potrebi uspostavljanja probne linije odlučuje Gradonačelnik. Po isteku probnog perioda i utvrđivanja opravdanosti pokreće se postupak za registraciju linije.
Izuzetno period testiranja probne linije može se produžiti za dodatnih šest meseci, do okončanja postupka za poveravanje prevoza na ovoj liniji u skladu sa odredbama ove odluke.
Prevoznik kome je Javnim ugovorom povereno obavljanje javnog linijskog prevoza putnika može početi sa obavljanjem prevoza ako ima registrovan i overen red vožnje na uspostavljenim linijama i dokaz o ispravnosti vozila kojim vrši prevoz.
Registraciju i overu redova vožnje vrši nadležno Odeljenje, u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva.
Overa reda vožnje vrši se sa rokom važenja od pet godina.
Zahtev za registraciju i overu redova vožnje u gradskom i prigradskom javnom linijskom prevozu putnika podnosi se najmanje u tri primerka, u periodu od 1. maja do 31. maja tekuće godine.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, zahtev za registraciju i overu reda vožnje na liniji koja je uspostavljena na osnovu odluke Gradskog veća posle 31. maja tekuće godine, može se podneti u toku cele godine i u tom slučaju red vožnje počinje da važi od dana njegove overe.
Uz zahtev se podnose redovi vožnje za utvrđene linije, koji sadrže:
1. broj i naziv linije;
2. vrstu linije (G - gradski, P - prigradski);
3. naziv sezonskog reda vožnje sa periodom važenja (letnji od 1. jula do 31. avgusta, zimski od 1. septembra tekuće do 30. juna naredne godine, zimski za vreme školskog raspusta i sl.);
4. početak važenja reda vožnje;
5. vreme polaska, dolaska i prolazna vremena sa početnog i svih stajališta u gradskom i prigradskom prevozu (radni dan, subota, nedelja i u vreme praznika);
6. vreme rada linije;
7. napomene.
Redovi vožnje dostavljaju se i u elektronskom obliku.
Overa reda vožnje podrazumeva stavljanje pečata, datuma overe i potpisa ovlašćenog službenog lica nadležnog Odeljenja na podneti red vožnje.
Nadležno Odeljenje vodi registar overenih redova vožnje koji sadrži naročito: redni broj, naziv prevoznika, broj i naziv linije, broj polazaka na liniji, datum overe i registracije reda vožnje, rok važenja reda vožnje.
Prevoznik može podneti zahtev za izmenu registrovanog reda vožnje u roku važenja reda vožnje. Uz zahtev se podnose izmenjeni redovi vožnje za utvrđene linije.
Zahtev za registraciju i overu redova vožnje, kao i za izmenu registrovanog reda vožnje, koji nije podnet u roku, uz koji nisu podneti propisani dokazi ili koji je na drugi način neuredan, nepotpun ili se po njemu ne može postupati zbog formalnih nedostataka, nadležno Odeljenje odbaciće rešenjem ukoliko se ne dopuni nedostajuća dokumentacija u ostavljenom roku. Zahtev za registraciju i overu redova vožnje, kao i za izmenu registrovanog reda vožnje, koji nije izrađen u skladu sa važećim propisima, aktom o utvrđivanju linija kojima se obavlja javni linijski gradski i prigradski prevoz putnika ili ugovorom o poveravanju obavljanja javnog linijskog prevoza putnika, nadležno Odeljenje odbiće rešenjem kao neosnovan. Protiv rešenja o odbacivanju ili odbijanju zahteva, prevoznik može izjaviti žalbu Gradskom veću grada Bora u roku od 15 dana od dana uručenja rešenja.
Najkasnije tri dana pre primene reda vožnje, Prevoznik je dužan da obavesti korisnike o otpočinjanju obavljanja linijskog prevoza preko sredstava javnog informisanja ili na drugi odgovarajući način.
U slučaju izmene reda vožnje Prevoznik je dužan da dostavi na overu red vožnje na određenoj liniji usled: skraćenja linije, uvođenja novih autobuskih stajališta na postojećim linijama, promene vremena polazaka i odlazaka sa autobuskih stajališta i prilikom uvođenja nove linije, najkasnije 30 dana pre planirane izmene.
U slučaju promene reda vožnje koji podrazumeva uvođenje novih stajališta, Prevoznik, pored reda vožnje, nadležnom Odeljenju dostavlja i akt upravljača puta o lokaciji autobuskog stajališta, kojim se pored mišljenja o lokaciji definišu uslovi i rok za izgradnju istog.
Red vožnje prevoznik je obavezan da dostavi saobraćajnoj inspekciji najkasnije do početka primene.
Prevoznik se mora pridržavati odobrenog reda vožnje i ne može isti ukinuti pre isteka vremena važenja.
IV OBJEKTI INFRASTRUKTURE U LINIJSKOM PREVOZU
Objekti infrastrukture neophodni za obavljanje linijskog prevoza putnika su stajališta i stanice.
Autobusko stajalište je izgrađen prostor van kolovoza, ili propisno obeležena površina na kolovozu, namenjena za zaustavljanje autobusa radi ukrcavanja i iskrcavanja putnika i utovara i istovara prtljaga.
Autobuska stanica je saobraćajni objekat u kome se vrši prijem i otprema autobusa, ukrcavanje i iskrcavanje putnika i prtljaga, prodaja i izdavanje voznih karata i drugih prevoznih isprava, davanje obaveštenja o prevozu i pružanje drugih usluga u vezi sa prevozom.
Autobusko stajalište mora biti vidno označeno propisanim saobraćajnim znakom i imati tablu sa nazivom stajališta, a po potrebi i izvod iz reda vožnje. Stajalište mora da ispunjava uslove zadate Pravilnikom o osnovnim uslovima koje moraju da ispunjavaju autobuska stajališta na javnom putu.
Tablu sa nazivom stajališta i izvodom iz reda vožnje postavlja, uklanja, blagovremeno zamenjuje i uredno održava Prevoznik.
Lokaciju za stajalište određuje javno preduzeće koje upravlja saobraćajnicom pored koje se izgrađuje to stajalište.
Autobuska stajališta izgrađuju se u skladu sa Javnim ugovorom.
Autobuska stajališta moraju da se održavaju tako da uvek odgovaraju svojoj nameni.
Održavanjem stajališta smatraju se radovi na održavanju u ispravnom stanju stajališta i to: opravka i zamena dotrajalih i oštećenih saobraćajnih znakova, obnavljanje kolovoznog zastora, uklanjanje otpadaka na higijenski način, uklanjanje snega i posipanje odgovarajućim materijalom radi sprečavanja poledice.
Autobuska stajališta održavaju se u skladu sa Javnim ugovorom.
Nova stajališta uspostavljaju se uz saglasnost prevoznika.
Lokaciju za stajalište određuje javno preduzeće koje upravlja saobraćajnicom pored koje se izgrađuje to stajalište.
Prevoznik je dužan da prijem putnika u vozilo i iskrcavanje putnika iz vozila vrši na autobuskoj stanici ili autobuskim stajalištima koja su uneta u red vožnje.
Prijem putnika u vozilo i iskrcavanje putnika iz vozila dopušten je na autobuskoj stanici ili stajalištu dok vozilo stoji, osim u slučaju većih zastoja kada se može, na bezbedan način, vršiti i izvan autobuske stanice ili stajališta.
Vozila kojima se obavlja linijski prevoz putnika moraju ispunjavati uslove propisane propisima kojim se reguliše obavljanje prevoza putnika u drumskom saobraćaju, bezbednost saobraćaja na putevima i propisima o standardima za pojedine vrste vozila.
Vozila kojima se obavlja linijski prevoz putnika moraju biti pre upućivanja u saobraćaj čista i provetrena i obojena prepoznatljivim bojama prevoznika. Vozila u zimskom periodu, kada je spoljna temperatura ispod 10° C, moraju biti zagrejana, a u letnjem periodu, kada je spoljna temperatura iznad 25° C moraju biti rashlađena.
Vozilo kojim se vrši prevoz putnika mora biti vidno obeleženo oznakama od značaja za informisanje putnika, i to:
1. istaknut, u donjem desnom uglu vetrobranskog stakla i sa strane pored ulaznih vrata, broj i naziv linije sa naznačenjem najmanje jednog usputnog autobuskog stajališta, koje bliže određuje pravac linije;
2. na bočnoj strani ispisan naziv i sedište prevoznika;
3. oznakama na vratima za ulaz ili izlaz. Kada se vozilom ne vrši redovan prevoz ili se ne primaju putnici, na prednjoj strani vozila postavlja se odgovarajuća oznaka "vanredna vožnja", "za garažu", "u kvaru" i sl.
Vozila mogu biti oslikana reklamnim porukama. Reklame i drugi natpisi ne smeju se postavljati na mestima ili na način da zaklanjaju vidik ili prekrivaju propisane oznake i obaveštenje o prevozu.
VI PRAVA I OBAVEZE PREVOZNIKA I PUTNIKA
Prevoznik je dužan da linijski prevoz vrši u svemu prema elementima linije sadržanim u registru i redu vožnje.
Prevoznik je dužan da o otpočinjanju linijskog prevoza putnika obavesti korisnike prevoza putem sredstava javnog informisanja ili na drugi odgovarajući način.
U vozilu kojim se obavlja prevoz mora se nalaziti:
1) original izvoda licence za prevoznika;
2) važeći red vožnje, odnosno fotokopija važećeg reda vožnje, overena potpisom i pečatom ovlašćenog lica prevoznika;
3) važeći cenovnik overen pečatom i potpisom ovlašćenog lica prevoznika;
4) identifikaciona isprava za vozača koja sadrži ime prezime i fotografiju vozača, podatke o ličnosti vozača, poslovno ime prevoznika, pečat i potpis ovlašćenog lica prevoznika;
5) ugovor o radu za vozača;
6) putni nalog popunjen u skladu sa zakonom.
Prevoznik je dužan da obezbedi:
- ispravnost uređaja i sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima (validatori, štampač, vozački kompjuter i dr.);
- čistoću spoljašnjosti i unutrašnjosti vozila;
- ispravnost i funkcionalnost displej tabli;
- ispravnost i funkcionalnost klima uređaja i uređaja za grejanje, koji moraju biti uključeni kada su ispunjeni uslovi iz člana 15. ove odluke;
- ispravnost uređaja za brojanje putnika;
- WI-FI pokrivenost;
- da vozač u toku rada bude obučen u uniformu tj. u službeno odelo i da bude obuven u adekvatnu obuću. Uniformu, odnosno službeno odelo čine - gornji deo uniforme koji ima utisnutu ili odštampanu oznaku poslovnog imena prevoznika (letnji gornji deo - majica sa kragnom ili košulja, zimski gornji deo - sako ili jakna i košulja), donji deo uniforme (pantalone dugih nogavica). Adekvatna obuća ne podrazumeva: papuče, sandale i slično;
- zaustavljanje vozila, otvaranje i zatvaranje vrata od strane vozača na svim stajalištima, prema registrovanom redu vožnje;
- prodaju karata kod vozača;
- praćenje validacije voznih isprava putnika koji ulaze na prednja vrata od strane vozača.
Vozač je dužan:
1. da vozilo zaustavlja na svim stajalištima prema registrovanom redu vožnje i da prilikom zaustavljanja otvori vrata;
2. da primi na prevoz svakog putnika u granicama raspoloživih mesta za putnika, osim putnika čiji ulazak u vozilo nije dozvoljen po važećim propisima;
3. da obezbedi prevoz prtljaga zajedno sa putnikom kome prtljag pripada;
4. da dozvoli ulazak i izlazak putnika iz vozila na bezbedan način i izvan stajališta u slučaju dužeg zastoja;
5. da se pridržava reda vožnje;
6. da pokrene vozilo tek kada se uveri da su sva vrata zatvorena;
7. da ne puši u vozilu;
8. da se prema putnicima ponaša sa pažnjom i predusretljivo;
9. da se stara o održavanju reda u autobusu;
10. da prodaje karte u vozilu, ako karte ne prodaje drugo ovlašćeno lice prevoznika;
11. da bude obučen u uniformu koju odredi prevoznik.
Vozač neće dozvoliti ulazak u vozilo:
1. licu koje je vidljivo pod uticajem alkohola, odnosno u napitom stanju;
2. licu vidljivo obolelom od zarazne bolesti;
3. detetu do šest godina starosti ako nije u pratnji odrasle osobe i
4. licu čiji prtljag može izazvati povredu putnika ili oštećenje autobusa.
Vozač ne sme dozvoliti boravak drugim licima u prostoru izdvojenom i namenjenom vozaču.
Za vreme vožnje vozač ne sme razgovarati sa putnicima niti koristiti mobilni telefon.
Korisnik usluge - putnik je lice koje se zatekne u vozilu linijskog prevoza, osim voznog osoblja.
Putnik je dužan da za korišćenje usluge prevoza u vozilu ima važeću i ispravnu voznu kartu ili važeću i ispravnu pretplatnu kartu na osnovu koje ostvaruje pravo na prevoz.
Putnik je dužan da voznu kartu ili pretplatnu kartu iz stava 2. ovog člana pokaže i ustupi na zahtev vozača, kontrolora ili drugog ovlašćenog službenog lica.
Po ulasku u vozilo linijskog prevoza, kontrolor ili drugo ovlašćeno lice prevoznika se predstavlja legitimacijom.
Vozač, kontrolor ili drugo ovlašćeno službeno lice prevoznika u kontroli može zatražiti pomoć policijske uprave ili komunalne milicije.
Putnik koji ne poseduje važeću i ispravnu voznu kartu ili važeću i ispravnu pretplatnu kartu na osnovu koje ostvaruje pravo na prevoz, dužan je da naknadno kupi odgovarajuću voznu kartu, radi završetka započete vožnje. Ukoliko putnik odbije da kupi odgovarajuću voznu kartu, dužan je da napusti vozilo na prvom narednom autobuskom stajalištu.
Ugovor o prevozu se zaključuje momentom upisivanja karte u memoriju beskontaktne smart kartice, odnosno momentom kupovine karte u vozilu kod vozača ili kupovinom posebne karte kod kontrolora.
Putnik je dužan da beskontaktnu smart karticu validira pri ulasku u vozilo.
Izuzetno od stava 1. ovog člana za decu do sedam godina, profesionalne pripadnike Vojske Srbije u uniformi, pripadnike policije i komunalne milicije u uniformi, ugovor o prevozu se zaključuje momentom ulaska u vozilo i ova lica nisu u obavezi da poseduju voznu ispravu.
Kontrolu putnika obavlja kontrolor opremljen prenosnim uređajem za kontrolu putnika ili drugo ovlašćeno lice.
Uređajem iz stava 1. ovog člana vrši se provera ispravnosti vozne isprave i karte.
Kontrolor i drugo ovlašćeno lice vrše kontrolu voznih isprava i karata lica koja su zatečena u vozilu.
Prilikom kontrole putnika kontrolor ili drugo ovlašćeno lice predstavlja se legitimacijom.
Lica koja su prilikom kontrole zatečena u vozilu, dužna su da kontroloru ili drugom ovlašćenom licu pokažu kartu, osim lica iz člana 24. stav 9. ove odluke.
Ukoliko se u postupku provere utvrdi da nije izvršena validacija smart kartice koja glasi na ime, a na kojoj je upisana dopuna za tekući mesec, kontrolor će smart karticu blokirati i dati putniku uputstva u pogledu načina deblokade, nakon čega putnik može da završi započetu vožnju.
Ukoliko lice koje je prilikom kontrole zatečeno u vozilu odbije da kontroloru i drugom ovlašćenom licu pokaže voznu ispravu, smatra se da ne poseduje važeću kartu.
Lice koje se u momentu kontrole zateklo u vozilu, bez važeće karte, može kod kontrolora kupiti posebnu kartu.
Kupovinom posebne karte, lice stiče prava i obaveze putnika kao i pravo na započeto i dalje korišćenje usluge linijskog prevoza u dnevnom saobraćaju u danu u kome je karta izdata.
Ukoliko putnik ne poseduje važeću kartu, a želi da kupi posebnu kartu dužan je da kontroloru ili ovlašćenom licu pruži podatke o svom identitetu.
Posebna karta obavezno sadrži:
- podatke o putniku (ime i prezime);
- cenu utvrđenu aktom iz člana 33. ove odluke;
- liniju javnog prevoza, garažni broj vozila;
- datum izdavanja i službeni broj kontrolora.
Ukoliko putnik ne poseduje važeću kartu i ne želi da kupi posebnu kartu, dužan je da kontroloru ili ovlašćenom licu pruži podatke o svom identitetu.
Podatke o licu koje se u momentu kontrole zateklo u vozilu ili u rezervisanom prostoru, bez važeće karte i koje ne kupi posebnu kartu, kontrolor upisuje u službenu evidenciju i elektronskim putem stavlja na uvid komunalnoj miliciji radi izdavanja prekršajnog naloga.
Ovako sačinjen i elektronski potpisan prekršajni nalog šalje se elektronskim putem kontroloru na njegov prenosni uređaj, koji ga štampa i uručuje licu iz stava 12. ovog člana.
Lice koje se u momentu kontrole zateklo u vozilu bez važeće karte i koje ne kupi posebnu kartu dužno je da po uručenju odštampane kopije elektronski potpisanog prekršajnog naloga napusti vozilo na prvom narednom stajalištu. Ukoliko lice ne napusti vozilo, kontrolor može da izda nalog vozaču da zaustavi i zadrži vozilo na stajalištu.
Uručenje i plaćanje prekršajnog naloga vrši se u skladu sa zakonom kojim se reguliše prekršajni postupak.
Kontrolor u kontroli može zatražiti pomoć policijske uprave, odnosno komunalne milicije.
Prilikom ulaska u vozilo i zauzimanja mesta za sedenje, prednost imaju osobe sa invaliditetom, trudnice, lica sa malom decom, stare i nemoćne osobe.
Putnik može u vozilo uneti lični prtljag, dečja kolica, invalidska kolica, lovačku i sportsku opremu (pušku u futroli bez naboja, skije, pribor za ribolov i sl.) i drugi prtljag koji svojim dimenzijama i svojstvima ne ugrožava sigurnost putnika.
Putnik u vozilo može uneti psa visine do 40 cm mereno u visini grebena i mačku, u posebnom transporteru prilagođenom vrsti i veličini psa ili mačke.
Transporter u smislu stava 2. ovog člana jeste sanduk, kutija, kavez ili bilo koja druga čvrsta konstrukcija za transport životinja u vozilu primerena vrsti životinja. Transporter mora biti takav da obezbeđuje ventilaciju za životinje, dovoljno slobodne podne površine i visinu koja odgovara njihovoj veličini tako da mogu da stoje ili legnu, osim ako tehnički protokol ili posebni uslovi za dobrobit životinja zahtevaju drugačije.
Transporter iz stava 2. ovog člana mora biti opremljen da obezbeđuje sigurnost životinja, tako što je zatvoren na odgovarajući način (katancem, bravom ili rajsferšlusom) kojim se onemogućava provlačenje šape, njuške ili bežanje životinja, kao i ispadanje i curenje hrane, izmeta i drugih otpadaka.
Putnik je dužan voditi brigu o svom prtljagu. Prtljag iz stava 1. i transporter iz stava 2. ovog člana potrebno je smestiti na način da zauzima što manje prostora u vozilu, da ne ometa niti da na bilo koji način ugrožava ostale putnike i saobraćajno osoblje.
Putnik je dužan voditi brigu o svom prtljagu.
Stvari koje se ne smatraju ručnim prtljagom ne mogu se smeštati u delu vozila u kome se nalaze mesta za prevoz putnika.
U vozilo nije dozvoljeno unositi:
1. eksplozivne, lako zapaljive, otrovne, radioaktivne, nagrizajuće materije i predmete i organske perokside;
2. predmete koji mogu ugroziti život, zdravlje i imovinu putnika i vozno osoblje;
3. predmete koji mogu ozlediti, isprljati, oštetiti ili uznemiriti putnike u vozilu ili vozno osoblje;
4. životinje, izuzev pasa vodiča za slepa lica;
5. posmrtne ostatke.
U vozilo nije dozvoljen ulazak:
1. licu koje je vidljivo pod uticajem alkohola, odnosno u napitom stanju;
2. licu obolelom od zarazne bolesti;
3. licu mlađem od šest godina starosti, ako nije u pratnji odrasle osobe.
Zabranjeno je:
1. unositi u vozilo prtljag, stvari ili životinje suprotno odredbama ove odluke;
2. ometati vozača, odnosno drugo ovlašćeno lice u vozilu, u obavljanju službe;
3. bacati otpatke ili na drugi način zagađivati ili uništavati opremu vozila, vozilo ili njegove oznake;
4. pušiti u vozilu;
5. ometati naplatu ili kontrolu vozne karte, ulaženje ili izlaženje iz vozila i smeštaj putnika u vozilo;
6. ulaziti u vozilo na vrata koja nisu obeležena oznakom za ulaz u vozilo, odnosno izlaziti iz vozila na vrata koja nisu obeležena oznakom za izlaz iz vozila;
7. ulaziti ili izlaziti iz vozila u pokretu, voziti se ili hvatati se na spoljnom delu vozila;
8. onemogućavati otvaranje ili zatvaranje vrata, kao i nasilno otvarati vrata na vozilu;
9. prosjačiti ili prodavati robu u vozilu.
Vozač, odnosno ovlašćeno lice u vozilu, dužno je da opomene lice, odnosno putnika koji postupa suprotno odredbama iz stava 1. tačka 1.-9. ovog člana, a ukoliko ono i pored opomene izvrši neku od navedenih radnji, vozač će pozvati lice, odnosno putnika da napusti vozilo.
Stvari nađene u vozilu predaju se vozaču ili ovlašćenom licu koji su dužni da nalazaču izdaju potvrdu u koju će upisati ime i prezime, odnosno naziv prevoznika, broj linije, registarski broj vozila, vreme pronalaska stvari, opis stvari i ime, prezime i adresu nalazača.
Ako se za vreme vožnje ne javi vlasnik nađene stvari, službeno lice kome je stvar predata dužno je, odmah po završetku vožnje, da stvar preda službi prevoznika.
VII SREDSTVA ZA OBAVLJANJE LINIJSKOG PREVOZA
Grad je dužan da Prevozniku isplati naknadu za obavljen prevoz u skladu sa odredbama zaključenog Javnog Ugovora, a koja se utvrđuje po broju pređenih kilometara i ugovorene cene po kilometru.
Grad Bor može svojim propisom odrediti kategorije lica koja ne plaćaju naknadu za prevoz ili plaćaju naknadu za prevoz sa popustom, kao i uslove, način i postupak za ostvarivanje ovih prava.
Grad utvrđuje cenu usluge prevoza, odnosno cenu vozne karte shodno Cenovniku koji je sačinjen na osnovu načela i elemenata za određivanje cena komunalnih usluga i u postupku i na način propisan zakonom kojim se uređuju komunalne delatnosti.
Skupština grada Bora daje saglasnost na Cenovnik.
Kroz sistem elektronske naplate karata, prodaja pojedinačnih/periodičnih karata, čiju prodaju organizuje Grad, a odnose se na karte u sistemu javno gradskog prevoza, predstavlja prihod Grada iz kog će se isplaćivati naknada Prevozniku.
Naplata se vrši uz pomoć savremenog sistema naplate i moguće je ostvariti sistem dislocirane naplate na više različitih mesta (kiosci i sl.).
VIII OBEZBEĐIVANJE KONTINUITETA U OBAVLJANJU LINIJSKOG PREVOZA
Prevoznik je dužan da svoj rad i poslovanje organizuje u skladu sa odredbama ove odluke, tako da kontinuirano i nesmetano pruža usluge linijskog prevoza korisnicima, u propisanom obimu, vrsti i kvalitetu.
Na osnovu pisanog naloga Gradonačelnika, a uz saglasnost prevoznika, vrši i vanredne poslove u vezi obavljanja linijskog prevoza (zadušnice, 1. maj, i dr.).
U slučaju iznenadnog zastoja ili kraćeg poremećaja u saobraćaju, prevoznik je dužan da organizuje prevoz na način da putnici u najmanjoj mogućoj meri osete posledice poremećaja, odnosno da u što kraćem roku preduzme mere za ponovno uspostavljanje redovnog prevoza.
U slučaju prekida saobraćaja zbog kvara vozila, prevoznik je dužan da putnicima omogući da sa istim voznim kartama nastave započetu vožnju drugim vozilom.
Prevoznik je dužan da u slučaju neispravnosti vozila isto ukloni iz javnog prevoza putnika u roku od 90 minuta.
Prevoznik se mora pridržavati overenog i registrovanog reda vožnje.
U toku važenja reda vožnje, javni linijski gradski ili prigradski prevoz putnika može se privremeno obustaviti ili izmeniti:
1) u slučaju prekida saobraćaja zbog više sile (snežni nanosi, posledice poplava, znatnija oštećenja ulica, puteva i putnih objekata, saobraćajne nezgode i sl.) ili izvođenja radova na rekonstrukciji puta;
2) zbog mera nadležnog republičkog ili gradskog organa uprave koje neposredno utiču na ograničenje saobraćaja, dok te mere traju.
Prevoznik je dužan da, pre početka obustave ili izmene prevoza iz stava 2. ovog člana o tome obavesti nadležno Odeljenje, a preko sredstava javnog informisanja i korisnike prevoza.
IX NAČIN POSTUPANJA I OVLAŠĆENJA GRADSKE UPRAVE U SLUČAJU PREKIDA U OBAVLJANJU LINIJSKOG PREVOZA
Prevoznik je dužan da u slučaju prekida ili smanjenog obima obavljanja linijskog prevoza nastalog zbog nepredviđenih okolnosti (havarija, elementarne nepogode i sl.) ili štrajka, o tome odmah obavesti nadležno Odeljenje i da uz obaveštenje dostavi predlog načina obavljanja linijskog prevoza u skladu sa potrebama i mere za otklanjanje nastalih posledica, kao i druge potrebne mere za nastavak pružanja usluge.
U slučaju prekida ili smanjenog obima obavljanja linijskog prevoza nastalog zbog štrajka, prevoznik je dužan da uz obaveštenje dostavi odluku o stupanju u štrajk, izjavu o načinu obezbeđivanja minimuma procesa rada i redove vožnje za vreme trajanja štrajka.
Ako prevoznik ne obezbedi ni minimum procesa rada, ili štrajk traje duže od tri dana u obavezi je da odmah preduzme mere da se prevoz obezbedi na drugi način (zamena vozila, uključenje vozila drugog prevoznika i dr.)
U slučaju prekida linijskog prevoza usled štrajka prevoznika, prevoznik je dužan da obezbedi minimalno 75% od planiranog obima rada u obavljanju linijskog prevoza.
X IZJAŠNJAVANJE KORISNIKA KOMUNALNIH USLUGA O KVALITETU USLUGA
Nadležno Odeljenje dužno je da jednom godišnje sprovede postupak izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja usluga od strane Prevoznika (u daljem tekstu: izjašnjavanje) koje se može organizovati elektronskim putem ili na drugi pogodan način.
Ukoliko su rezultati izjašnjavanja korisnika komunalnih usluga takvi da većina korisnika nije zadovoljna pruženom uslugom Prevoznika, Odeljenje za inspekcijske poslove - komunalna inspekcija pokreće postupak preispitivanja rada Prevoznika i nalaže mu da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika u roku koji ne može biti duži od 90 dana.
Ukoliko Prevoznik ne postupi u skladu sa stavom 2. ovog člana u pogledu otklanjanja nedostataka kvaliteta prevoza, Grad može da raskine zaključen ugovor o poveravanju i poveri obavljanje usluge drugom prevozniku.
Nadzor nad primenom odredaba ove odluke vrši nadležno Odeljenje.
Poslove inspekcijskog nadzora nad primenom ove odluke i akata donetih na osnovu ove odluke vrši Odeljenje za inspekcijske poslove.
Novčanom kaznom u iznosu od 100.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice, ako:
1. vozilo ne ispunjava uslove propisane članom 18. ove odluke;
2. vozilo ne obeleži na način propisan članom 19. stav 1. ove odluke;
3. reklame i druge natpise postavi suprotno odredbi člana 19. stav 2. ove odluke;
4. utvrdi i naplati cenu vozne ili pretplatne karte na koju saglasnost nije dala Skupština grada (član 33. ove odluke);
5. ne omogući putnicima da u slučaju prekida saobraćaja ili kvara vozila započetu vožnju nastave drugim vozilom (član 36. stav 2. ove odluke);
5. ne ukloni neispravno vozilo iz javnog prevoza putnika u propisanom roku (član 36. stav 3. ove odluke);
7. ne obavesti nadležno Odeljenje o prekidu ili smanjenom obimu obavljanja linijskog prevoza putnika nastalom zbog nepredviđenih okolnosti ili štrajka u propisanom roku ili ne dostavi uz obaveštenje propisane predloge i priloge (član 38. ove odluke);
9. ne obezbedi minimalan obim rada u obavljanju linijskog prevoza putnika u slučaju prekida prevoza zbog štrajka, propisan članom 39. ove odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 10.000 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom u iznosu od 50.000 dinara.
Za prekršaje iz ovog člana saobraćajni inspektor izdaje prekršajni nalog, u skladu sa zakonom.
Novčanom kaznom u iznosu od 100.000 dinara kazniće se za prekršaj prevoznik ili drugo pravno lice ako onemogući ili ometa inspektora za lokalni prevoz i puteve u vršenju službene dužnosti, ili ne dostavi tražene podatke u određenom roku, ili dostavi netačne podatke ili ako u određenom roku ne izvrši rešenje inspektora za lokalni prevoz i puteve.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice prevoznika ili drugog pravnog lica novčanom kaznom u iznosu od 10.000 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom u iznosu od 50.000 dinara.
Za prekršaje iz ovog člana saobraćajni inspektor izdaje prekršajni nalog, u skladu sa zakonom.
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice - vozač ili drugo službeno lice prevoznika ako postupi suprotno odredbama člana 22., 23., 30. stav 2. i člana 31. stav 1. ove odluke.
Za prekršaje iz stava 1. ovog člana saobraćajni inspektor ili komunalni policajac izdaje prekršajni nalog, u skladu sa zakonom.
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice, ako:
1. na zahtev ovlašćenog službenog lica ne pokaže ili ne ustupi svoju voznu ispravu ili voznu kartu (član 25. stav 5.);
2. postupi suprotno odredbama člana 27., 28., 29. stav 1. tačka 1. i 2., ili 30. stav 1. ove odluke.
Za prekršaje iz ovog člana saobraćajni inspektor ili komunalni policajac izdaje prekršajni nalog, u skladu sa zakonom.
XIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Do momenta uvođenja sistema elektronske naplate, Prevoznik vrši naplatu karata po postojećem modelu (prodajom karata koje obezbeđuje Prevoznik) i dostavljanjem izveštaja o prodatim kartama do 5. u mesecu za prethodni mesec, a sav prihod koji se ostvari pripada Prevozniku, dok se plaćanje vrši na osnovu mesečnog obračuna koji se utvrđuje kao ukupan broj ostvarenih (pređenih) kilometara pomnožen sa cenom i umanjen za iznose izvršenih uplata po ostvarenim prihodima od prodatih karata,
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o prevozu putnika na gradskim i prigradskim linijama na teritoriji opštine Bor ("Službeni list opštine Bor", broj 30/14).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Bora".