ODLUKAO SNABDEVANJU GRADA SMEDEREVA TOPLOTNOM ENERGIJOM("Sl. list grada Smedereva", br. 9/2021 - prečišćen tekst) |
Ovom Odlukom utvrđuju se:
1. uslovi i način obavljanja energetskih delatnosti proizvodnje toplotne energije i distribucije toplotne energije, upravljanja distributivnim sistemom za toplotnu energiju i snabdevanje krajnjih kupaca toplotnom energijom koja se koristi za grejanje i klimatizaciju stambenih i poslovnih objekata i pripremu tople potrošne vode;
2. uslovi i način obezbeđivanja kontinuiteta u snabdevanju toplotnom energijom krajnjih kupaca na teritoriji grada Smedereva (u daljem tekstu: Grad);
3. prava i obaveze proizvođača i distributera toplotne energije;
4. prava i obaveze krajnjih kupaca toplotne energije;
5. organ koji donosi tarifni sistem, izdaje licence, daje saglasnost na cene toplotne energije i propisuje druge uslove kojima se obezbeđuje redovno i sigurno snabdevanje krajnjih kupaca toplotnom energijom, u skladu sa zakonom.
Ovom Odlukom se naročito uređuju:
1. planiranje i razvoj sistema daljinskog grejanja;
2. međusobni odnosi između energetskog subjekta i krajnjeg kupca toplotne energije;
3. vlasnička razgraničenja i nadležnosti za održavanje toplotne opreme;
4. uslovi i način izdavanja odobrenja za priključenje;
5. izgradnja priključnog toplovoda i toplotne podstanice;
6. priključenje na toplovodnu mrežu;
7. početak isporuke toplotne energije;
8. sklapanje ugovora o snabdevanju toplotnom energijom;
9. evidencija krajnjih kupaca;
10. snabdevanje i kvalitet isporučene toplotne energije;
11. merno mesto, merni uređaji i utvrđivanje isporučene količine toplotne energije;
12. nadležnost za donošenje tarifnog sistema i određivanje cena toplotne energije i usluga;
13. reklamacije na isporučenu toplotnu energiju;
14. neovlašćeno korišćenje toplotne energije;
15. obustava isporuke toplotne energije;
16. obaveze energetskog subjekta i krajnjeg kupca, nadzor, kaznene i prelazne i završne odredbe.
Pojedini pojmovi upotrebljeni u ovoj Odluci imaju sledeće značenje:
1. sistem daljinskog grejanja je jedinstven tehničko-tehnološki sistem međusobno povezanih energetskih objekata koji služi za obavljanje delatnosti proizvodnje i distribucije toplotne energije, a sastoji se od toplotnog izvora, toplovodne mreže i toplotnih podstanica;
2. proizvodni (toplotni) izvori su postrojenja koja pretvaraju primarnu energiju goriva u toplotnu energiju;
3. distributivni sistem je deo sistema daljinskog grejanja koji čini toplovodna mreža za distribuciju toplotne energije krajnjim kupcima: toplovodi (podzemni i nadzemni) i uređaji i postrojenja koji su njihovi sastavni delovi;
4. pumpne stanice jesu postrojenja koja omogućavaju dodatni protok tople vode kroz toplovodnu mrežu;
5. primarna toplovodna mreža jesu toplovodi koji povezuju toplotne izvore i toplotnu podstanicu;
6. sekundarna toplovodna mreža jesu toplovodi i razvodi od priključne stanice do krajnjih kupaca na području snabdevanja toplotno-predajne stanice;
7. toplovodni priključak je toplovod koji spaja uličnu toplovodnu mrežu, od priključnih šahtova ili odvajanja od toplovodne mreže do toplotne podstanice, odnosno pojedinačnog krajnjeg kupca;
8. toplotno-predajna stanica (toplotna podstanica) je postrojenje koje služi za merenje i predaju toplotne energije od toplovodnog priključka do kućnih grejnih instalacija i sastoji se od priključne podstanice i kućne podstanice;
9. priključna podstanica je deo toplotne podstanice sastavljen od zapornih, regulacionih i mernih elemenata;
10. kućna podstanica je deo toplotne podstanice koji se sastoji od toplotnih izmenjivača, razvodnih sistema, regulacionih i sigurnosnih uređaja za raspodelu toplotne energije za različite sisteme unutrašnjih toplotnih uređaja;
11. unutrašnje toplotne instalacije i uređaji predstavljaju skup opreme koja se upotrebljava za različite vrste grejanja: radijatorsko, konvektorsko i podno grejanje, grejanje toplim vazduhom, klimatizaciju prostora, pripremu sanitarne tople vode i dr.;
12. energetski subjekt je pravno lice koje je upisano u registar za obavljanje jedne ili više energetskih delatnosti;
13. licenca je akt kojim se utvrđuje ispunjenost uslova propisanih zakonom za obavljanje energetskih delatnosti;
14. distributer je energetski subjekt koji vrši isporuku toplotne energije i upravlja distributivnim sistemom toplotne energije;
15. krajnji kupac toplotne energije je pravno ili fizičko lice, ili preduzetnik čiji je objekat priključen na toplovodnu mrežu i koji kupuje toplotnu energiju za sopstvene potrebe po propisanom tarifnom sistemu (u daljem tekstu: krajnji kupac);
16. tarifni sistem je model za naplatu potrošene toplotne energije krajnjim kupcima i predstavlja zbir fiksnog i varijabilnog dela;
17. fiksni deo predstavlja naknadu za grejnu površinu koji obuhvata sve fiksne troškove i obračunava se množenjem površine sa utvrđenom jediničnom cenom za 1 m2;
18. varijabilni deo predstavlja naknadu za isporučenu toplotnu energiju, obuhvata sve varijabilne troškove i izračunava se očitavanjem mernog uređaja i množenjem pripadajućeg utroška (kWh) sa jediničnom cenom po 1 kWh;
19. topla potrošna voda je voda iz vodovodne mreže, koja se zagreva u izmenjivaču toplote kućne podstanice i koju krajnji kupac koristi za domaćinstva ili druge potrebe;
20. vodomer potrošne tople vode je uređaj koji meri utrošenu količinu tople potrošne vode i osnov je za obračunavanje isporučene toplotne energije za zagrevanje tople potrošne vode;
21. grejni dan je period u toku dana u kojem se isporučuje toplotna energija krajnjem kupcu;
22. delitelj troškova (alokator) je uređaj kojim se omogućava raspodela troškova toplotne energije, koja je isporučena preko zajedničkog toplotnog brojila (merača) u zajedničkoj priključnoj podstanici za više krajnjih kupaca;
23. delovnik troškova je pisani sporazum između energetskog subjekta i krajnjih kupaca koji se snabdevaju toplotnom energijom preko zajedničkog merača toplote, a kojim se određuje udeo troškova snabdevanja toplotnom energijom svakog pojedinačnog krajnjeg kupca, pri čemu zbir svih delova mora biti 100%;
24. merač toplote je uređaj koji neposredno meri isporučenu toplotnu energiju i osnov je za obračunavanje isporučene toplotne energije kupcu, a može biti zajednički ili sopstveni;
25. zajednički merač toplote je merač postavljen u toplotnoj podstanici kojim se registruje količina toplotne energije za dvoje ili više krajnjih kupaca priključenih na zajedničku instalaciju centralnog grejanja;
26. sopstveni merač toplote je merač postavljen u kućnoj podstanici ili na kućnoj instalaciji kojim se registruje isporučena toplotna energija za jednog krajnjeg kupca;
27. kontrolni merač utroška toplotne energije je uređaj kojim se registruje količina utrošene toplotne energije svake stambene ili poslovne jedinice pojedinačno, koja služi za preraspodelu ukupno isporučene toplotne energije izmerene na zajedničkom meraču toplote, a ugradnjom zajedničkog merača toplote u toplotnoj podstanici svi sopstveni merači postaju kontrolni;
28. merno mesto je mesto u toplotnoj podstanici gde je postavljen merač toplotne energije, odnosno mesto gde je postavljen vodomer;
29. nosilac toplote je materija koja struji u sistemu i koja, zagrevajući se u toplotnim izvorima energetskog subjekta i hladeći se u grejnim telima krajnjeg kupca, prenosi toplotnu energiju, pri čemu je materija nosioca toplote voda;
30. obračunski period je period za koji se vrši očitavanje i obračun isporučene toplotne energije;
31. obračunska grejna sezona predstavlja period od 01. jula do 30. juna sledeće godine u kome energetski subjekt obračunava i fakturiše uslugu grejanja za tu grejnu sezonu;
32. uporedni obračunski period je period u kojem su uslovi za koje se može utvrditi stvarna potrošnja toplotne energije slični sa uslovima iz perioda za koji nije bilo moguće utvrditi stvarnu potrošnju;
33. grejna površina je celokupna zatvorena površina stambene ili poslovne jedinice (bez balkona, terasa i lođa) koja je određena glavnim projektom ili projektom izvedenih radova objekta ili merenjem na licu mesta, a koja je sastavni deo Ugovora o prodaji toplotne energije;
34. grejna zapremina je grejna površina pomnožena sa visinom stambenog ili poslovnog objekta;
35. predajno mesto je merno mesto gde jedan energetski subjekt predaje toplotnu energiju drugom energetskom subjektu, odnosno krajnjem kupcu;
36. priključna snaga je instalisana snaga unutrašnjih grejnih instalacija i uređaja, a određena je projektom za gradnju, odnosno projektom izvedenih radova;
37. energetska dozvola je dozvola za izgradnju energetskih objekata;
38. objedinjena procedura je skup postupaka i aktivnosti Odeljenja Gradske uprave nadležnog za sprovođenje objedinjene procedure u vezi sa izgradnjom, dogradnjom ili rekonstrukcijom objekata, a koja uključuje izdavanje i pribavljanje dokumenata u skladu sa Zakonom o planiranju i izgradnji.
Ostali pojmovi upotrebljeni u ovoj Odluci imaju isto značenje kao i u Zakonu kojim se uređuje oblast energetike.
Energetske delatnosti iz člana 1. ove Odluke obavlja Javno preduzeće Grejanje Smederevo, Smederevo (u daljem tekstu: energetski subjekt), koje je osnovao Grad.
II PLANIRANJE I RAZVOJ SISTEMA DALJINSKOG GREJANJA
Skupština grada Smedereva (u daljem tekstu: Skupština grada) doneće Plan razvoja energetike na teritoriji Grada (u daljem tekstu: Plan razvoja) kojim se utvrđuju potrebe za energijom na teritoriji Grada, kao i uslovi i način obezbeđivanja neophodnih energetskih kapaciteta, a koji je u skladu sa Strategijom razvoja energetike Republike Srbije i Programom ostvarivanja Strategije.
Skupština grada doneće Plan razvoja u roku od 12 meseci od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Energetski subjekt dužan je da dostavi sve podatke neophodne za izradu Plana razvoja Odeljenju Gradske uprave nadležnom za poslove energetike (u daljem tekstu: nadležno Odeljenje) i energetskom menadžeru grada Smedereva (u daljem tekstu: energetski menadžer), u roku od 30 dana od dana dostavljanja zahteva nadležnog Odeljenja.
Zahtev za dostavljanje podataka iz stava 3. ovog člana sadrži: vrstu podataka, vremenski period na koji se odnose, način dostavljanja podataka, kao i druge elemente za izradu Plana razvoja.
Plan razvoja donosi se na period od šest (6) godina i usklađuje se sa realnim potrebama za energijom i energentima najmanje svake druge godine.
Energetski subjekt dužan je da donese i sprovede svoj plan razvoja koji je usklađen sa Planom razvoja iz člana 5. ove Odluke, najkasnije u roku od šest meseci od dana donošenja Plana razvoja iz člana 5. ove Odluke.
Planovi razvoja toplifikacione mreže i gasifikacione mreže moraju biti međusobno usklađeni.
Područja predviđena za toplifikaciju, odnosno gasifikaciju se definišu energetskom kartom Grada koju izrađuje nadležno Odeljenje u saradnji sa energetskim menadžerom, u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Energetski objekti sistema daljinskog grejanja grade se i održavaju po Programima koji sadrže podatke o vrsti objekta, potrebna sredstva i izvore finansiranja, način i obezbeđenje sredstava, rok i dinamiku izgradnje i održavanja, kao i druge neophodne elemente (u daljem tekstu: Program izgradnje objekata toplifikacije i Program održavanja objekata i instalacija).
Programe iz stava 4. ovog člana donosi Skupština grada, za period ne kraći od godinu dana, u skladu sa usvojenim Planom razvoja iz člana 5. ove Odluke, kao jedinstven Program.
Za realizaciju Programa iz stava 4. ovog člana zadužen je energetski subjekt.
Planovi razvoja sistema daljinskog grejanja za teritoriju Grada objavljuju se u "Službenom listu grada Smedereva".
III USLOVI ZA OBAVLJANJE ENERGETSKIH DELATNOSTI
Energetske delatnosti, u skladu sa Zakonom o energetici, su proizvodnja toplotne energije, distribucija i snabdevanje toplotnom energijom.
Energetski subjekt može da otpočne sa obavljanjem energetske delatnosti na teritoriji Grada na osnovu licence koju izdaje nadležno Odeljenje u skladu sa zakonom i podzakonskim propisima.
Licenca se izdaje za obavljanje sledećih delatnosti:
1. proizvodnja toplotne energije snage preko 1 MW;
2. distribucija i snabdevanje toplotnom energijom.
Licenca se izdaje na zahtev energetskog subjekta za svaku energetsku delatnost posebno, u skladu sa zakonom i podzakonskim aktima.
Licenca se izdaje rešenjem, u roku od 30 dana od dana podnošenja urednog zahteva za izdavanje licence, pod uslovima utvrđenim zakonom.
Nadležno Odeljenje donosi rešenje o izdavanju i oduzimanju licence, kontroliše rad energetskog subjekta, vrši produženje važenja licence, vodi registar izdatih licenci i obezbeđuje javnost registra.
Na rešenje o izdavanju, produženju, odnosno oduzimanju licence može se izjaviti žalba Gradskom veću grada Smedereva (u daljem tekstu: Gradsko veće) u roku od 15 dana od dana prijema rešenja.
Za izdavanje i produženje licence plaća se naknada u visini utvrđenoj rešenjem o izdavanju, odnosno produženju licence.
Visina naknade iz stava 1. ovog člana određuje se u skladu sa kriterijumima i merilima i vrednosti koeficijenta za obračun visine naknade za izdavanje licence.
Kriterijumi, merila i vrednost koeficijenta iz stava 2. ovog člana, utvrđuju se posebnim aktom koji donosi Gradsko veće na predlog nadležnog Odeljenja, u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ove Odluke i koji se objavljuje u "Službenom listu grada Smedereva".
Naknadu iz stava 1. ovog člana ne plaća energetski subjekt iz člana 4. ove Odluke.
Energetski objekti za proizvodnju toplotne energije snage 1MW i više grade se u skladu sa zakonom kojim se uređuju uslovi i način uređenja prostora, uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta i izgradnja objekata, tehničkim i drugim propisima, a po prethodno pribavljenoj energetskoj dozvoli, u skladu sa zakonom.
Energetsku dozvolu izdaje nadležno Odeljenje.
Zahtev za izdavanje energetske dozvole sadrži podatke propisane zakonom i podzakonskim propisima.
Energetska dozvola se izdaje rešenjem, u roku od 30 dana od dana podnošenja urednog zahteva, ako su ispunjeni uslovi utvrđeni zakonom i podzakonskim propisima.
Na rešenje kojim se izdaje energetska dozvola ili odbija zahtev za njeno izdavanje, može se izjaviti žalba Gradskom veću u roku do 15 dana od dana prijema rešenja.
Za izdavanje energetske dozvole plaća se naknada u visini utvrđenoj rešenjem o izdavanju energetske dozvole.
Visina naknade iz stava 1. ovog člana određuje se u skladu sa kriterijumima i merilima i vrednosti koeficijenta za obračun visine naknade za izdavanje energetske dozvole.
Kriterijumi, merila i vrednost koeficijenta iz stava 2. ovog člana, utvrđuju se posebnim aktom koji donosi Gradsko veće na predlog nadležnog Odeljenja, u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ove Odluke i koji se objavljuje u "Službenom listu grada Smedereva".
Naknadu iz stava 1. ovog člana ne plaća energetski subjekt iz člana 4. ove Odluke.
IV PROIZVODNJA, DISTRIBUCIJA I SNABDEVANJE TOPLOTNOM ENERGIJOM
Energetski subjekt proizvodi ili kupuje toplotnu energiju za potrebe krajnjih kupaca, vrši distribuciju i isporuku toplotne energije krajnjim kupcima, upravlja distributivnim sistemom i snabdeva toplotnom energijom krajnje kupce na području Grada.
Energetski subjekt je dužan da energetske delatnosti iz domena toplotne energije obavlja u skladu sa zakonom, aktom o osnivanju, ovom Odlukom i aktima donesenim na osnovu ove Odluke.
Proizvođač toplotne energije je dužan da svoje proizvodne kapacitete održava u ispravnom stanju, obezbedi njihovu stalnu pogonsku i funkcionalnu sposobnost i bezbedno korišćenje u skladu sa tehničkim i drugim propisima i standardima koji se odnose na uslove eksploatacije te vrste objekata i instalacija, njihovu bezbednost i uslove zaštite životne sredine utvrđene zakonom i drugim propisima.
Proizvođač toplotne energije kome je aktom o osnivanju ili aktom o poveravanju obavljanja delatnosti proizvodnje toplotne energije utvrđena obaveza proizvodnje toplotne energije za krajnje kupce, dužan je da proizvedenu toplotnu energiju isporučuje energetskom subjektu koji obavlja delatnost distribucije i snabdevanja krajnjih kupaca toplotnom energijom prema godišnjem bilansu potreba krajnjih kupaca, osim ukoliko je preduzeće osnovano za proizvodnju i distribuciju toplotne energije.
Proizvođač toplotne energije iz stava 1. ovog člana i energetski subjekt koji obavlja delatnost distribucije i snabdevanja krajnjih kupaca toplotnom energijom, ako se te delatnosti ne obavljaju u istom pravnom subjektu, zaključuju godišnji ugovor o prodaji toplotne energije za potrebe krajnjih kupaca u pisanoj formi.
Termo-energetska oprema koju proizvođač toplotne energije koristi za obavljanje osnovne delatnosti, sadrži:
1. toplotne izvore;
2. merače utroška toplotne energije na pragu toplotnog izvora;
3. pumpne stanice toplotnog izvora.
Povlašćeni proizvođači toplotne energije i podsticajne mere za korišćenje obnovljivih izvora za proizvodnju toplotne energije
Povlašćeni proizvođači toplotne energije su proizvođači koji u procesu proizvodnje toplotne energije koriste obnovljive izvore energije i pri tome ispunjavaju uslove u pogledu energetske efikasnosti.
Povlašćeni proizvođači toplotne energije, odnosno energije za hlađenje, imaju pravo na podsticajnu otkupnu cenu i druge podsticajne mere.
Skupština grada Smedereva posebnim aktom propisuje uslove za sticanje statusa povlašćenog proizvođača toplotne energije, podsticajne mere, kriterijume za utvrđivanje ispunjenosti tih uslova i utvrđuje način i postupak sticanja tog statusa, vođenje registra povlašćenih proizvođača toplotne energije i njegovu sadržinu.
Uslovi za sticanje statusa povlašćenog proizvođača toplotne energije, kriterijumi za sticanje ispunjenosti tih uslova kao i način i postupak sticanja tog statusa propisaće se u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Rešenje o sticanju statusa povlašćenog proizvođača toplotne energije donosi nadležno Odeljenje.
Distribucija i snabdevanje toplotnom energijom
Energetski subjekt, kao distributer toplotne energije, obavlja delatnost distribucije i snabdevanja toplotnom energijom, upravljanja distributivnim sistemom za toplotnu energiju i snabdevanje toplotnom energijom svih krajnjih kupaca na području za koje je zadužen za isporuku i snabdevanje toplotnom energijom.
Distributer toplotne energije odgovoran je za održavanje, funkcionisanje i bezbedno korišćenje distributivnog sistema, kao i njegov razvoj u skladu sa potrebama postojećih i budućih krajnjih kupaca.
Termo-energetska oprema koju distributer toplotne energije koristi za obavljanje osnovne delatnosti, sadrži:
1. toplovodnu mrežu;
2. priključni toplovod;
3. priključnu podstanicu;
4. uređaje i postrojenja koji su njihovi sastavni delovi.
Pravila o radu distributivnog sistema
Energetski subjekt je dužan da donese Pravila o radu distributivnog sistema (u daljem tekstu: Pravila), a uz pribavljenu saglasnost Osnivača, u roku od 12 meseci od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Pravilima se naročito utvrđuju: tehnički uslovi za projektovanje i priključenje novih korisnika na sistem, tehnički uslovi za povezivanje sa proizvođačem toplotne energije, tehnički i drugi uslovi za bezbedan rad distributivnog sistema i za obezbeđivanje pouzdanog i kontinuiranog snabdevanja krajnjih kupaca toplotnom energijom, postupci u kriznim situacijama, funkcionalni zahtevi i klasa tačnosti mernih uređaja, mesto i način merenja isporučene toplotne energije, pravila o merenju sa definisanom potrebnom mernom opremom, uslovi za privremeno isključenje krajnjih kupaca kao i naplata vezana za privremeno isključene krajnje kupce.
Pravila iz stava 1. ovog člana objavljuju se u "Službenom listu grada Smedereva", kao i na internet stranici distributera toplotne energije.
Uslov da energetski subjekt bude snabdevač krajnjih kupaca toplotnom energijom jeste da obezbeđuje toplotnu energiju iz sopstvenih izvora, ili kupuje toplotnu energiju od drugih proizvođača, o čemu zaključuje godišnji ugovor u skladu sa godišnjim bilansom potreba krajnjih kupaca koje snabdeva.
Izuzetno, energetski subjekt i vlasnik postrojenja za proizvodnju toplotne energije koji ima višak kapaciteta u odnosu na svoje potrebe, mogu zaključiti Ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji kojim će vlasnik postrojenja energetskom subjektu ustupiti na korišćenje višak proizvodnih kapaciteta, radi proizvodnje i prodaje toplotne energije trećim licima.
Ugovorom iz stava 2. ovog člana razgraničiće se potrošnja energenata na ugovorne strane i utvrdiće se obaveza energetskog subjekta da proizvodni kapacitet održava u ispravnom stanju, obezbedi njegovu stalnu pogonsku i funkcionalnu sposobnost i bezbedno korišćenje u skladu sa tehničkim i drugim propisima i standardima koji se odnose na ovu oblast.
Održavanje toplifikacionog sistema
Energetski subjekt je dužan da svoje proizvodne i distributivne kapacitete, uključujući i toplotne podstanice, održava u ispravnom stanju, da blagovremeno obavlja remont, da obezbedi njihovu stalnu pogonsku i funkcionalnu sposobnost i bezbedno korišćenje u skladu sa tehničkim i drugim propisima i standardima, a u cilju nesmetanog funkcionisanja celog sistema daljinskog grejanja.
Energetski subjekt je u obavezi da jednom godišnje, najkasnije do 01. oktobra, Gradskom veću podnese izveštaj o pripremljenosti svog dela sistema daljinskog grejanja za nastupajuću grejnu sezonu.
Ukoliko vlasnik objekta ili Skupština stambene zajednice, do 30. septembra, ne podnese energetskom subjektu na čiji je distributivni sistem priključen objekat, obaveštenje o propustima i nedostacima u unutrašnjoj grejnoj instalaciji, smatraće se da je unutrašnja grejna instalacija pripremljena za nastupajuću grejnu sezonu.
Ugradnju, kontinuirano proveravanje ispravnosti i tačnosti rada, kao i metrološko overavanje i održavanje mernih uređaja u toplotnoj podstanici za merenje isporučene količine toplotne energije vrši energetski subjekt.
Za održavanje priključnog toplovoda i toplotne podstanice, izuzimajući merne uređaje, odgovoran je investitor, odnosno vlasnik, ukoliko ugovorom nije preneo obavezu održavanja na energetski subjekt.
Vlasnik objekta je dužan da omogući pristup energetskim objektima i da trpi izvršenje radova iz stavova 1. i 2. ovog člana.
Unutrašnja grejna instalacija objekta koji je priključen na sistem daljinskog grejanja mora se održavati u ispravnom stanju.
O održavanju unutrašnje grejne instalacije stara se vlasnik objekta, odnosno organ upravljanja stambenom zgradom.
Radovi na pripremama unutrašnje grejne instalacije za grejnu sezonu moraju se završiti najkasnije do 30. septembra tekuće godine.
Investitorovu termo-energetsku opremu može ugraditi samo ovlašćeni izvođač radova sa posedovanjem odgovarajuće licence, shodno odredbama zakona kojima se uređuje planiranje i izgradnja objekta.
Vlasnik objekta, odnosno organ upravljanja stambenom zgradom, dužan je da nadoknadi štetu energetskom subjektu koju prouzrokuje nestručnom intervencijom na svojoj termeo-energetskoj opremi.
Bez pisane saglasnosti energetskog subjekta, vlasnik objekta, odnosno organ upravljanja stambenom zgradom, ne može menjati svoju termoenergetsku opremu.
Vlasnik objekta može po sopstvenoj volji sa energetskim subjektom ili sa drugim licem da sklopi poseban ugovor o održavanju svoje unutrašnje termo-energetske opreme.
Energetski subjekt i kupac, odnosno vlasnik, odnosno investitor, pisanim ugovorom međusobno regulišu vlasničke odnose, kao i uslove i način prenosa prava i obaveza na energetski subjekt za upravljanje i održavanje priključnog toplovoda i toplotne podstanice i regulišu buduće vlasničke odnose nad opremom (i prostorom).
Krajnji kupac toplotne energije je svako pravno lice, fizičko lice, ili preduzetnik kojem energetski subjekt na osnovu pisanog ugovora isporučuje toplotnu energiju.
Krajnji kupac može biti i zajednica pravnih lica, fizičkih lica ili preduzetnika, koji su priključeni na zajedničko mesto za preuzimanje toplotne energije.
V PRIKLJUČENJE OBJEKATA NA TOPLIFIKACIONI SISTEM
Priključenje objekata krajnjih kupaca toplotne energije na distributivni sistem daljinskog grejanja vrši se pod uslovima i na način propisan zakonom, ovom Odlukom i Pravilima iz člana 20. ove Odluke, a u skladu sa standardima i tehničkim propisima koji se odnose na uslove priključenja.
Preciziranje uslova i načina priključenja biće definisano Pravilima iz člana 20. ove Odluke, a u skladu sa Zakonom o planiranju i izgradnji, Zakonom o ozakonjenju objekata, Uredbom o lokacijskim uslovima, Pravilnikom o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem i Pravilnikom o klasifikaciji objekata.
Energetski subjekt koji snabdeva energijom objekat investitora i investitor mogu zaključiti u pisanoj formi Ugovor o prodaji toplotne energije pre priključenja objekta na distributivni sistem.
Ugovor iz člana 29. ove Odluke reguliše međusobna prava i obaveze između energetskog subjekta i investitora, a isti može biti sačinjen pre izgradnje objekta ili u toku izgradnje, kako bi se bliže definisali uslovi za privremeno priključenje.
Elementi Ugovora definisani su Pravilima iz člana 20. ove Odluke.
Krajnji kupac je dužan da u pisanoj formi prijavi energetskom subjektu sve promene vezane za vlasništvo koje utiču na odnose između energetskog subjekta i krajnjeg kupca u roku od 15 dana od dana kada je promena nastala i o tome dostavi dokaze (ugovor o kupoprodaji, ugovor o poklonu, rešenje o nasleđivanju i sl.).
Ukoliko krajnji kupac ne postupi u roku predviđenom stavom 1. ovog člana, smatraće se da je do promena došlo prvim danom u mesecu u kome je promena prijavljena.
Kad krajnji kupac prestane da koristi usluge grejanja usled promena iz stava 1. ovog člana, prestaje mu obaveza plaćanja naknade za isporučenu toplotnu energiju u narednom periodu pod uslovom da je promena prijavljena u roku iz stava 1. ovog člana.
Razlozi za prestanak obaveze plaćanja naknade za isporučenu toplotnu energiju su: rušenje objekta krajnjeg kupca, prodaja, tj. otuđenje objekta iz svojine i sl.
Energetski subjekt je obavezan da u roku od osam dana od dana podnete prijave iz stava 1. ovog člana izvrši konačan obračun za isporučenu toplotnu energiju i dostavi ga krajnjem kupcu.
Priključenje objekta na distributivni sistem vrši energetski subjekt u skladu sa izdatim lokacijskim uslovima.
U skladu sa Pravilnikom o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem, podnošenje zahteva za priključenje objekta se vrši preko sistema Centralne evidencije objedinjenih procedura (u daljem tekstu: CEOP).
Energetski subjekt je dužan da odluči o zahtevu za priključenje i da o tome obavesti Odeljenje Gradske uprave nadležno za poslove objedinjene procedure u roku od 15 dana od dana prijema zahteva kroz CEOP.
Ako je objekat izveden u skladu sa građevinskom dozvolom i projektom za izvođenje, energetski subjekt je dužan da priključi objekat na distributivni sistem u roku od 15 dana od dana prijema urednog pisanog zahteva.
Energetski subjekt je dužan da nakon priključenja objekta koji ispunjava sve tehničke i druge propisane uslove, na zahtev krajnjeg kupca započne sa isporukom toplotne energije nakon zaključenja Ugovora o prodaji toplotne energije sa krajnjim kupcem.
U slučaju potrebe za priključenje gradilišta, objekata za koje je odobren probni rad, objekata u postupku legalizacije i sličnih objekata, može se odobriti privremeno priključenje objekta, kroz postupak koji se sprovodi mimo objedinjene procedure, a na način i pod uslovima koje definiše energetski subjekt u Pravilima iz člana 20. ove Odluke.
Po potrebi i na osnovu posebnog zahteva investitora, energetski subjekt može isporučivati toplotnu energiju za grejanje objekta u izgradnji zbog završnih unutrašnjih radova, u toku grejne sezone i pre početka privremene isporuke toplotne energije.
Isporuka toplotne energije iz člana 35. ove Odluke vrši se ukoliko za to postoje tehničke mogućnosti.
Ugovor iz člana 34. ove Odluke se zaključuje na određeno vreme, sa maksimalnim rokom važenja do isteka tekuće grejne sezone i ne može se produžiti.
Obaveza investitora je, da u toku perioda privremene isporuke toplotne energije reguliše kućnu instalaciju, a energetskog subjekta da reguliše kućnu podstanicu i registruje postignute parametre.
Bliži uslovi za regulaciju i registraciju podataka iz stava 1. ovog člana utvrđuju se Pravilima iz člana 20. ove Odluke.
Kada sa ugrađenim kućnim instalacijama i na kućnoj podstanici ne mogu da se postignu projektni uslovi, obaveza je investitora da, tokom privremene isporuke toplotne energije, otkloni uzroke, odnosno izvrši neophodne popravke na kućnim instalacijama i na kućnoj podstanici.
Kada investitor i energetski subjekt ne mogu da postignu saglasnost o uzrocima zbog kojih se ne postižu projektni uslovi, kao i kada investitor postupi u skladu sa stavom 1. ovog člana, a ne postižu se projektni uslovi, uzrok utvrđuje za to ovlašćena institucija.
Kada energetski subjekt izvrši priključenje objekta na distributivni sistem, investitor je dužan da energetskom subjektu dostavi sve podatke o vlasnicima i korisnicima posebnih delova objekta kao budućim kupcima toplotne energije i podatke o posebnim delovima objekta (broj stana, poslovnog prostora, površinu, kubaturu i sl.).
Ugovor o prodaji toplotne energije sa krajnjim kupcem
Energetski subjekt je dužan da zaključi Ugovor o prodaji toplotne energije sa krajnjim kupcima toplotne energije, u skladu sa zakonom i ovom Odlukom.
Energetski subjekt može da preuzme u vlasništvo prostoriju u kojoj se nalazi kućna podstanica, u skladu sa zakonom.
U slučaju iz stava 2. ovog člana, energetski subjekt je dužan da prostoriju u kojoj se nalazi kućna podstanica obezbedi od neovlašćenog ulaza.
Ugovor iz stava 1. ovog člana naročito sadrži sledeće elemente:
1. podatke o energetskom subjektu i krajnjem kupcu;
2. rok na koji se ugovor zaključuje;
3. prava i obaveze u slučaju prestanka ugovora;
4. način obračuna i uslove plaćanja računa;
5. obavezu energetskog subjekta prema krajnjim kupcima u slučaju neispunjenja obaveza u pogledu kvaliteta i kontinuiteta isporuke;
6. elemente za izradu delovnika troškova za isporučenu toplotnu energiju, ako se potrošnja isporučene toplotne energije očitava na zajedničkom meraču utroška toplotne energije;
7. posebne obaveze krajnjih kupaca u slučaju neispunjenja, odnosno neurednog ispunjenja obaveza plaćanja;
8. uslove za obustavu isporuke toplotne energije i isključenje sa distributivnog sistema, kao i prava i obaveze energetskog subjekta i krajnjeg kupca;
9. uslove i način preuzimanja i korišćenja energije, prava i obaveze u slučaju privremene obustave isporuke toplotne energije;
10. način merenja, obračuna i uslova plaćanja preuzete količine toplotne energije;
11. način informisanja o promeni cena i drugih uslova isporuke i korišćenja toplotne energije;
12. način rešavanja sporova i druge elemente.
Ugovorom iz člana 41. ove Odluke regulišu se prava i obaveze energetskog subjekta i krajnjih kupaca toplotne energije u vezi sa grejanjem i klimatizacijom objekata u toku redovne isporuke toplotne energije.
Ukoliko krajnji kupac iz bilo kog razloga ne potpiše Ugovor iz stava 1. ovog člana, a ne podnese zahtev za otkaz toplotne energije, smatra se da je toplotna energija isporučena, da je prijemom računa stupio u ugovorni odnos sa energetskim subjektom i da su mu sve obaveze u potpunosti iste kao i krajnjeg kupca koji je Ugovor potpisao.
Za stanove i poslovne prostore koje investitor nije prodao, troškove redovne isporuke toplotne energije snosi sam investitor pod uslovima koji važe za vlasnike stanova ili poslovnih prostora.
Ugovor iz člana 41. ove Odluke zaključuje se na neodređeno vreme, osim ako se ugovorne strane ne dogovore drugačije.
Po završetku izgradnje kućne podstanice i izvršene primopredaje opreme i prostora kućne podstanice sa investitora na održavanje energetskom subjektu ili drugom ovlašćenom pravnom licu, pristup kućnoj podstanici dozvoljen je samo ovlašćenim licima.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, pristup u prostorije u kojima je smeštena kućna podstanica dozvoljen je i vlasniku objekta, odnosno predstavniku organa upravljanja objektom, prilikom očitavanja merača toplote i u postupku po reklamaciji na isporučenu toplotnu energiju.
Bez prisustva ovlašćenog lica energetskog subjekta dozvoljen je pristup kućnoj podstanici samo u slučaju opasnosti, o čemu se bez odlaganja mora obavestiti energetski subjekt.
Svaki pristup kućnoj podstanici obavezno se evidentira u evidencionom kartonu kućne podstanice.
Bliži uslovi obezbeđenja i pristupa u prostorije u kojima je smeštena kućna podstanica utvrđuju se Pravilima iz člana 20. ove Odluke.
Za potrebe poslovanja sa krajnjim kupcima energetski subjekt vodi i ažurira evidenciju krajnjih kupaca.
Evidencija krajnjih kupaca, koja se odnosi na fizička lica i preduzetnike, sadrži sledeće podatke:
1. ime, prezime i JMBG krajnjeg kupca;
2. adresu krajnjeg kupca;
3. adresu objekta za isporuku toplotne energije.
Evidencija krajnjih kupaca, koja se odnosi na pravna lica sadrži sledeće podatke:
1. poslovno ime i sedište pravnog lica;
2. PIB i matični broj krajnjeg kupca;
3. ime, prezime i JMBG zakonskog zastupnika;
4. adresu objekta za isporuku toplotne energije.
VI ISKLJUČENJE OBJEKATA SA TOPLIFIKACIONOG SISTEMA
Krajnji kupac može pisanim putem otkazati Ugovor o prodaji toplotne energije na kraju svake grejne sezone, s tim da pisani zahtev o otkazu Ugovora mora dostaviti najkasnije do 30. juna tekuće godine, pri čemu energetski subjekt uvažava raskid sa prvim obračunskim periodom.
Ako na jednom predajnom mestu toplotu preuzima više krajnjih kupaca, otkaz važi samo ako su svi krajnji kupci pisanim putem otkazali ugovor i ukoliko postoje tehničke mogućnosti za pojedinačno isključenje krajnjeg kupca sa zajedničkog mesta preuzimanja toplotne energije (isključenje kompletnog objekta).
U slučaju isključenja objekta krajnjeg kupca toplotne energije troškove isključenja snosi krajnji kupac.
Ukoliko vlasnik objekta, odnosno organ upravljanja stambenom zgradom podnese zahtev za ponovno priključenje objekta na distributivni sistem i ukoliko se energetski uslovi za izradu projektne dokumentacije razlikuju od prethodno izdatih, sprovešće se procedura kao kod prvog priključenja.
Ukoliko se novi energetski uslovi ne razlikuju od prethodnih, objekat će ponovo biti priključen, pri čemu je neophodno da svi tehnički uslovi ranije dati ostanu nepromenjeni.
Ispunjenje tehničkih uslova definisanih u stavu 1. ovog člana, dokazuje se izjavom lica koje ispunjava uslove za odgovornog projektanta, odnosno odgovornog izvođača radova za tu vrstu objekta, propisane Zakonom o planiranju i izgradnji.
Troškove ponovnog priključenja snosi vlasnik objekta, odnosno organ upravljanja stambenom zgradom, a visina troškova definisana je Pravilnikom za određivanje visine naknade za priključak na toplovodnu mrežu.
Prilikom ponovnog priključenja objekta na distributivni sistem, ukoliko je došlo do povećanja instalisanog kapaciteta svih potrošača u objektu, krajnji kupac ima obavezu plaćanja naknade za utvrđeno povećanje u skladu sa troškovima definisanim Pravilnikom iz člana 47. ove Odluke.
VII NAČIN OBEZBEĐIVANJA KONTINUITETA I KVALITETA U SNABDEVANJU KRAJNJIH KUPACA TOPLOTNOM ENERGIJOM
Energetski subjekt je dužan da svoj rad i poslovanje organizuje tako da obezbedi pouzdanu, trajnu i nesmetanu isporuku toplotne energije krajnjim kupcima na predajnom mestu.
Isporuka toplotne energije krajnjim kupcima ne može se uskratiti osim u slučajevima i pod uslovima utvrđenim zakonom i ovom Odlukom.
U slučaju poremećaja, odnosno prekida u isporuci toplotne energije krajnjim kupcima usled više sile, ili drugih razloga koji se nisu mogli predvideti, odnosno sprečiti, energetski subjekt je obavezan da bez odlaganja preduzme mere na otklanjanju uzroka i posledica poremećaja, odnosno prekida u isporuci i to:
1. privremeno obezbedi isporuku toplotne energije krajnjim kupcima iz alternativnih izvora kada je to moguće (prebacivanje na druge izvore toplote);
2. radno angažuje zaposlene na otklanjanju uzroka i posledica poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo do prekida u isporuci toplotne energije krajnjim kupcima, kao i da po potrebi angažuje treća lica u obezbeđenju uslova za kontinuiranu isporuku toplotne energije krajnjim kupcima;
3. hitno popravi i zameni instalacije kojima se obezbeđuje isporuka toplotne energije krajnjim kupcima, kao i da zaštiti delove toplifikacionog sistema od daljih havarija;
4. preduzima i druge mere koje utvrdi Gradsko veće.
U slučajevima iz stava 1. ovog člana, energetski subjekt je dužan da preko sredstava javnog informisanja ili na drugi način, bez odlaganja, obavesti krajnje kupce o razlozima prekida ili poremećaja u isporuci toplotne energije, o vremenu trajanja prekida ili poremećaja u isporuci, kao i da krajnjim kupcima pruži potrebna posebna uputstva.
Ako se prekid u isporuci toplotne energije za pripremu tople potrošne vode planira zbog izvođenja radova na izgradnji, rekonstrukciji ili održavanju delova toplifikacionog sistema, energetski subjekt je dužan da o tome blagovremeno obavesti krajnje kupce putem sredstava javnog informisanja, ili na drugi odgovarajući način, a najkasnije 24 sata pre planiranog prekida u isporuci, kao i da pruža potrebna uputstva.
U slučaju iz stava 1. ovog člana energetski subjekt je dužan da u pisanoj formi obavesti nadležno Odeljenje najkasnije 24 sata pre početka radova.
Tokom grejne sezone nisu dozvoljeni planirani prekidi u isporuci toplotne energije za grejanje objekata.
Snabdevanje i kvalitet toplotne energije
Energetski subjekt isporučuje krajnjem kupcu toplotnu energiju i obezbeđuje mu na predajnom mestu potrebnu količinu toplotne energije neophodnu za postizanje propisane temperature koja je određena projektom, odnosno ugovorena Ugovorom iz člana 29. ove Odluke.
Energetski subjekt je dužan da krajnjim kupcima isporučuje toplotnu energiju za grejanje i klimatizaciju objekata u toku grejne sezone, a za pripremu tople potrošne vode (ukoliko ovakav sistem postoji) tokom cele godine 24 sata dnevno.
Energetski subjekt i krajnji kupac će sklopiti ugovor kojim će regulisati uslove i način isporuke toplotne energije za pripremu i isporuku tople potrošne vode.
Grejna sezona, po pravilu, počinje 15. oktobra tekuće godine i završava se 15. aprila naredne godine.
Izuzetno, u periodu od 01. do 14. oktobra i od 16. do 30. aprila objekti će se grejati u dane za koje u zadnjoj prognozi prethodnog dana ili u prvoj prognozi tog dana Republički hidrometeorološki zavod Srbije prognozira srednju dnevnu temperaturu 12oC ili nižu, o čemu odluku donosi energetski subjekt.
U toku grejne sezone grejni dan traje po pravilu od 06,00 do 20,00 časova, a subotom, nedeljom i praznikom od 07,00 do 20,00 časova i u tom periodu održava se propisana temperatura grejanog prostora.
U danima više spoljne temperature, na osnovu akumulirane toplotne energije, isporuka toplotne energije može se smanjiti ili privremeno prekinuti, pod uslovom da se ne ugroze propisane minimalne temperature u grejnom prostoru, pri čemu se korisnici ne oslobađaju obaveze plaćanja usluge grejanja.
Propisana temperatura u grejanom prostoru korisnika određena projektnom dokumentacijom (pri projektovanoj spoljnoj temperaturi od -13,1oC) je 20oC sa dozvoljenim odstupanjem od ± 2oC, ukoliko zakonom ili međusobnim ugovorom nije drugačije određeno.
Pri niskim spoljnim temperaturama, u cilju tehničke zaštite sistema i obezbeđivanja propisanih temperatura, energetski subjekt može produžiti grejni dan ili vršiti neprekidnu isporuku toplotne energije, a da pri tom racionalno gazduje energijom.
U noći između 31. decembra i 01. januara, između 06. i 07. januara i između 13. i 14. januara, grejni dan može da se produži ili da se ne prekida, osim u slučaju izuzetno povoljne spoljne temperature, o čemu odluku donosi energetski subjekt.
Merenje isporučene količine toplotne energije
Količina utroška toplotne energije, isporučene za grejanje objekata krajnjih kupaca i količina isporučene toplotne energije za pripremu tople potrošne vode se meri, pri čemu se izmerena količina isporučene toplotne energije izražava u kWh.
Merenje količine isporučene toplotne energije u priključnoj podstanici vrši energetski subjekt.
Merenje ukupno isporučene toplotne energije vrši se meračem utroška toplotne energije na mestu predaje toplotne energije.
Mesto predaje toplotne energije je mesto na kome se graniče kućna podstanica i priključna podstanica i predstavlja mesto razgraničenja odgovornosti između energetskog subjekta i krajnjeg kupca.
Merač utroška toplotne energije iz stava 1. ovog člana za već priključene korisnike kolektivnog stanovanja obezbeđuje energetski subjekt, a za nove objekte i već priključene individualne objekte (porodične kuće) obezbeđuje investitor, odnosno vlasnik i dužan je da ih kao svoja sredstva ugradi, održava, vrši periodični pregled i metrološko overavanje merila u skladu sa važećim propisima.
Merač utroška toplotne energije mora imati važeći atest i sertifikat o metrološkom overavanju merila u skladu sa važećim propisima.
Tehničke karakteristike merača utroška toplotne energije propisuju se Pravilima iz člana 20. ove Odluke.
Za period kada je merač utroška toplotne energije neispravan, a vrši se isporuka toplotne energije, isporučena količina toplotne energije se određuje na osnovu potrošnje u uporednom mesečnom obračunskom periodu.
Uporedni mesečni obračunski period je mesečni period u kojem su postojali slični uslovi preuzimanja toplote ili potrošnje tople vode, a kada je merač toplote ispravno radio (ako je objekat nov za uporedni period se uzima period iz zgrade najpribližnijih karakteristika i najpribližnije godine izgradnje).
Uporedni mesečni obračunski period određuje energetski subjekt.
Isporučena količina toplotne energije na osnovu potrošnje u uporednom obračunskom periodu određuje se u skladu sa Pravilima iz člana 20. ove Odluke.
Redovne preglede, atestiranje i zamene merača utroška toplotne energije koji su vlasništvo energetskog subjekta, vrši energetski subjekt u skladu sa propisima i bez posebne mesečne nadoknade za održavanje merača utroška toplotne energije.
Krajnji kupac je dužan da omogući ovlašćenim licima energetskog subjekta pristup meraču utroška toplotne energije i instalacijama, kao i mestu priključka radi očitavanja, provere ispravnosti, otklanjanja kvarova, montaže.
Energetski subjekt i krajnji kupac imaju pravo, pored redovnih pregleda, na proveru tačnosti merača utroška toplotne energije. Ako se pri kontrolnom pregledu ustanovi veće odstupanje od dozvoljenog, troškove provere snosi energetski subjekt, a u suprotnom onaj ko je pregled zahtevao.
Ako provera tačnosti merača utroška toplotne energije pokaže njihovo veće odstupanje od onog koje dozvoljavaju važeći propisi, računa se da je merač neispravan, pa se za taj vremenski period obračunava količina isporučene toplotne energije na osnovu potrošnje u uporednom obračunskom periodu.
Podatke sa merača toplote u toplotnoj podstanici energetski subjekt očitava mesečno, kao i prilikom promene cena toplotne energije.
Očitavanje merača toplote vrši se prema rasporedu koji određuje energetski subjekt.
Krajnji kupci imaju pravo da prisustvuju očitavanju merača toplote ili da na svoj zahtev provere tačnost očitanih podataka.
Ako energetski subjekt zbog razloga za koje je odgovoran krajnji kupac, nije mogao očitati kontrolne merače toplote, isporučenu količinu toplote će obračunati u skladu sa Tarifnim sistemom.
VIII OBRAČUN I PLAĆANJE NAKNADE ZA DALJINSKO GREJANJE
Naknada za daljinsko grejanje sastoji se od naknade za isporučenu toplotnu energiju (varijabilni deo) i naknade za grejnu površinu (fiksni deo).
Osnov za obračun i plaćanje naknade za isporučenu toplotnu energiju je vrednost isporučene količine toplotne energije očitane na meraču utroška toplotne energije.
Krajnjim kupcima koji imaju zajednički merač utroška toplotne energije, pojedinačni udeo u količini isporučene toplotne energije očitane na zajedničkom meraču toplote određuje se na osnovu delovnika troškova, koji je izrađen u skladu sa Pravilnikom o načinu raspodele i obračuna troškova za isporučenu toplotnu energiju.
Delovnik troškova se dostavlja energetskom subjektu, potpisan i overen od strane ovlašćenog predstavnika skupštine stanara, ili svih vlasnika objekata.
Delovnikom troškova iz stava 1. ovog člana može se predvideti da se isporučena količina toplotne energije preko zajedničkog merača toplote raspoređuje na pojedinačne krajnje kupce, prema očitanim odnosima potrošnje (ugrađeni delitelji toplote), prema sopstvenim meračima toplote na kućnoj instalaciji (kontrolni merači utroška toplote) i prema površini stana odnosno poslovnog prostora.
Ako delovnik za zgradu nije sačinjen, važi delovnik - metod obračuna koji prema površini, odnosno zapremini grejanog prostora (po kojoj se paušalno fakturiše), određuje energetski subjekt.
Kontrolni merač utroška toplotne energije je uređaj kojim se registruje količina utrošene toplotne energije svake stambene ili poslovne jedinice pojedinačno.
Registrovana količina utrošene toplotne energije služi za preraspodelu ukupno isporučene količine toplotne energije izmerene na zajedničkom meraču toplote.
Ugradnjom zajedničkog merača toplote u toplotnoj podstanici svi sopstveni merači postaju kontrolni.
Obračun naknade za daljinsko grejanje
Naknada za grejnu površinu (fiksni deo) se izračunava tako što se obračunska grejna površina, izražena u m2 za prosečnu visinu od 2,4 m do 2,6 m (prema građevinskim uzansama), a za ostale krajnje kupce adekvatno visini odnosno zapremini prostora, pomnoži sa odgovarajućom jediničnom cenom grejne površine (din/m2) koja se određuje u skladu sa odredbama Tarifnog sistema.
Naknada za isporučenu toplotnu energiju (varijabilni deo) se izračunava tako što se isporučena količina toplotne energije (kWh) očitana na meraču utroška toplotne energije pomnoži sa odgovarajućom jediničnom cenom (din/kWh), koja se određuje u skladu sa odredbama Tarifnog sistema.
Naknada za isporučenu toplotnu energiju za pripremu tople potrošne vode utvrđuje se tako što se količina utrošene toplotne energije izmerena na posebno ugrađenom meraču utroška toplotne energije u toplotnoj podstanici, izražena u kWh, pomnoži sa odgovarajućom jediničnom cenom isporučene količine toplotne energije (din/kWh).
U zgradama sa više stambenih jedinica, gde se toplotna energija koristi za pripremu tople potrošne vode, naknada za isporučenu toplotnu energiju za pripremu potrošne tople vode se dalje raspodeljuje prema Pravilniku iz člana 63. stav 1. ove Odluke.
Pravilnik iz člana 63. stav 1. ove Odluke propisuje ugradnju uređaja za utvrđivanje sopstvene potrošnje toplotne energije, uređaja za regulaciju isporučene toplotne energije, kontrolnih merača utroška toplotne energije, definiše kriterijume za izradu delovnika troškova toplotne energije i model Ugovora o kontroli, merenju i preraspodeli isporučene toplotne energije.
Pravilnik iz stava 1. ovog člana donosi nadležno Odeljenje uz saglasnost Gradskog veća, a isti se objavljuje u "Službenom listu grada Smedereva".
Naknada za grejnu površinu (fiksni deo) obračunava se i fakturiše svakog meseca tokom obračunske grejne sezone i predstavlja 1/12 godišnjeg iznosa naknade definisane članom 65. ove Odluke.
Naknada za isporučenu toplotnu energiju (varijabilni deo) obračunava se i fakturiše samo tokom grejne sezone.
Naknada prema grejnoj površini plaća se 12 meseci godišnje do uvođenja Tarifnog sistema.
Energetski subjekt ima obavezu da na zahtev krajnjeg kupca, koji toplotnu energiju koristi za potrebe grejanja stambenog prostora, obračunava i fakturiše naknadu za isporučenu toplotnu energiju (varijabilni deo) svakog meseca tokom obračunske grejne sezone na bazi prosečne potrošnje iz prethodnih godina i potrošnje iz prethodnih meseci iz tekuće grejne sezone, a konačan obračun potrošnje vršiće se nakon isteka grejne sezone uz nivelisanje mesečnih obračuna zaključno sa danom završetka obračunske grejne sezone.
Krajnji kupci mogu avansno plaćati od 01.07. tekuće godine količine do 500 kWh mesečno, pri čemu će se preseci obračuna vršiti u decembru i februaru, a konačni obračun na kraju grejne sezone.
Način i dinamika obračuna i fakturisanja u smislu stavova 2. i 3. ovog člana definišu se Ugovorom.
Obračun umanjenja naknada za daljinsko grejanje
Kod prekida grejanja zbog kvara unutrašnje grejne instalacije bez krivice i volje krajnjeg kupca, a koju održava energetski subjekt, ili kvara na sistemu daljinskog grejanja, što za posledicu ima snižavanje temperature u grejanim prostorijama krajnjeg kupca ispod propisane temperature sa dozvoljenim odstupanjem u trajanju od tri dana ili duže, mesečna naknada za grejnu površinu će se umanjiti i to 20% za svaki stepen ispod propisane temperature za površinu svake grejane prostorije sa nižom temperaturom za taj mesec.
Umanjenje naknade iz stava 1. ovog člana vršiće se pod uslovom da je poremećaj u grejanju prijavljen energetskom subjektu.
Kada je u toku grejne sezone došlo do više od tri prekida grejanja u trajanju do 24 sata, ili jednog prekida grejanja u trajanju dužem od 24 sata, u slučaju kvarova na sistemu daljinskog grejanja, remonta, rekonstrukcije, zamene oštećene opreme, priključenja novih ili isključenja postojećih kupaca, naknada za grejnu površinu (fiksni deo) će se umanjiti za iznos dela naknade srazmerne periodu prekida.
Kod prekida grejanja zbog kvara unutrašnje grejne instalacije bez krivice i volje energetskog subjekta ne postoji ni osnov za umanjenje naknade za daljinsko grejanje. U ovom slučaju, način nadoknade troškova krajnjeg kupca je definisan Ugovorom o održavanju unutrašnje grejne instalacije.
U slučaju prekida ili smanjenja grejanja ispod minimalne temperature utvrđene u članu 55. stav 3. ove Odluke i ugovorom sa krajnjim korisnikom, krivicom energetskog subjekta koji nije obezbedio energente ili iz drugih razloga, krajnji kupac koji plaća grejanje prema grejnoj površini ima pravo na umanjenu naknadu za 24% za svaki stepen ispod propisane temperature za taj mesec iz razloga što se grejanje plaća 12 meseci u toku kalendarske godine.
Energetski subjekt nema obavezu umanjenja naknade za daljinsko grejanje u slučaju kada je poremećaj u grejanju nastao zbog obustave isporuke električne energije toplotnim izvorima, uređajima na distributivnom sistemu, za zajedničke prostorije u kojima se nalazi toplotna podstanica, izuzev u slučaju kada energetski subjekt ne izmiruje svoju obavezu plaćanja računa za električnu energiju.
Energetski subjekt nema obavezu umanjenja naknade za daljinsko grejanje u slučaju kada se grejane prostorije koriste za druge namene suprotno od projektne dokumentacije, ili je izvršena prepravka koja utiče na kvalitet grejanja (povećanje otvora, ugradnja izloga, prenamena, neovlašćene prepravke instalacija i sl.).
IX TARIFNI SISTEM I CENE TOPLOTNE ENERGIJE
Tarifnim sistemom za obračun i način obračuna toplotne energije (u daljem tekstu: Tarifni sistem) utvrđuju se elementi za obračun i način obračuna isporučene količine toplotne energije krajnjim kupcima, kao i elementi za obračun i način obračuna izvršenih usluga za potrebe krajnjih kupaca.
Tarifni elementi za obračun toplotne energije i usluga sadrže opravdane troškove poslovanja koji čine troškovi amortizacije, održavanja, izgradnje, rekonstrukcije i modernizacije objekata, osiguranja, energenata, zaštite životne sredine i druge troškove poslovanja kojima se obezbeđuje odgovarajuća stopa i rok povraćaja sredstava od investicija u energetske objekte.
Elementi Tarifnog sistema iskazuju se u tarifnim stavovima na osnovu kojih se vrši obračun preuzete toplotne energije, odnosno izvršenih usluga u obavljanju energetskih delatnosti za obračunski period.
Tarifnim sistemom se mogu odrediti različiti tarifni stavovi, zavisno od količine preuzete energije, snage i drugih karakteristika preuzete energije, sezonske i dnevne dinamike isporuke, mesta preuzimanja i načina merenja.
Tarifnim sistemom određuju se tarifni stavovi za obračun cena proizvedene toplotne energije za krajnje kupce, distributivnih usluga i troškova ugovaranja, obračuna i naplate isporučene toplotne energije.
Tarifni stavovi za isporučenu toplotnu energiju, odnosno priključnu snagu za istu kategoriju krajnjih kupaca jednaki su na celoj teritoriji Grada.
Tarifni sistem donosi Nadzorni odbor energetskog subjekta uz saglasnost Gradskog veća, osim ako drugim zakonom nije predviđeno da tu saglasnost daje drugi državni organ.
Tarifni sistem objavljuje se u "Službenom listu grada Smedereva".
Cene toplotne energije i usluga koje vrše energetski subjekti u obavljanju energetskih delatnosti su regulisane.
Cene, kao i korekcije cena, po kojima se toplotna energija isporučuje krajnjim kupcima utvrđuje energetski subjekt, uz primenu Tarifnog sistema.
Odluku o cenama toplotne energije, obračunatim u skladu sa Tarifnim sistemom, donosi Nadzorni odbor energetskog subjekta uz saglasnost Gradskog veća, osim ako drugim zakonom nije predviđeno da tu saglasnost daje drugi državni organ.
X REKLAMACIJE NA SNABDEVANJE TOPLOTNOM ENERGIJOM
Krajnji kupac može reklamirati:
1. obračun isporučene toplotne energije;
2. kvalitet isporučene toplotne energije;
3. druge usluge.
Krajnji kupac ima pravo da podnese prigovor na obračun troškova za isporučenu toplotnu energiju energetskom subjektu, u pisanoj formi, najkasnije u roku od osam dana od dana dostave računa.
Prigovor na ispostavljeni obračun ne odlaže njegovo plaćanje.
Energetski subjekt je obavezan da prigovor reši i o tome obavesti krajnjeg kupca u roku od 8 dana od dana prijema prigovora.
Krajnji kupac može reklamirati kvalitet isporučene toplotne energije ukoliko smatra da mu energetski subjekt ne isporučuje toplotnu energiju neophodnu za postizanje propisane temperature u grejanim prostorijama krajnjeg kupca.
Ukoliko energetski subjekt isporučuje dovoljnu količinu toplotne energije za postizanje propisane temperature, a propisana temperatura se ne postiže iz razloga neispravnosti opreme unutrašnje grejne instalacije, energetski subjekt neće prihvatiti reklamaciju na kvalitet isporučene toplotne energije.
Na pisani zahtev krajnjeg kupca toplotne energije koji reklamira kvalitet isporučene toplotne energije, energetski subjekt je dužan da u roku od 24 sata izvrši merenje temperature u objektu krajnjeg kupca i o izmerenim temperaturama i zatečenom stanju sačini zapisnik.
Merenje se vrši baždarenim termometrom u sredini prostorije, na visini od 1,2 m.
Zapisnik se radi u dva primerka i sadrži podatke o stambenom ili poslovnom prostoru, spoljnoj temperaturi, temperaturama u prostorijama, uslovima pod kojima se meri temperatura, dodatnim izvorima grejanja, vremenu i datumu merenja i po potrebi važnije napomene, odnosno primedbe.
Primerak zapisnika se odmah uručuje krajnjem kupcu ili predstavniku krajnjeg kupca, a kopija predstavniku pravnog lica odnosno preduzetnika, koji je odgovoran za održavanje unutrašnje grejne instalacije.
Zapisnik potpisuju predstavnik krajnjeg kupca i predstavnik energetskog subjekta.
Krajnji kupac može uneti svoje primedbe na postupak izvršenog merenja i navesti razloge zbog kojih odbija da potpiše zapisnik.
Primedbe na zapisnik o merenju može uneti i predstavnik energetskog subjekta, kao i predstavnik preduzetnika koji je odgovoran za održavanje unutrašnjih grejnih instalacija.
U slučaju iz stavova 6. i 7. ovog člana, merenje temperature u objektu krajnjeg kupca izvršiće se ponovo uz prisustvo nadležnog inspektora.
Prisustvo nadležnog inspektora obezbeđuje energetski subjekt u saradnji sa nadležnim Odeljenjem.
O ponovnom merenju sačinjava se zapisnik, koji se radi u tri primerka od kojih se jedan odmah predaje krajnjem kupcu, a jedan nadležnom inspektoru.
Zapisnik iz stavova 1. i 10. ovog člana su osnov za ostvarivanje prava krajnjeg kupca za umanjenje računa.
Energetski subjekt je dužan da u roku od 8 dana od dana sastavljanja zapisnika obavesti krajnjeg kupca o iznosu umanjenja računa.
Ako je zagrevanje nekvalitetno, a uzrok je na unutrašnjim instalacijama, vlasnici prostorija su dužni da otklone nedostatke po hitnom postupku.
XI NEOVLAŠĆENO PREUZIMANJE TOPLOTNE ENERGIJE
Zabranjeno je neovlašćeno preuzimanje toplotne energije i samovlasno priključenje i isključenje objekta, uređaja ili instalacija na distributivni sistem toplotne energije.
Energetski subjekt bez odlaganja isključuje objekat sa distributivnog sistema ako utvrdi da je objekat samovlasno priključen i podnosi prijavu protiv počinioca.
O isključenju iz stava 1. ovog člana sačinjava se zapisnik.
Ako trajanje neovlašćenog preuzimanja toplotne energije nije moguće tačno odrediti, neovlašćeno preuzimanje toplotne energije se zaračunava od dana kada je energetski subjekt utvrdio neovlašćeno preuzimanje, odnosno od početka obračunskog perioda.
Lice čiji je objekat samovlasno priključen na distributivni sistem dužno je da energetskom subjektu nadoknadi sve troškove i štetu koju je proizvelo neovlašćenim preuzimanjem toplotne energije.
Troškove isključenja iz člana 82. snosi lice čiji je objekat priključen na distributivni sistem suprotno odredbama ove Odluke.
XII OBUSTAVA ISPORUKE TOPLOTNE ENERGIJE
Energetski subjekt može u toku grejnog dana prekinuti isporuku toplotne energije usled povoljne spoljne temperature, pod uslovom da održava propisanu temperaturu u prostorijama krajnjeg kupca.
Energetski subjekt izuzetno može privremeno obustaviti isporuku toplotne energije krajnjem kupcu u slučaju kvarova, remonta, rekonstrukcije i otklanjanja smetnji na termo-energetskoj opremi krajnjeg kupca, radova na proširenju mreže, priključenju novih krajnjih kupaca i isključenju, više sile i drugih opravdanih razloga uz obračun umanjenja u skladu sa članom 70. ove Odluke.
Energetski subjekt je dužan da sve radove obavi u što kraćem roku i po završetku radova ponovo počne sa isporukom toplotne energije, u roku od 24 sata od završetka radova u toku grejne sezone, odnosno prvog dana grejne sezone ukoliko je završetak radova van grejne sezone.
Energetski subjekt je obavezan da privremeno isključi objekat u sledećim slučajevima:
1. kada krajnji kupac ili drugo neovlašćeno lice preduzima bilo kakve nedozvoljene radnje na kućnoj podstanici ili na distributivnoj mreži;
2. kada su neispravne kućne instalacije krajnjeg kupca tako da:
1) se ugrožava normalno funkcionisanje kućne podstanice ili drugi pogoni i instalacije,
2) njihovo dalje funkcionisanje predstavlja opasnost po život ili zdravlje ljudi,
3) mogu prouzrokovati štetu na materijalnim dobrima ili ugroziti isporuku toplotne energije drugim krajnjim kupcima;
3. kada krajnji kupac ne omogući ovlašćenim licima energetskog subjekta pristup meraču utroška toplotne energije i instalacijama, kao i mestu priključka, radi očitavanja, provere ispravnosti, otklanjanja kvarova, zamene i održavanja uređaja;
4. kada krajnji kupac ne izvršava ugovorne obaveze definisane Ugovorom o prodaji toplotne energije;
5. kada krajnji kupac ne izmiruje naknadu za isporučenu toplotnu energiju duže od tri meseca, ako postoje tehničke mogućnosti za isključenje;
6. kada krajnji kupac toplotnu energiju koristi bez ili mimo merača utroška toplotne energije, ili suprotno uslovima za pouzdano i tačno merenje preuzete toplotne energije.
Krajnji kupac je dužan da omogući ovlašćenim licima energetskog subjekta pristup meraču utroška toplotne energije i instalacijama, kao i mestu priključka, radi privremene obustave isporuke toplotne energije.
Ukoliko je energetski subjekt onemogućen u izvršenju privremene obustave isporuke toplotne energije iz stava 1. tačaka 1, 2. i 3. ovog člana, ovo izvršenje će se obaviti uz prisustvo komunalne milicije, u skladu sa zakonom.
Pre obustave isporuke toplotne energije krajnjem kupcu mora biti dostavljena pisana opomena u kojoj je određen rok za otklanjanje uočenih nepravilnosti i nedostataka.
Rok za otklanjanje uočenih nepravilnosti i nedostataka ne može biti kraći od 3 dana od dostavljanja opomene.
Isporuka toplotne energije krajnjem kupcu može biti obustavljena ukoliko se time ne ugrožava kvalitet grejanja drugih krajnjih kupaca.
Ponovna isporuka toplotne energije počeće po pravilu prvog narednog dana po prestanku razloga za obustavu isporuke toplotne energije, a po izmirenju svih troškova nastalih pre i u toku obustave isporuke toplotne energije.
Krajnji kupac može podneti zahtev za privremenu obustavu isporuke toplotne energije ukoliko ne postoji potreba za grejanjem objekta ili stambene/poslovne jedinice, ili usled privremene sprečenosti za korišćenje objekta ili stambene/poslovne jedinice i slično.
Zahtev za privremenu obustavu iz stava 1. ovog člana podnosi se energetskom subjektu u pisanoj formi, nakon završetka prethodne grejne sezone, ili najkasnije do početka narednog obračunskog perioda.
Energetski subjekt će krajnjem kupcu privremeno obustaviti isporuku toplotne energije ukoliko za to postoje tehnički uslovi i ukoliko se time ne narušava normalno snabdevanje toplotnom energijom ostalih krajnjih kupaca, tj. raspodela toplotne energije i parametara grejanja.
Način i uslovi izvršenja privremene obustave isporuke toplotne energije su definisani Pravilima iz člana 20. ove Odluke, a krajnji kupac je u obavezi da energetskom subjektu omogući proveru unutrašnjih instalacija objekta u celini ili stambene/poslovne jedinice koja je privremeno isključena.
Troškove privremene obustave isporuke toplotne energije, kao i troškove ponovnog početka isporuke toplotne energije snosi krajnji kupac toplotne energije.
Krajnji kupac kome je obustavljena isporuka toplotne energije (osim individualnih objekata ako predstavljaju jedinstvenu stambenu celinu) na njegov zahtev ili po bilo kom osnovu, dužan je da za period za koji mu je obustavljena isporuka toplotne energije, plaća 30% od cene grejanja prostora koji se isključuje, dok se ne steknu uslovi za merenje isporučene toplotne energije, a naknadu za grejnu površinu (fiksni deo iz člana 65. ove Odluke) po primeni Tarifnog sistema.
XIII NAČIN POSTUPANJA I MERE U SLUČAJU POREMEĆAJA I UGROŽENE ISPORUKE TOPLOTNE ENERGIJE
U slučaju kada je ugrožena sigurnost snabdevanja toplotnom energijom krajnjih kupaca usled nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u funkcionisanju sistema za isporuku toplotne energije usled više sile, energetski subjekt je dužan da odmah o tome obavesti resorno zaduženog člana Gradskog veća i nadležno Odeljenje i da istovremeno preduzme sve potrebne mere za otklanjanje uzroka poremećaja.
Ukoliko energetski subjekt ne preduzme mere iz stava 1. ovog člana u roku od 24 sata, Gradsko veće će preduzeti mere propisane zakonom i propisima Skupštine grada.
U slučaju štrajka, energetski subjekt je dužan da obezbedi minimum procesa rada u snabdevanju toplotnom energijom krajnjih kupaca, u skladu sa pozitivnim propisima.
Ako se u energetskom subjektu u slučaju štrajka ne obezbedi i ne vrši minimum procesa rada, a usled toga bi mogla da nastupi neposredna opasnost ili izuzetno teške posledice po život, zdravlje i bezbednost ljudi i imovine, gradonačelnik grada Smedereva je dužan, da bez odlaganja, preduzme mere u skladu sa zakonom.
Energetski subjekt je dužan da obaveštava krajnjeg kupca o stanju distributivnog sistema i planovima njegovog razvoja, ukupnoj potrošnji i dinamici potrošnje toplotne energije, cenama i promenama cene toplotne energije i usluga i drugim elementima od interesa za krajnjeg kupca, putem sredstava javnog informisanja, ili na drugi odgovarajući način.
Energetski subjekt je dužan da organizuje informacioni servis za direktnu telefonsku komunikaciju i komunikaciju elektronskom poštom sa krajnjim kupcima toplotne energije, u cilju urednog prijema i evidentiranja reklamacija, kao i radi blagovremenog i istinitog informisanja krajnjih kupaca o događajima u sistemu.
Informacioni servis radi u skladu sa radnim vremenom energetskog subjekta, a raspoloživi brojevi telefona i e-mail adrese se ističu na ulazima objekata krajnjih kupaca i objavljuju putem medija i na internet sajtu energetskog subjekta.
Energetski subjekt i krajnji kupci su dužni da se uzajamno informišu o neispravnostima koje primete na svojoj opremi, a koje bi mogle uticati na normalan rad opreme energetskog subjekta i krajnjeg kupca.
O svim planiranim prekidima isporuke toplotne energije, energetski subjekt je dužan da krajnje kupce obavesti putem obaveštenja koja se ističu na ulazima krajnjih kupaca i objavljuju putem medija i na internet sajtu energetskog subjekta, a najkasnije 24 sata pre prekida isporuke.
U slučaju prinudnih prekida isporuke toplotne energije, energetski subjekt je dužan da daje informacije krajnjim kupcima i medijima o uzrocima prekida isporuke i predviđenom trajanju otklanjanja kvarova i poremećaja u snabdevanju.
XV PRAVA I OBAVEZE ENERGETSKOG SUBJEKTA I KRAJNJIH KUPACA
Energetski subjekt je dužan da:
1. razvija i gradi delove toplifikacionog sistema u skladu sa raspoloživim finansijskim sredstvima i dinamikom izgradnje Grada;
2. pripremi tehničku dokumentaciju, izabere izvođača radova i vrši nadzor nad izgradnjom delova toplifikacionog sistema;
3. vrši nadzor nad izgradnjom priključaka i kućnih podstanica, a na teret investitora;
4. priključuje objekte na toplifikacioni sistem u skladu sa zakonom, ovom Odlukom i Pravilima iz člana 20. ove Odluke;
5. obezbedi održavanje delova toplifikacionog sistema za koje je to potrebno;
6. obezbedi pogonsku spremnost delova toplifikacionog sistema i da o tome redovno izveštava Gradsko veće;
7. trajno čuva kompletnu tehničku dokumentaciju o izvedenom stanju delova toplifikacionog sistema;
8. u slučaju izliva nosioca toplote u kućnoj podstanici, isključi kućnu podstanicu sa toplifikacionog sistema, dok se kvar ne otkloni;
9. organizuje dežurnu službu za prijem reklamacija i blagovremeno intervenisanje u slučaju kvarova na svojoj opremi i po reklamaciji krajnjih kupaca;
10. obaveštava krajnje kupce o stanju delova toplifikacionog sistema i planovima njegovog razvoja, ukupnoj potrošnji i dinamici potrošnje toplotne energije, cenama i promenama cene toplotne energije i usluga, rezultatima očitavanja merila toplote i drugim elementima od interesa za krajnje kupce;
11. po zahtevu organa upravljanja objektom obezbedi temperature u prostorijama različite od projektnih ukoliko za to postoje tehničke mogućnosti;
12. osavremenjava sisteme merenja utrošene toplotne energije i propagira i stimuliše sisteme merenja koji će omogućavati da svaki krajnji kupac plaća samo ono što je potrošio, a u cilju što racionalnije potrošnje toplotne energije.
Energetski subjekt je dužan da proizvodi i isporučuje potrebnu količinu i kvalitet toplotne energije iz proizvodnih izvora do granica njihovih raspoloživih toplotnih snaga pod uslovom da je obezbeđena potrebna količina i kvalitet goriva i da su distributivna mreža i kućne podstanice u ispravnom stanju.
Krajnji kupac je dužan da:
1. toplotnu energiju i kućnu instalaciju koristi i održava pod uslovima, na način i za namene utvrđene Ugovorom o prodaji, zaključenim u skladu sa zakonom i ovom Odlukom;
2. ovlašćenim licima energetskog subjekta omogući pristup kućnoj podstanici, odnosno merilima toplote, vodomerima i priključku, radi očitavanja, provere ispravnosti, otklanjanja kvarova i zamene i održavanja uređaja;
3. održava prostor, pomoćnu opremu i pristup do prostorija gde se nalazi kućna podstanica;
4. prati obaveštenja energetskog subjekta o smetnjama pri isporuci toplotne energije;
5. obavesti energetski subjekt o smetnjama pri isporuci toplotne energije i kvarovima na kućnoj instalaciji i opremi;
6. redovno vrši plaćanje troškova za isporučenu toplotnu energiju.
Krajnji kupac odgovara za štetu načinjenu energetskom subjektu zbog svojih intervencija na kućnoj podstanici.
Krajnjem kupcu je zabranjeno da:
1. bez pisane saglasnosti energetskog subjekta priključuje ili isključuje kućne instalacije na toplifikacioni sistem;
2. bez pisane saglasnosti energetskog subjekta prazni i puni vodom kućne instalacije;
3. bez pisane saglasnosti energetskog subjekta menja priključnu snagu u objektu;
4. koristi kućne instalacije za uzemljenje električnih instalacija i uređaja;
5. menja postavljene protoke i temperature na opremi u kućnoj podstanici;
6. izvodi radove na kućnoj instalaciji, koji bi mogli prouzrokovati promene u radu toplifikacionog sistema;
7. povećava grejnu površinu bez saglasnosti nadležnog organa.
Nadzor nad primenom odredbi ove Odluke i nad zakonitošću rada energetskog subjekta vrši Odeljenje Gradske uprave nadležno za komunalne poslove.
Inspekcijski nadzor nad primenom odredbi ove Odluke vrši Odeljenje Gradske uprave nadležno za inspekcijske poslove preko svojih inspektora u skladu sa nadležnostima utvrđenim zakonom i podzakonskim aktima, a shodno odredbama ove Odluke i drugim pozitivnopravnim propisima.
Komunalno-milicijske poslove i kontrolu primene odredaba ove Odluke, u skladu sa Zakonom o komunalnoj miliciji, vrši Odeljenje Gradske uprave nadležno za poslove komunalne milicije.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj izdavanjem prekršajnog naloga, ako ne postupi ili postupi suprotno odredbama:
člana 22. stava 1; člana 23. stava 1; člana 32. stava 3; člana 33; člana 34; člana 38. stava 1; člana 41. stavova 1. i 3; člana 49; člana 50; člana 51. stavova 1. i 2; člana 53; člana 54; člana 55; člana 57. stavova 3. i 4; člana 59. stava 1; člana 78. stava 3; člana 80; člana 84. stava 3; člana 94. i člana 95. ove Odluke i to:
- energetski subjekt kao pravno lice u iznosu od 50.000 dinara;
- odgovorno lice u energetskom subjektu kao pravnom licu u iznosu od 10.000 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj izdavanjem prekršajnog naloga, ako ne postupi ili postupi suprotno odredbama:
člana 23. stavova 2. i 3; člana 24. stavova 1, 2, 3. i 6; člana 31. stava 1; člana 38. stava 1; člana 39. stava 1; člana 40; člana 44. stava 1; člana 59. stava 2; člana 81; člana 85. stava 2; člana 87. stava 4. i člana 99. ove Odluke i to:
- pravno lice kao krajnji kupac toplotne energije, u iznosu od 50.000 dinara;
- odgovorno lice u pravnom licu kao krajnjem kupcu toplotne energije, u iznosu od 10.000 dinara;
- preduzetnik kao krajnji kupac toplotne energije, u iznosu od 10.000 dinara;
- fizičko lice kao krajnji kupac toplotne energije, u iznosu od 5.000 dinara.
Lice protiv koga je izdat prekršajni nalog prihvata odgovornost za prekršaj plaćanjem polovine izrečene kazne, u roku od osam dana od dana prijema prekršajnog naloga, čime se oslobađa plaćanja druge polovine izrečene kazne.
XVIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Postupci za priključenje na toplifikacioni sistem koji su pokrenuti po propisima koji su važili do dana stupanja na snagu ove Odluke, završiće se po odredbama važećih propisa.
Energetski subjekt je dužan da uskladi svoje poslovanje i opšte akte sa odredbama ove Odluke u roku od šest meseci od dana njenog stupanja na snagu.
U prelaznom periodu dok se ne steknu uslovi za merenje isporučene količine toplotne energije, za isporučenu količinu toplotne energije plaća se naknada po m3 - grejnoj zapremini stambenog ili poslovnog prostora koji se greje.
Naknada se može iskazati i po m2 - grejnoj površini stambenog ili poslovnog prostora koji se greje.
Naknada za isporučenu toplotnu energiju plaća se do 28-og u mesecu za prethodni mesec.
U prelaznom periodu dok se ne steknu uslovi za merenje isporučene toplotne energije, krajnji kupci se razvrstavaju po nameni korišćenja objekta na:
1. domaćinstva, sa koeficijentom za obračun utrošene toplotne energije 1,0;
2. ostale kupce, sa koeficijentom za obračun utrošene toplotne energije 1,25.
Energetski subjekt je dužan da sa krajnjim kupcima, u skladu sa zakonom, ovom Odlukom i drugim propisima, zaključi ugovore o prodaji toplotne energije najkasnije u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o snabdevanju grada Smedereva toplotnom energijom ("Službeni list grada Smedereva", broj 5/2014 i 5/2015).
Prečišćen tekst Odluke o snabdevanju grada Smedereva toplotnom energijom objaviti u "Službenom listu grada Smedereva".