PRAVILNIKO POSEBNIM ELEMENTIMA PROCENE RIZIKA, KRITERIJUMI ZA PROCENU RIZIKA, POSEBNIM ELEMENTIMA PLANA INSPEKCIJSKOG NADZORA I UČESTALOST VRŠENJA INSPEKCIJSKOG NADZORA INSPEKTORA ZA LEKOVE I MEDICINSKA SREDSTVA NA OSNOVU PROCENE RIZIKA("Sl. glasnik RS", br. 9/2022) |
Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi procene rizika, kriterijumi za procenu rizika, posebni elementi plana inspekcijskog nadzora i učestalost vršenja inspekcijskog nadzora inspektora za lekove i medicinska sredstva na osnovu procene rizika.
Posebni elementi za procenu rizika
Inspekcijski nadzor inspektora za lekove i medicinska sredstva zasniva se na proceni rizika, koja se vrši u toku pripreme plana inspekcijskog nadzora, kao i pre i u toku inspekcijskog nadzora.
Procena rizika u toku pripreme plana inspekcijskog nadzora inspektora za lekove i medicinska sredstva vrši se na osnovu praćenja i analize stanja u oblasti pod nadzorom inspektora za lekove i medicinska sredstva, identifikovanjem rizika i procenom težine štetnih posledica i verovatnoće njihovog nastanka.
Stepen rizika izračunava se kao proizvod verovatnoće nastanka štetnih posledica i težine tih posledica.
Težina štetnih posledica procenjuje se polazeći od prirode i obima štetnih posledica.
Priroda štetnih posledica proizilazi iz oblasti pod nazorom inspektora za lekove i medicinska sredstva, kao i mogućeg uticaja štetnih posledica na život i zdravlje ljudi.
Obim štetnih posledica proizilazi iz broja lica koja koriste lekove, odnosno medicinska sredstva.
Posebni kriterijumi za procenu rizika
Procena prirode štetnih posledica u obavljanju delatnosti pod nadzorom inspektora za lekove i medicinska sredstva vrši se na osnovu procene mogućeg uticaja štetnih posledica na život i zdravlje ljudi u određenoj oblasti u kojoj delatnost obavlja nadzirani subjekat.
U slučaju da nadzirani subjekat obavlja delatnost iz više oblasti, priroda štetnih posledica određuje se prema najvećoj numeričkoj vrednosti prirode štetnih posledica za oblast koju nadzirani subjekat obavlja.
Procena obima štetnih posledica vrši se prema vrsti objekata i mogućem broju korisnika.
Numerička vrednost prirode i obima štetnih posledica na život i zdravlje ljudi iskazuje se bodovima od 1 do 5.
Numerička vrednost težine štetnih posledica dobija se množenjem numeričkih vrednosti prirode i obima štetnih posledica u obavljanju delatnosti nadziranog subjekta.
Numerička vrednost težine štetnih posledica u obavljanju delatnosti nadziranog subjekta iskazuje se bodovima u rasponu od 1 do 25.
Bodovi numeričke vrednosti težine štetnih posledica u obavljanju delatnosti nadziranog subjekta svode se na bodove u matrici procene rizika u rasponu od 1 do 5.
Verovatnoća nastanka štetnih posledica u obavljanju delatnosti nadziranog subjekta procenjuje se polazeći od:
1) Poslednjeg utvrđenog stanja zakonitosti i usklađenosti poslovanja i postupanja nadziranog subjekta (stepena rizika utvrđenog u poslednjem redovnom inspekcijskom nadzoru ili na osnovu poslednjeg izveštaja o samoproveri ispunjenosti zahteva iz kontrolne liste i samoproceni rizika, koji su prethodili proceni verovatnoće);
2) Prethodnog poslovanja i postupanja nadziranog subjekta (nezakonitosti i nepravilnosti utvrđenih u inspekcijskim nadzorima u prethodnoj kalendarskoj godini);
3) Spremnosti i sposobnosti nadziranog subjekta da obezbedi zakonitost i usklađenost poslovanja i postupanja i da otkloni ili umanji verovatnoću nastanka i verovatnu težinu štetnih posledica, na osnovu efikasnosti u otklanjanju ranije utvrđenih nezakonitosti;
4) Spremnosti i sposobnosti nadziranog subjekta da obezbedi zakonitost i usklađenost poslovanja i postupanja i da otkloni ili umanji verovatnoću nastanka i verovatnu težinu štetnih posledica, na osnovu interne provere kvaliteta rada nadziranog subjekta;
5) Spremnosti i sposobnosti nadziranog subjekta da obezbedi zakonitost i usklađenost poslovanja i postupanja i da otkloni ili umanji verovatnoću nastanka i verovatnu težinu štetnih posledica, na osnovu saradnje ostvarene sa inspektorom za lekove i medicinska sredstva tokom nadzora.
Numerička vrednost svakog od kriterijuma verovatnoće nastanka štetnih posledica iz stava 8. ovog člana iskazuje se bodovima od 1 do 5.
Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica u obavljanju delatnosti nadziranog subjekta dobija se kao aritmetička sredina numeričkih vrednosti za primenljive kriterijume verovatnoće iz stava 8. ovog člana, izražena kao ceo broj.
Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica u obavljanju delatnosti nadziranog subjekta iskazuje se bodovima u rasponu od 1 do 5.
Kod novoosnovanih subjekata (subjekata koji su osnovani i počeli sa obavljanjem delatnosti u poslednjih godinu dana), kao i kod subjekata kod kojih prethodno nije vršen inspekcijski nadzor, numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica u matrici rizika je 3 (srednji stepen rizika).
Numerička vrednost stepena rizika u obavljanju delatnosti nadziranog subjekta dobija se množenjem težine štetnih posledica, izražene u bodovima u matrici procene rizika, i numeričke vrednosti verovatnoće njihovog nastanka.
Pregled posebnih kriterijuma za procenu rizika u oblasti pod nadzorom inspektora za lekove i medicinska sredstva, matrica težine štetnih posledica i matrica rizika, (Prilog) je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Procena rizika za vanredni inspekcijski nadzor
Procena rizika za vanredni inspekcijski nadzor vrši se na osnovu:
1) Kriterijuma za procenu rizika za redovan inspekcijski nadzor;
2) Procene koliko je opasnost konkretna i verovatna;
3) Jačine ugrožavanja života i zdravlja lica koja koriste lekove, odnosno medicinska sredstva;
4) Grupacije stanovništva i broja lica kojima je ugrožen život i zdravlje;
5) Spremnost i sposobnost nadziranog subjekta da obezbedi zakonitost i usklađenost poslovanja i postupanja i spreči, otkloni ili umanji verovatnoću nastanka i verovatnu težinu štetnih posledica;
6) Postojanja osnova sumnje da je izvršen prekršaj, privredni prestup ili krivično delo.
Procena rizika pre pokretanja postupka po službenoj dužnosti na osnovu podnete predstavke, odnosno inicijative za pokretanje vanrednog inspekcijskog nadzora vrši se na osnovu procene težine i verovatnoće nastanka štetnih posledica u obavljanju delatnosti nadziranog subjekta i kolika je jačina ugrožavanja zdravlja lica koja koriste lekove, odnosno medicinska sredstva.
Posebni elementi plana inspekcijskog nadzora inspektora za lekove i medicinska sredstva
Plan inspekcijskog nadzora inspektora za lekove i medicinska sredstva, pored obaveznih elemenata, sadrži i:
1) Broj i vrstu nadziranih subjekata u kojima je planiran redovan inspekcijski nadzor, po oblastima nadzora definisanim kontrolnim listama;
2) Broj i vrstu nadziranih subjekata u kojima su planirane službene savetodavne posete, po oblastima službenih savetodavnih poseta.
Planom inspekcijskog nadzora aktivnosti inspektora za lekove i medicinska sredstva se usmeravaju prvenstveno ka:
1) Nadziranim subjektima sa visokim stepenom rizika;
2) Nadziranim subjektima kod kojih je inspekcijskim nadzorom u prethodnoj kalendarskoj godini utvrđen visok rizik;
3) Nadziranim subjektima kod kojih u prethodnoj godini nije vršen inspekcijski nadzor, u skladu sa procenom rizika.
Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika
Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora inspektora za lekove i medicinska sredstva utvrđuje se na osnovu procenjenog stepena rizika u obavljanju delatnosti nadziranog subjekta.
Kod nadziranog subjekta kod koga je stepen rizika procenjen kao kritičan, inspekcijski nadzor se vrši bez odlaganja, a najkasnije u roku od tri dana.
Kod nadziranog subjekta kod koga je stepen rizika procenjen kao visok, inspekcijski nadzor se vrši najmanje jednom u godini dana.
Kod nadziranog subjekta kod koga je stepen rizika procenjen kao srednji, inspekcijski nadzor se vrši najmanje jednom u pet godina.
Kod nadziranog subjekta kod koga je stepen rizika procenjen kao nizak, inspekcijski nadzor se vrši najmanje jednom u deset godina.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PREGLED POSEBNIH KRITERIJUMA ZA PROCENU RIZIKA U OBLASTI POD NADZOROM INSPEKTORA ZA LEKOVE I MEDICINSKA SREDSTVA, MATRICA TEŽINE ŠTETNIH POSLEDICA I MATRICA RIZIKA
I. Posebni kriterijumi za procenu rizika
1. Posebni kriterijumi za procenu prirode štetne posledice
Oblast pod nadzorom inspekcije za lekove i medicinska sredstva |
Priroda štetne posledice |
Numerička vrednost prirode štetnih posledica |
sekundarno pakovanje lekova |
zanemarljiva |
1 |
oglašavanje |
||
promet na malo medicinskih sredstava klase I i IIa u specijalizovanoj prodavnici |
||
proizvodnja medicinskih sredstava za hendikepirana lica |
||
proizvodnja in vitro nesterilnih medicinskih sredstava |
||
proizvodnja nesterilnih čvrstih farmaceutskih oblika |
||
proizvodnja lekova za kliničko ispitivanje - deo proizvodnog postupka |
||
proizvodnja lekova od faze primarnog pakovanje, nesterilnih proizvoda |
||
proizvodnja medicinskih sredstava - hranljivih podloga |
||
proizvodnja stomatološkog materijala |
||
proizvodnja nesterilnih medicinskih sredstava za oftalmološku upotrebu |
||
proizvodnja medicinskih sredstava - aparata i uređaja |
||
farmakovigilanca lekova |
||
vigilanca medicinskih sredstava |
||
proizvodnja nesterilnih tečnih farmaceutskih oblika |
umerena |
3 |
proizvodnja nesterilnih polučvrstih farmaceutskih oblika |
||
proizvodnja sterilnih lekova za lokalnu primenu |
||
proizvodnja medicinskih gasova |
||
proizvodnja API - deo proizvodnog postupka |
||
izrada nesterilnih lekova u galenskoj laboratoriji |
||
promet na malo medicinskih sredstava klase IIb i III u specijalizovanoj prodavnici |
||
proizvodnja in vitro medicinskih sredstava - reagensi |
||
proizvodnja nesterilnih medicinskih sredstava za oftalmološku primenu |
||
proizvodnja in vitro sterilnih medicinskih sredstava |
||
proizvodnja medicinskih sredstava - softvera |
||
proizvodnja AV sistema i kanila |
||
proizvodnja medicinskih sredstava za klinička ispitivanja - deo proizvodnog postupka |
||
promet na veliko lekova i medicinskih sredstava |
||
promet na veliko medicinskih sredstava |
||
promet na malo lekova u apoteci |
||
proizvodnja radiofarmaceutika nesterilnih |
teška |
4 |
proizvodnja sterilnih lekova sa primenom terminalne sterilizacije |
||
kontrola kvaliteta lekova |
||
proizvodnja API - ceo proizvodni postupak |
||
proizvodnja sterilnih hirurških konaca |
||
izrada sterilnih galenskih lekova za lokalnu primenu |
||
magistralna izrada lekova |
||
proizvodnja sterilnog sanitetskog materijala |
||
proizvodnja in vitro medicinskih sredstava - reagensi |
||
promet lekova i medicinskih sredstava za klinička ispitivanja |
||
proizvodnja medicinskih sredstava za klinička ispitivanja - ceo proizvodni postupak |
||
promet na veliko polaznih supstanci za proizvodnju lekova i izradu magistralnih i galenskih lekova |
||
promet na veliko termolabilnih lekova i medicinskih sredstava |
||
proizvodnja bioloških lekova |
izuzetno teška |
5 |
proizvodnja lekova iz krvi ili krvne plazme |
||
proizvodnja radiofarmaceutika sterilnih |
||
proizvodnja lekova koji sadrže toksične supstance (citostatika) |
||
proizvodnja lekova koji sadrže visoko senzibilizirajuće supstance |
||
proizvodnja sterilnih proizvoda za parenteralnu primenu |
||
proizvodnja sterilnih proizvoda aseptičnim postupkom |
||
proizvodnja infuzionih rastvora |
||
izrada sterilnih parenteralnih galenskih lekova |
||
proizvodnja implantata |
||
promet falsifikovanih lekova |
||
promet neregistrovanih lekova/medicinskih sredstava |
||
sterilizacija lekova i medicinskih sredstava |
||
ispitivanje bezbednosti supstanci u laboratoriji |
||
proizvodnja lekova za kliničko ispitivanje - ceo proizvodni postupak |
||
kliničko ispitivanje lekova i medicinskih sredstava |
||
mikrobiološka kontrola kvaliteta lekova i medicinskih sredstava |
2. Posebni kriterijumi za procenu obima štetnih posledica
Vrsta nadziranog subjekta |
Obim štetnih posledica |
Numerička vrednost obima štetnih posledica |
specijalizovana prodavnica |
neznatan |
1 |
|
||
apoteka koja nema zaključen ugovor sa RFZO |
mali |
2 |
laboratorija za ispitivanje bezbednosti supstanci (DLP laboratorija) |
||
|
||
apoteka sa izradom magistralnih lekova |
srednji |
3 |
galenska laboratorija |
||
proizvođač aktivne supstance - API |
||
veleprodaja medicinskih sredstava |
||
proizvođač medicinskih sredstava |
||
kontrolna laboratorija |
||
veleprodaja lekova i medicinskih sredstava na delu teritorije Republike Srbije |
||
apoteka koja ima zaključen ugovor sa RFZO |
||
zdravstvena ustanova - mesto kliničkog ispitivanja |
||
apoteka na sekundarnom i tercijernom nivou (bolnička apoteka) |
veliki |
4 |
oglašivači |
||
veleprodaja lekova i medicinskih sredstava koja vrši distribuciju i po ugovoru |
||
veleprodaja lekova i medicinskih sredstava na celoj teritoriji Republike Srbije |
||
kontrolna laboratorija - ugovorna |
||
nosilac dozvole za lek (farmakovigilanca) |
||
nosilac upisa u registar medicinskih sredstava (vigilanca) |
||
proizvođač lekova |
izrazito veliki |
5 |
3. Matrica težine štetnih posledica
Numerička vrednost prirode štetnih posledica |
Numerička vrednost obima štetnih posledica |
|
Boja u rasponu numeričkih vrednosti težine štetnih posledica |
Bodovi težine štetnih posledica u matrici rizika |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
5 |
5 |
10 |
15 |
20 |
25 |
1 |
||
4 |
4 |
8 |
12 |
16 |
20 |
2 |
||
3 |
3 |
6 |
9 |
12 |
15 |
3 |
||
2 |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
4 |
||
1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
5 |
4. Posebni kriterijumi za procenu verovatnoće nastanka štetnih posledica
a) STEPEN RIZIKA UTVRĐEN U POSLEDNJEM REDOVNOM INSPEKCIJSKOM NADZORU ILI NA OSNOVU POSLEDNJEG IZVEŠTAJA O SAMOPROCENI RIZIKA*1 |
||
Stepen rizika |
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica |
Neznatan |
verovatno neće nastati |
1 |
Nizak |
ne očekuje se da će se nastati, ali je moguće da nastanu |
2 |
Srednji |
mogu nastati |
3 |
Visok |
verovatno će nastati |
4 |
Kritičan |
vrlo je verovatno da će nastati |
5 |
b) NEZAKONITOSTI I NEPRAVILNOSTI UTVRĐENE U VANREDNIM INSPEKCIJSKIM NADZORIMA U PRETHODNOJ KALENDARSKOJ GODINI*2 |
||
Mere upravljene prema nadziranom subjektu |
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica |
Nije bilo izrečenih mera ili su mere za otklanjanje nezakonitosti naložene zapisnikom |
verovatno neće nastati |
1 |
Doneto najmanje jedno rešenje kojim su izrečene mere za otklanjanje nezakonitosti |
ne očekuje se da će se nastati, ali je moguće da nastanu |
2 |
Podnet zahtev za pokretanje prekršajnog postupka |
mogu nastati |
3 |
Izrečena mera zabrane obavljanja delatnosti |
verovatno će nastati |
4 |
Podneta krivična prijava |
vrlo je verovatno da će nastati |
5 |
v) EFIKASNOST U OTKLANJANJU RANIJE UTVRĐENIH NEZAKONITOSTI*3 |
||
Postupanje nadziranog subjekta |
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica |
Postupljeno po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih zapisnikom, u celosti |
verovatno neće nastati |
1 |
Delimično postupljeno po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih zapisnikom, odnosno postupljeno po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih rešenjem u celosti |
ne očekuje se da će se nastati, ali je moguće da nastanu |
2 |
Nije postupljeno po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih zapisnikom, ali je postupljeno po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih rešenjem u celosti |
mogu nastati |
3 |
Delimično postupljeno po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih rešenjem |
verovatno će nastati |
4 |
Nije postupljeno po izrečenim merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih rešenjem |
vrlo je verovatno da će nastati |
5 |
g) SPROVOĐENJE REDOVNE INTERNE PROVERE KVALITETA STRUČNOG RADA*4 |
||
Postupanje nadziranog subjekta |
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica |
Interna provera kvaliteta stručnog rada sprovodi se na propisani način u nadziranom subjektu u celosti |
verovatno neće nastati |
1 |
Interna provera kvaliteta stručnog rada sprovodi se u nadziranom subjektu u celosti, ali izveštaj o sprovedenoj internoj proveri ne odgovara propisanom |
ne očekuje se da će se nastati, ali je moguće da nastanu |
2 |
Interna provera kvaliteta stručnog rada se sprovodi u nadziranom subjektu, ali ne po propisanom postupku |
mogu nastati |
3 |
Interna provera kvaliteta stručnog rada se sprovodi u nadziranom subjektu, ali ne u svim organizacionim celinama |
verovatno će nastati |
4 |
Interna provera kvaliteta stručnog rada se ne sprovodi u nadziranom subjektu |
vrlo je verovatno da će nastati |
5 |
d) SARADNJA SA INSPEKTOROM TOKOM NADZORA*5 |
||
Postupanje nadziranog subjekta |
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica |
Izuzetno visok stepen saradnje sa inspektorom tokom nadzora |
verovatno neće nastati |
1 |
Visok stepen saradnje sa inspektorom tokom nadzora |
ne očekuje se da će se nastati, ali je moguće da nastanu |
2 |
Srednji stepen saradnje sa inspektorom tokom nadzora |
mogu nastati |
3 |
Nizak stepen saradnje sa inspektorom tokom nadzora |
verovatno će nastati |
4 |
Nesaradnja sa inspektorom tokom nadzora |
vrlo je verovatno da će nastati |
5 |
Napomena:
*1 Kriterijum je neprimenljiv ukoliko nije bilo ni redovnih inspekcijskih nadzora ni samoprocene rizika u nadziranom subjektu.
*2 Kriterijum je neprimenljiv ukoliko nije bilo vanrednih inspekcijskih nadzora u nadziranom subjektu u prethodnoj kalendarskoj godini.
*3 Kriterijum je neprimenljiv ukoliko nije bilo ranije utvrđenih nezakonitosti.
*4 Kriterijum ne može biti neprimenljiv.
*5 Kriterijum je primenljiv ukoliko je u nadziranom subjektu vršen inspekcijski nadzor bilo koje vrste.
Bodovi težine štetnih posledica u matrici rizika |
Numerička vrednost verovatnoće štetnih posledica |
|
Boja u rasponu numeričke vrednosti stepena rizika |
Stepen |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
5 |
5 |
10 |
15 |
20 |
25 |
neznatan |
||
4 |
4 |
8 |
12 |
16 |
20 |
nizak |
||
3 |
3 |
6 |
9 |
12 |
15 |
srednji |
||
2 |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
visok |
||
1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
kritičan |