PRAVILNIKO POSEBNIM ELEMENTIMA PROCENE RIZIKA, UČESTALOSTI VRŠENJA INSPEKCIJSKOG NADZORA NA OSNOVU PROCENE RIZIKA I POSEBNIM ELEMENTIMA PLANA INSPEKCIJSKOG NADZORA U OBLASTI KULTURE("Sl. glasnik RS", br. 10/2022) |
Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi procene rizika, učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika i posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti kulture.
Posebni kriterijumi za procenu rizika
Stepen rizika jeste proizvod verovatnoće nastanka štetnih posledica i težine tih posledica.
Težina štetnih posledica za kulturna dobra, ustanove kulture i druge subjekte u kulturi predstavlja proizvod prirode štetnih posledica koje mogu nastati u oblasti delatnosti u kulture i obima štetnih posledica, koji se ogleda u ukupnom broju obuhvaćenih kulturnih dobara, ustanova kulture i subjekata u kulturi.
Procena rizika nadziranog subjekta određuje se na osnovu posebnih elemenata, i to polazeći od:
1) kategorije kulturnog dobra ili dobara;
2) broja i vrste obuhvaćenih kulturnih dobara;
3) broja obuhvaćenih ustanova kulture ili subjekata u kulturi;
4) procene stepena oštećenja kulturnog dobra;
5) od postupanja nadziranog subjekta prema naloženim merama.
Težina štetnih posledica utvrđena je u rasponu od 1 do 25. (Tabela 1.1 x Tabela 2.1 ili Tabela 1.1 x Tabela 2.2).
Verovatnoća nastanka štetnih posledica predstavlja proizvod posebnih kriterijuma za verovatnoću u vidu rizika utvrđenog u prethodnom nadzoru ili na osnovu izveštaja o samoproveri ispunjenosti zahteva iz kontrolne liste i samoproceni rizika, nezakonitosti i nepravilnosti utvrđenih u prethodnim inspekcijskim nadzorima, spremnosti subjekta da obezbedi zakonitost i bezbednost svog poslovanja i postupanja i sposobnosti da to učini.
Verovatnoća nastanka štetnih posledica utvrđuje se u rasponu od 1 do 625. (Tabela 4.1 x Tabela 4.2 x Tabela 4.3 x Tabela 4.4).
Težina štetnih posledica i verovatnoća nastanka štetnih posledica svode se na numeričke vrednosti u rasponu od 1 do 5, radi jednostavnije primene matrice rizika metodom 5 x 5.
Za novoosnovane nadzirane subjekte (nadzirani subjekti koji su osnovani i počeli su sa obavljanjem delatnosti u poslednjih godinu dana), kao pretpostavka utvrđuje se srednji stepen rizika.
Kod nadziranih subjekata kod kojih u prethodnom periodu nije vršen inspekcijski nadzor, utvrđuje se, kao pretpostavka srednji stepen rizika.
Kod vršenja nadzora nad arheološkim lokalitetima ili nadziranih subjekata koji se staraju o objektima, spomenicima kulture i dr, izvan sedišta, utvrđuje se, kao pretpostavka srednji stepen rizika.
Neregistrovani subjekt neposredno povlači kritičan rizik bez upuštanja u dalju procenu rizika.
Pregled posebnih kriterijuma za procenu rizika u oblasti kulture i matrica rizika odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo (Prilog).
Procena rizika za vanredni inspekcijski nadzor
Procena rizika za neodložno postupanje vrši se na osnovu kriterijuma:
1) procene rizika za redovan inspekcijski nadzor;
2) procene koliko je opasnost konkretna i koliki je stepen ugrožavanja kulturnih dobara ili povrede prava korisnika usluga i radno angažovanih lica;
3) šta nadzirani subjekt čini da spreči nastanak konkretne štete ili da je otkloni ili umanji, da li je sposoban da to uradi, odnosno u kojoj meri to čini i može;
4) da li postoji osnov sumnje da je izvršen prekršaj, privredni prestup ili krivično delo, koja težina dela je u pitanju i koliko iznosi zaprećena kazna.
Procena rizika za vanredni inspekcijski nadzor na osnovu podnete predstavke, odnosno inicijative za pokretanje vanrednog inspekcijskog nadzora vrši se na osnovu kriterijuma za procenu rizika za redovan inspekcijski nadzor i procene koliko je opasnost konkretna i koliki je stepen ugrožavanja kulturnih dobara ili povrede prava korisnika usluga i radno angažovanih lica.
Incident kod nadziranog subjekta, koji za posledicu ima ozbiljno ugrožavanje kulturnih dobara, ugrožavanje obavljanja delatnosti u kulturi neposredno povlači kritičan rizik, bez upuštanja u dalju procenu rizika na osnovu ostalih kriterijuma i elemenata.
Isto dejstvo imaju i činjenice koje ukazuju na to da je učinjeno krivično delo ili da je nadzirani subjekat, odnosno određeno lice nadziranog subjekta učinilac krivičnog dela.
Neregistrovani subjekt povlači kritičan rizik tog subjekta, bez upuštanja u dalju procenu rizika na osnovu ostalih kriterijuma i elemenata.
Posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti kulture
Operativni planovi inspekcijskog nadzora, sačinjavaju se na osnovu obaveznih elemenata plana i posebnih elemenata koji aktivnosti inspekcije u oblasti kulture usmeravaju prvenstveno prema:
1) nadziranim ustanovama kulture i subjektima u kulturi sa visokim stepenom rizika i verovatnoće nastanka štetnih posledica;
2) nadziranim ustanovama kulture i subjektima u kulturi kod kojih je inspekcijskim nadzorom u prethodne dve kalendarske godine utvrđen visok rizik;
3) nadziranim ustanovama kulture i subjektima u kulturi a kod kojih je konstatovan povećan broj nepravilnosti u prethodnoj godini;
4) nadziranim ustanovama kulture i subjektima u kulturi a kod kojih u prethodnoj kalendarskoj godini nije vršen nadzor, u skladu sa procenom rizika.
Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika
Na osnovu procene rizika određuje se stepen rizika kod nadziranog subjekta i utvrđuje učestalost sprovođenja inspekcijskog nadzora.
Kod nadziranog subjekta kod kojeg je procenjen kritičan ili visok rizik, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u dve godine, kako bi se stepen rizika smanjio ispod visokog rizika.
Kod nadziranog subjekta kod kojeg je procenjen srednji rizik, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u tri godine, kako bi se stepen rizika smanjio ispod srednjeg rizika.
Kod nadziranog subjekta kod kojeg je procenjen nizak rizik, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u pet godina.
Kod nadziranog subjekta kod kojeg je procenjen neznatan rizik inspekcijski nadzor vrši se po proceni inspektora u kulturi.
Ako se promene elementi na osnovu kojih je izvršena procena rizika i naknadno se proceni da je rizik neznatan, inspekcijski nadzor se ne vrši.
Ako se praćenjem utvrdi da je neznatan rizik povećan i da prelazi u viši stepen, inspekcijski nadzor vrši se u učestalosti predviđenoj za odgovarajući stepen rizika.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PREGLED POSEBNIH KRITERIJUMA ZA PROCENU RIZIKA U OBLASTI KULTURE I MATRICA RIZIKA
I. Posebni kriterijumi za procenu rizika
1. Posebni kriterijumi za procenu prirode štetne posledice
1.1 Pružaoci usluga
Delatnost |
Opis štetne posledice |
Numerička vrednost |
Delatnost centralnih ustanova |
izrazito velika |
5 |
Delatnost matičnih i teritorijalno nadležnih ustanova |
izrazito velika |
5 |
Delatnost ostalih ustanova kulture |
velika |
4 |
Delatnost subjekata u kulturi |
velika |
4 |
Delatnost zadužbina i fondacija |
Velika |
4 |
Jedinice lokalne samouprave - kontrola obavljanja osnivačkih prava i obaveza po Zakonu o kulturi |
srednja |
3 |
Kontrola obavljanja poverenih poslova |
srednja |
3 |
2. Posebni kriterijumi za procenu obima štetnih posledica
2.1. Stepen zaštite kulturnog dobra
kategorije kulturnog dobra ili dobara |
||
kategorija |
Opis štetnih posledica |
Numerička vrednost |
Prethodna zaštita |
Zanemarljiva |
1 |
kulturno dobro |
Mala |
2 |
veliki značaj |
Srednja |
3 |
Izuzetan značaj |
Velika |
4 |
Na listi uneska |
Izrazito velika |
5 |
2.2. Obuhvaćeni broj kulturnih dobara
Obuhvaćeni broj kulturnih dobara |
||
Broj lica |
Opis štetnih posledica |
Numerička vrednost |
do 1 |
Zanemarljiva |
1 |
Do 10 |
Mala |
2 |
Do 50 |
Srednja |
3 |
Do 100 |
Velika |
4 |
101 i više |
Izrazito velika |
5 |
NAPOMENA: S obzirom na to da je broj spomenike na listi Uneska mali kod obuhvaćenog broja kulturnih dobara za jedan spomenik na listi uneska računa se da je izrazito velika štetna posledica
2.3. Broj obuhvaćenih ustanova kulture i subjekata u kulturi
Broj obuhvaćenih ustanova kulture i subjekata u kulturi |
||
Broj ustanova kulture i subjekata u kulturi |
Opis štetnih posledica |
Numerička vrednost |
do 5 |
Zanemarljiva |
1 |
6-10 |
Mala |
2 |
11-20 |
Srednja |
3 |
21-50 |
Velika |
4 |
51 i više |
Izrazito velika |
5 |
3. Težina štetnih posledica
Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.
Težina štetnih posledica |
Raspon bodova |
Numerička vrednost |
Zanemarljiva |
1, 2 |
1 |
Mala |
3, 4, 5 |
2 |
Srednja |
6, 8, 9 |
3 |
Velika |
10, 12, 15, 16 |
4 |
Izrazito velika |
20, 25 |
5 |
4. Verovatnoća nastanka štetnih posledica
4.1. Rizik utvrđen na osnovu kontrolnih lista u prethodnom nadzoru
Stepen rizika |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Neznatan |
Zanemarljiva |
1 |
Nizak |
Mala |
2 |
Srednji |
Srednja |
3 |
Visok |
Velika |
4 |
Kritičan |
Izrazito velika |
5 |
4.2. Nezakonitosti i nepravilnosti utvrđene u inspekcijskim nadzorima
Sadržina i broj akata inspekcijskog nadzora |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Ukazivanje, Upozorenje |
Mala |
2 |
Nalaganje mera |
Srednja |
3 |
Jedno rešenje |
Velika |
4 |
Dva i više rešenja |
Izrazito veliko |
5 |
Zahtev za pokretanje prekršajnog postupka, privrednog prestupa |
Izrazito velika |
5 |
Krivična prijava |
Izrazito velika |
5 |
Rešenje o zabrani rada |
Izrazito velika |
5 |
4.3. Spremnost subjekta da obezbedi zakonitost i bezbednost svog poslovanja i postupanja i da otkloni ili umanji ostvarenje rizika
Postupanje |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Nije bilo naloženih mera |
Zanemarljiva |
1 |
Dobrovoljno izvršenje mera naloženih zapisnikom o inspekcijskom nadzoru |
Mala |
2 |
Dobrovoljno izvršenje mera izrečenih rešenjem |
Srednja |
3 |
Upravno izvršenje izrečenih mera |
Velika |
4 |
Rešenje o zabrani rada, zahtev za pokretanje prekršajnog postupka i privrednog prestupa |
Izrazito velika |
5 |
Krivična prijava |
Izrazito velika |
5 |
4.4. Sposobnost subjekta da obezbedi zakonitost i bezbednost svog poslovanja i postupanja i da otkloni ili umanji ostvarenje rizika
Stručni i unutrašnji nadzor, upravljanje rizicima i kapaciteti |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Stručni i unutrašnji nadzor i upravljanje rizicima unutar nadziranog subjekta i stručni, tehnički i materijalni kapaciteti nadziranog subjekta na izrazito visokom nivou |
Zanemarljiva |
1 |
Stručni i unutrašnji nadzor i upravljanje rizicima unutar nadziranog subjekta i stručni, tehnički i materijalni kapaciteti nadziranog subjekta na visokom nivou |
Mala |
2 |
Stručni i unutrašnji nadzor i upravljanje rizicima unutar nadziranog subjekta i stručni, tehnički i materijalni kapaciteti nadziranog subjekta na srednjem nivou |
Srednja |
3 |
Stručni i unutrašnji nadzor i upravljanje rizicima unutar nadziranog subjekta i stručni, tehnički i materijalni kapaciteti nadziranog subjekta na niskom nivou |
Velika |
4 |
Stručni i unutrašnji nadzor i upravljanje rizicima unutar nadziranog subjekta i stručni, tehnički i materijalni kapaciteti nadziranog subjekta na veoma niskom nivou |
Izrazito velika |
5 |
Broj i struktura predstavki koje se odnose na rad ustanove ili određenu delatnost u kulturi |
||
U poslednjih godinu dana: |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Nije bilo predstavki koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast |
zanemarljiva |
1 |
Predstavke koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast pretežno su podnosila fizička lica (građani) |
mala |
2 |
Predstavke koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast pretežno su podnosili sportski savezi, sportska privredna društva, organizacije i/ili ustanove |
velika |
4 |
Predstavke koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast pretežno su podnosili državni organi, organi autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave, kao i drugi subjekti sa javnim ovlašćenjima |
velika |
4 |
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Raspon bodova |
Numerička vrednost |
Zanemarljiva |
1-4 |
1 |
Mala |
5-16 |
2 |
Srednja |
17-81 |
3 |
Velika |
82-256 |
4 |
Izrazito velika |
257-625 |
5 |
II. Matrica rizika i metod za procenu rizika
Ovde je prikazana metoda 5 x 5 (Tabela 1).
Za primenu ove metode potrebno je za svakog nadziranog subjekta (koji se analizira primenom metode) utvrditi:
- verovatnoću nastanka štetnih posledica i
- težinu mogućih štetnih posledica.
Za utvrđenu verovatnoću nastanka štetnih posledica i težinu štetnih posledica, na osnovu Tabele 2. utvrđuje se stepen rizika (odrediti stepen rizika od 1 do 25).
Tabela 1: Metoda 5 x 5 - matrica rizika
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Težina štetnih posledica |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
Zanemarljiva |
1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Mala |
2 |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
Srednja |
3 |
3 |
6 |
9 |
12 |
15 |
Velika |
4 |
4 |
8 |
12 |
16 |
20 |
Izrazito velika |
5 |
5 |
10 |
15 |
20 |
25 |
Tabela 2: Stepen rizika
Brojčana vrednost rizika |
Kvalitativni opis rizika |
1,2 |
Neznatan |
3,4,5 |
Nizak |
6-9 |
Srednji |
10-16 |
Visok |
20-25 |
Kritičan |