POSLOVNIKGRADSKE IZBORNE KOMISIJE GRADA NOVOG SADA ("Sl. list Grada Novog Sada", br. 6/2022) |
Ovim poslovnikom uređuju se organizacija, način rada i odlučivanja Gradske izborne komisije Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Komisija), kao i druga pitanja od značaja za rad Komisije.
Sedište Komisije je u Novom Sadu, u zgradi Skupštine Grada Novog Sada, Ulica Žarka Zrenjanina 2.
Određene izborne radnje, na osnovu posebne odluke Komisije, mogu da se sprovedu i van sedišta Komisije.
Komisija u svom radu koristi četiri pečata (dva velika i dva mala), koji se izrađuju u skladu sa propisima kojima je uređena izrada pečata državnih organa, i koristi štambilj.
Komisija posebnom odlukom određuje sadržinu i izgled pečata, koji koristi u svom radu.
O čuvanju i upotrebi pečata i štambilja stara se sekretar Komisije i Služba Skupštine Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Služba).
Komisija određuje zaposlenog u Službi kome će na čuvanje i upotrebu poveriti pečate i štambilj.
Komisija radi u stalnom i proširenom sastavu.
Komisiju u stalnom sastavu čine predsednik, zamenik predsednika i deset članova i zamenika članova.
Komisiju u proširenom sastavu čini i po jedan član i zamenik člana, koje imenuje Komisija, na predlog podnosioca proglašenih izbornih lista.
Član i zamenik člana u proširenom sastavu stiču pravo da učestvuju u radu Komisije narednog dana od dana kada je doneto rešenje o imenovanju.
Komisija radi u proširenom sastavu dok, na osnovu zakona, izveštaj o rezultatima izbora ne postane konačan.
Učesnici u radu Komisije, bez prava odlučivanja, su sekretar i zamenika sekretara.
Predsednik Komisije:
- predstavlja Komisiju,
- organizuje rad Komisije,
- saziva i predsedava sednicama Komisije,
- potpisuje akte Komisije,
- stara se o tome da Komisija svoje poslove obavlja blagovremeno i u skladu sa propisima,
- stara se o primeni ovog poslovnika,
- obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i ovim poslovnikom.
Zamenik predsednika Komisije zamenjuje predsednika Komisije u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti za obavljanje funkcije i pomaže predsedniku u organizaciji rada Komisije.
Članovi Komisije:
- redovno prisustvuju sednicama Komisije,
- učestvuju u raspravi o pitanjima koja su na dnevnom redu sednice Komisije i glasaju o svakom predlogu o kome se odlučuje na sednici,
- obavljaju sve dužnosti i zadatke određene od strane Komisije.
Sekretar Komisije:
- priprema sednice Komisije,
- obezbeđuje uslove za rad Komisije,
- koordinira rad članova i zamenika članova Komisije,
- pomaže predsedniku Komisije u obavljanju poslova iz njegove nadležnosti,
- stara se o pripremi predloga akata koje donosi Komisija i obavlja druge poslove u skladu sa zakonom, ovim poslovnikom i nalozima predsednika Komisije.
Zamenik sekretara Komisije zamenjuje sekretara u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti za obavljanje dužnosti i pomaže sekretaru u radu.
Zamenik člana Komisije ima ista prava prava i dužnosti kao i član kojeg zamenjuje.
Komisija može da ovlasti svog člana, odnosno zamenika člana da u ime Komisije obavlja pojedine radnje koje su u vezi sa organizacijom, pripremom i sprovođenjem izbora, odnosno glasanja.
Radi proučavanja pojedinih pitanja iz svoje nadležnosti, izrade predloga akata, izveštaja i drugih dokumenata, kao i obavljanja pojedinih izbornih radnji, Komisija može obrazovati radne grupe iz reda svojih članova i učesnika u radu Komisije bez prava odlučivanja.
U sastav i rad radnih grupa mogu da budu uključeni predstavnici gradske uprave Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradska uprava) i drugih oblika organizovanja čiji je osnivač Grad Novi Sad.
U radu radnih grupa mogu da učestvuju svi članovi i zamenici članova Komisije.
Odlukom o obrazovanju radnih grupa utvrđuju se zadaci i imenuju predsedavajući i članovi radnih grupa.
Stručne i administrativne poslove za potrebe radnih grupa obavljaju zaposleni u Službi, kao i drugi zaposleni u Gradskoj upravi.
Komisija, u okviru nadležnosti utvrđenih Zakonom o lokalnim izborima:
- stara se o zakonitom sprovođenju lokalnih izbora,
- organizuje tehničku pripremu za lokalne izbore,
- objavljuje rokovnik za vršenje izbornih radnji,
- propisuje obrasce za sprovođenje izbornih radnji,
- imenuje, razrešava i konstatuje prestanak funkcije člana i zamenika člana organa za sprovođenje izbora,
- donosi rešenje kojim proglašava, odbacuje ili odbija da proglasi izbornu listu, kao i zaključak kojim nalaže podnosiocu izborne liste da otkloni nedostatke izborne liste,
- donosi rešenje kojim konstatuje da je povučena proglašena izborna lista,
- donosi rešenje kojim konstatuje da mesto kandidata za odbornika na izbornoj listi ostaje prazno,
- određuje biračka mesta,
- obezbeđuje izborni materijal za sprovođenje lokalnih izbora,
- utvrđuje oblik, izgled i boju glasačkih listića i kontrolnog lista za proveru ispravnosti glasačke kutije,
- utvrđuje broj glasačkih listića koji se štampa, kao i broj rezervnih glasačkih listića,
- odobrava štampanje glasačkih listića i vrši nadzor nad njihovim štampanjem,
- uređuje način primopredaje izbornog materijala pre i posle glasanja,
- daje informacije biračima o tome da li je u izvodu iz biračkog spiska evidentirano da su glasali na izborima,
- dostavlja podatke organima nadležnim za prikupljanje i obradu statističkih podataka,
- odlučuje o prigovorima, u skladu sa Zakonom,
- utvrđuje na sednici preliminarne rezultate lokalnih izbora za sva biračka mesta koja su obrađena u roku od 24 časa od zatvaranja biračkih mesta,
- utvrđuje rezultate izbora, donosi i objavljuje ukupan izveštaj o rezultatima izbora,
- podnosi skupštini izveštaj o sprovedenim izborima,
- obavlja i druge poslove utvrđene Zakonom.
Komisija u svom radu u sprovođenju lokalnih izbora shodno primenjuje odredbe Zakona o izboru narodnih poslanika u pitanjima koja Zakonom nisu posebno uređena.
Komisija obavlja i druge poslove utvrđene Zakonom o finansiranju političkih aktivnosti i Zakonom o jedinstvenom biračkom spisku.
Komisija u svom radu shodno primenjuje uputstva i druge akte Republičke izborne komisije, u skladu sa zakonom.
Komisija obavlja poslove utvrđene Zakonom o izboru narodnih poslanika, Zakonom o izboru predsednika Republike i Zakonom o referendumu i narodnoj inicijativi kada obavlja poslove organa za sprovođenje tih izbora, odnosno sprovođenja referenduma.
Komisija je samostalna i nezavisna u svom radu i radi na osnovu Zakona i propisa donetih na osnovu Zakona.
Komisija radi i odlučuje na sednici kojoj prisustvuje većina od ukupnog broja članova Komisije u stalnom, odnosno proširenom sastavu.
Sednica Komisije se, po pravilu, održava u njenom sedištu.
Izuzetno, kada u opravdanim slučajevima Komisija nije u mogućnosti da se sastane u sedištu Komisije, sednica Komisije se može održati i van sedišta Komisije.
Sednicom Komisije rukovodi predsednik, koga u slučaju odsutnosti zamenjuje zamenik predsednika.
Sednicu Komisije saziva predsednik Komisije, na sopstvenu inicijativu ili kada to predloži najmanje jedna trećina članova Komisije.
Sednica Komisije saziva se elektronskim putem.
Sednica Komisije se može sazvati pisanim putem, telefonom, kao i na drugi odgovarajući način.
Sednica Komisije saziva se najkasnije 24 sata pre časa predviđenog za početak sednice.
Po potrebi, sednica Komisije se može sazvati i u kraćem roku od roka propisanog u stavu 3. ovog člana, radi poštovanja rokova za izvršenje pojedinih izbornih radnji, kao i u drugim opravdanim slučajevima.
Saziv za sednicu Komisije sadrži dan, mesto i vreme održavanja sednice i predlog dnevnog reda.
Uz saziv za sednicu Komisije dostavlja se, po pravilu, materijal pripremljen za predložene tačke dnevnog reda, kao i zapisnik sa prethodne sednice Komisije, ukoliko je sačinjen.
Saziv i materijal se dostavlja na adrese za prijem elektronske pošte članova i zamenik članova Komisije, navedene prilikom podnošenja predloga za njihovo imenovanje, odnosno na adresu za prijem elektronske pošte, koja je zbog promene dostavljena Komisiji.
Materijal za sednicu se može dostaviti i na samoj sednici Komisije u pisanom obliku.
O sazvanoj sednici, članovi i zamenici članova Komisije obaveštavaju se i putem sms poruke.
Kada se sednica Komisije saziva pisanim putem, saziv i materijal za sednicu dostavlja se na adrese za prijem pismena, koju su članovi i zamenici članova dostavili Komisiji.
Sednici Komisije, po pozivu predsednika, mogu prisustvovati i predstavnici Gradske uprave i drugih oblika organizovanja čiji je osnivač Grada Novi Sada, čije prisustvo može biti od značaja za rad Komisije.
Po pozivu predsednika Komisije, sednici mogu prisustvovati i druga lica, o čemu je predsednik Komisije dužan na početku sednice obavesti prisutne.
Lica koja po pozivu prisustvuju sednici Komisije nemaju pravo odlučivanja.
Sednici Komisije mogu prisustvovati i ovlašćeni posmatrači u skladu sa zakonom, bez prava odlučivanja.
Prilikom otvaranja sednice Komisije, na osnovu potpisane prisutnosti članova, odnosno zamenika članova, predsednik konstatuje broj prisutnih članova, odnosno zamenika članova sa pravom glasa.
Pre utvrđivanja dnevnog reda, pristupa se usvajanju zapisnika sa prethodne sednice, ukoliko je sačinjen i blagovremeno dostavljen za sednicu.
Primedbe na zapisnik može da iznese svaki član, odnosno zamenik člana Komisije.
O iznetim primedbama na zapisnik, bez rasprave, Komisija odlučuje redom kojim su iznete.
Nakon odlučivanja o primedbama na zapisnik, predsednik Komisije stavlja na glasanje zapisnik, te konstatuje da je zapisnik usvojen u predloženom tekstu, odnosno sa prihvaćenim primedbama.
Dnevni red sednice utvrđuje Komisija.
Pravo da predloži izmenu ili dopunu predloženog dnevnog reda ima svaki član Komisije, odnosno zamenik člana.
O predlozima za izmenu ili dopunu predloženog dnevnog reda odlučuje se bez rasprave, redom kojim su predlozi podneti.
Predsednik Komisije može da, na samoj sednici, prilikom utvrđivanja dnevnog reda, predloži izmenu ili dopunu dnevnog reda koji je predložio u sazivu sednice, pri čemu je dužan da obrazloži takav postupak.
Nakon odlučivanja o predlozima za izmenu, odnosno dopunu predloženog dnevnog reda, Komisija glasa o usvajanju dnevnog reda u celini.
Predsednik Komisije se stara o redu na sednici Komisije.
Kada proceni da je to neophodno, predsednik može da odredi pauzu u radu Komisije na sednici.
Na sednici se radi po tačkama utvrđenog dnevnog reda.
U raspravi po tačkama dnevnog reda, predsednik daje reč članovima, odnosno zamenicima članova prema redosledu javljanja za reč.
U raspravi o tački dnevnog reda, sekretar i zamenik sekretara imaju pravo da dobiju reč čim je potrebno da daju stručno objašnjenje u vezi sa predlogom materijala o kojem se raspravlja.
Pošto utvrdi da je rasprava po tački dnevnog raspravljena ili da se niko nije javio za reč, predsednik zaključuje raspravu, nakon čega se prelazi na odlučivanje.
Pravo glasa imaju članovi Komisije, a zamenici članova imaju pravo glasa samo kada je odsutan član kojeg zamenjuju.
Komisija odlučuje većinom od ukupnog broja glasova članova, odnosno zamenika članova sa pravom glasa u stalnom, odnosno proširenom sastavu.
Komisija odlučuje javnim glasanjem.
Javno glasanje se sprovodi dizanjem ruke ili prozivkom.
Nakon obavljenog glasanja, predsednik saopštava rezultat glasanja.
Članovi i zamenici članova Komisije sa pravom glasa se pojedinačno izjašnjavaju prozivkom ako to odredi predsednik Komisije, kada smatra da je potrebno da bi se tačno utvrdio rezultat glasanja.
Rad Komisije je javan.
Komisija obezbeđuje javnost rada:
- objavljivanjem akata Komisije u "Službenom listu Grada Novog Sada",
- objavljivanjem akata i drugih dokumenata, na osnovu zakona, na veb-prezentaciji Republičke izborne komisije,
- objavljivanjem akata i informacija o radu Komisije na veb-prezentaciji Komisije,
- objavljivanjem Informatora o radu Komisije i davanjem informacija od javnog značaja kojima raspolaže Komisija, u skladu sa zakonom,
- izdavanjem saopštenja za javnost i
- održavanjem konferencija za medije i davanjem izjava za medije, u skladu sa ovim poslovnikom.
Komisija objavljuje Informator o svom radu.
Lice ovlašćeno za postupanje po zahtevima za pristup informacijama od javnog značaja je sekretar Komisije.
O zahtevima za pristup informacijama od javnog značaja koji se odnose na izborni materijal odlučuje Komisija.
Komisija ima svoju veb-prezentaciju na kojoj se objavljuju opšta akta Komisije, izveštaji o rezultatima izbora, informacije o održanim sednicama Komisije i saopštenja za javnost, kao i druge informacije i dokumenta koji nastaju u radu ili u vezi sa radom Komisije, a od značaja su za informisanje javnosti.
O ažuriranju veb-prezentacije Komisije stara se sekretar Komisije.
Saopštenje za javnost ili izjavu za medije daje predsednik Komisije ili član Komisije, kojeg on ovlasti.
Konferenciju za medije može održati predsednik ili zamenik predsednika Komisije.
Sekretar Komisije je ovlašćen da daje izjave za medije o operativnim aspektima rada Komisije i sprovođenja izbora.
Odluke Komisije se objavljuju na veb - prezentaciji Republičke izborne komisije, bez odlaganja, a najkasnije u roku od 24 časa od završetka sednice na kojoj su donete i na način koji propisuje Republička izborna komisija.
Na veb-prezentaciji Republičke izborne komisije mora biti naznačen datum i vreme objavljivanja odluke Komisije.
Kada donese i objavi odluku po zahtevu, Komisija je dužna da podnosioca zahteva telefonom ili elektronskom poštom obavesti o tome da je odluka po njegovom zahtevu doneta i objavljena na veb-prezentaciji Republičke izborne komisije, a na zahtev podnosioca zahteva može da mu pismeni otpravak odluke uruči u sedištu Komisije ili pošalje poštom.
Dan i vreme obaveštavanja podnosioca zahteva o objavljivanju odluke na veb-prezentaciji Republičke izborne komisije i o uručivanju pismenog otpravka odluke ne utiče na računanje rokova u kojem mogu da se podnesu pravna sredstva protiv te odluke.
O radu na sednici Komisije sačinjava se zapisnik.
Zapisnik iz stava 1. ovog člana obavezno sadrži: vreme i mesto održavanja sednice, imena prisutnih članova, odnosno zamenika članova Komisije, utvrđeni dnevni red, tok sednice sa naznakom učesnika u raspravi o svakoj tački dnevnog reda, rezultat glasanja za svaku tačku dnevnog reda i naziv odluke, rešenja i zaključaka koji su doneti na sednici.
Tok sednice se, po pravilu, beleži tonskim zapisom.
Prepis tonskog zapisnika se prilaže uz original usvojenog zapisnika.
O sačinjavanju i čuvanju zapisnika stara se sekretar Komisije.
Pre usvajanja, zapisnik se može koristiti samo po odobrenju predsednika Komisije.
Nakon usvajanja, zapisnik potpisuju predsednik i sekretar Komisije.
V POSTUPANJE PO PRAVNIM SREDSTVIMA
O pravnim sredstvima koja su, u skladu sa zakonom, podneta Komisiji, sekretar, odnosno zamenik sekretara, priprema stručno mišljenje o načinu rešavanja i na osnovu tog mišljenja, sačiniće predlog rešenja.
Stručno mišljenje stava 1.ovog člana obuhvata sadržinu pravnog sredstva, činjenično stanje, izlaganje zakonskih odredbi na osnovu kojih se po pravnom sredstvu rešava i predlog kako ga treba rešiti.
Podneto pravno sredstvo i rešenje doneto po pravnom sredstvu Komisija je dužna da donese i objavi na Veb-prezentaciji Republičke izborne komisije u roku i na način propisan zakonom.
U postupku odlučivanja o podnetim pravnim sredstvima, Komisija shodno primenjuje odredbe zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak.
Kada je Komisiji dostavljena žalba, podneta iz razloga propisanih zakonom, Komisija je dužna da u roku od 24 časa od prijema žalbe dostavi nadležnom sudu sve spise tog predmeta.
VI ZAŠTITA PODATAKA O LIČNOSTI
Članovi i zamenici članova Komisije i zaposleni u Službi, kao i drugi zaposleni Gradskoj upravi angažovani na obavljanju poslova za potrebe Komisije dužni su da u svom radu postupaju u skladu sa propisima kojima je uređena zaštita podataka o ličnosti.
VII OBEZBEĐIVANJE USLOVA ZA RAD KOMISIJE
Sredstva za rad organa za sprovođenje izbora, izborni materijal i druge troškove sprovođenja lokalnih izbora, obezbeđuju se u budžetu Grada Novog Sada.
Predsednik, članovi, sekretar i njihovi zamenici u Komisiji imaju pravo na naknadu.
Komisija utvrđuje posebnom odlukom naknade za rad u organima za sprovođenje izbora, kao i naknadu iz stava 2. ovog člana.
Svi državni i drugi organi i organizacije dužni su da pružaju pomoć Komisiji i da joj dostavljaju podatke koji su joj potrebni za rad, u skladu sa Zakonom.
Stručne, administrativne i tehničke poslove za potrebe Komisije i njenih radnih grupa obavljaju zaposleni u Službi, kao i drugi zaposleni u Gradskoj upravi, angažovani od strane sekretara Komisije.
Za obavljanje poslova iz stava 2. ovog člana, zaposleni imaju pravo na naknadu na osnovu posebne odluke Komisije.
Nalogodavci za isplatu sredstava iz člana 34. i 35. ovog poslovnika su predsednik i sekretar Komisije.
VIII DOKUMENTACIJA O RADU KOMISIJE
Komisija obezbeđuje čuvanje i rukovanje izbornim materijalom u skladu sa propisima kojima se uređuje kancelarijsko i arhivsko poslovanje.
U Komisiji se vodi delovodni protokol, sređuje i čuva dokumentacija (arhivska građa Komisije), sa kojom se postupa u skladu sa propisima kojima se uređuje kancelarijsko i arhivsko poslovanje.
U sprovođenju prvih izbora za narodne poslanike i izbora za predsednika Republike, koji budu raspisani nakon stupanja na snagu Zakona o izboru narodnih poslanika i Zakona o izboru predsednika Republike ("Službeni glasnik RS", broj 14/22), Komisiju u stalnom sastavu, osim članova i zamenika članova koji su imenovani u skladu sa zakonom kojim se uređuju lokalni izbori, čini i po jedan član i zamenik člana koje imenuje Republička izborna komisija na predlog predsednika Narodne skupštine, a mandat im traje dok zbirni izveštaj o rezultatima glasanja ne postane konačan.
Pitanja koja se odnose na rad Komisije, a koja nisu uređena ovim poslovnikom, mogu se urediti posebnim odlukama Komisije, u skladu sa zakonom i ovim poslovnikom.
Stupanjem na snagu ovog poslovnika prestaje da važi Poslovnik Gradske izborne komisije - prečišćen tekst ("Službeni list Grada Novog Sada", broj 8/20).
Ovaj poslovnik se objavljuje na veb-prezentaciji Republičke izborne komisije.
Ovaj poslovnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada".
Redakcija je zadržala numeraciju odeljaka kako je objavljeno u "Sl. listu Grada Novog Sada", br. 6/2022.