UREDBAO UTVRĐIVANJU PROGRAMA FINANSIJSKE PODRŠKE - KORIŠĆENJEM STANDARDA DO KONKURENTNIJIH PROIZVODA("Sl. glasnik RS", br. 12/2022) |
Ovom uredbom utvrđuje se Program finansijske podrške - Korišćenjem standarda do konkurentnijih proizvoda, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.
Sredstva za sprovođenje ove uredbe obezbeđena su u skladu sa članom 8. Zakona o budžetu Republike Srbije za 2022. godinu.
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PROGRAM
FINANSIJSKE PODRŠKE - KORIŠĆENJEM STANDARDA DO KONKURENTNIJIH PROIZVODA
Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2022. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 110/21), u okviru Razdela 21 - Ministarstvo privrede, Glava 21.0, Program 1503 - Razvoj nacionalnog sistema infrastrukture kvaliteta, Funkcija 410 - Opšti ekonomski i komercijalni poslovi i poslovi po pitanju rada, Projekat 4004 - Program finansijske podrške - Korišćenjem standarda do konkurentnijih proizvoda, Ekonomska klasifikacija 454 - Subvencije privatnim preduzećima, obezbeđena su sredstva u iznosu od 50.000.000 dinara, namenjena za realizaciju Programa finansijske podrške - Korišćenjem standarda do konkurentnijih proizvoda.
Programom se preciziraju osnovne informacije o programu, definišu opšti i posebni ciljevi programa, uslovi za učešće u programu, kao i postupak sprovođenja programa.
Sredstva za realizaciju ovog programa predstavljaju de minimis pomoć.
Program sprovodi Ministarstvo privrede u saradnji sa Razvojnom agencijom Srbije.
2. OSNOVNE INFORMACIJE O PROGRAMU
Ministarstvo privrede (u daljem tekstu: MP) je u saradnji sa Razvojnom agencijom Srbije (u daljem tekstu: RAS) razvilo Program finansijske podrške - Korišćenjem standarda do konkurentnijih proizvoda (u daljem tekstu: Program). Navedeni program proizilazi iz Programa ekonomskih reformi od 2021. do 2023. godine, strukturna reforma broj 19 - Bezbedan i kvalitetan proizvod - faktor razvoja industrije. Takođe, ovaj program ima uporište u Strategiji industrijske politike Republike Srbije od 2021. do 2030. godine.
Osnovni cilj programa jeste unapređenje konkurentnosti, bezbednosti i kvaliteta proizvoda i usluga, odnosno olakšan pristup tržištima i povećanje nivoa konkurentnosti, prvenstveno malih i srednjih preduzeća i preduzetnika.
Ovaj program doprineće povećanju nivoa korišćenja standarda u proizvodnji i organizaciji poslovanja, sertifikaciji proizvoda, sistema menadžmenta, kao i povećanju korišćenja drugih usluga u oblasti infrastrukture kvaliteta.
U proizvodnji i uslugama sertifikacija sistema menadžmenta široko je prihvaćen model kojim privredni subjekti potvrđuju usaglašenost svoje organizacije i poslovanja sa međunarodno priznatim standardima. Međunarodna organizacija za standardizaciju (u daljem tekstu: ISO) je od 2000. godine počela sa prikupljanjem i analizom podataka o broju izdatih sertifikata za sisteme menadžmenta širom sveta. Prema statistici ISO standardi za sisteme menadžmenta u svetu koji se najčešće primenjuju su ISO 9001 - Sistem menadžmenta kvaliteta (65% ukupnog broja izdatih sertifikata) i ISO 14001 - Sistem menadžmenta zaštite životne sredine (23%). Takođe su po broju izdatih sertifikata značajni i: ISO 45001 (ex OHSAS 18001) - Sistemi menadžmenta bezbednošću i zdravljem na radu, ISO/IEC 27001 - Sistem menadžmenta za bezbednost informacija, ISO 22000 - Sistem menadžmenta bezbednošću hrane i dr. Treba napomenuti da u svetu, posebno u razvijenim zemljama impresivan rast ima sertifikacija prema standardu ISO 50001, jer energetska efikasnost postaje imperativan zahtev. U Republici Srbiji je broj ovih sertifikata od 2015. do 2019. godine porastao više od četiri puta i dostigao broj od 87 u 2019. godini. Najveći broj ovih sertifikata izdaje se u Nemačkoj (skoro 32% od ukupnog broja izdatih u svetu u 2019. godini), jer od 2011. postoji politika nemačke vlade, koja posebnim merama podstiče sertifikaciju prema ovom standardu. Zbog toga se ovim programom posebno podstiče podrška implementaciji standarda ISO 50001 (60% troškova pokriva sufinansiranje kroz ovaj program nezavisno od veličine privrednog subjekta).
Broj izdatih sertifikata za sisteme menadžmenta, može se uzeti kao jedan od pokazatelja razvijenosti nacionalnih ekonomija. Posmatrajući broj izdatih sertifikata Srbija uglavnom prednjači u odnosu na zemlje bivše SFRJ, ali ipak značajno zaostaje u odnosu na Rumuniju, Mađarsku i Bugarsku.
Treba napomenuti da ISO u okviru svoje statistike obuhvata samo sertifikate izdate od strane sertifikacionih tela akreditovanih kod članica IAF MLA.
Naime, neophodno je podstaći privredne subjekte da intenzivnije koriste usluge infrastrukture kvaliteta, prvenstveno mala i srednja preduzeća, i pružiti im mogućnost da uvide koristi koje bi ostvarili uređenjem poslovnih procesa prema standardima i korišćenjem standarda tokom svih faza projektovanja, proizvodnje i kontrole proizvoda, što je suština ovog programa.
Podrška u okviru ovog programa namenjena je za sufinansiranje sledećih aktivnosti:
1. Sprovođenje postupaka ocenjivanja usaglašenosti (ispitivanja, kontrolisanja, sertifikacije i dr.) proizvoda sa zahtevima srpskih i inostranih (prevashodno evropskih) tehničkih propisa i/ili ostvarivanje uslova za označavanje propisanim znacima (CE, 3A, eko-znak i dr.);
2. Uređenje poslovanja u skladu sa zahtevima međunarodno priznatih standarda sistema menadžmenta;
3. Nabavka srpskih standarda.
S obzirom na dostupnost podataka o potrebama tržišta, može se očekivati da će najveći broj prijava, odnosno zahteva za subvencijom biti za aktivnost pod rednim brojem 2.
Pravni okvir za realizaciju Programa čine: Zakon o budžetu Republike Srbije za 2022. godinu ("Službeni glasnik PC", broj 110/21), Program ekonomskih reformi za period 2021-2023. godine, Strategija industrijske politike Republike Srbije od 2021. do 2030. godine ("Službeni glasnik PC", broj 35/20), Zakon o kontroli državne pomoći ("Službeni glasnik PC", broj 73/19), Uredba o pravilima za dodelu državne pomoći ("Službeni glasnik PC", br. 13/10, 100/11, 91/12, 37/13, 97/13, 119/14, 23/21 - dr. uredbe, 62/21 - dr. uredbe i 99/21 - dr. uredbe), Uredba o pravilima i uslovima za dodelu pomoći male vrednosti (de minimis pomoći) ("Službeni glasnik PC", broj 23/21), Zakon o računovodstvu ("Službeni glasnik PC", br. 73/19 i 44/21 - dr. zakon), Zakon o platnom prometu ("Službeni list CPJ", br. 3/02 i 5/03 i "Službeni glasnik PC", br. 43/04, 62/06, 111/09 - dr. zakon, 31/11 i 139/14 - dr. zakon), Zakon o privrednim društvima ("Službeni glasnik PC", br. 36/11, 99/11, 83/14 - dr. zakon, 5/15, 44/18, 95/18, 91/19 i 109/21), Zakon o tehničkim zahtevima za proizvode i ocenjivanju usaglašenosti ("Službeni glasnik PC", broj 49/21), Zakon o akreditaciji ("Službeni glasnik RS", br. 73/10 i 47/21), kao i ugovori kojima se konkretizuju prava i obaveze između RAS i korisnika programa.
Opšti cilj programa jeste unapređenje konkurentnosti, bezbednosti i kvaliteta proizvoda i usluga na tržištu, odnosno olakšan pristup tržištima i povećanje konkurentnosti prevashodno malih i srednjih preduzeća, ali i privrede u celini.
2.2.2. Specifični ciljevi i očekivani rezultati
Redni broj |
Specifični ciljevi |
Redni broj |
Rezultati |
1. |
Unapređenje poslovanja i konkurentnosti privrednih subjekata |
1.1. |
Povećan broj privrednih subjekata koji su svoje proizvode usaglasili sa tehničkim propisima; |
1.2 |
Povećan broj privrednih subjekata koji su svoje poslovanje usaglasili sa međunarodnim priznatim, odnosno srpskim standardima; |
||
2. |
Rast i razvoj privrednih subjekata |
2.1. |
Povećan poslovni prihod privrednih subjekata; |
2.2. |
Povećan prihod od izvoza. |
2.3. RASPOLOŽIVA FINANSIJSKA SREDSTVA I TRAJANJE JAVNOG POZIVA
Za realizaciju Programa u 2022. godini opredeljen je budžet u iznosu od 50.000.000,00 dinara.
Javni poziv je otvoren do utroška sredstava, a najkasnije do 1. decembra 2022. godine.
2.4. IZNOS BESPOVRATNIH FINANSIJSKIH SREDSTAVA
Raspoloživa sredstva se odobravaju pojedinačno Korisnicima, refundacijom kao sufinansiranje u visini od 40% odnosno 60% iznosa opravdanih troškova bez poreza na dodatu vrednost (u daljem tekstu: PDV), za svaku projektnu aktivnost.
Sufinansiranje u visini od 60% predviđeno je za mikro, mala i srednja privredna društva i preduzetnike, a od 40% za velike privredne subjekte, osim za:
- nabavku srpskih standarda i resertifikaciju sistema menadžmenta gde je predviđeno sufinansiranje u visini od 60% za sve privredne subjekte nezavisno od njihove veličine;
- implementaciju standarda SRPS EN ISO 50001 gde je predviđeno sufinansiranje u visini od 60% za sve privredne subjekte nezavisno od njihove veličine.
Maksimalan ukupni iznos odobrenih sredstava za refundaciju je 1.000.000,00 dinara koji jedan Korisnik može ostvariti za jednu ili više aktivnosti.
Minimalni iznos odobrenih sredstava za refundaciju je 100.000,00 dinara koji jedan Korisnik može ostvariti za jednu ili više aktivnosti.
Prema saznanjima sa tržišta usluga konsaltinga i sertifikacije sistema menadžmenta, ukupan prosečni iznos troškova pripreme i sertifikacije jednog sistema menadžmenta za privredni subjekt sa 100 zaposlenih iznosi oko 500.000,00 dinara (oko 70% priprema i 30% sertifikacija). Na osnovu ovih podataka određen je minimalni, odnosno maksimalni iznos subvencije u okviru programa.
Napominjemo da zbir opravdanih troškova za refundaciju za sve tri projektne aktivnosti mora biti u rasponu od navedenog minimalnog i maksimalnog iznosa.
Sredstva se dodeljuju Korisniku u skladu sa članom 4. Uredbe o pravilima i uslovima za dodelu pomoći male vrednosti (de minimis pomoći), kao državna pomoć male vrednosti. U skladu sa članom 4. navedene uredbe, iznos de minimis državne pomoći koji se dodeljuje korisniku ne sme preći 23.000.000,00 dinara u bilo kom periodu u toku tri uzastopne fiskalne godine, uključujući sva podsticajna sredstva dodeljena u tom periodu.
Pravo na učešće i korišćenje bespovratnih sredstava ima Podnosilac prijave koji ispunjava sledeće uslove kumulativno:
1. da je u trenutku podnošenja prijave registrovan u Agenciji za privredne registre (u daljem tekstu: APR) najmanje dve godine (u Registru privrednih društava ili preduzetnika);
2. da nad njim nije pokrenut stečajni postupak ili postupak likvidacije;
3. da je izmirio obaveze po osnovu poreza i doprinosa;
4. da mu u poslednje dve godine nije izrečena mera zabrane obavljanja delatnosti;
5. da za iste opravdane troškove za koje konkuriše, u poslednje dve godine nije koristio podsticajna sredstva koja potiču iz budžeta Republike Srbije, budžeta Autonomne pokrajine Vojvodine i budžeta jedinica lokalne samouprave;
6. da nije u teškoćama prema definiciji sadržanoj u Uredbi o pravilima za dodelu državne pomoći;
7. da delatnost Podnosioca prijave nije iz oblasti: proizvodnje i trgovine duvanskih proizvoda, primarne poljoprivredne proizvodnje, proizvodnje oružja i vojne opreme, igara na sreću, proizvodnje i prometa bilo kog proizvoda koji se prema domaćim propisima ili međunarodnim konvencijama i sporazumima smatraju zabranjenim.
Podnosilac prijave mora da ispuni posebne uslove u pogledu kompetencija Isporučioca usluga. Isporučioci usluga mogu biti privredni subjekti specijalizovani za obavljanje predmetne usluge. Isporučilac usluge koga angažuje Korisnik mora da zadovoljava sledeće uslove koji se odnose na sve prihvatljive projektne aktivnosti, odnosno da poseduje sledeću dokumentaciju:
1. akt o akreditaciji Isporučioca usluge, kada se radi o uslugama sprovođenja ocenjivanja usaglašenosti;
2. referentnu listu sa minimum tri preporuke;
3. dokaz da Isporučilac usluge ima najmanje tri zaposlena ili na drugi način angažovana lica;
4. dokaz o kvalifikacijama i kompetencijama angažovanih lica.
3.1.3. Broj prijava po podnosiocu
Podnosilac prijave može podneti samo jednu Prijavu projekta za učešće u Programu. Podnosilac prijave podnosi Prijavu projekta koja obuhvata jednu ili više projektnih aktivnosti koje su prihvatljive u okviru ovog programa, a koje zajedno treba da doprinesu povećanju konkurentnosti privrednog subjekta.
Programom će se, osim aktivnosti započetih nakon objavljivanja javnog poziva, sufinansirati i projektne aktivnosti koje su započete najkasnije 1. januara 2022. godine, a nisu završene pre objavljivanja Javnog poziva.
RAS neće zaključiti ugovor sa Korisnikom ukoliko se utvrdi da je Korisnik:
- sa isporučiocem usluga povezano lice;
- podneo neurednu prijavu, koja ne sadrži potrebne informacije koje je RAS tražio, a koje predstavljaju uslov za učešće na javnom pozivu.
3.2. NAMENA BESPOVRATNIH SREDSTAVA
3.2.1. Prihvatljive projektne aktivnosti
Podnosilac prijave u svojoj prijavi navodi projektne aktivnosti koje planira da realizuje ukoliko mu se odobre finansijska sredstva od strane RAS.
Prihvatljive projektne aktivnosti su:
1. Sprovođenje postupaka ocenjivanja usaglašenosti (ispitivanja, kontrolisanja, sertifikacije i dr.) proizvoda sa zahtevima srpskih i inostranih (prevashodno evropskih) tehničkih propisa i/ili ostvarivanje uslova za označavanje propisanim znacima (CE, 3A, eko-znaki i dr.) i/ili sprovođenje postupka dobrovoljnog ocenjivanja usaglašenosti sa srpskim standardima.
2. Uređenje poslovanja u skladu sa zahtevima međunarodno priznatih standarda sistema menadžmenta (priprema/implementacija standarda sa prvom sertifikacijom ili resertifikacija nekog od sistema, ili integrisanih sistema menadžmenta - iz oblasti kvaliteta, zaštite životne sredine, bezbednosti hrane i dr. - koji uključuje jedan ili više od sledećih standarda1: SRPS ISO 9001, SRPS ISO 14001, SRPS ISO/IEC 27001, SRPS EN ISO 22000, SRPS ISO 45001, SRPS EN ISO 13485, SRPS EN ISO 50001, SRPS EN ISO 22301, SRPS ISO/IEC 20000-1, SRPS ISO 28000, SRPS ISO 37001, SRPS ISO 39001).
3. Nabavka srpskih standarda - kod Instituta za standardizaciju Srbije (u daljem tekstu: ISS) u štampanom ili elektronskom obliku, kao i nabavka zbirki standarda iz oblasti sistema menadžmenta u slučaju da je neko od korisnika zainteresovan za implementaciju integrisanih sistema2.
______
1 Uključeni su svi standardi čija sertifikacija se prati u okviru ISO Survey - https://www.iso.org/the-iso-survey.html
2 Troškovi moraju biti u skladu sa Odlukom o visini naknada za standarde, srodne dokumente i druge publikacije, kao i o visini naknada za usluge koje vrši Institut za standardizaciju Srbije u obavljanju poslova iz oblasti standardizacije ("Službeni glasnik PC", br. 54/11, 91/12, 113/14, 76/15, 37/16, 78/17, 8/18 i 54/18).
3.2.2. Projektne aktivnosti koje nisu prihvatljive
1. Projektne aktivnosti koje su usmerene ka: duvanskoj industriji, primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji, organizaciji igara na sreću, proizvodnji i prodaji oružja i vojne opreme, proizvodnji i prometu bilo kog proizvoda koji se prema domaćim propisima ili međunarodnim konvencijama i sporazumima smatraju zabranjenim;
2. Projekti koji su povezani sa političkim partijama;
3. Projekti usmereni na donacije u dobrotvorne svrhe.
Krajnji rok za završetak svih ugovorenih aktivnosti i realizaciju plaćanja u okviru odobrenog projekta je 12 meseci od dana potpisivanja ugovora sa RAS.
Opravdani troškovi su troškovi za koje se odobravaju bespovratna sredstva po ovom programu, a koji ispunjavaju sledeće uslove:
1. da su navedeni u planiranom budžetu projekta i predračunu koji je sastavni deo prijave/zahteva;
2. da su merljivi i da se evidentiraju, a prema važećim računovodstvenim standardima;
3. da su razumni u skladu sa zahtevima finansijskog upravljanja, posebno u pogledu ekonomičnosti i efikasnosti.
Kao opravdani troškovi projekta priznaju se:
1. Troškovi usluga ocenjivanja usaglašenosti proizvoda sa zahtevima standarda, troškovi postupka dobrovoljnog ocenjivanja usaglašenosti sa srpskim standardima, troškovi ocenjivanja usaglašenosti proizvoda sa tehničkim propisima (npr. kojima se propisuje označavanje proizvoda srpskim znakom usaglašenosti "3A" odnosno sa zahtevima Evropskih direktiva novog pristupa kojima se zahteva SE označavanje) i dr. i to:
1.1. Troškovi ispunjavanja bitnih zahteva za bezbednost proizvoda;
1.2. Troškovi ispunjavanja zahteva direktiva/pravilnika za prethodno upakovane proizvode;
1.3. Troškovi etaloniranja mernih uređaja u proizvodnom procesu;
1.4. Troškovi ispitivanja i kontrole zdravstvene ispravnosti proizvoda;
1.5. Troškovi izdavanja ispitnog izveštaja (test report);
1.6. Troškovi ocenjivanja usaglašenosti proizvoda u inostranim akreditovanim telima za ocenjivanje usaglašenosti koji nisu obuhvaćeni podtač. 1.1-1.5, neophodni za stavljanje proizvoda na tržište RS (ispitivanje, etaloniranje, kontrolisanje i dr.), u slučaju da u Republici Srbiji ne postoji davalac usluge koji je akreditovan u Akreditacionom telu Srbije;
1.7. Troškovi ocenjivanja usaglašenosti proizvoda u evropskim notifikovanim telima (iz NANDO baze), kao i drugi troškovi ocenjivanja usaglašenosti za stavljanje proizvoda na evropsko tržište (ispitivanje, etaloniranje, kontrolisanje i dr.);
1.8. Troškovi postupka dobrovoljnog ocenjivanja usaglašenosti sa srpskim standardima.
2. Troškovi za uređenje poslovanja u skladu sa zahtevima međunarodno priznatih standarda sistema menadžmenta i to:
Troškovi implementacije standarda (troškovi konsultantskih usluga vezanih za pripremu dokumentacije i druge potrebne aktivnosti neophodne za uvođenje sistema menadžmenta kako bi se omogućilo sticanje sertifikata; edukacija zaposlenih u vezi uvođenja sistema kvaliteta koji je predmet projektnog predloga i sl.) - sa prvom sertifikacijom ili resertifikacija nekog od sistema ili integrisanih sistema menadžmenta - iz oblasti kvaliteta, zaštite životne sredine, bezbednosti hrane i dr. - koji uključuje jedan ili više od sledećih standarda: SRPS ISO 9001, SRPS ISO 14001, SRPS ISO/IEC 27001, SRPS EN ISO 22000, SRPS ISO 45001, SRPS EN ISO 13485, SRPS EN ISO 50001, SRPS EN ISO 22301, SRPS ISO/IEC 20000-1, SRPS ISO 28000, SRPS ISO 37001, SRPS ISO 39001);
3. Troškovi za nabavku srpskih standarda - kod ISS u štampanom ili elektronskom obliku, kao i zbirki standarda iz oblasti sistema menadžmenta u slučaju da je neko od korisnika zainteresovan za implementaciju integrisanih sistema.
Napomene:
Svi troškovi navedeni od podtač. 1.1. do 1.8. smatraće se opravdanim jedino ako se prilikom pravdanja projektnih aktivnosti dostavi ispitni izveštaj/izveštaj o etaloniranju (test report/calibration report) ili druga isprava o usaglašenosti izdata od strane akreditovanog tela ili tela prijavljenog u NANDO bazi.
Za odabranu aktivnost privredni subjekat angažuje stručnog pružaoca usluga. Ako se radi o sertifikaciji sistema menadžmenta ili sprovođenju drugih oblika ocenjivanja usaglašenosti proizvoda kompetentnost pružaoca usluga obavezno se dokazuje važećom akreditacijom3.
Troškovi navedeni u podtački 2. smatraće se opravdanim jedino ukoliko se prilikom pravdanja projektnih aktivnosti dostavi sertifikat kao dokaz potpune implementacije sistema menadžmenta prema nekom od navedenih standarda.
Pružaoci usluga ne mogu biti fizička lica, već samo pravna lica i registrovani preduzetnici.
Troškovi navedeni u podtački 3. smatraće se opravdanim jedino ako se prilikom pravdanja nabavke srpskih standarda dostave računi izdati od strane ISS.
______
3 Pod važećom akreditacijom smatra se akreditacija izdata od strane ATS, odnosnoakreditacija u skladu sa čl. 20-22. Zakona o akreditaciji ("Službeni glasnik RS", br. 73/10 i 47/21).
3.3.2. Neprihvatljivi troškovi
1) PDV;
2) troškovi koji su u vezi sa odobravanjem i sprovođenjem bankarskog kredita, kao što su troškovi: obrade zahteva, kamate, trošak kreditnog biroa za korisnika, kursnih razlika i sl.;
3) troškovi prinudne naplate;
4) zajmovi i rate za otplatu kredita, kao i za reprogram kredita;
5) ostali troškovi koji nisu u skladu sa namenom Programa.
4. POSTUPAK SPROVOĐENJA PROGRAMA
RAS raspisuje Javni poziv za učešće po Programu. Javni poziv sadrži osnovne informacije o Programu: uslove za podnošenje prijave, podatke o nameni i iznosu bespovratnih sredstava koja se dodeljuju, način podnošenja prijave, kao i ostale relevantne informacije. U prilogu Javnog poziva objavljuje se Uputstvo za realizaciju Programa i svi prateći obrasci.
U okviru Uputstva za realizaciju Programa, detaljno se razrađuju i utvrđuju uslovi Programa, postupak sprovođenja Programa, način prijavljivanja, ocena i selekcija prijava, kao i mehanizmi za praćenje i kontrolu implementacije odobrenih projekata.
Prijave se podnose elektronskim putem, u skladu sa Uputstvom za prijavljivanje koje čini sastavni deo Uputstva za realizaciju Programa, a nakon elektronskog prijema i zavođenja na pisarnici RAS, prosleđuje se Komisiji za pregled i ocenjivanje prijava (u daljem tekstu: Komisija) na dalju obradu.
Komisiju rešenjem obrazuje direktor RAS. Komisiju čine predsednik komisije, i dva člana komisije od kojih je najmanje jedan predstavnik MP, njihovi zamenici i sekretar komisije. Sekretar Komisije dostavlja pripremljene materijale članovima Komisije, usaglašava termin za sednicu Komisije i dostavlja poziv za održavanje sednice Komisije.
Komisija razmatra podnete prijave po njihovom prispeću, proverava formalnu ispravnost podnetih prijava, razmatra prijave projekta i prateću dokumentaciju, popunjava Kontrolnu listu (popunjena i potpisana Kontrolna lista je obavezan prilog uz dokumentaciju) i ocenjuje prijave prema utvrđenim uslovima u Programu.
Dinamika održavanja sednica Komisije će se utvrđivati na osnovu broja pristiglih prijava, odnosno nakon pristiglih minimum 15 prijava, a najmanje jednom mesečno.
Komisija ocenjuje podnete prijave u skladu sa postupkom navedenim u tački 4.2. - Ocena i selekcija prijava. Neophodno je da prijava zadovolji zahteve u pogledu kompetencija isporučioca navedenim u tački 4.2.2. ovog programa.
Komisija daje predlog odluke o podnetoj prijavi, o čemu sekretar Komisije sačinjava zapisnik/izveštaj sa sednice Komisije, na osnovu čega se sačinjava predlog odluke koja se dostavlja direktoru RAS na konačno odobrenje. Direktor RAS donosi konačnu odluku o podnetoj prijavi.
RAS dostavlja konačnu Odluku o odobrenim bespovratnim sredstvima Podnosiocu prijave. Podnosilac prijave ima pravo na prigovor nadležnom ministru, u roku od 15 dana od dana prijema odluke o podnetoj prijavi.
Podnosioci prijava kojima su odobrena bespovratna sredstva pozivaju se na potpisivanje ugovora. Ugovorom se preciziraju sva prava i obaveze ugovornih strana pri realizaciji projekta i to: iznos odobrenih sredstava, namena sredstava, način plaćanja, rok za realizaciju projekta, način izveštavanja o realizovanim aktivnostima i način dokazivanja realizovanih aktivnosti (račun, izvod, izveštaj, sertifikat i sl.).
MP uplaćuje na račun RAS iznos sredstava namenjenih za realizaciju ovog programa.
Po usvajanju Programa, MP će potpisati ugovor o realizaciji Programa sa RAS, kojim će se na RAS preneti obaveza zaključivanja ugovora o korišćenju bespovratnih sredstava sa privrednim subjektima i prenosa sredstava na račune Korisnika.
MP će, po zaključenju ugovora sa RAS, preneti sredstva za realizaciju ovog programa RAS na podračun za posebne namene grupa podračuna 764 - Računi za posebne namene ustanova i drugih pravnih lica iz oblasti drugih delatnosti, kod Uprave za trezor, u skladu sa ugovorom o realizaciji Programa.
RAS prati realizaciju ugovora i odobrenih projektnih aktivnosti u skladu sa odobrenim budžetom projekta. Po realizaciji projekta Korisnici podnose Zahtev za refundaciju odobrenih sredstava uz koji prilažu Izveštaj o realizaciji projektnih aktivnosti i ostvarenim rezultatima sa pratećom dokumentacijom u skladu sa Ugovorom. RAS validira dostavljene izveštaje o realizaciji projektnih aktivnosti i ostvarenim rezultatima i finansijsku dokumentaciju za pravdanje troškova, zajedno sa dokazom da je usluga plaćena, a na osnovu čega priprema odobrenje za refundaciju, koje overava direktor RAS i obavlja sve ostale neophodne administrativne poslove za realizaciju projekta.
RAS, po izvršenoj analizi izveštaja o realizaciji projektnih aktivnosti i ostvarenim rezultatima, zadržava pravo da Korisniku koji podnese nepotpun navedeni izveštaj ili na bilo koji drugi način ne ispuni ugovorne obaveze, ne isplati sredstva predviđena Ugovorom.
RAS će po završetku svih aktivnosti iz tekuće godine, a najkasnije do 31. januara 2023. godine, dostaviti izveštaj o realizaciji Programa MP, koje će ga radi informisanja dostaviti Vladi.
RAS će neutrošena sredstva preneti u budžet Republike Srbije, sem ukoliko Vlada posebnim aktom ne rasporedi sredstva za realizaciju Programa za iste namene.
Prijave se podnose elektronski, kreiranjem korisničkog naloga na linku https://prijave.ras.gov.rs/ i verifikacijom internet adrese.
Kreiranjem korisničkog naloga otvara se stranica za unos podataka, kao i za unos prateće dokumentacije, a sve u okviru Obrasca 1 - Prijava za učešće u Programu. Korisnik naloga nakon unosa podataka i kompletiranja dokumentacije, potvrđuje da je prijava kompletna, čime se prijava elektronski zaprimljuje.
Svaki Podnosilac prijave dobija obaveštenje o prijemu prijave i zavodni broj prijave. Svaki Podnosilac prijave može podneti jednu prijavu.
Link za prijavu je dostupan do kraja Javnog poziva, nakon čega više nije moguće podneti prijavu.
4.1.1. Dokumentacija koja se dostavlja
Svaki Podnosilac prijave je u obavezi da uz podnetu prijavu na Portal RAS unese i elektronski potpisanu sledeću dokumentaciju:
1. Obrazac 1 - Prijava za učešće u Programu, koji je kreiran u okviru Portala RAS;
2. Obrazac 2 - Izjavu o ispunjenosti uslova Programa, o dodeljenoj državnoj pomoći de minimis, prihvatanju uslova za učešće u Programu, koja je izdata pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću;
3. Izjavu da Podnosilac prijave i njegova odgovorna lica nisu osuđivana za privredne prestupe, kao i da članovi Podnosioca prijave i odgovorna lica u okviru Podnosioca prijave nisu osuđivani za krivična dela protiv privrede;
4. Kopiju uverenja nadležnog organa Poreske uprave da je Podnosilac prijave izmirio sve dospele obaveze po osnovu poreza i doprinosa, koje ne sme biti starije od 30 dana od dana podnošenja prijave;
5. Predračun za nabavku usluge ili nabavku standarda;
6. Ponuda/e izabranog/ih Isporučioca za različite projektne aktivnosti. Ponuda treba da sadrži jasno definisani predmet i obim aktivnosti, rok realizacije i cenu izraženu u dinarima i sa prikazanim PDV. U slučaju da je cena na ponudi izražena u stranoj valuti, preračunava se prema srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan podnošenja prijave i iznos u dinarima se prikazuje u predračunu. Sve eventualne kasnije nastale kursne razlike snosi Korisnik;
7. Dokumentacija kojom se dokazuju kompetencije Isporučioca usluge (ova dokumentacija se odnosi na prihvatljive projektne aktivnosti za čiju realizaciju se angažuje Isporučilac usluge, i koje su definisane u poglavlju 3.1.2. od tačke 1. do tačke 4, i to:
1) akt o akreditaciji Isporučioca (kada se radi o sertifikaciji ili drugim aktivnostima ocenjivanja usaglašenosti). Akt o akreditaciji sertifikacionih tela za sisteme menadžmenta treba da obuhvati najmanje dva standarda;
2) referentna lista sa minimum tri preporuke (ne starije od tri godine) na memorandumu klijenta sa detaljnim opisom vrste usluge i periodom izvršenja kojom dokazuju kompetencije za pružanje predmetne usluge;
3) isporučilac usluge mora da ima najmanje tri zaposlena ili na drugi način angažovana lica (dokaz - npr. izvod iz APR, izvod iz registra CROSO na dan 31. decembar 2021. godine, overena kopija ugovora o angažovanju lica i dr.);
4) Lista angažovanih lica koji će implementirati projektne aktivnosti i za svakog pojedinačno dokazati sledeće:
- Kvalifikacije i kompetencije (dokazi: diplome sa sertifikatima, licencama, uverenjima, članstvo u strukovnim organizacijama);
- Radno iskustvo minimum tri godine u predmetnoj oblasti za koju se angažuje (dokaz: potvrda poslodavca na memorandumu sa opisom posla ili ugovor o angažovanju na pružanju usluga Korisniku kojom dokazuju kompetencije za pružanje predmetne usluge).
Akt o akreditaciji iz stava 1. tačka 7. podtačka 1) ovog odeljka RAS pribavlja po službenoj dužnosti.
Komisija zadržava pravo da vrši dodatnu proveru dostavljene dokumentacije i ukoliko je potrebno, zatraži dodatnu dokumentaciju od Podnosioca prijave, ali samo za formalno ispravne prijave.
RAS zadržava pravo da pre donošenja Odluke o izboru Učesnika u Programu od Podnosioca prijave, zatraži da dostavi dodatnu dokumentaciju, pojašnjenja ili sastanak putem interneta, uz naznačavanje roka u kojem je potrebno dostaviti traženu dokumentaciju, a kako bi sa sigurnošću utvrdila da isti ispunjava sve uslove iz Programa.
4.2. OCENA I SELEKCIJA PRIJAVA
4.2.1. Provera formalne ispravnosti podnetih prijava
Podneta prijava mora biti potpuna, dopuštena i blagovremena.
Proveru formalne ispravnosti podnetih prijava vrši Komisija, kontrolom navedenih dokumenata u Obrascu - Kontrolna lista.
4.2.2. Ocena kompetencija Isporučioca usluge
Ocena kompetencija Isporučioca usluge podrazumeva proveru dokumentacije, koju Podnosilac prijave dostavlja u skladu sa navedenim poglavlju 4.1.1. pod tačkom 7.
4.2.3. Odluka o podnetoj prijavi
Nakon pregledanih i ocenjenih prijava, Komisija daje predlog odluke direktoru RAS. Direktor RAS donosi konačnu odluku o podnetoj prijavi. RAS dostavlja odluku o statusu prijave sa obrazloženim obaveštenjem svim Podnosiocima prijava, u roku od 15 dana od dana donošenja odluke.
Odluku o odobrenim sredstvima RAS dostavlja odabranom korisniku, a zatim ga poziva da pristupi potpisivanju ugovora.
Sredstva će se dodeljivati prema redosledu pristizanja prijava dok se ne utroše.
Podnosioci prijava imaju pravo žalbe na odluku direktora RAS. Žalba se podnosi neposredno ili preporučenom poštom u roku od 15 dana od dana prijema odluke Ministarstvu privrede, na adresu Kneza Miloša 20, 11000 Beograd.
Ugovorom između RAS i Korisnika preciziraju se sva prava i obaveze za realizaciju projekta, namena sredstava po projektnim aktivnostima definisana budžetom projekta, način izvršavanja obaveza, rokovi, načini dokazivanja sprovedenih aktivnosti, način refundacije bespovratnih sredstava, izveštavanje o realizovanim aktivnostima i način plaćanja.
Ukoliko u toku ugovaranja i realizacije projekta nastanu eventualna odstupanja u odnosu na odobreni projekat (kao npr. promena Isporučioca, izmene i dopune budžeta, promena projektnih aktivnosti i sl.), Korisnik je u obavezi da u roku od sedam dana pisanim putem obavesti RAS o nastaloj promeni. RAS o nastaloj promeni obaveštava Komisiju, nakon čega će Komisija u roku od 15 dana od dana prijema obaveštenja od strane RAS, pripremiti predlog odluke o tome da li su odstupanja i promene na projektu dozvoljene. Navedeni predlog odluke Komisija dostavlja direktoru RAS, koji donosi konačnu odluku o navedenim odstupanjima u roku od 15 dana od dana prijema Predloga odluke.
4.3.1. Dinamika prenosa sredstava
RAS će na osnovu ugovora sa Korisnikom refundirati odobreni iznos bespovratnih sredstava nakon završetka projekta i dostavljanja izveštaja o realizaciji projektnih aktivnosti i ostvarenim rezultatima, kao i svih dokaza o završenim projektnim aktivnostima i rezultatima implementiranih projektnih aktivnosti.
RAS zadržava pravo da Korisniku koji podnese nepotpun izveštaj o realizaciji projektnih aktivnosti i ostvarenim rezultatima, ne dostavi sve fakture, ugovore i ostalu relevantnu dokumentaciju za pravdanje realizacije projektnih aktivnosti, ili na bilo koji drugi način ne ispuni ugovorne obaveze, ne isplati sredstva predviđena ugovorom.
U periodu od tri godine od potpisivanja ugovora, MP će vršiti praćenje i analizu efekata realizovanih aktivnosti u okviru Programa.
Korisnik je dužan da dostavi sve zahtevane informacije i da omogući nesmetan pristup podacima u cilju praćenja efekta realizovanog projekta.
4.3.3. Dokumentacija koja se podnosi nakon realizacije projektnih aktivnosti
Korisnici, po realizaciji odobrenih aktivnosti, dostavljaju RAS:
- izveštaj o realizaciji projektnih aktivnosti i ostvarenim rezultatima, u skladu sa ugovorom između RAS i Korisnika;
- zahtev za isplatu (refundaciju) sredstava (popunjen, potpisan i overen od strane Korisnika);
- fakture, ugovore i ostalu finansijsku dokumentaciju koja je merljiva i koja se evidentira u skladu sa važećim računovodstvenim standardima;
- izvode sa računa - sa označenom isplatom.
Svi računi moraju biti plaćeni sa računa Korisnika.
RAS zadržava pravo da, ukoliko je potrebno, zatraži dodatnu dokumentaciju u svrhu dokazivanja realizacije podržane aktivnosti.
Takođe, RAS zadržava pravo da, ukoliko je potrebno, zatraži dodatne podatke/dokumentaciju i do tri godine nakon realizacije projekta.