PRAVILNIKO PRENOSIVOSTI BROJA ZA USLUGE KOJE SE PRUŽAJU PREKO JAVNIH MOBILNIH KOMUNIKACIONIH MREŽA("Sl. glasnik RS", br. 13/2022) |
Ovim pravilnikom bliže se propisuju uslovi koje treba da ispune operatori, pretplatnici (korisnici) i Regulatorna agencija za elektronske komunikacije i poštanske usluge (u daljem tekstu: Agencija) u pogledu prenosivosti nacionalnog broja za usluge javne mobilne komunikacione mreže iz plana numeracije, kao i način prenosa broja i visina naknade za prenos broja.
Operatori su dužni da ostvare međusobnu saradnju i saradnju sa Agencijom u postupku prenosa broja, kao i da se uzdrže od svakog postupanja koje bi za cilj imalo otežavanje ili onemogućavanje prenosa broja.
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:
1) prenosivost broja u smislu ovog pravilnika je mogućnost da pretplatnik (korisnik), na svoj zahtev, prilikom promene operatora, zadrži dodeljeni broj iz plana numeracije za usluge javne mobilne komunikacione mreže;
2) prenos broja u smislu ovog pravilnika je skup tehničkih i administrativnih postupaka, koji se sprovode u toku realizacije usluge prenosivosti broja, na način propisan ovim pravilnikom;
3) operator je lice koje obavlja ili je ovlašćeno da obavlja delatnost elektronskih komunikacija preko javne mobilne komunikacione mreže, sopstvene ili iznajmljene;
4) operator primalac broja je operator čije će usluge pretplatnik (korisnik) koristiti nakon što se izvrši prenos broja;
5) operator davalac broja je operator koji daje broj u postupku prenosa broja i čije usluge je pretplatnik (korisnik) koristio do trenutka prenosa broja;
6) matični operator broja je operator kome broj iz plana numeracije za usluge javne mobilne komunikacione mreže pripada na osnovu dozvole za korišćenje numeracije, odnosno ugovora sačinjenog u pisanoj formi, na koji je prethodno Agencija dala saglasnost;
7) pretplatnik (korisnik) u smislu ovog pravilnika je fizičko ili pravno lice koje koristi komunikacione usluge po osnovu zaključenog pretplatničkog ugovora sa operatorom ili na drugi predviđeni način, a kome je za ostvarivanje ovih usluga dodeljen broj;
8) centralna baza podataka prenetih brojeva (u daljem tekstu: centralna baza) predstavlja referentnu bazu podataka koja sadrži podatke potrebne za usmeravanje poziva prema prenetim brojevima i omogućava pravovremeno ažuriranje lokalne baze podataka prenetih brojeva i sadrži zapise o svim obavljenim radnjama u postupku prenosa broja;
9) lokalna baza podataka prenetih brojeva (u daljem tekstu: lokalna baza) se nalazi kod operatora i predstavlja operativnu bazu podataka, koja sadrži podatke potrebne za usmeravanje poziva prema prenetim brojevima i redovno se ažurira podacima iz centralne baze;
10) predbroj za usmeravanje (routing number) je broj koji služi za usmeravanje poziva prema prenetim brojevima, a nalazi se u centralnoj i lokalnim bazama;
11) vremenski okvir je interval u trajanju između 02,00 i 06,00 sati radnim danom, u toku koga se broj koji se prenosi isključuje kod operatora davaoca broja i uključuje kod operatora primaoca broja;
12) "All Call Query" je metod usmeravanja poziva prema prenetom broju gde operator kod koga je započet poziv, pre uspostavljanja svakog poziva, proverava u svojoj lokalnoj bazi da li je pozvani broj prenet. U slučaju da je pozvani broj prenet, na osnovu predbroja za usmeravanje, uspostavlja se poziv direktno prema operatoru primaocu broja;
13) "Query onRelease" je metod usmeravanja poziva prema prenetom broju gde se operator kod koga je započet poziv, signalizacionom porukom, od strane matičnog operatora broja, obaveštava da je broj prenet. Po prijemu ove poruke, operator kod koga je započet poziv, usmerava poziv direktno prema operatoru primaocu broja, na osnovu predbroja za usmeravanje, koji dobija upitom u svoju lokalnu bazu;
14) radni dan je svaki dan u toku godine, osim nedelje i dana koji se proslavlja kao neradni dan državnog ili verskog praznika.
Operatori su dužni da svim pretplatnicima (korisnicima), prilikom promene operatora, omoguće zadržavanje njihovog postojećeg broja, osim u slučajevima propisanim u članu 11. ovog pravilnika.
U cilju realizacije prenosivosti broja operatori su u obavezi da usklade svoje opšte uslove kojima regulišu pružanje usluga sa ovim pravilnikom.
Da bi mogli da prenesu svoj broj korisnici koji nemaju zaključen pretplatnički ugovor (prepaid korisnici) moraju biti registrovani. Pod registracijom korisnika se podrazumeva identifikacija korisnika u skladu sa procedurom operatora. Registracija neregistrovanih prepaid korisnika se može obaviti kod operatora primaoca broja uz davanje na uvid SIM kartice i PUK broja, kao i važećeg identifikacionog dokumenta (lične karte ili putne isprave).
Pretplatnik (korisnik) koji je izvršio prenos broja ne može da ponovo traži prenos istog broja u periodu kraćem od dva meseca od dana kada je izvršen prenos tog broja između operatora.
Pretplatnik ne može od operatora primaoca broja da zahteva prenošenje dodatnih usluga koje je imao kod operatora davaoca broja.
Operator je dužan da, na zahtev pretplatnika (korisnika), dostavi podatke o svim brojevima pretplatnika (korisnika) uz podatke o ugovoru i datumu isticanja ugovora za svaki od brojeva, u roku od dva radna dana od dana podnošenja zahteva. Operator i pretplatnik (korisnik) imaju dopunski rok za usaglašavanje i sređivanje podataka u trajanju od tri radna dana.
Prepaid korisnik ne može od operatora davaoca broja da zahteva bilo kakvu naknadu za preostali iznos na svom računu i neiskorišćeni saobraćaj.
Matični operator broja ima pravo da menja pretplatničku numeraciju u skladu sa planom numeracije, uz saglasnost Agencije.
2. Podnošenje zahteva za prenos broja
Postupak prenosa broja počinje podnošenjem zahteva za prenos broja operatoru primaocu broja u pisanoj formi ili elektronskim putem, upotrebom kvalifikovanog elektronskog potpisa ili registrovanih šema elektronske identifikacije srednjeg i visokog nivoa u skladu sa zakonom kojim se uređuju elektronske komunikacije i zakonom kojim se uređuje elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju. Ovaj zahtev se ujedno smatra i zahtevom pretplatnika (korisnika) za raskid pretplatničkog odnosa sa operatorom davaocem broja, što podrazumeva prestanak obaveza između njih prema opštim uslovima i ugovoru, kojima je bio regulisan njihov međusobni odnos. Ugovor se raskida trenutkom isključenja broja iz mreže operatora davaoca broja.
Zahtev za prenos broja, koji je podnet elektronskim putem u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju, čuva se u skladu sa odredbama tog zakona, a operator primalac broja može ga dostaviti elektronskim putem operatoru davaocu broja.
Zahtev za prenos broja podnosi fizičko lice (za maloletna lica zahtev podnosi roditelj ili staratelj), a za pravno lice odgovorno lice u pravnom licu na osnovu pisanog ovlašćenja.
Obrazac zahteva za prenos broja se nalazi kod operatora primaoca broja i sadrži sledeće podatke:
1) o pretplatniku:
(1) za fizička lica: ime, prezime, JMBG (za strane državljane broj putne isprave i državu izdavanja ili evidencioni broj dodeljen od strane nadležnih organa Republike Srbije) i adresu,
(2) za pravna lica: poslovno ime, sedište - adresu, matični broj, PIB i JMBG odgovornog lica u pravnom licu, odnosno ovlašćenog lica za zastupanje pravnog lica;
2) broj ili grupu brojeva koji se prenose;
3) vrstu pretplatničkog odnosa sa operatorom davaocem broja (prepaid, postpaid);
4) naziv operatora davaoca broja;
5) naziv operatora primaoca broja;
6) datum i vreme podnošenja zahteva;
7) datum zahtevanog prenosa unutar propisanog vremenskog okvira realizacije usluge;
8) izjavu pretplatnika (korisnika) da se ovaj zahtev ujedno smatra i zahtevom za raskid pretplatničkog odnosa sa operatorom davaocem broja, odnosno zahtevom za prestanak obaveza između operatora davaoca broja i pretplatnika (korisnika) prema opštim uslovima kojima je bio regulisan njihov međusobni odnos;
9) izjavu pretplatnika (korisnika) da se obavezuje da će izmiriti sve obaveze prema operatoru davaocu broja, nastale do trenutka prenosa broja, kao i obaveze nastale u toku postupka prenosa broja i sva naknadno dospela potraživanja koja su nastala do trenutka raskida ugovora;
10) izjavu pretplatnika da prihvata da mu operator primalac broja suspenduje odlazne pozive, izuzev poziva hitnim službama, na rok od 30 dana, a potom da ga na zahtev operatora davaoca broja isključi, ukoliko nije izmirio zaostala dugovanja prema operatoru davaocu broja, nastala do trenutka raskida ugovora;
11) saglasnost pretplatnika (korisnika) da se njegovi lični podaci prikupljaju, obrađuju i razmenjuju između operatora i centralne baze samo u svrhu realizacije prenosa broja.
Lice koje podnosi zahtev za prenos broja u pisanoj formi, u obavezi je da se identifikuje davanjem na uvid važeće lične karte ili putne isprave.
Lice koje podnosi zahtev za prenos broja elektronskim putem identifikuje se upotrebom kvalifikovanog elektronskog potpisa ili registrovanih šema elektronske identifikacije srednjeg i visokog nivoa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju.
U ime pravnog lica zahtev za prenos broja podnosi:
1) ovlašćeno lice za zastupanje pravnog lica;
2) treće lice na osnovu pisanog ovlašćenja (specijalnog punomoćja), koje je dato od strane lica ovlašćenog za zastupanje pravnog lica.
Lice koje podnosi zahtev za prenos broja koji je vezan pretplatničkim ugovorom, u obavezi je da operatoru primaocu broja dostavi dokaz poslednjeg plaćenog dospelog računa, ukoliko operator primalac broja to zahteva.
U toku postupka prenosa broja operator primalac broja i operator davalac broja po pravilu razmenjuju informacije elektronskim putem.
Operator davalac broja je dužan da pretplatniku (korisniku) dostavi obračun dospelih i ostalih dugovanja, u roku od dva radna dana od dana podnošenja zahteva za prenos broja. Operator davalac broja je dužan da posebno navede koliko je dugovanje usled prevremenog raskida ugovora.
Operator davalac broja po utvrđivanju neizmirenih obaveza, uključujući sve obaveze koje proističu iz pretplatničkog ugovora usled prevremenog raskida ugovora prema operatoru davaocu broja, dostavlja zahtev za plaćanje pretplatniku (korisniku) i o tome istovremeno obaveštava operatora primaoca broja, koji je u obavezi da o prijemu navedenog obaveštenja, informiše svog korisnika. Operator davalac broja ostavlja pretplatniku (korisniku) razuman rok za plaćanje, koji ne može biti kraći od 15 dana i duži od mesec dana. Ukoliko pretplatnik (korisnik) u ostavljenom roku ne izmiri svoje obaveze, odnosno ne dostavi dokaz operatoru primaocu broja o izmirenju obaveza prema operatoru davaocu broja, biće mu suspendovani odlazni pozivi, izuzev poziva hitnim službama, i to na rok od 30 dana.
U slučaju da pretplatnik (korisnik) izmiri svoje obaveze pre isteka roka suspenzije, aktiviraće se korišćenje broja. Ukoliko pretplatnik (korisnik) ne izmiri svoje obaveze u toku trajanja suspenzije od 30 dana, broj će se isključiti trajno. Po isključenju broja i prestanku pružanja usluge od strane operatora primaoca broja, isti će biti vraćen matičnom operatoru, u roku od sedam dana.
Operator primalac broja ne može na zahtev pretplatnika (korisnika) aktivirati trajno isključeni broj. Postupak vraćanja broja se obavlja preko centralne baze.
Suspenzija korišćenja brojeva ne može se vršiti neradnim danima, odnosno vikendom i državnim praznicima koji se praznuju neradno, što znači da su operatori u obavezi da u takvim situacijama trenutak navedene suspenzije pomere na prvi naredni radni dan.
Zahtev za prenos broja koji je podnet do 18,00 sati radnim danom, smatra se zahtevom podnetim za taj dan. Ukoliko je zahtev podnet posle 18,00 sati, smatra se zahtevom koji je podnet za sledeći radni dan. Operator primalac broja, zahtev za prenos broja, bez odlaganja, elektronskim putem prosleđuje centralnoj bazi i obavezno šalje sledeće podatke:
1) podatke o pretplatniku (korisniku) iz člana 5. stav 2. tačka 1) ovog pravilnika;
2) broj ili brojeve koji se prenose;
3) vrstu pretplatničkog odnosa;
4) nazive operatora davaoca i primaoca broja.
Po prijemu navedenih podataka, centralna baza odgovara operatoru primaocu broja, potvrdom o započetom postupku prenosa broja.
Po prijemu i proveri predmetnog zahteva, centralna baza prosleđuje operatoru davaocu broja zahtev pretplatnika (korisnika) za prenos broja.
Zahtev za prenos broja može se podneti, sa tačno određenim datumom, najviše 30 dana unapred.
U slučaju onlajn podnošenja zahteva za prenos broja, operator primalac broja je dužan da omogući pretplatniku (korisniku) da u svako doba dana može podneti zahtev za prenos broja, upotrebom kvalifikovanog elektronskog potpisa ili registrovanih šema elektronske identifikacije srednjeg i visokog nivoa u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju.
U slučaju eventualnih izmena podataka ili ponovljenih zahteva za prenos broja, pretplatnik (korisnik) će potpisati obrazac zahteva u pisanoj formi ili upotrebom kvalifikovanog elektronskog potpisa ili registrovanih šema elektronske identifikacije srednjeg i visokog nivoa u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju.
Po prijemu zahteva operator davalac broja proverava da li su ispunjeni uslovi za prenos broja i o tome obaveštava operatora primaoca broja i centralnu bazu.
Postupak provere ispunjenosti uslova i slanja obaveštenja iz prethodnog stava ne može trajati duže od jednog radnog dana, od dana kada je operator davalac broja primio zahtev za prenos broja, odnosno od kada je zahtev za prenos broja podnet sa tačno određenim datumom.
Pretplatnik (korisnik) koji je podneo zahtev za prenos broja ima pravo da podnese zahtev za odustajanje od prenosa broja operatoru primaocu broja u pisanoj ili elektronskoj formi u skladu sa zakonom kojim se uređuju elektronske komunikacije ili zakonom kojim se uređuje elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju, i to do trenutka dok operator davalac broja ne pošalje obaveštenje operatoru primaocu broja da je prenos odobren.
Operator primalac broja je dužan da evidentira datum i vreme podnošenja zahteva za odustajanje od prenosa broja i o tome odmah obavesti operatora davaoca broja i centralnu bazu.
Ukoliko su uslovi za prenos broja ispunjeni, operator davalac broja obaveštava operatora primaoca broja i centralnu bazu o prihvatanju zahteva za prenos broja na dan i u vremenskom okviru koji su određeni u zahtevu.
Od trenutka kada je operator davalac broja prihvatio prenos broja, do izvršenja ovog prenosa ne može proći više od jednog radnog dana, osim u slučaju kada je zahtev za prenos broja podnet sa tačno određenim datumom.
Operator davalac broja nakon isključenja broja iz zahteva, o tome odmah obaveštava centralnu bazu, nakon čega centralna baza obaveštava operatora primaoca broja.
Operator primalac broja po uključenju broja iz zahteva, o tome odmah obaveštava centralnu bazu. Po prijemu potvrde da je broj iz zahteva uključen kod operatora primaoca broja, centralna baza se automatski ažurira i podaci su dostupni svim lokalnim bazama.
Operator davalac broja može da odbije zahtev za prenos broja ako je:
1) zahtev podnelo neovlašćeno lice;
2) zahtev za prenos broja netačan ili nepotpun;
3) neregistrovan prepaid korisnik;
4) utvrđeno da postoje neispunjena dospela dugovanja pretplatnika, uključujući sve obaveze koje proističu iz pretplatničkog ugovora usled prevremenog raskida ugovora prema operatoru davaocu broja, osim u slučaju raskida ugovora pre isteka perioda na koji je zaključen, zbog jednostranih izmena kojima se bitno menjaju uslovi ugovora od strane operatora davaoca broja, na način koji nije na korist pretplatnika;
5) broj već u postupku prenosa ili je od poslednjeg prenosa broja proteklo manje od dva meseca;
6) broj se koristi kod operatora davaoca kraće od dva meseca;
7) broj ukraden, nepostojeći, privremeno ili trajno isključen kod operatora davaoca broja;
8) tražen prenos broja koji je jedan iz vezane serije brojeva ili pripada korisničkoj grupi brojeva kod operatora davaoca broja.
Operator davalac broja neće odbiti zahtev za prenos broja ukoliko se u slučaju fizičkih lica utvrdi da se adresa pretplatnika (korisnika) navedena u zahtevu, ne slaže sa adresom iz njegove evidencije, odnosno ako se u slučaju pravnih lica utvrdi da se poslovno ime, naziv ili sedište, odnosno adresa pretplatnika (korisnika) navedena u zahtevu, ne slaže sa adresom iz njegove evidencije. Sitne slovne razlike u nazivu i adresi pretplatnika (korisnika) neće predstavljati dovoljan razlog za odbijanje zahteva za prenos broja. Ukoliko je jedinstveni matični broj fizičkog lica ili matični broj i PIB pravnog lica ispravan, zahtev može da se odbije, samo ukoliko neslaganje ostalih podataka daje povod za opravdanu sumnju.
Postojanje ugovorne obaveze između pretplatnika (korisnika) i operatora davaoca broja, ne može biti razlog za odbijanje zahteva za prenos, osim u slučaju kada prekid ugovorne obaveze dovodi do dospelih dugovanja za pretplatnika (korisnika).
Kada operator davalac broja i pretplatnik (korisnik), koji kod operatora davaoca broja koristi komunikacione usluge po osnovu zaključenog pretplatničkog ugovora ili na drugi predviđeni način, uz saglasnu izjavu volja izvrše promenu ugovornog odnosa ili dela ugovornog odnosa, operator davalac broja to ne može koristiti kao razlog za odbijanje prenosa broja iz stava 1. tačka 6) ovog člana.
U slučaju vezane serije brojeva dozvoljeno je prenošenje pojedinačnih celina, kao i pojedinačnih brojeva ukoliko prethodno pretplatnik (korisnik) istupi iz definisane serije vezanih brojeva kod operatora davaoca broja.
U slučaju da se zatraženi broj ne može preneti, operator davalac broja će o razlozima odbijanja prenosa broja obavestiti centralnu bazu i pisanim ili elektronskim putem operatora primaoca broja, u roku od jednog radnog dana od dana prijema zahteva. Ukoliko postoji više razloga za odbijanje prenosa broja, operator davalac broja će navesti sve razloge za odbijanje.
Nakon prijema obaveštenja iz prethodnog stava operator primalac broja će u najkraćem mogućem roku obavestiti pretplatnika (korisnika) o odbijanju zahteva za prenos broja pisanim ili elektronskim putem, odnosno tekstualnom porukom (SMS), u skladu sa izabranim načinom obaveštavanja za koji se pretplatnik (korisnik) u pisanoj formi opredelio prilikom podnošenja zahteva za prenos broja.
Ukoliko se pretplatnik (korisnik) opredeli za obaveštenje putem tekstualne poruke (SMS) o detaljnim razlozima odbijanja korisnik će moći da se informiše pozivanjem korisničkog servisa operatora primaoca broja.
U slučaju da dođe do nepredviđenog kašnjenja u postupku prenosa broja, operator kod koga je došlo do kašnjenja će odmah pristupiti otklanjanju uzroka kašnjenja i o tome obavestiti drugog operatora i centralnu bazu.
Pretplatnik (korisnik) ima pravo na naknadu u slučaju kada operator davalac i/ili operator primalac broja ne ispune rokove za prenos broja iz ovog pravilnika.
Ukoliko trenutak isključenja broja nastupi nakon zahtevanog datuma od strane korisnika, a pod uslovom da korisnik nije kriv za kašnjenje, operator davalac broja sav trošak preuzima na sebe i ne može troškove za taj period kašnjenja da naplati korisniku.
U slučaju kada je prenos broja zakazan tri ili više dana unapred, operator primalac broja dužan je da dostavi korisniku SIM karticu, minimalno 24 sata pre prenosa, u najbližoj poslovnici ili poslovnici koju pretplatnik (korisnik) označi ili na drugi dogovoreni način. Operator primalac broja je dužan da omogući testiranje usluge i da eventualne nedostatke otkloni pre prenosa broja.
Svi operatori su dužni da odmah po uočavanju bilo koje greške u sistemu prenosivosti broja, uključujući i greške u sinhronizaciji, o tome odmah obaveste sve operatore i centralnu bazu i da odmah pristupe otklanjanju uzroka greške.
4. Baze podataka prenetih brojeva
Bazu podataka prenetih brojeva čini referentna centralna baza Agencije.
Agencija je odgovorna za postavljanje, razvoj, održavanje i finansiranje centralne baze.
Agencija određuje sadržaj i formu podataka, kao i postupak čuvanja i ažuriranja podataka koji se nalaze u centralnoj bazi, vodeći računa o zaštiti podataka o ličnosti.
Agencija utvrđuje način razmene podataka (pristup, interfejse i protokole) između centralne i lokalnih baza, a operatori su dužni da obezbede ispravno i blagovremeno ažuriranje svojih lokalnih baza u skladu sa sadržajem centralne baze.
Centralna baza sadrži spisak svih prenetih brojeva. Uz svaki preneti broj pridružuje se predbroj za usmeravanje.
Predbroj za usmeravanje služi za usmeravanje poziva prema prenetim brojevima. Sastoji se od prefiksa koji označava da se radi o prenetom broju i ima heksadecimalnu vrednost D, oznaku operatora i oznaku čvora. Oznaka operatora, sastoji se od dve decimalne cifre i predstavlja broj koji Agencija dodeljuje operatorima. Oznaka čvora sastoji se od dve decimalne cifre i predstavlja broj koji operator može da odredi sam.
Centralna baza sadrži zapise o svim obavljenim radnjama u postupku prenosa broja iz ovog pravilnika.
5. Usmeravanje poziva prema prenetim brojevima
Pri uspostavljanju telefonske veze koju inicira pretplatnik fiksne telefonije prema prenetom broju mobilne telefonije, koristiće se metod "All Call Query", u skladu sa odgovarajućim međunarodnim preporukama.
Pri uspostavljanju telefonske veze koju inicira pretplatnik (korisnik) mobilne telefonije, prema prenetom broju mobilne telefonije, koristi se metod "All CallQuery", u skladu sa preporukom ETSI 123 066 (3GPP TS 23.066).
Prilikom prosleđivanja dolaznog međunarodnog poziva, prema prenetom broju mobilne telefonije, koristi se metod "Query On Release", u skladu sa odgovarajućim međunarodnim preporukama, ili metod "All Call Query", u skladu sa preporukom ETSI 123 066 (3GPP TS 23.066).
Operator kod koga je započet poziv, odnosno operator koji je prihvatio dolazni međunarodni ili nacionalni poziv prema prenetom broju, odgovoran je za ispravno usmeravanje tog poziva direktno prema operatoru kod koga se preneti broj nalazi u skladu sa metodama usmeravanja iz člana 16. ovog pravilnika.
Operatori su u obavezi da pozive prema prenetim brojevima usmeravaju na isti način kao i pozive prema brojevima operatora primaoca broja koji nisu preneti.
Principi usmeravanja poziva iz st. 1. i 2. ovog člana, odnose se i na zahtev za isporukom tekstualne (SMS), odnosno multimedijalne (MMS) poruke.
Agencija ne snosi odgovornost za pogrešno usmerene pozive prema prenetim brojevima.
Operator primalac broja i operator davalac broja ne mogu zahtevati od pretplatnika (korisnika) naknadu troškova za prenos broja.
Operator primalac broja dužan je da plati naknadu u iznosu od 200,00 dinara, bez poreza na dodatu vrednost, operatoru davaocu broja, po izvršenom prenosu broja.
Ukoliko se u zahtevu prenosi više od 100 brojeva, naknada od stotog broja nadalje iznosi polovinu iznosa iz prethodnog stava.
Operator davalac broja operatoru primaocu broja izdaće račun za uslugu prenosa broja za ukupan broj prenetih brojeva iz mreže davaoca u mrežu operatora primaoca broja, u obračunskom periodu. Ukupan broj prenetih brojeva iz mreže operatora davaoca broja u mrežu operatora primaoca broja se uzima iz centralne baze za dati obračunski period. Period obračuna je jedan kalendarski mesec.
Operatori ne mogu pozive prema prenetim brojevima naplaćivati više od poziva prema neprenetim brojevima za pružanje istih elektronskih komunikacionih usluga.
Ugovorom o međupovezivanju operatori ne mogu određivati veće cene za pozive prema prenetim brojevima, u odnosu na pozive prema neprenetim brojevima, koji se upotrebljavaju za pružanje istih elektronskih komunikacionih usluga.
Matični operator broja ostaje zadužen za dodeljeni broj i kada se taj broj prenese kod operatora primaoca broja i plaća za to odgovarajuću naknadu propisanu zakonom kojim se uređuju naknade za korišćenje javnih dobara.
Operator primalac broja dužan je da matičnom operatoru broja plaća godišnju naknadu u iznosu određenom zakonom kojim se uređuju naknade za korišćenje javnih dobara, za svaki broj koji je kod njega prenet, srazmerno broju dana u godini koliko se dugo taj preneti broj koristi kod operatora primaoca broja.
U slučaju prekida korišćenja prenetog broja, operator primalac broja je dužan da u roku ne dužem od sedam radnih dana od dana deaktiviranja broja obavesti centralnu bazu i matičnog operatora broja, čime je taj broj vraćen matičnom operatoru broja.
Operatori koji poslovno sarađuju sa operatorima usluga sa dodatom vrednošću u obavezi su da im na njihov zahtev dostavljaju podatke o prenetim brojevima.
U slučaju da matični operator broja ne prosleđuje poruke koje su upućene prema prenetom broju dužan je da na odgovarajući način obavesti operatora usluga sa dodatom vrednošću kod kog operatora se nalazi preneti broj kome je upućena poruka.
7. Obaveštavanje pretplatnika (korisnika)
Operatori su dužni da učine javno dostupnim, objavljivanjem u sredstvima javnog informisanja, na svojim internet stranicama i na drugi pogodan način, adrese i radno vreme korisničkih centara (poslovnica) u kojima se primaju zahtevi za prenos brojeva.
Operatori su dužni da informacije o prenetim brojevima i cenama poziva prema tim brojevima učine dostupnim na upit svojim pretplatnicima (korisnicima) preko internet stranica i davanjem informacija preko pozivnih centara, a mogu se koristiti i drugi vidovi javnog obaveštavanja.
Matični operator je dužan da, svojim pretplatnicima (korisnicima), obezbedi automatsku govornu poruku sledećeg sadržaja: "Pozivate broj koji je prenet kod operatora H. Molimo sačekajte da se uspostavi veza". Ova poruka se ne tarifira. Govorna poruka će inicijalno biti deaktivirana, a na osnovu zahteva svog pretplatnika (korisnika) operator ovu poruku može aktivirati ili ponovo deaktivirati, s tim što ovaj zahtev za svoj broj ne može podneti pretplatnik (korisnik) kome je izvršen prenos broja.
Danom početka primene ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o prenosivosti broja za usluge koje se pružaju preko javnih mobilnih komunikacionih mreža ("Službeni glasnik RS", broj 101/14).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se po isteku roka od šest meseci od dana njegovog stupanja na snagu.