UREDBA

O IMENOVANJU TELA ZA OCENJIVANJE USAGLAŠENOSTI

("Sl. glasnik RS", br. 18/2022)

 

I UVODNA ODREDBA

Član 1

Ovom uredbom uređuju se postupak imenovanja tela za ocenjivanje usaglašenosti, način utvrđivanja ispunjenosti propisanih zahteva za imenovanje, kao i nadzor nad telima za ocenjivanje usaglašenosti.

II POSTUPAK IMENOVANJA TELA ZA OCENJIVANJE USAGLAŠENOSTI

Član 2

Imenovanje tela za ocenjivanje usaglašenosti za sprovođenje ocenjivanja usaglašenosti proizvoda sa zahtevima iz određenog tehničkog propisa vrši se na osnovu zahteva za imenovanje, koji podnosi telo za ocenjivanje usaglašenosti (u daljem tekstu: podnosilac zahteva).

Zahtev iz stava 1. ovog člana, podnosi se ministarstvu u čijem delokrugu je priprema i donošenje odgovarajućeg tehničkog propisa na osnovu koga se traži imenovanje (u daljem tekstu: nadležno ministarstvo).

Podnosilac zahteva snosi troškove postupka imenovanja.

Član 3

Zahtev iz člana 2. ove uredbe sadrži:

1) poslovno ime, odnosno naziv i adresu sedišta, pravni oblik i organizacionu strukturu podnosioca zahteva;

2) naziv tehničkog propisa na osnovu koga se traži imenovanje i broj službenog glasila Republike Srbije u kome je taj propis objavljen;

3) obim poslova ocenjivanja usaglašenosti, kao i vrstu, grupu, odnosno naziv proizvoda koji je predmet ocenjivanja usaglašenosti i druge podatke radi bliže identifikacije proizvoda, sa pozivom na odgovarajuće odredbe tehničkog propisa;

4) opis postupaka ocenjivanja usaglašenosti koji su predmet zahteva;

5) podatke o stručnoj osposobljenosti zaposlenih i drugih angažovanih lica na poslovima ocenjivanja usaglašenosti (u daljem tekstu: osoblje);

6) podatke o tehničkim kapacitetima, uključujući opremu i lokaciju na kojoj će se obavljati poslovi ocenjivanja usaglašenosti;

7) podatke o drugim delatnostima koje obavlja podnosilac zahteva, uključujući i delatnosti koje bi mogle uticati na nezavisnost i nepristrasnost, u skladu sa zahtevima propisa iz tačke 2) ovog stava;

8) podatke o načinu na koji je podnosilac zahteva uredio postupanje i odlučivanje po prigovorima na njegov rad i donete odluke, kao i podatke o načinu čuvanja poslovne tajne;

9) dokaze o osposobljenosti podnosioca zahteva za ocenjivanje usaglašenosti;

10) podatke o zaključenom ugovoru o osiguranju od odgovornosti za štetu;

11) druge podatke od značaja za imenovanje, odnosno zahteve propisane tehničkim propisom na osnovu koga se traži imenovanje.

Uz zahtev iz stava 1. ovog člana podnose se dokazi kojima se potvrđuju navodi iz zahteva, kao i dokaz o plaćenoj republičkoj administrativnoj taksi u skladu sa zakonom.

Član 4

Ispunjenost zahteva za imenovanje u skladu sa tehničkim propisom iz člana 3. stav 1. tačka 2) ove uredbe, utvrđuje komisija koju, za oblast jednog ili više tehničkih propisa, obrazuje nadležni ministar (u daljem tekstu: Komisija), i u kojoj mogu učestvovati i stručnjaci izvan tog ministarstva, za oblast koja je uređena odgovarajućim srpskim tehničkim propisom.

Član 5

Prilikom razmatranja podnetog zahteva i priloženih dokaza, Komisija može da, radi utvrđivanja odlučnih činjenica, odnosno razjašnjenja bitnih okolnosti, izvrši proveru ispunjenosti zahteva utvrđenih u tehničkom propisu.

Član 6

Pri ocenjivanju ispunjenosti propisanih zahteva, odnosno pri donošenju rešenja o imenovanju, uzima se u obzir akt o akreditaciji koji je izdalo Akreditaciono telo Srbije (u daljem tekstu: ATS), u meri u kojoj su tim aktom obuhvaćeni postupci ocenjivanja usaglašenosti koji su predmet podnetog zahteva, kao i ispunjenost zahteva srpskih standarda koji sadrže zahteve za tela za ocenjivanje usaglašenosti.

Kada podnosilac zahteva aktom o akreditaciji dokazuje osposobljenost za sprovođenje ocenjivanja usaglašenosti prema određenom tehničkom propisu, Komisija proverava pokrivenosti obima poslova ocenjivanja usaglašenosti koji su predmet zahteva za imenovanje, u odnosu na obim poslova za koje je podnosilac zahteva akreditovan.

Ako je obim poslova ocenjivanja usaglašenosti, koji je predmet zahteva za imenovanje, u celosti pokriven obimom poslova sadržanih u aktu o akreditaciji iz stava 1. ovog člana, pretpostavlja se da je podnosilac zahteva osposobljen za imenovanje.

Ako obim poslova ocenjivanja usaglašenosti, koji je predmet zahteva za imenovanje, nije pokriven obimom poslova koji je sadržan u aktu o akreditaciji, za nepokriveni obim poslova uzima se u razmatranje druga dokumentacija koju je podnosilac dostavio, a može mu se naložiti i da dostavi dodatnu dokumentaciju.

Član 7

Na osnovu podnetog zahteva za imenovanje, priloženih dokaza i utvrđenih činjenica, utvrđuje se da li podnosilac zahteva ispunjava zahteve za imenovanje.

Ako se utvrdi da podnosilac zahteva ispunjava zahtev za imenovanje, nadležni ministar donosi rešenje o imenovanju podnosioca zahteva.

Ako se utvrdi da podnosilac zahteva ne ispunjava zahtev za imenovanje, nadležni ministar donosi rešenje o odbijanju zahteva.

Rešenje o imenovanju iz stava 2. ovog člana, može biti vremenski ograničeno ili doneto pod raskidnim ili odložnim uslovom.

Nadležno ministarstvo, pre donošenja rešenja o imenovanju, dostavlja predlog rešenja ministarstvu nadležnom za tehničke propise, standardizaciju i akreditaciju, na mišljenje, u skladu sa zakonom.

Rešenje iz stava 2. ovog člana je konačno.

Član 8

Rešenje o imenovanju iz člana 7. ove uredbe, sadrži naročito:

1) poslovno ime, odnosno naziv i adresu sedišta imenovanog tela za ocenjivanje usaglašenosti (u daljem tekstu: Imenovano telo);

2) naziv tehničkog propisa na koji se rešenje odnosi i broja službenog glasila Republike Srbije u kome je taj propis objavljen;

3) vrstu, odnosno naziv proizvoda i druge podatke radi bliže identifikacije proizvoda na koje se rešenje o imenovanju podnosioca zahteva ili rešenje o odbijanju zahteva odnosi;

4) obim imenovanja, odnosno detaljan opis poslova za koje je utvrđena osposobljenost Imenovanog tela;

5) identifikaciju i ime ovlašćenih lica odgovornih za potpisivanje isprava o usaglašenosti;

6) ograničenja iz člana 7. stav 4. ove uredbe, kada je to primenjivo.

Član 9

Rešenje o imenovanju iz člana 8. ove uredbe, nadležno ministarstvo dostavlja ministarstvu nadležnom za vođenje registra imenovanih tela, odnosno ovlašćenih tela za ocenjivanje usaglašenosti (u daljem tekstu: Registar), radi upisa, u skladu sa zakonom kojim se uređuju tehnički zahtevi za proizvode i ocenjivanje usaglašenosti i propisom donetim na osnovu tog zakona.

III NADZOR NAD RADOM IMENOVANIH TELA

Član 10

Imenovano telo dužno je da ispunjava zahteve za imenovanje iz tehničkog propisa utvrđene rešenjem o imenovanju, kao i da na zahtev nadležnog ministarstva, u roku navedenom u tom zahtevu dostavi tražene podatke, obaveštenja i dokumentaciju u vezi sa poslovima za koje je imenovano.

Proveru nad ispunjavanjem zahteva iz stava 1. ovog člana posle izdavanja rešenja o imenovanju vrši nadležno ministarstvo.

Član 11

Ako se pri vršenju provere iz člana 10. ove uredbe kod Imenovanog tela utvrde neusaglašenosti u vezi sa poslovima iz obima imenovanja ili drugi nedostaci u izvršavanju obaveza, nadležni ministar donosi rešenje o suspenziji ili oduzimanju imenovanja.

Suspenzija imenovanja može biti delimična u odnosu na rešenje o imenovanju. Maksimalan period trajanja suspenzije je šest meseci od dana pravnosnažnosti rešenja o suspenziji.

Pre donošenja rešenja iz stava 1. ovog člana, nadležni ministar može da odredi rok za otklanjanje nedostataka koji ne može biti duži od 60 dana.

Rešenje iz stava 1. ovog člana o oduzimanju imenovanja sadrži i nalog Imenovanom telu da izvrši prenos dokumentacije u vezi sa sprovođenjem ocenjivanja usaglašenosti drugom Imenovanom telu uz saglasnost stranke po čijem zahtevu je obavljeno ocenjivanje usaglašenosti, u skladu sa zahtevima tehničkog propisa kada je to primenjivo.

Rešenje o suspenziji, odnosno oduzimanju imenovanja nadležno ministarstvo dostavlja ministarstvu nadležnom za vođenje Registra, radi upisa suspenzije, odnosno brisanja Imenovanog tela iz tog registra, u skladu sa posebnim propisom.

Član 12

Ako se preuzimanje, odnosno prenos dokumentacije u vezi sa sprovođenjem ocenjivanja usaglašenosti iz člana 11. ove uredbe nije moglo izvršiti zbog toga što stranka, po čijem zahtevu je vršeno ocenjivanje usaglašenosti, više ne postoji jer je brisana iz Registra privrednih subjekata, Imenovano telo kome je rešenjem oduzeto imenovanje prenosi dokumentaciju nadležnom ministarstvu.

Dokumentacija iz stava 1. ovog člana čuva se u skladu sa propisima kojima se uređuje arhivska građa, a najkasnije do isteka roka utvrđenog predmetnim tehničkim propisom.

IV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 13

Tela koja su imenovana pre stupanja na snagu ove uredbe, obavljaju te poslove do donošenja odluke o imenovanju u skladu sa tehničkim propisima koji se donose na osnovu zakona kojim se uređuju tehnički zahtevi za proizvode i ocenjivanje usaglašenosti.

Ukoliko nije drugačije propisano tehničkim propisom iz stava 1. ovog člana, imenovana tela najkasnije u roku od tri meseca od dana početka primene tog propisa, podnose zahtev za imenovanje nadležnom ministarstvu, u skladu sa ovom uredbom.

Tela iz stava 1. ovog člana, koja ne podnesu zahtev za imenovanje u propisanom roku, odnosno tela za koja nadležno ministarstvo, utvrdi da ne ispunjavaju propisane zahteve, neće moći da obavljaju poslove kao imenovana tela u smislu zakona kojim se uređuju tehnički zahtevi za proizvode i ocenjivanje usaglašenosti i ove uredbe.

Član 14

Danom početka primene ove uredbe prestaju da važe odredbe Uredbe o načinu imenovanja i ovlašćivanja tela za ocenjivanje usaglašenosti ("Službeni glasnik RS", broj 98/09).

Postupci po podnetim zahtevima za imenovanje koji su započeti pre stupanja na snagu ove uredbe, sprovešće se u skladu sa Uredbom o načinu imenovanja i ovlašćivanja tela za ocenjivanje usaglašenosti.

Član 15

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. maja 2022. godine.