PRAVILNIK

O VRSTAMA I SADRŽINI OBRAZLOŽENJA KVALIFIKOVANIH I NEKVALIFIKOVANIH TROŠKOVA I OBRASCU ZAHTEVA ZA DODELU I ISPLATU PODSTICAJNIH SREDSTAVA INVESTITORU DA U REPUBLICI SRBIJI PROIZVODI AUDIOVIZUELNO DELO

("Sl. glasnik RS", br. 23/2022)

 

I PREDMET PRAVILNIKA

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuju vrste i sadržina obrazloženja kvalifikovanih i nekvalifikovanih troškova i obrazac zahteva za dodelu i isplatu podsticajnih sredstava investitoru da u Republici Srbiji proizvodi audiovizuelno delo.

II KVALIFIKOVANI - PRIHVATLJIVI TROŠKOVI

Član 2

Kao kvalifikovani ili prihvatljivi troškovi, u skladu sa Uredbom o podsticajima investitoru da u Republici Srbiji proizvodi audiovizuelno delo (u daljem tekstu: Uredba), priznaju se:

1) troškovi u vezi sa izradom audiovizuelnog dela koji su nastali i isplaćeni pravnim ili fizičkim licima na teritoriji Republike Srbije, a koji su u vezi sa nabavljenom robom i pruženim uslugama, upotrebom lokacija, isplatama honorara članovima autorske, glumačke i tehničke ekipe (u daljem tekstu: ekipa) koji su državljani Republike Srbije ili strancima koji imaju boravak od najmanje godinu dana na teritoriji Republike Srbije, u skladu sa propisima Republike Srbije;

2) troškovi nastali u vezi sa upotrebom dobara, odnosno iznajmljivanjem pokretnih i nepokretnih stvari, mogu se priznati samo u slučaju da su dobra, odnosno pokretne stvari i nepokretnosti, u vlasništvu pravnih ili fizičkih lica, sa teritorije Republike Srbije.

Član 3

Kvalifikovani troškovi su:

1) honorari i zarade, te svi pripadajući porezi i doprinosi koji se isplaćuju članovima ekipe koji su poreski obveznici u Republici Srbiji, gde god pruže svoje usluge;

2) troškovi povezani sa iznajmljivanjem stanova ili hotela za članove ekipe - strance, tokom boravka u Republici Srbiji, pod uslovom da se te usluge plaćaju pravnom ili fizičkom licu koje je poreski obveznik u Republici Srbiji i da su plaćeni svi pripadajući porezi u Republici Srbiji;

3) dnevnice ili naknade za troškove ishrane, smeštaja i rada i boravka na terenu ili nepredviđene troškove koji se isplaćuju lokalnim članovima ekipe, kao i strancima - članovima ekipe tokom njihovog rada u Republici Srbiji, do maksimalnog iznosa od 100 evra na dan, pod uslovom da su im dnevnice i naknade isplaćene u Republici Srbiji sa svim pripadajućim porezima;

4) troškovi kupovine autorskih prava od rezidenata ili pravnih lica iz Republike Srbije, s tim što je uz zahtev potrebno priložiti ugovor kojim se potvrđuje kupovina prava;

5) troškovi nabavke robe, a ukoliko je roba kupljena za korišćenje u produkciji i potom prodata pre podnošenja zahteva za isplatu podsticajnih sredstava, prihvatljivi trošak će biti neto razlika između originalne kupovne cene i prodajne cene;

6) sve premije osiguranja ukoliko su obezbeđene od strane pravnog lica koje je registrovano u Republici Srbiji za obavljanje delatnosti osiguranja;

7) opšti režijski troškovi poslovanja nastali u vreme realizacije audiovizuelnog dela u Republici Srbiji, u skladu sa kalendarom proizvodnje i planom snimanja;

8) poslovni troškovi pravnog lica koje pruža usluge produkciji audiovizuelnog dela u Republici Srbiji ili ko-producenta, ako su fakturisani produkciji za specifične namene, pod uslovom da su iste u funkciji proizvodnje audiovizuelnog dela, i po tržišnim cenama.

Dnevnice i drugi troškovi članova ekipe iz stava 1. tačka 3) ovog člana prihvataju se u meri i nezavisno od toga da li je član ekipe na lokacijama u Republici Srbiji ili drugom mestu.

Specifikacija kvalifikovanih troškova iz stava 1. ovog člana data je u Prilogu 3, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 4

Za proizvodnju audiovizuelnih dela koja se odnose na postprodukciju, odnosno na vizuelnu obradu materijala koji nije sniman u Republici Srbiji, kao prihvatljivi troškovi će se smatrati samo iznosi honorara za članove ekipe i svih pripadajućih poreza i doprinosa, uz podnošenje radnih naloga kao dokaza o njihovom radu, iznosa produkcijske provizije (production fee) ukoliko ne prelazi 15% ukupnog budžeta produkcije u Republici Srbiji i iznose plaćanja usluga i dobara drugih pravnih lica ukoliko ne prelaze 30% ukupnog budžeta produkcije u Republici Srbiji.

Član 5

Kvalifikovani ili prihvatljivi troškovi jesu troškovi utrošeni na teritoriji Republike Srbije koji se priznaju kao troškovi utrošeni za proizvodnju audiovizuelnog dela na teritoriji Republike Srbije, a na osnovu izveštaja ovlašćene revizorske kuće.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana je izveštaj o troškovima proizvodnje audiovizuelnog dela u Republici Srbiji i poslovanju investitora, i izrađuje se na bazi celokupne evidencije o troškovima proizvodnje audiovizuelnog dela i ukupno utrošenim sredstvima na teritoriji Republike Srbije, kao i dokazima kojima se navedeni troškovi potvrđuju (fakture, ugovori, izvodi iz poslovne banke sa naznakom izvršenog plaćanja i sl.).

Izveštaj iz stava 1. ovog člana izrađuje se na bazi provere svih kvalifikovanih troškova i ne može se zasnivati na metodu uzorkovanja, odnosno proveri samo određenih dokumenata.

III OGRANIČENO PRIHVATLJIVI TROŠKOVI

Član 6

Troškovi koji se ograničeno mogu uključiti u prihvatljive troškove jesu:

1) isplaćena naknada za usluge produkcije, honorari za producente i ko-producente državljane Republike Srbije;

2) honorari ostalih povezanih lica;

3) troškovi promocije.

Povezano lice iz stava 1. tačka 2) ovog člana jeste pojedinac ili pravno lice koje je direktor ili akcionar pravnog lica koje podnosi zahtev za dodelu podsticaja, i pritom obuhvata i matično pravno lice i/ili njegove filijale.

Isplaćena naknada za usluge produkcije, honorari za producente i ko-producente

Član 7

Honorari za producente koji su državljani Republike Srbije, uključujući putne i troškove smeštaja, rada i boravka na terenu, isključeni su iz prihvatljivih, u meri u kojoj prelaze iznos od 10% budžeta produkcije u Republici Srbiji.

Ostali troškovi, poput zakupa kancelarija i iznajmljivanja opreme, ne uključuju se u iznos iz stava 1. ovog člana, s tim što je potrebno utvrditi da su sva plaćanja povezanim licima fakturisana po tržišnim cenama.

Honorari ostalih povezanih lica

Član 8

Honorari svih ostalih povezanih lica čiji iznos zajedno sa putnim troškovima, troškovima smeštaja rada i boravka na terenu prelazi utvrđenu granicu, isključuju se iz prihvatljivih u meri u kojoj prevazilaze iznos od 10% budžeta produkcije u Republici Srbiji.

Troškovi promocije

Član 9

Troškovi nastali u sklopu promotivnih aktivnosti ili prilikom traženja partnera za distribuciju mogu se priznati kao prihvatljivi u slučaju kada su ti troškovi nastali u toku proizvodnje audiovizuelnog dela, odnosno pre podnošenja zahteva za isplatu podsticajnih sredstava i ukoliko ne prelaze 10% od ukupnih prihvatljivih troškova.

IV NEKVALIFIKOVANI - NEPRIHVATLJIVI TROŠKOVI

Član 10

Troškovi koji se, u skladu sa Uredbom, naročito ne priznaju kao prihvatljivi troškovi nastali u vezi sa izradom audiovizuelnog dela (neprihvatljivi troškovi) su: troškovi marketinga, troškovi vezani za kupovinu nepokretnosti, troškovi distribucije i troškovi poreza na dodatu vrednost.

Nisu prihvatljivi i:

1) troškovi finansiranja kamata i provizija;

2) honorari stranih producenata;

3) odložena plaćanja, učešće u profitu, preostala plaćanja;

4) naplativi avansi;

5) troškovi vezani za kupovinu zemljišta i zgrada;

6) troškovi usluga uključeni u troškove robe;

7) troškovi nastali po podnošenju zahteva za isplatu podsticajnih sredstava;

8) troškovi za poklone i zabavu;

9) troškovi izrade izveštaja ovlašćene revizorske kuće.

Troškovi finansiranja kamata i provizija

Član 11

Neprihvatljivi troškovi finansiranja kamata i provizija obuhvataju kamatu na kredit, finansiranje naknada i provizija, uključujući troškove povezane sa prikupljanjem i servisiranjem sredstava za produkciju.

Honorari stranih producenata

Član 12

Honorari stranih producenata za vreme boravka u Republici Srbiji su isključeni iz prihvatljivih troškova.

Odložena plaćanja, učešće u profitu, naknadni troškovi

Član 13

Neprihvatljivi troškovi su naročito i troškovi:

1) koji zavise od komercijalnog učinka produkcije audiovizuelnog dela i njene zarade, jer ne mogu biti kvantifikovani sve dok audiovizuelno delo ne bude prikazano;

2) plaćanja koja su odložena dok produkcija audiovizuelnog dela ne obezbedi finansijski prihod kroz prodaju bioskopskih karata, zaradu ili profit (na primer, bonusi koji se isplaćuju režiserima);

3) plaćanja koja zavise od krajnjeg profita ostvarenog na produkciji audiovizuelnog dela;

4) plativih iznosa u vezi sa preostalim pravima članova ekipe u pogledu komercijalne eksploatacije produkcije audiovizuelnog dela kroz prikazivanje i distribuciju u budućnosti;

5) nadoknadivih akontacija, odnosno bilo koji unapred plaćeni iznos, koji se može refundirati ukoliko pojedini uslovi ne budu zadovoljeni. Procena prihvatljivosti ovih troškova može zahtevati revidiranje glavnih ugovora zaključenih sa članovima ekipe prema kojima se deo njihovog honorara smatra prihvatljivim;

6) usluga koji su uključeni u troškove robe, ako su troškovi određenih usluga već obuhvaćeni troškovima vezanim za određenu robu koja je dostavljena investitoru koji podnosi zahtev, a te usluge su većim delom pružene van granica Republike Srbije, pa se kao takve ne smatraju pruženim u Republici Srbiji. Navedeno se ne odnosi na uvezenu robu čiji dobavljač poseduje registrovano preduzeće koje je i ranije nabavljalo određenu robu (kao na primer, Kodak proizvodi);

7) nastali nakon podnošenja zahteva za isplatu podsticajnih sredstava, jer se isti ne mogu uvrstiti u zahtev, s obzirom da sva plaćanja po ispostavljenim fakturama treba da budu realizovana pre podnošenja zahteva za isplatu podsticajnih sredstava;

8) poklona, zabava i napojnice (troškovi kupovine alkoholnih pića, produkcijske zabave i pokloni ili bilo koji drugi izdaci koji se mogu smatrati neopravdanim.

V OBRAZLOŽENJE TROŠKOVA

Sadržina obrazloženja troškova

Član 14

Obrazloženje troškova treba da sadrži ukupan budžet produkcije, kao i troškove razvrstane po kriterijumu prihvatljivosti, kako one koji su predmet isplate, tako i one koji ne mogu biti predmet isplate, u skladu sa Uredbom i ovim pravilnikom.

Obrazloženje troškova treba da obuhvati sve troškove nastale tokom proizvodnje audiovizuelnog dela, od priprema za snimanje do momenta kada je nulta, odnosno digitalna kopija spremna za distribuciju, emitovanje ili prikazivanje opštoj javnosti.

Pojedini izrazi upotrebljeni u obrazloženju troškova imaju sledeće značenje:

1) lista autorske, glumačke i tehničke ekipe je spisak autorske ekipe, glumačke podele, šefova sektora i svih drugih saradnika neophodnih za realizaciju audiovizuelnog dela;

2) plan finansiranja audiovizuelnog dela sadrži prikaz izvora finansiranja audiovizuelnog dela, kojim producent namerava da obezbedi sredstva za zatvaranje finansijske konstrukcije sa tačno naznačenim statusom finansiranja (u aplikaciji, u pregovorima, potvrđeno);

3) nedeljni plan utroška sredstava pri realizaciji audiovizuelnog dela (Cash Flow) je nedeljni plan trošenja sredstava u periodu od priprema do završetka audiovizuelnog dela;

4) vremenski plan realizacije audiovizuelnog dela (Schedule) daje prikaz proizvodnje filma po fazama, u konkretnom vremenskom periodu;

5) radno naređenje (Call Sheet) je dnevni plan snimanja koji izdaje asistent režije koji se dostavlja na kraju svakog snimajućeg dana za naredni snimajući dan celoj glumačkoj, autorskoj i saradničkoj ekipi filma. Ovaj dokument sadrži sve potrebe, taksativno i u jediničnim merama, za naredni snimajući dan, kao i preciznu satnicu rada glumačke, autorske i saradničke ekipe;

6) dnevni produkcioni izveštaj (Daily Production Report) priprema koordinator produkcije. Ovaj dokument sadrži sve informacije o proteklom snimajućem danu (taksativno i u jediničnim merama: utroške svih vrsta materijala, usluga, radnih sati itd.);

7) nedeljni finansijski izveštaj (Cost Report) prati utrošak sredstava u toku nedelje u odnosu na budžet.

Porez na dodatu vrednost (PDV)

Član 15

Svi iznosi troškova koji su sadržani u zahtevu za isplatu podsticajnih sredstava treba da obuhvataju iznos poreza na dodatu vrednost, s tim što iznos poreza na dodatu vrednost ne ulazi u osnovicu za obračun iznosa koji je predmet isplate.

Konverzija valute

Član 16

Svi produkcijski troškovi nastali u stranoj valuti iskazuju se u izveštaju o troškovima u dinarskim iznosima, po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan plaćanja.

Tržišno bazirani troškovi

Član 17

Prilikom procene prihvatljivosti pojedinih troškova uzima se u obzir princip tržišne jednakosti, s ciljem da se obezbedi da je iznos troškova koji se naplaćuju između investitora koji podnosi zahtev i svih ostalih povezanih lica za nabavku roba ili pružanje usluga, tržišno (komercijalno) prihvatljiv.

Kada nastali troškovi podnosioca zahteva nisu deo tržišno prihvatljivog dogovora, čime se bitno povećava ili umanjuje cena određene robe ili usluge u odnosu na produkciju audiovizuelnog dela, tada se samo iznos koji nije veći od komercijalno prihvaćenog iznosa za navedenu robu ili uslugu može računati kao prihvatljiv.

Komercijalna stopa je iznos koji bi nastao da su se ugovorne strane dogovorile na osnovu principa tržišne jednakosti, time naplaćujući cenu koju bi uobičajeno naplatili nekom nepovezanom licu.

Princip tržišne jednakosti primenjuje se na bilo koju aktivnost ili transakciju koja je direktno ili indirektno povezana sa nastalim troškovima podnosioca zahteva, što znači da ovaj princip važi i u situacijama u kojima se zbog nedostatka tržišno baziranog dogovora između ostalih ugovornih strana iznos nastalih troškova za određenu robu ili uslugu koja je naručena od strane podnosioca zahteva povećava.

Osnov troškova

Član 18

Da bi se određeni trošak uključio u prihvatljive, to mora biti trošak nastao tokom proizvodnje audiovizuelnog dela za koji se podnosi zahtev.

Trošak iz stava 1. ovog člana mora biti fakturisan podnosiocu zahteva i realizovan pre podnošenja zahteva za isplatu podsticajnih sredstava.

Ako podnosilac zahteva kupuje robu za korišćenje u produkciji audiovizuelnog dela ili je prodaje ili sa njom raspolaže na bilo koji drugi način pre završetka produkcije, moguće je prijaviti samo iznos razlike u nabavnoj i prodajnoj ceni te robe kao prihvatljiv.

VI PODNOŠENJE ZAHTEVA ZA DODELU I ISPLATU PODSTICAJNIH SREDSTAVA

Član 19

Zahtev za dodelu podsticajnih sredstava podnosi se Komisiji za dodelu podsticaja preko Filmskog centra Srbije, na popunjenom propisanom obrascu koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo (Prilog 1), a uz koji se prilaže dokumentacija propisana članom 10. Uredbe.

Zahtev iz stava 1. ovog člana ne može biti podnet nakon što je proizvodnja audiovizuelnog dela na teritoriji Republike Srbije završena.

Zahtev za isplatu podsticajnih sredstava podnosi se Komisiji za dodelu podsticaja preko Filmskog centra Srbije, na popunjenom propisanom obrascu koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo (Prilog 2), a uz koji se prilaže dokumentacija propisana članom 16. Uredbe.

Zahtev iz stava 3. ovog člana podnosi se Komisiji za dodelu podsticaja u roku od 45 dana nakon završetka proizvodnje audiovizuelnog dela na teritoriji Republike Srbije.

U slučaju da je proizvodnja audiovizuelnog dela na teritoriji Republike Srbije završena pre zaključenja ugovora o dodeli sredstava podsticaja iz člana 13. Uredbe, rok od 45 dana za podnošenje zahteva za isplatu sredstava počinje da teče od dana zaključenja tog ugovora.

VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 20

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o vrstama i sadržini obrazloženja kvalifikovanih i nekvalifikovanih troškova i obrascu zahteva za isplatu podsticajnih sredstava investitoru koji u Republici Srbiji proizvodi audiovizuelno delo ("Službeni glasnik RS", broj 39/18).

Član 21

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Priloge 1-3, koji su sastavni deo ovog pravilnika, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 23/2022, možete pogledati OVDE