PRAVILNIKO STANDARDIMA ZA SAMOVREDNOVANJE I SPOLJAŠNJE VREDNOVANJE KVALITETA RADA JAVNO PRIZNATOG ORGANIZATORA AKTIVNOSTI OBRAZOVANJA ODRASLIH("Sl. glasnik RS", br. 27/2022) |
Ovim pravilnikom utvrđuju se standardi za samovrednovanje i spoljašnje vrednovanje kvaliteta rada javno priznatih organizatora aktivnosti obrazovanja odraslih (u daljem tekstu: JPOA) za aktivnosti obuka neformalnog obrazovanja odraslih i priznavanja prethodnog učenja.
Standardi za samovrednovanje i spoljašnje vrednovanje kvaliteta rada JPOA odštampani su u Prilogu 1. ovog pravilnika i čine njegov sastavni deo.
Samovrednovanje kvaliteta rada JPOA (u daljem tekstu: samovrednovanje) je proces kojim JPOA ocenjuje ostvarenost indikatora za standarde iz sledećih oblasti kvaliteta:
1) upravljanje sistemom kvaliteta na nivou JPOA;
2) program i proces učenja i postignuća polaznika/kandidata;
3) podrška polaznicima/kandidatima u karijernom i ličnom razvoju.
Nosioci i plan samovrednovanja
U samovrednovanju JPOA učestvuju sva zaposlena i na drugi način angažovana lica kod JPOA, poslodavci kod kojih se obavlja praktičan rad i polaznici/kandidati.
Ovlašćeno lice kod JPOA imenuje Tim za samovrednovanje.
Tim za samovrednovanje obezbeđuje uslove za sprovođenje samovrednovanja, organizuje i sprovodi samovrednovanje.
Tim za samovrednovanje pravi godišnji plan samovrednovanja u kojem se utvrđuju način i dinamika praćenja indikatora iz standarda za samovrednovanje.
Samovrednovanje se vrši putem analize dokaza (prethodnih izveštaja o samovrednovanju i spoljašnjem vrednovanju, evidencija o programu, kadru, polaznicima i kandidatima, javnim ispravama, i sl.) kojom se utvrđuje ostvarenost indikatora standarda za svaku oblast kvaliteta, u skladu sa standardima iz Priloga 1. ovog pravilnika.
Nakon izvršenog samovrednovanja, Tim za samovrednovanje sačinjava Izveštaj o samovrednovanju, koji sadrži opis i samoprocenu ostvarenosti indikatora standarda za svaku oblast kvaliteta zajedno sa listom dokaza na osnovu kojih je izvršena samoprocena za svaki odobreni program, predlog mera za unapređivanje kvaliteta rada i načine praćenja ostvarivanja predloženih mera i dostavlja ga odgovornom licu JPOA.
Izveštaj o samovrednovanju, odgovorno lice dostavlja Agenciji za kvalifikacije (u daljem tekstu: Agencija).
Izveštaj o samovrednovanju osnovne i srednje škole koja je JPOA, Tim za samovrednovanje dostavlja nastavničkom veću, organu upravljanja i Agenciji.
Pojam spoljašnjeg vrednovanja kvaliteta rada JPOA
Spoljašnje vrednovanje kvaliteta rada JPOA (u daljem tekstu: spoljašnje vrednovanje) je proces u kojem Agencija procenjuje kvalitet rada JPOA u cilju osiguranja kvaliteta realizacije aktivnosti obrazovanja odraslih, u skladu sa standardima iz Priloga 1. ovog pravilnika.
Nosioci i plan spoljašnjeg vrednovanja
Za vršenje spoljašnjeg vrednovanja Agencija, u skladu sa zakonom, obrazuje Tim za spoljašnje vrednovanje u skladu sa članom 15a Zakona o Nacionalnom okviru kvalifikacija Republike Srbije.
Vrednovanje ostvarenosti standarda
Ostvarenosti standarda vrednuje se na skali 1 do 4, pri čemu 4 označava da je indikator prisutan u potpunosti, 3 da je indikator prisutan u većoj meri, 2 da je indikator prisutan u manjoj meri i 1 označava da indikator nije prisutan.
Ostvarenost standarda predstavlja meru ostvarenosti indikatora utvrđenih standardima iz Priloga 1. ovog pravilnika. Nivo ostvarenosti standarda se izražava kao aritmetička sredina mere prisutnosti svih indikatora u okviru istog standarda.
Nivo 4 označava da je u potpunosti ostvaren standard i predstavlja vrednost aritmetičke sredine mere prisutnosti indikatora od 3,51 i 4,00.
Nivo 3 označava da je standard ostvaren u većoj meri i predstavlja vrednost aritmetičke sredine mere prisutnosti indikatora od 2,51 do 3,50.
Nivo 2 označava da je standard ostvaren u manjoj meri i predstavlja vrednost aritmetičke sredine mere prisutnosti indikatora od 1,51 do 2,50.
Nivo 1 označava da standard nije ostvaren i predstavlja vrednost aritmetičke sredine mere prisutnosti indikatora od 1,00 do 1,50.
Ako najmanje jedan indikator u okviru standarda 1.2 i 2.1 ima nivo 1 ostvarenosti, Tim za spoljašnje vrednovanje o tome obaveštava prosvetnu inspekciju.
Standardi koji nisu primenjivi na program JPOA, ne ocenjuju se.
Svaki član Tima za spoljašnje vrednovanje ocenjuje ostvarenost standarda.
Izveštaj o spoljašnjem vrednovanju
Na osnovu vrednovanja ostvarenosti standarda, Tim za spoljašnje vrednovanje izrađuje Izveštaj o sprovedenom spoljašnjem vrednovanju koji sadrži analizu i ocenu ostvarenost standarda, nedostatke i predloge mera za poboljšanje kvaliteta rada i dostavlja ga JPOA.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
STANDARDI ZA SAMOVREDNOVANJE I SPOLJAŠNJE VREDNOVANJE KVALITETA RADA JPOA
OBLAST KVALITETA |
||
Standard |
Opis indikatora |
Izvor provere indikatora |
1.1 JPOA kontinuirano unapređuje kvalitet aktivnosti obrazovanja odraslih |
- JPOA je uspostavio interni sistem kvaliteta u koji su integrisani standardi za samovrednovanje; |
- Akt organizacije o upravljanju sistemom kvaliteta (misija, vizija, upravljački postupci i instrumenti, organizacija i sl.); |
1.2 JPOA sprovodi aktivnost obrazovanja odraslih u najboljem interesu polaznika |
- Andragoška dokumentacija se ažurno vodi; |
- Matična knjiga; |
1.3 JPOA redovno informiše javnost i kontinuirano unapređuje socijalno partnerstvo u oblasti obrazovanja odraslih |
- Objavljene su informacije o akreditovanim programima/aktivnostima obrazovanja odraslih, te aktivno promovisana uloga i važnost obrazovanja odraslih; |
- Objave na zvaničnoj internet stranici JPOA, društvenim mrežama, sredstvima javnog informisanja; |
OBLAST KVALITETA |
||
Standard |
Opis indikatora |
Izvor provere indikatora |
2.1 JPOA sprovodi aktivnosti obrazovanja odraslih korišćenjem adekvatnih ljudskih i materijalnih resursa |
- Aktivnosti obrazovanja odraslih ostvaruje kompetentan kadar koji osigurava dostizanje planiranih ishoda učenja; |
- Podaci iz podregistra JPOA o izvođačima programa; |
2.2 JPOA obezbeđuje individualizaciju procesa obučavanja |
- Uspostavljen je sistem inicijalne procene znanja i veština pojedinca; |
- Tekstovi, zapisnici o sprovedenim aktivnostima; |
2.3 JPOA organizuje završni ispit koji je zasnovan na konceptu ishoda učenja |
- Zadaci za proveru znanja i radni zadaci na završnom ispitu korespondiraju sa projektovanim ishodima obuke. |
- Izveštaji (naročito sa završnog ispita u odnosu na ishode obuke); |
2.4 JPOA organizuje praktičan rad u realnom radnom okruženju kod poslodavca (ukoliko je primenjivo) |
- Praktičan rad u realnom radnom okruženju kod poslodavca doprinosi ostvarivanju ishoda učenja definisanih programom obuke. |
- Ugovor sa poslodavcem; |
OBLAST KVALITETA |
||
Standard |
Opis indikatora |
Izvor provere indikatora |
3.1 JPOA ima odgovarajući sistem podrške koji je prilagođen potrebama različitih kategorija polaznika/kandidata i koji podstiče uključivanje polaznika/kandidata iz ranjivih grupa |
- Uspostavljen je sistem pružanja podrške polazniku/kandidatu pre, za vreme i nakon završetka programa obuke/PPU; |
- Zapisnici o sprovedenim aktivnostima; |
3.2. JPOA prikuplja podatke o karijernom kretanju polaznika nakon obuke |
- Uspostavljen je sistem praćenja položaja polaznika/ kandidata po završetku programa na tržištu rada, kvaliteta i relevantnosti stečenih kompetencija i efekata na dalji karijerni razvoj. |
- Numerički podaci/pokazatelji; |