PRAVILNIK
O STANDARDIMA ZA SAMOVREDNOVANJE I SPOLJAŠNJE VREDNOVANJE KVALITETA RADA JAVNO PRIZNATOG ORGANIZATORA AKTIVNOSTI OBRAZOVANJA ODRASLIH

("Sl. glasnik RS", br. 27/2022)

Uvodna odredba

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuju se standardi za samovrednovanje i spoljašnje vrednovanje kvaliteta rada javno priznatih organizatora aktivnosti obrazovanja odraslih (u daljem tekstu: JPOA) za aktivnosti obuka neformalnog obrazovanja odraslih i priznavanja prethodnog učenja.

Standardi za samovrednovanje i spoljašnje vrednovanje kvaliteta rada JPOA odštampani su u Prilogu 1. ovog pravilnika i čine njegov sastavni deo.

Pojam samovrednovanja JPOA

Član 2

Samovrednovanje kvaliteta rada JPOA (u daljem tekstu: samovrednovanje) je proces kojim JPOA ocenjuje ostvarenost indikatora za standarde iz sledećih oblasti kvaliteta:

1) upravljanje sistemom kvaliteta na nivou JPOA;

2) program i proces učenja i postignuća polaznika/kandidata;

3) podrška polaznicima/kandidatima u karijernom i ličnom razvoju.

Nosioci i plan samovrednovanja

Član 3

U samovrednovanju JPOA učestvuju sva zaposlena i na drugi način angažovana lica kod JPOA, poslodavci kod kojih se obavlja praktičan rad i polaznici/kandidati.

Ovlašćeno lice kod JPOA imenuje Tim za samovrednovanje.

Tim za samovrednovanje obezbeđuje uslove za sprovođenje samovrednovanja, organizuje i sprovodi samovrednovanje.

Tim za samovrednovanje pravi godišnji plan samovrednovanja u kojem se utvrđuju način i dinamika praćenja indikatora iz standarda za samovrednovanje.

Način vršenja samovrednovanja

Član 4

Samovrednovanje se vrši putem analize dokaza (prethodnih izveštaja o samovrednovanju i spoljašnjem vrednovanju, evidencija o programu, kadru, polaznicima i kandidatima, javnim ispravama, i sl.) kojom se utvrđuje ostvarenost indikatora standarda za svaku oblast kvaliteta, u skladu sa standardima iz Priloga 1. ovog pravilnika.

Izveštaj o samovrednovanju

Član 5

Nakon izvršenog samovrednovanja, Tim za samovrednovanje sačinjava Izveštaj o samovrednovanju, koji sadrži opis i samoprocenu ostvarenosti indikatora standarda za svaku oblast kvaliteta zajedno sa listom dokaza na osnovu kojih je izvršena samoprocena za svaki odobreni program, predlog mera za unapređivanje kvaliteta rada i načine praćenja ostvarivanja predloženih mera i dostavlja ga odgovornom licu JPOA.

Izveštaj o samovrednovanju, odgovorno lice dostavlja Agenciji za kvalifikacije (u daljem tekstu: Agencija).

Izveštaj o samovrednovanju osnovne i srednje škole koja je JPOA, Tim za samovrednovanje dostavlja nastavničkom veću, organu upravljanja i Agenciji.

Pojam spoljašnjeg vrednovanja kvaliteta rada JPOA

Član 6

Spoljašnje vrednovanje kvaliteta rada JPOA (u daljem tekstu: spoljašnje vrednovanje) je proces u kojem Agencija procenjuje kvalitet rada JPOA u cilju osiguranja kvaliteta realizacije aktivnosti obrazovanja odraslih, u skladu sa standardima iz Priloga 1. ovog pravilnika.

Nosioci i plan spoljašnjeg vrednovanja

Član 7

Za vršenje spoljašnjeg vrednovanja Agencija, u skladu sa zakonom, obrazuje Tim za spoljašnje vrednovanje u skladu sa članom 15a Zakona o Nacionalnom okviru kvalifikacija Republike Srbije.

Vrednovanje ostvarenosti standarda

Član 8

Ostvarenosti standarda vrednuje se na skali 1 do 4, pri čemu 4 označava da je indikator prisutan u potpunosti, 3 da je indikator prisutan u većoj meri, 2 da je indikator prisutan u manjoj meri i 1 označava da indikator nije prisutan.

Ostvarenost standarda predstavlja meru ostvarenosti indikatora utvrđenih standardima iz Priloga 1. ovog pravilnika. Nivo ostvarenosti standarda se izražava kao aritmetička sredina mere prisutnosti svih indikatora u okviru istog standarda.

Nivo 4 označava da je u potpunosti ostvaren standard i predstavlja vrednost aritmetičke sredine mere prisutnosti indikatora od 3,51 i 4,00.

Nivo 3 označava da je standard ostvaren u većoj meri i predstavlja vrednost aritmetičke sredine mere prisutnosti indikatora od 2,51 do 3,50.

Nivo 2 označava da je standard ostvaren u manjoj meri i predstavlja vrednost aritmetičke sredine mere prisutnosti indikatora od 1,51 do 2,50.

Nivo 1 označava da standard nije ostvaren i predstavlja vrednost aritmetičke sredine mere prisutnosti indikatora od 1,00 do 1,50.

Ako najmanje jedan indikator u okviru standarda 1.2 i 2.1 ima nivo 1 ostvarenosti, Tim za spoljašnje vrednovanje o tome obaveštava prosvetnu inspekciju.

Standardi koji nisu primenjivi na program JPOA, ne ocenjuju se.

Svaki član Tima za spoljašnje vrednovanje ocenjuje ostvarenost standarda.

Izveštaj o spoljašnjem vrednovanju

Član 9

Na osnovu vrednovanja ostvarenosti standarda, Tim za spoljašnje vrednovanje izrađuje Izveštaj o sprovedenom spoljašnjem vrednovanju koji sadrži analizu i ocenu ostvarenost standarda, nedostatke i predloge mera za poboljšanje kvaliteta rada i dostavlja ga JPOA.

Završna odredba

Član 10

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1.

STANDARDI ZA SAMOVREDNOVANJE I SPOLJAŠNJE VREDNOVANJE KVALITETA RADA JPOA

 

OBLAST KVALITETA
1. UPRAVLJANJE SISTEMOM KVALITETA NA NIVOU JPOA

Standard

Opis indikatora

Izvor provere indikatora

1.1 JPOA kontinuirano unapređuje kvalitet aktivnosti obrazovanja odraslih

- JPOA je uspostavio interni sistem kvaliteta u koji su integrisani standardi za samovrednovanje;
- Unapređen je kvalitet aktivnosti obrazovanja odraslih na osnovu prikupljenih podataka i nalaza procesa samovrednovanja.

- Akt organizacije o upravljanju sistemom kvaliteta (misija, vizija, upravljački postupci i instrumenti, organizacija i sl.);
- Prethodni izveštaji o samovrednovanju;
- Izveštaj o spoljašnjem vrednovanju kvaliteta rada JPOA;
- Dokazi da je formiran tim za samovrednovanje;
- Godišnji plan samovrednovanja;
- Izveštaj o realizovanim aktivnostima usmerenim na unapređivanje kvaliteta obrazovnog rada sa odraslima i rada JPOA;
- Plan kontinuiranog praćenja kvaliteta programa obrazovanja odraslih;
- Izjave saradnika o sprovedenim aktivnostima;
- Numerički podaci/pokazatelji (npr. postignuća polaznika i sl.);
- Tekstovi, zapisnici o sprovedenim aktivnostima;
- Sprovedene analize.

1.2 JPOA sprovodi aktivnost obrazovanja odraslih u najboljem interesu polaznika

- Andragoška dokumentacija se ažurno vodi;
- Isprave se izdaju u skladu sa propisima;
- Razvijeni su mehanizmi za očuvanje integriteta, prevenciju i sankcionisanje svih oblika neetičnog ponašanja.

- Matična knjiga;
- Dnevnik ostvarivanja programa (evidencija o: ostvarivanju programa, uspehu kandidata, odnosno polaznika, izdatim javnim ispravama, uverenjima i potvrdama);
- Evidencija o ispitu;
- Podaci o polaznicima/ kandidatima programa uneti u Registar dece, učenika, odraslih i studenata (JISP);
- Evidencija o licima angažovanim u obrazovanju odraslih;
- Dosijei zaposlenih;
- Evidencija o programima za razvoj andragoških kompetencija;
- Prilagođeni programi obuke/Instrumenti za PPU;
- Etički kodeks;
- Evidencija o vođenim postupcima za neetično ponašanje.

1.3 JPOA redovno informiše javnost i kontinuirano unapređuje socijalno partnerstvo u oblasti obrazovanja odraslih

- Objavljene su informacije o akreditovanim programima/aktivnostima obrazovanja odraslih, te aktivno promovisana uloga i važnost obrazovanja odraslih;
- Objavljeni su Izveštaji o samovrednovanju i spoljašnjem vrednovanju kvaliteta rada JPOA na zvaničnoj internet stranici JPOA;
- Ostvarena je saradnja sa
relevantnim socijalnim partnerima prilikom kreiranja ponude obuka, izrade programa i realizacije obuke, te praćenja kvaliteta i efekata obuka;
− Pravi jasnu razliku u obaveštavanju javnosti i promovisanju između odobrenih i neodobrenih programa koje realizuje.

- Objave na zvaničnoj internet stranici JPOA, društvenim mrežama, sredstvima javnog informisanja;
- Foto i video zapisi;
- Dokazi o učešću na javnim skupovima i promociji obrazovanja odraslih;
- Izveštaji;
- Uvidi i izjave trenera;
- Sprovedene analize;
- Fotokopije dokumenata;
- Tekstovi, zapisnici o sprovedenim aktivnostima.

OBLAST KVALITETA
2. PROGRAM I PROCES UČENJA I POSTIGNUĆA POLAZNIKA/KANDIDATA

Standard

Opis indikatora

Izvor provere indikatora

2.1 JPOA sprovodi aktivnosti obrazovanja odraslih korišćenjem adekvatnih ljudskih i materijalnih resursa

- Aktivnosti obrazovanja odraslih ostvaruje kompetentan kadar koji osigurava dostizanje planiranih ishoda učenja;
- Aktivnosti obrazovanja odraslih sprovode se u prostoru i sa opremom i nastavnim sredstvima odgovarajućim za dostizanje planiranih ishoda učenja.

- Podaci iz podregistra JPOA o izvođačima programa;
- Ugovor o zaposlenju/radnom angažovanju;
- Dokaz o stečenim andragoškim kompetencijama kadra;
- Biografije izvođača programa obrazovanja odraslih;
- Dokazi o kvalifikacijama i radnom iskustvu kadra;
- Dokaz o uključivanju instruktora za praktičan rad zaposlenog kod poslodavca u proces obučavanja;
- Dokaz o vlasništvu ili Ugovor o zakupu;
- Ugovor sa poslodavcem (ukoliko se praktičan rad obuke realizuje kod poslodavca);
- Lista opreme i nastavnih sredstava;
- Fotografije, video zapis.

2.2 JPOA obezbeđuje individualizaciju procesa obučavanja

- Uspostavljen je sistem inicijalne procene znanja i veština pojedinca;
- U toku sprovođenja obuke vrši se po potrebi individualno
- prilagođavanje njene realizacije

- Tekstovi, zapisnici o sprovedenim aktivnostima;
- Izjave saradnika o sprovedenim aktivnostima;
- Izjave polaznika;
- Uvidi i izjave predavača i instruktora;
- Sprovedene analize;
- Andragoška dokumentacija.

2.3 JPOA organizuje završni ispit koji je zasnovan na konceptu ishoda učenja

- Zadaci za proveru znanja i radni zadaci na završnom ispitu korespondiraju sa projektovanim ishodima obuke.
- Organizacija i ocenjivanje na ispitu omogućavaju objektivnu procenu dostignutosti ishoda.

- Izveštaji (naročito sa završnog ispita u odnosu na ishode obuke);
- Uvidi i izjave članova komisije (od kojih bi jedan trebalo da bude izvan JPOA);
- Dokazi koji upućuju na zaključak da su projektovani ishodi i provereni i ispunjeni na završnom ispitu.

2.4 JPOA organizuje praktičan rad u realnom radnom okruženju kod poslodavca (ukoliko je primenjivo)

- Praktičan rad u realnom radnom okruženju kod poslodavca doprinosi ostvarivanju ishoda učenja definisanih programom obuke.

- Ugovor sa poslodavcem;
- Ishodi učenja i sadržaj dela programa koji se kroz praktičan rad obavlja kod poslodavca (ako se program realizuje kod poslodavca)
- Andragoška dokumentacija;
- Izjave instruktora i polaznika.

OBLAST KVALITETA
3. PODRŠKA POLAZNICIMA/ KANDIDATIMA U KARIJERNOM I LIČNOM RAZVOJU

Standard

Opis indikatora

Izvor provere indikatora

3.1 JPOA ima odgovarajući sistem podrške koji je prilagođen potrebama različitih kategorija polaznika/kandidata i koji podstiče uključivanje polaznika/kandidata iz ranjivih grupa

- Uspostavljen je sistem pružanja podrške polazniku/kandidatu pre, za vreme i nakon završetka programa obuke/PPU;
- Uspostavljen je sistem praćenja zadovoljstva polaznika/ kandidata.

- Zapisnici o sprovedenim aktivnostima;
- Izjave saradnika o sprovedenim aktivnostima;
- Numerički podaci/pokazatelji;
- Izjave polaznika/kandidata;
- Izveštaji;
- Uvidi i izjave predavača/ instruktora;
- Sprovedene analize o aktivnostima pružanja podrške i praćenja zadovoljstva polaznika;
- Podaci o osipanju polaznika.

3.2. JPOA prikuplja podatke o karijernom kretanju polaznika nakon obuke

- Uspostavljen je sistem praćenja položaja polaznika/ kandidata po završetku programa na tržištu rada, kvaliteta i relevantnosti stečenih kompetencija i efekata na dalji karijerni razvoj.

- Numerički podaci/pokazatelji;
- Izjave polaznika/kandidata;
- Izveštaji;
- Uvidi i izjave predavača/ instruktora;
- Sprovedene analize.