PRAVILNIK
O USLOVIMA ZA OBAVLJANJE DELATNOSTI DRUŠTVA ZA UPRAVLJANJE ALTERNATIVNIM INVESTICIONIM FONDOVIMA

("Sl. glasnik RS", br. 61/2020, 72/2021 i 27/2022)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom uređuju se:

1) sadržina zahteva za izdavanje i proširenje dozvole za rad društva za upravljanje alternativnim investicionim fondovima (u daljem tekstu: dozvola za rad), dokumentacija koja se prilaže uz zahteve, kao i sadržina te dokumentacije;

2) kriterijumi za sticanje kvalifikovanog učešća u društvu za upravljanje alternativnim investicionim fondovima (u daljem tekstu: DZUAIF);

3) uslovi za člana uprave DZUAIF-a i dokumentacija koja se prilaže uz zahtev za izdavanje prethodne saglasnosti na izbor članova uprave;

4) vođenje registra udela u alternativnom investicionom fondu (u daljem tekstu: AIF);

5) poslovanje DZUAIF-a;

6) politika nagrađivanja;

7) troškovi i naknade koje naplaćuje DZUAIF;

8) uslovi i način prenosa upravljanja AIF-om;

9) sadržina i način vođenja registra DZUAIF-a.

Član 2

DZUAIF je pravno lice sa sedištem u Republici Srbiji (u daljem tekstu: Republika) čija je redovna delatnost upravljanje jednim ili više AIF-ova na osnovu dozvole za rad izdate od strane Komisije za hartije od vrednosti (u daljem tekstu: Komisija), u skladu sa zakonom kojim se uređuju alternativni investicioni fondovi (u daljem tekstu: Zakon) i ovim pravilnikom.

Član 3

Zahtevi koji se podnose Komisiji u skladu sa ovim pravilnikom, podnose se na odgovarajućim obrascima koji su dostupni na internet stranici Komisije.

Uz zahtev se prilažu propisani dokumenti u originalu, overenom prepisu ili overenoj fotokopiji, ako drugačije nije propisano, a uz dokumente na stranom jeziku se prilaže i prevod ovlašćenog sudskog tumača.

Kada se Komisiji dostavlja izvod iz nadležnog stranog registra, on mora da sadrži poslovno ime, adresu sedišta, broj pod kojim se to pravno lice vodi u matičnom registru i naziv države u kojoj je to lice registrovano.

Strane javne isprave moraju da sadrže apostil, kada je strana javna isprava izdata u stranoj državi koja je ratifikovala Hašku konvenciju o ukidanju potrebe legalizacije stranih javnih isprava, osim ukoliko između strane države i Republike Srbije postoji uzajamnost od oslobođenja od legalizacije stranih javnih isprava.

U slučaju da konkretna strana država nije ratifikovala Hašku konvenciju o ukidanju potrebe legalizacije stranih javnih isprava ili nema uzajamnosti od oslobođenja od legalizacije stranih javnih isprava strane javne isprave se legalizuju u skladu sa zakonom koji uređuje legalizaciju isprava u međunarodnom prometu.

II OSNIVANJE DZUAIF-A

Zahtev za izdavanje dozvole za rad

Član 4

Lice koje namerava da osnuje DZUAIF podnosi Komisiji zahtev za izdavanje dozvole za rad na obrascu "DZUAIF - Dozvola za rad".

Zahtev za izdavanje dozvole za rad može da podnese i već osnovano akcionarsko društvo, odnosno društvo sa ograničenom odgovornošću, uključujući i društvo za upravljanje kojem je izdata dozvola za rad u skladu sa zakonom koji uređuje otvorene investicione fondove sa javnom ponudom (u daljem tekstu: DZUOIF).

Zahtev za izdavanje dozvole za proširenje dozvole za rad, kao i zahtev za izdavanje dozvole za rad kod promene kategorije DZUAIF-a, podnosi lice koje je ovlašćeno za zastupanje postojećeg DZUAIF-a.

Ukoliko DZUAIF namerava da pored upravljanja AIF-ovima obavlja jednu ili više dodatnih delatnosti, te delatnosti se navode u zahtevu za izdavanje dozvole za rad.

Kada se osniva DZUAIF koji namerava da upravlja i otvorenim investicionim fondovima sa javnom ponudom (u daljem tekstu: UCITS fondovi), podnosilac zahteva podnosi odgovarajući zahtev za izdavanje dozvole za rad u skladu sa odredbama zakona koji uređuje otvorene investicione fondove sa javnom ponudom.

Dokumentacija koja se podnosi uz zahtev za izdavanje dozvole za rad DZUAIF-a

Član 5

Uz zahtev za izdavanje dozvole za rad iz člana 4. ovog pravilnika prilaže se sledeća dokumentacija:

1) opredeljenje da li se osniva mali ili veliki DZUAIF;

2) opredeljenje da li će DZUAIF obavljati dodatne delatnosti i koje;

3) osnivački akt i statut, ukoliko se DZUAIF osniva u formi akcionarskog društva;

4) podaci o kapitalu i dokazi o poreklu kapitala:

(1) potvrda banke o izdvojenim sredstvima na računu za posebne namene otvorenom u svrhu uplate osnovnog kapitala DZUAIF-a, ili

(2) potvrda Agencije za privredne registre o uplaćenom osnovnom kapitalu kao i potvrdu banke o stanju na računima iz koje može da se utvrdi da već osnovano društvo poseduje neophodan iznos novčanih sredstava, ili

(3) ako u trenutku podnošenja zahteva za izdavanje dozvole za rad osnovni kapital nije uplaćen u celosti, plan uplate celog iznosa osnovnog kapitala, koji mora u celosti biti uplaćen pre izdavanja dozvole za rad, u kom slučaju će biti neophodno podneti dokaze iz podtačke (1) ili (2) ove tačke,

(4) popis privatnih sredstava koja lica koja nameravaju da osnuju DZUAIF ulažu u kapital DZUAIF-a, sa opisom dostupnosti i porekla,

(5) kopije ugovora na osnovu kojih se prikupljaju sredstva za osnovni kapital, sa detaljima o sredstvima koja su ili koja će tek biti pozajmljena, podacima o korišćenju sredstava i davaocu kredita ili zajma, a ako je davalac kredita ili zajma kreditna ili finansijska institucija koja nije subjekt nadzora, podaci o izvorima pozajmljenih sredstava i sredstava koja će biti pozajmljena;

5) dokumentacija o osnivačima u skladu sa članom 10. ovog pravilnika;

6) zahtev za davanje saglasnosti na izbor članova uprave na obrascu "DZUAIF - Uprava");

7) program planiranih aktivnosti DZUAIF-a i izjavu o načinu na koji namerava trajno da ispunjava uslove iz Zakona;

8) spisak akcionara, odnosno članova DZUAIF-a, odnosno izvod iz registra privrednih subjekata za pravna lica, odnosno overeni prevod izvoda iz registra za strana pravna lica, uz podatke o identitetu neposrednih imalaca kvalifikovanih učešća, visinu tih učešća i blisku povezanost;

9) dokaz o organizacionoj, kadrovskoj i tehničkoj osposobljenosti DZUAIF-a koji uključuje organizacionu šemu DZUAIF-a, kao i izjavu DZUAIF-a o ispunjavanju uslova vezanih za organizacione zahteve propisane Zakonom i ovim pravilnikom;

10) projekcije finansijskih pokazatelja za DZUAIF;

11) podaci o politikama nagrađivanja iz člana 47. Zakona, ako postoji obaveza uspostavljanja politike nagrađivanja;

12) podaci o poslovima koje će DZUAIF delegirati na treća lica;

13) dokaz o uplati naknade Komisiji; i

14) druga dokumentaciju po zahtevu Komisije.

Dokazi iz stava 1. tačka 9) ovog člana obuhvataju:

1) poslovni plan, koji mora biti izrađen za najmanje prve tri poslovne godine i sadržati informacije o planiranim aktivnostima DZUAIF-a uključujući:

(1) prikaz i detaljno objašnjenje održivosti poslovnog modela, identifikaciju faktora poslovnih i pravnih rizika, uključujući rizike pranja novca i finansiranja terorizma i objašnjenje kako će DZUAIF upravljati tim rizicima, i

(2) opis strategije DZUAIF-a, uključujući strateške ciljeve i prednosti, razloge osnivanja DZUAIF-a i obavljanje delatnosti za koju traži dozvolu za rad;

2) podatke o revizorima, ako su dostupni u trenutku podnošenja zahteva za izdavanje dozvole za rad; i

3) organizacionu strukturu i strukturu unutrašnjih kontrola koje obavezno sadrže:

(1) lične podatke o licima kojima su dodeljene funkcije unutrašnjih kontrola, uključujući ime, prezime, JMBG, odnosno broj pasoša i zemlju izdavanja ili broj lične karte za stranca koju izdaje Republika ili broj strane lične karte za strance koji u Republiku mogu ući sa ličnom kartom u skladu sa zakonom koji reguliše položaj stranaca u Republici ukoliko je u pitanju strani državljanin, kontakt adresu i funkciju koju će obavljati,

(2) opis resursa (posebno ljudskih i tehničkih) dodeljenih različitim planiranim aktivnostima,

(3) popis delegiranih poslova (ili onih koje se nameravaju delegirati) i popis ugovora koji su sklopljeni ili predviđeni sa spoljnim dobavljačima,

(4) opis mera za utvrđivanje i sprečavanje ili upravljanje sukobima interesa u odnosu na delatnosti koje su predmet dozvole za rad,

(5) pojedinosti o sistemima za procenu i upravljanje rizicima pranja novca i finansiranja terorizma,

(6) planove za kontinuitet poslovanja, uključujući sisteme i ljudske resurse (ključno osoblje), i

(7) upravljanje evidencijom, vođenje evidencije i politike o čuvanju podataka.

Podaci o organizacionoj strukturi iz stava 2. tačka 3) ovog člana obuhvataju i šematski prikaz organizacije i sledeće informacije i dokumente:

1) opis međusobnih odnosa između različitih funkcija ili organizacionih delova DZUAIF-a; i

2) informacije o sastavu unutrašnjih kontrola koje sadrže sledeće:

(1) prikaz i detaljan opis unutrašnje organizacije (uključujući opredeljena finansijska sredstva i ljudske resurse), funkcije praćenja usklađenosti i kada je primenjivo funkcije kontrole rizika i funkcije interne revizije, sa opisom finansijskih i ljudskih resursa i objašnjenjem kako DZUAIF namerava da zadovolji regulatorne i kapitalne zahteve, uključujući zahteve za sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma; i

(2) opis sistema praćenja usklađenosti i kada je primenjivo unutrašnje kontrole i kontrole rizika, njihove interne procedure i linije izveštavanja prema upravi i kada je primenjivo nadzornom odboru.

Projekcije finansijskih pokazatelja iz stava 1. tačka 10) ovog člana sadrže sledeće podatke:

1) projekcije finansijskih izveštaja najmanje za prve tri poslovne godine uključujući:

(1) projekcije bilansa stanja,

(2) projekcije bilansa uspeha,

(3) projekcije izveštaja o novčanim tokovima;

2) pretpostavke za projekcije i objašnjenje iznosa iz tačke 1) ovog stava, kao i objašnjenja brojčanih podataka;

3) kada je primenjivo, projekciju obračuna kapitalnih zahteva i projekciju stope solventnosti za prvu godinu;

4) podatke o postojećim i budućim obavezama koje se očekuju pre početka rada DZUAIF-a zajedno sa podacima o davaocu kredita ili zajma, dospeću i ostalim uslovima zaduživanja, kao i nameni sredstava; ako davalac kredita ili zajma nije kreditna ili finansijska institucija koja je subjekt nadzora, potrebno je priložiti podatke o izvorima sredstava odobrenog kredita ili zajma, odnosno kredita ili zajma koji bi trebalo da bude odobren DZUAIF-u;

5) podatke o svim založnim pravima, garancijama i jemstvima kao i naknadama koje je DZUAIF izdao ili za koje se očekuje da će ih izdati pre početka rada; i

6) ako postoji, kreditni rejting osnivača odnosno, ako je primenjivo, DZUAIF-a, i grupe čiji bi član DZUAIF trebalo da postane.

Uz zahtev iz stava 1. ovog člana, kod zatvorenog AIF-a koji ima svojstvo pravnog lica sa internim upravljanjem, podnosilac zahteva prilaže i dokumentaciju propisanu čl. 103. i 111. Zakona.

Kada je podnosilac zahteva već osnovano društvo koje nije DZUAIF, uz zahtev iz stava 1. ovog člana prilaže i finansijski izveštaji za tri prethodne poslovne godine, a ako je društvo osnovano u protekle tri godine koje prethode danu podnošenja zahteva, finansijske izveštaje za svaku godinu od osnivanja.

Ako društvo podleže obavezi sastavljanja konsolidovanih i/ili revidiranih finansijskih izveštaja, uz zahtev za izdavanje dozvole za rad dostavljaju se konsolidovani i/ili revidirani finansijski izveštaji društva za tri prethodne poslovne godine, a ako je društvo osnovano u protekle tri godine koje prethode danu podnošenja zahteva, konsolidovane i/ili revidirane finansijske izveštaje za svaku godinu od osnivanja.

Ukoliko DZUAIF namerava da obavlja i dodatne delatnosti iz člana 9. stav 1. tačka 2) Zakona, pored dokumentacije iz stava 1. ovog člana podnosi se i odgovarajuća dokumentacija u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala.

Podnosilac zahteva za izdavanje dozvole za rad malog DZUAIF-a ne podnosi dokumentaciju navedenu u stavu 1. tačka 10) ovog člana.

Član 5a

Kada je podnosilac zahteva iz člana 4. stav 1. ovog pravilnika DZUOIF uz zahtev se prilaže sledeća dokumentacija:

1) izmena statuta kojom se uvodi nova delatnost za koju se traži dozvola za rad i menja naziv društva u skladu sa Zakonom;

2) izjava zakonskog zastupnika da društvo u trenutku podnošenja zahteva i dalje ispunjava sve uslove iz propisa koji uređuju otvorene investicione fondove sa javnom ponudom, da ispunjava uslove iz propisa koji uređuju alternativne investicione fondove i podatke o načinu na koji namerava trajno da ispunjava uslove iz ovih propisa;

3) dokument iz člana 5. stav 1. tačka 10) ovog pravilnika;

4) dokument iz člana 5. stav 1. tačka 12) ovog pravilnika;

5) dokument iz člana 5. stav 2. tačka 1) ovog pravilnika, koji osim podataka propisanih podtač. (1) i (2) navedene tačke sadrži i, zavisno od vrste fonda kojim DZUAIF namerava da upravlja i strategije ulaganja, odredbe o načinu na koji će društvo obezbediti razdvojenost upravljanja rizicima (DZUOIF i veliki DZUAIF) i o načinu obavljanja delatnosti DZUOIF-a i DZUAIF-a kako interesi članova UCITS fonda i članova odnosno akcionara AIF-a, ne bi bili dovedeni u sukob;

6) fotokopija ugovora zaključenog sa društvom za reviziju, ako je dostupan u trenutku podnošenja zahteva;

7) dokumentacija propisana zakonom koji uređuje tržište kapitala za obavljanje svake odabrane dodatne delatnosti; i

8) dokaz o uplati naknade Komisiji.

Komisija može od podnosioca zahteva iz stava 1. ovog člana zahtevati i druge dokumente, podatke i informacije.

Komisija utvrđuje i da li su ispunjeni uslovi koji se odnose na osnovni kapital društva, odnosno da li je uplaćen novčani deo osnovnog kapitala u trenutku podnošenja zahteva i u trenutku izdavanja dozvole za rad u skladu sa članom 20. stav 1. tačka 1) ili 2) Zakona uvidom u Registar privrednih subjekata Agencije za privredne registre.

Član 6

DZUAIF je dužan, uzimajući u obzir vrstu, obim i složenost posla, vrstu AIF-a kojim namerava da upravlja i strategiju ulaganja, da zapošljava dovoljan broj lica sa punim radnim vremenom odgovarajuće struke, znanja i iskustva kako bi mogao da ispuni uslove za obavljanje delatnosti, a posebno uslove kojima se obezbeđuje:

1) uspostavljanje, funkcionisanje i stalno unapređivanje sistema unutrašnje kontrole poslovanja i interne revizije;

2) obrazovanje organizacionih celina DZUAIF-a koje odgovaraju obimu i vrsti poslova koje ono obavlja;

3) takva raspodela poslova kojom se izbegavaju mogući konflikti i sukobi interesa;

4) dinamika popunjavanja sistematizovanih radnih mesta koja treba da prati planirano povećanje obima poslova i širenje organizacione mreže;

5) ustanovljavanje sistema odgovornosti koji je usklađen sa poslovima koji se obavljaju i značajem odluka koje se donose, i to na način kojim se obezbeđuje efikasna kontrola rizika iz poslovanja tog društva; i

6) uspostavljanje odgovarajućih horizontalnih i vertikalnih veza (koordinacija između organizacionih celina DZUAIF-a i lica s posebnim ovlašćenjima i odgovornostima i subordinacija između organa DZUAIF-a, lica sa posebnim ovlašćenjima i odgovornostima i drugih lica zaposlenih u društvu).

U smislu stava 1. ovog člana, smatra se da je zaposleno lice odgovarajuće struke, odnosno da ima potrebno znanje i iskustvo ako:

1) ima stečeno visoko obrazovanje na studijama drugog stepena u skladu sa zakonom kojim se uređuje visoko obrazovanje, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine;

2) ima najmanje tri godine radnog iskustva, sa visokom stručnom spremom, stečenog u zemlji ili inostranstvu u državnom organu, naučnoj ustanovi ili privrednom društvu na poslovima koji su relevantni za vrstu AIF-a kojim društvo namerava da upravlja i za planiranu strategiju ulaganja.

Komisija prilikom ocene ispunjenosti uslova iz stava 2. tačka 2) ovog člana uzima u obzir svu dostavljenu dokumentaciju i dokaze kao i druge podatke kojima raspolaže, pri čemu, u cilju zaštite investitora, ocenjuje uticaj prisustva ili odsustva svake pojedinačne okolnosti na upravljanje vrstom AIF-a kojim društvo namerava da upravlja, a naročito sledećih okolnosti:

1) da li se znanja relevantna za upravljanje vrstom AIF-a kojim društvo namerava da upravlja mogu steći u odgovarajućem visokoškolskom obrazovno-naučnom polju i da li lice ima stečeno stručno, akademsko, ili naučno zvanje iz te oblasti;

2) koliko dugo je lice iz tačke 1) ovog stava, nakon sticanja stručnog, akademskog ili naučnog zvanja, radilo u oblasti relevantnoj za vrstu AIF-a kojim društvo namerava da upravlja i na kojim poslovima;

3) da li se za obavljanje poslova relevantnih za vrstu AIF-a kojim društvo namerava da upravlja izdaje dozvola, licenca i sl., da li lice poseduje istu i, ukoliko poseduje, koje telo je izdalo.

Komisija prilikom ocene kadrovske osposobljenosti, takođe uzima u obzir da li lice iz stava 1. ovog člana:

1) ima dobru poslovnu reputaciju, odnosno lični i profesionalni integritet i poslovni ugled;

2) nije pod pravnim posledicama osude u smislu zakona kojim se uređuje tržište kapitala.

Ukoliko DZUAIF namerava da upravlja hedž ili fondom fondova, kao i krovnim ili glavnim fondom, dužno je da zapošljava najmanje jedno lice sa dozvolom za obavljanje poslova portfolio menadžera.

Ukoliko DZUAIF namerava da upravlja fondom koji nije fond iz stava 5. ovog člana a zapošljava lice sa dozvolom za obavljanje poslova portolio menadžera, Komisija za to lice ne ocenjuje ispunjenost uslova u smislu stava 3. ovog člana.

Na izdavanje i oduzimanje dozvole za obavljanje poslova portfolio menadžera shodno se primenjuju odredbe zakona kojim se uređuje tržište kapitala.

Proširenje dozvole za rad

Član 7

DZUAIF koji namerava da, pored delatnosti za koje je dobio dozvolu za rad obavlja i dodatne delatnosti iz člana 9. stav 1. tačka 2) Zakona za koje nije dobio dozvolu za rad, prethodno podnosi Komisiji zahtev za proširenje dozvole za rad na obrascu "DZUAIF - Proširenje dozvole za rad" zajedno sa odgovarajućom dokumentacijom u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala.

Promena kategorije DZUAIF-a

Član 8

DZUAIF koji namerava da promeni kategoriju iz malog u veliki DZUAIF prethodno podnosi Komisiji zahtev za promenu kategorije DZUAIF-a na obrascu "DZUAIF - Promena kategorije", kao i dokumentaciju navedenu u članu 5. stav 1. tačka 11) ovog pravilnika.

DZUAIF koji namerava da promeni kategoriju iz velikog u mali DZUAIF prethodno podnosi Komisiji zahtev za promenu kategorije DZUAIF-a na obrascu "DZUAIF - Promena kategorije".

Promena uslova pod kojima je izdata dozvola za rad

Član 9

DZUAIF obaveštava Komisiju o svim značajnim promenama podataka i uslova pod kojima mu je izdata dozvola za rad, a naročito o značajnim promenama podataka koji su dostavljeni uz zahtev za izdavanje dozvole za rad u roku:

1) od osam dana od nastanka značajnih promena podataka i uslova pod kojima je izdata dozvola za rad; ili

2) pre implementacije nameravanih značajnih promena.

DZUAIF obaveštava Komisiju naročito o:

1) održavanju kapitala iznad Zakonom propisanog minimalnog iznosa;

2) nastupanju okolnosti na osnovu kojih Komisija povlači saglasnost za izbor člana uprave, odnosno sticanje kvalifikovanog učešća; i

3) nemogućnosti izmirenja dospelih novčanih obaveza.

Osnivači DZUAIF

Član 10

Domaće ili strano fizičko ili pravno lice koje je osnivač DZUAIF dužno je da Komisiji dostavi:

1) obrazac "DZUAIF - Osnivač fizičko lice/pravno lice", koji sadrži naročito podatke o: broju i vrsti akcija koje su upisane ili koje će biti upisane, nominalnoj vrednosti akcija, iznos koji je uplaćen ili će biti uplaćen za akcije, eventualno postojanje založnog prava na akcijama s podacima osoba u čiju korist je upisano;

2) za fizička lica overene fotokopije identifikacionog dokumenta (lična karta za domaće lice, odnosno pasoš ili dokument u skladu sa zakonom koji reguliše položaj stranaca u Republici za strano lice), odnosno za pravna lica rešenje o upisu u registar privrednih subjekata, a ukoliko je osnivač strano pravno lice izvod iz nadležnog registra u skladu sa članom 3. st. 2-5. ovog pravilnika;

3) izjave osnivača da će se DZUAIF pridržavati kapitalnih zahteva;

4) dokaz da je nadležni regulatorni organ države porekla odobrio stranom pravnom licu učešće u osnivanju DZUAIF-a u Republici, ako je to predviđeno zakonom zemlje porekla ili izjava stranog pravnog lica da takvo odobrenje nije potrebno; i

5) drugu dokumentaciju po zahtevu Komisije.

Kada osnivač DZUAIF istovremeno stiče kvalifikovano učešće u DZUAIF-u, on Komisiji dostavlja i dokumentaciju shodno članu 11. ovog pravilnika.

III KVALIFIKOVANO UČEŠĆE

Član 11

Kada u DZUAIF-u novo lice namerava da stekne kvalifikovano učešće, o tome prethodno obaveštava Komisiju na obrascu "DZUAIF - Kvalifikovano učešće fizičko lice/pravno lice" i dostavlja odgovarajuću dokumentaciju predviđenu obrascem, na osnovu kojih Komisija vrši procenu podobnosti i pouzdanosti lica koja stiču kvalifikovano učešće, i daje saglasnost.

Kvalifikovano učešće u smislu Zakona, odnosno zakona kojim se uređuje tržište kapitala poseduje lice koje je posredno ili neposredno imalac akcija ili udela, odnosno drugih prava na osnovu kojih stiče više od 10% učešća u kapitalu ili glasačkih prava DZUAIF-a ili koje omogućava ostvarenje značajnog uticaja na upravljanje društvom u kojem postoji takvo učešće.

Na sticanje kvalifikovanog učešća u DZUAIF-u shodno se primenjuju odredbe zakona kojim se uređuje tržište kapitala i odgovarajućeg podzakonskog akta Komisije koji uređuje tu oblast.

Imalac kvalifikovanog učešća ne može biti lice koje je saradnik sa licem koje je pravosnažno osuđeno za krivično delo protiv radnih odnosa, privrede, imovine, pravosuđa, pranja novca, finansiranje terorizma, javnog reda, pravnog saobraćaja i službene dužnosti ili za krivična dela predviđena zakonom za koje se goni po službenoj dužnosti.

Saradnik lica koje namerava da stekne kvalifikovano učešće u smislu stava 4. ovog člana je:

1) svako fizičko lice koje je na rukovodoćem položaju u pravnom licu u kom je lice koje namerava da stekne kvalifikovano učešće na rukovodećem položaju ili stvarni vlasnik pravnog lica;

2) svako fizičko lice koje je stvarni vlasnik pravnog lica u kom je lice koje namerava da stekne kvalifikovani udeo u DZUAIF-u na rukovodoćem položaju;

3) svako fizičko lice koje je zajedno sa licem koje namerava da stekne kvalifikovani udeo u DZUAIF-u stvarni vlasnik pravnog lica.

IV UPRAVA DZUAIF-a

Uslovi za člana uprave DZUAIF-a

Član 12

Član uprave DZUAIF-a (u daljem tekstu: član uprave) može biti lice koje trajno ispunjava uslove propisane Zakonom i ovim pravilnikom.

Kandidat za člana uprave mora imati odgovarajuće stručne kvalifikacije, sposobnost, dobar ugled i iskustvo za vođenje poslovanja DZUAIF-a.

Stručne kvalifikacije člana uprave

Član 13

Stručne kvalifikacije potrebne za obavljanje funkcije člana uprave ima lice sa visokom stručnom spremom.

Komisija može pri proceni stručnog znanja kandidata, osim postignutog stepena obrazovanja u skladu sa stavom 1. ovog člana, proveravati i kontinuirano stručno usavršavanje kandidata u sledećim oblastima:

1) poslovanju investicionih fondova ili drugih fondova kojima DZUAIF upravlja ili planira da upravlja;

2) finansijskim tržištima;

3) računovodstvenom okviru;

4) pravno-regulatornom okviru;

5) strateškom planiranju i poznavanju poslovne strategije, poslovnog plana i njegovog izvršenja;

6) upravljanju rizicima;

7) korporativnom upravljanju, uključujući i sistem internih kontrola; i

8) analizi finansijskih podataka.

Iskustvo člana uprave

Član 14

Član uprave može biti lice koje ima:

1) najmanje tri godine iskustva u upravi ili rukovođenju organizacionim delovima DZUAIF-a, društva za upravljanje UCITS fondovima, kreditne institucije ili investicionog društva; ili

2) najmanje pet godina iskustva u vođenju poslova ili radu na rukovodećim pozicijama s visokim stepenom samostalnosti u finansijskom sektoru, organu nadležnom za nadzor finansijskih institucija, ili u odgovarajućem organu državne uprave; ili

3) najmanje pet godina iskustva u rukovođenju finansijskim poslovima na nivou uprave, neposredno ispod uprave ili na rukovodećim pozicijama sa visokim stepenom samostalnosti u drugim institucijama ili velikim pravnim licima u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo; ili

4) ukoliko se radi o članu nadzornog odbora DZUAIF-a, tri godine radnog iskustva u poslovima nadzora nad vođenjem poslova DZUAIF-a, društva za upravljanje UCITS fondovima, kreditne institucije ili investicionog društva ili najmanje petogodišnje iskustvo nadzora nad vođenjem poslova finansijske institucije.

Izuzetno, ukoliko DZUAIF namerava da upravlja zatvorenim AIF-om sa javnom ili privatnom ponudom za ulaganje u nepokretnosti ili AIF-om preduzetničkog kapitala (venture capital), član uprave može biti lice koje ima najmanje četiri godine iskustva u vođenju poslova ili radu na rukovodećim pozicijama, sa visokom stručnom spremom, stečenog u zemlji ili inostranstvu u državnom organu, naučnoj ustanovi ili privrednom društvu u čijoj nadležnosti su, odnosno koji obavljaju delatnost relevantnu za vrstu AIF-a kojim društvo namerava da upravlja i za planiranu strategiju ulaganja.

Komisija prilikom ocene ispunjenosti uslova iz stava 2. ovog člana uzima u obzir svu dostavljenu dokumentaciju i dokaze kao i druge podatke kojima raspolaže, pri čemu, u cilju zaštite investitora, ocenjuje uticaj prisustva ili odsustva svake pojedinačne okolnosti na upravljanje vrstom AIF-a kojim društvo namerava da upravlja, a naročito sledećih okolnosti:

1) da li se znanja relevantna za upravljanje vrstom AIF-a kojim društvo namerava da upravlja mogu steći u odgovarajućem visokoškolskom obrazovno-naučnom polju i da li lice ima stečeno stručno, akademsko, ili naučno zvanje iz te oblasti;

2) koliko dugo je lice iz stava 2. ovog člana, nakon sticanja stručnog, akademskog ili naučnog zvanja, radilo u oblasti relevantnoj za vrstu AIF-a kojim društvo namerava da upravlja i na kojim poslovima;

3) da li se za obavljanje poslova relevantnih za vrstu AIF-a kojim društvo namerava da upravlja izdaje dozvola, licenca i sl. da li lice poseduje istu i, ukoliko poseduje, koje telo je izdalo.

Ako se udeli zatvorenog AIF-a a koji ima svojstvo pravnog lica, a kojim upravlja DZUAIF nude javnom ponudom, nadzorni odbor AIF-a je sastavljen većinom od nezavisnih članova koji nisu u poslovnim, porodičnim i drugim vezama s DZUAIF-om, većinskim akcionarom ili članovima uprave ili nadzornog odbora DZUAIF-a.

Pored uslova iz člana 105. Zakona, na članove nadzornog odbora zatvorenog AIF-a koji ima svojstvo pravnog lica, a kojim upravlja DZUAIF shodno se primjenjuju odredbe čl. 13. i 15. ovog pravilnika.

Dobar ugled člana uprave

Član 15

Prilikom procene dobrog ugleda potrebnog za obavljanje funkcije člana uprave, Komisija naročito uzima u obzir:

1) da li je kandidatu zbog nepoštovanja propisa oduzeta odnosno ukinuta ili poništena odgovarajuća saglasnost ili odobrenje za obavljanje određenih poslova prema zakonima koji su u nadležnosti Komisije ili drugog nadležnog nadzorno-regulatornog organa u industriji fondova, bankarstvu ili na tržištu kapitala;

2) da li je protiv kandidata pokrenuta istraga, odnosno da li se vodi krivični ili prekršajni postupak za dela propisana zakonom kojim se uređuje tržište kapitala, zakonom kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma i zakonom kojim se uređuju privredna društva;

3) da li je protiv kandidata pokrenuta istraga, vodi se krivični postupak ili je pravosnažno osuđen za krivična dela protiv radnih odnosa, privrede, imovine, pravosuđa, pranja novca, finansiranje terorizma, javnog reda, pravnog saobraćaja i službene dužnosti;

4) dotadašnji profesionalni rad i lični integritet kandidata;

5) da li poslovni rezultati i/ili finansijska stabilnost ugrožavaju ugled lica; i

6) da li postoje drugi razlozi za sumnju u dobar ugled kandidata.

Prilikom procene uslova iz stava 1. tačka 5) ovog člana Komisija uzima u obzir finansijske i poslovne rezultate kandidata, odnosno privrednog društva u kom kandidat ima ili je imao značajni udeo i/ili rukovodeću funkciju.

Zahtev za dobijanje saglasnosti na izbor člana uprave i dokumentacija koja se prilaže uz zahtev

Član 16

Odluka o imenovanju člana uprave može biti doneta samo uz prethodnu saglasnost Komisije.

Zahtev za dobijanje saglasnosti na izbor člana uprave podnosi se na obrascu "DZUAIF - Uprava", i mora da sadrži sledeće informacije:

1) obrazloženje odabira lica predloženog za člana uprave koje obuhvata bitne razloge koji su uticali na podnošenje zahteva i ciljeve koji se žele postići imenovanjem lica predloženog za člana uprave u upravu DZUAIF-a;

2) funkciju i nadležnosti za koje se lica predloženog za člana uprave imenuje, obrazloženje odluke o odabiru kandidata koje sadrži kriterijume kojima se DZUAIF rukovodio prilikom procene primerenosti kandidata;

3) lične podatke lica predloženog za člana uprave uključujući ime i prezime, ukoliko je lice u braku prezime pre stupanja u brak, JMBG, odnosno broj pasoša i zemlju izdavanja ili broj lične karte za stranca koju izdaje Republika ili broj strane lične karte za strance koji u Republiku mogu ući sa ličnom kartom u skladu sa zakonom koji reguliše položaj stranaca u Republici ukoliko je u pitanju strani državljanin, mesto i datum rođenja, adresu prebivališta odnosno boravišta, državljanstvo;

4) informacije o obrazovanju;

5) informacije o stručnom usavršavanju;

6) za strane državljane informacije o stepenu znanja srpskog jezika;

7) informacije o radnom iskustvu;

8) informaciju o tome da li je lice predloženo za člana uprave pod pravnim posledicama osude u smislu zakona kojim se uređuje tržište kapitala;

9) informaciju o tome da li je nad društvom u kojem je lice predloženo za člana uprave obavljalo rukovodeću funkciju otvoren postupak stečaja ili likvidacije;

10) informaciju o finansijskom stanju lica koje je predloženo za člana uprave uključujući i informaciju o tome nalazi li se kandidat na spisku neurednih dužnika (npr. lista poreskih dužnika Ministarstva finansija);

11) informaciju o finansijskim i poslovnim rezultatima privrednih društava u kojima kandidat jeste ili je imao značajni udeo ili u kojima je kandidat obavljao funkciju člana uprave ili neku drugu rukovodeću funkciju;

12) informaciju o tome da li je procenu primerenosti osobe već sprovelo neki drugi nadležni organ;

13) informaciju o rezultatu procene primerenosti koju je sproveo DZUAIF i obrazloženju procene; i

14) informaciju o tome da li je saradnik u smislu člana 11. stav 5. ovog pravilnika sa licem koje je pravosnažno osuđeno za krivično delo protiv radnih odnosa, privrede, imovine, pravosuđa, pranja novca, finansiranje terorizma, javnog reda, pravnog saobraćaja i službene dužnosti ili za krivična dela predviđena zakonom za koje se goni po službenoj dužnosti.

Član 17

Uz zahtev za dobijanje saglasnosti na izbor člana uprave podnosi se sledeća dokumentacija:

1) overena fotokopija identifikacionog dokumenta (lična karta za domaće lice, odnosno pasoš ili drugi odgovarajući dokument u skladu sa zakonom za strano lice);

2) dokaz o visokoj stručnoj spremi (overena fotokopija diplome - visokoškolske isprave);

3) radna biografija sa detaljnim podacima o obrazovanju, stručnom usavršavanju i radnom iskustvu;

4) odgovarajuća isprava kojom se dokazuje radno iskustvo kandidata;

5) potvrda poslodavaca o dotadašnjem radnom iskustvu (period rada, opis poslova i dužnosti);

6) za stranog državljanina odgovarajuća isprava potrebna za zasnivanje radnog odnosa u skladu sa odredbama zakona koji uređuje zapošljavanje stranaca;

7) u slučaju kada su svi kandidati za članove uprave strani državljani, najmanje jedan od njih mora imati potvrdu nadležnog organa o znanju srpskog jezika;

8) uverenje o nevođenju krivičnog postupka (ne starije od 3 meseca);

9) dokaz o neosuđivanosti - potvrda MUP-a i uverenje privrednog suda o nekažnjavanju za dela iz člana 15. stav 1. tačka 3) i člana 16. stav 3. tačka 8) ovog pravilnika;

10) program vođenja poslova DZUAIF-a tokom trajanja mandata predloženog člana uprave;

11) popunjen i potpisan upitnik za kandidata za obavljanje funkcije člana uprave na obrascu "DU Upitnik - član uprave";

12) rezultati procene primerenosti koju je sproveo DZUAIF, s obrazloženjem koje obuhvata bitne razloge koji su uticali na podnošenje zahteva i ciljeve koji se žele postići imenovanjem lica predloženog za člana uprave; i

13) dokaz o plaćenoj naknadi Komisije.

Kada se isto lice ponovo imenuje za člana uprave, uz zahtev nije potrebno priložiti dokumente navedene u stavu 1. tač. 2) i 5) ovog člana.

Osim dokumenata iz stava 1. ovog člana, uz zahtev se mogu priložiti i drugi dokumenti kojima se može potvrditi dobar ugled, stručna znanja, sposobnost i iskustvo kandidata.

Komisija može od podnosioca zahteva zahtevati i druge dokumente, podatke i informacije kojima se dokazuje da kandidat ispunjava propisane uslove.

Prilikom ocene dokaza iz stava 1. tačka 2) ovog člana, ukoliko je visoka stručna sprema stečena u inostranstvu, Komisija može zahtevati dostavljanje i dodatnog dokaza da je strana visokoškolska isprava priznata u Republici Srbiji u skladu sa zakonom koji uređuje visoko obrazovanje i zakonom koji uređuje nacionalni okvir kvalifikacija, uzimajući pritom u obzir naročito da li je:

1) visokoškolska isprava stečena na jednom od univerziteta rangiranih na jednoj od poslednje objavljenih međunarodnih lista rangiranja univerziteta u svetu i to: "Shanghai ranking consultancy" (Šangajska lista), US News and World Report Ranking - Best Global Universities Rankings (Lista rejtinga US News and World Report - Najbolje globalno rangirani univerziteti) ili The Times Higher Education World University Rankings (Tajmsova lista rejtinga svetskih univerziteta), kao i na kom mestu navedenih lista je univerzitet rangiran;

2) visokoškolska isprava stečena u SFRJ - do 27. aprila 1992. godine, u Saveznoj Republici Jugoslaviji, odnosno Državnoj zajednici Srbija i Crna Gora - do 16. juna 2006. godine i Republici Srpskoj.

Prihvatanje dokaza iz stava 1. tačka 2) ovog člana od strane Komisije bez upućivanja zahteva za dostavljanje dodatnog dokaza u smislu stava 5. ovog člana ne oslobađa predloženog člana uprave od obaveze da sprovede postupak priznavanja strane visokoškolske isprave, u skladu sa zakonom koji uređuje visoko obrazovanje i zakonom koji uređuje nacionalni okvir kvalifikacija, ukoliko je to propisano posebnim propisom.

Sadržaj programa vođenja poslova DZUAIF-a

Član 18

Program vođenja poslova DZUAIF-a iz člana 34. stav 3. Zakona dostavlja se Komisiji u pisanom i elektronskom obliku na odgovarajućem trajnom nosaču podataka i mora sadržati:

1) kratak opis stanja u DZUAIF-u i organizacionu šemu DZUAIF-a s brojem zaposlenih po organizacionim jedinicama (u meri u kojoj su relevantni podaci dostupni kandidatu);

2) opis okruženja u kojem DZUAIF posluje i njegov položaj u odnosu na sektor u kojem posluje, kao i u odnosu na konkurenciju (poželjno je navesti uočene prednosti, ali i uočene slabosti u odnosu na uporedive grupe);

3) detaljan opis planiranih aktivnosti tokom trajanja mandata predloženog člana uprave (po mogućnosti navesti planiranu dinamiku realizacije), uključujući planirane značajne promene u odnosu na postojeće stanje;

4) projekcije finansijskih izveštaja DZUAIF-a za period trajanja mandata predloženog člana uprave;

5) opis pretpostavki i činjenica koje su uzete u obzir prilikom izrade programa;

6) detaljan opis aktivnosti koje će biti podrška planiranim osnovnim aktivnostima, a sve s ciljem kvalitetnog prepoznavanja, merenja i upravljanja svim rizicima koji iz preduzetih aktivnosti mogu proizaći, opis sistema upravljanja rizicima (strategije, politike, postupke, mere upravljanja rizicima, tehnike merenja rizika i podele odgovornosti u vezi sa upravljanjem rizicima) kao i opis aktivnosti kojima će se poboljšati postojeće stanje u DZUAIF-u;

7) opis predviđenog postupanja prilikom donošenja odluka, i razgraničenja ovlašćenja među članovima uprave, sa naznačenim promenama u odnosu na postojeće stanje;

8) opis predviđene politike sprečavanja sukoba interesa;

9) plan predviđenog postupanja za slučaj insolventnosti DZUAIF-a;

10) opis predviđenog postupanja praćenja pada vrednosti imovine AIF-a kojim DZUAIF upravljanja, u kom će biti opisani pragovi pada vrednosti imovine o kojima se obavezno obaveštava uprava;

11) opis predviđenog sastava interne revizije, unutrašnjih kontrola i nadzora usklađenosti postupanja DZUAIF-a sa zakonskim i podzakonskim odredbama;

12) pregled nadzornih mera koje je Komisija eventualno donela i postupanje po njima;

13) opis plana delegiranja poslova na treća lica; i

14) zaključak.

Pri izradi programa iz stava 1. ovog člana, lice predloženo za člana uprave dužno je da posebno detaljno razradi tačke iz programa vođenja poslova koje su bitne za realizaciju i rezultate planiranih aktivnosti u njegovom delokrugu budućeg rada i odgovornosti.

Uslovi i kriterijumi za ocenjivanje programa kandidata za člana uprave

Član 19

Komisija može odlučiti da pozove lice predloženo za člana uprave radi predstavljanja programa vođenja poslova DZUAIF-a.

Komisija ocenjuje program vođenja poslova DZUAIF-a vodeći računa naročito o:

1) realnosti pretpostavki programa;

2) ciljevima i strategijama za ostvarenje ciljeva;

3) planiranim aktivnostima u mandatnom periodu; i

4) usklađenosti planiranih aktivnosti s postavljenim ciljevima i najboljom praksom.

Komisija sprovodi ocenjivanje sposobnosti i stručnosti lica predloženog za člana uprave koje predstavlja program vođenja poslova DZUAIF-a vodeći naročito računa o:

1) poslovnom ugledu i radnom iskustvu lica predloženog za člana uprave;

2) poznavanju propisa koji se primenjuju na poslovanje DZUAIF-a i tržište kapitala;

3) poznavanju rizika i načina upravljanja rizicima kojima je izložen DZUAIF;

4) poznavanju vizije, strategije i ciljeva kao i poslovnih procesa DZUAIF-a;

5) poznavanju sistema interne revizije i unutrašnjih kontrola poslovanja DZUAIF-a; i

6) poznavanju poslovanja AIF-ova kojima upravlja DZUAIF i poznavanju poslovnog okruženja.

Ažuriranje podataka i izveštavanje Komisije

Član 20

DZUAIF je dužan da kontinuirano prati i procenjuje primerenost članova uprave, kao i da o promenama podataka dostavljenih uz zahtev na osnovu kojih je Komisija dala saglasnost na imenovanje člana uprave, obavesti Komisiju najkasnije u roku od 8 dana od utvrđivanja promene.

Član 21

Odredbe ovog pravilnika koje se odnose na člana uprave shodno se primenjuju na prokuristu DZUAIF-a.

V POSLOVANJE DZUAIF-a

Registri udela u AIF-u

Član 22

DZUAIF vodi registar investicionih jedinica AIF-a u elektronskom obliku.

Podaci koji se upisuju u registar moraju omogućiti nedvosmislenu identifikaciju lica na koje glase investicione jedinice, a najmanje sadrže sledeće podatke:

1) za pravno lice:

(1) naziv privrednog društva,

(2) adresu sedišta,

(3) podatke o zakonskom zastupniku (ekvivalentni podacima navedenim za fizička lica iz tačke 2) ovog stava),

(4) podatke o licu koje je ovlašćeno da podnosi zahteve za izdavanje ili otkup investicionih jedinica, i

(5) ako se radi o investicionom društvu ili kreditnoj instituciji koja investicione jedinice drži za račun trećih lica, napomenu da se investicione jedinice drže za račun trećih lica;

2) za fizičko lice:

(1) ime i prezime, i

(2) adresa prebivališta.

DZUAIF je dužan da za svakog imaoca investicione jedinice u registru, kada je to primenjivo, minimalno evidentira sledeće podatke:

1) datum i vreme prijema zahteva za izdavanje ili otkup;

2) datum izvršenja zahteva;

3) vrstu zahteva (izdavanje ili otkup);

4) broj izdanih ili otkupljenih investicionih jedinica;

5) cenu investicione jedinice po kojoj je izvršen zahtev za izdavanje ili otkup;

6) datum cene investicione jedinice;

7) prava ili terete na investicionoj jedinici u korist trećih lica;

8) ukupan iznos zahteva, u koji je u slučaju zahteva za izdavanje investicione jedinice uključena ulazna naknada ili u slučaju zahteva za otkup, po odbitku izlazne naknade;

9) ukupan iznos naknada naplaćenih prilikom izdavanja ili otkupa investicione jedinice;

10) iznos konverzije, u slučaju da je uplata izvršena u drugoj valuti; i

11) stanje investicionih jedinica nakon svakog izdavanja ili otkupa.

DZUAIF je dužan da registar investicionih jedinica vodi na način koji omogućava da se za svakog imaoca mogu utvrditi podaci iz stava 2. ovog člana.

Pored minimalnih podataka koji se upisuju u registar, DZUAIF je dužan da obezbedi da raspolaže i ostalim podacima potrebnim za nesmetano sprovođenje izdavanja i otkupa investicionih jedinica i osiguranje plaćanja imaocima.

DZUAIF sa podacima iz registra prikupljenim na osnovu ovog pravilnika postupa u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti.

DZUAIF može objavljivati samo one podatke iz registra koji se odnose na ukupnu imovinu AIF-a, ukupan broj imalaca investicionih jedinica, kao i opšte podatke o strukturi članova u pojedinom AIF-u.

Na registre udela u AIF-u koji ima svojstvo pravnog lica primenjuju se odredbe zakona koji uređuje privredna društva i zakona koji uređuje tržište kapitala, a DZUAIF vodi interne evidencije koje sadrže podatke iz st. 2. i 3. ovog člana.

Mere za neprekidno poslovanje

Član 23

DZUAIF, uzimajući u obzir vrstu, obim i složenost poslovanja kao i vrstu AIF-ova kojima upravlja, uspostavlja, sprovodi, redovno procenjuje, ažurira i dokumentuje efikasne i primerene politike, mere i postupke kojim obezbeđuje neprekidno poslovanje.

Mere za neprekidno poslovanje uključuju i:

1) procedure i postupanja u vanrednim okolnostima;

2) arhiviranje sigurnosnih kopija svih zapisa i evidencija koje omogućava nesmetano obavljanje poslovnih procesa neophodnih za neprekidno i primereno pružanje usluga i obavljanje delatnosti DZUAIF-a u vanrednim okolnostima; i

3) blagovremenu obnovu podataka i funkcija i pravovremeni nastavak pružanja usluga i obavljanja delatnosti DZUAIF-a, kada u vanrednim okolnostima nije moguće neprekidno i primereno pružanje usluga i obavljanje delatnosti DZUAIF-a.

Poslovni procesi neophodni za neprekidno i primereno pružanje usluga i obavljanje delatnosti su poslovni procesi DZUAIF-a kod kojih bi greške ili propusti pri izvršavanju načinili značajnu štetu:

1) neprekidnom ispunjavanju uslova i obaveza DZUAIF-a koji su propisani Zakonom;

2) finansijskoj stabilnosti DZUAIF-a; ili

3) kontinuitetu u pružanju usluga i obavljanju delatnosti.

DZUAIF je dužan da propiše i primenjuje mere i postupke kojima će se obezbediti blagovremeno i pravilno evidentiranje transakcija izvršenih za račun DZUAIF-a i zahteva za otkup ili izdavanje udela u AIF-u u informacionom sistemu DZUAIF-a.

Poslovi koji se u smislu stava 3. ovog člana ne smatraju poslovnim procesima neophodnim za neprekidno i uredno obavljanje delatnosti mogu biti:

1) pružanje savetodavnih usluga DZUAIF-a, uključujući pravno savetovanje, obučavanje radnika; i

2) standardizovane usluge, uključujući usluge informisanja o tržištu i pružanje informacija o cenama.

Vođenje i čuvanje poslovne dokumentacije i podataka

Član 24

DZUAIF čuva svu poslovnu dokumentaciju i podatke koje je dužan da izrađuje i prikuplja u skladu sa Zakonom najmanje 10 godina nakon isteka poslovne godine na koju se ti podaci odnose, odnosno poslovne godine u kojoj je prestao ugovorni odnos sa članom AIF-a, a duže ako je to u skladu sa strategijom ulaganja AIF-a kojim upravlja.

DZUAIF, na zahtev Komisije i u svrhu sprovođenja nadzora, čuva poslovnu dokumentaciju i podatke ili njihov deo i duže od roka propisanog stavom 1. ovog člana, a rok čuvanja određuje Komisija uzimajući u obzir vrstu finansijskog instrumenta ili transakcije.

DZUAIF je dužan da čuva poslovnu dokumentaciju i podatke i nakon prestanka važenja dozvole za rad, u rokovima propisanim st. 1. i 2. ovog člana.

DZUAIF drugom DZUAIF-u na koji je preneo poslove upravljanja AIF-om, omogućuje pristup ili predaje poslovnu dokumentaciju i podatke za poslednjih pet godina poslovanja koji se odnose na prenete poslove upravljanja, odnosno za period duži od pet godina ukoliko to zahteva strategija ulaganja AIF-a.

Poslovna dokumentacija i podaci iz stava 1. ovog člana čuvaju se na trajnom nosaču podataka koji omogućava da budu dostupni Komisiji na njen zahtev u svakom trenutku, u obliku i na način koji ispunjava sledeće uslove:

1) Komisija mora biti u mogućnosti da pristupi dokumentaciji i podacima, kao i da utvrdi sve ključne faze obrade svake transakcije;

2) mora biti moguće da se jednostavno utvrde sve ispravke ili izmene, kao i sadržaj dokumentacije i podataka pre takvih ispravki ili promena;

3) dokumentacija i podaci moraju biti zaštićeni od neovlašćenog pristupa i mogućih gubitaka u zapisu, i čuvati se na način koji obezbeđuje trajnost zapisa; i

4) manipulacija dokumentacijom i podacima mora biti onemogućena.

Sigurnosne kopije svih podataka i dokumentacije DZUAIF je dužan da čuva izvan svojih poslovnih prostorija, na način i u rokovima propisanim ovim članom.

Upravljanje informacionim sistemom

Član 25

DZUAIF je dužan da propisuje, primenjuje i redovno ažurira politiku sigurnosti informacionog sistema i sistema za elektronsku obradu podataka DZUAIF-a koja sadrži načela, mere i postupke kojima će se obezbediti poverljivost, celovitost i dostupnost podataka koji se obrađuju.

DZUAIF propisuje, primenjuje i redovno ažurira:

1) interne akte koji uređuju primereno korišćenje informacionog sistema društva i sastava za elektronsku obradu podataka; i

2) plan oporavka od štetnih događaja koji sadrži mere i postupke za oporavak prekinutih poslovnih sistema u razumnom roku.

Politika nagrađivanja

Član 26

DZUAIF se prilikom uspostavljanja i sprovođenja politike nagrađivanja, na način i u meri koja je primerena s obzirom na veličinu, unutrašnju organizaciju kao i vrstu, obim i složenost poslova koje DZUAIF obavlja, rukovodi sledećim zahtevima:

1) politika nagrađivanja dosledno odražava i podstiče efikasno upravljanje rizicima i sprečava preuzimanje rizika koji nije u skladu s profilom rizičnosti, pravilima poslovanja, odnosno prospektom AIF-a kada postoji obaveza njegovog objavljivanja i ne dovodi u pitanje obavezu DZUAIF-a da postupa u najboljem interesu AIF-ova kojima upravlja;

2) politika nagrađivanja usklađena je sa poslovnom strategijom, ciljevima, vrednostima i interesima DZUAIF-a, AIF-ova kojima upravlja i članova, odnosno akcionara AIF-a i uključuje mere za izbegavanje sukoba interesa;

3) nadzorni odbor DZUAIF-a donosi i nadzire implementaciju osnovnih načela politike nagrađivanja, koju preispituje najmanje jednom godišnje;

4) nadzorni odbor DZUAIF-a dužan je da obezbedi da sprovođenje politike nagrađivanja najmanje jednom godišnje podleže nezavisnoj internoj kontroli usklađenosti s politikama i procedurama vezanim za nagrađivanje;

5) nagrađivanja zaposlenih na kontrolnim funkcijama su u skladu sa postignutim ciljevima povezanim sa njihovim radnim zadacima, a nezavisna od uspeha u poslovnim oblastima koje kontrolišu;

6) nagrađivanja viših rukovodilaca na poslovima upravljanja rizicima i praćenja usklađenosti podležu neposrednom nadzoru odbora za nagrađivanje, ako je on osnovan, a ako nije podležu neposrednom nadzoru nadzornog odbora;

7) kada su nagrađivanja povezana sa rezultatima, ukupni iznos nagrade zasniva se na kombinaciji ocene uspešnosti pojedinca (uzimajući u obzir finansijske i nefinansijske kriterijume) i relevantne poslovne jedinice, kao i na ukupnim rezultatima DZUAIF-a i AIF-ova kojima upravlja;

8) ocena uspešnosti odnosi se na višegodišnji period usklađen sa trajanjem AIF-ova kojima DZUAIF upravlja, kako bi se obezbedilo da se ocena uspešnosti zasniva na dugoročnim rezultatima i da se stvarna isplata nagrade rasporedi u relevantnom razdoblju koji uzima u obzir politiku otkupa udela u AIF-ovima pod upravljanjem i njihove rizike ulaganja;

9) zagarantovana varijabilna nagrađivanja su izuzetak i mogu se ugovoriti samo prilikom zapošljavanja novih radnika, pri čemu su ograničena na prvu godinu rada;

10) fiksni i varijabilni delovi zarada i naknada moraju biti primereno uravnoteženi, a fiksni deo zarada i naknada mora predstavljati dovoljno visok udeo u ukupnoj zaradi i naknadi, čime se omogućava sprovođenje fleksibilne politike varijabilnih nagrađivanja, uključujući mogućnost neisplaćivanja varijabilnog dela zarade i naknade;

11) naknade koje se daju u slučaju prevremenog prestanka ugovornog odnosa sa DZUAIF-om, odražavaju rezultate postignute u relevantnom periodu i određuju se na način koji ne nagrađuje neuspeh;

12) merenje rezultata, kao osnova za računanje varijabilnog dela zarada i naknada, mora biti prilagođeno svim vrstama rizika kojima je DZUAIF izložen ili kojima bi mogao biti izložen;

13) značajan deo, ali ne manje od 50% varijabilnog dela zarada i naknada sastoji se od instrumenata (udela, odnosno akcija, odnosno investicionih jedinica relevantnog AIF-a ili ekvivalentnih nenovčanih instrumenata) i ove obaveze nema ako imovina AIF-ova pod upravljanjem DZUAIF-a čini manje od 50% ukupnog portfolija kojim upravlja DZUAIF. Navedeni instrumenti podležu primerenoj politici zadržavanja, radi usklađivanja podsticaja koji se daju pojedincu sa interesima DZUAIF-a, AIF-ova kojima upravlja i članova, odnosno akcionara AIF-ova. Ovaj zahtev politike nagrađivanja se primenjuje na neodložen deo varijabilnih zarada i naknada, kao i na odložen deo varijabilnih naknada i primanja u skladu sa tačkom 14) ovog stava.

14) značajan deo, a najmanje 40% varijabilnog dela zarada i naknada daje se sa odlaganjem, tokom perioda koji je primeren u odnosu na trajanje konkretnog AIF-a i njegovu politiku otkupa udela. Prilikom određivanja vremenskog okvira odlaganja varijabilnog dela zarada i naknada u obzir se uzima i profil rizičnosti relevantnog AIF-a. U slučaju izuzetno visokog varijabilnog dela zarada i naknada, najmanje 60% varijabilnog dela zarada i naknada se odlaže.

Period odlaganja varijabilnog dela zarada i naknada je najmanje od tri do pet godina, osim ako je trajanje konkretnog AIF-a kraće. DZUAIF odložene delove zarada i naknada ne sme isplaćivati odnosno dodeljivati češće nego što proizlazi iz principa proporcionalnosti. Odloženi delovi zarada i naknada ne smeju se isplaćivati češće od jednom godišnje, a prvi odloženi deo zarada i naknada može se isplatiti najmanje godinu dana nakon isteka perioda procene;

15) varijabilna zarada i naknada, uključujući i odložene delove varijabilnih zarada i naknada, isplaćuju se samo kada i ako je to održivo i opravdano. Varijabilna zarada i naknada smatra se održivom ako u periodu od utvrđivanja tih naknada do njihovih konačnih isplata ne dođe do narušavanja finansijskog stanja DZUAIF-a odnosno do ostvarivanja gubitka DZUAIF-a. Varijabilna zarada naknada smatra se opravdanom ako je zasnovana na uspešnosti određene poslovne jedinice, AIF-a i/ili pojedinca;

U slučaju značajnog narušavanja rezultata ili gubitka DZUAIF-a i/ili AIF-ova kojima DZUAIF upravlja, ukupna varijabilna zarada i naknada se značajno umanjuje, pri čemu se u obzir uzimaju:

(1) smanjenje primanja tokom tekuće poslovne godine,

(2) smanjenje odloženih, neisplaćenih primanja (aktiviranjem odredbi o malusu), i

(3) naknadno smanjenje već isplaćenih primanja (aktiviranjem odredbi o povraćaju primanja);

16) diskrecione penzione beneficije moraju biti usklađene sa poslovnom strategijom, ciljevima, vrednostima i dugoročnim interesima DZUAIF-a i AIF-ova kojim upravlja. U slučaju prestanka radnog odnosa, odlaska zaposlenog u penziju, DZUAIF će iznos diskrecionih penzionih beneficija zadržati tokom perioda od pet godina u obliku instrumenata iz tačke 13) ovog stava. U slučaju prestanka radnog odnosa, odlaska zaposlenog u penziju, diskrecione penzione beneficije zaposlenom se daju u obliku instrumenata iz tačke 13) ovog stava, uz uslov petogodišnjeg perioda odlaganja;

17) zaposleni u DZUAIF-u ne smeju koristiti lične strategije zaštite od rizika niti se smeju obezbediti za slučaj gubitka primanja ili nepovoljnog ishoda preuzetih rizika jer se time narušava usklađenost njihovih primanja sa rizicima; i

18) varijabilna zarada i naknada neće se isplaćivati odnosno davati preko subjekata ili uz pomoć metoda koje omogućavaju ili olakšavaju izbegavanje obaveza propisanih Zakonom.

Zahtevi iz stava 1. ovog člana odnose se na sve oblike fiksnih i varijabilnih plaćanja i pogodnosti, u novcu ili u naturi, koje isplaćuje odnosno dodeljuje DZUAIF i/ili AIF, uključujući naknade koje zavise od dobiti i svih prenosa udela u AIF-u, koja se isplaćuju odnosno dodeljuju u korist lica iz člana 47. st. 2. i 3. Zakona.

Kada DZUAIF nema nadzorni odbor, odredbe ovog člana koje se odnose na nadzorni odbor se shodno primenjuju na skupštinu DZUAIF-a.

Odbor za nagrađivanje

Član 27

DZUAIF-ovi koji su značajni po svojoj veličini, organizacionoj strukturi, prirodi, obimu i složenosti poslova koje obavljaju ili veličini AIF-ova kojima upravljaju, dužni su da osnuju odbor za nagrađivanje.

Odbor za nagrađivanje mora imati najmanje tri člana od kojih je jedan predsednik.

Članovi odbora za nagrađivanje moraju imati dovoljno znanja i stručnog iskustva u upravljanju rizicima i kontrolnim poslovima, i to naročito vezano za mehanizme usklađivanja strukture primanja s profilima rizičnosti i kapitala DZUAIF-a.

Odbor za nagrađivanje može se koristiti bilo kojim stručnim resursima koje smatra odgovarajućim, uključujući i eksterno savetovanje.

Prilikom raspravljanja i odlučivanja o primanjima člana uprave, taj član uprave ne sme učestvovati na sastanku odbora za nagrađivanje.

Odbor za nagrađivanje obavlja naročito sledeće poslove za koje je odgovoran:

1) pružanje podrške i savetovanje uprave DZUAIF-a pri izradi i sprovođenju politike nagrađivanja;

2) pružanje podrške nadzornom odboru DZUAIF-a pri donošenju i redovnom preispitivanju osnovnih načela politike nagrađivanja;

3) davanje preporuka nadzornom odboru u vezi sa primanjima članova uprave i izrade odluka nadzornog odbora DZUAIF-a u vezi sa primanjima članova uprave;

4) pripremanje odluka nadzornog odbora DZUAIF-a u vezi sa nagrađivanjem radnika, uključujući odluke koje imaju uticaj na izloženost DZUAIF-a ili AIF-a rizicima i na upravljanje rizicima;

5) pružanje podrške i savetovanje nadzornog odbora DZUAIF-a pri internoj proveri usklađenosti sprovođenja politike nagrađivanja;

6) davanje predloga nadzornom odboru DZUAIF-a u vezi sa traženjem eksternih konsultantskih usluga iz područja politike nagrađivanja i sprovođenja te politike, s obzirom na to da bi odbor za nagrađivanje trebalo da ima na raspolaganju nezavisne savetnike;

7) provera imenovanja eksternih savetnika za nagrađivanje koje nadzorni odbor odluči da angažuje za savetovanje ili pomoć;

8) dokumentovano i formalno sprovođenje najmanje jednom godišnje nekoliko različitih scenarija za potrebe testiranja uticaja budućih spoljnih i unutrašnjih događaja na politiku nagrađivanja i njeno sprovođenje;

9) saradnja i odgovarajuće uključivanje kontrolnih i drugih merodavnih funkcija čije aktivnosti mogu uticati na uspostavljanje i ispravno funkcionisanje politike nagrađivanja;

10) savetovanje nadzornog odbora DZUAIF-a o nagrađivanju lica odgovornih za rad kontrolnih funkcija i neposredna kontrola primanja tih osoba.

Uprava DZUAIF-a dužna je da obezbedi odboru za nagrađivanje pristup svim podacima i informacijama koje se odnose na postupak odlučivanja o uspostavljanju i sprovođenju politike nagrađivanja, uključujući podatke kontrolnih funkcija i funkcije upravljanja rizicima.

DZUAIF je dužan da obezbedi celovitost dokumentacije vezane za zarade i naknade zaposlenih, što uključuje najmanje politiku nagrađivanja i moguće procedure za njeno sprovođenje, odluke nadzornog odbora i uprave DZUAIF-a u vezi sa primanjima radnika kao i metodologiju i rezultate merenja uspešnosti pri utvrđivanju varijabilnih zarada i naknada.

Značajni DZUAIF

Član 28

DZUAIF-om koji je značajan u smislu člana 27. stav 1. ovog pravilnika smatra se:

1) DZUAIF koji ispunjava dva od tri navedena uslova:

(1) prosečni ukupni prihodi DZUAIF-a za prethodne tri poslovne godine iskazani u revidiranim finansijskim izveštajima DZUAIF-a prelaze iznos od 2.500.000 evra,

(2) DZUAIF ima 15 i više zaposlenih,

(3) ukupna imovina investicionih fondova kojima upravlja DZUAIF na kraju poslovne godine iskazana u revidiranim finansijskim izveštajima investicionih fondova prelazi iznos od 250.000.000 evra; ili

2) DZUAIF koji Komisija svojim rešenjem proglasi značajnim s obzirom na veličinu, unutrašnju organizaciju i prirodu, obim i složenost poslovanja.

U obračun ukupne imovine investicionih fondova iz stava 1. tačka 1) podtačka (3) ovog člana uključuje se imovina AIF-ova i UCITS fondova kojima taj DZUAIF upravlja.

Troškovi i naknade koji se mogu plaćati iz imovine AIF-a

Član 29

Iz imovine AIF-a dozvoljeno je direktno plaćati troškove i naknade u skladu sa članom 99. Zakona, a koji su ujedno navedeni i u pravilima poslovanja, odnosno prospektu AIF-a, kada postoji obaveza njegovog objavljivanja.

U okviru troškova i naknada iz stava 1. ovog člana DZUAIF može iz imovine AIF-a direktno plaćati:

1) troškove i naknade depozitara, kliringa i saldiranja i druge slične troškove;

2) troškove, provizije ili takse povezane sa sticanjem ili raspolaganjem imovine, uključujući troškove vezane za transakcije sa finansijskim instrumentima i novčanim sredstvima AIF-a (npr. naknade za prenos novčanih sredstava, naknade tržišnih posrednika i slično), pod uslovom da se radi:

(1) o troškovima, provizijama ili taksama povezanim sa sticanjem ili prodajom imovine, ili

(2) o troškovima koji se javljaju kao neophodni prema odredbama posebnih zakona (npr. zakona koji uređuje privredna društva, javno beležništvo i dr.);

3) sudske ili druge odgovarajuće takse u vezi sa uknjižbom prava svojine na nepokretnostima u korist AIF-a ili druge odgovarajuće registre;

4) troškove propisanih objava u "Službenom glasniku" i drugim službenim listovima;

5) trošak naknade Komisiji; i

6) trošak naknade članovima nadzornog odbora zatvorenog AIF-s koji ima svojstvo pravnog lica za njihov rad.

Troškovi u postupku preuzimanja akcionarskih društava

Član 30

U postupku preuzimanja javnog akcionarskog društva (ciljnog društva), u skladu s odredbama zakona koji uređuje preuzimanje akcionarskih društava, kada AIF nastupa kao ponuđač, nezavisno od toga da li deluje samostalno ili kao lice koje zajednički deluje, DZUAIF može plaćati sledeće troškove i naknade iz imovine AIF-a a vezane za preuzimanje tog akcionarskog društva:

1) troškove obezbeđenja sredstava za preuzimanje akcija ciljnog društva (troškovi vezani za poseban račun Centralnog registra, depoa i kliringa hartija od vrednosti (u daljem tekstu: Centralni registar), troškovi izdavanja bankarske garancije i dr.);

2) troškove deponovanja akcija kod Centralnog registra;

3) naknade Komisiji u postupku odobrenja ponude za preuzimanje;

4) troškove objavljivanja ponude za preuzimanje; i

5) troškove overe potpisa akcionara.

U slučaju troškova iz stava 1. tačka 1) ovog člana, DZUAIF je dužan da u svakom konkretnom postupku preuzimanja analizira, proceni i dokumentuje da li je u cilju obezbeđenja novčanih sredstava za AIF i njegove članove bolje:

1) da izdvoji novčana sredstva potrebna za plaćanje svih akcija koje su predmet ponude za preuzimanje (na poseban račun Centralnog registra otvoren kod kreditne institucije u cilju sprovođenja ponude za preuzimanje); i/ili

2) da obezbedi neopozivu bankarsku garanciju na prvi poziv za iznos potrebnu za plaćanje akcija na koje se odnosi ponuda za preuzimanje.

Troškovi spoljnih saradnika i pružalaca usluga

Član 31

Iz imovine AIF-a sa privatnom ponudom mogu se plaćati troškovi spoljnih saradnika DZUAIF-a, kao što su advokati, savetnici ili revizori kada su ti troškovi neposredno povezani sa postupkom sticanja, držanja ili prodaje imovine AIF-a i potrebni za realizaciju tog postupka (npr. "due diligence" prilikom razmatranja ulaganja AIF-a, izrada analize, angažovanje savetnika za prodaju prilikom deinvestiranja i slično).

Iz imovine AIF-a mogu se plaćati troškovi zastupanja u parničnim, arbitražnim ili drugim odgovarajućim postupcima koji se vode u cilju zaštite imovine AIF-a.

VI ODREDBE SPECIFIČNE ZA DZUAIF KADA UPRAVLJA ODREĐENOM VRSTOM AIF-A

Odnos DZUAIF-a i imovine AIF-a koji nema svojstvo pravnog lica

Član 32

DZUAIF upravlja i raspolaže imovinom AIF-ova koji nemaju svojstvo pravnog lica i ostvaruje sva prava koja iz nje proizilaze u svoje ime, a za zajednički račun svih članova, odnosno akcionara AIF-a, u skladu sa odredbama Zakona, pravilima AIF-a i prospektom kada je to primenjivo.

Kao vlasnik ili imalac imovine AIF-ova iz stava 1. ovog člana, u sve knjige, upisnike, registre, javne ili privatne, upisuje se DZUAIF koji upravlja AIF-om, sa naznakom da navedenu imovinu drži za račun AIF-a.

Na osnovu ugovora o ulaganju iz člana 117. Zakona, investitor na osnovu sticanja investicione jedinice postaje suvlasnik na stvarima, pravima i potraživanjima koja pripadaju zajedničkoj imovini AIF-a.

Specifični troškovi AIF-a za ulaganje u nepokretnosti

Član 33

Troškovi vezani za sticanje ili prodaju imovine zatvorenog AIF-a s javnom ponudom za ulaganje u nepokretnosti koji se mogu plaćati direktno iz imovine AIF-a obuhvataju sledeće troškove nepokretnosti koje čine imovinu AIF-a:

1) trošak advokatskih usluga, npr. za sastavljanje isprava o pravnim poslovima u cilju sticanja ili prodaje nepokretnosti, trošak sastava zemljišnoknjižnih predloga i drugih pismena u vezi sa upisom, brisanjem ili sticanjem prava svojine na nepokretnostima i podnošenja pravnih lekova;

2) redovno i investiciono održavanje poslovnog prostora;

3) režijski troškovi (npr. kada prostor nije dat u zakup, a AIF je (su)vlasnik nepokretnosti);

4) ulaganje u poboljšanja radi održavanja ili povećanja vrednosti nepokretnosti koja čini imovinu AIF-a (npr. ugradnja posebnih uređaja za merenje potrošnje električne energije, vode i slično);

5) seča samoniklog drveća; i

6) postavljanje i održavanje ograde.

Internet stranica DZUAIF-a koji upravlja AIF-om sa javnom ponudom

Član 34

Internet stranica DZUAIF-a koji upravlja AIF-om s javnom ponudom, pored podataka i informacija iz člana 52. Zakona sadrži i sledeće podatke o:

1) značajnim promenama u vlasničkoj strukturi DZUAIF-a;

2) promene u upravi i nadzornom odboru DZUAIF-a;

3) podatke o članstvu zaposlenih u DZUAIF-u u nadzornim odborima privrednih društava sa posebnom napomenom da li AIF-ovi pod upravljanjem u svom portfoliju imaju finansijske instrumente tih društava, najkasnije do 10 dana po nastanku događaja;

4) za veliki DZUAIF pojedinosti aktuelne politike nagrađivanja, uključujući opis načina obračuna zarada i naknada, identitet lica odgovornih za dodelu zarada i naknada kao i sastav odbora za nagrađivanje, ako postoji;

5) kada je primenjivo, javno objavljena rešenja Komisije o:

(1) privremenom ili trajnom oduzimanju dozvole za rad,

(2) izricanju javne opomene DZUAIF-u (objavljivanje dispozitiva rešenja), i

(3) oduzimanju saglasnosti za obavljanje funkcije člana uprave (objavljivanje dispozitiva rešenja);

6) obaveštenje o pokretanju stečajnog postupka ili postupka likvidacije DZUAIF-a, kada je to primenjivo;

7) ako se u pojedinim periodima naknade u AIF-u naplaćuju u iznosima različitim od onih iz pravila poslovanja, odnosno prospekta AIF-a kada postoji obaveza njegovog objavljivanja, potrebno je navesti periode i iznose naknada; i

8) odmah nakon zaključenja, podatke o svim transakcijama kupovine i prodaje hartija od vrednosti van regulisanog tržišta koje je DZUAIF za račun AIF-a izvršio sa povezanim licem.

Sistem unutrašnjih kontrola malog DZUAIF-a

Član 35

Sistemi unutrašnjih kontrola su mere, politike i postupci kojima se obezbeđuje postizanje ciljeva DZUAIF-a, zaštita imovine, kontrola rizika, usklađenost s relevantnim propisima i internim pravilima i procedurama, tačnost podataka u dokumentima DZUAIF-a, blagovremeno objavljivanje ili dostavljanje podataka kada je to primenjivo kao i ekonomično i efikasno korišćenje resursa.

U okviru mehanizama unutrašnjih kontrola, mali DZUAIF dužan je, uzimajući u obzir načelo srazmernosti kao i delatnosti koje obavlja, da:

1) uspostavi, procenjuje i nadzire primerene politike i postupke kako bi obezbedio da posluje u skladu sa Zakonom i drugim relevantnim propisima;

2) uspostavi efikasan sistem upravljanja rizicima kako bi mogao primereno da prepozna, meri, upravlja i prati sve rizike koji su relevantni za investicione strategije AIF-ova kojima upravlja.

Mali DZUAIF dužan je da prilikom interne organizacije funkcija definiše odgovornosti viših rukovodilaca i lica koja obavljaju nadzornu funkciju, kada je to primenjivo, u skladu sa odredbama Zakona.

Mali DZUAIF dužan je da obezbedi da lica iz stava 3. ovog člana:

1) odgovaraju za sprovođenje strategija ulaganja za svaki AIF kojim mali DZUAIF upravlja, na način kako je navedeno u pravilima poslovanja, odnosno prospektu AIF-a, kada postoji obaveza njegovog objavljivanja;

2) nadziru odobravanje strategija ulaganja za svaki AIF kojim mali DZUAIF upravlja;

3) prate i periodično potvrđuju da se strategija ulaganja i ograničenja izloženosti rizicima za svaki AIF kojim mali DZUAIF upravlja, pravilno i efikasno sprovode i poštuju;

4) odobravaju i periodično ocenjuju primerenost internih procedura za donošenje investicionih odluka za svaki AIF kojim mali DZUAIF upravlja, na način da se obezbedi da su te odluke u skladu s odobrenim strategijama ulaganja; i

5) odobravaju i periodično ocenjuju politike, procedure i mere upravljanja rizicima, postupke i tehnike za primenu politika upravljanja rizicima uključujući sistem ograničenja izloženosti rizicima za svaki AIF kojim mali DZUAIF upravlja.

Lica iz stava 3. ovog člana i, kada je to primenjivo, upravni odbor ili nadzorni odbor malog DZUAIF-a dužni su da prate i periodično ocenjuju efikasnost politika, mera i postupaka propisanih u cilju praćenja usklađenosti poslovanja malog DZUAIF-a s relevantnim propisima i preduzimaju odgovarajuće mere radi rešavanja nedostataka i nepravilnosti u poslovanju.

Mali DZUAIF je dužan da obezbedi da se redovno, a najmanje jednom godišnje, izrađuje i uredno evidentira izveštaj o ostvarivanju poslovnog plana malog DZUAIF-a.

Izveštaj iz stava 6. ovog člana mora da sadrži i:

1) opis sistema upravljanja rizicima i usklađenosti s relevantnim propisima, posebno kod donošenja odluka o ulaganjima;

2) predmet, vrstu i obim poslova i kontrola koje je mali DZUAF obavio tokom perioda na koji se izveštaj odnosi;

3) rezime najvažnijih činjenica utvrđenih u obavljenim kontrolama, revizijama i/ili ostalim poslovima;

4) ocenu adekvatnosti i efikasnosti upravljanja rizicima, uključujući informacije o izloženostima rizicima;

5) utvrđene nezakonitosti i nepoštovanje sistema i postupaka malog DZUAIF-a koji su utvrđeni tokom perioda na koji se izveštaj odnosi;

6) nedostatke i slabosti u poslovanju odnosno upravljanju rizicima ako su oni utvrđeni tokom perioda na koji se izveštaj odnosi;

7) predloge, preporuke i rokove za otklanjanje utvrđenih nezakonitosti i nepravilnosti kao i nedostataka i slabosti;

8) lica zadužena za sprovođenje predloga i preporuka;

9) informacije o statusu izvršenja predloga i preporuka za otklanjanje nezakonitosti i nepravilnosti kao i nedostataka i slabosti;

10) ocenu usklađenosti malog DZUAIF-a s propisima, internim aktima, standardima i kodeksima; i

11) informacije o sprovođenju strategija ulaganja i internih procedura za donošenje investicionih odluka.

Mali DZUAIF dužan je da obezbedi da upravni odbor ili nadzorni odbor malog DZUAIF-a kada je to primenjivo, kao i viši rukovodioci, budu upoznati sa sprovođenjem strategija ulaganja i internih procedura za donošenje investicionih odluka iz stava 4. ovog člana.

VII PRENOS UPRAVLJANJA AIF-om

Član 36

Kod prinudnog ili dobrovoljnog prenosa upravljanja AIF-om, celokupni AIF se prenosi na upravljanje DZUAIF-u preuzimaocu i sva prava i obaveze DZUAIF-a prenosioca u vezi sa upravljanjem AIF-om prelaze na DZUAIF-a preuzimaoca.

Dobrovoljni prenos upravljanja AIF-om

Član 37

Odluku o dobrovoljnom prenosu upravljanja AIF-om mogu, osim DZUAIF-a prenosioca doneti:

1) skupština zatvorenog AIF-a koji ima svojstvo pravnog lica (u skladu s pravilima poslovanja, odnosno prospektom AIF-a kada postoji obaveza njegovog objavljivanja, statutom, odnosno ugovorom o osnivanju); ili

2) članovi AIF-a koji nema svojstvo pravnog lica čije se investicione jedinice nude privatnom ponudom (na način i ako je to predviđeno pravilima poslovanja).

Ako prenos upravljanja AIF-om dovodi do promene depozitara ili bitne izmene ugovora o obavljanju poslova depozitara, DZUAIF-ovi koji učestvuju u prenosu upravljanja dužni su da obezbede da do prenosa upravljanja AIF-om dođe istovremeno kada i do promene depozitara za taj AIF, ali ne pre odobrenja promene depozitara i/ili bitnih izmena ugovora o obavljanju poslova depozitara.

U slučaju zatvorenog AIF-a koji ima svojstvo pravnog lica, kada je to primenjivo, DZUAIF prenosilac je u cilju donošenja odluke o prenosu upravljanja i izboru DZUAIF-a preuzimaoca dužan da pravovremeno obavesti nadzorni odbor AIF-a o nameri prenosa upravljanja, a nadzorni odbor je dužan da sazove skupštinu AIF-a radi davanja saglasnosti na odluku nadzornog odbora.

Ugovor o dobrovoljnom prenosu upravljanja zatvorenog AIF-a koji ima svojstvo pravnog lica sa DZUAIF-om preuzimaocem sklapa nadzorni odbor AIF-a, a ako zatvoreni AIF osnovan u obliku društva s ograničenom odgovornošću nema nadzorni odbor, ugovor sa DZUAIF-om preuzimaocem sklapa uprava AIF-a.

DZUAIF preuzimalac, u roku od tri dana od zaključenja ugovora o prenosu upravljanja AIF-om, podnosi Komisiji zahtev za izdavanje odobrenja za preuzimanje upravljanja AIF-om na obrascu "DZUAIF - Dobrovoljni prenos upravljanja".

O zahtevu za izdavanje odobrenja iz stava 5. ovog člana Komisija odlučuje u roku od 20 dana od dana prijema urednog zahteva.

DZUAIF prenosilac i DZUAIF preuzimalac dužni su da objave informacije i obaveste članove, odnosno akcionare o prenosu upravljanja AIF-om uz shodnu primenu zakona koji uređuje otvorene investicione fondove sa javnom ponudom.

Prinudni prenos upravljanja zatvorenim AIF-om koji ima svojstvo pravnog lica

Član 38

Ako drugačije nije predviđeno pravilima poslovanja AIF-a, kod prinudnog prenosa upravljanja zatvorenim AIF-om koji ima svojstvo pravnog lica, poslove depozitara u vezi sa prinudnim prenosom upravljanja, obavlja nadzorni odbor tog AIF-a.

U slučaju nepostojanja nadzornog odbora, poslove iz stava 1. ovog člana obavlja depozitar.

Ukoliko drugačije nije utvrđeno pravilima poslovanja, odnosno prospektom AIF-a kada postoji obaveza njegovog objavljivanja, depozitar i/ili nadzorni odbor u roku od 60 dana od dana nastupanja razloga za prinudni prenos upravljanja AIF-om sprovode postupak prikupljanja ponuda i izbor DZUAIF-a preuzimaoca.

Prikupljanje ponuda iz stava 3. ovog člana sprovodi se putem objavljivanja javnog poziva u jednim ili više dnevnih novina koje se prodaju na celom ili pretežnom području Republike kao i na internet stranicama depozitara i zatvorenog AIF-a koji ima svojstvo pravnog lica.

Javnim pozivom se pozivaju svi zainteresovani DZUAIF-ovi koji ispunjavaju uslove za upravljanje AIF-om i zainteresovani su da preuzmu upravljanje AIF-om, da u roku od 15 dana od dana objavljivanja poziva podnesu ponudu za upravljanje AIF-om koji je pod privremenom upravom depozitara, odnosno nadzornog odbora.

Po isteku roka za podnošenje ponuda, nadzorni odbor zatvorenog AIF-a je dužan da sazove skupštinu radi donošenja odluke o izboru novog DZUAIF-a, koja mora biti doneta u roku iz stava 3. ovog člana.

DZUAIF preuzimalac u roku od tri dana od zaključenja ugovora o prenosu upravljanja AIF-om podnosi Komisiji zahtev za izdavanje odobrenja za preuzimanje upravljanja AIF-om na obrascu "DZUAIF - Prinudni prenos upravljanja".

O zahtevu za izdavanje odobrenja iz stava 7. ovog člana Komisija odlučuje u roku od 20 dana od dana prijema urednog zahteva.

Ako nije drugačije predviđeno pravilima poslovanja odnosno prospektom AIF-a kada postoji obaveza njegovog objavljivanja, depozitar je dužan da umesto prinudnog prenosa upravljanja AIF-om, sprovede likvidaciju AIF-a:

1) ako se na postupak prikupljanja ponuda u roku iz stava 3. ovog člana ne javi ni jedan DZUAIF koji ispunjava uslove za upravljanje AIF-om;

2) ako DZUAIF preuzimalac u roku od tri dana od zaključenja ugovora s depozitarom, odnosno nadzornim odborom AIF-a o prenosu upravljanja AIF-om ne podnese Komisiji zahtev za izdavanje odobrenja za preuzimanje upravljanja AIF-om;

3) ako Komisija odbaci ili odbije zahtev DZUAIF-a preuzimaoca za izdavanje odobrenja za preuzimanje upravljanja AIF-om;

4) ako u slučaju iz st. 4. i 5. ovog člana nadzorni odbor zatvorenog AIF-a ne sazove skupštinu radi donošenja odluke o izboru novog DZUAIF-a i ta odluka ne bude doneta u roku od 60 dana iz stava 3. ovog člana.

Prenos upravljanja AIF-om se izvršava u roku od 15 dana od dana dostavljanja odobrenja iz stava 7. ovog člana DZUAIF-u preuzimaocu.

Članovi, odnosno akcionari zatvorenog AIF koji ima svojstvo pravnog lica čije je upravljanje preneto, imaju pravo na otkup udela u AIF-u bez plaćanja izlazne naknade, u roku od 30 dana od dana prenosa upravljanja.

Objavljivanje informacije i obaveštavanje članova, odnosno akcionara o prinudnom prenosu upravljanja

Član 39

Depozitar i DZUAIF preuzimalac dužni su da narednog radnog dana od dana objavljivanja rešenja kojim Komisija izdaje odobrenje za preuzimanje upravljanja AIF-om, objave na svojim internet stranicama na vidljivom mestu informaciju o nameravanom prenosu upravljanja, koja sadrži:

1) kratko obrazloženje razloga za prinudni prenos upravljanja;

2) osnovne podatke o izabranom DZUAIF-u preuzimaocu kao i o kriterijumima kojima se depozitar vodio prilikom tog izbora;

3) informaciju o svim postupcima i radnjama koje će se preduzeti u vezi sa prenosom upravljanja, uz navođenje datuma kada će se upravljanje preneti na DZUAIF-a preuzimaoca; i

4) informaciju o pravu članova, odnosno akcionara AIF-a iz člana 38. stav 11. ovog pravilnika, uz utvrđivanje datuma do kog mogu podneti zahteve za otkup udela bez plaćanja izlazne naknade.

Depozitar je dužan da pre samog prenosa upravljanja, a najkasnije u roku od 8 dana od dana objavljivanja rešenja Komisije kojim se izdaje odobrenje za preuzimanje upravljanja AIF-om, obavesti putem trajnog nosača podataka ili elektronske pošte, u skladu sa članom 93. Zakona, članove, odnosno akcionare AIF-a o svim podacima iz stava 1. ovog člana.

Depozitar je dužan da bez odlaganja obavesti Komisiju o ispunjenju obaveza iz stava 2. ovog člana i da uz obaveštenje Komisije dostavi tekst obaveštenja članovima, odnosno akcionarima AIF-a.

Od nastupanja razloga za prinudni prenos upravljanja do nastupanja pravnih posledica prenosa upravljanja AIF-om, depozitar ima pravo na naknadu koja u skladu s pravilima poslovanja, odnosno prospektom AIF-a kada postoji obaveza njegovog objavljivanja, pripada DZUAIF-u.

U slučaju iz stava 4. ovog člana depozitar ima pravo i na naknadu opravdanih troškova koje je imao u svrhu sprovođenja postupka izbora DZUAIF-a preuzimaoca (troškovi objavljivanja u dnevnim novinama i troškovi obaveštavanja članova, odnosno akcionara AIF-a), koji se nadoknađuju iz imovine AIF-a.

VIII REGISTAR DZUAIF-OVA

Član 40

Komisija vodi elektronski registar DZUAIF-ova kojima je izdala dozvolu za rad.

Upis i promena podataka u registru iz stava 1. ovog člana vrši se na osnovu dostavljenih podataka i obaveštenja DZUAIF-ova, odnosno zatvorenih AIF-ova sa internim upravljanjem, kao i po službenoj dužnosti.

Podaci koji se upisuju u registar DZUAIF-ova

Član 41

U registar iz člana 40. stav 1. ovog pravilnika upisuju se sledeći podaci o DZUAIF-u:

1) naziv;

2) adresa sedišta;

3) PIB;

4) matični broj;

5) datum izdavanja dozvole za rad sa oznakom kategorije DZUAIF-a veliki/mali;

6) osnovni kapital;

7) delatnosti za koje je dobio dozvolu;

8) kontakt podaci (e-mail, internet stranica, telefon, faks);

9) podaci o članovima uprave (ime i prezime, funkcija i ovlašćenje za zastupanje, JMBG, prebivalište, datum rođenja, telefon, e-mail, datum izdavanja saglasnosti, datum početka mandata, datum prestanka mandata, datum povlačenja odobrenja);

10) podaci o prokuristima (ime i prezime, funkcija i ovlašćenje za zastupanje, JMBG, prebivalište, datum rođenja, telefon, e-mail, datum davanja prokure, datum opoziva, odnosno prestanka prokure);

11) podaci o imaocima kvalifikovanog učešća (naziv pravnog lica/ime i prezime, MB/JMBG, sedište/prebivalište, procenat vlasničkog udela, telefon, e-mail);

12) revizor DZUAIF-a (naziv, sedište, MB, telefon, e-mail);

13) datum rešenja kojim se oduzima dozvola za rad DZUAIF-a; i

14) datum brisanja DZUAIF-a iz registra iz člana 40. stav 1. ovog pravilnika.

Podaci iz stava 1. tač. 1), 2), 4), 5), 7) i 9) ovog člana javno se objavljuju na internet stranici Komisije.

Dostavljanje podataka

Član 42

DZUAIF i zatvoreni AIF koji ima svojstvo pravnog lica s internim upravljanjem u roku od 15 dana od dana prijema rešenja o upisu u registar privrednih društava dostavljaju Komisiji podatke iz člana 41. ovog pravilnika, koje Komisija ne upisuje po službenoj dužnosti.

U slučaju iz stava 1. ovog člana podaci se dostavljaju na propisanim obrascima ("Registar DZUAIF - Podaci"), koje potpisuju lica ovlašćena za zastupanje DZUAIF-a, odnosno zatvorenog AIF-a koji ima svojstvo pravnog lica s internim upravljanjem.

Promena podataka

Član 43

Podaci koji se upisuju u registar iz člana 40. stav 1. ovog pravilnika moraju biti tačni i ažurirani.

Ukoliko dođe do promene podataka iz člana 41. ovog pravilnika, koje Komisija ne upisuje po službenoj dužnosti, DZUAIF o tome bez odlaganja obaveštava Komisiju i dostavlja joj dokumentaciju koja dokazuje navedenu promenu.

DZUAIF bez odlaganja obaveštava Komisiju o uočenom netačnom podatku koji je objavljen u registru i dostavlja tačan podatak za upis u registar sa dokumentacijom koja dokazuje navedenu promenu.

Podaci koji se upisuju u registar DZUAIF-ova koje Komisija upisuje po službenoj dužnosti

Član 44

Komisija po službenoj dužnosti u registru iz člana 40. stav 1. ovog pravilnika upisuje:

1) brisanje DZUAIF-a iz registra i datum brisanja;

2) datum rešenja o oduzimanju dozvole za rad DZUAIF-u za sve ili pojedine delatnosti;

3) datum povlačenja saglasnosti za obavljanje funkcije člana uprave.

IX PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 45

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Odredbe člana 14. stav 2. i čl. 33. i 34. ovog pravilnika počeće da se primenjuju od 1. januara 2021. godine.

 

Samostalni članovi Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o uslovima za obavljanje delatnosti društva za upravljanje alternativnim investicionim fondovima

("Sl. glasnik RS", br. 72/2021)

Član 5

Postupci za izdavanje dozvole za rad DZUAIF pokrenuti do dana stupanja na snagu ovog pravilnika, a u kojima Komisija nije donela konačno rešenje, nastaviće se po odredbama Zakona i ovog pravilnika.

Član 6

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Obrazloženje: Kako se čl. 2, 3. i 4. ovog pravilnika u cilju razvoja tržišta kapitala i podrške privredi ublažavaju uslovi za izdavanje dozvole za rad DZUAIF-a to je ustanovljena retroaktivna primena navedenih odredbi.