POSLOVNIK
O RADU GRADSKE IZBORNE KOMISIJE GRADA BORA

("Sl. list grada Bora", br. 3/2022)

Član 1

Ovim Poslovnikom uređuje se organizacija, način rada i odlučivanja Gradske izborne komisije (u daljem tekstu: Komisija), kao i druga pitanja od značaja za rad Komisije.

Član 2

Sedište Komisije je u Boru, u zgradi Gradske uprave grada Bora, ulica Moše Pijade broj 3.

Član 3

Komisija u svom radu koristi jedan pečat i jedan štambilj.

Pečat je prečnika 32 mm.

Pečat je okruglog oblika, u sredini pečata je grb Republike Srbije. Po spoljnom obodu pečata upisan je tekst: "Republika Srbija - Grad Bor". U drugom unutrašnjem krugu upisan je tekst: "Gradska izborna komisija grada Bora". U dnu pečata upisan je tekst: "Bor".

Štambilj je pravougaonog oblika dimenzija 70 mm x 30 mm. U prvom redu ispisane su reči: "Gradska izborna komisija", u drugom redu: "Bor", u trećem redu: "Primljeno", u četvrtom redu "Dan čas" i u petom redu "Broj" sa ostavljenim prostorom za broj predmeta.

Tekst pečata i štambilja ispisan je na srpskom jeziku ćiriličkim pismom.

Pečat Gradske izborne komisije nalazi se u organizacionoj jedinici Gradska uprave grada Bora koja je nadležna za obavljanje poslova vezanih za izbore, opoziv i referendum, a za njegovo rukovanje i čuvanje zadužen je sekretar Izborne komisije.

Član 4

U okviru svojih nadležnosti, Komisija ostvaruje saradnju sa Republičkom izbornom komisijom i drugim organima i organizacijama.

Član 5

Komisiju čine predsednik i članovi Komisije u stalnom i proširenom sastavu, koji imaju zamenike.

Član 6

Komisiju u stalnom sastavu čine: predsednik, zamenik predsednika, i šest članova i zamenika članova, koje imenuje Skupština grada Bora.

Člana i zamenika člana Komisije u proširenom sastavu imenuje Komisija na predlog podnosioca izborne liste koji mora biti dostavljen najkasnije sedam dana pre dana glasanja.

Komisija je dužna da donese rešenje o predlogu za imenovanje člana i zamenika člana Komisije u proširenom sastavu u roku od 24 časa od časa prijema predloga.

Rešenje o imenovanju člana i zamenika člana Komisije u proširenom sastavu primenjuje se od narednog dana od dana kada je doneto.

Komisija radi u proširenom sastavu dok ukupni izveštaj o rezultatima lokalnih izbora ne postane konačan.

Članovi Komisije svoja prava i dužnosti ostvaruju aktivnim učešćem u pripremanju, raspravi, odlučivanju i sprovođenju odluka i zaključaka Komisije.

Član 7

Komisija ima sekretara i zamenika sekretara, koji učestvuju u radu Komisije, bez prava odlučivanja.

Član 8

Komisija radi i odlučuje na sednicama u stalnom i proširenom sastavu.

Komisiju u stalnom sastavu čine: predsednik Komisije i najmanje 6 članova Komisije i njihovi zamenici.

Komisiju u proširenom sastavu čini: stalni sastav Komisije i po jedan predstavnik podnosilaca izbornih lista kandidata za odbornike, koji ima zamenika.

Komisija radi i odlučuje u proširenom sastavu od dana utvrđivanja lica koja postaju članovi Komisije u proširenom sastavu do momenta kada Komisija utvrdi i objavi rezultate izbora.

Zamenici članova Komisije imaju ista prava i obaveze kao i članovi koje zamenjuju.

Član 9

Radi proučavanja pojedinih pitanja iz svog delokruga, izrade predloga akata, izveštaja i drugih dokumenata, kao i obavljanja pojedinih izbornih radnji, Komisija može da obrazuje radne grupe iz reda svojih članova.

U rad radnih grupa mogu biti uključeni predstavnici državnih organa i organizacija, radi pružanja stručne pomoći.

Odlukom o obrazovanju radne grupe utvrđuje se njen sastav i zadaci.

Član 10

Gradska uprava obezbeđuje i pruža neophodnu stručnu, administrativnu i tehničku pomoć pri obavljanju poslova za potrebe Komisije i njenih radnih tela.

O obezbeđivanju uslova za rad Komisije stara se sekretar Komisije.

Član 11

Predsednik Komisije:

- organizuje rad Komisije na realizaciji poslova i zadataka iz nadležnosti Komisije,

- predstavlja i zastupa Komisiju,

- saziva i predsedava sednicama Komisije,

- stara se o primeni Poslovnika o radu Komisije,

- predlaže način rešavanja pitanja o kojem odlučuje Komisija,

- stara se o sprovođenju odluka i zaključaka Komisije,

- potpisuje akta Komisije,

- odobrava službena putovanja,

- stara se o tome da Komisija svoje poslove obavlja u skladu sa propisima i blagovremeno.

Član 12

Zamenik predsednika Komisije obavlja dužnosti predsednika Komisije u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti za obavljanje funkcije, kao i dužnosti i poslove koje mu odredi predsednik Komisije.

Član 13

Članovi Komisije imaju pravo i obavezu:

- da redovno prisustvuju sednicama Komisije,

- da učestvuju u raspravi o pitanjima koja su na dnevnom redu sednice Komisije i glasaju o svakom predlogu o kojem se odlučuje na sednici,

- da obavljaju sve dužnosti i zadatke određene od strane predsednika Komisije i Komisije.

Član 14

Sekretar Komisije:

- izrađuje akta, daje stručna mišljenja zasnovana na zakonu i drugim propisima,

- stara se o pripremi sednice Komisije,

- koordinira rad članova i zamenika članova Komisije,

- pomaže predsedniku Komisije u obavljanju poslova iz njegove nadležnosti,

- stara se o pripremi predloga akata koje donosi Komisija i obavlja druge poslove u skladu sa Zakonom, ovim Poslovnikom i nalozima predsednika Komisije,

- u dogovoru sa predsednikom Komisije određuje lice iz reda Gradske uprave koje će voditi zapisnik i pomagati mu u pripremi sednice.

Član 15

Komisija u skladu sa važećim zakonskim i podzakonskim propisima ima sledeću nadležnost:

1) stara se o zakonitom sprovođenju lokalnih izbora;

2) organizuje tehničku pripremu za lokalne izbore;

3) objavljuje rokovnik za vršenje izbornih radnji;

4) propisuje obrasce za sprovođenje izbornih radnji;

5) imenuje, razrešava i konstatuje prestanak funkcije člana i zamenika člana organa za sprovođenje izbora;

6) donosi rešenje kojim proglašava, odbacuje ili odbija da proglasi izbornu listu, kao i zaključak kojim nalaže podnosiocu izborne liste da otkloni nedostatke izborne liste;

7) donosi rešenje kojim konstatuje da je povučena proglašena izborna lista;

8) donosi rešenje kojim konstatuje da mesto kandidata za odbornika na izbornoj listi ostaje prazno;

9) određuje biračka mesta;

10) obezbeđuje izborni materijal za sprovođenje lokalnih izbora;

11) utvrđuje oblik, izgled i boju glasačkih listića i kontrolnog lista za proveru ispravnosti glasačke kutije;

12) utvrđuje broj glasačkih listića koji se štampa, kao i broj rezervnih glasačkih listića;

13) odobrava štampanje glasačkih listića i vrši nadzor nad njihovim štampanjem;

14) uređuje način primopredaje izbornog materijala pre i posle glasanja;

15) daje informacije biračima o tome da li je u izvodu iz biračkog spiska evidentirano da su glasali na izborima;

16) dostavlja podatke organima nadležnim za prikupljanje i obradu statističkih podataka;

17) odlučuje o prigovorima, u skladu sa ovim zakonom;

18) utvrđuje na sednici preliminarne rezultate lokalnih izbora za sva biračka mesta koja su obrađena u roku od 24 časa od zatvaranja biračkih mesta;

19) utvrđuje rezultate izbora, donosi i objavljuje ukupan izveštaj o rezultatima izbora;

20) podnosi skupštini izveštaj o sprovedenim izborima;

21) obavlja i druge poslove predviđene ovim zakonom.

Član 16

Sednice Komisije se održavaju u njenom sedištu.

Član 17

Sednicu Komisije saziva predsednik Komisije.

Predsednik Komisije je dužan da sazove sednicu Komisije u roku od 2 dana, kada sazivanje zatraži najmanje trećina članova Komisije.

Sednica se po pravilu, saziva pisanim putem, najkasnije dva dana pre dana određenog za održavanje sednice, sa potrebnim materijalom.

U slučaju potrebe sednice se mogu sazivati i telefonski i u roku kraćem od roka iz stava 3. ovog člana.

Dnevni red sednice Komisije predlaže predsednik Komisije, osim u slučaju sazivanja sednice na zahtev najmanje jedne trećine članova Komisije, kada se dnevni red predlaže u zahtevu za sazivanje sednice. Komisija donosi odluke, rešenja, zaključke i druge akte u skladu sa zakonom.

Član 18

Sednica može da bude održana kada joj prisustvuje većina od ukupnog broja članova, odnosno zamenika članova Komisije u stalnom, odnosno proširenom sastavu (kvorum).

Sednicom predsedava predsednik Komisije, odnosno u njegovom odsustvu zamenik predsednika Komisije.

U slučaju da predsednik ili zamenik predsednika mora da napusti sednicu, predsedavanje preuzima najstariji član Komisije, ako on to ne želi, predsedavanje preuzima sledeći najstariji član Komisije.

Otvarajući sednicu, predsedavajući konstatuje broj prisutnih članova.

U raspravi na sednici mogu da učestvuju predsednik Komisije, članovi Komisije, sekretar Komisije i njihovi zamenici.

Sednici mogu, na poziv predsednika Komisije, da prisustvuju i učestvuju u raspravi predstavnici državnih organa i organizacija.

Član 19

Pre utvrđivanja dnevnog reda, pristupa se usvajanju zapisnika prethodne sednice, ukoliko je sačinjen.

Primedbe na zapisnik može da iznese svaki član odnosno zamenik člana.

O iznetim primedbama na zapisnik, komisija odlučuje redom kojim su iznete u raspravi.

Nakon odlučivanja o primedbama, predsedavajući konstatuje da je zapisnik usvojen u predloženom tekstu, odnosno sa prihvaćenim primedbama.

Član 20

Dnevni red sednice utvrđuje Komisija.

Pravo da predloži izmenu ili dopunu predloženog dnevnog reda ima svaki član Komisije, odnosno zamenik člana.

O predlozima se odlučuje bez rasprave, redom kojim su predlozi izneti na sednici. Komisija zatim glasa o usvajanju dnevnog reda u celini.

Komisija može da odluči da se vreme za raspravu svakog od učesnika, po određenoj tački dnevnog reda, ograniči na tri minuta.

Član 21

Na sednici se radi po tačkama utvrđenog dnevnog reda.

Pre otvaranja rasprave po tački dnevnog reda, Komisiju izveštava predsednik Komisije ili član Komisije kojeg je odredio predsednik i koji predlaže način daljeg postupanja Komisije (izvestilac).

Ukoliko se na sednici razmatra predlog akta koji donosi Komisija, pre otvaranja rasprave Komisiju sa predlogom akta upoznaje predsednik ili sekretar Komisije.

Član 22

Predsedavajući se stara o redu na sednici Komisije i daje reč za učešće u raspravi. Niko nema pravo da diskutuje dok ne dobije reč od predsedavajućeg. Diskutanti su dužni da se jedni drugima obraćaju sa uvažavanjem i poštovanjem.

Kada proceni da je to neophodno, predsedavajući će odrediti pauzu.

Član 23

Pošto utvrdi da je rasprava po tački dnevnog reda iscrpljena, predsedavajući zaključuje raspravu o tački dnevnog reda, nakon čega se prelazi na odlučivanje.

Komisija donosi odluke većinom glasova svih članova Komisije u stalnom odnosno proširenom sastavu.

Pravo glasa imaju samo članovi Komisije, a zamenici članova samo u slučaju odsustva člana kojeg zamenjuju.

Ukoliko je izneto više predloga, predsedavajući stavlja na glasanje predloge redom kojim su izneti.

Komisija uvek glasa za usvajanje predloga.

Ukoliko predlog ne dobije potrebnu većinu glasova, smatra se da je predlog odbijen.

Član 24

Ukoliko su u toku rasprave izneti predlozi za brisanje, odnosno izmene akta, na glasanje se prvo stavljaju ti predlozi. Predsedavajući prvo stavlja na glasanje predlog za brisanje, a potom predlog za izmenu.

Nakon glasanja o predlozima, predsedavajući stavlja na glasanje usvajanje predloga akta u celini.

Član 25

Ukoliko je u toku rasprave iznet predlog za odbacivanje prigovora, predsedavajući stavlja na glasanje prvo taj predlog.

Ukoliko u toku diskusije ne bude iznet predlog za odbacivanje prigovora, odnosno nijedan od iznetih predloga ne bude usvojen, Komisija se izjašnjava o usvajanju prigovora.

Predsedavajući uvek stavlja na glasanje predlog da se prigovor usvoji.

Ako predlog da se prigovor usvoji ne dobije potrebnu većinu glasova, smatraće se da je prigovor odbijen.

Član 26

O radu na sednici Komisije sačinjava se zapisnik.

Zapisnik sadrži glavne dodatke o radu na sednici, naročito o predlozima o kojima se raspravljalo, sa imenima učesnika u raspravi, o tačkama, zaključcima i drugim aktima koji su na sednici doneti, kao i o rezultatima glasanja na sednici.

Nakon usvajanja, zapisnik potpisuj u predsedavajući i sekretar Komisije.

Član 27

Izvornikom akta smatra se tekst akta usvojen na sednici Komisije, sačinjen u propisanom obliku, potpisan od predsedavajućeg i overen pečatom Komisije.

O sačinjavanju i čuvanju izvornika stara se sekretar Komisije.

Član 28

Rad Komisije je javan.

Komisija obezbeđuje javnost rada:

- omogućavanjem akreditovanim predstavnicima sredstava javnog informisanja da prisustvuju sednicama,

- omogućavanjem posmatračima da prate rad Komisije,

- objavljivanjem akata Komisije u Službenom listu grada Bora i na zvaničnoj internet stranici grada Bora,

- izdavanjem saopštenja za javnost,

- tako što u ime Komisije izjave za medije mogu davati isključivo: predsednik Komisije, zamenik predsednika i sekretar Komisije.

Član 29

Po prigovorima koji su upućeni Komisiji, sekretar će pripremiti za potrebe Komisije, najkasnije u roku od 24 časa od časa prijema prigovora, stručno mišljenje, odnosno pravni osnov i postupanje i na osnovu istog sačiniće nacrt rešenja, zaključka ili odluke.

Stručno mišljenje iz prethodnog stava obuhvata sadržinu prigovora, činjenično stanje, izlaganje zakonskih odredbi na osnovu kojih se prigovor rešava i predlog kako ga treba rešiti.

Rešenje po prigovoru Komisija donosi u roku od 72 časa od prijema prigovora i isto.

Član 30

Članovi i zamenici članova Komisije i zaposleni u gradskoj upravi angažovani na obavljanju poslova za potrebe Komisije dužni su da u svom radu postupaju u skladu sa propisima kojima je uređena zaštita podataka o ličnosti.

Član 31

Sredstva za rad organa za sprovođenje izbora, izborni materijal i druge troškove sprovođenja izbora obezbeđuju se u budžetu grada Bora.

Nalogodavci za isplatu sredstava iz stava 1. ovog člana su predsednik i sekretar Komisije.

Član 32

Na kancelarijsko i arhivsko poslovanje Komisije primenjuju se propisi kojima se uređuje kancelarijsko poslovanje i arhivsko poslovanje.

Komisija propisuje način čuvanja, rukovanja i korišćenja izbornog materijala u skladu sa Zakonom.

Član 33

Pravo predlaganja izmena i dopuna Poslovnika ima svaki član i zamenik člana Komisije.

Predlog se podnosi u pisanom obliku.

Predsednik Komisije stavlja predlog na dnevni red sednice Komisije u što kraćem roku.

Član 34

Do izrade novog pečata Komisija će koristiti pečat i štambilj Izborne komisije opštine Bor sledećeg izgleda:

"Pečat je okruglog oblika, u sredini pečata je grb Republike Srbije. Po spoljnom obodu pečata upisan je tekst: "Republika Srbija - Opština Bor". U drugom unutrašnjem krugu upisan je tekst: "Izborna komisija opštine Bor". U dnu pečata upisan je tekst: "Bor".

Štambilj je pravougaonog oblika dimenzija 70 mm x 30 mm. U prvom redu ispisane su reči: "Opštinska izborna komisija", u drugom redu: "Bor", u trećem redu: "Primljeno", u četvrtom redu "Dan čas" i u petom redu "Broj" sa ostavljenim prostorom za broj predmeta."

Tekst pečata i štambilja ispisan je na srpskom jeziku ćiriličkim pismom.

Član 35

Pitanja od značaja za rad Komisije koja nisu uređena ovim Poslovnikom, biće uređena posebnom odlukom ili zaključkom Komisije, u skladu sa Zakonom i ovim Poslovnikom.

Član 36

Stupanjem na snagu ovog Poslovnika prestaje da važi Poslovnik Izborne komisije opštine Bor ("Službeni list opštine Bor", br. 5/14).

Član 37

Ovaj Poslovnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Bora".

Ovaj Poslovnik objaviti na zvaničnoj veb stranici grada Bora.