KODEKS PONAŠANJASLUŽBENIKA I NAMEŠTENIKA GRADA KRUŠEVCA("Sl. list grada Kruševca", br. 23/2021) |
Kodeks ponašanja službenika i nameštenika (u daljem tekstu: Kodeks) je skup pravila ponašanja službenika i nameštenika koji sadrži profesionalne i etičke standarde za obavljanje službenih poslova i ostvarivanje komunikacije sa strankama u cilju obezbeđivanja kvaliteta i dostupnosti usluga, kao i podsticanju poverenja u integritet, nepristrasnost i efikasnost organa, službi i organizacija osnovanih od strane grada Kruševca.
Stranke su fizička i pravna lica bez obzira na državljanstvo i sedište, kao i organi, organizacije i grupe lica koja se obraćaju gradu Kruševcu.
Pravila ovog Kodeksa dužni su da primenjuju službenici i nameštenici u organima, službama i organizacijama grada Kruševca (u daljem tekstu: službenici) kada obavljaju poslove iz svoje nadležnosti.
Svrha ovog Kodeksa je:
• da utvrdi standarde ličnog i profesionalnog integriteta i ponašanja kojih bi trebalo da se pridržavaju službenici,
• da podrži službenike u poštovanju profesionalnih i etičkih standarda,
• da upozna stranke o pravilnom načinu komunikacije i ophođenja službenika,
• da doprinese izgradnji poverenja građana u lokalnu vlast,
• da doprinese uspostavljanju efikasnijeg i odgovornijeg postupanja službenika.
Svi pojmovi koji su u ovom Kodeksu upotrebljeni u muškom gramatičkom rodu obuhvataju muški i ženski rod lica na koja se odnose.
II - OSNOVNI PRINCIPI I PRAVILA KODEKSA
Službenik je dužan da službene poslove i zadatke izvršava u skladu sa zakonom, profesionalnim i etičkim standardima, u propisanim rokovima, blagovremeno i ažurno.
Službenici su dužni da se uzdržavaju od bilo koje samovoljne ili druge radnje koja će neopravdano uticati na stranke ili im se neosnovano daje povlašćeni tretman.
Službenici se u svom radu nikada ne rukovode ličnim, porodičnim, niti političkim pritiscima i motivima.
Zaposleni je dužan da svoj posao obavlja politički nepristrasno i da u službenim prostorijama ne nosi i ističe obeležja političkih stranaka, niti njihov propagandni materijal i da utiče na političko opredeljenje drugih zaposlenih.
U svom radu, službenik je dužan da uzme u obzir sve relevantne činjenice i da svaku od njih pravilno oceni u odnosu na odluku, kao i da izuzme sve elemente koji nisu od značaja za predmetni slučaj.
Službenici su obavezni da u svakoj prilici poštuju princip jednakosti stranaka pred zakonom, a posebno kada rešavaju o zahtevima stranaka i donose odluke.
Službenici postupaju jednako prema svim strankama u istoj pravnoj i faktičkoj situaciji.
Ukoliko dođe do drugačijeg postupanja službenika prema određenoj stranci nego što je to uobičajeno, službenik je dužan da obrazloži takvo postupanje relevantnim razlozima konkretnog slučaja.
Službenik je dužan da u okviru svojih nadležnosti omogući ostvarivanje prava, poštovanje integriteta i dostojanstva stranaka i drugih službenika bez diskriminacije ili povlašćivanja po bilo kom osnovu, a naročito po osnovu pola, rase, boje kože, društvenog porekla, rođenja, genetskih svojstava, kulture, jezika, veroispovesti ili verovanja, političkog ili drugog uverenja, državljanstva, pripadnosti narodu ili nacionalnoj manjini, imovnog stanja, psihičkog i fizičkog invaliditeta, starosne dobi, rodnog identiteta i seksualne orijentacije, zdravstvenog stanja, bračnog i porodičnog statusa, osuđivanosti, fizičkog izgleda, članstva u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugim stvarnim i pretpostavljenim ličnim svojstvima.
Zabrana zloupotrebe i prekoračenja službenih ovlašćenja
Službenici su dužni da ovlašćenja u svom radu koriste isključivo u svrhe koje su utvrđene zakonom i drugim odgovarajućim propisima.
Pri obavljanju privatnih poslova, službenik ne sme koristiti službene oznake, službena ovlašćenja ili autoritet radnog mesta u lokalnoj samoupravi.
Službenik je dužan da u svom radu isključivo vrši uvid, pribavlja i obrađuje podatke o činjenicama o kojima se vodi službena evidencija, a koji su neophodni za odlučivanje, odnosno postupanje.
Službenik koji obrađuje podatke o ličnosti poštuje sve zakonske propise i važeće standarde u pogledu njihove zaštite.
Službenik posebno ne koristi lične podatke u svrhe koje nisu zakonite, ne dostavlja ih neovlašćenim osobama i ne omogućava im uvid u njih.
Pristup informacijama od javnog značaja
Službenik se stara o poštovanju prava na pristup informacijama od javnog značaja na način koji obezbeđuje najpotpunije i najefikasnije ostvarivanje tog prava, u skladu sa zakonom koji reguliše pristup informacijama od javnog značaja i pravilima koja važe u organu, službi ili organizaciji.
Pružanje informacija o postupku
Službenici su dužni da strankama, na njihov zahtev, daju informacije o postupku koji se kod njih vodi. Službenik će uputiti stranku na koji način može da izvrši uvid u stanje postupka.
Službenici su dužni da strankama pruže i informacije o pravnim radnjama koje stranke treba da preduzmu u cilju ostvarivanja svojih prava i obaveza. Službenik vodi računa da informacije koje pruža budu jasne i razumljive stranci.
Kada službenik ne sme da saopšti informaciju zbog njene poverljive prirode, dužan je da navede datoj zainteresovanoj stranci razloge zbog kojih nije u mogućnosti da joj poveri navedenu informaciju.
Ako je usmeni zahtev stranke previše složen, službenik je dužan da posavetuje stranku o tome kako da formuliše svoj zahtev pisanim putem.
Ukoliko se zahtev u vezi postupka odnosi na pitanja za koje određeni službenik nije nadležan, uputiće stranku na nadležnog službenika i naznačiti njegovo ime i po mogućstvu kontakt podatke.
U slučaju greške u radu službenika koja ima nepoželjan uticaj na prava ili interese stranaka, službenik je dužan da uputi pismeno izvinjenje stranci i nastoji da otkloni negativne posledice prouzrokovane njegovom greškom što je pre moguće, kao i da obavesti stranku o pravu na odgovarajuće pravno sredstvo i prigovor zbog propusta.
Razumni rok za donošenje odluka
Službenici se staraju da se odluka po svakom zahtevu ili prigovoru donese u razumnom roku, bez odlaganja, a u svakom slučaju najkasnije u zakonom predviđenom roku. Isto pravilo primenjuje se za odgovore na dopise stranaka ili odgovore na službene dopise kojima službenici od pretpostavljenih traže uputstva u pogledu postupka koji se vodi.
Ako zbog složenosti postupka, odnosno pitanja koja su pokrenuta, odluku nije moguće doneti u zakonskom roku, službenik će o tome obavestiti stranku i svog pretpostavljenog i preduzeti sve što je potrebno da se odluka donese što pre.
Ponašanje službenika u javnim nastupima
U svim oblicima javnih nastupa i delovanja u kojima predstavlja Grad Kruševac, službenik je dužan da iznosi stavove u skladu s propisima, ovlašćenjima, stručnim znanjem i Kodeksom.
Prilikom iznošenja stručnih i ličnih stavova, službenik je dužan da pazi na ugled grada Kruševca i lični ugled i sme iznositi samo istinite podatke, sadržinom i tonom kojim se ne vređa ugled organa, ustanova, preduzeća, kao ni njihovih predstavnika, a na isti način da postupa i kada je reč o ličnom i poslovnom ugledu drugih fizičkih i pravnih lica.
Poštovanje drugih i učtivost službenika
Službenici su dužni da se međusobno i prema strankama ophode s poštovanjem. Prilikom komunikacije sa strankama službenici treba da budu učtivi, pristupačni, tačni, korektni i kooperativni.
Prilikom odgovaranja na dopise, u telefonskim razgovorima i u prepisci putem elektronske pošte, službenik je dužan da bude što više od pomoći i da pruži što iscrpnije i preciznije odgovore.
U prisustvu stranaka službenicima nisu dozvoljeni privatni telefonski razgovori.
Standard poslovne komunikacije
Standard poslovne komunikacije podrazumeva da se u najkraćem mogućem roku (najkasnije u roku od 24 sata) odgovori na poruku primljenu radnim danima putem elektronske pošte.
Ukoliko je primalac elektronske pošte odsutan, mora biti postavljeno obaveštenje na elektronskoj pošti o odsustvu sa radnog mesta sa informacijama kome se mogu obratiti stranke ili službenici u hitnim slučajevima, a tokom odsustva primaoca poruke.
Slanje podneska/dopisa ili elektronske pošte
Službenik je dužan da prilikom slanja podneska ili dopisa koristi memorandum.
Podnesak, dopis ili elektronsku poštu potrebno je nasloviti na osobu (fizičko lice) ili funkciju, odnosno poslovno ime privrednog društva.
Podnesak, dopis i elektronsku poštu neophodno je uredno potpisati svojim imenom, zvanjem i ostalim podacima za kontakt.
Podnesak, dopis ili elektronska pošta treba da bude jasne sadržine i koncizan, a stil pisanja treba da bude prilagođen osobi kojoj se obraća i u skladu sa temom.
Prilikom pripreme podneska, dopisa ili elektronske pošte proveriti pravopis i tačnost informacija koje se navode.
Zaposleni su dužni da poštuju propisano radno vreme, kao i da se prilikom dolaska ili odlaska sa radnog mesta evidentiraju preko uređaja za evidentiranje prisutnosti.
Pauza u toku radnog vremena je dozvoljena u propisanom vremenskom intervalu u trajanju od 30 minuta.
Pauza ne može biti na početku ili na kraju radnog vremena.
Zaposleni je dužan da odmor u toku dnevnog rada koristi isključivo u vreme određeno pravnim aktom o radnom vremenu.
Nije dozvoljeno napuštanje radnog mesta u okviru radnog vremena bez odobrenja rukovodioca ili zaposlenog kojeg rukovodilac ovlasti.
Službenicima bez prethodne najave i odobrenja pretpostavljenog, nije dopušten ulazak u radne prostorije organa, službe ili organizacije van radnog vremena.
Standardi odevanja na radnom mestu
Službenik je dužan da bude prikladno i uredno odeven, primereno poslovima službenika, i da na taj način ne narušava ugled jedinice lokalne samouprave, niti izražava svoju političku, versku ili drugu ličnu pripadnost koja bi mogla da dovede u sumnju njegovu nepristrasnost i neutralnost.
Zaposleni treba da se odevaju u skladu sa zahtevima radnih mesta i radnih aktivnosti, a osnovni standard svakodnevnog odevanja jeste uredna i čista odeća.
Neprikladnom odećom i obućom smatra se naročito: neprimereno kratke suknje (kraće od gornje ivice kolena), bluze sa velikim dekolteom i dubokim izrezima pozadi, izrazito kratke bluze, bluze sa tankim bretelama, helanke, kratke pantalone, trenerke, atlet majice i papuče.
Službenika koji je neprikladno odeven, neposredni rukovodilac će upozoriti na obavezu poštovanja ovog Kodeksa u pogledu odevanja na radnom mestu i na mogućnost pokretanja disciplinskog postupka u slučaju ponovljene povrede Kodeksa.
Kancelarije službenika moraju biti čiste i uredne o čemu službenici vode računa sve vreme u toku trajanja radnog vremena, kao i prilikom napuštanja istih.
Nije dozvoljeno konzumiranje hrane u kancelariji, kao i njeno držanje na stolu.
III - PRIDRŽAVANJE ODREDABA KODEKSA I ZAVRŠNE ODREDBE
Pravo pritužbe zbog kršenja Kodeksa
Stranka se zbog povrede pravila ovog Kodeksa može pritužbom obratiti rukovodiocu organa, službe ili organizacije grada Kruševca (u daljem tekstu: nadležni rukovodilac).
Nadležni rukovodilac dužan je da obavesti podnosioce pritužbe o preduzetim radnjama.
Nadležni rukovodioci svojim odlukama, stavovima, mišljenjima, preporukama i drugim aktima stvaraju praksu od značaja za primenu ovog Kodeksa.
Nadležni rukovodilac grada Kruševca prati i razmatra primenu Kodeksa.
Za sprovođenje ovog Kodeksa odgovoran je nadležni rukovodilac organizacionih jedinica.
Ukoliko praćenjem primene Kodeksa oceni da je to potrebno, nadležni rukovodilac može za primenu Kodeksa izdati posebna uputstva.
Izveštaj o primeni Kodeksa čini sastavni deo godišnjeg izveštaja o radu organa, službe ili organizacije.
Izveštaj sadrži statističke podatke o ukupnom broju primljenih prigovora stranaka na kršenje Kodeksa, strukturu prigovora po pravilima utvrđenim Kodeksom, pokrenutim i okončanim disciplinskim postupcima, izrečenim merama za kršenje Kodeksa i druge činjenice i okolnosti za koje rukovodioci organa, službi ili organizacija smatraju da su od značaja za praćenje primene Kodeksa.
Povrede obaveza iz ovog Kodeksa predstavljaju lakšu povredu dužnosti iz radnog odnosa, ukoliko nije obuhvaćena nekom od težih povreda radnih dužnosti predviđenih Zakonom ili drugim propisom.
Primerak akta o izrečenim merama zbog nepoštovanja odredbi ovog Kodeksa ulaže se u personalni dosije službenika koji je povredu izvršio i podatak o tome se unosi u kadrovsku evidenciju.
Obaveštavanje stranaka i službenika o primeni Kodeksa
Tekst Kodeksa se objavljuje na internet stranici grada Kruševca.
U štampanom obliku Kodeks se ističe na oglasnoj tabli i u dovoljnom broju primeraka čini dostupnim strankama na drugim odgovarajućim mestima.
Svi zaposleni i lica koja prvi put zasnivaju radni odnos u organima grada Kruševca potvrdiće davanjem pisanih izjava da su upoznati s pravilima ponašanja iz Kodeksa.
Izjava iz stava 3. ovog člana čini sastavni deo personalnog dosijea zaposlenog.
Danom stupanja na snagu Kodeksa, prestaje da važi Kodeks ponašanja službenika i nameštenika u Gradskoj upravi grada Kruševca ("Sl. list grada Kruševca" br. 10/17).
Ovaj Kodeks stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kruševca".