POSLOVNIK
GRADSKE IZBORNE KOMISIJE GRADA PROKUPLJA

("Sl. list grada Prokuplja", br. 6/2022)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim poslovnikom uređuje se organizacija, način rada i odlučivanje Gradske izborne komisije grada Prokuplja (u daljem tekstu: Komisija), kao i druga pitanja od značaja za rad Komisije.

Član 2

Sedište Komisije je u Prokuplju, u zgradi Gradske uprave grada Prokuplja, ulica Nikodija Stojanovića Tatka br. 2.

Član 3

Komisija u svom radu koristi pečat i štambilj.

Pečat je okruglog oblika prečnika 32mm, u sredini pečata je mali grb Republike Srbije. Po spoljnom obodu pečata upisan je tekst: "Republika Srbija" i "Prokuplje". U sledećem unutrašnjem krugu upisan je tekst "Grad Prokuplje Gradska izborna komisija".

Štambilj je pravougaonog oblika i sadrži tekst: u prvom redu "Grad Prokuplje", u drugom redu reči: "Gradska izborna komisija", u trećem redu prostor za broj predmeta, u četvrtom redu prostor za datum i vreme, a u petom redu reč: "Prokuplje".

II SASTAV KOMISIJE

Član 4

Komisija radi u stalnom i proširenom sastavu.

Član 5

Komisiju u stalnom sastavu čine predsednik, zamenik predsednika, šest članova i šest zamenika članova koje imenuje Skupština grada Prokuplja (u daljem tekstu: Skupština grada), u skladu sa Zakonom.

Komisiju u proširenom sastavu čini i po jedan član i zamenik člana imenovani na predlog podnosioca izbornih lista kandidata za odbornike, narodne poslanike, odnosno predlagača kandidata za predsednika Republike. Komisija radi i odlučuje u proširenom sastavu od dana imenovanja lica koja postaju članovi Komisije u proširenom sastavu. Komisija radi u proširenom sastavu dok ukupan izveštaj o rezultatima lokalnih izbora ne postane konačan, odnosno dok zbirni izveštaj o rezultatima glasanja za narodne poslanike, odnosno predsednika Republike ne postane konačan.

Član 6

Komisija ima sekretara i zamenika sekretara koje imenuje Skupština grada, na predlog predsednika Skupštine i koji učestvuju u radu Komisije bez prava odlučivanja.

Član 7

Za predsednika i zamenika predsednika Komisije može da bude imenovano samo ono lice koje ima visoko obrazovanje u oblasti pravnih nauka.

Za sekretara i zamenika sekretara mogu da budu imenovani sekretar Skupštine grada Prokuplja, zamenik sekretara Skupštine grada Prokuplja, načelnik Gradske uprave grada Prokuplja, zamenik načelnika Gradske uprave grada Prokuplja ili lice iz reda zaposlenih u Gradskoj upravi grada Prokuplja koje ima visoko obrazovanje u oblasti pravnih nauka.

Član 8

Odluka o imenovanju stalnog sastava Komisije objavljuje se na veb-prezentaciji Republičke izborne komisije.

III NADLEŽNOST KOMISIJE

Član 9

Komisija:

1.) stara se o zakonitom sprovođenju lokalnih izbora;

2.) organizuje tehničku pripremu za lokalne izbore;

3.) objavljuje rokovnik za vršenje izbornih radnji;

4.) propisuje obrasce za sprovođenje izbornih radnji;

5.) imenuje, razrešava i konstatuje prestanak funkcije člana i zamenika člana organa za sprovođenje izbora;

6.) donosi rešenje kojim proglašava, odbacuje ili odbija da proglasi izbornu listu, kao i zaključak kojim nalaže podnosiocu izborne liste da otkloni nedostatke izborne liste;

7.) donosi rešenje kojim konstatuje da je povučena proglašena izborna lista;

8.) donosi rešenje kojim konstatuje da mesto kandidata za odbornika na izbornoj listi ostaje prazno;

9.) određuje biračka mesta;

10.) obezbeđuje izborni materijal za sprovođenje lokalnih izbora;

11.) utvrđuje oblik, izgled i boju glasačkih listića i kontrolnog lista za proveru ispravnosti glasačke kutije;

12.) utvrđuje broj glasačkih listića koji se štampa, kao i broj rezervnih glasačkih listića;

13.) odobrava štampanje glasačkih listića i vrši nadzor nad njihovim štampanjem;

14.) uređuje način primopredaje izbornog materijala pre i posle glasanja;

15.) odlučuje o prisustvu posmatrača u skladu sa zakonom i drugim propisima;

16.) daje informacije biračima o tome da li je u izvodu iz biračkog spiska evidentirano da su glasali na izborima;

17.) dostavlja podatke organima nadležnim za prikupljanje i obradu statističkih podataka;

18.) odlučuje o prigovorima u skladu sa zakonom;

19.) utvrđuje na sednici preliminarne rezultate lokalnih izbora za sva biračka mesta koja su obrađena u roku od 24 časa od zatvaranja biračkih mesta;

20.) utvrđuje rezultate izbora, donosi i objavljuje ukupan izveštaj o rezultatima izbora;

21.) podnosi Skupštini izveštaj o sprovedenim izborima;

22.) obavlja i druge poslove predviđene zakonom i drugim propisima.

Komisija u okviru nadležnosti utvrđenih Zakonom o izboru narodnih poslanika takođe:

1.) organizuje tehničku pripremu za izbore;

2.) imenuje, razrešava i konstatuje prestanak funkcije članova i zamenika članova organa za sprovođenje izbora, u skladu sa zakonom;

3.) određuje biračka mesta, u skladu sa zakonom;

4.) odlučuje o zahtevima za poništavanje glasanja na biračkom mestu zbog nepravilnosti tokom sprovođenja glasanja;

5.) prima izborni materijal od Republičke izborne komisije i predaje ga biračkim odborima;

6.) preuzima izborni materijal od biračkih odbora po završetku glasanja;

7.) pruža podršku biračkim odborima prilikom sprovođenja glasanja;

8.) obaveštava Republičku izbornu komisiju o toku glasanja;

9.) donosi zbirni izveštaj o rezultatima glasanja sa biračkih mesta koja se nalaze na njenoj teritoriji;

10.) obavlja druge poslove u skladu sa zakonom i aktima Republičke izborne komisije.

Komisija donosi svoj poslovnik i objavljuje ga na veb-prezentaciji Republičke izborne komisije i veb-stranici grada Prokuplja.

U svom radu Komisija shodno primenjuje uputstva i druge akte Republičke izborne komisije koji se odnose na izbor narodnih poslanika.

IV PRAVA I OBAVEZE

Član 10

Predsednik komisije:

1.) predstavlja i zastupa Komisiju;

2.) saziva sednice i predsedava sednicama;

3.) potpisuje akte Komisije;

4.) stara se o tome da Komisija svoje poslove obavlja u skladu sa propisima i blagovremeno;

5.) stara se o primeni ovog poslovnika;

6.) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i ovim poslovnikom.

Član 11

Zamenik predsednika komisije obavlja dužnosti predsednika komisije u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti, a može da obavlja i poslove za koje ga predsednik ovlasti.

Član 12

Članovi i zamenici članova komisije:

1.) redovno prisustvuju sednicama komisije;

2.) učestvuju u raspravi o pitanjima koja su na dnevnom redu sednice komisije i glasaju o svakom predlogu o kome se odlučuje na sednici;

3.) obavljaju sve dužnosti i zadatke određene od strane komisije.

Član 13

Sekretar komisije:

1.) priprema sednicu komisije;

2.) koordinira rad članova i zamenika članova komisije;

3.) pomaže predsedniku, odnosno njegovom zameniku u obavljanju poslova iz njegove nadležnosti;

4.) stara se o pripremi akata koje donosi komisija i obavlja i druge poslove u skladu sa propisima, poslovnikom i nalozima predsednika, odnosno zamenika predsednika komisije.

Zamenik sekretara komisije prisustvuje sednicama izborne komisije i kada je sekretar izborne komisije prisutan na sednici i ima pravo učešća u raspravi.

V NAČIN RADA

Član 14

Komisija je samostalna i nezavisna u svom radu i radi na osnovu zakona i propisa donetih na osnovu zakona.

Član 15

Komisija radi u sednicama.

Sednicu Komisije saziva predsednik Komisije, na svoju inicijativu ili kad to predloži najmanje trećina članova Komisije, vodeći računa o rokovima utvrđenim zakonom.

Sednicom Komisije predsedava predsednik Komisije, a u slučaju njegovog odsustva zamenik predsednika Komisije.

Ako sednici ne prisustvuje ni predsednik, ni zamenik predsednika Komisije, predsedavanje preuzima prisutni najstariji član Komisije, a ukoliko on neće ili ne može da preuzme predsedavanje, predsedavanje preuzima sledeći najstariji član Komisije.

Zamenici članova Komisije imaju ista prava i odgovornosti kao i članovi koje zamenjuju.

Pravo glasa ima član Komisije, a u njegovom odsustvu njegov zamenik.

Član 16

Sednica se po pravilu, saziva pismenim putem, najkasnije dan pre dana određenog za održavanje sednice, a po potrebi, sednice se mogu sazvati telefonom, mejlom ili na drugi odgovarajući način.

Izuzetno, a naročito od dana raspisivanja izbora dok traju izborne radnje, sednice mogu da budu sazvane i u roku kraćem od roka iz stava 5. ovog člana, u rokovima koji obezbeđuju blagovremeno izvršavanje obaveza Komisije.

Uz poziv za sednicu članovima Komisije se dostavlja i materijal pripremljen za tačke predloženog dnevnog reda kao i zapisnik sa prethodne sednice ukoliko je sačinjen.

Član 17

Komisija radi i punovažno odlučuje ako sednici prisustvuje većina njenih članova, odnosno njihovih zamenika.

Otvarajući sednicu, predsedavajući konstatuje broj prisutnih članova Komisije.

Pre utvrđivanja dnevnog reda, pristupa se usvajanju zapisnika sa prethodne sednice, ukoliko je sačinjen i blagovremeno dostavljen članovima Komisije. Primedbe na zapisnik može da iznese svaki član Komisije, odnosno zamenik člana. Ukoliko nema iznetih primedbi na zapisnik, predsedavajući stavlja na glasanje zapisnik u predloženom tekstu. O iznetim primedbama na zapisnik, Komisija odlučuje redom kojim su iznete u raspravi. Nakon odlučivanja o primedbama na zapisnik, predsedavajući konstatuje da je zapisnik usvojen u predloženom tekstu, odnosno sa prihvaćenim primedbama.

Dnevni red sednice Komisije predlaže predsednik Komisije, osim u slučaju sazivanja sednice na zahtev najmanje trećine članova Komisije, kada se dnevni red predlaže u zahtevu za sazivanje sednice. Član, odnosno zamenik člana može da predloži izmene i dopune predloženog dnevnog reda. O predlozima za izmenu ili dopunu dnevnog reda odlučuje se bez rasprave, redom kojim su predlozi izneti na sednici. Nakon izjašnjavanja o predlozima za izmenu, odnosno dopunu predloženog dnevnog reda, Komisija glasa o usvajanju dnevnog reda u celini.

Na sednici se radi po tačkama dnevnog reda.

U raspravi na sednici mogu da učestvuju predsednik Komisije, članovi Komisije, sekretar Komisije i njihovi zamenici.

Sednici, na poziv predsednika Komisije, mogu da prisustvuju i u raspravi mogu da učestvuju i druga lica, o čemu predsedavajući obaveštava članove Komisije na početku sednice.

Na predlog predsedavajućeg ili člana Komisije, odnosno zamenika člana, Komisija može da odluči da se vreme za raspravu svakog učesnika, po određenoj tački dnevnog reda, ograniči na pet minuta.

Pošto utvrdi da je rasprava po tački dnevnog reda iscrpljena, predsedavajući zaključuje raspravu, nakon čega se prelazi na odlučivanje.

Komisija odlučuje većinom od ukupnog broja glasova članova u stalnom, odnosno proširenom sastavu.

Ukoliko je izneto više predloga u okviru jedne tačke dnevnog reda, predsedavajući stavlja na glasanje predloge redom kojim su izneti.

Glasanje na sednici Komisije je javno i vrši se dizanjem ruke.

Članovi Komisije glasaju "za predlog", "protiv" ili se uzdržavaju od glasanja.

Predsedavajući prvo poziva da se izjasne članovi koji glasaju "za", zatim oni koji glasaju "protiv", a potom oni koji se uzdržavaju od glasanja.

Ukoliko predlog o kome se glasa ne dobije potrebnu većinu glasova, smatraće se da je odbijen.

Član 18

O radu na sednici Komisije vodi se zapisnik.

Zapisnik sadrži glavne podatke o radu na sednici, dnevnom redu, naročito o predlozima o kojima se raspravljalo, sa imenima učesnika u raspravi, o tačkama, zaključcima i drugim aktima koji su na sednici doneti, kao i o rezultatima glasanja na sednici. Zapisnik potpisuju predsednik i sekretar Komisije, odnosno njihovi zamenici. Izvornikom akta smatra se tekst akta usvojen na sednici Komisije, sačinjen u propisanom obliku, potpisan od predsedavajućeg sednici i overen pečatom Komisije. O sačinjavanju i čuvanju izvornika stara se sekretar Komisije.

Član 19

Gradska uprava grada Prokuplja, u saradnji sa Komisijom, obezbeđuje čuvanje izbornih akata i izveštaja o rezultatima izbora sa izbornim materijalima i rukovanje tim materijalima, u skladu sa zakonom.

Član 20

Radi proučavanja pojedinih pitanja iz svog delokruga, izrade predloga akata, izveštaja i obavljanja drugih izbornih radnji, Komisija može formirati radnu grupu iz reda svojih članova. U rad radnih grupa mogu biti uključeni predstavnici državnih organa i organizacija, radi pružanja stručne pomoći. Odlukom o obrazovanju radne grupe utvrđuje se njen sastav i zadaci.

Član 21

Rad Komisije je javan.

Komisija obezbeđuje javnost rada omogućavanjem akreditovanim predstavnicima sredstava javnog informisanja da prisustvuju sednicama, omogućavanjem posmatračima da prate rad Komisije, objavljivanjem akata Komisije, izdavanjem saopštenja za javnost, održavanjem konferencija za štampu. Saopštenje za javnost mogu dati predsednik i sekretar Komisije, odnosno njihovi zamenici.

VI POSTUPANJE PO PRIGOVORIMA

Član 22

O prigovorima koji su upućeni Komisiji, sekretar, odnosno zamenik sekretara, pripremiće za potrebe Komisije, najkasnije u roku od 24 časa od časa prijema prigovora, stručno mišljenje o načinu rešavanja prigovora i na osnovu tog mišljenja sačiniće nacrt rešenja ili odluke, uz prethodnu konsultaciju sa predsednikom Komisije, odnosno zamenikom predsednika Komisije.

Stručno mišljenje iz prethodnog stava obuhvata sadržinu prigovora, činjenično stanje, izlaganje zakonskih odredbi na osnovu kojih se prigovor rešava i predlog akta kako ga treba rešiti.

Gradska izborna komisija je dužna da u roku od 72 časa od prijema prigovora donese i objavi rešenje o prigovoru.

Prigovor i rešenje o prigovoru Gradska izborna komisija objavljuje na veb-prezentaciji Republičke izborne komisije i na veb-sajtu grada Prokuplja.

Član 23

Kad je protiv rešenja Komisije po prigovoru podneta žalba, Komisija je dužna da nadležnom sudu odmah, a najkasnije u roku od 24 časa od prijema žalbe, dostavi žalbu i sve potrebne spise i podatke za odlučivanje po žalbi.

Komisija na veb-prezentaciji objavljuje sva podneta pravna sredstva i odluke koje su donete po njima.

Član 24

U postupku po prigovorima, u pitanjima koja nisu izričito uređena Zakonom o lokalnim izborima, i drugim srodnim zakonima, Komisija shodno primenjuje odredbe Zakona o opštem upravnom postupku.

VII OBJAVLJIVANJE ODLUKA KOMISIJE

Član 25

Odluke Komisije objavljuju se na veb-prezentaciji Republičke izborne komisije i na veb-stranici grada Prokuplja, bez odlaganja, a najkasnije u roku od 24 časa od završetka sednice na kojoj su odluke donete i na način koji propisuje Republička izborna komisija.

Na veb-prezentaciji mora biti naznačen datum i vreme objavljivanja odluke.

Kada donese i objavi odluku po zahtevu, Komisija je dužna da podnosioca zahteva telefonom ili elektronskom poštom obavesti o tome da je odluka po njegovom zahtevu doneta i objavljena na veb-prezentaciji.

Ako je odluka Komisije doneta po zahtevu, podnosilac zahteva može tražiti da mu se pismeni otpravak te odluke uruči u sedištu Komisije, ili pošalje poštom.

Vreme kada je podnosilac zahteva obavešten telefonom ili elektronskom poštom da je doneta i objavljena odluka po njegovom zahtevu, odnosno vreme kada mu je uručen pismeni otpravak odluke u sedištu Komisije ili poslat poštom ne utiče na računanje roka u kojem može da podnese pravna sredstva protiv te odluke.

Član 26

Opšti akti Komisije objavljuju se u Službenom listu grada Prokuplja.

Komisija može odlučiti da se u Službenom listu grada Prokuplja objave i određeni pojedinačni akti.

O objavljivanju akata stara se sekretar Komisije.

Ukoliko tekst akta objavljenog u "Službenom listu grada Prokuplja" nije saglasan izvorniku akta, ispravku daje sekretar Komisije. Ispravka se objavljuje na isti način kao i akt koji se ispravlja.

VIII OBEZBEĐIVANJE USLOVA ZA RAD KOMISIJE

Član 27

Sredstva za rad organa za sprovođenje izbora, izborni materijal i druge troškove sprovođenja izbora, obezbeđuju se u budžetu grada Prokuplja i budžetu Republike Srbije.

Nalogodavci za isplatu sredstava iz stava 1. ovog člana su predsednik i sekretar Komisije i njihovi zamenici.

Član 28

Predsednik, članovi Komisije, sekretar i njihovi zamenici imaju pravo na naknadu za rad u komisiji, srazmerno učešću u radu komisije.

Visinu naknade za rad u komisiji, Komisija određuje posebnom odlukom.

Član 29

Gradska uprava grada Prokuplja obezbeđuje i pruža neophodnu administrativnu, stručnu i tehničku pomoć pri obavljanju poslova i zadataka Komisije.

IX KANCELARIJSKO I ARHIVSKO POSLOVANJE

Član 30

Na kancelarijsko i arhivsko poslovanje Komisije primenjuju se propisi kojima se uređuju kancelarijsko poslovanje i arhivsko poslovanje organa državne uprave.

X IZMENE I DOPUNE POSLOVNIKA

Član 31

Pravo predlaganja izmena i dopuna Poslovnika imaju svaki član, odnosno zamenik člana Komisije. Predlog za izmenu i dopunu Poslovnika podnosi se u pisanom obliku. Predlog predsednik komisije stavlja na dnevni red sednice Komisije u što kraćem roku.

XI ZAVRŠNE ODREDBE

Član 32

Pitanja koja se odnose na rad Komisije, a koja nisu uređena ovim poslovnikom, mogu se urediti odlukom ili zaključkom Komisije, u skladu sa odredbama zakona, drugih propisa i ovog poslovnika.

Član 33

Stupanjem na snagu ovog poslovnika prestaje da važi Poslovnik Gradske izborne komisije ("Službeni list grada Prokuplja", br. 7/2020).

Član 34

Ovaj Poslovnik stupa na snagu danom donošenja, a objaviće se i na veb-prezentaciji Republičke izborne komisije, veb-stranici grada Prokuplja i u "Službenom listu grada Prokuplja".