PRAVILNIKO ODOBRAVANJU SREDSTAVA I FINANSIRANJU PROGRAMA KOJIMA SE OSTVARUJE OPŠTI INTERES U OBLASTI SPORTA NA PODRUČJU GRADA POŽAREVCA("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 12/2017, 26/2020 i 16/2021) |
Ovim Pravilnikom propisuju se kriterijumi i način odobravanja programa kojima se ostvaruje opšti interes u oblasti sporta na području Grada Požarevca i dodele sredstava, izgled i sadržina predloga godišnjeg programa i posebnih programa i dokumentacije koja se uz predlog podnosi, sadržina i izgled izveštaja o realizaciji programa i način i postupak kontrole realizacije odobrenih programa odnosno projekata i način javnog objavljivanja podataka o predloženim programima, odnosno projektima za finansiranje.
Pod područjem Grada Požarevca (u daljem tekstu: područje Grada) u smislu ovog pravilnika podrazumeva se područje Opštine Požarevac, izuzev područja Gradske opštine Kostolac, s obzirom da su sredstva za ostvarivanje potreba i interesa u oblasti sporta za teritoriju Gradske opštine Kostolac obezbeđena u budžetu Gradske opštine Kostolac.
II Obezbeđivanje sredstava za ostvarivanje potreba i interesa u oblasti sporta
Sredstva za ostvarivanje potreba i interesa u oblasti sporta na području Grada, utvrđenih Zakonom o sportu (u daljem tekstu: Zakon), obezbeđuju se u budžetu Grada Požarevca.
Sredstva iz člana 2. ove odluke koristiće se u skladu sa Zakonom, za:
1. Realizaciju godišnjih programa i projekata sportskih, odnosno drugih udruženja u oblasti sporta;
2. Realizaciju posebnih programa i projekata sportskih, odnosno drugih udruženja u oblasti sporta;
3. Stipendiranje za sportsko usavršavanje kategorisanih sportista, posebno perspektivnih sportista;
4. Nagrađivanje i priznanja za postignute sportske rezultate i doprinos razvoju sporta, i
5. Korišćenje sportskih sala i sportskih objekata koji su u državnoj svojini.
Sredstva za realizovanje opšteg interesa u oblasti sporta iz tačke 3. i 4. obezbeđivaće se kroz programske aktivnosti Sportskog saveza Grada Požarevca.
III Uslovi i kriterijumi za podnošenje predloga godišnjih i posebnih programa
Na osnovu godišnjih programa, sredstva iz člana 3. tačka 1. ovog Pravilnika obezbeđuju se na godišnjem nivou (u daljem tekstu: godišnji program) za:
1) podsticanje i stvaranje uslova za unapređenje sportske rekreacije, odnosno bavljenja građana sportom, posebno dece, omladine, žena i osoba sa invaliditetom;
2) izgradnju, održavanje i opremanje sportskih objekata na području Grada, a posebno javnih sportskih terena u stambenim naseljima ili u njihovoj blizini i školskih sportskih objekata, i nabavka sportske opreme i rekvizita;
3) organizacija sportskih takmičenja od posebnog značaja za Grad Požarevac;
4) učešće sportskih organizacija sa područja Grada u domaćim i evropskim klupskim takmičenjima;
5) fizičko vaspitanje dece predškolskog uzrasta i školski sport (unapređenje fizičkog vežbanja, rad školskih sportskih sekcija i društava, opštinska, gradska i međuopštinska školska sportska takmičenja i dr.);
6) delatnost organizacija u oblasti sporta sa sedištem na području Grada, koje su od posebnog značaja za Grad Požarevac;
7) delatnost organizacija u oblasti sporta čiji je osnivač Grad Požarevac;
8) edukacija, informisanje i savetovanje građana, sportista i ostalih učesnika u sistemu sporta o pitanjima bitnim za odgovarajuće bavljenje sportskim aktivnostima i delatnostima;
9) periodična testiranja, sakupljanje, analiza i distribucija relevantnih informacija za adekvatno zadovoljavanje potreba građana u oblasti sporta na području Grada, istraživačko-razvojni projekti i izdavanje sportskih publikacija;
10) unapređivanje stručnog rada učesnika u sistemu sporta sa područja Grada i podsticanje zapošljavanja visokokvalifikovanih sportskih stručnjaka i vrhunskih sportista.
Godišnji programi iz člana 4. stav 1. tačka 2) odobravaju se i realizuju po posebnoj proceduri, u skladu sa Odlukom o budžetu Grada Požarevca.
Predlog godišnjeg programa izgradnje, opremanja i održavanja sportskog objekta na području Grada iz člana 4. stav 1. tačka 2) Pravilnika, uključujući i školski sportski objekat, može se podneti samo od strane vlasnika, odnosno korisnika zemljišta ili sportskog objekta uz saglasnost vlasnika zemljišta, odnosno sportskog objekta.
Na osnovu posebnih programa i projekata, sredstva iz člana 3. tačka 2) ovog Pravilnika, obezbeđuju se za:
1) obezbeđenje uslova i organizovanje sportskih kampova za sportski razvoj talentovanih sportista i unapređenje kvaliteta stručnog rada sa njima;
2) unapređenje zaštite zdravlja sportista i obezbeđivanje adekvatnog sportsko-zdravstvenog obrazovanja sportista, posebno mladih, uključujući i antidoping obrazovanje;
3) sprečavanje negativnih pojava u sportu (doping, nasilje i nedolično ponašanje, nameštanje sportskih rezultata i dr.);
4) racionalno i namensko korišćenje sportskih sala i sportskih objekata u državnoj svojini čiji je korisnik Grad Požarevac i sportskih objekata u svojini Grada Požarevca kroz odobravanje njihovog korišćenja za sportske aktivnosti i dodelu termina za treniranje učesnicima u sistemu sporta.
Javni poziv (konkurs) za finansiranje posebnih programa raspisuje Komisija, uz saglasnost Gradskog veća Grada Požarevca (u daljem tekstu: Gradsko veće), u roku usklađenom sa Programskim kalendarom utvrđenim članom 117. Zakona.
Konkurs traje 8 dana.
Konkurs iz stava 1. ovog člana objavljuje se u sredstvima javnog informisanja i na sajtu Grada www.pozarevac.rs.
3. Zajedničke odredbe za godišnje i posebne programe
Programi kojima se zadovoljavaju potrebe i interesi građana u oblasti sporta (u daljem tekstu: godišnji i posebni programi) mogu biti odobreni ukoliko ispunjavaju kriterijume u pogledu:
1) predlagača programa;
2) nosioca programa;
3) sadržine i kvaliteta programa;
4) finansiranja programa.
Predloge godišnjih programa, u skladu sa Zakonom, podnose sledeće organizacije:
1) Sportski savez Grada Požarevca - predlog svog godišnjeg programa;
2) Sportski savez Grada Požarevca - predloge godišnjih programa organizacija u oblasti sporta sa sedištem na području Grada, za oblasti iz člana 4. stav 1. tač. 1), 3), 4), 5), 6), 8), 9) i 10) Pravilnika;
Sportski savez Grada Požarevca predloge godišnjih programa iz stava 1. tačka 2) ovog člana organizacija u oblasti sporta sa sedištem na području Grada podnosi u ime tih organizacija.
Organizacije u oblasti sporta mogu svoje aktivnosti realizovati i kao deo programa Sportskog saveza Grada Požarevca, sportskog društva ili gradskog granskog sportskog saveza, odnosno sportskog saveza za oblast sporta, osim programa učešća u sportskim takmičenjima.
Organizacije u oblasti sporta sa sedištem na području Grada koje su od posebnog značaja za Grad iz člana 4. tačka 6) Pravilnika, u predlogu svog godišnjeg programa navode i aktivnosti kojima se zadovoljavaju potrebe i interesi građana u oblasti sporta za koje se, saglasno Zakonu, podnose posebni programi i ne mogu da konkurišu po javnom pozivu.
Predlozi godišnjih programa podnose se posebno za svakog nosioca programa.
3) Za predloge posebnih programa, iz člana 7. ovog Pravilnika - organizacije u oblasti sporta sa sedištem na području Grada, u skladu sa uslovima Javnog poziva.
Predlozi godišnjih i posebnih programa sastoje se iz jedne ili više programskih celina, a podnose se odvojeno za svaku od oblasti iz člana 4. i 7. ovog Pravilnika.
Predlagač programa kojim se obezbeđuje zadovoljavanje potreba i interesa građana u oblasti sporta ne može predlogom programa da obuhvati aktivnosti koje se već finansiraju sredstvima budžeta autonomne pokrajine ili Republike Srbije.
Sportskom, odnosno drugom udruženju (u daljem tekstu: nosilac programa) mogu da se dodele sredstva iz budžeta Grada, na osnovu podnetog predloga godišnjeg i posebnog programa ili projekta, pod uslovom da ispunjava opšte uslove odnosno kriterijume.
Opšti uslovi su da je nosilac programa:
1. registrovan u skladu sa zakonom,
2. isključivo ili pretežno posluje na nedobitnoj osnovi, u skladu sa zakonom,
3. ima sedište i svoju aktivnost realizuje na području Grada,
4. je direktno odgovoran za pripremu i izvođenje programa,
5. je prethodno obavljao delatnost najmanje godinu dana,
6. da ispunjava, u skladu sa Zakonom o sportu, propisane uslove za obavljanje sportskih aktivnosti i delatnosti,
7. je sa uspehom realizovao odobreni program, prethodnih godina kao nosilac programa,
8. nije u postupku likvidacije, stečaja i pod privremenom zabranom obavljanja delatnosti,
9. nema blokadu poslovnog računa u trenutku zaključenja ugovora o realizaciji programa i prebacivanje budžetskih sredstava na poslovni račun, poreske dugove ili dugove prema organizacijama socijalnog osiguranja,
10. nije u poslednje dve godine pravnosnažnom odlukom kažnjen za prekršaj ili privredni prestup u vezi sa svojim finansijskim poslovanjem, korišćenjem imovine, radom sa decom i sprečavanjem negativnih pojava u sportu,
11. angažuje najmanje jednog sportskog stručnjaka koji ima zakonom predviđene kvalifikacije za rad u sportu i
12. ima obezbeđen prostor za realizaciju programa,
13. da je podnet od strane ovlašćenog predlagača programa,
14. član odgovarajućeg nadležnog nacionalnog granskog sportskog saveza preko koga se ostvaruje opšti interes u oblasti sporta;
15. član Sportskog saveza Grada Požarevca.
U skladu sa Programskim kalendarom utvrđenim članom 117. Zakona, nosioci programa dostavljaju svoje predloge godišnjih programa Komisiji za sport Grada Požarevca (u daljem tekstu: Komisija).
Za podnošenje predloga godišnjih programa objavljuju se javna obaveštenja na sajtu i oglasnoj tabli Sportskog saveza Grada Požarevca.
4. Sadržina i kvalitet programa
Predlog programa mora da ispunjava sledeće kriterijume:
1. da sadržinom i kvalitetom program doprinosi ostvarivanju opšteg interesa u oblasti sporta kroz povećanje obuhvata dece, unapređenja zdravlja korisnika, povećanje broja grupa, unapređenja stručnog rada;
2. da je u skladu sa sportskim pravilima nadležnog nacionalnog granskog sportskog saveza za nosioce programa iz člana 4. tačka 6. kao i kojoj kategoriji sporta pripada iz Odluke o kategorizaciji sporta;
3. da je u skladu sa Programom razvoja sporta Grada Požarevca 2017-2021. godina;
4. da se realizuje na području Grada Požarevca;
5. da ima značajan i dugotrajan uticaj na razvoj sporta u Gradu Požarevcu tako da se povećava broj sportista, unapređuje stručni rad, povećava obuhvat građana bavljenjem sportom i sl.;
6. da predviđa angažovanje odgovarajućeg broja učesnika u programu i potrebne resurse za realizaciju programa i da ne postoji nikakva sumnja u mogućnost realizovanja programa;
7. da će se realizovati u tekućoj godini.
Predlozi godišnjih i posebnih programa podnose se posebno za svakog nosioca programa i za svaku od oblasti potreba i interesa građana iz člana 4. i 7. ovog Pravilnika.
Predlog programa sadrži detaljne podatke o:
1) nosiocu programa;
2) oblasti potreba i interese građana u kojoj se ostvaruje program iz člana 4. i 7. Pravilnika;
3) učesnicima u realizaciji programa i svojstvu u kome se angažuju;
4) ciljevima i očekivanim rezultatima, uključujući koje će probleme program rešiti i kojim grupama populacije i na koji način će program koristiti;
5) vrsti i sadržini aktivnosti i vremenu i mestu realizacije programa, odnosno obavljanja aktivnosti;
6) finansijskom planu (budžetu) programa, odnosno potrebnim novčanim sredstvima, iskazanim prema vrstama troškova i utvrđenim obračunom ili u paušalnom iznosu;
7) dinamičkom planu upotrebe sredstava (vremenski period u kome su sredstva potrebna i rokovi u kojima su potrebna);
8) načinu unutrašnjeg praćenja i kontrole realizacije programa i evaluacije rezultata;
9) prethodnom i budućem finansiranju nosioca programa i programa.
U predlog godišnjeg i posebnog programa unose se odgovarajući podaci o ličnosti iz člana 5. stav 10. Zakona lica koja učestvuju u realizaciji programa.
Predlozi programa razmatraju se ako su ispunjeni sledeći formalni (administrativni) kriterijumi:
1) da su u predlogu programa navedene osnovne informacije o nosiocu programa i predloženom programu (naziv nosioca programa i naziv programa, vremensko trajanje, finansijski iznos traženih sredstava, oblast opštih potreba i interesa građana iz člana 4. i 7. Pravilnika i koje je potpisalo lice ovlašćeno za zastupanje predlagača, odnosno nosioca programa;
2) da je predlog programa podnet na utvrđenom obrascu (aplikacionom formularu), čitko popunjenom (otkucanom ili odštampanom), jezikom i pismom u službenoj upotrebi.
3) da je potpun, jasan, precizan i da sadrži verodostojne podatke;
4) da je podnet u propisanom roku.
Obrasci predloga programa, odnosno aplikacionog formulara, i to: obrazac Predlog godišnjih programa organizacija u oblasti sporta; obrazac - Predlog posebnih programa, obrazac - Završni izveštaj o realizaciji programa, čine sastavni deo ovog Pravilnika.
Uz predlog programa, podnet na propisanom obrascu, podnosi se dokumentacija utvrđena ovim Pravilnikom i druga dokumentacija kojom se dokazuje ispunjenost Zakonom i ovim Pravilnikom propisanih bližih kriterijuma za zadovoljavanje potreba i interesa građana u oblasti sporta i pisana izjava lica ovlašćenog za zastupanje predlagača, odnosno nosioca programa da ne postoje prepreke iz člana 10. ovog Pravilnika.
Kada predlog programa podnosi Sportski savez Grada Požarevca, objedinjeno za svoj program i programe organizacija u oblasti sporta, predlog programa treba da bude podnet zasebno za svakog nosioca programa (poseban obrazac za svakog nosioca programa i za svaku od oblasti potreba i interesa građana iz člana 4. i 6. Pravilnika), uz podnošenje zbirnog pregleda svih predloga prema nosiocima programa.
Predlozi posebnih programa dostavljaju se u roku utvrđenom javnim pozivom.
Saglasno Zakonu, Gradsko veće može izuzetno odobriti određeni program kojim se realizuju potrebe i interesi građana u oblasti sporta iz člana 137. stav 1. Zakona i na osnovu podnetog predloga programa u toku godine, bez javnog poziva, u slučaju kada je u pitanju program od posebnog značaja za zadovoljavanje potreba i interesa građana u oblasti sporta, a podnose ga ovlašćeni predlagači programa iz člana 9. Pravilnika i kada je u pitanju godišnji program koji iz objektivnih razloga nije mogao biti podnet u skladu sa Programskim kalendarom, a predmet i sadržaj godišnjeg, odnosno posebnog programa je takav da može biti uspešno realizovan samo od strane određenog nosioca programa.
Programi se finansiraju, u celini ili delimično i u visini i pod uslovima koji obezbeđuju da se uz najmanji utrošak sredstava iz budžeta Grada Požarevca postignu nameravani rezultati.
Programi se finansiraju jednokratno ili u ratama, u zavisnosti od vremenskog perioda za realizaciju programa.
Potrebe građana iz člana 4. stav 1. tač. 1), 2) i 5) Pravilnika imaju prioritet pri izboru programa kojim se zadovoljavaju potrebe građana u oblasti sporta u Gradu Požarevcu odnosno drugi programi mogu biti odobreni tek nakon što se zadovolje potrebe građana iz člana 4. stav 1. tač. 1), 2) i 5) Pravilnika.
Finansijski plan (budžet) programa predviđen predlogom programa treba da bude:
1) ostvariv i objektivan - da su planirani realni iznosi po svim izvorima sredstava i vrstama troškova;
2) obuhvatan - da sadrži sve troškove programa iz svih izvora finansiranja;
3) strukturiran - da je tako formulisan da u potpunosti prati zahteve propisanog obrasca za izradu programa;
4) uravnotežen - u odnosu na planirane troškove;
5) tačan i realan - po svim vrstama troškova.
Finansijski plan za realizaciju programa sastoji se iz neposrednih troškova realizacije programa u vezi sa zaradama i honorarima lica angažovanih na neposrednoj realizaciji programa, materijalnih troškova i administrativnih troškova realizacije programa (opravdani direktni troškovi) i dodatnih opravdanih troškova nosioca programa (opravdani indirektni troškovi) koji ne mogu biti veći od 15% od opravdanih direktnih troškova.
Opravdani direktni troškovi moraju biti neophodni za realizaciju programa, stvarni, detaljni i lako proverljivi.
Opravdani indirektni troškovi su prihvatljivi ako ne obuhvataju troškove koji su finansijskim planom programa namenjeni neposrednoj realizaciji nekog dela programa.
Indirektni troškovi nisu prihvatljivi ako je nosilac programa dobio iz budžeta Grada Požarevca za svoj rad odgovarajuća sredstva po drugom osnovu.
Troškovi iz stava 1. ovog člana priznaju se po osnovu:
1) za zaradu zaposlenih lica na realizaciji programa - do visine dve prosečne bruto zarade u Republici Srbiji za prethodnu godinu, prema podacima organa nadležnog za poslove statistike, obračunato na mesečnom nivou;
2) za honorare lica koja učestvuju u realizaciji određene programske celine programa - do visine dve prosečne bruto zarade u Republici Srbiji za prethodnu godinu, prema podacima organa nadležnog za poslove statistike, obračunato na mesečnom nivou za jednu programsku celinu;
3) za troškove putovanja u zemlji (smeštaja, ishrane, prevoza, dnevnice i ostali troškovi u vezi s putovanjem) i inostranstvu (smeštaja, ishrane, prevoza, dnevnice, pribavljanja putnih isprava, vakcinacije i lekarskih pregleda i ostali troškovi u vezi s putovanjem) radi obavljanja programskih aktivnosti lica koja učestvuju u realizaciji programa - do visine troškova priznatih u skladu sa propisima koji važe za državne službenike i nameštenike i pod uslovom da su ugovoreni u skladu sa zakonom, s tim da se, izuzetno, mogu priznati i troškovi usluge obezbeđenja ishrane sportista van ugovorenih usluga pod uslovom da se ishrana na pripremama ili takmičenjima usled objektivnih okolnosti ne može realizovati u celosti ili delimično u okviru ugovorenih usluga (bonovi na regatnim stazama, strelištima i sl.);
4) za troškove kupovine opreme i plaćanja drugih usluga - pod uslovom da su neophodni za realizaciju programa i da su u skladu sa tržišnim cenama, odnosno da su ugovoreni u skladu sa zakonom kojim se uređuju javne nabavke.
Lica koja su zaposlena kod nosioca programa i angažovana kao učesnici u programu ne mogu pored zarade dobijati i honorar za učešće u programu.
Kod godišnjih programa iz člana 137. stav 1. tačka 5) Zakona troškovi iz stava 1. ovog člana za zarade i honorare lica angažovanih na neposrednoj realizaciji programa priznaju se za sledeća lica:
1) u sportskim granama u kojima se sportisti takmiče individualno - po jedan glavni trener, lični trener sportiste, kondicioni trener, lekar i fizioterapeut i jedno lice koje se bavi administrativno-tehničkim poslovima za potrebe sportista;
2) u sportskim granama u kojima se sportisti takmiče kolektivno - po jedan glavni trener, pomoćni trener, kondicioni trener, lekar i fizioterapeut i dva lica koja se bave administrativno-tehničkim poslovima za potrebe tima.
Jednoj organizaciji u oblasti sporta ne može se odobriti više od 20% sredstava od ukupne sume sredstava budžeta Grada Požarevca predviđenih za finansiranje programa iz oblasti sporta, s tim da se troškovi programa kojima se zadovoljavaju potrebe i interesi građana u Gradu Požarevcu moraju odnositi, po pravilu, najmanje 15% na aktivnosti povezane sa sportom dece, osim kada je to suprotno prirodi predloženog programa, s tim da se aktivnosti povezane sa sportom dece u programu obavezno definišu kao posebna programska celina.
Neopravdani troškovi su naročito: dugovi i pokrivanje gubitaka ili zaduženja; kamatna zaduženja; stavke koje se već finansiraju iz nekog drugog programa; troškovi kupovine zemljišta i zgrada i kapitalna ulaganja, osim kada je to neophodno za realizaciju programa; troškovi gubitaka zbog promena kursa valuta na finansijskom tržištu; troškovi otplate rata po osnovu ranije zaključenih ugovora (lizing, kredit); kupovina alkoholnih pića, bezalkoholnih gaziranih pića, brze hrane i duvana; parking u zemlji; životno osiguranje; kazne; kupovina poklona, osim kod organizacije međunarodnih sportskih priredaba i u skladu sa pravilima nadležnog međunarodnog sportskog saveza; "razno", "eventualno", "ostalo" (svi troškovi moraju biti detaljno opisani u budžetu programa).
IV Način odobravanja programa i dodele sredstava
Ukoliko neka od organizacija u oblasti sporta ne dostavi Sportskom savezu Grada Požarevca svoj predlog godišnjeg programa do 1. juna, ostaviće im se u opravdanim slučajevima naknadni rok za dostavljanje predloga, a ako ni tada predlog ne bude dostavljen, smatraće se da je ta organizacija odustala od predlaganja svojih programa u tekućoj godini.
U javnom pozivu za dostavljanje posebnih programa navode se bitni uslovi i kriterijumi koje treba da ispune predloženi programi, a posebno: predmet javnog poziva, visina sredstava koja su na raspolaganju za predmet javnog poziva, krajnji rok do koga moraju biti upotrebljena dobijena sredstva, rok do koga moraju biti podneti predlozi programa, datum obaveštavanja nosioca programa o odobrenim programima, mesto, vreme i lice kod koga se može dobiti dokumentacija u vezi s javnim pozivom.
Za ocenu godišnjih i posebnih programa Gradsko veće obrazuje Stručnu komisiju (u daljem tekstu: Komisija). Komisija ima predsednika i četiri člana, od kojih je jedan član predstavnik Sportskog saveza Grada Požarevca.
Komisija iz stava 1. ovog člana sastoji se od lica koja imaju iskustvo u upravljanju organizacijama u oblasti sporta i programima u oblasti sporta.
Gradsko veće može obrazovati i posebnu stručnu komisiju za ocenu programa iz određene oblasti potreba i interesa građana iz člana 137. stav 1. Zakona.
Komisija vrši stručni pregled i daje ocenu podnetih predloga, na osnovu Zakona i ovog Pravilnika, razmatra prigovore i dostavlja Gradskom veću konačan predlog za odobravanje programa.
Komisija može da, za predloge programa kod kojih postoji potreba za dodatnim informacijama ili pojašnjenjima ili korigovanjima, pre dostavljanja predloga Gradskom veću, traži dodatno objašnjenje ili korigovanje od podnosioca, odnosno nosioca programa.
Komisija može o određenom pitanju da zatraži i pribavi pisano stručno mišljenje od strane istaknutih stručnjaka ili odgovarajućih organizacija.
Rešenjem o obrazovanju Komisije Gradskog veća, imenovanim članovima Komisije određuje se naknada za rad u skladu sa Odlukom o naknadama odbornika Skupštine Grada Požarevca, članova skupštinskih radnih tela, članova Gradskog veća Grada Požarevca i članova radnih tela Gradskog veća Grada Požarevca ("Službeni glasnik Grada Požarevca", br. 1/11 i 8/15).
Predlog programa Komisija ocenjuje prema sledećim kriterijumima:
1) ispunjenost formalnih (administrativnih) uslova koje treba da ispuni predlog programa;
2) ispunjenje uslova koji se tiču podnosioca, odnosno nosioca programa utvrđenih Zakonom i ovim Pravilnikom;
3) usklađenost ciljeva programa sa potrebama i interesima građana u oblasti sporta iz člana 137. stav 1. Zakona, ciljevima Nacionalne strategije razvoja sporta u Republici Srbiji i ciljevima Programa razvoja sporta u Gradu Požarevcu;
4) vrednovanje kvaliteta predloga programa.
Prioritet pri davanju predloga Komisiji za odobravanje sredstava imaju programi koji su bolje ocenjeni prema kriterijumima iz stava 1. tač. 3) i 4) ovog člana, i koji obezbeđuju da se uz najmanji utrošak sredstava iz budžeta Grada postignu nameravani rezultati.
Pri davanju predloga za odobravanje programa kojim se zadovoljavaju potrebe i interesi građana u oblasti sporta, Komisija mora voditi računa da prioritet imaju programi koji su strukturne i razvojne prirode, a između programa organizovanja, odnosno učešća na sportskim takmičenjima, prioritet imaju programi koji se odnose na sportska takmičenja višeg ranga, u skladu sa Zakonom.
Sport od posebnog interesa za Grad Požarevac je:
- konjički sport (kao baza za LjKI)
- školski sport (kao baza za sve sportove)
- odbojka (kao najviši rang takmičenja)
- rukomet (kao najviši rang takmičenja)
- fudbal, s obzirom na masovnost i zastupljenost u gotovo svim sredinama, organizovanost takmičenja (VII stepena takmičenja u seniorskim kategorijama i veliki broj stepena takmičenja u uzrastu od petlića do omladinaca) i popularnost.
Procena kvaliteta godišnjih i posebnih programa:
1. organizacija u oblasti sporta, osim godišnjih programa kategorisanih sportskih organizacija, vrši se prema kriterijumima iz Tabele vrednovanja kvaliteta godišnjih i posebnih programa, date na Obrascu 4 koji čini sastavni deo ovog Pravilnika, prema kriterijumima koji su podeljeni na sekcije i podsekcije, s tim da svaka podsekcija ima ocenu (bodove) od 1 do 5, i to: 1 - veoma loše; 2 - loše; 3 - odgovarajuće; 4 - dobro; 5 - veoma dobro.
Kriterijumi vrednovanja (evaluacije, ocene) kvaliteta godišnjeg i posebnog programa iz stava 1. ovog člana obuhvataju:
1) sekcija 1 - Finansijski i operativni kapacitet nosioca programa (podsekcije: da li nosilac programa i partneri imaju dovoljno iskustva u vođenju sličnih programa; da li nosilac programa i partneri imaju dovoljno stručnosti i tehničkog znanja za vođenje predloženog programa - imajući u vidu tip aktivnosti koje su predviđene programom; da li nosilac programa i partneri imaju dovoljne upravljačke kapacitete - uključujući angažovana lica, opremu i sposobnost za upravljanje predloženim finansijskim planom programa; da li nosioci programa imaju dovoljno stabilne i dovoljne izvore finansiranje) - maksimalno 20 bodova;
2) sekcija 2 - Značaj programa (podsekcije: konzistentnost programa - u kojoj meri program zadovoljava potrebe i uzima u obzir ograničenja koja postoje u oblasti sporta u Gradu Požarevcu, koliko su jasno definisani i strateški odabrani oni koji su vezani za program, da li su potrebe ciljne grupe i krajnjih korisnika jasno definisane I dobro odmerene, da li program poseduje dodatne kvalitete) - maksimalno 25 bodova;
3) sekcija 3 - Metodologija (podsekcije: da li su planirane aktivnosti odgovarajuće, praktične i dosledne ciljevima i očekivanim rezultatima, koliko je kompaktan celokupan plan programa, da li su učešće partnera i njegovo angažovanje u realizaciji programa dobro odmereni, da li je učešće ciljne grupe i krajnjih korisnika i njihovo angažovanje u realizaciji programa dobro odmereno, da li je plan realizacije programa dobro razrađen i izvodljiv, da li predlog programa sadrži indikatore uspešnosti programa koji se mogu objektivno verifikovati) - maksimalno 30 bodova;
4) sekcija 4 - Održivost programa (podsekcije: da li će aktivnosti predviđene programom imati konkretan uticaj na ciljne grupe, da li će program imati višestruki uticaj, da li su očekivani rezultati programa održivi) - maksimalno 15 bodova;
5) sekcija 5 - Finansijski plan i racionalnost troškova (podsekcije: da li je odnos između procenjenih troškova i očekivanih rezultata zadovoljavajući, da li je predloženi trošak neophodan za implementaciju programa) - maksimalno 10 bodova.
Ako je ukupan zbir u sekciji 1 niži od ocene "odgovarajuće" (12 poena), predlog programa se isključuje iz evaluacionog procesa.
Ako je ukupan zbir u sekciji 2 niži od ocene "dobar" (15 poena), program se isključuje iz evaluacionog procesa.
Samo predlozi programa koji budu imali više od 50 bodova biće uzeti u razmatranje prilikom dodele sredstava.
Smatra se da Sportski savez Grada Požarevca i organizacije u oblasti sporta sa sedištem na području Grada Požarevca koje su od posebnog značaja za Grad Požarevac u skladu sa članom 137. stav 5. Zakona ispunjavaju u potpunosti kriterijume u vezi sa finansijskim i operativnim kapacitetom iz stava 2. tačka 1) ovog člana.
2. kategorisanih sportskih organizacija vrši se prema kriterijumima iz Tabele vrednovanja kvaliteta godišnjih programa kategorisanih sportskih organizacija, date na Obrascu 5 koji čini sastavni deo ovog Pravilnika, prema kriterijumima koji su podeljeni na sekcije i podsekcije, s tim da svaka podsekcija ima ocenu (bodove) od 1 do 5, i to: 1 - veoma loše; 2 - loše; 3 - odgovarajuće; 4 - dobro; 5 - veoma dobro, osim sekcije 1 koja ima bodove od 1 do 100, u zavisnosti od broja bodova koji sportska organizacija ima na osnovu svog rangiranja.
Kriterijumi vrednovanja (evaluacije, ocene) kvaliteta godišnjeg programa iz tačke 2. ovog člana obuhvataju:
1) sekcija 1 - Rang sportske organizacije prema Kategorizaciji sportskih organizacija u gradu Kruševcu - maksimalno 100 bodova;
2) sekcija 2 - Finansijski i operativni kapacitet nosioca programa (podsekcije: da li nosilac programa i partneri imaju dovoljno iskustva u vođenju sličnih programa; da li nosilac programa i partneri imaju dovoljno stručnosti i tehničkog znanja za vođenje predloženog programa - imajući u vidu tip aktivnosti koje su predviđene programom; da li nosilac programa i partneri imaju dovoljne upravljačke kapacitete - uključujući angažovana lica, opremu i sposobnost za upravljanje predloženim finansijskim planom programa; da li nosioci programa imaju dovoljno stabilne i dovoljne izvore finansiranje) - maksimalno 20 bodova;
3) sekcija 3 - Značaj programa (podsekcije: konzistentnost programa - u kojoj meri program zadovoljava potrebe i uzima u obzir ograničenja koja postoje u oblasti sporta na području Grada Požarevca, koliko su jasno definisani i strateški odabrani oni koji su vezani za program, da li su potrebe ciljne grupe i krajnjih korisnika jasno definisane i dobro odmerene, da li program poseduje dodatne kvalitete) - maksimalno 25 bodova;
4) sekcija 4 - Metodologija (podsekcije: da li su planirane aktivnosti odgovarajuće, praktične i dosledne ciljevima i očekivanim rezultatima, koliko je kompaktan celokupan plan programa, da li su učešće partnera i njegovo angažovanje u realizaciji programa dobro odmereni, da li je učešće ciljne grupe i krajnjih korisnika i njihovo angažovanje u realizaciji programa dobro odmereno, da li je plan realizacije programa dobro razrađen i izvodljiv, da li predlog programa sadrži indikatore uspešnosti programa koji se mogu objektivno verifikovati) - maksimalno 30 bodova;
5) sekcija 5 - Održivost programa (podsekcije: da li će aktivnosti predviđene programom imati konkretan uticaj na ciljne grupe, da li će program imati višestruki uticaj, da li su očekivani rezultati programa održivi) - maksimalno 15 bodova;
6) sekcija 6 - Finansijski plan i racionalnost troškova (podsekcije: da li je odnos između procenjenih troškova i očekivanih rezultata zadovoljavajući, da li je predloženi trošak neophodan za implementaciju programa) - maksimalno 10 bodova.
Ako je ukupan zbir u sekciji 2. niži od ocene "odgovarajuće" (12 poena), predlog programa se isključuje iz evaluacionog procesa.
Ako je ukupan zbir u sekciji 3, niži od ocene "dobar" (15 poena), program se isključuje iz evaluacionog procesa.
Samo predlozi programa koji budu imali više od 50 bodova u sekcijama 2-6 biće uzeti u razmatranje prilikom dodele sredstava.
Smatra se da sportske organizacije sa sedištem na području Grada Požarevca koje su od posebnog značaja za Grad Požarevac u skladu sa članom 137. stav 5. Zakona ispunjavaju u potpunosti kriterijume u vezi sa finansijskim i operativnim kapacitetom iz stava 2. tačka 2) ovog člana.
Nakon izvršene analize i ocene podnetih predloga godišnjih i posebnih programa, Komisija sačinjava obrazložen predlog godišnjih i posebnih programa u oblasti sporta na području Grada za narednu budžetsku godinu koji mogu da se finansiraju iz budžeta Grada, i predlaže iznos sredstava za svaki pojedinačni program.
Gradsko veće, na predlog Komisije donosi rešenje o odobrenju godišnjih i posebnih programa u oblasti sporta na području Grada i utvrđuje iznos sredstava za njihovu realizaciju.
Rešenje Gradskog veća o odobrenju godišnjeg odnosno posebnog programa je konačno i protiv njih se može voditi upravni spor. Predmet upravnog spora ne može biti, u skladu sa Zakonom, iznos dobijenih sredstava po osnovu godišnjih i posebnih programa.
Međusobna prava i obaveze između nosioca programa čiji je program odobren rešenjem iz člana 26. ovog Pravilnika uređuju se ugovorom o dodeli sredstava za realizaciju godišnjeg i posebnog programa.
Ako su odobrenom programu, prema kriterijumima utvrđenim ovim Pravilnikom, dodeljena manja sredstva za realizaciju od sredstava navedenih u budžetu predloga programa, pre zaključenja ugovora, podnosilac programa usklađuje budžet programa sa visinom raspoloživih sredstava, odnosno izmenu budžeta predloga programa, ili dokaz da je obezbedio dodatna sredstva za realizaciju programa, najkasnije u roku od osam dana a u protivnom će se smatrati da je odustao od ugovora.
Ugovor zaključen suprotno ovom Pravilniku i Zakonu ništav je.
Odobreni iznos sredstava za realizaciju programa prenosi se organizaciji koja realizuje program u skladu sa ugovorom i odobrenim kvotama budžeta Grada, prema dinamici ispostavljene dokumentacije za naplatu.
VI Izveštaj o realizaciji programa
Nosioci odobrenih godišnjih i posebnih programa obavezni su da Komisiji i budžetskom inspektoru Grada Požarevca u roku koji je predviđen ugovorom o realizovanju programa, a najmanje jednom godišnje, dostave izveštaj sa potrebnom dokumentacijom o ostvarivanju programa ili delova programa i korišćenju sredstava budžeta Ggrada Požarevca.
Nosioci odobrenih godišnjih i posebnih programa kompletan izveštaj o realizaciji programa sa pratećom dokumentacijom iz stava 1. ovog člana dostavljaju Komisiji za sport, preko Sportskog saveza Grada Požarevca.
Nosioci odobrenog programa u završnom izveštaju o realizaciji programa vrše i procenu postignutih rezultata sa stanovišta postavljenih ciljeva (samoevaluacija).
Nosilac programa je u obavezi da u roku od 15 dana od završetka realizacije programa dostavi Komisiji i budžetskom inspektoru Grada Požarevcu završni (konačni) izveštaj o realizaciji programa, sa fotokopijama kompletne dokumentacije o utrošku sredstava, overene sopstvenim pečatom.
Komisija vrši analizu realizacije programa i postizanja planiranih efekata, sa ciljem da se utvrdi: da li je program sproveden efikasno i efektivno u odnosu na postavljene indikatore; da li su postavljeni ciljevi bili relevantni; da li su postignuti očekivani rezultati; da li je ostvaren očekivani uticaj; da li su ostvareni uticaji u skladu sa utroškom sredstava; da li je obezbeđena održivost.
Ako program nije uspešno realizovan, nosilac programa obaveštava Komisiju o merama koje su preduzete radi utvrđivanja odgovornosti zbog neuspešnog realizovanja odobrenog programa.
Ukoliko se radi o neutrošenim sredstvima na godišnjem nivou, nosilac programa je obavezan da po podnošenju završnog izveštaja izvrši povraćaj sredstava u budžet Grada Požarevca.
Nosilac odobrenog programa najmanje jednom godišnje čini dostupnim javnosti izveštaje o svom radu i o obimu i načinu sticanja i korišćenja sredstava i taj izveštaj dostavlja Komisiji.
Izveštaj iz prethodnog stava može se objaviti i na internet sajtu nosioca programa i mora biti dostupan javnosti tokom cele godine.
Na svim dokumentima i medijskim promocijama vezanim za realizovanje programa kojima se ostvaruje opšti interes u oblasti sporta mora biti istaknuto da se program finansira sredstvima iz budžeta Grada Požarevca.
VII Kontrola realizacije odobrenih programa
Nosilac programa vodi sve potrebne evidencije koje omogućavaju Komisiji sprovođenje kontrole realizovanja programa i utroška sredstava.
Nosilac programa je u obavezi da Komisiji odnosno drugim ovlašćenim licima Grada omogući uvid u celokupnu dokumentaciju i sva mesta vezana za realizaciju ugovorenog programa i u postupku kontrole pruži im sva potrebna obaveštenja.
Nosilac odobrenog programa kome su preneta sredstva, dužan je da namenski koristi sredstva dobijena iz budžeta Grada Požarevca.
Sredstva dobijena iz budžeta Grada Požarevca za realizovanje programa kojima se ostvaruje opšti interes u oblasti sporta moraju se vratiti, u celosti ili delimično, na račun budžeta Grada, zajedno sa zateznom kamatom od momenta prijema, u slučajevima utvrđenim u članu 133. st. 1. i 2. Zakona i to:
1) netačno ili nepotpuno obavesti davaoca sredstava o bitnim okolnostima vezanim za odobrenje i realizovanje programa;
2) svojim propustom ne izvrši program u celini ili ga izvrši u nebitnom delu ili ga izvrši sa bitnim zakašnjenjem;
3) upotrebi sredstva nenamenski, u potpunosti ili delimično,
4) ne pridržava se propisanih ili ugovorenih mera koje su utvrđene radi osiguranja realizacije programa;
5) ne dostavi u predviđenom rokovima potrebne izveštaje i dokaze, iako ga je davalac sredstava prethodno upozorio na nepravilnosti i posledice;
6) prestane da ispunjava uslove koji su na osnovu zakona potrebni za dobijanje sredstava;
7) spreči ili onemogući sprovođenje propisanih, odnosno ugovorenih kontrolnih mera.
U slučaju nastupanja okolnosti iz prethodnog stava, podnosilac programa ne može dobijati sredstva iz budžeta Grada dve godine od dana kada je utvrđeno da je u potpunosti nenamenski upotrebio sredstva za realizaciju programa ili svojim propustom nije postigao u bitnom delu planirane efekte programa.
Izmene u pogledu odobrenih sredstava za realizaciju programa, mogu se izvršiti ako se:
1) time ne ugrožava osnovni cilj programa;
2) sredstva kompenzuju u okviru budžetske stavke, kao i između njih, obraćajući pažnju na to da varijacija ne sme da prelazi 10% od prvobitno odobrene sume novca u okviru svake budžetske stavke.
U slučajevima iz stava 1. ovog člana, nosilac programa može da napravi korekciju u budžetu programa i da o tome obavesti Komisiju.
Odobreno, odnosno započeto finansiranje realizacije programa može se obustaviti ako podnosilac odobrenog programa, u rokovima utvrđenim ugovorom o realizovanju programa, nije dostavio izveštaj sa potrebnom kompletnom dokumentacijom o ostvarivanju programa ili delova programa i korišćenju sredstava budžeta Grada Požarevca.
Sportski savez Grada Požarevca, kao ovlašćeni predlagač godišnjih programa sportskih klubova i saveza, prati realizaciju odobrenih godišnjih programa i na kraju realizacije programa podnosi izveštaj Komisiji o ostvarivanju ciljeva i efekata programa, a ako se uoče ozbiljni problemi i nedostaci u realizaciji programa i pre toga.
Sportski klubovi i savezi obavezni su da Sportskom savezu Grada Požarevca pruže sve potrebne informacije i omoguće uvid u sva dokumenta i sve aktivnosti vezane za realizaciju programa, kao i da im dostavljaju, u isto vreme kad i Komisiji, primerak izveštaja o realizaciji programa.
VIII Prelazne i završne odredbe
Danom stupanja na snagu ovog Pravilnika prestaje da važi Pravilnik o uslovima, načinu i kriterijumima za ostvarivanje potreba i interesa u oblasti sporta, koji se realizuju iz budžeta Grada Požarevca ("Službeni glasnik Grada Požarevca", br. 1/15 i 9/15).
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Požarevca".
Obrasce 1-5 koji su sastavni deo ovog pravilnika, možete pogledati OVDE