UPUTSTVO
O POSTUPKU I NAČINU DOSTAVLJANJA DOKUMENTACIJE BEOGRADSKOJ BERZI A.D. BEOGRAD I POSTUPKU KOMUNIKACIJE SA BEOGRADSKOM BERZOM A.D. BEOGRAD U VEZI UKLJUČIVANJA I ORGANIZOVANJA TRGOVANJA HARTIJAMA OD VREDNOSTI NA BERZI

- od 10. januara 2022. godine -

 

OPŠTE ODREDBE

I

Ovim Uputstvom o postupku i načinu dostavljanja dokumentacije Beogradskoj berzi a.d. Beograd (u daljem tekstu: Berza) i postupku komunikacije sa Berzom (u daljem tekstu: Uputstvo) bliže se uređuje način i forma izrade dokumentacije i dostavljanje iste, te način komunikacije izdavaoca sa Berzom u vezi uključivanja i organizovanja trgovanja hartijama od vrednosti na Berzi.

Dokumentacija iz stava 1. ove tačke izrađuje se po pravilu u formi elektronske dokumentacije i dostavlja Berzi elektronskim putem na način bliže uređen ovim Uputstvom.

Pod pojmom elektronske dokumentacije u smislu stava 1. ove tačke smatra se dokumentacija izrađena u skladu sa zakonom koji uređuje elektronski dokument, elektronsku identifikaciju i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju (u daljem tekstu: Zakon o elektronskom dokumentu) i ovim Uputstvom, i koja može biti u formi:

elektronskog dokumenta - koji je izvorno nastao u elektronskom obliku i koji je potpisan kvalifikovanim elektronskim potpisom lica ovlašćenog za potpis datog dokumenta, izuzev u slučaju dokumenata državnih organa koji alternativno mogu biti overeni kvalifikovanim elektronskim pečatom datog državnog organa, ili

overenog digitalizovanog dokumenta - koji je nastao digitalizacijom originalnog dokumenta sačinjenog u formi koja nije elektronska, i koja je izvršena pod nadzorom ovlašćenog lica u skladu sa Zakonom o elektronskom dokumentu, a istovetnost sa originalom potvrđena kvalifikovanim elektronskim pečatom ili kvalifikovanim elektronskim potpisom lica pod čijim nadzorom je digitalizacija izvršena.

Izuzetno od stava 3. ove tačke, informator o izdavaocu obavezno se izrađuje u formi elektronskog dokumenta sačinjenog i potpisanog na način bliže opisan tačkom II ovog Uputstva.

DOKUMENTACIJA KOJA JE PREDMET OBJAVE NA INTERNET STRANICI BERZE

II

Ovom tačkom bliže se uređuje način izrade elektronske dokumentacije koju su izdavaoci dužni da u vezi sa uključivanjem i organizovanjem trgovanja hartijama od vrednosti na tržištima Berze dostavljaju Berzi u skladu sa Zakonom o tržištu kapitala ("Službeni glasnik RS", br. 31/2011, 112/2015, 108/2016, 9/2020 i 153/2020), podzakonskim aktima i aktima Berze radi objave na internet stranici Berze i to:

1) Informator o Izdavaocu;

2) prospekt izdavaoca čije je objavljivanje odobrila Komisija za hartije od vrednosti RS (u daljem tekstu: Prospekt izdavaoca);

3) periodične i povremene izveštaje, informacija i obaveštenja koji su predmet objave na internet stranici Berze.

Kada se elektronska dokumentacija iz stava 1. ove tačke dostavlja u formi elektronskog dokumenta, ista mora biti izrađena na sledeći način:

- dokument se izrađuje kao jedinstveni tekstualni dokument, a delovi dokumenta koji nisu izrađeni kao tekstualni (slike tabele crteži...) moraju biti biti integrisani u jedinstveni tekstualni dokument;

- na dokumentu je neophodno naznačiti identifikacione podatke o potpisniku dokumenta (pravno lice, ime i prezime, funkcija);

- nakon izrade jedinstvenog dokumenta na način iz prethodnih alineja ovog stava isti se konvertuje u.pdf format koji ne dozvoljava naknadne izmene na upisanim podacima, i u tom formatu potpisuje kvalifikovanim elektronskim potpisom, odnosno kvalifikovanim elektronskim pečatom i dostavlja Berzi radi objavljivanja.

Kada se elektronska dokumentacija iz stava 1. ove tačke dostavlja u formi overenog digitalizovanog dokumenta ista mora ispunjavati sledeće kumulativne uslove:

- da je original dokumenta u papirnoj formi potpisan, odnosnom overen od strane ovlašćenog lica izdavaoca u skladu sa zakonom i aktima izdavaoca;

- da je digitalizaciju originalnog dokumenta izvršena pod nadzorom ovlašćenih lica utvrđenih Zakonom o elektronskom dokumentu, i to konvertovanjem u PDF format koji ne dozvoljava naknadne izmene na upisanim podacima;

- da je istovetnost digitalizovanog dokumenta sa originalom potvrđena kvalifikovanim elektronskim pečatom ili kvalifikovanim elektronskim potpisom lica pod čijim nadzorom je izvršena digitalizacija datog dokumenta.

Izuzetno od st. 2. i 3. ove tačke Informator o izdavaocu dostavlja se isključivo kao elektronski dokument koji mora ispuniti sledeće uslove forme i sadržine:

- da je izrađen u svemu u skladu sa važećom Odlukom Berze o informatoru o izdavaocu;

- da je izrađen u aplikaciji Berze za izradu informatora o izdavaocu u .xml formatu;

- da je potpisan na propisani način i to validnim kvalifikovanim elektronskim potpisom lica ovlašćenog (ovlašćenih) za potpis predmetnog dokumenta u skladu sa propisima uz naznaku identifikacionih podataka o potpisniku/potpisnicima dokumenta (pravno lice, ime i prezime, funkcija) na dokumentu.

APLIKACIJA BERZE ZA DOSTAVU ELEKTRONSKE DOKUMENTACIJE RADI OBJAVE

III

Dokumentacija iz tačke II ovog Uputstva dostavlja se Berzi putem internet aplikacije Berze za dostavu elektronski potpisanih dokumenata (u daljem tekstu: Aplikacija Berze), a u skladu sa ovim Uputstvom i tehničkim uputstvom za korišćenje Aplikacije Berze (u daljem tekstu: Korisničko uputstvo).

Korisnici Aplikacije Berze mogu biti izdavaoci i članovi Berze.

Izdavaoci stiču pravo na dostavu elektronske dokumentacije putem Aplikacije Berze izmirenjem godišnje naknade za kotaciju uključenih hartija od vrednosti za tekuću godinu, odnosno jednokratne naknade za uključenje klase hartija od vrednosti, u skladu sa važećim Pravilnikom o tarifi Berze. Izdavaoci koji na tržištima Berze imaju uključeno, odnosno uključuju više klasa hartija od vrednosti dato pravo stiču izmirenjem jednokratnih naknada za uključenje, odnosno godišnjih naknada za kotaciju svih hartija od vrednosti uključenih na tržišta Berze.

Odredba stava 3. ove tačke ne primenjuje se na članove Berze kada koriste Aplikaciju za dostavu dokumentacije za hartije od vrednosti čiji su izdavaoci.

Aplikaciji Berze pristupa se putem korisničkog imena i šifre, koje Berza dodeljuje korisniku Aplikacije Berze po njegovoj prijavi za dodelu korisničkog imena i šifre za pristup Aplikaciji Berze (u daljem tekstu: Prijava).

Prijava se podnosi na obrascu iz Priloga 2. ovog Uputstva, i sadrži izjavu saglasnosti podnosioca Prijave sa uslovima korišćenja Aplikacije Berze.

Prijava se podnosi Berzi u formi elektronskog dokumenta izrađenog u skladu sa ovim Uputstvom.

Izdavaoci koji elektronsku dokumentaciju dostavljaju posredstvom članova Berze, ne podnose Prijavu, a pravo na dostavu elektronske dokumentacije putem Aplikacije Berze stiču po ispunjenju uslova iz stava 3. ove tačke.

Berza će prihvatiti samo Prijave izrađene u svemu na način utvrđen ovom tačkom .

IV

Po prihvatanju Prijave i proveri ispunjenosti uslova iz stava 3. tačke III Uputstva, Berza odobrava Prijavu i dodeljuje korisničko ime i šifru za pristup Aplikaciji Berze koja se dostavlja podnosiocu Prijave na adresu elektronske pošte navedenu u Prijavi.

Podnosilac Prijave je obavezan da potvrdi prijem korisničkog imena i šifre za pristup Aplikaciji Berze, a datu potvrdu daje na obrascu koji je dat u Prilogu 3. ovog Uputstva.

Potvrda iz stava 3. ove tačke izrađuje se u formi elektronskog dokumenta koji potpisuje zakonski zastupnik podnosioca Prijave, odnosno lice koje je Prijavom ovlašćeno za prijem i potvrdu prijema korisničkog imena i šifre, i ista se dostavlja na adresu elektronske pošte post@belex.rs.

Berza aktivira dodeljeno korisničko ime i šifru za pristup Aplikaciji Berze najkasnije počev od narednog radnog dana od dana prijema potvrde iz stava 3. ove tačke.

V

Korisnik Aplikacije Berze istu može koristiti po prihvatanju uslova korišćenja Aplikacije Berze, a u obimu utvrđenom ovlašćenjem dodeljenim u postupku registracije korisničkog naloga koje prema statusu korisnika Aplikacije Berze može biti:

- ovlašćenje za izdavaoca - kojim se izdavaocu omogućava dostava njegove elektronske dokumentacije ili

- ovlašćenje za člana Berze - kojim se članu Berze omogućava dostava njegove elektronske dokumentacije, kao i dostava elektronske dokumentacije izdavalaca koji su člana Berze ovlastili za komunikaciju sa Berzom po predmetu dostave, a koji ispunjavaju uslove iz stava 3. tačke III ovog Uputstva.

Aplikacija Berze može se koristiti tokom perioda za koji je korisnik Aplikacije Berze, odnosno izdavalac čija je elektronska dokumentacija predmet dostave izmirio obaveze iz stava 3. tačke III Uputstva, odnosno do dana sa kojim dospeva obaveza plaćanja godišnje naknade za kotaciju hartija od vrednosti za narednu godinu.

Po isteku perioda iz stava 2. ove tačke pravo na pristup i/ili korišćenje Aplikacije Berze za dostavu dokumentacije izdavaoca se suspenduje do ispunjenja uslova iz stava 3. tačke III ovog Uputstva za tekuću godinu.

Tehničke procedure za korišćenje Aplikacije Berze bliže su uređene Korisničkim uputstvom.

VI

Berza urednu elektronsku dokumentaciju primljenu putem Aplikacije Berze objavljuje na svojoj internet stranici.

Pod urednom elektronskom dokumentacijom u smislu stava 1. ove tačke smatraju se dokumenti koji su izrađeni u svemu na način iz tačke II ovog Uputstva i koji nemaju drugih tehničkih nedostataka i nepravilnosti.

Kod utvrđivanja postojanja tehničkih nedostataka i nepravilnosti u smislu stava 2. ove tačke Berza proverava:

- da li je kvalifikovani elektronski potpis, odnosno kvalifikovani elektronski pečat na dostavljenom dokumentu validan -što se konstatuje u postupku provere istog kod nadležnog sertifikacionog tela koje je izdalo dati potpis, odnosno pečat;

- da li su identifikacioni lični podaci o potpisniku navedeni u tekstu elektronskog dokumenta istovetni sa podacima na kvalifikovanom elektronskom potpisu kojim je isti potpisan;

- da li postoje drugi tehnički nedostaci i nepravilnosti.

Sa uredne elektronske dokumentacije, Berza uklanja validni kvalifikovani elektronski potpis kojim je ista potpisana.

Berza ne odgovara za formu i sadržaj elektronske dokumentacije koja se dostavlja putem Aplikacije Berze, uključujući i podatak da li je ista potpisana od strane ovlašćenog lica izdavaoca.

Izdavalac na koga se odnosi predmet dostave i korisnik Aplikacije Berze preko koga se vrši dostava, staraju se i odgovorni su da data elektronska dokumentacija ispuni sve zahteve i uslove utvrđene zakonskim i podzakonskim propisima i aktima Berze, kao i da bude izrađena i potpisana/overena na način utvrđen Uputstvom.

VII

Komunikacija Berze i korisnika Aplikacije Berze po predmetu dostave elektronske dokumentacije odvija se:

- preko korisničkog naloga na kome se evidentira status predmeta dostave, i

- putem e-mail adrese koja je na korisničkom nalogu evidentirana u postupku dostavljanja konkretnog predmeta dostave, i koja se smatra adresom koja je deo službenog dopisivanja sa Berzom po predmetu dostave.

Ukoliko elektronska dokumentacija koja je predmet dostave putem Aplikacije Berze nije izrađena u skladu sa tačkom II ovog Uputstva, kao i u slučaju drugih uočenih tehničkih nepravilnosti ili nedostataka date dokumentacije, Berza o tome putem komentara u vezi sa statusom predmeta dostave obaveštava korisnika Aplikacije Berze na način iz stava 1. ove tačke.

Komentar iz stava 2. ove tačke treba da ukaže na uočene neispravnosti i nedostatke, te na potrebu dostavljanja Berzi korigovanog dokumenta. Korigovani dokument dostavlja se Berzi na način i u formi utvrđenoj ovim Uputstvom.

IZRADA I DOSTAVA DOKUMENTACIJE KOJA NIJE PREDMET OBJAVE NA INTERNET STRANICI BERZE

VIII

Ovom tačkom bliže se uređuje način izrade i dostave zahteva i dokumentacije koja se dostavlja uz zahtev za uključenje, isključenje, promenu broja ili privremenu obustavu trgovanja hartijama od vrednosti izdavaoca, kao i druge dokumentacije koja nije predmet objave na internet stranici Berze.

Dokumentacija iz stava 1. ove tačke dostavlja se Berzi u formi elektronske dokumentacije izrađene u skladu sa ovim Uputstvom, na adresu Berze registrovanu za prijem elektronske pošte - post@belex.rs.

Zahtev i dokumentacija koja se dostavlja uz zahtev se po pravilu dostavljaju uz propratni obrazac čija forma je data u Prilogu 1. ovog Uputstva. U slučaju istovremene dostave više zahteva po različitim osnovama izdavalac je obavezan da svaki od njih, dostavi pojedinačno uz propratni obrazac dat u Prilogu 1.

Komunikacija Izdavaoca i Berze po predmetu dostave iz stava 1. ove tačke, odvija se preko lica naznačenog za komunikaciju sa Berzom po predmetu dostave u propratnom obrascu iz Priloga 1. ovog Uputstva, odnosno u dostavljenom dokumentu, a ako isto nije naznačeno, sa licem naznačenim u Informatoru o izdavaocu.

Komunikacija sa Izdavaocem po predmetu dostave u smislu stava 1. ove tačke odvija se po pravilu elektronskom poštom na adresu za prijem elektronske pošte koja je kao adresa za komunikaciju sa Berzom po predmetu dostave naznačena na propratnom obrascu iz Priloga 1. ovog Uputstva, odnosno na dostavljenom dokumentu.

Ako na dostavljenoj dokumentaciji nije navedena adresa za prijem elektronske pošte preko koje se vrši komunikacija po predmetu dostave u smislu stava 5. ove tačke, komunikacija sa izdavaocem vrši se putem adrese za prijem elektronske pošte koja je upisana u Informatoru o Izdavaocu i adrese za prijem elektronske pošte upisane u nadležni registar privrednih subjekata Agencije za privredne registre RS.

U slučaju uočenih tehničkih nepravilnosti ili nedostataka u dostavljenoj dokumentaciji po predmetu dostave iz stava 1. ove tačke, Berza o tome obaveštava lice iz st. 5. i 6. ove tačke. Obaveštenjem se ukazuje na uočene tehničke neispravnosti i nedostatke, te na potrebu izrade i dostave Berzi korigovanog dokumenta na način utvrđen ovim Uputstvom.

ZAJEDNIČKE ODREDBE

IX

Dokumentaciju koja se u skladu sa ovim Uputstvom dostavlja Berzi izdavaoci mogu dostavljati neposredno ili posredstvom člana Berze koga su ovlastili za komunikaciju sa Berzom.

Izdavalac je dužan da se u izradi dokumentacije koju dostavlja Berzi pridržava propisanih pravila njene forme i sadržine.

Elektronski fajl koji sadrži dokument izrađen u skladu sa ovim Uputstvom ne može biti veći od 100 MB, osim u slučaju kada je dostava ovog dokumenta u elektronskom fajlu većem od 100 MB prethodno odobrena od strane Berze.

Berza ne odgovara za formu i sadržaj dokumentacija koja se dostavlja u skladu sa ovim Uputstvom. Izdavalac na koga se odnosi data dokumentacija stara se i odgovoran je da ista ispuni sve zahteve i uslove utvrđene zakonskim i podzakonskim propisima i aktima Berze, kao i da bude izrađena i dostavljena na način utvrđen ovim Uputstvom.

X

Kao vreme prijema dokumentacije dostavljene u skladu sa ovim Uputstvom smatra se:

- u slučaju elektronske dokumentacije dostavljene putem Aplikacije Berze - vreme evidentirano na korisničkom nalogu korisnika Aplikacije Berze kao potvrda prijema predmeta dostave,

- u slučaju dokumentacije dostavljene putem elektronske pošte - vreme prijema evidentirano na nalogu primaoca. a koje vreme se može razlikovati od vremena evidentiranja iste u elektronsku bazu Berze za zavođenje dokumenata, te dostavljanje u rad stručnih službi Berze, u slučaju da je ista dostavljena nakon 14:00 sati, u kom slučaju se evidentira pod datumom prvog narednog radnog dana.

Uredna elektronska dokumentacija koja je dostavljena radi objave na internet stranici Berze objavljuje se u skladu sa Pravilima Berze.

Pravila zavođenja dokumentacije dostavljene Berzi u formi koja nije elektronska primenjuju se i na dokumentaciju dostavljenu na jedan od načina utvrđenih stavom 1. ove tačke.

XI

Svaki zahtev ili nalog Berze upućen Izdavaocu elektronskom poštom smatra se primljenim:

- u slučaju komunikacije putem elektronske pošte - vreme koje je evidentirano kao vreme kada je elektronska poruka poslata od strane Berze;

- u slučaju komunikacije putem Aplikacije Berze - vreme kada je ovlašćeno lice Berze putem Aplikacije Berze postavilo komentar povodom predmeta dostave čija je objava odbijena.

XII

Izdavaoci, odnosno korisnici Aplikacije Berze su u obavezi da obezbede redovno kontrolisanje adrese za prijem elektronske pošte koja je deo službenog dopisivanja sa Berzom, odnosno adrese sa koje se vrši pristup Aplikaciji Berze.

U slučaju kada se komunikacija iz stava 1. ove tačke odnosi na elektronsku dokumentaciju koja je predmet objave, a čija je objava odbijena, obaveza iz stava 1. ove tačke obuhvata i kontrolu komentara u vezi sa predmetom dostave dostupnog na korisničkom nalogu korisnika Aplikacije Berze koji je predmetnu dostavu izvršio.

Izdavalac, odnosno korisnik Aplikacije Berze je u obavezi da postupi po svakom nalogu i zahtevu Berze koji je upućen elektronskom poštom, odnosno dat u komentaru povodom predmeta dostave na Aplikaciji Berze, i to na način i u rokovima određenim takvim nalogom, odnosno zahtevom Berze i ovim Uputstvom.

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

XIII

U prelaznom periodu utvrđenom odlukom direktora Berze donetom u skladu sa članom 238a Pravila Berze, kao i u opravdanim obrazloženim slučajevima kada ne postoji mogućnost dostavljanja dokumentacije putem elektronske pošte, dokumentacija bliže opisana u tački VIII ovog Uputstva (koja nije predmet objave na internet stranici Berze) može se dostaviti Berzi u štampanoj formi, neposrednom predajom ili putem preporučene pošte, pri čemu postojanje opravdanih razloga diskreciono ceni Berza prema konkretnim okolnostima svakog pojedinačnog slučaja.

Kada se dokumentacija iz stava 1. ove tačke odnosni na zahtev i dokumentaciju za prvo uključenje hartija od vrednosti na neko od tržišta Berze, Informator o izdavaocu i Prospekt izdavaoca, izrađeni na način utvrđen ovim Uputstvom dostavljaju se na elektronskom mediju.

Dokumentacija koja se dostavlja na način utvrđen st. 1. i 2. ove tačke, dostavlja se Berzi u originalu i mora da bude potpisana od strane ovlašćenog lica izdavaoca i overena u skladu sa zakonom i aktima izdavaoca, odnosno overena u skladu sa zakonom koji uređuje overu potpisa u slučaju da dostavu dokumentacije vrši fizičko lice.

U slučaju dostave dokumentacije u skladu sa ovom tačkom, ista se može se dostaviti Berzi preporučenom pošiljkom ili neposrednom predajom pisarnici Berze radnim danom u vremenu od 8:00 do 14:00 sati, a danom prijema smatra se dan prijema preporučene pošiljke od strane Berze, odnosno dan prijema na pisarnici Berze.

Izuzetno, Berza može prihvatiti prijem dokumentacije neposrednom predajom nakon 14:00 sati, u kom slučaju se danom prijema smatra naredni radni dan.

XIV

Odredbe ovog Uputstva koje se odnose na izdavaoca, shodno se primenjuju i na članove Berze i treća lica koja komuniciraju sa Berzom u vezi sa uključivanjem i organizovanjem trgovanja hartijama od vrednosti na tržištima Berze.

XV

Ovo Uputstvo objavljuje se na internet stranici Berze i stupa na snagu protekom roka od osam dana od dana objavljivanja na internet stranici Berze.

Stupanjem na snagu ovog Uputstva prestaje da važi Uputstvo o postupku i načinu dostavljanja dokumentacije Beogradskoj berzi a.d. Beograd i postupku komunikacije sa Beogradskom berzom a.d. Beograd u vezi uključivanja i organizovanja trgovanja hartijama od vrednosti na Berzi broj 01/1 br. 5710/15 od 26.6.2015. godine.

Priloge 1 do 3, koji su sastavni deo ovog uputstva, možete pogledati OVDE