ODLUKAO IZRADI GENERALNOG URBANISTIČKOG PLANA "ŠABAC 2022-2032."("Sl. list grada Šapca i opština: Bogatić, Vladimirci i Koceljeva", br. 34/2021) |
Pristupa se izradi Generalnog urbanističkog plana "Šabac 2022-2032." (u daljem tekstu: GUP) u skladu sa članom 23 Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", broj 72/09, 81/09 - isp, 64/10 - odl. US, 24/11, 121/12, 42/13 - odl. US, 50/13 - odl. US, 98/13 - odl. US, 132/14, 145/14, 83/18, 31/19, 37/19 - dr. zakon, 9/20 i 52/21).
GUP se donosi kao strateški razvojni plan, sa opštim elementima prostornog razvoja. GUP se donosi za naseljeno mesto koje je u skladu sa Zakonom o teritorijalnoj organizaciji Republike Srbije ("Sl. glasnik RS", br. 129/07) utvrđeno kao grad.
Generalni urbanistički plan kao dokument urbane strategije utvrđuje osnovne resurse i probleme razvoja teritorije, definiše ciljeve prostornog uređenja i formatizuje plansku podršku raspoloživim resursima koje treba koristiti na optimalan način, vodeći računa i o generacijama koje dolaze.
Granica obuhvata plana zahvata teritorije celih katastarskih opština: Šabac, Majur, Jevremovac, Pocerski Pričinović, Jelenča, Mišar i delove katastarskih opština Drenovac i Mačvanski Pričinović, ukupne površine od oko 8767 hektara.
Granica obuhvata plana ide granicama sledećih katastarskih parcela: K.O. Drenovac: 6084 (reka Sava), 5931 (kanal), 5816/7, 5484/4, 5912/1, 5912/2, 6025 (kanal Vukčevica), put 5911, put 5902, put 5901, put 5900; K.O. M. Pričinović: 4037 (reka Sava), put 4030, K.O. Šabac: 14407 (reka Sava), 1/1, 1/2, 1/3, 1/4, 1/5, 1/6, 1/7, 1/8, 10022, 14403/3 (kanal), 14434 (Ul. Stefana Prvovenčanog), 14394, 14406/1 (Cerski obodni kanal), 14395, 14396/2, 14400; K.O. Jevremovac: put 530, put 531, 518 (kanal Mutnik), 1, put 548, 324, put 325, 326, 327, 328, put 546, 552 (Ulica Oslobođenja), 362, 364, 404, 405, 406, 409, 410, 411, 412, 413, 414, 415, 416, 417, 418, 419, 420, 421, 422, 423, 424, 425, 426, 427, 428, put 558, 507/16, 507/7, 507/14, 507/5, 507/15, 507/2, 507/3, 507/6, 528 (kanal Brdnjak), 508/6, 508/7, put 508/17, 508/8, 529 (kanal Milin potok), 517/5, 517/6, 517/8, 517/21, 562 (Ulica Braće Petrović), 2352, 2351/1, 2278, 2277, 2251, 2250 (Ulica Hajduk Stanka), 2249/5, 2231/2, 2231/1, 2230, 2228, 2227, 2216 (Ulica Luke Stevića), 2211, 2210, 2209/9, 2209/8, 2209/7, 2208 (Ulica Luke Stevića), 2207, 226, put 218, 527 (kanal Drenovača), 1897, 1896, 1895, 1894, 1983, 1982, 1981/1, 1890, 1889, 2355/1 (Ulica 7. Oktobar), 1845/2, 208, put 543, 206, 205, 204, 203, 542, 199, 200, 197, 196, 195, 193, 192, 191, 1819, 1814/2, 1813, 1812/3, 913, 912, 911, 910, 890/1, put 541, 183; K.O. P. Pričinović: 2066/1, 2083, 2113/1, 2113/2, 2113/3, 1941 (Ulica Pukovnika Krste Smiljanića), 364, 365, 366, 368, 369, 371, 372, 373, 374, 375, 376, put 518, 378/1, 378/2, 379, 380, 382, 483 (kanal Gajevi), 384, 385, put 521, 386, 485 (kanal Švabićevka), put 528, 487 (kanal Mamutov potok), 408/1, 409, 410, 411, 412/2, 412/4, 413/2, 413/3, put 529, 414/2, 419, put 418, 415, 476 (reka Dumača); K.O. Jelenča: 1235, put 1377, 1236, 1237, 1239, 1240, 1241, put 1378, 1354 (kanal Mrmoljac), 1242, put 1358, 1243, 1244, 1245, 1389, put 1391; K.O. Mišar: 2471, 2472, kanal 2483, 2470, put 2520, 2438, 2437, 2436, 2435, 2434, 2433, 2431, 2430, 2429, 2428, 2427, 2426, kanal 2482, 2396, 2397, 2398, put 2517, 2395, 2394, 2393, kanal 2481/1, 2392, put 2502, put 1956/2, 1950 (Ulica Karađorđeva), 1630, put 2499, kanal 2478, put 2498, kanal 2476, put 2494, put 2100, 2493 (put Mišar - Orašac), 2058, 2057, 2056, 2055, 2054, 2053, 2052, 2051, 2049, 2048, 2047, 2046, 2045, 2044, 2042, 2041, 2040, 2039, 2038, 2037, 2036, put 2487, put 1962, 1961, 1960, 1958, 1957/1, put 2485, 2473 (reka Sava).
Okvirna granica obuhvata data je u prilogu - Grafički prikaz okvirna granica obuhvata GUP-a.
Planski osnov za izradu GUP predstavljaju planovi šireg područja. Obaveze, uslovi i smernice iz planskih dokumenata i stečene obaveze su sadržane u odredbama:
Zakona o prostornom planu Republike Srbije od 2010. do 2020. g ("Sl. glasnik RS", br. 88/10): Poljoprivredno zemljište: Na područjima intenzivne ratarske i povrtarske proizvodnje: preduzimanje mera za sprečavanje ekoloških i zdravstvenih rizika vezanih za intenzivnu, monokulturnu i visoko mehanizovanu proizvodnju uz unapređivanje sistema za navodnjavanje i odvodnjavanje; razvijanje bioloških sistema proizvodnje, recikliranje inputa, redukovanje potrošnje mineralnih đubriva i pesticida; podizanje prosečnih prinosa; sprečavanje acidifikacije zemljišta; racionalno korišćenje energije i razvijanje obnovljivih energetskih izvora. U periurbanim zonama: restriktivne mere urbanističkog planiranja; nametanje standarda u pogledu primene agrotehničkih mera. Mineralne sirovine: Sprečavanje neplanskog korišćenja mineralnih sirovina (pesak i šljunak) i podzemnih voda; sistematično iskorišćavanje termalnih i mineralnih voda, kao izvora obnovljive energije. Podzemne vode: moguća toplifikacija područja Grada. Životna sredina: Područje zagađene i degradirane životne sredine: jedno od najugroženijih područja (hot spots) u RS (industrija, deponija mulja); sprečiti dalju degradaciju i sanirati i revitalizovati područja. Područje ugrožene životne sredine (lokaliteti sa povremenim prekoračenjem graničnih vrednosti, seoska i vikend naselja, područja eksploatacije mineralnih sirovina, državni putevi I i II reda. Sprečiti dalju degradaciju i obezbediti poboljšanje postojećeg stanja, kako bi se umanjila degradiranost životne sredine kao ograničavajućeg faktora razvoja. Prekogranično zagađenje - preko reke Save - obezbediti međunarodnu saradnju. Zaštita i uređenje predela: Uslovi i prioriteti: izrada pilot projekata "Kategorizacija predela" za područja posebnih prirodnih i/ili kulturnih vrednosti i to: turističke destinacije (reka Sava), prostori i naselja uz infrastrukturne koridore (državni putevi prvog i drugog reda) i područja gradova i urbanih naselja. Prirodne nepogode i tehnološki udesi: Opšte iz PPRS sa posebnim osvrtom na mogućnosti tehnoloških udesa na području Grada Šapca. Policentrični urbani sistem: FUP Šabac (državnog značaja): Grad Šabac i opštine Bogatić i Vladimirci. Održivi urbani razvoj: Klaster Zapadna Srbija sa gradovima: Užice, Valjevo, Šabac i Loznica. Urbana obnova i reciklaža: Šabac, grad - lokacija sa potencijalom za urbanu obnovu; ocena atraktivnosti - 3; potencijal: vernakularna arhitektura, grad regionalnog značaja; A-visoki potencijal; braunfild/urbana obnova: singularne i industrijske lokacije. Socijalni razvoj i socijalna kohezija: Ostvarivanje minimalnih standarda i potpunog obuhvata u kategoriji osnovnih. Prostorni razvoj rudarstva: Korišćenje nemetaličnih mineralnih sirovina, prvenstveno šljunka, peska i krečnjaka. Prostorni razvoj industrije: Planirana industrijska zona/industrijski park. U pripremi je aktiviranje slobodne zone u Šapcu. Prostorni razvoj turizma i odnos prema zaštiti: Opšte iz PPRS uz akcenat na potrebi izgradnje većih rečnih marina na Savi. Regionalna pristupačnost: Mačvanska oblast: potrebno poboljšati infrastrukturnu opremljenost. Putna mreža i objekti: Prioritet: Državni put I reda, Sombor (veza sa Mađarskom i Hrvatskom) - Bačka Palanka (M-18) (sa dogradnjom veze prema Šidu) - Novi Sad (M-7) - Ruma - Šabac (M-21) (sa krakom za Loznicu i veza sa Bosnom i Hercegovinom (M-19)) - Valjevo - Požega i dalje veza ka Ivanjici (M-21.1). Železnička mreža i objekti: Revitalizacija i modernizacija regionalne pruge: Ruma - Šabac - Brasina - državama granica. Prioritet je izgradnja nove pruge: Beograd - Obrenovac - Šabac. Sistem vazdušnog transporta: Opština gravitira potencijalnom regionalnom aerodromu u Valjevu i letelištu u S. Mitrovici koje se može uključiti u buduću regionalnu mrežu aerodroma RS (pored međunarodnog aerodroma "Nikola Tesla" u Beogradu. Vodeni transport: Luka od javnog, državnog značaja u Šapcu (luka ima potencijal da postane luka od međunarodnog značaja). Intermodalni transport i logistički centri: Potencijalna lokacija intermodalnog terminala i logističkog centra u Šapcu. Planirano povezivanje Luke Šabac sa koridorom X i VII odgovarajućim intermodalnim terminalom. Energetika: Izgradnja nove transformatorske stanice i dalekovoda 110 kV Šabac 3 - Vladimirci, prioritet l/ll. Energetska infrastruktura: Izgradnja razvodnog gasovoda Kolubarske i Mačvanske oblasti, prioritet I. Korišćenje obnovljivih izvora energije: Korišćenje obnovljivih vidova energije, posebno geotermalne energije. Vodoprivreda i vodoprivredna infrastruktura: Regionalni sistem snabdevanja vodom najvišeg kvaliteta - I: aluvioni Mačve, Podrinja i Posavine. N: Bogatić, Šabac, Loznica. Kasnije: deo vode se upućuje prema Sremu, preko S. Mitrovice do Rume; uređenje vodotokova i zaštita od poplava sa posebnim akcentom na značaju Cerskog obodnog kanala; realizacija PPOV za naselje Šabac zbog velikog uticaja na izvorišta i vodotokove. Funkcionalne veze sa širim okruženjem: Funkcionisanje evroregiona "Drina - Sava - Majevica"; veze sa BiH preko vodnog transporta Savom; veze sa Hrvatskom preko vodnog transporta Savom i sprovođenje međudržavnog "Sporazuma o plovidbi i plovnim putevima na unutrašnjim vodama i njihovom tehničkom održavanju (potpisan između Srbije i Hrvatske 2009.); program bratimljenja gradova. Strateški prioriteti: Prioritet predstavlja izrada sledećih planova: PPPPN infrastrukturnog koridora drž. puta prvog reda M21 i M19 (rok: 2010.); regionalni prostorni plan za Mačvansku i Kolubarsku oblast (rok: 2012.); PPPPN gasovodne mreže RS (prvi je usvojen, drugi je u fazi usvajanja). Ukoliko se u toku izrade plana usvoji novi Zakon o prostornom planu Republike Srbije, plan će se uskladiti sa njim.
• Uredbe o utvrđivanju regionalnog prostornog plana za područje Kolubarskog i Mačvanskog okruga ("Sl. glasnik RS", br. 11/15): Zaštita voda: Zaštita kvaliteta voda: održivo korišćenje lokalnih izvorišta, racionalno korišćenje voda za tehnološki proces iz aluviona Save, sprečavanje zagađenja, potpuna sanitacija naselja izgradnjom, obnovom i proširenjem kanalizacionih sistema i izgradnjom PPOV opšteg tipa. Zaštita od voda se zasniva na primeni pasivnih mera zaštite (posebno izdvojena potreba rekonstrukcija nasipa reke Save). Stanovništvo: Zadržavanje stacionarne populacije počivaće na jačanju polarizacijskog uticaja gradskih centara. Mreža naselja i centara: Šabac je centar nacionalnog značaja, a prema hijerarhijskoj podeli RPP, nalazi se u prvoj hijerarhijskoj ravni sa Valjevom, kao regionalni centri koji dominiraju okruzima. Prostorna organizacija industrije: Industrijska zona "Severozapad": Veliki grinfild lokalitet izuzetne lokacijske konkurentnosti; 600 ha vlasništvo grada. Industrijska zona "Istok" sa Slobodnom zonom: Grinfild lokalitet; delimično iskorišćen. Međunarodna luka i logistički centar: Potencijalna lokacija intermodalnih terminala i logističkih centara; Luka, logistički centar i slobodna zona. Radna zona "Jug". Razvoj turizma: gradski turizam (manifestacioni, kulturni i poslovni), tranzitni i turing turizam (vodni i dr). Drumski saobraćaj: Izmeštanje DP I reda br. 21 i 19, na osnovu PPPPN infrastrukturnog koridora državnog puta I reda br. 21 i državnog puta I reda br. 19. U perspektivi ovaj pravac omogućuje povezivanje autoputskih koridora X (E-75 i E-70), koridora Vc (pravac Budimpešta - Osijek - Sarajevo - Mostar - Ploče) i preko DP I reda br. 24, sa koridorom IV (veza sa Rumunijom). Izgradnja novog mosta na reci Savi. Železnički saobraćaj: izgradnja železničke pruge Beograd - Obrenovac-Šabac. Vodni saobraćaj: Predviđena je rehabilitacija međunarodnog plovnog puta Sava i rekonstrukcija i modernizacija luke Šabac (luka međunarodnog značaja). Vazdušni saobraćaj: Izgradnja sportsko-poljoprivrednog aerodroma u industrijskoj zoni Šapca. Intermodalni saobraćaj: Planirana je izgradnja RTC u zoni postojeće luke Šabac. Vodna infrastruktura: Mačvanski regionalni sistem za snabdevanje naselja vodom. Potreba korišćenja voda za tehnološke potrebe iz aluviona Save. Drenažni sistemi (Srednjemačvanski, Donjemačvanski i Cerski obodni kanal i mreža malih vodotoka) se moraju obnoviti u skladu sa utvrđenim projektima. Neophodna rekonstrukcija savskih nasipa. U sklopu sistema aktivne odbrane od poplava realizovane su dve retenzije u Hrvatskoj (Lonjsko i Mokro polje). Međunarodnom saradnjom Srbije i Hrvatske definisaće se upravljački sistemi ovih objekata. Energetska infrastruktura: Neophodno je veoma pažljivo razmotriti mogućnost izgradnje HE Šabac (jedne stepenice), uzvodno od Šapca. Elektroenergetska mreža: Izgradnja DV 110 kV od postojeće TS 220/110 kV "Šabac 3" do postojeće TS 110/20 kV "Vladimirci". Dogradnja TS 110/x kV "Šabac 1", "Šabac 2" i "Šabac 5". Izgradnja TS 110/x kV "Šabac 13". Izgradnja razvodnog gasovoda Batajnica - Šabac - Loznica - Republika Srpska koji će biti paralelan sa postojećim razvodnim gasovodom RG 04-05 (u koridoru postojećeg gasovoda). Telekomunikacije: Izgradnja optičkog kabla Šabac - Krupanj. Komunalna infrastruktura: Komunalni otpad se odvozi na regionalnu deponiju na teritoriji grada S. Mitrovica nakon tretmana na transfer stanici. Zaštita životne sredine: Visok stepen zagađenosti: hot spots - industrija i deponija mulja; lokacije SEVESO II postrojenja nižeg reda - "Zorka kolor"; i višeg reda - "Viktorija" - "Zorka mineralna đubriva". Viši stepen zagađenosti: grad kao regionalni centar sa industrijskim zonama. Srednji stepen zagađenosti: nacionalna luka Šabac. Mali stepen zagađenosti: Sava sa Šapcem i mesta sa nedovoljno kontrolisanom posetom. Zaštita prirodnih vrednosti: Spomenik prirode, stablo lipe u Šapcu. Zaštita nepokretnih kulturnih dobara: NKD od velikog značaja: Šabačka tvrđava, Zgrada stare bolnice, Zgrada polugimnazije. Zaštićena dobra: Gospodar Jevremova ulica.
• Uredbe o utvrđivanju prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora državnog puta I reda br. 21 i državnog puta I reda br. 19 ("Službeni glasnik RS", broj 40/11): Planirani DP I 21 Novi Sad-Ruma-Šabac i DP I 19 Šabac-Loznica, jeste saobraćajnica nacionalnog i međunarodnog značaja. Koridor planiranog DP I 21 Novi Sad-Ruma-Šabac (izmeštanje postojećeg koridora), tangira područje Revizije u severnom, perifernom delu K.O. Majur, presecajući K.O. M. Pričinović (deo u obuhvatu plana) u pravcu zapad-istok, do planiranog mosta preko reke Save. Postojeći DP I 19 Šabac-Loznica (novi broj DP I 26) koji prolazi kroz južno područje grada se zadržava do raskrsnice na kojoj se povezuje na povezuje na planirani koridor DP I 21. Od raskrsnice se definiše nov putnog pravca prema Loznici.
• Prostornog plana Grada Šapca ("Sl. list grada Šapca i opština: Bogatić, Vladimirci i Koceljeva", br. 7/12): kojim je definisano da se Generalni plan za Šabac i prigradska naselja Majur, P. Pričinović, Javremovac, Jelenču i Mišar ("Sl. list opština Šabac, Bogatić, Vladimirci i Koceljeva", br. 10/08), primenjuju u skladu sa uslovima definisanim tim planom i Zakonom o planiranju i izgradnji. Urbanistički planovi na teritoriji obuhvata Generalnog plana se primenjuju u skladu sa odredbama GP.
Osnov za izradu plana čine i strateški i razvojni dokumente Republike Srbije i lokalne samouprave: Strategija održivog i integralnog urbanog razvoja Republike Srbije do 2030. godine ("Sl. glasnik RS", br. 47/19), Plan razvoja grada Šapca (u fazi izrade), Lokalni ekološki akcioni plan, Plan kapitalnih investicija grada, Strateški plan za socijalnu politiku grada Šapca, Energetska politika - grad Šabac i dr.
GUP će se raditi na ažurnoj katastarsko-topografskoj podlozi u digitalnom obliku, sa katastrom podzemnih vodova.
GUP će se zasnivati na načelima: održivog razvoja kroz integralni pristup u planiranju, racionalnog korišćenja zemljišta podsticanjem mera urbane obnove i rekonstrukcije, racionalnog i održivog korišćenja neobnovljivih resursa i optimalnog korišćenja obnovljivih resursa, zaštite i održivog korišćenja prirodnih dobara i nepokretnih kulturnih dobara, učešća javnosti i horizontalne i vertikalne koordinacije a sve u skladu sa članom 3. Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", broj 72/09, 81/09 - isp, 64/10 - odl. US, 24/11, 121/12, 42/13 - odl. US, 50/13 - odl. US, 98/13 - odl. US, 132/14, 145/14, 83/18, 31/19, 37/19 - dr. zakon, 9/20 i 52/21).
Polazno stanovište podrazumeva da se dokumenti rade u skladu sa savremenim evropskim metodologijama i da su usklađeni sa nacionalnim strategijama. Održivi razvoj ekonomskog, društvenog i prirodnog sistema podrazumeva utvrđivanje mera koje bi dovele do krajnjih ciljeva:
• bogatija i ravnopravnija lokalna samouprava koja podržava preduzeća i stanovništvo da povećaju bogatstvo i čija je raspodela omogućena većem broju ljudi,
• zdravu sredinu koja pomaže ljudima da održavaju i poboljšavaju svoje zdravlje, bezbedniju i snažniju sredinu koja pomaže svojim naseljima da napreduju i postaju snažnija, sigurnija mesta koja pružaju poboljšane mogućnosti i bolji kvalitet života,
• obrazovano stanovništvo kome se proširuju mogućnosti za uspeh kroz vaspitanje i učenje tokom celog života da bi se postigla veća i masovnija dostignuća,
• zeleniju teritoriju u kojoj se poboljšava prirodno i izgrađeno okruženje, njihova održiva upotreba, rekreacija i uživanje.
Primarno, GUP će obrađivati sledeće strateške ciljeve:
Razmatraće se osnovni ciljevi:
• Lokalna uprava treba svojim zajednicama da osigura stabilan ekonomski razvoj,
• veza između ekonomskog i društvenog razvoja je nerazdvojiva,
• obezbeđenje infrastrukturnih mreža i objekata koji su dovoljni za podršku i povećanje proizvodnje,
• saradnja privatnog i javnog sektora značajan je sastavni deo gradskog ekonomskog rasta i razvoja,
• podsticaj razvoju poljoprivrede na teritoriji seoskih naselja u skladu sa strategijom razvoja poljoprivrede, uvođenje uslova za podsticaj razvoja urbane poljoprivrede (staklenička i plastenička proizvodnja, gradske bašte, hidroponika, proizvodnja mikro i makro bilja i dr. inovativne i savremene proizvodnje hrane).
Koncept GUP-a se radi sa više slojevitih ciljeva od kojih se izdvaja: izraditi plan ali predložiti i sistem za reprodukciju grada, revitalizaciju devastiranih blokova, definisati urbanu strategiju grada Šapca koja će uskladiti tradiciju grada sa novim tehnološkim i civilizacijskim izazovima i Šapcu osigurati mesto u sistemu nacionalnih centara Srbije i konačno, u sistemu evropskih gradova.
Pri definisanju ciljeva daljeg razvoja uzeće se u obzir opšte evropske tendencije razvoja koje se oslanjaju na stroge socijalne, prostorne i ekološke kriterijume vrednovanja urbanističkog uređenja. Osnovni resursi grada su, uz materijalne resurse, potencijali infrastrukturnih mreža i objekata, urbana obnova i regeneracija, kao i aktiviranje resursa neizgrađenog zemljišta u svojini grada.
Takođe, plan će u sebi sadržati i savremene strategije koje se oslanjaju na: urbanu mobilnost (uključujući ravnotežu zahteva svih korisnika saobraćaja: javni prevoz, automobili, pešaci, nemotorizovani saobraćaj, kretanje osoba sa posebnim potrebama), energetsku efikasnost i samoodrživost, participaciju građana u donošenju odluka i polazišta za formiranje pametnog/inteligentnog grada (smart city).
Osnovno je poštovanje, promovisanje i širenje ljudskih prava za sve pojedince u gradovima, bez obzira na njihovu starosnu dob, poreklo, rasu, veru, društveni, ekonomski ili politički položaj, fizički ili psihički nedostatak (preliminarni ciljevi). To uključuje i pravo na:
• osiguranje kvalitetnog stambenog prostora i boravišta dovoljne veličine, sa potrebnim pogodnostima i po prihvatljivoj ceni,
• međusobno povezivanje različitih funkcija gradskog života,
• visoko kvalitetna zdravstvena zaštita,
• kulturne mogućnosti, objekti za sport i zabavu, društveni razvoj,
• sloboda kretanja, uključujući mere za kretanje osoba sa posebnim potrebama,
• obezbeđivanje zajedničkih objekata socijalne zaštite i mere protiv siromaštva,
• očuvanje zelenila i drugog rastinja, kvalitetan urbani dizajn javnih prostora,
• bezbednost u gradu, obezbeđenje prava na rad, dobrobit, mogućnosti za obuku i obrazovanje, kulturu i istoriju.
Razmatraće se osnovni ciljevi:
• u skladu sa zakonom, poštovanje strogih standarda zaštite emisije polutanata prilikom izgradnje novih proizvodnih objekata,
• sanacija predhodno devastiranih područja,
• upotreba zelenila kao faktora u planiranju otvorenih, javnih prostora i područja, postavljanje zaštitnih koridora, pošumljavanje devastiranog zemljišta i dr.,
• poboljšanje upravljanja prirodnim izvorima, povećanje kvaliteta okoline, očuvanje prirodnih sistema podstičući čistu i zdravu lokalnu proizvodnju, prevoz i potrošnju, prvenstveno imajući na umu da se priroda i grad međusobno ne isključuju,
• obezbediti i visok stepen prilagođenosti urbanih područja klimatskim promenama.
Razmatraće se osnovni ciljevi:
• Saradnja građana u lokalnom političkom životu neguje se slobodnim i demokratskim pravom na izbor predstavnika,
• saradnja građana u lokalnom političkom životu mora biti efikasna na svim nivoima lokalnog, političkog i administrativnog sistema,
• građani imaju pravo glasa kada se radi o važnijim poduhvatima koji utiču na budućnost zajednice,
• upravljanje gradom i njegovo planiranje moraju se temeljiti na svim mogućim obaveštenjima o karakteristikama i posebnim elementima grada,
• lokalne političke odluke trebale bi se temeljiti na gradskom i regionalnom planiranju koje sprovode ekipe stručnjaka,
• politički izbor, konačna faza u postupku donošenja odluke, treba biti životvoran i razumljiv,
• lokalna uprava treba da osigura saradnju mladih u lokalnom životu, u cilju razvijanja strateškog cilja, demografskog razvoja.
Konceptualni okvir planiranja GUP se zasniva na prepoznavanju konkretnih problema na području obuhvata plana. Nakon kontinuiranog praćenja promena relevantnih zakonskih i drugih akata, projekata, studija i drugih akata koji imaju uticaj na prostorna i urbanistička rešenja, uočenih nedostataka i procene mogućnosti poboljšanja i unapređivanja planskih rešenja, izvršiće se usaglašavanje, poboljšanje i unapređenje postojećeg urbanističkog plana.
Planom je potrebno obezbediti racionalno korišćenje i zaštitu prostora sledećim merama:
• utvrđivanje granica širenja naselja, uz konsolidaciju i urbanu obnovu postojećih i uz razvoj programa uređenja rubnih područja,
• utvrđivanje različitih urbanističkih pravila uređenja koji su primereni fizionomiji različitih naselja,
• definisanje namene površina koje maksimalno štite postojeće šumske, parkovske i druge uređene zelene površine i planiraju uspostavljanje sistema podizanja novih,
• obezbeđenje održivog razvoja naselja prihvatljivim intezitetom korišćenja zemljišta, vezano za fizionomiju naselja i urbane tipologije,
• zeleni fond naselja (parkovi, šume, drvoredi, blokovsko zelenilo...) ima status "zelene infrastrukture" i izjednačava se sa svim ostalim infrastrukturnim mrežama; ovo znači da su elementi zelenog sistema ravnopravni ili dominantni u odnosu na ostale infrastrukturne sisteme,
• mere zaštite prostora zaštićenih prirodnih i kulturnih dobara,
• širenje naselja na neizgrađena područja kao i revitalizacija centralnih gradskih blokova se osigurava celovitom urbanističkom razradom i oblikovnom interpretacijom,
• unapređenje urbane mreže i komunikacijskih mreža, posebno urbane mobilnosti zasnovane na davanju prioriteta javnom prevozu i nemotorizovanim vozilima.
Rok za izradu GUP iz člana 1. ove Odluke iznosi godinu dana od dana donošenja odluke o pristupanju.
Sredstva za izradu GUP obezbeđuje investitor, Grad Šabac. Nosilac izrade GUP je nadležni organ lokalne samouprave. Izrada GUP je poverena JP "Infrastruktura Šabac" iz Šapca.
Organ, posebna organizacija, odnosno imalac javnih ovlašćenja izdaje uslove i podatke za izradu planskog dokumenta bez naknade i takse, osim naknade stvarnih troškova (materijalni troškovi).
Rani javni uvid i javni uvid će se održati u skladu sa članovima 45a i 50. Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", broj 72/09, 81/09 - isp, 64/10 - odl. US, 24/11, 121/12, 42/13 - odl. US, 50/13 - odl. US, 98/13 - odl. US, 132/14, 145/14, 83/18, 31/19, 37/19 - dr. zakon, 9/20 i 52/21), u prostorijama Odeljenja za urbanizam GU Grada Šapca.
U skladu sa članom 9. Zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu ("Sl. glasnik RS", br. 135/04 i 88/10) i članom 46. Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", broj 72/09, 81/09 - isp, 64/10 - odl. US, 24/11, 121/12, 42/13 - odl. US, 50/13 - odl. US, 98/13 - odl. US, 132/14, 145/14, 83/18, 31/19, 37/19 - dr. zakon, 9/20 i 52/21), sastavni deo ove Odluke je i Odluka da se izrađuje strateška procena uticaja plana na životnu sredinu na osnovu Mišljenja Odeljenja za inspekcijske i stambeno komunalne poslove gradske uprave Šabac (br. 501-04-45/2021-08 od 26.10.2021).
Ova odluka se objavljuje u Centralnom registru planskih dokumenata.
Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Sl. listu grada Šapca i opština: Bogatić, Vladimirci i Koceljeva".
Donošenjem ove odluke, stavlja se van snage Odluka o izradi Generalnog urbanističkog plana "Šabac 2020-2030" ("Sl. list grada Šapca i opština: Bogatić, Vladimirci i Koceljeva", br. 11/19) jer su prošli zakonom utvrđeni rokovi za izradu tog plana.