POSLOVNIK
O RADU GRADSKE IZBORNE KOMISIJE GRADA SMEDEREVA

("Sl. list grada Smedereva", br. 3/2022)

 

I - UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim Poslovnikom uređuju se pitanja organizacije, načina rada i odlučivanja Gradske izborne komisije Grada Smedereva u proceduri i postupcima za izbor odbornika Skupštine grada Smedereva, odnosno u svojstvu potkomisije Republičke izborne komisije u proceduri i postupcima izbora za narodne poslanike, izbora za Predsednika Republike i referendumska pitanja, (u daljem tekstu: Komisija) kao i druga pitanja od značaja za rad Komisije.

Član 2

Sedište komisije je u Smederevu, u zgradi Gradske uprave grada Smedereva, Omladinska broj 1.

Član 3

Komisija u svom radu koristi tri pečata i jedan štambilj;

Pečat ima oblik kruga, prečnika 32 mm, u čijoj sredini je grb Republike Srbije;

Tekst pečata je ispisan ćiriličnim pismom;

Tekst pečata je ispisan u koncentričnim krugovima oko grba Republike Srbije;

U spoljnom krugu pečata ispisano je Republika Srbija;

U sledećem unutrašnjem krugu ispisano je Grad Smederevo-Gradska izborna komisija grada Smedereva;

U dnu pečata ispisano je Smederevo;

Navedeni pečat bi bio izrađen u tri primerka označen rimskim ciframa i to: I, II i III.

Štambilj je pravougaonog oblika i sadrži tekstu prvom redu upisan je tekst: "Republika Srbija", u drugom redu upisan je tekst: "Izborna komisija", u trećem redu upisana je reč: "broj" i prostor za zavodni broj predmeta, u četvrtom redu: prostor za datum i čas, a u petom redu: reč "Smederevo".

Tekst pečata i štambilja je ispisan ćiriličnim pismom.

Sekretar komisije, posebnom odlukom može odrediti radnika Gradske uprave Smederevo zaduženog za rukovanje i čuvanje pečata i štambilja komisije.

II - SASTAV I ORGANIZACIJA KOMISIJE

Član 4

Komisiju čine predsednik i članovi Komisije u stalnom i proširenom sastavu.

Član 5

Komisiju u stalnom sastavu čine predsednik, zamenik predsednika, 8 članova i isto toliko zamenika članova, koje imenuje Skupština grada Smedereva.

Osim članova i zamenika koji se imenuju u stalni sastav po opštim pravilima Zakona o lokalnim izborima, ulazi još po jedan član i zamenik koje imenuje Republička izborna komisija na predlog predsednika Narodne skupštine.

Podnosilac proglašene izborne liste ima pravo da u zakonom utvrđenom roku predloži člana i zamenika člana organa za sprovođenje lokalnih izbora u proširenom sastavu.

Član 6

Komisija ima sekretara koga imenuje Skupština grada Smedereva koji učestvuje u radu Komisije bez prava odlučivanja, kao i zamenika sekretara koji mu pomaže u radu i koji se bira na isti način.

Sekretar i zamenik sekretara mogu istovremeno i ravnopravno da učestvuju u radu Komisije bez prava odlučivanja.

Radi proučavanja pojedinih pitanja iz svog delokruga, izrade predloga akata, izveštaja i drugih dokumenata, kao i obavljanja pojedinih izbornih radnji, Komisija može da ovlasti svog člana, odnosno zamenika da u ime tog organa za sprovođenje izbora obavlja pojedine radnje koje su u vezi sa organizacijom, pripremom i sprovođenjem izbora, odnosno glasanja.

Svi državni i drugi organi i organizacije dužni su da pružaju pomoć organima za sprovođenje lokalnih izbora i da im dostavljaju podatke koji su im potrebni za rad.

Član 7

Predsednik, članovi Komisije u stalnom i proširenom sastavu i njen sekretar imaju zamenike.

Za predsednika, zamenika predsednika, sekretara i zamenika sekretara Komisije, imenuje se lice koje je diplomirani pravnik.

Zamenici iz stava 1. ovog člana, imaju ista prava i odgovornosti, kao i predsednik, članovi i sekretar koje zamenjuju.

III - PRAVA I OBAVEZE

Član 8

Predsednik Komisije:

- organizuje rad Komisije na realizaciji poslova i zadataka iz nadležnosti Komisije;

- saziva sednice Komisije i predsedava njenim sednicama;

- stara se o primeni Poslovnika o radu Komisije;

- stara se o sprovođenju odluka i zaključaka Komisije;

- predstavlja Komisiju pred nadležnim domaćim i međunarodnim organizacijama i organima;

- potpisuje akta koja Komisija donosi, obavlja i druge dužnosti i poslove koji su utvrđeni Zakonom i Poslovnikom o radu Komisije.

Zamenik predsednika Komisije pomaže predsedniku u organizaciji rada Komisije, tokom sednica Komisije i obavlja sve dužnosti i poslove predsednika Komisije kada je on odsutan ili sprečen da obavlja svoju dužnost, kao i poslove za koje ga predsednik Komisije ovlasti.

Članovi Komisije imaju ista prava, obaveze i odgovornosti za rad Komisije.

Članovi Komisije svoja prava i dužnosti ostvaruju aktivnim učešćem u pripremanju, redovnim prisustvom na sednicama, raspravi, radu, odlučivanju i glasanju o svakom predlogu o kome se odlučuje na sednici, kao i sprovođenju odluka i zaključaka Komisije.

Sekretar Komisije priprema sednice Komisije, koordinira rad članova i zamenika članova komisije, pomaže predsedniku Komisije u obavljanju delatnosti i zadataka iz njegove nadležnosti, stara se o pripremi predloga akata koje donosi Komisija i obavlja druge poslove u skladu sa zakonom, ovim poslovnikom i nalozima predsednika Komisije.

III - NADLEŽNOST KOMISIJE

Član 9

Nadležnost Komisije utvrđena je u okviru Zakona o lokalnim izborima, Zakona o izboru narodnih poslanika, Zakona o izboru predsednika Republike, Zakona o referendumu i narodnoj inicijativi, Zakona o finansiranju političkih aktivnosti i primene uputstava, preporuka i drugih akata Gradske izborne komisije Grada Smedereva i Republičke izborne komisije.

Gradska izborna komisija Grada Smedereva u postupcima izbora za narodne poslanike, izbora za predsednika Republike i referendumskim pitanjima, postupa kao potkomisija Republičke izborne komisije, shodno ovlašćenjima bliže propisanim Zakonom o izboru narodnih poslanika, Zakonom o izboru predsednika Republike, Zakonom o referendumu i narodnoj inicijativi, preporukama i uputstvima Republičke izborne komisije.

IV - NAČIN RADA

Član 10

Izborna Komisija radi u stalnom i proširenom sastavu.

Izborna Komisija radi u proširenom sastavu dok ukupan izveštaj o rezultatima lokalnih izbora ne postane konačan.

Član 11

Komisija radi u sednicama.

Sednicu Komisije saziva predsednik Komisije.

Predsednik Komisije je dužan da sazove sednicu Komisije u što kraćem roku, kada sazivanje zatraži najmanje trećina članova Komisije, kao i po sopstvenoj inicijativi.

Sednice Komisije se po pravilu održavaju u sedištu Komisije, a izuzetno, na obrazložen predlog predsednika Komisije, sednice se mogu održavati i elektronskim putem.

Saziv sednice Komisije sadrži dan, čas i mesto održavanja sednice i predlog dnevnog reda.

Sednice Komisije mogu da se sazovu sazivaju se u pisanom obliku, telefonskim pozivom ili elektronskim putem, najkasnije 2 (dva) sata pre vremena određenog za početak sednice, a u izuzetnim slučajevima i u kraćem roku uz obrazloženje predsednika Komisije datog na početku sednice.

U izuzetnim okolnostima, zbog hitnog postupanja i kratkih rokova, materijal za sednicu se može dostaviti i na samoj sednici, uz obrazloženje predsednika.

Član 12

Sednica može da bude održana i da punovažno odlučuje kada joj prisustvuje većina od ukupnog broja članova, odnosno njihovih zamenika.

Komisija odlučuje većinom od ukupnog broja glasova članova u stalnom, odnosno proširenom sastavu.

Otvaranje sednice i učešće na sednici

Član 13

Sednicom predsedava predsednik Komisije, odnosno u njegov odsustvu zamenik predsednika Komisije.

Otvarajući sednicu predsednik Komisije konstatuje broj prisutnih i odsutnih članova, odnosno zamenika članova Komisije.

O prisustvu sednici Komisije vodi se posebna evidencija.

U radu Komisije učestvuju: predsednik, zamenik predsednika, sekretar, zamenik sekretara i članovi Komisije, odnosno zamenici članova kada ih zamenjuju.

Utvrđivanje dnevnog reda

Član 14

Nakon što predsedavajući konstatuje da sednici prisustvuje dovoljan broj članova Komisije potreban za punovažan rad i odlučivanje, pristupa se utvrđivanju dnevnog reda sednice Komisije

Dnevni red sednice utvrđuje Komisija.

Svaki član Komisije može na sednici da podnese predlog za izmenu ili dopunu dnevnog reda predloženog u sazivu sednice Komisije, a o predlogu se ne otvara rasprava.

Nakon izjašnjavanja o predlozima za izmenu i dopunu predloženog dnevnog reda, Komisija glasa o utvrđivanju dnevnog reda u celosti.

Usvajanje zapisnika sednice Komisije

Član 15

Pre prelaska na rad po tačkama utvrđenog dnevnog reda, pristupa se usvajanju zapisnika sa prethodne sednice ukoliko je sačinjen i ukoliko je za sačinjavanje zapisnika prošlo dovoljno vremena od momenta održavanja prethodne sednice Komisije.

Ukoliko zapisnik nije sačinjen, isti se usvaja na nekoj o sledećih sednica.

Primedbu na zapisnik može da iznese svaki član Komisije uz obavezan predlog na koji način bi primedba bila sprovedena u odnosu na predloženi tekst zapisnika, a povodom primedbi se ne otvara rasprava.

O eventualnim primedbama Komisija odlučuje glasanjem, a nakon toga o usvajanju zapisnika sa prihvaćenim primedbama.

Ukoliko nema primedbi na zapisnik, predsedavajući stavlja na glasanje zapisnik u predloženom tekstu.

Tok sednice i održavanje reda na sednicama

Član 16

Predsedavajući se stara o redu na sednici Komisije i daje reč članovima i zamenicima članova Komisije radi učešća u diskusiji po tačkama dnevnog reda.

Po istoj tački dnevnog reda, član Komisije, odnosno njegov zamenik kada ga zamenjuje, može da diskutuje samo jednom u ograničenom trajanju od 5 minuta, a drugi put po istoj tački dnevnog reda, može da diskutuje, samo uz dozvolu predsednika Komisije u ograničenom trajanju od 3 minuta.

Predsedavajući može oduzeti reč članu Komisije, odnosno njegovom zameniku kada ga zamenjuje, nakon isteka predviđenog vremena za diskusiju ili pre isteka vremena predviđenog za diskusiju ukoliko diskutuje o temi koja nije na dnevnom redu.

Predsedavajući će opomenuti člana/zamenika člana Komisije koji i posle oduzimanja reči nastavlja da govori, kao i lice koje se nepristojno ili nedolično ponaša i/ ili na drugi način ometa rad na sednici.

Ako opomenuto lice i dalje nastavlja da ometa rad na sednici, na predlog predsedavajućeg ili člana/zamenika Komisije, Komisija će doneti odluku o njegovom udaljenju sa sednice.

Lice na koje se odluka o udaljenju odnosi obavezno je da odmah po izricanju mere udaljenja napusti prostoriju u kojoj se sednica održava.

Mera udaljenja odnosi se samo na sednicu Komisije na kojoj je izrečena.

Kada je to neophodno, predsedavajući može da odredi pauzu, s tim što je dužan da obavesti prisutne o terminu nastavka sednice.

Zapisnik

Član 17

O radu na sednici Komisije sačinjava se zapisnik

Zapisnik se vodi u posebnoj knjizi zapisnika. Zapisnik sadrži glavne podatke o radu na sednici, naročito o predlozima o kojima se raspravljalo, sa imenima učesnika u raspravi, o odlukama, zaključcima i drugim aktima koji su na sednici doneti, kao i o rezultatu glasanja o pojedinim pitanjima.

O čuvanju knjige zapisnika stara se sekretar Komisije ili lice koje ovlasti sekretar.

Zapisnik se čuva trajno.

Zapisnik potpisuju zapisničar, sekretar i predsednik Komisije.

Javnost rada

Član 18

Rad Komisije je javan.

Javnost rada Komisija obezbeđuje putem informacija objavljenih na sajtu grada Smedereva, prisustvom akreditovanih predstavnika sredstava javnog informisanja, davanjem saopštenja i održavanjem konferencije za štampu, a preko predsednika ili zamenika predsednika Komisije.

Saopštenje za javnost daje predsednik Komisije ili zamenik predsednika Komisije.

U ostvarivanju svojih zadataka Komisija, saglasno zakonu, sarađuje sa domaćim i stranim organima i organizacijama.

V - POSTUPANJE PO PRIGOVORIMA

Član 19

O prigovorima koji su upućeni Komisiji i spadaju u njenu nadležnost, Komisija odlučuje u skladu sa zakonom i drugim pozitivno pravnim propisima.

VI - OBEZBEĐIVANJE USLOVA ZA RAD KOMISIJE

Član 20

Sredstva za rad organa za sprovođenje izbora, izborni materijal i druge troškove sprovođenja izbora, obezbeđuju se iz budžeta grada u postupku za izbor odbornika Skupštine Grada Smedereva, odnosno iz budžeta republike u postupku za izbor narodnih poslanika, izbor predsednika Republike i referendumskih pitanja.

Član 21

Predsednik, članovi Komisije, sekretar, kao i njihovi zamenici, kao i lica angažovana za rad u Komisiji imaju pravo na naknadu za rad u Komisiji.

Visinu naknade za rad u Komisiji, Komisija određuje posebnom odlukom.

Nalogodavac za isplatu sredstava iz člana 20 je predsednik Komisije, prema evidenciji koju vodi sekretar Komisije.

VII - DOKUMENTACIJA O RADU KOMISIJE

Član 22

Komisija obezbeđuje čuvanje izbornih akata i izveštaja o rezultatima izbora sa izbornim materijalima i rukovanje tim materijalima, u skladu sa propisima.

Član 23

U Komisiji se vodi delovodni protokol, sređuje i čuva dokumentacija (arhivska građa Komisije), sa kojom se postupa u skladu sa propisima.

VIII - PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 24

Pitanja koja se odnose na rad Komisije, a koja nisu uređena ovim Poslovnikom, mogu se urediti odlukom Komisije, u skladu sa odredbama ovog Poslovnika.

Član 25

Mišljenje o primeni odredaba ovog Poslovnika daje sekretar, odnosno zamenik sekretara Komisije.

Na pravila koja nisu uređena ovim poslovnikom, shodno se primenjuju pravila Zakona o lokalnim izborima, Zakona o izboru narodnih poslanika, Zakona o izboru Predsednika Republike, Zakona o referendumu i narodnoj inicijativi, Zakona o opštem upravnom postupku, Zakona o finansiranju političkih stranaka, Zakona o jedinstvenom biračkom spisku, kao i Pravilnici i Uputstva doneta od strane Gradske izborne komisije Grada Smedereva i Republičke izborne komisije.

Član 26

Ovaj Poslovnik stupa na snagu danom donošenja, a objaviće se na veb prezentaciji i u "Službenom listu grada Smedereva".

Gradska izborna komisija grada Smedereva će po stupanju na snagu ovog Poslovnika podneti zahtev Ministarstvu za državnu upravu i lokalnu samoupravu za pribavljanje saglasnosti na sadržinu i izgled pečata Gradske izborne komisije grada Smedereva predviđenog čl.3 ovog Poslovnika, a do tada će se koristiti važeći pečat izborne komisije.

Stupanjem na snagu ovog Poslovnika prestaje da važi raniji Poslovnik ("Sl. list Grada Smedereva 5/2021 i 10/2021).