PRAVILNIKO MERAMA ZA ZAŠTITU BEZBEDNOSTI DECE NA PUTU U ZONI ŠKOLE("Sl. glasnik RS", br. 41/2022) |
Ovim pravilnikom bliže se propisuju odgovarajuće mere za zaštitu bezbednosti dece na putu u zoni škole.
Mere za zaštitu bezbednosti dece na putu su:
1) povećanje uočljivosti saobraćajne signalizacije u zoni škole;
2) primena tehničkih sredstava za usporavanje saobraćaja i oblikovanje profila puta u zoni škole;
3) usmeravanje dece na najbezbedniju putanju u zoni škole;
4) zaštita pešačkih površina od nepropisnog, odnosno nebezbednog zauzeća na putanji dece u zoni škole;
5) pravilno mikro-pozicioniranje saobraćajne signalizacije na ulazu u zonu škole, kao i na pozicijama unutar označene zone škole u cilju blagovremenog uočavanja saobraćajne signalizacije i tehničkih sredstava za usporavanje saobraćaja, kao i uočavanja pozicija na kojima se ukrštaju tokovi vozila sa tokovima dece pešaka;
6) obezbeđivanje preglednosti na pešačkim prelazima i raskrsnicama na putanji dece u zoni škole, u smislu bolje međusobne uočljivosti vozila/vozača i dece;
7) upravljanje svetlosnom signalizacijom, u smislu adaptacije signalnog plana;
8) ostale mere koje doprinose unapređivanju bezbednosti dece na putu.
Mere za povećanje uočljivosti saobraćajne signalizacije u zoni škole obuhvataju:
1) postavljanje saobraćajnih znakova na žuto-zelenoj fluoroscentnoj podlozi od retroreflektujućeg materijala;
2) postavljanje saobraćajnih znakova sa obe strane puta;
3) postavljanje saobraćajnih znakova sa unutrašnjim osvetljenjem;
4) postavljanje saobraćajnih znakova sa izmenjivim sadržajem poruka (deca na putu, usporite i sl.);
5) obeležavanje oznaka na kolovozu (npr.: natpis "ŠKOLAˮ, horizontalna projekcija znakova) sa povećanim koeficijentom retrorefleksije;
6) postavljanje markera sa retrorefleksijom, odnosno sa sopstvenim izvorom svetlosti duž projektovane putanje za kretanje;
7) postavljanje uređaja za dodatno osvetljavanje pešačkih prelaza u noćnim uslovima i uslovima smanjene vidljivosti.
Mere koje se odnose na primenu tehničkih sredstava za usporavanje saobraćaja i oblikovanje profila puta u zoni škole su fizičke prepreke (veštačke izbočine, plato, suženje kolovoza i horizontalno skretanje kolovoza), vibracione i šušteće trake, u skladu sa propisom o vrsti, izgledu, tehničkim karakteristikama i načinu postavljanja tehničkih sredstava za usporavanje saobraćaja na putu, kao i pešačka i direkciona ostrva.
Primena mera iz stava 1. ovog člana otežava kretanje vozila velikim brzinama, ublažava, pojednostavljuje, odnosno eliminiše konflikt vozilo-pešak i skraćuje vreme zadržavanja pešaka na kolovozu.
Mere koje se odnose na usmeravanje dece na najbezbedniju putanju u zoni škole su:
1) postavljanje pešačkih ograda;
2) izgradnja denivelisanih objekata (npr. nadvožnjaka, podvožnjaka, podzemnih prolaza, pasarela i dr.);
3) obeležavanje bezbedne putanje (npr. stope, strelice, tačke i sl.).
Za bezbedno kretanje dece u okviru zone škole neophodno je sagledati glavne pravce (putanje) kretanja dece ka školi koji predstavljaju "prirodneˮ, odnosno najkraće putanje, na kojima je neophodno preduzeti mere u cilju maksimalne zaštite dece.
U slučaju da se na osnovu sagledavanja pravaca kretanja dece uoče putanje, sa znatno nižim rizikom stradanja dece u odnosu na "prirodneˮ, odnosno najkraće putanje i jednostavnije za primenu mera za njihovu zaštitu, one se definišu kao "bezbedne putanje".
Mere koje se odnose na zaštitu pešačkih površina od nepropisnog, odnosno nebezbednog zauzeća na putanji dece u zoni škole su:
1) postavljanje saobraćajne opreme (stubića, ograda, i sl.);
2) promena geometrije i visine ivičnjaka;
3) ostala sredstva za zaštitu pešačkih površina (ulični mobilijar i sl.).
Saobraćajni znak koji označava mesto od kojeg počinje zona škole kao i drugi saobraćajni znakovi u zoni škole, a naročito označeni pešački prelazi moraju biti pozicionirani u okviru mikrolokacije tako da vozačima budu uočljivi blagovremeno, odnosno sa što većeg odstojanja.
Pešački prelazi moraju biti obeleženi na pozicijama koje omogućavaju deci što jasniji uvid u kretanje vozila, na prilazima zoni pešačkog prelaza, uz istovremenu uočljivost pešaka za vozače.
Mere za obezbeđivanje preglednosti na pešačkim prelazima, odnosno raskrsnicama na putanji dece u zoni škole, u smislu bolje međusobne uočljivosti vozila/vozača i dece su:
1) adaptacija saobraćajnih površina u zoni raskrsnice, odnosno pešačkog prelaza;
2) obeležavanje pešačkih prelaza na pozicijama u zoni postojeće javne rasvete;
3) obeležavanje pešačkih prelaza što dalje od postojećih objekata koji ometaju preglednost (ulični mobilijar, kioska i dr.);
4) obeležavanje pešačkih prelaza u zoni stajališta javnog prevoza na bezbednom odstojanju, ispred stajališta u smeru kretanja vozila, odnosno iza autobusa zaustavljenog na stajalištu.
Mera za upravljanje svetlosnom signalizacijom, u smislu adaptacije signalnog plana, podrazumeva projektovanje signalnog plana na semaforizovanim raskrsnicama u zoni škole na način da se:
1) produži trajanje zelenog svetla za pešake;
2) obezbedi dodatno zaštitno vreme u signalom planu;
3) izvrši ukidanje nepotrebnih konflikata (pešak-vozilo);
4) uvede pešačka zelena faza (zeleno svetlo za sve pešake u raskrsnici).
U slučaju da je gravitaciono područje veliko ili je prostorni raspored područja takav da nije svrsishodno utvrđivanje zone škole na izrazito dugom potezu ulice ili delu mreže, upravljač puta, odnosno investitor će preduzeti mere da se rizične tačke na putu ka školi, izvan utvrđene zone škole, posebno analiziraju i preduzmu mere za unapređenje bezbednosti dece.
Na pozicijama sa izraženim rizikom stradanja dece u zoni škole ili u široj zoni škole, a naročito u neposrednoj blizini ulaza u objekat škole, može biti predviđena mera za uvođenje školske saobraćajne patrole, odnosno saobraćajne patrole građana, u skladu sa propisom o načinu neposrednog regulisanja saobraćaja na putevima u zoni škole.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".