POSLOVNIK

O RADU GRADSKE IZBORNE KOMISIJE GRADA VRŠCA

("Sl. list grada Vršca", br. 2/2022)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim poslovnikom uređuju se organizacija, način rada i odlučivanja Gradske izborne komisije Grada Vršca (u daljem tekstu: Komisija), kao i druga pitanja od značaja za rad Komisije.

Član 2

Sedište Komisije je u Vršcu, u zgradi Skupštine Grada Vršca, Trg pobede 1, Vršac.

Član 3

Komisija u svom radu koristi jedan pečat i jedan štambilj, koji se izrađuju u skladu sa propisima kojima je uređena izrada pečata i štambilja državnih organa.

Pečat je okruglog oblika, prečnika 50 mm.

U sredini pečata je grb Republike Srbije. Po spoljnom obodu pečata upisan je tekst: "Republika Srbija". U sledećem unutrašnjem krugu upisan je tekst: "Autonomna pokrajina Vojvodina". U sledećem unutrašnjem krugu upisan je tekst: "Grad Vršac". U sledećem unutrašnjem krugu upisan je tekst: "Gradska izborna komisija Vršac", dok je u dnu pečata upisan tekst: "Vršac".

Tekst pečata je ispisan na srpskom jeziku ćiriličkim pismom, mađarskom i rumunskom jeziku, u skladu sa pravopisima ovih jezika.

Štambilj je pravougaonog oblika ispisan na srpskom jeziku ćiriličkim pismom. U prvom redu je upisan tekst: "Republika Srbija", u drugom redu upisan je tekst: "Autonomna pokrajina Vojvodina", u trećem redu upisan je tekst: "Grad Vršac", u četvrtom redu upisan je tekst: "Gradska izborna komisija Vršac", u petom redu upisana je reč: "Broj" i prostor za broj predmeta, u šestom redu ostavljen je prostor za datum i čas, a u sedmom redu upisana je reč: "Vršac".

O čuvanju i upotrebi pečata i štambilja staraju se predsednik i sekretar Komisije, odnosno zamenik predsednika i zamenik sekretara Komisije.

Član 4

Komisija je samostalna i nezavisna i radi na osnovu zakona i propisa donetih na osnovu zakona.

Za svoj rad Komisija odgovara organu koju ju je obrazovao, odnosno Skupštini Grada Vršca.

Radu Komisije ne može da prisustvuje kandidat za odbornika.

U okviru svojih nadležnosti, Komisija ostvaruje saradnju sa domaćim, stranim i međunarodnim organima i organizacijama, u skladu sa zakonom.

Član 5

Komisija može da organizuje stručna savetovanja i druge oblike stručnog rada o pitanjima iz svoje nadležnosti.

II SASTAV I ORGANIZACIJA KOMISIJE

Komisija

Član 6

Komisiju čine predsednik i članovi Komisije u stalnom i proširenom sastavu i njihovi zamenici.

Zamenik predsednika ima ista prava i dužnosti kao i predsednik Komisije.

Zamenik člana Komisije ima ista prava i dužnosti kao i član kojeg zamenjuje.

Zamenik člana Komisije ima pravo glasa samo kada je odsutan član kojeg zamenjuje.

Komisija radi i odlučuje na sednici u stalnom i proširenom sastavu.

Komisiju u stalnom sastavu čine: predsednik, šest članova, zamenik predsednika i šest zamenika članova.

Komisiju u proširenom sastavu čini stalni sastav Komisije i po jedan član i zamenik člana podnosilaca proglašenih izbornih lista.

Komisija radi i odlučuje u proširenom sastavu od dana primenjivanja Rešenja o imenovanju člana i zamenika člana Komisije u proširenom sastavu dok ukupan izveštaj o rezultatima lokalnih izbora ne postane konačan.

Sekretar Komisije i zamenik sekretara Komisije.

Član 7

Komisija ima sekretara i zamenika sekretara, koji učestvuju u radu Komisije bez prava odlučivanja.

O obezbeđivanju uslova za rad Komisije stara se sekretar, odnosno zamenik sekretara Komisije.

III NADLEŽNOST KOMISIJE

Član 8

Komisija:

1) stara se o zakonitom sprovođenju lokalnih izbora;

2) organizuje tehničku pripremu za lokalne izbore;

3) objavljuje rokovnik za vršenje izbornih radnji;

4) propisuje obrasce za sprovođenje izbornih radnji;

5) imenuje, razrešava i konstatuje prestanak funkcije člana i zamenika člana organa za sprovođenje izbora;

6) donosi rešenje kojim proglašava, odbacuje ili odbija da proglasi izbornu listu, kao i zaključak kojim nalaže podnosiocu izborne liste da otkloni nedostatke izborne liste;

7) donosi rešenje kojim konstatuje da je povučena proglašena izborna lista;

8) donosi rešenje kojim konstatuje da mesto kandidata za odbornika na izbornoj listi ostaje prazno;

9) određuje biračka mesta;

10) obezbeđuje izborni materijal za sprovođenje lokalnih izbora;

11) utvrđuje oblik, izgled i boju glasačkih listića i kontrolnog lista za proveru ispravnosti glasačke kutije;

12) utvrđuje broj glasačkih listića koji se štampa, kao i broj rezervnih glasačkih listića;

13) odobrava štampanje glasačkih listića i vrši nadzor nad njihovim štampanjem;

14) uređuje način primopredaje izbornog materijala pre i posle glasanja;

15) daje informacije biračima o tome da li je u izvodu iz biračkog spiska evidentirano da su glasali na izborima;

16) dostavlja podatke organima nadležnim za prikupljanje i obradu statističkih podataka;

17) odlučuje o prigovorima, u skladu sa ovim zakonom;

18) utvrđuje na sednici preliminarne rezultate lokalnih izbora za sva biračka mesta koja su obrađena u roku od 24 časa od zatvaranja biračkih mesta;

19) utvrđuje rezultate izbora, donosi i objavljuje ukupan izveštaj o rezultatima izbora;

20) podnosi skupštini izveštaj o sprovedenim izborima;

21) obavlja i druge poslove predviđene ovim zakonom.

Obrasce koji su potrebni za podnošenje izborne liste Komisija propisuje u roku od tri dana od dana kada je odluka o raspisivanju izbora stupila na snagu.

U svom radu Komisija shodno primenjuje uputstva i druge akte Republičke izborne komisije koji se odnose na izbor narodnih poslanika.

IV NAČIN RADA

Član 9

Komisija radi u sednicama.

Sednice Komisije se održavaju u njenom sedištu.

Izuzetno, kada u opravdanim slučajevima Komisija nije u mogućnosti da se sastane radi održavanja sednice, sednica Komisije može da se održi elektronskim putem (elektronska sednica), upotrebom softverske platforme za održavanje sednica putem interneta.

U sazivu elektronske sednice obavezno se navodi razlog održavanja elektronske sednice.

Sazivanje sednice Komisije

Član 10

Sednicu Komisije saziva predsednik Komisije ili zamenik predsednika Komisije ako je predsednik odsutan ili sprečen.

Sednica Komisije saziva se dostavljanjem saziva sednice Komisije elektronskom poštom, najkasnije dva dana pre dana određenog za održavanje sednice, a u slučaju hitnosti telefonom ili na drugi odgovarajući način.

Sednica Komisije može se sazvati i u roku kraćem od roka iz stava 2. ovog člana, ukoliko su razlozi za sazivanje sednice uslovljeni rokovima propisanim zakonom, pri čemu je predsednik Komisije dužan da na početku sednice obrazloži takav postupak.

Predsednik Komisije je dužan da sazove sednicu Komisije, kada sazivanje zatraži najmanje trećina članova Komisije, najkasnije dva dana od dana podnošenja zahteva za održavanje sednice, tako da se održi najkasnije u roku od sedam dana od dana njenog sazivanja.

Predsednik Komisije može da odloži čas, odnosno dan početka sednice Komisije, o čemu blagovremeno obaveštava članove i zamenike članova Komisije, s tim što je dužan da na početku sednice obrazloži takav postupak.

Član 11

Saziv sednice Komisije sadrži dan, čas i mesto održavanja sednice i predlog dnevnog reda.

Dnevni red sednice Komisije predlaže predsednik Komisije, osim u slučaju sazivanja sednice na zahtev najmanje trećine članova Komisije, kada se dnevni red predlaže u zahtevu za sazivanje sednice.

Saziv sednice Komisije, materijal pripremljen za tačke predloženog dnevnog reda i zapisnik sa prethodne sednice Komisije, ukoliko je sačinjen, dostavljaju se članovima i zamenicima članova Komisije elektronskom poštom, sa elektronske adrese Komisije izbornakomisija@vrsac.org. rs, na elektronske adrese koju članovi i zamenici članova Komisije prijavljuju sekretaru Komisije kao svoju zvaničnu adresu za prijem i slanje elektronske pošte, dva dana pre dana određenog za održavanje sednice.

U slučaju da je sednica Komisije sazvana u skladu sa članom 10. stav 3. ovog poslovnika, saziv sednice Komisije, materijal pripremljen za tačke predloženog dnevnog reda i zapisnik sa prethodne sednice Komisije, ukoliko je sačinjen, dostavljaju se članovima i zamenicima članova Komisije na način propisan stavom 3. ovog člana, najkasnije tri časa pre početka sednice.

Otvaranje sednice i učešće na sednici

Član 12

Sednica može da bude održana kada joj prisustvuje većina od ukupnog broja članova, odnosno zamenika članova Komisije u stalnom, odnosno proširenom sastavu.

Sednicom predsedava predsednik Komisije, odnosno u njegovom odsustvu zamenik predsednika Komisije.

U slučaju da je predsednik sprečen da predsedava sednicom ili mora da napusti sednicu, sednicom predsedava zamenik predsednika, odnosno, u slučaju da je zamenik predsednika odsutan ili neće da predsedava, predsedavanje preuzima najstariji prisutni član Komisije. Ukoliko najstariji prisutni član Komisije neće da preuzme predsedavanje sednicom, predsedavanje preuzima sledeći najstariji član Komisije.

Otvarajući sednicu, predsedavajući konstatuje broj prisutnih članova Komisije.

U raspravi na sednici mogu da učestvuju predsednik Komisije, članovi Komisije, sekretar Komisije i njihovi zamenici.

Sednici, na poziv predsednika Komisije, mogu da prisustvuju i da učestvuju u raspravi i predstavnici državnih organa i organizacija, ukoliko se na sednici razmatraju pitanja iz njihovog delokruga, o čemu predsedavajući obaveštava članove Komisije na početku sednice.

Tok sednice

Član 13

Pre utvrđivanja dnevnog reda, pristupa se usvajanju zapisnika sa prethodne sednice, ukoliko je sačinjen i blagovremeno dostavljen članovima i zamenicima članova Komisije.

Primedbe na zapisnik može da iznese svaki član Komisije, odnosno zamenik člana.

Ukoliko nema iznetih primedbi na zapisnik, predsedavajući stavlja na glasanje zapisnik u predloženom tekstu.

O iznetim primedbama na zapisnik, Komisija odlučuje redom kojim su iznete u raspravi.

Nakon odlučivanja o primedbama na zapisnik, predsedavajući konstatuje da je zapisnik usvojen u predloženom tekstu, odnosno sa prihvaćenim primedbama.

Član 14

Dnevni red sednice utvrđuje Komisija.

Pravo da predloži izmenu ili dopunu predloženog dnevnog reda ima svaki član Komisije, odnosno zamenik člana.

O predlozima za izmenu ili dopunu predloženog dnevnog reda odlučuje se bez rasprave, redom kojim su predlozi izneti na sednici.

Nakon izjašnjavanja o predlozima za izmenu, odnosno dopunu predloženog dnevnog reda, Komisija glasa o usvajanju dnevnog reda u celini.

Na predlog predsedavajućeg ili člana Komisije, odnosno zamenika člana, Komisija može da odluči da se vreme za raspravu svakog od učesnika, po određenoj tački dnevnog reda, ograniči na pet minuta.

Član 15

Na sednici se radi po tačkama utvrđenog dnevnog reda.

Pre otvaranja rasprave po tački dnevnog reda, Komisiju izveštava predsednik Komisije, ili član Komisije kojeg je odredio predsednik Komisije i koji predlaže način daljeg postupanja Komisije (izvestilac).

Ukoliko se na sednici razmatra predlog akta koji donosi Komisija, pre otvaranja rasprave Komisiju sa predlogom akta upoznaje sekretar Komisije.

Održavanje reda na sednici

Član 16

Predsedavajući se stara o redu na sednici Komisije i daje reč članovima i zamenicima članova Komisije prijavljenim za učešće u raspravi.

Kada proceni da je to neophodno, predsedavajući može da odredi pauzu.

Odlučivanje

Član 17

Pošto utvrdi da je rasprava po tački dnevnog reda iscrpljena, predsedavajući zaključuje raspravu o tački dnevnog reda, nakon čega se prelazi na odlučivanje.

Komisija donosi odluke većinom glasova svih članova Komisije u stalnom, odnosno proširenom sastavu.

Pravo glasa imaju samo članovi Komisije, a zamenici članova samo u slučaju odsustva člana kojeg zamenjuju.

Ukoliko je izneto više predloga u okviru jedne tačke dnevnog reda, predsedavajući stavlja na glasanje predloge redom kojim su izneti.

Komisija uvek glasa za usvajanje predloga.

Ukoliko predlog o kojem se glasa ne dobije potrebnu većinu glasova, smatraće se da je predlog odbijen.

Odlučivanje o predlozima akata koje donosi Komisija

Član 18

Ukoliko su u toku rasprave izneti predlozi za brisanje, odnosno izmene akta, predsedavajući na glasanje prvo stavlja te predloge. U tom slučaju, odlučivanje se obavlja prema redosledu po kom su izneti predlozi za brisanje, odnosno izmenu, pri čemu predsedavajući na glasanje stavlja prvo predlog za brisanje, a potom predlog za izmenu.

Nakon glasanja o svim predlozima, predsedavajući stavlja na glasanje usvajanje predloga akta u celini.

Odlučivanje po prigovorima

Član 19

Ukoliko je u toku rasprave iznet predlog za odbacivanje prigovora, predsedavajući stavlja na glasanje prvo taj predlog.

Ukoliko je izneto više predloga za odbacivanje prigovora, o predlozima se glasa redom kojim su izneti u diskusiji. Ako neki predlog bude usvojen, o ostalima se ne glasa.

Ukoliko u toku diskusije ne bude iznet predlog za odbacivanje prigovora, odnosno nijedan od iznetih predloga ne bude usvojen, Komisija se izjašnjava o usvajanju prigovora.

Predsedavajući uvek stavlja na glasanje predlog da se prigovor usvoji.

Ako predlog da se prigovor usvoji ne dobije potrebnu većinu glasova, smatraće se da je prigovor odbijen.

Član 20

U postupku po prigovorima, o pitanjima koja nisu izričito uređena zakonom, Komisija shodno primenjuje odredbe Zakona o opštem upravnom postupku.

Zapisnik

Član 21

O radu na sednici Komisije sačinjava se zapisnik.

Zapisnik sadrži glavne podatke o radu na sednici, naročito o predlozima o kojima se raspravljalo, sa imenima učesnika u raspravi, o odlukama, zaključcima i drugim aktima koji su na sednici doneti, kao i o rezultatima svih glasanja na sednici.

Nakon usvajanja, zapisnik potpisuju predsedavajući i sekretar Komisije.

O sačinjavanju i čuvanju zapisnika stara se sekretar Komisije.

Izvornici i prepisi akata komisije

Član 22

Izvornikom akta smatra se tekst akta usvojen na sednici Komisije, sačinjen u propisanom obliku, potpisan od predsedavajućeg i overen pečatom Komisije.

O sačinjavanju i čuvanju izvornika stara se sekretar Komisije.

Elektronska sednica

Član 23

Na elektronsku sednicu shodno se primenjuju odredbe čl. 10. do 20. ovog poslovnika.

Članovima i zamenicima članova Komisije blagovremeno se dostavlja link za prijavu na softversku platformu za održavanje sednice putem interneta.

V JAVNOST RADA

Član 24

Rad Komisije je javan.

Komisija obezbeđuje javnost rada:

1) omogućavanjem akreditovanim predstavnicima sredstava javnog informisanja da prisustvuju sednicama Komisije,

2) omogućavanjem zainteresovanim domaćim, stranim i međunarodnim organizacijama i udruženjima (posmatrači) da prate rad Komisije tokom izbornog postupka,

3) objavljivanjem akata Komisije u "Službenom listu Grada Vršca", u skladu sa ovim poslovnikom,

4) omogućavanjem pristupa informacijama od javnog značaja kojima raspolaže Komisija, u skladu sa zakonom,

5) objavljivanjem akata Komisije na veb-prezentaciji Komisije i putem društvenih mreža,

6) izdavanjem saopštenja za javnost, i

7) održavanjem konferencija za medije i davanjem izjava za medije, u skladu sa ovim poslovnikom.

Predstavnici sredstava javnog informisanja

Član 25

Predstavnicima sredstava javnog informisanja se prisustvovanje sednicama Komisije i akreditacija omogućuje u skladu sa posebnom odlukom Komisije.

Član 26

Predstavnicima sredstava javnog informisanja koji prisustvuju sednici Komisije stavljaju se na raspolaganje materijali pripremljeni za rad na sednici Komisije.

Posmatrači

Član 27

Zainteresovanim domaćim, međunarodnim i stranim organizacijama i udruženjima (posmatrači) Komisija odobrava praćenje rada Komisije tokom izbornog postupka, u skladu sa propisima.

Objavljivanje akata u "Službenom listu Grada Vršca"

Član 28

Opšti akti Komisije objavljuju se u "Službenom listu Grada Vršca".

Komisija može da odluči da se pojedinačni akt objavi u "Službenom listu Grada Vršca".

O objavljivanju akata stara se sekretar Komisije.

Član 29

Ukoliko tekst akta objavljenog u "Službenom listu Grada Vršca" nije saglasan izvorniku akta, ispravku daje sekretar Komisije.

Ispravka iz stava 1. ovog člana objavljuje se na isti način kao i akt koji se ispravlja.

Član 30

Komisija može da ovlasti sekretara Komisije da utvrdi prečišćen tekst opšteg akta Komisije.

Ovlašćenje za utvrđivanje prečišćenog teksta opšteg akta može da bude sadržano u aktu kojim se menja opšti akt, ili u posebnom zaključku koji donosi Komisija.

Prečišćen tekst opšteg akta objavljuje se u "Službenom listu Grada Vršca".

Pristup informacijama od javnog značaja

Član 31

Lice ovlašćeno za postupanje po zahtevima za pristup informacijama od javnog značaja je sekretar Komisije.

Veb-prezentacija Komisije

Član 32

Komisija ima svoju veb-prezentaciju (www. vrsac.com) na kojoj se objavljuju opšti akti Komisije, izveštaji o rezultatima izbora, informacije o održanim sednicama Komisije i saopštenja za javnost, kao i druge informacije i dokumenta koji nastaju u radu ili u vezi sa radom Komisije, a od značaja su za informisanje javnosti.

O ažuriranju internet stranice Komisije stara se sekretar Komisije.

Odluke Komisije objavljuju se na veb-prezentaciji bez odlaganja, a najkasnije u roku od 24 časa od završetka sednice na kojoj su odluke donete i na način koji propisuje Republička izborna komisija.

Na veb-prezentaciji mora biti naznačen datum i vreme objavljivanja odluke.

Kada donese i objavi odluku po zahtevu, izborna komisija je dužna da podnosioca zahteva telefonom ili elektronskom poštom obavesti o tome da je odluka po njegovom zahtevu doneta i objavljena na veb-prezentaciji.

Ako je odluka izborne komisije doneta po zahtevu, podnosilac zahteva može tražiti da mu se pismeni otpravak te odluke uruči u sedištu izborne komisije ili pošalje poštom.

Vreme kada je podnosilac zahteva obavešten telefonom ili elektronskom poštom da je doneta i objavljena odluka po njegovom zahtevu, odnosno vreme kada mu je uručen pismeni otpravak odluke u sedištu izborne komisije ili poslat poštom ne utiče na računanje roka u kojem može da podnese pravna sredstva protiv te odluke.

Konferencija za medije i izjave za medije

Član 33

O radu Komisije javnost obaveštava predsednik Komisije ili član kojeg Komisija za to ovlasti, putem konferencija za medije i izjava za medije.

O danu, vremenu i mestu održavanja konferencije za medije iz stava 1. ovog člana, sredstva javnog informisanja se obaveštavaju preko sekretara Komisije.

Sekretar Komisije je ovlašćen da daje izjave o tehničkim aspektima rada Komisije i sprovođenja izbora.

VI ZAŠTITA PODATAKA O LIČNOSTI

Član 34

Predsednik, članovi Komisije i njihovi zamenici dužni su da u svom radu postupaju u skladu sa propisima kojima je uređena zaštita podataka o ličnosti.

VII FINANSIJSKO POSLOVANJE

Član 35

Sredstva za rad organa za sprovođenje izbora, izborni materijal i druge troškove sprovođenja izbora obezbeđuju se u budžetu Grada Vršca.

Predsednik, zamenik predsednika, članovi i zamenici članova, sekretar i zamenik sekretara Komisije imaju pravo na naknadu za rad u Komisiji.

Nalogodavci za isplatu sredstava iz stava 1. ovog člana su predsednik i zamenik predsednika Komisije.

VIII KANCELARIJSKO I ARHIVSKO POSLOVANJE

Član 36

Na kancelarijsko i arhivsko poslovanje Komisije primenjuju se propisi kojima se uređuju kancelarijsko poslovanje i arhivsko poslovanje.

IX IZMENE I DOPUNE POSLOVNIKA

Član 37

Pravo predlaganja izmena i dopuna Poslovnika ima svaki član i zamenik člana Komisije.

Predlog za izmenu i dopunu Poslovnika podnosi se u pisanom obliku.

Predlog iz stava 2. ovog člana predsednik Komisije stavlja na dnevni red sednice Komisije u što kraćem roku.

X PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 38

Pitanja od značaja za rad Komisije koja nisu uređena ovim poslovnikom, mogu da budu uređena posebnom odlukom ili zaključkom Komisije, u skladu sa zakonom i ovim poslovnikom.

Član 39

Prve lokalne izbore koji budu raspisani nakon stupanju na snagu Zakona o lokalnim izborima ("Službeni glasnik Republike Srbije", broj 14/2022) sprovodi Komisija u čiji stalni sastav, osim članova i zamenika članova koji se imenuju po opštim pravilima Zakona o lokalnim izborima, ulazi još po jedan član i zamenik člana koje imenuju Republička izborna komisija na predlog predsednika Narodne skupštine, a mandat im traje dok ukupan izveštaj o rezultatima lokalnih izbora ne postane konačan.

Član 40

Stupanjem na snagu ovog poslovnika prestaje da važi Poslovnik Gradske izborne komisije ("Službeni list Grada Vršca", broj 5/2020).

Član 41

Ovaj poslovnik stupa na snagu narednog dana od dana donošenja i biće objavljen u "Službenom listu Grada Vršca" i na veb-prezentaciji Komisije.